چرا سنگ های رسوبی دارای فسیل هستند

فرسایش خاک وارد اقیانوس ها می شود، به مرور زمان ته نشین می شود و سپس موجوداتی که در آنجا زندگی می کنند در آنها و در
لایه رسوب مدفون می شوند.
مدفون شده و به فسیل تبدیل می شود

۵۰۹۷ بازدید

آخرین به‌روزرسانی:
۲۰ دی ۱۴۰۱

زمان مطالعه:
۵ دقیقه

شواهدی از شکل گیری حیات و تاریخ زمین را می توان در قالب آثاری از موجودات زنده، در ساختارهایی به نام فسیل ردیابی کرد. از طریق این اسناد می توان به سیر تکامل موجودات و شرایط زمین از آغاز حیات تا امروز پی برد. برخی از فسیل ها چگونگی تکامل موجودات را نشان می دهند و برخی دیگر فقط سرنوشت زمین شناسی حیات را نشان می دهند.

فهرست مطالب این نوشته

فسیل چیست؟

کلمه “فسیل” از کلمه لاتین “fossus” به معنای “حفاری شده” گرفته شده است. فسیل ها به روش های مختلفی ایجاد می شوند، اما بیشتر آنها نتیجه کانی سازی بقایای و اثرات به جا مانده از موجودات هستند. ارگانیسم های نرم بدن، گونه هایی با جمعیت کوچک یا منقرض شده، منابع محدودتری از فسیل ها هستند.

دیرینه شناسی چیست؟

علم “دیرینه شناسی” با مطالعه فسیل ها به بررسی تاریخچه زندگی گیاهان و حیوانات می پردازد.

تکامل و دیرینه شناسی

آثار فسیلی گواه تکامل و روند آن است. برای مثال، سوابق فسیلی نشان داده است که ساختار و شکل موجودات یک گونه در طول تاریخ تقریباً ثابت بوده و رویدادهای گونه زایی در دوره های کوتاه زمین شناسی رخ داده است. از نظر تکامل، فسیل ها به سه دسته تقسیم می شوند:

نمایه فسیلی : متعلق به یک منطقه جغرافیایی بزرگ، اما به یک دوره زمین شناسی کوتاه است.

فسیل نشان دهنده نیست : دوره دقیق زمین شناسی را نشان نمی دهد.

فسیل صورت

از فسیل ها در زمین شناسی چه استفاده می شود؟

با ردیابی رابطه بین فسیل ها می توان تغییرات آب و هوا و شرایط زمین شناسی را بررسی کرد. ساختار به جا مانده از موجودات و همچنین تغییرات مشاهده شده در بستر فسیلی راهنمای خوبی برای مطالعه زمین، تغییرات آب و خشکی، حرکت لایه های زمین و ارتباط مناطق مختلف جغرافیایی است. میلیون ها سال پیش فسیل های رخساره در مطالعات زمین شناسی اهمیت بیشتری دارند.

فسیل چگونه تشکیل می شود؟

این فرآیند بسیار نادر است زیرا بدن همه موجودات زنده پس از مرگ تمایل به پوسیدگی دارد و شرایط محیطی اغلب برای فساد موجودات زنده مساعد است. بنابراین، فسیل شدن باید به سرعت و قبل از تجزیه بدن زنده صورت گیرد که این امر با به دام افتادن ارگانیسم در رسوبات یا ترکیبات رزین امکان پذیر است.

در برخی موارد، فسیل تحت فشار بالا یا در یک محیط بدون اکسیژن تشکیل می شود. چندین مسیر اصلی برای ایجاد فسیل وجود دارد که بسته به نوع بستر و مقدار ساختار به جا مانده از ارگانیسم، انواع مختلفی از فسیل ها تولید می شود.

تشکیل فسیل های قالب

گاهی اوقات ساختار ارگانیسم به طور کامل از بین می رود، اما اثر آن را می توان به عنوان فرورفتگی بستر در نظر گرفت. برای تشکیل چنین فسیلی باید هوای کافی وجود داشته باشد تا ساختار ارگانیسم را خراب کند. این نوع فسیل اغلب در ماسه تشکیل می شود و فقط ساختار خارجی بدن موجود را نشان می دهد.

تشکیل فسیل های جانشینی

این فسیل نوعی فسیل است که بیشتر مردم با آن آشنا هستند و در موزه ها یافت می شود. رسوب مواد معدنی در حفره های باقی مانده از ارگانیسم (فسیل غرق شده) باعث تشکیل فسیل های جایگزین می شود و اسکلت موجود زنده را به صورت سه بعدی بازسازی می کند.

تشکیل فسیل های چاپ شده

ردپاهای فسیلی که اغلب در خاک رس یا گل و لای یافت می شوند، تصوری دوبعدی از این موجود به جا می گذارند. این نوع فسیل معمولاً در داخل سنگ ها یا سطوح سنگی و پس از شکسته شدن قابل مشاهده است.

تشکیل فسیل های معدنی

در طی فرآیند کانی سازی، کل ساختار موجودات، مانند برگ یا ساقه گیاهان، با مواد معدنی مانند نمک جایگزین می شود. جنگل رسوبی آریزونا معروف ترین سنگ رسوبی است که از دفن تنه درختان در زیر آب نمک به وجود آمده است. بلافاصله پس از مرگ، ارگانیسم باید در خاکستر آتشفشانی، گل، ماسه، شن یا سایر رسوبات ریزدانه دفن شده باشد تا فسیل معدنی تشکیل شود.

ترکیبات معدنی مختلفی مانند کلسیم، آهن و سیلیس در این فسیل ها نهشته شده است. سنگ های رسوبی به دلیل ساختار جامدی که در طی میلیون ها سال تشکیل شده اند، طول عمر و استحکام بالایی دارند.

اثر فسیلی

بقایای فسیلی که رد پا یا سایر شواهدی از حضور یک موجود زنده را نشان می دهند، معمولاً روی رسوبات نرم شکل می گیرند. پس از آن، با سخت شدن، یک سنگ رسوبی ایجاد می شود که حاوی اثری مانند مهر یک موجود زنده است. این نوع سنگ فسیلی برای مطالعه سیر تکاملی چگونگی حرکت موجودات در طول تاریخ بسیار ارزشمند است. رد پای دایناسورها یکی از معروف ترین فسیل هاست، اما حتی می توان کرم ها را هم پیدا کرد. اغلب از این نوع فسیل ها برای مطالعه عملکرد موجودات و نه نوع موجودات استفاده می شود.

تشکیل سنگ در اثر فشار

تحت فشار ساختار یک موجود زنده، مانند آنچه از گونه های خاصی از سرخس ها باقی می ماند، عاملی برای تجزیه بافت ها و باقیمانده های شیمیایی و ساختاری موجودات است. این فرآیند عمدتاً در گیاهان، حشرات و حیوانات کوچک رخ می دهد. در طی این فرآیند، ساختار سه بعدی از بین می رود و تنها شکل خارجی موجود زنده باقی می ماند. تالاب‌ها در کنار رودخانه‌ها و دشت‌ها و دهانه‌های آتشفشان‌ها از جمله مکان‌های رایج برای یافتن این نوع فسیل هستند و بیشتر از شیل، خاک رس و سنگ‌های آذرین تشکیل شده‌اند.

چقدر طول می کشد تا یک سنگ تشکیل شود؟

حداقل ده‌ها سال طول می‌کشد تا تمام اعضای موجود بدن شکسته شوند و بقایای آن‌ها به طور کامل با مواد معدنی جایگزین شوند تا در نهایت یک قطعه سنگ فسیلی تولید شود.

اندازه فسیل ها چقدر است؟

فسیل ها از نظر اندازه به سه گروه تقسیم می شوند:

ماکروفسیل (مگافسیل) : همانطور که از نام آن پیداست، این فسیل شامل یک فسیل بزرگ مانند دندان، استخوان یا بخشی از اسکلت موجود است.

میکروفسیل : بدون میکروسکوپ با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

nannofossils : مربوط به کوچکترین پلانکتون به نام “nannoplankton” هستند و اغلب در بقایای سنگ آهک یافت می شوند.

سنگ فسیلی چیست؟

فسیل ها اغلب شامل بقایای یک موجود زنده مانند بخشی از یک ساختار یا اثری هستند. در مواردی که ساختار یک موجود زنده لایه های فسیلی یا سنگ های فسیلی روی سنگ ایجاد می کند، مطالعه آن اطلاعات زیادی به دست می دهد. بیشتر سنگ های فسیلی انواع رسوبی هستند، اما در انواع دیگر سنگ ها و کانی ها مانند پوسته ها و سنگ های دگرگونی نیز یافت شده اند. نادرترین نوع سنگ فسیلی در بستر سنگ های آذرین یا آتشفشانی تشکیل می شود.

قدیمی ترین فسیل چیست؟

قدیمی ترین فسیل ها استروماتولیت ها هستند که تصور می شود از به دام انداختن میکروارگانیسم ها در رسوبات تشکیل شده اند. قدیمی ترین استروماتولیت های کشف شده سیانوباکتری های سه و نیم میلیارد ساله هستند که در سنگ های آرکان در استرالیای غربی یافت می شوند. جالب اینجاست که اولین نشانه های حیات به 8.3 میلیارد سال قبل باز می گردد.

شبه فسیل یا شبه فسیل

در برخی از سنگ‌ها می‌توان ساختارهایی مانند فسیل‌ها را دید که ناشی از رویدادهای زمین‌شناسی هستند، اما به دلیل شباهت ظاهری، می‌توان آن‌ها را با فسیل‌های واقعی اشتباه گرفت. الگوهای مارپیچی کانی ها روی سنگ آهن و سنگ دندریتیک بخشی از شبه فسیل ها هستند.

فسیل کاذب دندریتیک

فسیل زنده چیست؟

این اصطلاح در واقع برای موجودات زنده استفاده می شود اما بسیار شبیه به گونه های موجود در فسیل ها است.

از جمله فسیل های زنده می توان به Coelacanth و درخت جینکو اشاره کرد. فسیل زنده به ارگانیسمی مانند خرچنگ نعل اسبی نیز گفته می شود که تنها بازمانده گونه خود است.

ماهی تهی‌خوار

گیاهان فسیلی

قدیمی ترین فسیل متعلق به جلبک هایی است که زندگی آنها به دوران ماقبل تاریخ باز می گردد. آثار شیمیایی به جا مانده از گیاهان در ساختار فسیل ها، مانند یک ماده آلی به نام اولانان، در مطالعه منشا گیاهان گلدار بسیار ارزشمند بوده است.

مریم بصیری (+)

«مریم بصیری»، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته سلولی و مولکولی، گرایش بیوشیمی و علاقه‌مند به مباحث روانشناسی و علوم اعصاب است. او در حال حاضر مطالب زیست‌شناسی، سلامت، پزشکی و روانشناسی مجله فرادرس را می‎نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

پاسخ منتخب

سلام
زیرا سنگ های رسوبی در دوره های زمانی طولانی در دوره های زمانی زمین شناسی به وجود آمده اند و از تجمع رسوبات به وجود آمده اند. در میان این رسوبات، موجودات زمان گیر کرده و پس از سخت شدن رسوب و تشکیل سنگ های رسوبی، موجودات به دام افتاده به فسیل تبدیل می شوند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا