چرا عمروعاص به معاویه پیوست هشتم

از رحلت پیامبر تا قیام نینوا

1- ماجرای سقیفه بنی ساعده چه بود؟

پس از رحلت پیامبر، در حالی که علی (ع) و تعدادی از یارانش در حال دفن آن حضرت بودند، عده ای از انصار و مهاجرین در سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و درباره جانشینی پیامبر صحبت کردند. هر دو گروه با نادیده گرفتن وصیت پیامبر در غدیرخم ادعا کردند که خلافت و جانشینی رسول خدا حق آنهاست.

2- ابوبکر چگونه به خلافت رسید؟

با توجه به اینکه در گذشته بین انصار رقابت و اختلاف وجود داشت. جمعی از حاضران در سقیفه با ابوبکر که از مهاجران قدیم بود بیعت کردند و بدین ترتیب او به عنوان خلیفه اول شناخته شد.

3- چرا حضرت علی علیه السلام در آغاز خلافت ابوبکر سکوت کرد؟

گروهی از مسلمانان با یادآوری خطبه پیامبر در غدیر می خواستند با علی (ع) بیعت کنند، اما علی (ع) با سکوت خود مانع تفرقه و درگیری میان مسلمانان شد تا اسلام پایدار بماند.

4- ابوبکر چند سال خلافت کرد؟ و چه کسی را به عنوان جانشین خود انتخاب کردید؟

ابوبکر حدود دو سال بر خلافت حکومت کرد و عمر بن خطاب را به جانشینی خود برگزید.

5- عمر چند سال سلطنت کرد و چه قلمروهایی را اشغال کرد؟

عمر در دوران حکومت ده ساله خود، کار فتوحاتی را که از اواخر خلافت ابوبکر آغاز شده بود، با جدیت ادامه داد. نیروهای اعزامی عمر علاوه بر بیشتر ایران، کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین و مصر را نیز فتح کردند.

6- عثمان چگونه به خلافت رسید و وضعیت کشور در زمان او چگونه بود؟

عثمان خلیفه سوم از طریق شورایی که عمر منصوب کرده بود به خلافت رسید. در زمان او، برخلاف دو خلیفه قبلی، تجمل گرایی و سبک اشرافی رواج یافت و اطرافیان و کارگزاران خلیفه با ثروتی که از فتوحات به دست می آمد سرگرم می شدند.

7- چرا عثمان برخی از یاران نزدیک پیامبر را مجازات و تبعید کرد؟

عثمان گروهی از صحابه و یاران نزدیک پیامبر مانند ابوذر، عمار و مالک اشتر را به دلیل انتقاد از او و اطرافیانش مجازات و تبعید کرد.

8- عثمان چه شد؟

عملکرد اطرافیان خلیفه سوم نارضایتی گروهی از مسلمانان را برانگیخت که از نقاط مختلف به مدینه آمدند و اعتراض خود را به عملکرد کارگزاران وی ابراز کردند. امام علی سعی کرد مخالفان را آرام کند و از نزاع و خونریزی جلوگیری کند، اما سرانجام معترضان خشمگین به خانه خلیفه هجوم بردند و او را کشتند.

9- حضرت علی در کجا متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی ایشان چگونه گذشت؟

امام علی فرزند ابوطالب در کعبه به دنیا آمد. دوران طفولیت و نوجوانی را در اهل بیت حضرت محمد و تحت تربیت او گذراند.

10- چه چیزی پیامبر را بر آن داشت که بدون هیچ آسیبی مکه را به مقصد مدینه ترک کند؟

شجاعت و فداکاری علی و خوابیدن در بستر پیامبر باعث شد که پیامبر بدون هیچ آسیبی از سوی مشرکان، مکه را به سوی مدینه ترک کند.

11- حضرت علی علیه السلام در زمان خلافت سه خلیفه قبلی چه کرد؟

حضرت علی به تفسیر قرآن، تربیت شاگردان و پاسخگویی به سؤالات دینی مردم می پرداخت. همچنین به ساخت و آبادانی و نخلستان سازی اهمیت زیادی می داد.

12- حضرت علی چگونه به خلافت رسید؟

پس از مرگ عثمان، مردم متوجه شدند که جامعه اسلامی بدون سرپرست مانده است. بسیاری از مهاجران و انصار می خواستند با علی بیعت کنند، اما او نمی خواست خلافت را بپذیرد. سرانجام با اصرار فراوان مردم، امام علی خلافت را پذیرفت.

13- چه عواملی باعث مخالفت و دشمنی ریاست طلبان و ثروت اندوزان با علی (ع) شده است؟ و چه جنگ هایی بر این پیامبر تحمیل کردند؟

اصرار علی (ع) بر پیروی از قرآن و سنت پیامبر و اجرای عدالت، مخالفت و دشمنی داوطلبان ریاست جمهوری را برانگیخته است. وقتی این گروه مطمئن شدند که امام مطابق میل آنها عمل نمی کند، دست به فتنه زدند و سه جنگ جمل، صفین و نهروان را بر او تحمیل کردند.

14- جنگ جمل را توضیح دهید؟

امام علی چون تمایلی به جنگ و خونریزی در میان مسلمانان نداشت، سعی کرد با گفتگو و نصیحت شورشیان و مخالفان را متقاعد کند تا از تفرقه و هرج و مرج جلوگیری کنند، اما شورشیان وارد جنگ شدند. امام در جنگ جمل شورشیان را شکست داد.

15- جنگ صفین را توضیح دهید؟

امام علی در جنگ صفین با سپاه معاویه مخالفت کرد و آنان را ظالم خواند. پافشاری یاران علی (ع) به ویژه مالک اشتر، آثار شکست را بر چهره تاریک ظالم آشکار کرد. اما در آخرین لحظات نیرنگ عمروعاص مانع از پیروزی سپاهیان امام علی(ع) شد.

16- چرا حضرت علی شهر کوفه را مرکز خلافت خود قرار داد؟

امام در اوایل حکومت خود، برای دفع تهدیدهای سوگندشکنان و دشمنان عدالت، مدینه را به مقصد عراق ترک کرد و شهر کوفه را مرکز خلافت خود قرار داد.

17- مهمترین ویژگی ها و دستاوردهای حکومت حضرت علی را نام ببرید؟

1) ساده زندگی کنید و با اشرافیت برخورد کنید

2) روی عدالت تمرکز کنید

3) افراد شایسته را برای اداره استان ها انتخاب کنید

4) مدارا با مخالفان

18- چرا امام حسن علیه السلام باید پیشنهاد صلح معاویه را می پذیرفت؟

بسیاری از یاران و سربازانش تمایلی به جنگ نداشتند و تنها گروه اندکی آماده جهاد بودند. پس از آن بود که معاویه بسیاری از سران قبایل و حتی نزدیکان امام را با وعده پول و مقام فریب داد و فریب داد.

19- چه عاملی در جلوگیری از شکست معاویه در جنگ صفین نقش مهمی دارد؟

معاویه سیاستمداری فریبکار بود و با دادن پول و مقام، افراد صاحب نفوذ و قدرتمند را به خود جذب می کرد. عمروعاص یکی از این افراد بود، او که در آرزوی حکومت بر مصر به معاویه پیوست، نقش مهمی در جلوگیری از شکست معاویه در جنگ صفین داشت.

20- دلایل قیام امام حسین (ع) چه بود؟

امام حسین سالها در کنار پدرش امیرمؤمنان و برادرش امام حسن (ع) در صحنه جهاد و مبارزه حضور داشت. پس از شهادت برادرش با سخنرانی ها و نامه های افشاگرانه به مبارزه با رژیم ستمشاهی معاویه پرداخت. پس از مرگ معاویه، پسرش یزید به وصیت او به خلافت رسید

21- مردم کوفه پس از شنیدن خبر خروج امام حسین (ع) به مکه چه کردند؟

با نوشتن نامه های فراوان او را به این شهر دعوت کردند. امام اول به این نامه ها توجهی نکرد، اما به اصرار کوفیان پسر عموی خود مسلم بن عقیل را به آنجا فرستاد. پس از ورود مسلم به کوفه، هزاران نفر به نام امام حسین (ع) با مسلم بیعت کردند. امام پس از دریافت نامه مسلم، عازم کوفه شد.

22- عبیدالله بن زیاد در شهر کوفه چه کرد؟

عبیدالله با ایجاد رعب و وحشت مردم را به وحشت انداخت و مسلم بن عقیل را دستگیر کرد و به شهادت رساند. سپس مردم کوفه را مجبور کرد تا برای جنگ با امام حسین (ع) آماده شوند.

23- واقعه آچورا را توضیح دهید؟

لشکر یزید از رسیدن امام حسین و یارانش به کوفه جلوگیری کردند و کاروان او را مجبور به توقف در سرزمین گرم و خشک کربلا (نینوا) کردند. لشکریان یزید که بسیار زیاد بودند امام حسین و یارانش را محاصره کردند و در روز عاشورا جنگ را آغاز کردند. امام و یارانش که مرگ در راه اعتقاد و ایمان را سعادت در سایه حکومت ستمگران می دانستند، دلیرانه جنگیدند و به شهادت رسیدند.

24- امام حسین در وصیت نامه خود در مورد هدف از قیام خود چه می فرماید؟

هدف من اصلاح جامعه جدّم رسول خدا و نهی از منکر و پیروی از راه رسول خدا و پدرم علی بن ابی طالب است.

– حضرت محمد (ص) در 28 صفر 11 هجری در مدینه درگذشت.

– حضرت علی (ع) حدود 5 سال حکومت کرد.

– معاویه پسر ابوسفیان اعلام کرد که اگر حکومت شام و مصر به او واگذار شود از علی علیه السلام اطاعت خواهم کرد.

– پس از شهادت علی (ع) در 21 رمضان سال 40 هجری قمری، مردم کوفه با امام حسن بیعت کردند.

پس از تحمیل صلح بر امام حسن در سوریه، معاویه به خلافت رسید

– معاویه پسرش یزید را به جانشینی برگزید و خلافت را به ارث برد.

– یزید پس از شنیدن خبر از کوفه، عبیدالله بن زیاد را که مردی سنگدل و خونخوار بود، به حکومت آنجا گماشت.

– پس از شهادت امام حسین، حضرت زینب با سخنانی روشنگر اهداف قیام کربلا را برای همگان آشکار کرد.

امام علی (علیه السلام) در خطبه بیست و ششم نهج البلاغه می فرماید: همانا خداوند محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به عنوان پیامبر جهانیان و ضامن وحی فرستاد. و تو با آن شری عرب بر شر دین است و در شر بین سنگها تهدید است و جان ناشنوایان و نوشیدن اندوه و خوردن خار و ریختن خون تو. و شکستن روده هایت برای تو بت هایی است که شایسته توست و چه بسیار گناهان مرتکب شده اند.

این خطبه یکی از خطبه هایی است که امام علیه السلام قبل از بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله درباره اعراب بیان کرده است. می گویند: بت پرستی راه و دین شما بود، خداوند پیامبر (ص) را به عنوان پیامبر فرستاد تا جهانیان را انذار کند و به آیات او وفادار باشد، در حالی که شما امت عرب بدترین دین و دین را داشتید و در بدترین دین زندگی می کردید. در میان سنگ های خشن و مارهایی که شنوایی نداشتند (و از هیچ دینی ترسی نداشتند) و گناهان تمام وجود شما را فراگرفته بود، آب آلوده می نوشیدند و غذاهای بد می خوردید.

و قسمتی از این خطبه است که امام علیه السلام از تنهایی خود برای گرفتن حق خود فرمود. نگاه کردم و دیدم که جز خانواده ام هیچ کمکی ندارم (برای درست کردنش). و با همان گلویی که انگار استخوانی در آن گیر کرده بود (جرعه ای از حوادث) نوشیدم، گرچه تحمل گرفتگی گلو و نوشیدن جرعه ای تلخ تر از حنزل کار طاقت فرسا بود، صبر کردم. 2]

قسمت دیگری از این خطبه است که در آن به زندگی ننگین عمرو عاص اشاره می کند: بازگشت.[3] و [4] در این معامله شوم هرگز دست فروشنده برنده نمی شود و سرمایه خریدار خشمگین می شود، (اکنون که با سرزمین مسلمین و حکومت مسلمین چنین ظالمانه رفتار می کنند) آماده جنگ باشید و آماده کن آتش زبانش را بیرون بیاورد و شعله هایش را برافروزد، صبر و استقامت را شعار خود قرار بده که تو را پیروزی و پیروزی می خواند!

توضیحات

این بخشی از خطبه ای است که امام (علیه السلام) پس از مرگ محمد بن ابی بکر در مصر ایراد کرد. امام (علیه السلام) در این خطبه مفصل که همگی توسط ابن ابی الحدید ایراد شده است، وضعیت اعراب قبل از اسلام و وضعیتی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ایجاد کرده و سپس مرحله خلافت غاصب خلفا را بیان می کند. . سپس از وضعیت معاویه و تصرف مصر توسط عمروعاص و کشتار شیعیانش در آنجا صحبت می کند و در پایان به یاران خود دستور می دهد که برای جهاد آماده شوند. «الغارات» منتشر شده توسط انجمن هنر ملی و به تفصیل در جلد اول در صفحه 302 ذکر شده است. کتاب مورد بحث یکی از کتابهای نوشته شده در قرن سوم است که تألیف ابواسحاق ابراهیم محمد بن ثقفی است.

[2] این قسمت در خطبه شقشقیه (خطبه 3) مورد بحث قرار گرفته است.

[3] «عمرو عاص با معاویه بیعت نکرد تا اینکه شرایط سنگینی را ذکر کرد و معاویه آن را پذیرفت».

[4] ابن ابی الحدید گوید: استاد ما ابوالقاسم بلخی می گفت: گفتن عمرو «دنی عنک» کنایه بر الحاد اوست، اما نسبتاً صریح است زیرا معنای این جمله این است که: این کلمه. کنار گذاشته شده است. رها کن چون اعتقاد اساسی به آخرت وجود ندارد و اینکه آخرت را به دنیا نفروشی یک کلمه است.

و نیز افزود که: عمرو عاص همیشه ملحد بود و در بی دینی و بی دینی او تردیدی نیست و معاویه نیز مانند او بود: و شاهد آن تاریخ پنهانی است که بین این دو در آنجا واقع شد و اسلام را بازی کردند. آنها کجا هستند؟ و اخلاق علی و شدت عشق او به خدا کجاست؟ و با این حال، هر دو از علی (علیه السلام) ایراد گرفتند. (برگرفته از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید جلد 2 صفحه 61-65)

نکته: این سخنرانی امام (ع) را صاحب کتاب «الغارات» در جلد اول در صفحه 317 با تلخیصی متفاوت بیان کرده است.

در اینجا به گوشه ای از زندگی پرحادثه او می پردازیم: امام با جمله فوق از وضعیتی که بین معاویه و عمروعاص رخ داده بود یاد کرد، به این معنا که عمروعاص حاضر بود در صورت امتناع معاویه با معاویه بیعت کند. دولت مصر

ابن ابی الحدید می نویسد: هنگامی که امام (علیه السلام) وارد کوفه شد، نامه ای به معاویه نوشت و او را به بیعت دعوت کرد، معاویه گیج شد و در پاسخ به تأخیر افتاد و با مردم شام صحبت کرد. به او اطمینان دادند که به او کمک خواهند کرد، معاویه در این باره با برادرش عطبه بن ابی سفیان مشورت کرد، او گفت: در این راه باید از عمروعاص کمک بگیرید، او سیاستمداری کهنه کار است و اگر بر خلاف دینش بهای او را بپردازید. او آن را به شما خواهد فروخت!

معاویه نامه ای به عمرو نوشت و از او خواست که برای مذاکره با او به شام ​​بیاید. وقتی نامه به عمرو رسید، با پسرانش در این باره مشورت کرد. عبدالله یکی از پسرانش به او گفت: پیامبر و ابوبکر و عمر به هنگام مرگ از تو راضی بودند و وقتی عثمان کشته شد تو غایب بودی در خانه بمان و به خاطر معاویه بی ارزش دنیا به حاشیه مباش. ! که در عذاب خدا شریک خواهی شد، ولی محمد پسر دیگرش گفت: تو از بزرگان قریش هستی، مبادا جریان خلافت را با غفلت از دست بدهی! به شامیان بپیوندید و سعی کنید به آنها کمک کنید تا خون عثمان را مطالبه کنند!

عمرو گفت: عبدالله آنچه را که به نفع دین من بود گفت، ولی محمد خیر دنیا را در نظر گرفت. دعوت می کنم کسی را که نافرمانی خدا کرد و بین مسلمانان اختلاف انداخت و خلیفه مسلمین را کشت و آتش فتنه را افروخت! عمرو پرسید: او کیست؟ معاویه پاسخ داد: علی!…عمرو گفت: به خدا سوگند تو با او همتا نیستی، هیچ یک از فضایل علی را نداری: نه هجرت، نه پیشروی در اسلام، و نه ملاقات با پیامبر(ص) و نه. جهاد در راه خدا و نه فهم و معرفت. به خدا قسم میخورم ! او در جنگ برتری دارد که هیچ کس نمی تواند با آن برابری کند.

عمرو عاص افزود: اگر بخواهم از عنایات و نعمت های خدا روی برگردانم و در جنگ با علی (ع) با تمام خطراتی که در پی دارد با شما همکاری کنم، به من بگویید چه امتیازی به من می دهید؟! معاویه گفت: هر چه بخواهی! عمرو گفت: مصر!

معاویه گفت: من دوست ندارم این خبر را منتشر کنم که تو برای صلاح دنیا به من ملحق شدی! عمرو گفت: «دانی عنک» آن سخنان را کنار بگذار! سرانجام بین معاویه و عمرو سندی امضا شد که عمرو با معاویه همکاری کند و در مقابل در صورت پیروزی معاویه، حکومت مصر را به او بسپارد.

سامانه پیام کوتاه دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله به منظور ارائه بهترین خدمات ممکن و سهولت دسترسی مشترکان به پاسخ به سوالات شرعی در سال 1396 راه اندازی شد.

بدلیل حضرتعالی می توانند به این شماره پیامک ارسال کنند

10000100

(از سراسر کشور بدون نیاز به پیشوند)

سوال خود را بپرسید و پاسخ بگیرید.

پاسخ به این امر به دو صورت انجام می شود:

1- عادی: پیروان رسول اکرم می توانند سوالات شرعی خود را از طریق پیامک ارسال کرده و در کمتر از 24 ساعت پاسخ خود را دریافت کنند.

2- اسنپ شات: با ارسال عدد 1، کاربر لیست تصمیمات را با شماره مربوطه دریافت می کند و با انتخاب هر یک از اعداد تصمیم گیری ارسال می شود.

نکته مهم: اگر به دلیل مشکل فنی در بازه زمانی اعلام شده پاسخی دریافت نکردید، سوال خود را مجددا ارسال کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا