چرا طعم دهانم شیرین است

شیرینی یکی از پنج مزه اصلی است که توسط حس چشایی زبان تشخیص داده می شود، طعم دیگر ترش، شور، تلخ و طعم متعادلی به نام اومامی است. طعم اما برخی از بیماری ها می توانند احساس طعم شیرین را در دهان به فرد بدهند. حتی اگر چیز شیرینی نخورده باشد. برای دریافت اطلاعات کامل با این بخش سلامت و تندرستی نمناک همراه باشید.

نرم کننده دهان چیست؟

به جز زمانی که شما غذاهای شیرین یا شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کنید، دندان شیرین قطعا به دلیل یک مشکل سلامتی ایجاد می شود. این شرایط ممکن است جدی باشند یا نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

چرا آب طعم شیرینی دارد؟

اکثر مردم هنگام نوشیدن آب متوجه طعم شیرین غیرمنتظره می شوند، به دلایلی خاص، از جمله:

آنچه در دهان اتفاق می افتد بر طعم تأثیر می گذارد، بنابراین احساس طعم شیرین در دهان ممکن است به دلیل رعایت بهداشت دهان باشد. بهداشت خوب دهان و دندان همیشه خالص ترین طعم را تضمین می کند.

طعم شیرین در دهان پس از نوشیدن آب ممکن است به دلیل خشکی دهان باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات شخصی که نیمه شب از خواب بیدار می شود و برای رفع خشکی دهان خود جرعه ای آب می نوشد، ممکن است طعم شیرین آب را متوجه شود، زیرا ترشحات خشک کننده ماهیتی اسیدی دارند و اگر این ترشحات را متعادل کنید. با نوشیدن آب، احساس شیرینی در دهان افزایش می یابد.

طعم شیرین آب ممکن است ربطی به شما و خود آب نداشته باشد، به خصوص اگر در یک منطقه روستایی زندگی می کنید. طعم آب چاه شیرین‌تر است و این معمولاً به دلیل سطوح بالای کلسیم و آهن است. آهن زیاد در آب قطعا می تواند طعم فلزی بدهد.

عامل دیگر می تواند چیزهایی باشد که آب هنگام عبور از لوله های مختلف برای رسیدن به لیوان آن را برمی دارد. به طور کلی، اجازه دادن به آب برای چند لحظه قبل از جمع کردن آن در لیوان، باعث تخلیه مواد جمع‌آوری شده از لوله‌ها می‌شود و آب طعم طبیعی بیشتری به شما می‌دهد.

چه چیزی باعث ایجاد طعم شیرین در دهان می شود؟

پزشکان هنوز در حال بررسی بیشتر علل ایجاد دهان شیرین هستند. با این حال، برخی از علل به نظر می رسد:

مشکلات متابولیک

مسائل متابولیک مانند دیابت، کتوز یا اختلال تیروئید می تواند بر حس چشایی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد طعم شیرین در دهان و هوس خوردن غذاهای بسیار شیرین شود.

مشکلات عصبی

طعم شیرین در دهان می تواند نشانه اولیه مشکلات عصبی مانند سکته مغزی، اختلالات تشنج یا صرع باشد.

حمله ویروس ها به حس بویایی

اختلال در سیستم بویایی بدن، سیستمی که به بدن اجازه بو کردن را می دهد، می تواند منجر به طعم شیرین در دهان شود.

عفونت های سینوس، بینی و گلو

برخی از باکتری ها، از جمله سودوموناس، می توانند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شوند.

بیماری ریفلاکس معده

در رفلاکس معده، اسید معده به گلو و دهان برگشته و طعم شیرینی ایجاد می کند.

کارسینوم سلول کوچک ریه

طعم شیرین یکی از اولین علائم این بیماری است.

بارداری

بسیاری از زنان در اوایل بارداری طعم عجیبی را در دهان خود تجربه می کنند و برخی ممکن است آن را شیرین یا فلزی توصیف کنند.

وجود کیست و توده در مغز

وجود کیست و توده در مغز که البته بسیار بعید است، می تواند منجر به ایجاد حس شیرین در دهان شود، به خصوص اگر همراه با سردرد، گیجی و خستگی باشد. علاوه بر این، این مشکل می تواند توسط انتقال دهنده های عصبی از زبان به مغز ایجاد شود که در طی آن برخی از افراد به بیماری آلزایمر یا پارکینسون مبتلا می شوند.

علت شیرینی دهان در طب سنتی

در طب سنتی وقتی خون غالب می‌شود، علائمی مانند نرمی دهان، سنگینی سر، خمیازه کشیدن، خواب‌آلودگی، کورک و جوش‌های ریز روی بدن، تنبلی و خمیدگی مداوم و … را در فرد مشاهده می‌کند.

مهمترین عامل فشار خون پرخوری و مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و تند است. نوشیدن روزانه 6 لیوان آب سرد، زرشک، کاهو، خیار، میوه ها به ویژه سیب و انار، سبزیجات، سوپ جو، سالاد لیموترش، حبوبات، غذاهای مفید شامل روغن زیتون، غلات، سورگوم، توت و شاه توت، غذاهای بخارپز. برای افراد با مزاج ضعیف

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر به ندرت طعم شیرین را در دهان خود تجربه می کنید، جای نگرانی نیست و خود به خود برطرف می شود، اما اگر این علامت را به طور مرتب یا با دفعات زیاد تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

به نظر می رسد بسیاری از علل طعم شیرین در دهان مربوط به سیستم بویایی و تنفسی است و برخی دیگر به هورمون های بدن (سیستم غدد درون ریز) و همچنین مشکلات عصبی مربوط می شود. بنابراین، ممکن است لازم باشد به یک یا چند متخصص زیر مراجعه کنید:

متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص غدد

متخصص مغز و اعصاب

هنگامی که به پزشک خود مراجعه می کنید، او یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد سابقه خانوادگی شما می پرسد، که ممکن است بر شانس ابتلا به بیماری خاصی که یکی از دلایل طعم شیرین در دهان است تأثیر بگذارد.

آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری

چگونه از طعم شیرین در دهان جلوگیری کنیم؟

اگر طعم شیرین در دهان به ندرت ظاهر شود، احتمالاً خود به خود ناپدید می شود. سالم ماندن می تواند به جلوگیری از این مشکل در آینده کمک کند، و این شامل خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای تازه، از جمله میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی است. سعی کنید شکر زیاد مصرف نکنید زیرا خطر ابتلا به بیماری ها از جمله دیابت که با طعم شیرین در دهان همراه است را افزایش می دهد.

با این حال، اگر طعم شیرین شما در دهان ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، پیروی از یک برنامه درمانی می تواند به جلوگیری از عود این علائم کمک کند. به دستورات پزشک خود با دقت گوش دهید، اگر مشکل ادامه یافت یا عود کرد، حتماً فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

نرم شدن دهان

شیرینی در دهان یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای شما پیش آمده باشد یا شاید تا به حال با احساس طعم شیرین در دهان بدون خوردن مواد شیرین مواجه شده اید؟ این مورد یکی از مواردی است که برای خیلی ها پیش می آید و برایشان سوال برانگیز است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، با ما همراه باشید تا علل این نرمی را بررسی کرده و راه حل مناسبی برای آن پیدا کنید.

چه چیزی باعث شیرینی دهان می شود؟

شیرینی در دهان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله مشکلات متابولیک مانند دیابت. به خصوص اگر این حالت به طور مداوم برای مدت طولانی ادامه یابد. البته علت این پدیده واقعا ناشناخته است و بیماری های دیگری نیز مانند تشنج های ناگهانی مانند صرع، سکته و بیماری های قلبی به این لیست اضافه می شوند. علاوه بر این، ویروس هایی که به اعصاب بویایی و چشایی حمله می کنند می توانند باعث ایجاد این بیماری در انسان شوند. علاوه بر این، حمله باکتری سودوموناس به سینوس ها، بینی و گلو می تواند منجر به ولع شیرین شود.

علاوه بر این، این مشکل می تواند توسط انتقال دهنده های عصبی از زبان به مغز ایجاد شود که در طی آن برخی از افراد به بیماری آلزایمر یا پارکینسون مبتلا می شوند. در برخی موارد، وجود کیست ها و توده ها در مغز که البته بسیار بعید است، می تواند منجر به ایجاد حس شیرین در دهان شود، به خصوص اگر همراه با سردرد، گیجی و خستگی باشد. علت شیرینی دهان ممکن است بیماری ریفلاکس معده به مری باشد که در آن مقدار اسید معده نامتعادل می شود و رفلاکس دوباره به دهان سرازیر می شود. این حالت باعث ایجاد طعم شیرین در دهان می شود.

بیایید نگاهی دقیق تر به این علل و دلایل دیگر بیندازیم؟

برخلاف مزه مزه ناشی از خوردن غذاهای حاوی قند یا شیرین کننده های مصنوعی، طعم شیرین در دهان معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد می شود. این شرایط می تواند جدی باشد و اغلب نیاز به مراقبت پزشکی دارد. بنابراین تشخیص کامل علت ضروری است. از دیگر عواملی که می تواند دهان شما را نرم کند، می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

1- دیابت

دیابت یکی از علل شایع طعم شیرین در دهان است. دیابت بر نحوه استفاده بدن از انسولین تأثیر می گذارد که تأثیر مستقیمی بر توانایی بدن در کنترل سطح قند خون دارد. دیابت کنترل نشده می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. دیابت می تواند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شود و اغلب با علائم دیگری همراه است.
علائم اضافی در این مورد عبارتند از:
• کاهش توانایی طعم شیرینی در غذا
• Floue vision 75757599999888 • تشنگی بیش از حد 75785759 اگر

2- کتواسیدوز دیابتی

دیابت همچنین می تواند یک عارضه جدی به نام کتواسیدوز دیابتی ایجاد کند. کتواسیدوز زمانی رخ می دهد که بدن قادر به استفاده از قند برای انرژی یا سوخت نباشد و به جای شکر از چربی ها استفاده کند. این وضعیت باعث می شود اسیدی به نام کتون در بدن تجمع پیدا کند.
وجود کتون های زیادی در بدن می تواند طعم شیرین و میوه ای را در دهان ایجاد کند. سایر علائم کتواسیدوز دیابتی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• تشنگی بیش از حد
• گیجی
• خستگی مفرط
• تهوع و استفراغ 799887

3- رژیم کم کربوهیدرات

افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند ممکن است همان طعم آب نبات میوه ای را در دهان خود تجربه کنند. کربوهیدرات ها منبع سوخت رایج در بدن هستند و اجتناب از آنها می تواند باعث شود بدن به جای شکر به چربی سوزی روی بیاورد. دهان.
هر کسی که به دنبال یک رژیم کم کربوهیدرات یا کتوژنیک است باید این کار را تحت راهنمایی یک متخصص تغذیه یا پزشک انجام دهد. دریافت مشاوره از یک متخصص می تواند از تجمع کتون ها به سطوح مضر در بدن فرد جلوگیری کند.

4-عفونت ها

برخی از عفونت های باکتریایی می توانند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شوند. عفونت‌هایی که بر دستگاه تنفسی تأثیر می‌گذارند می‌توانند در نحوه واکنش مغز به حس چشایی اختلال ایجاد کنند. حتی عفونت های ساده مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت سینوسی می توانند باعث افزایش میزان قند در بزاق شما شوند. گلوکز یک نوع قند است، بنابراین باعث ایجاد طعم شیرین در دهان می شود. اگر چنین است، طعم شیرین معمولاً پس از از بین رفتن عفونت از بین می رود.

5- اختلالات مغزی و عصبی

آسیب عصبی نیز می تواند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شود. افرادی که تشنج یا تشنج داشته اند یا دچار سکته مغزی شده اند ممکن است اختلال عملکرد حسی را تجربه کنند. این اختلال می تواند به حواس آنها از جمله چشایی و بویایی آسیب برساند. نتیجه این آسیب پیچیده است و می تواند از یک مورد به مورد دیگر متفاوت باشد. در برخی موارد، افراد ممکن است طعم شیرینی را در دهان خود تجربه کنند که از بین نمی رود یا طعمی که می آید و می رود.

6- رفلاکس معده به مری

برخی از افراد مبتلا به بیماری ریفلاکس معده (GERD) نیز از طعم شیرین یا فلزی در دهان خود شکایت دارند.
این به این دلیل است که اسیدهای گوارشی وارد مری و در نهایت به دهان می شوند. مدیریت GERD از طریق رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی علائم را کاهش می دهد.

7- بارداری

بارداری یکی دیگر از دلایل احتمالی طعم شیرین در دهان است. بارداری باعث تغییراتی در هورمون ها و همچنین سیستم گوارشی می شود که هر دو می توانند بر طعم و بو تأثیر بگذارند. زنان باردار ممکن است طعم فلزی یا شیرین غیرقابل توجیهی را در دهان خود تجربه کنند. علت اصلی یا زمینه ای نیز ممکن است اختلال دیگری مانند GERD یا دیابت بارداری باشد. خانم هایی که دائماً این طعم را در دهان خود تجربه می کنند باید با پزشک مشورت کنند.

8- پزشکی

برخی از داروها را نیز می توان در ایجاد طعم شیرین در دهان مقصر دانست. داروهای شیمی درمانی اغلب حس چشایی فرد را تغییر می دهند. این یک عارضه جانبی خفیف داروهایی است که برای درمان بیماری‌های جدی استفاده می‌شوند، اما همچنان لازم است که این مشکل توسط پزشک بررسی شود تا مشخص شود طعم ایجاد شده نتیجه مصرف دارو است یا خیر. اگر طعم شیرینی بر رژیم غذایی یا کیفیت زندگی فرد تأثیر منفی بگذارد، پزشکان ممکن است داروهای جایگزین برای بیمار تجویز کنند.

9- سرطان ریه

سرطان ریه یک علت نادر طعم شیرین در دهان است، اما نباید آن را نادیده گرفت. در موارد نادر، تومورهای ریه یا سیستم تنفسی می توانند سطح هورمون فرد را افزایش دهند و به حس چشایی وی آسیب بزنند.

10- بیماری ها:

خشکی دهان به دلیل کم آبی یا آسیب به غدد بزاقی می تواند منجر به طعم فلزی در دهان شود. مشکلات چشایی در افراد مبتلا به دیابت یا بیماری های تیروئید، کبد یا کلیه و همچنین در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، فلج صورت یا سکته مغزی بیشتر است. سوء هاضمه ناشی از رفلاکس مری نیز می تواند باعث ایجاد طعم ترش در دهان شود.

11- پیری یا سوء تغذیه:

طعم شیرین و شور اغلب با رژیم غذایی نامناسب یا با افزایش سن کاهش می یابد.

12- سندرم سوزش دهان:

این عارضه با نام‌های گلوسودینیا، گلوسوپیروز، استوداینیا و دیسستزی دهان نیز شناخته می‌شود و با احساس سوزش مداوم در لب‌ها، زبان یا جای دیگری در دهان مشخص می‌شود. این وضعیت ممکن است با طعم تلخ یا فلزی ناخوشایند در دهان یا کاهش حس چشایی همراه باشد.

13- جراحی:

اعمال جراحی در دهان، بینی و گلو می تواند به اعصاب موجود در جوانه های چشایی یا غدد بزاقی آسیب برساند.

14 – اختلالات چشایی:

آنها نادر هستند، اما برخی از افراد ممکن است ناتوانی در بویایی یا چشایی را به ارث ببرند. Hypogeusia به کاهش حس چشایی و dysgeusia به چشایی غیر طبیعی اشاره دارد. به احتمال زیاد اختلالات بویایی مسئول مشکلات مزمن چشایی است.

راه حل درمان آفت دهان چیست؟

برخی از عوامل طعم شیرین مستقیماً بر سیستم تنفسی و بویایی تأثیر می گذارند، در حالی که برخی دیگر بر هورمون ها یا سیستم عصبی تأثیر می گذارند.

معمولاً پزشک علاوه بر آزمایش‌های تشخیصی، معاینات فیزیکی نیز انجام می‌دهد، همچنین از فرد مورد نظر در مورد سابقه پزشکی یا داروهایی که مصرف کرده است می‌پرسد تا نتیجه صحیح را بگیرد.

آزمایشات احتمالی عبارتند از:

آزمایش خون برای بررسی عفونت باکتریایی یا ویروسی، سطح هورمون یا قند خون

سی تی اسکن یا ام آر آی برای بررسی علائم رشد و همچنین سرطان

آزمایشات مغزی برای بررسی آسیب عصبی

برای بررسی علائم مشکلات گوارشی، آندوسکوپی انجام دهید

هنگامی که علت غیر معمول مشخص شد، پزشکان به فرد کمک می کنند تا درمان را انجام دهد، همچنین تمام علائم را بررسی کرده و به طور مداوم برای رسیدن به نتیجه درمانی مورد نظر بررسی می کند.

درمان همیشه به علت بستگی دارد. به عنوان مثال، فرد مبتلا به دیابت ممکن است از انسولین درمانی، ورزش و رژیم غذایی سالم بهره مند شود، اما فردی که دارای عفونت تنفسی است ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد. بنابراین بهتر است در مورد علائم و انتخاب روش های درمانی با یک متخصص مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

ممکن است لازم باشد بدانید که چه زمانی برای مشکل دندان شیرین به دندانپزشک مراجعه کنید. قبل از آن، بدانید که مزه های غیرطبیعی ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی یا مصرف دارو باید ظرف چند روز تا چند هفته از بین بروند. بعد از از بین رفتن عفونت یا قطع مصرف دارو و اگر به دلیل بارداری باشد معمولاً بعد از سه ماهه اول بارداری از بین می رود.

اما اگر متوجه تغییر طولانی مدت در حس چشایی خود شدید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک عمومی شما احتمالا شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد. توانایی شناسایی طعم ها را می توان با استفاده از محلول های مختلف در نواحی مختلف دهان و زبان آزمایش کرد.

ساکارز سلول های گیرنده شیرین را تعیین می کند، کلرید سدیم طعم شور را تعیین می کند، کینون طعم تلخ را تعیین می کند و سرکه یا اسید سیتریک طعم ترش را تعیین می کند. ممکن است آزمایش خون برای کمک به تشخیص توصیه شود. اگر درمان لازم باشد، روش آن به دلیل از دست دادن چشایی بستگی دارد. بزاق مصنوعی ممکن است برای خشکی دهان توصیه شود یا داروهای طولانی مدت با داروهایی جایگزین شوند که عوارض جانبی مشابهی ندارند.

اگر این مطب برای شما مفید بوده، با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید !!!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نمناک; شیرینی یکی از پنج مزه اصلی است که توسط حس چشایی زبان تشخیص داده می شود، طعم دیگر ترش، شور، تلخ و طعم متعادلی به نام اومامی است. طعم اما برخی از بیماری ها می توانند احساس طعم شیرین را در دهان به فرد بدهند. حتی اگر چیز شیرینی نخورده باشد. برای اطلاعات کامل با این بخش سلامت و تندرستی همراه باشید.

نرم کننده دهان چیست؟

به جز زمانی که شما غذاهای شیرین یا شیرین کننده های مصنوعی مصرف می کنید، دندان شیرین قطعا به دلیل یک مشکل سلامتی ایجاد می شود. این شرایط ممکن است جدی باشند یا نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

چرا آب طعم شیرینی دارد؟

اکثر مردم هنگام نوشیدن آب متوجه طعم شیرین غیرمنتظره می شوند، به دلایلی خاص، از جمله:

آنچه در دهان اتفاق می افتد بر طعم تأثیر می گذارد، بنابراین احساس طعم شیرین در دهان ممکن است به دلیل رعایت بهداشت دهان باشد. بهداشت خوب دهان و دندان همیشه خالص ترین طعم را تضمین می کند.

طعم شیرین در دهان پس از نوشیدن آب ممکن است به دلیل خشکی دهان باشد. به عنوان مثال، گاهی اوقات شخصی که نیمه شب از خواب بیدار می شود و برای رفع خشکی دهان خود جرعه ای آب می نوشد، ممکن است طعم شیرین آب را متوجه شود، زیرا ترشحات خشک کننده ماهیتی اسیدی دارند و اگر این ترشحات را متعادل کنید. با نوشیدن آب، احساس شیرینی در دهان افزایش می یابد.

طعم شیرین آب ممکن است ربطی به شما و خود آب نداشته باشد، به خصوص اگر در یک منطقه روستایی زندگی می کنید. طعم آب چاه شیرین‌تر است و این معمولاً به دلیل سطوح بالای کلسیم و آهن است. آهن زیاد در آب قطعا می تواند طعم فلزی بدهد.

عامل دیگر می تواند چیزهایی باشد که آب هنگام عبور از لوله های مختلف برای رسیدن به لیوان آن را برمی دارد. به طور کلی، اجازه دادن به آب برای چند لحظه قبل از جمع کردن آن در لیوان، باعث تخلیه مواد جمع‌آوری شده از لوله‌ها می‌شود و آب طعم طبیعی بیشتری به شما می‌دهد.

چه چیزی باعث ایجاد طعم شیرین در دهان می شود؟

پزشکان هنوز در حال بررسی بیشتر علل ایجاد دهان شیرین هستند. با این حال، برخی از علل به نظر می رسد:

مشکلات متابولیک

مسائل متابولیک مانند دیابت، کتوز یا اختلال تیروئید می تواند بر حس چشایی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد طعم شیرین در دهان و هوس خوردن غذاهای بسیار شیرین شود.

مشکلات عصبی

طعم شیرین در دهان می تواند نشانه اولیه مشکلات عصبی مانند سکته مغزی، اختلالات تشنج یا صرع باشد.

حمله ویروس ها به حس بویایی

اختلال در سیستم بویایی بدن، سیستمی که به بدن اجازه بو کردن را می دهد، می تواند منجر به طعم شیرین در دهان شود.

عفونت های سینوس، بینی و گلو

برخی از باکتری ها، از جمله سودوموناس، می توانند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شوند.

بیماری ریفلاکس معده

در رفلاکس معده، اسید معده به گلو و دهان برگشته و طعم شیرینی ایجاد می کند.

کارسینوم سلول کوچک ریه

طعم شیرین یکی از اولین علائم این بیماری است.

بارداری

بسیاری از زنان در اوایل بارداری طعم عجیبی را در دهان خود تجربه می کنند و برخی ممکن است آن را شیرین یا فلزی توصیف کنند.

وجود کیست و توده در مغز

وجود کیست و توده در مغز که البته بسیار بعید است، می تواند منجر به ایجاد حس شیرین در دهان شود، به خصوص اگر همراه با سردرد، گیجی و خستگی باشد. علاوه بر این، این مشکل می تواند توسط انتقال دهنده های عصبی از زبان به مغز ایجاد شود که در طی آن برخی از افراد به بیماری آلزایمر یا پارکینسون مبتلا می شوند.

علت شیرینی دهان در طب سنتی

در طب سنتی وقتی خون غالب می‌شود، علائمی مانند نرمی دهان، سنگینی سر، خمیازه کشیدن، خواب‌آلودگی، کورک و جوش‌های ریز روی بدن، تنبلی و خمیدگی مداوم و … را در فرد مشاهده می‌کند.

مهمترین عامل فشار خون پرخوری و مصرف زیاد غذاهای سرخ شده و تند است. نوشیدن روزانه 6 لیوان آب سرد، زرشک، کاهو، خیار، میوه ها به ویژه سیب و انار، سبزیجات، سوپ جو، سالاد لیموترش، حبوبات، غذاهای مفید شامل روغن زیتون، غلات، سورگوم، توت و شاه توت، غذاهای بخارپز. برای افراد با مزاج ضعیف

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر به ندرت طعم شیرین را در دهان خود تجربه می کنید، جای نگرانی نیست و خود به خود برطرف می شود، اما اگر این علامت را به طور مرتب یا با دفعات زیاد تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

به نظر می رسد بسیاری از علل طعم شیرین در دهان مربوط به سیستم بویایی و تنفسی است و برخی دیگر به هورمون های بدن (سیستم غدد درون ریز) و همچنین مشکلات عصبی مربوط می شود. بنابراین، ممکن است لازم باشد به یک یا چند متخصص زیر مراجعه کنید:

متخصص گوش و حلق و بینی

متخصص غدد

متخصص مغز و اعصاب

هنگامی که به پزشک خود مراجعه می کنید، او یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و از شما در مورد سابقه خانوادگی شما می پرسد، که ممکن است بر شانس ابتلا به بیماری خاصی که یکی از دلایل طعم شیرین در دهان است تأثیر بگذارد.

تشخیص طعم شیرین در دهان

آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری

آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون و قند خون

آزمایش خون برای بررسی عفونت های باکتریایی و ویروسی

اسکن مغز برای بررسی فعالیت عصبی و بررسی آسیب عصبی

سی تی اسکن یا ام آر آی برای بررسی علائم سرطان ریه

چگونه از طعم شیرین در دهان جلوگیری کنیم؟

اگر طعم شیرین در دهان به ندرت ظاهر شود، احتمالاً خود به خود ناپدید می شود. سالم ماندن می تواند به جلوگیری از این مشکل در آینده کمک کند، و این شامل خوردن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای تازه، از جمله میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی است. سعی کنید شکر زیاد مصرف نکنید زیرا خطر ابتلا به بیماری ها از جمله دیابت که با طعم شیرین در دهان همراه است را افزایش می دهد.

با این حال، اگر طعم شیرین شما در دهان ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، پیروی از یک برنامه درمانی می تواند به جلوگیری از عود این علائم کمک کند. به دستورات پزشک خود با دقت گوش دهید، اگر مشکل ادامه یافت یا عود کرد، حتماً فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا