چرا شب با جوراب نخوابیم

آیا شب ها تشک گرم زیر پای خود می گذارید؟ یا کیسه آب گرم را در انتهای تخت خود قرار می دهید؟ برای سالیان متمادی، مردم به دنبال گرم کردن پاهای خود در هنگام خواب شبانه بودند و چیز زیادی در مورد دلایل علمی نمی دانستند. از طرفی به نظر شما شایعاتی که می گویند با جوراب خوابیدن چشمان شما را ضعیف می کند صحت دارد؟ در این مقاله به نکات منفی و عوارض خوابیدن با جوراب در شب می پردازیم. با ما بمان.

چرا نباید شب ها با جوراب بخوابیم؟ بررسی اجمالی اثرات پوشیدن جوراب هنگام خواب

علم پشت خوابیدن با جوراب

برای درک بهتر اینکه چرا نباید شب ها با جوراب بخوابید، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه دمای بدن را تنظیم کنید. بدن انسان گرماگیر است، به این معنی که برخلاف خزندگان که برای گرم نگه داشتن نیاز به نور خورشید یا گرمای خارجی دارند، بدن انسان از این قاعده مستثنی است و دمای داخلی آن به صورت درونی تنظیم می شود. مغز ما تلاش می کند تا دمای بدن را با وجود تأثیرات خارجی مانند دمای هوا، فعالیت بدنی و رژیم غذایی در تمام طول شبانه روز در حدود 37 درجه سانتیگراد حفظ کند.

اما دمای بدن در 37 درجه سانتیگراد ثابت نمی ماند و در طول روز تغییر می کند. شب هنگام خواب این سطح به پایین ترین حد خود می رسد و صبح زود و قبل از بیدار شدن شروع به افزایش می کند. به همین دلیل بهترین دما برای یک خواب خوب شبانه نزدیک به پایین است که باعث افت طبیعی دمای مغز در هنگام خواب می شود. حفظ دمای بدن در طول خواب، خوابی آرام را تضمین می کند.

اما خود جوراب ها در این مورد نقشی ندارند، اما تاثیرات پوشیدن جوراب در هنگام خواب قابل توجه است. برای توضیح بهتر فلسفه خوابیدن با جوراب می توان گفت که گرم کردن پاها قبل از خواب گشاد شدن رگ های خونی را تسهیل می کند. گشاد شدن رگ های خونی جریان خون را تسریع می کند. بنابراین هنگامی که رگ های دست و پا گشاد می شوند، می توانند به راحتی دما و گرما را در سراسر بدن پخش کنند و آن را پایین بیاورند که این امر دمای بدن را تنظیم می کند و آن را برای فرآیند خواب آماده می کند. خوابیدن با جوراب باعث این امر می شود. در واقع، محققان دریافتند که خوابیدن با جوراب، مدت زمان به خواب رفتن را 15 دقیقه کاهش می دهد.

اگر در به خواب رفتن فرزندتان مشکل دارید یا به دنبال راه حلی برای سریع به خواب رفتن هستید، ما در این مقاله راه حل های خوبی را برای شما ارائه کرده ایم.

فواید خوابیدن با جوراب

چرا باید هنگام خواب جوراب بپوشیم؟ جوراب علاوه بر سرعت بخشیدن به خواب، فواید دیگری نیز دارد، از جمله:

گرمای جوراب به تنظیم دمای بدن و جلوگیری از تعریق شبانه و افزایش ناگهانی دما در طول شب کمک می کند.

خوابیدن با جوراب در شب از حملات بیماری رینود پیشگیری می کند. بیماران مبتلا به این بیماری دارای سلول های خونی هستند که حساسیت بیشتری به سرما دارند.

جوراب ها رطوبت طبیعی پوست پا را در فصول سرد و خشک زمستان حفظ می کنند و از خشک شدن و ترک خوردن پوست پا جلوگیری می کنند، به خصوص اگر لایه نرم کننده پوست در زیر آن استفاده شود.

طبق طب سنتی چینی پوشیدن جوراب باعث افزایش جریان انرژی مثبت می شود. بنابراین گرما باعث افزایش جریان مثبت انرژی چی در بدن می شود.

طبق یک مطالعه، پوشیدن جوراب می تواند شانس رسیدن به ارگاسم را تا 30 درصد افزایش دهد.

چرا نباید با جوراب بخوابیم؟

آیا خوابیدن با جوراب چشمان شما را ضعیف می کند؟ این سوالی است که بیشتر مردم از خود می پرسند و برخی باورها به آن دامن می زنند. اما برای پاسخ به این سوال باید گفت که ماهیت خوابیدن با جوراب مشکل خاصی ایجاد نمی کند و در صورت وجود چنین مشکلاتی به نوع جوراب مورد استفاده برمی گردد. مثلا:

از پوشیدن جوراب های خیلی ضخیم یا غیر قابل تنفس خودداری کنید. مواد طبیعی بهترین مواد هستند. البته لازم نیست به میزان گرم شدن جوراب ها توجه کنید.

از پوشیدن جوراب هنگام خواب کودک یا استفاده از پتو و تشک برقی خودداری کنید. زیرا بدن آنها ممکن است بیش از حد گرم شود. فقط بعد از یک حمام داغ معمولی روی آن جوراب قرار دهید.

اگر می‌خواهید قبل از خواب جوراب بپوشید، از جوراب‌های تمیز برای این منظور استفاده کنید، زیرا تعریق و فعالیت‌های روزانه می‌تواند آنها را آلوده کند.

می توانید قبل از خواب حمام یا دوش آب گرم بگیرید، زیرا تبخیر رطوبت بدن دمای بدن شما را کاهش می دهد و شما را به خواب تشویق می کند.

پس از حمام یا دوش گرفتن و قبل از پوشیدن جوراب، حتما پاهای خود را کاملا خشک کنید تا رطوبتی در داخل آن باقی نماند.

اگر می خواهید رحم را در دوران بارداری گرم نگه دارید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب با شما در مورد تاثیرات پوشیدن جوراب هنگام خواب بودیم. اگر نظر یا پیشنهادی در این زمینه دارید، آن را در قسمت نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

سرویس سلامت ستاره – بسیاری از افراد عادت دارند هنگام خواب، به خصوص در فصول سرد سال، بدون اطلاع از مزایا و معایب این کار، جوراب بپوشند و برعکس، برخی ترجیح می دهند به محض اینکه جوراب خود را در بیاورند. برای راحتی بیشتر به رختخواب بروید اگرچه افراد به صورت ناخودآگاه و بسته به شرایط بیولوژیکی و فیزیکی بدن خود این کار را انجام می دهند، اما در این مقاله سعی داریم به بررسی این موضوع و ذکر مزایا یا معایب این کار بپردازیم.

خواب خوب شبانه یکی از مهم ترین چیزهایی است که باید برای حفظ سلامت و شادابی بدن در روز بعد داشته باشید. اگرچه بحث مشکلات خواب برای برخی افراد مهم نیست، اما کسانی هستند که حاضرند هر کاری که ممکن است انجام دهند تا بتوانند سریع بخوابند و تا صبح راحت بخوابند. اگر شما هم جزء این دسته از افرادی هستید که دوست دارید هنگام خواب جوراب بپوشید، باید در نظر داشته باشید که ناخودآگاه به پاهای خود اهمیت زیادی داده اید و از آنها مراقبت می کنید. علاوه بر این، شما بیش از حد سرد هستید و این ممکن است به جنبه های مختلف ساختار فیزیکی شما، مانند نازکی پوست و متابولیسم شما مربوط باشد. کسانی که متابولیسم بالایی دارند زیاد عرق می کنند و گرمای زیادی احساس می کنند. در حالی که کسانی که متابولیسم ضعیف و گردش خون ضعیفی دارند احساس سردی بیشتری می کنند.

خوابیدن با جوراب یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به خوابیدن سریع‌تر و راحت‌تر است، اما برای انجام این کار باید:

پاهای خود را قبل از خواب بشویید و به خوبی خشک کنید زیرا باکتری ها و قارچ ها به راحتی در یک محیط مرطوب رشد می کنند.

جوراب تمیز بپوشید.

جوراب هایی که قصد دارید برای خواب بپوشید باید کاملا تمیز باشند و نباید با جوراب هایی که در طول روز می پوشید بخوابید.

برای خواب شب چه جورابی بپوشیم؟

اگر می خواهید با جوراب ژست بگیرید، جوراب نخی خالص و طبیعی بپوشید. پاهای شما در چنین جوراب هایی راحت تر نفس می کشند و در نتیجه داغ نمی شوند. اگر پاهای شما در طول شب گرم باشند، عرق می کنند و خیس می شوند که منجر به رشد باکتری های زیادی روی پاهای شما می شود. همچنین جوراب های تنگ نپوشید، زیرا پاهایتان سریعتر گرم می شوند.

فواید خوابیدن با جوراب چیست؟

به شما کمک می کند خوب بخوابید

سردی پا یکی از دلایل رایج پوشیدن جوراب در هنگام خواب است. در واقع اگر پاهای شما سرد باشد به سختی می توانید بخوابید و با پوشیدن جوراب پاهایتان گرم می شود و راحت تر می توانید بخوابید. با پوشیدن جوراب، گردش خون در پاهای شما سریعتر می شود و این باعث گرم شدن پاها می شود.

بهترین راه برای درمان ترک های پا

آیا تا به حال صبح ها با پاهای دردناک یا ترک خورده از خواب بیدار شده اید؟ خوابیدن با جوراب می تواند از ترک پاها جلوگیری کرده و از آنها محافظت کند. به جرات می توان گفت که این یکی از بزرگترین مزایای پوشیدن جوراب هنگام خواب شبانه است. علاوه بر بهبود ترک‌های پا، می‌توانید با مرطوب کردن آن‌ها با لوسیون‌های مختلف قبل از پوشیدن جوراب، به داشتن پاهای نرم و سالم کمک کنید.

با قارچ ها و باکتری ها مبارزه کنید

پوشیدن جوراب به محافظت از پاهای شما در برابر گرد و غبار و باکتری کمک می کند. به این ترتیب به راحتی می توان از ظهور قارچ ها و انواع عفونت ها جلوگیری کرد.

پیشگیری از تعریق زیاد پا

تعریق بیش از حد و غیر طبیعی در نواحی خاصی از بدن، به ویژه پاها، وضعیتی است که به عنوان هایپرهیدروزیس شناخته می شود. اگر از تعریق بیش از حد پا رنج می برید، پوشیدن جوراب هنگام خواب می تواند تسکین دهنده باشد زیرا آنها عرق را جذب می کنند.

چرا نمی توانید جوراب بپوشید؟

اگر هرگز نمی توانید هنگام خواب جوراب بپوشید یا از داشتن پتو یا ملحفه روی پاهای خود احساس ناراحتی نمی کنید، احتمالاً به این دلیل است که متابولیسم شما سریعتر از دیگران است که گردش خون بهتر و پوست ضخیم تری دارید. شما از نظر بیولوژیکی آماده تولید و حفظ گرما هستید، بنابراین نیازی به پوشیدن جوراب در هنگام خواب ندارید.

دلیل بی قراری و بی خوابی شبانه ممکن است سردی پا باشد. هنگامی که پاهای شما سرد است، رگ های خونی منقبض می شوند و بنابراین گردش خون در پاها کند می شود. بر اساس تحقیقات و یافته های بنیاد ملی خواب، گرم کردن پاهای خود قبل از خواب به خواب بهتر کمک می کند. به این ترتیب ذهن سیگنال های واضحی از گردش خون در پاها دریافت می کند. در این متن بررسی می کنیم که آیا خوابیدن با جوراب مشکلی ندارد یا خیر، با ما همراه باشید.

فهرست عناوین این مقاله

خوابیدن با جوراب

با توجه به آنچه گفته شد این سوال پیش می آید که ساده ترین و کاربردی ترین راه برای گرم کردن پا چیست؟ ساده ترین و کاربردی ترین پاسخ به این سوال خوابیدن با جوراب است. البته پوشیدن جوراب ساده ترین راه برای گرم کردن پاها در هنگام خواب است. پوشیدن جوراب هنگام خواب، ایمن ترین و بهترین راه برای گرم نگه داشتن پاهای شما در شب است. روش های دیگر شامل استفاده از جوراب برنج، بطری آب گرم یا پتوی گرم است که گاهی اوقات باعث گرمای بیش از حد پا و احساس سوزش در پا می شود.

البته گرم کردن پاها هنگام خواب تنها مزیت پوشیدن جوراب نیست. برای آشنایی بیشتر با سایر فواید پوشیدن جوراب در هنگام خواب و تاثیراتی که پوشیدن جوراب هنگام خواب بر زندگی می گذارد، با ما همراه باشید.

البته گرم کردن پاها هنگام خواب تنها مزیت پوشیدن جوراب نیست. در مورد سایر فواید پوشیدن جوراب هنگام خواب و تأثیراتی که پوشیدن جوراب هنگام خواب بر زندگی می گذارد بیشتر بدانید.

چرا باید با جوراب بخوابید؟

پوشیدن جوراب هنگام خواب و خوابیدن با جوراب در شب علاوه بر گرم نگه داشتن پا فواید دیگری نیز دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجتناب از گرگرفتگی: برخی از زنان پوشیدن جوراب برای حفظ دمای بدنشان در سطح سرد مفید است.

درمان ترک پاشنه پا: پس از مرطوب کردن پاها، جوراب نخی بپوشید. پوشیدن جوراب های نخی پس از مرطوب کردن پاها از خشک شدن پاها جلوگیری می کند و ترک های پاشنه پا را التیام می بخشد.

افزایش پتانسیل ارگاسم: بر اساس نتایج یک تحقیق بی بی سی، کسانی که در شب جوراب می پوشند، پتانسیل رسیدن به ارگاسم 30 درصد افزایش می یابد.

کاهش خطر حمله رینود: بیماری رینود نواحی از پوست، انگشتان پا و انگشتان دست را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه این بیماری گردش خون در این نواحی مختل شده و این نواحی شروع به متورم شدن یا لک شدن می کنند. بنابراین پوشیدن جوراب هنگام خواب پا را گرم نگه می دارد و گردش خون را بهبود می بخشد. به همین دلیل خطر ابتلا به بیماری رینود را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: جوراب ها را مرتب کنید / جوراب های قدیمی را دور نریزید! / مراقبت از جوراب

اگر به حمام آب گرم یا حمام پای گرم دسترسی ندارید، یا اگر آنها را دوست دارید، یک منبع گرمای اضافی در رختخواب خود داشته باشید.

برای خواب چه جورابی بپوشیم؟

جوراب های ساخته شده از الیاف نرم طبیعی مانند پشم یا ترمه معمولاً بهترین هستند. این جوراب ها معمولاً گران تر از جوراب های نخی یا جوراب های فیبر مصنوعی هستند. کیفیت آنها ارزش پرداخت بیشتر را دارد. بنابراین، اگر می خواهید شب ها با جوراب بخوابید، مطمئن شوید که جورابی که انتخاب می کنید مناسب است یا خیر. جوراب های نامناسب گردش خون در پا را محدود کرده و از گرم شدن پا جلوگیری می کند. بنابراین بهتر است جوراب های پشمی یا ترمه ای بخرید.

بهبود و تقویت گردش خون

برای بهبود گردش خون در پاها، قبل از رفتن به رختخواب و خواب آنها را ماساژ دهید. می توانید از محرک های گردش خون مانند کرم کپسایسین برای ماساژ پاهای خود استفاده کنید. کمی از این کرم را به روغن ماساژ یا مرطوب کننده خود اضافه کنید. افزودن این ماده به روغن ماساژ باعث تقویت گردش خون در پا می شود.

همچنین برای بهبود گردش خون در پاها می توانید جوراب ها را با استفاده از سشوار گرم کنید. اما یکی از مشکلات پوشیدن جوراب هنگام خواب گرمای بیش از حد است. بنابراین، اگر هنگام خواب گرمای بیش از حد در پاهای خود احساس کردید، پاهای خود را بیرون از پتو قرار دهید.

از جوراب های فشرده استفاده کنید

جوراب فشاری چیست؟

از پوشیدن و خوابیدن با جوراب های فشاری خودداری کنید. مگر اینکه استفاده از این جوراب ها توسط پزشک توصیه و تجویز شده باشد. اگرچه این جوراب ها به دلیل داشتن جوراب هایی که گردش خون را بهبود می بخشد در بین مردم معروف هستند. اما پوشیدن آنها در رختخواب مناسب نیست. زیرا این جوراب ها جریان خون و گردش خون در پا را مختل می کنند و حتی می توانند جریان خون را در هنگام خواب مختل و مسدود کنند.

جوراب برنجی

چگونه جوراب برنجی درست کنیم؟

اگر به حمام گرم یا حمام گرم دسترسی ندارید، یا اگر آنها را دوست دارید، منبع گرمای اضافی را در رختخواب خود فراهم کنید. در این مورد می توانید از جوراب برنجی استفاده کنید. برای تهیه جوراب برنجی به مواد زیر نیاز دارید:

یک جفت جوراب با کیفیت و بادوام؛

برنج؛

کشسان؛

مراحل ساخت جوراب برنجی

اولین گام

داخل هر کدام از جوراب ها سه لیوان برنج بریزید.

جوراب ها را با کش محکم ببندید.

جوراب برنج را به مدت یک تا دو دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود.

پس از گرم شدن جوراب ها، آنها را زیر پتو و جایی که پاهایتان قرار دارند قرار دهید.

پوشیدن جوراب هنگام خواب و خوابیدن با جوراب در شب علاوه بر گرم نگه داشتن پا فواید دیگری نیز دارد.

موارد اجتناب: کارهایی که باید از انجام آنها اجتناب کنید؟

از قرار دادن جوراب در مایکروویو و توستر خودداری کنید

از قرار دادن جوراب برنجی در فر یا توستر خودداری کنید. شاید فکر کنید می توانید از فر یا توستر برای گرم کردن جوراب برنجی استفاده کنید. اگرچه این ممکن است خطر آتش سوزی ایجاد کند.

نسبت به سوخت حساسیت دارند

اگر پوست شما به سوختگی حساس است، از جوراب برنجی استفاده نکنید.

افراد مسن و کودکان

از جوراب برنجی برای کودکان و افراد مسن استفاده نکنید. مگر اینکه امکان نظارت مستمر برای جلوگیری از حوادثی مانند سوختگی را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: انواع جوراب زنانه / راهنمای خرید جوراب زنانه / انواع جوراب مردانه / راهنمای خرید جوراب مردانه

راه های دیگر برای گرم نگه داشتن پاها

استفاده از حمام پا با گرم برای افرادی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند مفید است. برای این افراد استفاده از حمام گرم پا می تواند درد، خستگی و بی خوابی آنها را کاهش دهد. استفاده از حمام پا با گرم قبل از خواب، دمای پا را افزایش می دهد و به شما کمک می کند راحت تر بخوابید. بنابراین، استفاده از حمام پا با آب گرم یک راه حل طبیعی، ساده و در دسترس است که شما را از توسل به داروها نجات می دهد.

اگر پای شما مدام سرد است. در این حالت، اختلال در گردش خون در پاها ممکن است علت سردی مداوم در پاها باشد. اختلالات گردش خون نشانه و علامت بیماری های خطرناک و خطرناکی مانند دیابت است. پس برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

خوابیدن کودکان و نوزادان با جوراب: آیا نوزادان و کودکان می توانند با جوراب بخوابند؟

بهتر است برای نوزادان و کودکان از پتوهای برقی یا روکش های گرمایشی استفاده نکنید. ایمن ترین و بهترین راه برای کودکان و نوزادان حمام پا با آب گرم است. حمام کردن پای نوزاد را باید بخشی از برنامه روزانه در نظر گرفت. بهتر است کودکان قبل از خواب پاهای خود را با آب ولرم بشویند.

اگر تصمیم به استفاده از آب گرم برای نوزادان و کودکان دارید، مطمئن شوید که دمای آن برای ایمنی مناسب است. برای گرم کردن پای کودکان و نوزادان، در صورتی که می خواهید از کیسه آب گرم استفاده کنید، در این صورت یک کاور نخی دور کیسه آب گرم قرار دهید تا از تماس مستقیم با پوست نوزاد و نوزاد جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: جوراب زنانه / جوراب مردانه / جوراب بچه گانه / جوراب ورزشی

علائم و نشانه های خطرناک: همیشه کودک خود را برای علائم و نشانه های زیر بررسی کنید:

گرمای بیش از حد؛

تعریق زیاد؛

قرمزی گونه ها و لب ها؛

گریه و بی حوصلگی کودک؛

اگر این علائم و نشانه ها را در کودکان و نوزادان مشاهده کردید. در این صورت بلافاصله لایه اضافی لباس یا پتو را از کودک جدا کنید.

نتیجه

در نهایت باید گفت که گرم کردن پاها قبل از خواب برای خواب راحت و استراحت کامل مفید است. گرم کردن پاها و خوابیدن با جوراب کیفیت خواب را افزایش می دهد. برای این منظور می توانید از جوراب های مختلف استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که جوراب هایی که می خواهید هنگام خواب بپوشید نرم و راحت هستند. علاوه بر این، جوراب ها نباید خیلی حجیم باشند.

در نهایت باید توجه داشت که اگر مشکل گردش خون دارید که باعث می‌شود در بیشتر مواقع پای شما احساس سردی کند. در این صورت بهتر است با پزشک مشورت کنید.

منابع: ++

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا