چرا غذا تو گلو گیر میکنه

اگر چیزی در گلوی شما گیر کرد چه باید کرد؟ کمتر کسی است که با این حادثه مواجه نشده باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که در این مواقع چه کاری انجام دهید.

در این مقاله می‌خوانیم:

بلع یک فرآیند پیچیده است. وقتی غذا می خورید، حدود 50 جفت ماهیچه و تعداد زیادی اعصاب با هم کار می کنند تا غذا را از دهان به معده منتقل کنند. در طی این فرآیند گاهی مشکلی ایجاد می شود و احساس گیرکردن غذا در گلو ظاهر می شود.

شما می توانید هر گونه سوال مربوط به چیزی که در گلو گیر کرده است در سامانه مشاوره متنی (پرسش و پاسخ) دکتر دکتر بنویسید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده شود.

هنگامی که یک لقمه غذای جامد را در دهان خود قرار می دهید، این فرآیند سه مرحله ای آغاز می شود:

جویدن غذا را برای بلع آماده می کند. هنگام جویدن، غذا با بزاق دهان مخلوط می شود و به یک توده متراکم و مرطوب تبدیل می شود.

هنگامی که زبان غذا را به سمت پشت گلو هل می دهد، واکنش بلع شروع می شود. در این مرحله نای محکم بسته شده و تنفس متوقف می شود. این کار از ورود غذا به لوله تنفسی جلوگیری می کند.

غذا وارد مری می شود و سپس از طریق دستگاه گوارش به مسیر خود ادامه می دهد.

وقتی فرد احساس می کند که این روند خوب پیش نمی رود، در واقع زمانی است که غذا در مری گیر می کند. در این حالت تنفس فرد دچار مشکل نمی شود، زیرا نای بسته شده و غذا وارد دستگاه گوارش شده است. در این شرایط فرد ممکن است سرفه کند.

علائم غذای گیر کرده در مری بلافاصله پس از ظاهر شدن بدتر می شود. درد شدید قفسه سینه بسیار شایع است. از سوی دیگر، ممکن است فرد دچار ترشح بیش از حد بزاق شود. با این حال، همیشه راهی برای خروج از این وضعیت در خانه وجود دارد.

چگونه چیزی را که در گلوی خود گیر کرده است بردارید؟

برای از بین بردن مواد غذایی گیر کرده در گلو و مری، روش های زیر به حذف مواد غذایی گیر کرده در خود مری کمک می کند:

روش کوکاکولا

محققان بر این باورند که خوردن یک قوطی نوشابه سیاه یا نوشابه های گازدار دیگر به حرکت دادن غذاهای گیر کرده در گلو کمک می کند. این ساده ترین روش زمانی است که غذا در گلو گیر می کند.

اگرچه محققان هنوز دقیقاً نمی دانند که چرا سودا به شل شدن غذای گیر کرده کمک می کند، به نظر می رسد که دی اکسید کربن موجود در نوشابه غذا را تجزیه می کند. از طرف دیگر، وقتی نوشابه وارد معده می شود، گازهایی تولید می کند که به تجزیه غذا کمک می کند.

هنگامی که غذا در گلوی شما گیر کرد، به سرعت چندین قوطی نوشابه یا آب گازدار بنوشید.

داروی سایمتیکون

مسکن های گازی می توانند به تجزیه مواد غذایی گیر کرده در مری کمک کنند. داروهایی مانند سیمتیکون حاوی ترکیباتی هستند که تولید گاز در معده را تسهیل می کنند. این گاز به مری فشار وارد می کند و در نتیجه غذای گیر کرده به داخل مری حرکت می کند.

اب

یک جرعه بزرگ آب به خارج شدن غذای گیر کرده در مری کمک می کند. به طور معمول، بزاق در دهان برای کمک به سر خوردن غذا از طریق دستگاه گوارش کافی است. اگر غذا به خوبی جویده نشود، ممکن است خشک بماند. اگر فردی به طور مرتب آب بنوشد، غذای گیر کرده به راحتی پایین می رود.

یک لقمه غذای نرم

ممکن است قورت دادن غذای دیگری در گلوی شما آسان نباشد، اما قورت دادن یک تکه جدید به پایین رفتن آن کمک می کند. یک تکه نان را با شیر یا آب خیس کنید و لقمه کوچکی بگیرید.

علاوه بر نان خیس شده در شیر یا آب، می توانید موز را نیز امتحان کنید، بافت جویدنی موز به غذای گیر کرده در گلو کمک می کند تا پایین بیاید.

آلکا – سلتزر یا جوش شیرین

یک داروی گازدار مانند Alka-Seltzer می تواند به بلع غذای گیر کرده در گلو کمک کند. این داروها در آب حل می شوند و ساختاری شبیه نوشابه ایجاد می کنند. حباب های آنها به تجزیه غذا و ایجاد فشار برای حرکت دادن قطعه گیر کرده کمک می کند.

اگر این دارو در دسترس نباشد، جوش شیرین یا بی کربنات سدیم را می توان در آب حل کرد. این ماده مانند آلکا-سلتزر عمل می کند.

کره

گاهی لازم است سطح مری بیشتر از حد معمول لغزنده شود. اگرچه ممکن است ناخوشایند باشد، اما خوردن یک قاشق غذاخوری کره سطح مری را مرطوب می کند و کمک می کند غذا راحت تر وارد معده شود.

صبر کن

غذاهایی که در گلو گیر می کنند معمولا خود به خود از بین می روند، فقط باید کمی به آنها زمان بدهید. به بدن فرصت دهید تا این مشکل را خودش حل کند.

از پزشک کمک بگیرید

اگر نمی توانید لقمه های غذا را قورت دهید و احساس ناراحتی می کنید، در اسرع وقت از پزشک کمک بگیرید. اگر احساس ناراحتی خاصی نمی کنید، اما غذا همچنان در گلو گیر کرده و پس از 24 ساعت خارج نشده است، باید آندوسکوپی انجام دهید. پس از آن، خطر آسیب به پوشش مری وجود دارد. برخی از پزشکان توصیه می کنند که این کار را 6 تا 12 ساعت بعد انجام دهید، این کار خطر آسیب را کاهش می دهد و روند گیر کردن غذا را آسان تر می کند.

در طول آندوسکوپی، پزشک می تواند عوامل زمینه ای احتمالی را تشخیص دهد.

اگر غذا به طور مرتب در گلوی شما گیر می کند، باید به پزشک مراجعه کنید، یکی از شایع ترین دلایل آن تنگ شدن مری به دلیل آسیب، آسیب بافتی یا بیماری تنگی مری است. پزشک متخصص می تواند تنگی یا تنگی مری را با استنت گذاری یا انجام روش های انبساط درمان کند.

نکات مهم اگر چیزی در گلوی شما گیر کرد

غذای گیر کرده در گلو می تواند آزاردهنده و دردناک باشد. اگر دوباره تکرار شد، حتما با پزشک خود در مورد علل احتمالی صحبت کنید. در غیر این صورت باید با روش های موجود در منزل خود را درمان کنید.

هنگام غذا خوردن بسیار مراقب باشید، زیرا این فرآیند ساده گاهی اوقات می تواند بسیار تهدید کننده باشد. سریع غذا نخورید، لقمه های کوچک بخورید، زمانی که در حالت عادی نیستید غذا نخورید.

قرص گیر کرده در گلو

گیرکردن قرص ها در گلو ترسناک است زیرا قرص ها می توانند در مجرای تنفسی و تنفسی بیفتند، اما معمولاً اینطور نیست و به ندرت به خدمات فوریت های پزشکی نیاز می شود.

وقتی قرص در گلوی شما گیر کرد چه باید کرد؟

این موارد را بدانید:

اگر فرد نتواند نفس بکشد

اگر مصرف قرص باعث مسدود شدن راه هوایی فرد و ناتوانی در تنفس او شد، فورا مانور هایملیخ یا روش 5 و 5 را انجام دهید. اگر با این روش های نجات زندگی آشنا نیستید، با اورژانس تماس بگیرید.

شما می توانید هر گونه سوال مربوط به چیزی که در گلو گیر کرده است در سامانه مشاوره متنی (پرسش و پاسخ) دکتر دکتر بنویسید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده شود.

با توجه به دستورالعمل های سازمان بین المللی صلیب سرخ برای اعمال روش 5 و 5، این کار را انجام دهید:

پشت فرد بایستید و در حالی که پشت فرد جلویی را خم کنید، یک دستش را دور سینه او بپیچید.

با استفاده از قسمت پایینی کف دست، 5 بار به پشت فرد بین تیغه های شانه ضربه بزنید

پس از آن، دست مشت شده خود را بالای ناف فرد قرار دهید.

دست دیگر را دور کمر فرد بپیچید و دست را در مشت بگیرید.

شکم فرد را با فشار محکم 5 بار به سمت بالا فشار دهید

این چرخه را تا بیرون آمدن قرص ادامه دهید

برای انجام مانور هایملیچ این روش را دنبال کنید

پشت فرد بایستید و دستان خود را دور کمر او بپیچید

فرد را کمی به جلو خم کنید

دست مشت شده خود را بالای ناف فرد قرار دهید

از دست دیگر برای گرفتن مچ دست در مشت استفاده کنید.

با دست خود به شکم فرد فشار وارد کنید

در صورت لزوم این عمل را 5 بار تکرار کنید

اگر فرد بیهوش است، او را روی زمین دراز بکشید و راه هوایی او را با انگشت خود پاک کنید.

اگر فرد تنها باشد

اگر تنها هستید و قرص در گلوی شما گیر کرده و نمی توانید نفس بکشید، موارد زیر را انجام دهید:

یک مشت بزنید و آن را روی شکم خود، بالای ناف قرار دهید.

دست مشت را با دست دیگر خود محکم بگیرید

روی یک جسم ثابت و افقی (مانند لبه میز، صندلی، نرده و غیره) خم شوید و با حرکات سریع شکم خود را به لبه جسم فشار دهید.

به سرعت مشت خود را به سمت شکم و بالا ببرید.

اگر فردی سرفه کند

اگر فرد سرفه کند به این معنی است که راه های هوایی 100% بسته نیست. فرد باید تا زمانی که قرص خارج شود به سرفه ادامه دهد.

اگر قرص در گلو و مری گیر کرد، نباید اجازه دهیم تا زمانی که حل شود در آنجا بماند، زیرا ممکن است به پوشش این ناحیه آسیب برساند و باعث التهاب مری یا مری شود. این بیماری خود باعث مشکلات دیگری از جمله برگشت اسید معده به مری یا ریفلاکس معده به مری، عفونت و آسیب می شود و می تواند منجر به بلع دشوار و دردناک شود.

می توانید از این روش استفاده کنید:

دهانت را آب کن

بلع

آب به حرکت قرص در مری کمک می کند و دراز کشیدن باعث شل شدن گلو و حرکت قرص می شود. بهتر است یک لیوان بزرگ آب همراه با یک قرص بنوشید.

چرا قرص در گلو گیر می کند؟

اکثر اوقات گلو به اندازه کافی مرطوب نیست، قرص نمی تواند پایین بیاید و در این ناحیه گیر می کند. بلعیدن انواع قرص و کپسول بدون مایع دشوار است.

قرص ها معمولاً در اسفنکتر دهانه مری یا در دریچه فوقانی مری گیر می کنند. افراد مبتلا به اختلالات مری در بلعیدن قرص ها مشکلات زیادی دارند.

کودکان خردسال و افراد مسن به احتمال زیاد در بلع قرص مشکل دارند.

از گیر کردن قرص ها در گلو جلوگیری کنید

برای جلوگیری از گیر کردن قرص ها در گلو، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

قرص را با مایع کافی مصرف کنید. نوشیدن آب قبل، حین و بعد از مصرف قرص به جلوگیری از گیر کردن قرص در گلو کمک می کند.

سر خود را کمی به جلو خم کنید تا به عضلات گلو شما فضای کافی بدهد.

اگر لازم نیست قرص را با معده خالی مصرف کنید، آن را با سس سیب، ژله دسر یا ماست میل کنید.

برخی از قرص ها را می توان در آب یا غذا حل کرد و می توان از این طریق مصرف کرد. اما قبل از انجام این کار، حتما با یک داروساز مشورت کنید.

چه زمانی باید برای غذای گیر کرده در گلو به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید؟

سالانه هزاران نفر بر اثر خفگی جان خود را از دست می دهند. این مشکل به ویژه در کودکان خردسال و بزرگسالان بالای 74 سال شایع است. خفگی زمانی رخ می دهد که غذا یا جسم خارجی در مجرای تنفسی و مجرای تنفسی گیر کرده و راه هوایی و جریان هوا را مسدود کند.

هنگامی که فردی در حال خفگی است، علائم زیر را دارد:

قادر به صحبت کردن نیست

او قادر به نفس کشیدن نیست یا تنفس او با تولید صدا همراه است.

هنگامی که می خواهد نفس بکشد صداهایی شبیه به جیغ از خود در می آورد.

سرفه قوی یا ضعیف

رنگ صورت را به رنگ های قرمز یا آبی یا کم رنگ تغییر دهید

از دست دادن هوشیاری

خفگی کشنده است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در صورت بروز این پدیده، در اسرع وقت با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن تکنسین های فوریت های پزشکی مانور هایملیخ یا احیای قلبی ریوی را با ماساژ قلبی انجام دهید.

شما می توانید هر گونه سوال مربوط به چیزی که در گلو گیر کرده است در سامانه مشاوره متنی (پرسش و پاسخ) دکتر دکتر بنویسید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده شود.

منبع:

خط سلامت

خط سلامت

برچسب‌ها: محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. اشتراک گذاری

درمان غذای گیر کرده پشت لوزه ها با راه حل های مختلفی قابل انجام است. اما گزینه های درمانی برای غذای گیر کرده در پشت لوزه ها ممکن است به علت اصلی آن بستگی داشته باشد. به همین دلیل، پزشک ابتدا سعی می کند علت اصلی را شناسایی کند تا بهترین گزینه درمانی برای غذای گیر کرده در پشت گلو را تعیین کند. زیرا برخی از علل گیرکردن غذا در پشت زبان یا گلو نیازی به درمان دارویی ندارند و خود به خود بهبود می یابند.

اگرچه احساس گیرکردن غذا در گلو کاملاً رایج و حتی قابل درمان است. اما در برخی موارد می تواند کشنده باشد و فرد باید بلافاصله برای درمان به مرکز درمانی یا پزشک مراجعه کند. اما چه عواملی باعث احساس گیرکردن غذا در مری می شود، راه های درمانی و تشخیصی برای این علت چیست؟ اگر احساس فیزیکی در مری خود دارید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟ درمان گیرکردن غذا در پشت لوزه ها چیست؟ اینها سوالاتی است که اکثر بیماران مبتلا به اختلالات بلع از خود می پرسند.

در این مقاله توسط دایان سعی کرده ایم هر آنچه را که باید در مورد احساس گیرکردن غذا در مری بدانید را پوشش دهیم. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که مدام احساس می کنید چیزی در گلویتان گیر کرده است، بهتر است این مقاله را تا انتها بخوانید تا از وضعیت خود بیشتر بدانید.

شایع ترین علل انسداد غذا در مری

بررسی دلایل احساس گير كردن غذا در مری به صورت علمی و تخصصی

احساس گیرکردن غذا در گلو یا پشت زبان کوچک می تواند بسیار آزاردهنده و دردناک باشد. زیرا عمدتا با خارش و سرفه های مداوم همراه است. در این حالت فرد احساس می کند تکه ای غذا یا استخوانی در گلویش گیر کرده و حتی نمی تواند آن را با دهانش ببلعد. اما به طور کلی اختلالات بلع در پزشکی به نام دیسفاژی شناخته می شود که می تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل آن می تواند بد جویدن لقمه باشد، از سوی دیگر عملکرد ضعیف عضلات مری، ابتلا به برخی بیماری ها می تواند منجر به احساس گیرکردن غذا در مری شود.

دیسفاژی یا مشکل در بلع می تواند باعث احساس استخوان یا تکه غذا در گلو شود. دلایل مختلفی برای ظاهر آن وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

انسداد مواد غذایی

با انسداد غذایی، ممکن است چیزی یا تکه‌ای از غذا واقعاً در گلو یا مری گیر کرده باشد. این وضعیت عمدتاً با گلودرد هنگام تنفس همراه است و در برخی موارد حتی می تواند خطرناک و کشنده باشد. شاید یک تکه استیک را قورت داده باشید یا متوجه نشده باشید که در ماهی که تازه خورده اید استخوانی وجود دارد. یا احساس می کنید که یک توده دردناک و خارش دار در گلو یا قفسه سینه شما گیر کرده است. برخی افراد حتی گزارش می دهند که نمی توانند بزاق خود را قورت دهند.

دیسفاژی ریفلاکس معده (GERD)

یکی دیگر از علل شایع دیسفاژی، بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) است. در موارد شدید، GERD می تواند اسید معده را تحریک کرده و باعث شود که از معده به مری سرازیر شود. این وضعیت می تواند باعث سرفه یا احساس گیرکردن غذا در پشت زبان شود. انگار چیزی در گلویم گیر کرده بود. سوزش سر دل و سوء هاضمه همان GERD است، به این معنی که وقتی اسید معده به مری برمی گردد، به دیواره های آن آسیب می رساند و باعث سوزش در گلو و گردن و سرفه می شود. اگر احساس می کنید غذا در سینه شما گیر کرده است، خوردن برخی غذاها مانند غذاهای سرخ شده یا چرب می تواند وضعیت را بدتر کند.

درمان غذای گیر کرده در پشت لوزه ها ناشی از گلوبوس فارنژئوس

برخی افراد ممکن است مدام احساس کنند چیزی در گلویشان گیر کرده است. این احساس مداوم معمولا خیلی دردناک نیست، اما می تواند بسیار آزاردهنده باشد. اغلب افراد مبتلا به این بیماری نیاز به مراجعه به پزشک دارند. گلوبوس حلقی معمولاً خیلی جدی نیست، اما برای تشخیص دیسفاژی بهتر است بیمار با پزشک مشورت کند.

اما علاقه به تشخیص علت اصلی احساس گیرکردن غذا در مری این است که بدانیم این حالت در کدام قسمت از مری احساس می شود:

اگر غذا در قسمت فوقانی مری گیر کند، ممکن است وارد نای شود. حتی می تواند راه هوایی بیمار را قطع کند و باعث کبودی، خفگی یا حتی مرگ شود.

اگر غذا در قسمت تحتانی مری گیر کند، ممکن است فرد قادر به قورت دادن باشد، اما بسیار دردناک خواهد بود.

علاوه بر این، غذا یا جسم خارجی گیر کرده در مری باعث ناراحتی طولانی مدت، التهاب و حتی مشکلات بیشتر می شود. مثلا گوشتی که طعم دارد اگر مدتی در مری بماند به لایه های دیواره مری آسیب می رساند. بنابراین، بهتر است در صورت بروز این وضعیت، فوراً به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید.

انواع دیسفاژی

دیسفاژی یکی از علل مهم و تاثیر گذار در احساس گير كردن غذا در گلو و اختلال در بلع

از آنجایی که بلع غذا فرآیند بسیار پیچیده ای است که می تواند اعصاب و ماهیچه های زیادی را درگیر کند، هرگونه بیماری و آسیب به این ماهیچه ها و اعصاب می تواند باعث دیسفاژی و احساس گیرکردن غذا در پشت زبان شود. به طور کلی انواع دیسفاژی عبارتند از:

علل دیسفاژی مریعلل دیسفاژی حلقیآشالازی: ضعیف یا شل شدن عضله تحتانی مری و در نهایت برگشت غذا به گلواختلالات عصبی: برخی از اختلالات – مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیستروفی عضلانی و بیماری پارکینسون – می توانند باعث دیسفاژی شوند.اسپاسم مری: انقباضات پرفشار و ناهماهنگ عضلات مری پس از بلعآسیب عصبی: آسیب عصبی ناگهانی، مانند سکته مغزی یا آسیب مغزی یا نخاعی، می تواند بر توانایی بلع تأثیر بگذارد.تنگی مری: تومورها یا بافت اسکار که اغلب به دلیل بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) ایجاد می شوند، می توانند باعث باریک شدن شوند.دیورتیکول حلقی مری (دیورتیکول زنکر): کیسه کوچکی که ذرات غذا را در گلو جمع می کند، منجر به مشکل در بلع، صداهای غرغر، بوی بد دهان، و دفع مکرر گلو یا سرفه می شود.تومور مری: بدتر شدن تنگی مری ممکن است منجر به بروز این وضعیت شود.سرطان: برخی از سرطان‌ها و درمان‌های سرطان، مانند اشعه، می‌توانند باعث مشکل در بلع شوند.حلقه مری: یک ناحیه نازک از تنگی مری می تواند باعث مشکل در بلعیدن غذاهای جامد شود.ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: این عارضه که ممکن است مربوط به آلرژی غذایی باشد، توسط سلول های ائوزینوفیل در مری ایجاد می شود.اسکلرودرمی: ایجاد بافت اسکار باعث سفت و سخت شدن بافت ها می شود. این وضعیت می تواند اسفنکتر تحتانی مری را ضعیف کند. در نتیجه اسید به مری برگشته و باعث سوزش سر دل مکرر می شود.پرتو درمانی: این درمان سرطان می تواند منجر به التهاب و زخم شدن مری شود.انواع دیسفاژی و علل آن ها

علائم دیسفاژی

هر مشکلی که باعث شود غذا در گلو گیر کند ممکن است با علائم دیگری همراه باشد. برخی از علائم مهمی که باید هنگام تشخیص اختلال بلع به آنها توجه کنید و به پزشک خود اطلاع دهید عبارتند از:

نشانه و علائم اختلال در بلع چیست ؟

سرفه در حین یا بلافاصله پس از بلع، که ممکن است به دلیل ورود غذا به گلو رخ دهد.

احساس اینکه غذا یا مایع به سختی بلعیده می‌شود و در مری گیر می‌کند یا در مسیر پایین به معده گیر کرده است.

اودینوفاژی یا درد هنگام بلع، که می تواند در گلو یا قفسه سینه رخ دهد و علائمی مانند سوزش سر دل یا حتی علائمی شبیه درد قلب ایجاد کند.

احساس خفگی یا سرفه ناشی از احساس گیرکردن غذا یا مایعات در گلو یا مری یا ورود به مجاری هوایی.

برگشت غذا یا مایع به داخل دهان یا گلو: در این شرایط بیمار باید به مزه مایع وارد شده به دهان یا گلو توجه کند. اگر طعم مشابه غذایی باشد که بیمار خورده است، این معمولاً نشان دهنده اختلال در بلع است. اگر طعم آن ترش یا تلخ باشد، می تواند نشانه ای از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) باشد.

نارسایی بینی: این وضعیت زمانی رخ می دهد که غذا یا مایعات بلعیده شده بالا آمده و وارد بینی شود. در این حالت، نازوفارنکس به درستی بسته نمی شود و ممکن است نشان دهنده مشکلی در اعصابی باشد که عضلات کام نرم یا گلو را تقویت می کند.

بیشتر این علائم می تواند در حین یا بعد از بلع غذا رخ دهد. با این حال، مشکلات بلع ممکن است با علائم بعد از خوردن و آشامیدن همراه باشد.

مهمترین علائم اختلالات بلع

گلودرد مداوم

گرفتگی صدا

تنگی نفس

درد یا ناراحتی قفسه سینه

مشکل در تبدیل غذا و مایعات به صورت یک توپ نرم (بولوس) در دهان

نیاز به زمان بیشتری برای جویدن یا جابجایی غذا یا مایعات در دهان

مشکل در فشار دادن غذا یا مایعات به سمت پشت دهان

احساس رفلاکس یا سوزش سر دل

بالا آوردن

روش های تشخیصی احساس گیرکردن غذا در اختلالات گلو و مری

اگر احساس می کنید غذا یا شیئی در گلوی شما گیر کرده است و با پزشک مشورت می کنید، ممکن است از روش های مختلفی برای تشخیص علت اصلی این بیماری استفاده کنید. برخی از مهم ترین روش ها عبارتند از:

اشعه ایکس با حاجب (اشعه ایکس باریم) یا ازفاگوگرام: در این روش از بیمار خواسته می شود محلول باریم را ببلعد. این محلول می تواند تغییرات و عملکرد ماهیچه های مری را با وضوح بیشتری نشان دهد. در برخی موارد، ممکن است از قرص یا مواد جامد باریم استفاده شود. این روش عمدتاً برای تشخیص انسداد و تنگی مری استفاده می شود.

آندوسکوپی فوقانی: در این روش پزشک با عبور دادن یک ابزار نازک و انعطاف پذیر نوری (اندوسکوپ) از گلوی بیمار، سعی می کند وضعیت مری را بررسی کند. آندوسکوپی مری بیشتر برای مطالعه التهاب، ازوفاژیت ائوزینوفیلیک، تنیت یا تومور استفاده می شود تا نمونه برداری از مری.

ارزیابی فیبر نوری آندوسکوپی بلع (FEES): در این روش برای تشخیص مشکلات مری، پزشک می تواند گلوی بیمار را با دوربین مخصوص و لوله نوری (اندوسکوپ) معاینه کند.

آزمایش عضله مری (مانومتری): در مانومتری (muh-NOM-uh-tree)، یک لوله کوچک به مری بیمار وارد می شود. ماتومتری برای اندازه گیری انقباضات ماهیچه های مری در حین بلع استفاده می شود.

اسکن تصویربرداری: اسکن ها ممکن است شامل سی تی اسکن و MRI برای ایجاد تصاویر مقطعی از استخوان ها و بافت های نرم مری باشد.

روش های درمان غذای گیر کرده در پشت لوزه ها

اگر احساس گیرکردن غذا در پشت لوزه ها با اختلالات مری و بلع مرتبط باشد، پزشک ممکن است بسته به نوع دیسفاژی یا علت اصلی، گزینه های درمانی مختلفی مانند دارو یا فیزیوتراپی در منزل را تجویز کند. گلو. .slow هر یک از روش های درمانی برای غذای گیر کرده در پشت لوزه ها بسته به نوع بیماری می تواند متفاوت باشد. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

گزینه های درمانی برای دیسفاژی اوروفارنکس

برخی از گزینه های درمانی برای دیسفاژی اوروفارنکس عبارتند از:

تمرینات حرکتی: برخی تمرینات می توانند به هماهنگ کردن ماهیچه های بلع یا تحریک مجدد اعصاب رفلکس بلع کمک کنند.

آموزش تکنیک های بلع: در این روش پزشک می تواند بر اساس نوع غذا، تکنیک ها و آموزش هایی را به بیمار آموزش دهد. این روش برای بیمارانی که از مشکلات عصبی مانند آلزایمر یا پارکینسون رنج می برند بیشترین تاثیر را دارد.

گزینه های درمانی برای دیسفاژی مری

گزینه های درمانی برای دیسفاژی مری بسته به علائم بیمار ممکن است متفاوت باشد. برخی از رایج ترین درمان ها عبارتند از:

دیسفاژی یکی از علت های مهم احساس گیر کردن غذا در گلو

اتساع یا کشیدگی مری

عمل جراحی

داروها برای اختلالات بلع مرتبط با GERD

رژیم غذایی

در موارد دیسفاژی شدید، پزشک ممکن است یک لوله تغذیه را در گلوی بیمار قرار دهد. حتی ممکن است بیمار برای رفع مشکلات بلع ناشی از تنگی یا انسداد گلو، از جمله رشد استخوانی، فلج تارهای صوتی، دیورتیکول حلق، GERD و آشالازی یا درمان سرطان مری به جراحی نیاز داشته باشد. نوع جراحی بستگی به علت اصلی دیسفاژی دارد. برخی از گزینه های درمان جراحی عبارتند از:

میوتومی هلر لاپاروسکوپی، که در آن عضله انتهای تحتانی مری (اسفنکتر) با جراحی بریده می شود.

میوتومی آندوسکوپی دهان (POEM) که در آن برشی در پوشش داخلی مری برای درمان آشالازی ایجاد می‌شود.

استنت گذاری، که در آن پزشک یک لوله فلزی یا پلاستیکی (استنت) را در مری باریک یا مسدود شده قرار می دهد. برخی از استنت ها دائمی هستند، مانند آنهایی که برای افراد مبتلا به سرطان مری هستند، در حالی که برخی دیگر پس از مدتی برداشته می شوند.

درمان های خانگی برای درمان غذاهای گیر کرده در پشت لوزه ها

احساس گیرکردن غذا در گلو را می توان با چند درمان خانگی ساده درمان کرد. زیرا ممکن است در برخی موارد این شرایط خیلی جدی نباشد، اما در موارد جدی تر، بیمار باید برای تشخیص علت اصلی با پزشک مشورت کند. به طور کلی، برخی از درمان های خانگی برای احساس گیرکردن غذا در گلو عبارتند از:

آب بنوشید

کره

قرص جوشان الکا سلتزر را مصرف کنید

داروهای حاوی سیمتیکون

نوشیدنی کوکاکولا

انجام تکنیک های فیزیوتراپی در منزل

آشنایی با شیوه های درمان خانگی گير كردن غذا در مري و معده

چه زمانی برای درمان غذای گیر کرده پشت لوزه ها باید به پزشک مراجعه کرد؟

احساس گیر کردن چیزی در گلو ممکن است در برخی موارد نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشد. به خصوص اگر با علائم زیر همراه باشد:

رنگ پریدگی

اختلال در تنفس

سرفه ضعیف و بسیار شدید

کاهش توانایی صحبت کردن

کاهش آگاهی یا عدم آگاهی

ایجاد صدایی شبیه به جیغ هنگام تلاش برای نفس کشیدن

اگر احساس گیرکردن غذا در گلو با هر یک از علائم زیر همراه باشد، باید برای درمان فوری به مرکز پزشکی مراجعه کنید. زیرا خطر خفگی و حتی مرگ بیمار وجود دارد. گزینه های مختلفی برای درمان غذای گیر کرده در پشت لوزه ها وجود دارد و در برخی موارد حتی پزشک می تواند تکنیک های فیزیوتراپی را تجویز کند. در این صورت بهتر است برای درمان موثرتر به یک مرکز فیزیوتراپی معتبر مانند مرکز دایان مراجعه کنید. شایان ذکر است در صورت نیاز به انجام هر گونه فعالیت فیزیوتراپی می توانید به کلینیک فیزیوتراپی دایان که یکی از معروف ترین و خوش نام ترین کلینیک ها می باشد مراجعه نمایید فیزیوتراپی در پاسداران واقع شده است.

سوالات متداول در مورد درمان غذاهای گیر کرده در پشت لوزه ها

آیا روش های سریعی برای درمان گير كردن غذا پشت لوزه وجود دارد؟

غذاهایی که پشت لوزه‌ها گیر کرده‌اند در مواردی که جدی یا شدید نیستند، می‌توانید آنها را با برخی درمان‌های خانگی مانند نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا غذاهای نرم یا مایعات درمان کنید.

آیا راهکاری برای خارج کردن چیزی که در گلو یا پشت لوزه گیر کرده است، وجود دارد؟

در بیشتر موارد چیزی که در گلو گیر می کند توسط فرد بلعیده می شود و در نهایت از طریق سیستم دفعی از بدن دفع می شود. اما اگر چیزی در مری گیر کرد و به خودی خود پاک نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا چیزی در گلو یا پشت لوزه گیر می کند؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا چیزی در گلو یا پشت لوزه های شما گیر می کند. شایع ترین دلیلی که غذا در گلو یا پشت لوزه ها گیر می کند، مربوط به اضطراب یا رفلکس غذا از معده به مری است.

آیا وجود سنگ لوزه می تواند باعث گیر کردن غذا در گلو یا پشت لوزه شود؟

التهاب و تورم لوزه ها می تواند باعث احساس گیرکردن چیزی در گلو و مشکل در بلع شود.

چه روش های برای خارج کردن چیزی در گلو وجود دارد؟

بسته به محل انسداد، راه های مختلفی برای درمان شی گیر کرده در گلو وجود دارد. به عنوان مثال، اگر چیزی در راه هوایی فرد گیر کرده باشد، پزشکان از لارنگوسکوپی و برونکوسکوپی برای خارج کردن جسم استفاده می کنند.

3.4 17 امتیاز

رتبه بندی

چه چیزی می تواند باعث شود چیزی در گلوی شما گیر کند؟

گاهی اوقات احساس می کنیم چیزی در گلویمان گیر کرده است. این احساس اغلب در پشت گلو، درست در پشت زبان احساس می شود. این احساس ممکن است به طور متناوب رخ دهد و ممکن است شدید یا خفیف باشد. همچنین ممکن است مشکل در بلع، گرفتگی صدا، ترشح آب دهان، از دست دادن اشتها، یا فشار و درد در قسمت بالای قفسه سینه را تجربه کنید. اگر این احساسات به صورت پراکنده رخ دهند، معمولاً جای نگرانی نیست. اما اگر احساس گیر کردن چیزی در گلو طولانی یا مداوم باشد، ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید. مشکلات گهگاهی در بلع، مانند زمانی که خیلی سریع غذا می خورید یا غذای خود را به اندازه کافی خوب نمی جوید، معمولاً دلیل بی نگرانی است. اما دیسفاژی مداوم می تواند یک بیماری جدی باشد که نیاز به درمان دارد. با مجله والی همراه باشید تا علت آن را بیاموزید و در مورد مواد غذایی گیر کرده در مری و گلو اطلاعاتی کسب کنید.

گیرکردن غذا در گلو چه علائمی دارد؟

درد هنگام بلع

ناتوانی در بلع

احساس گیرکردن غذا در گلو، قفسه سینه یا پشت استخوان سینه (استرنوم)

آب دهان

گرفتگی صدا

بازگشت غذا (عیب های مجدد)

غم های مکرر

برگشت غذا یا اسید معده به گلو

کاهش وزن

سرفه یا دهان در هنگام بلعیدن

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر به طور منظم در بلع مشکل دارید یا اگر کاهش وزن، عود یا استفراغ با دیسفاژی شما همراه است، با یک متخصص گوارش مشورت کنید.

تشخیص گیرکردن غذا در گلو چیست؟

آندوسکوپی

برای انجام این آزمایش، پزشک از لوله ای به نام آندوسکوپ استفاده می کند که از طریق دهان وارد حلق و مری می شود. این لوله که دوربینی به آن متصل است به پزشک اجازه می دهد تا داخل مری را مشاهده و معاینه کند. پس از انجام مانومتری از طریق لوله، پزشک اطلاعاتی در مورد عضلات گلو به دست می آورد.

آزمایش باریم

در ابتدا، فرد محلول مایعی به نام باریم را برای پوشاندن داخل مری می خورد که باعث می شود اشعه ایکس ساطع شود و در نتیجه مشکلاتی در مری تشخیص داده شود. سپس غذای رنگ شده با باریم می خورد، بنابراین پزشک می تواند با این آزمایش که ویدئو فلوروسکوپی نام دارد، مشکلات عضلانی حلق را تشخیص دهد.

درمان مواد غذایی گیر کرده در گلو و مری

درمان غذای گیر کرده در گلو به نوع مشکل بستگی دارد، از آنجایی که علت ظاهر آن ممکن است قسمت بالایی گلو باشد، پزشک متخصص تمرینات بلع و تغییرات رژیم غذایی است. اما اگر این مشکلات مربوط به مری باشد، درمان های زیر انجام می شود.

اتساع مری با آندوسکوپ

در این روش، پزشک با استفاده از آندوسکوپ و بالونی که در انتهای مری قرار می گیرد، به کشش و گشاد شدن مری کمک می کند.

برای خوردن قرص

داروهای تجویز شده برای درمان این مشکل عبارتند از: مسدود کننده های پروتون که به کاهش تولید اسید معده کمک می کنند و داروهایی که به درمان عفونت های روده کمک می کنند.

عمل جراحی

از جراحی برای برداشتن بافت های غیر طبیعی و تومورها استفاده می شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا