چرا سشوار باد گرم میزند

سشوارها وسایل الکترونیکی هستند که همه از آن استفاده می کنند. البته سشوار هم مانند هر وسیله برقی دیگری دچار نقص و خرابی می شود. از سوی دیگر، اگر ندانیم چگونه این مشکل را حل کنیم، نمی توانیم آن را حل کنیم. یکی از مشکلات رایجی که اکثر کاربران با آن مواجه هستند، مشکل گرم نکردن سشوار است. با ما همراه باشید تا ببینیم دلیل اصلی چیست و چرا گاهی اوقات سشوار گرم نمی شود.

نکات کلیدی

اگر با مشکل سرمای سشوار مواجه هستید، احتمالا عنصر سشوار خراب شده است.

یکی از دلایل خرابی باد گرم سشوار مشکل فن این دستگاه است.

در موارد نادر، گرمای بیش از حد می تواند باعث خرابی یک جزء مهم مانند فیوز حرارتی یا ترموستات، فن، برد الکترونیکی یا مقاومت شود.

مشکل گرم نکردن سشوار

گرمای تولید شده توسط سشوار به دلیل عبور جریان هوا از سیم داغ یا عنصر مقاومت بالا است. این سیم در نازل یا خروجی دستگاه قرار می گیرد و با روشن شدن جریان الکتریکی شروع به گرم شدن می کند. فن سشوار هوا را از این سیم عبور داده و هوا را گرم می کند. بنابراین، اگر سشوار هوای گرم تولید نمی کند، مشکل از این قسمت است:

اگر مشکل گرم نکردن سشوار دارید، احتمالا عنصر سشوار خراب شده است. المنت یک رشته سیم در داخل سشوار است که تحمل بسیار بالایی در برابر جریان الکتریکی دارد و از باد سشوار گرما ایجاد می کند. بنابراین، اگر در هوای گرم سشوار اختلالی وجود دارد، باید بررسی کنید که آیا المنت موازی برق دریافت می کند یا خیر.

تعمیر سشوار را به کارشناسان آچاره بسپارید.

تعمیر المنت سشوار

تعویض دکمه سشوار

تعمیر تابلو برق سشوار

تعویض سیم و دوشاخه سشوار

تعمیر سشوار با آچاره

تعمیر المنت سشوار

تعویض دکمه سشوار

تعمیر تابلو برق سشوار

تعویض سیم و دوشاخه سشوار

تعمیر سشوار با آچاره

البته ظاهر این مشکل می تواند به دلیل قطع شدن سیم های متصل به المنت و یا خرابی کلید مربوطه نیز باشد. برای رفع آن، باید اتصالات المنت را با استفاده از مولتی متر بررسی کنید و از وجود مشکل مطمئن شوید. اگر عنصر خراب است، باید آن را جایگزین کنید.

یکی دیگر از دلایل خرابی باد گرم سشوار، مشکل فن دستگاه است. پنکه؛ وظیفه تبادل هوا در سشوار را بر عهده دارد و دارای ملخ هایی است که پس از استفاده طولانی مدت تبدیل به زباله می شوند.

اگر سشوار ما بیش از حد گرم شد چه کنیم؟

ممکن است متوجه شده باشید که هنگام استفاده از سشوار به طور غیرعادی گرم است یا هوای داغ می دهد. وقتی از سشوار خیلی گرم می شود، پوست او داغ می شود و به راحتی بوی سوزش را استشمام می کنید. بعد از آن بدترین اتفاقی که می تواند بیفتد این است که شاهد توقف ناگهانی سشوار باشید.

البته اکثر سشوارها مجهز به یک دستگاه ایمنی حرارتی هستند که در صورت تشخیص دمای غیرعادی بالا، برق را قطع می کند. این معمولا قبل از اینکه گرمای بیش از حد باعث آسیب جبران ناپذیر به دستگاه شما شود، اتفاق می افتد. زیرا برخی از قطعات به گرمای بیش از حد حساس هستند و می توانند ذوب شوند.

اما چرا سشوار شما بیش از حد گرم می شود؟ برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد سشوار چه باید کرد؟ دلیل اینکه سشوار هوای داغ می دهد یا خیلی داغ می شود می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

برای تعمیر سشوار از بهترین کارشناسان شهر خود قیمت بگیرید.

یکی از دلایلی که به ندرت این اتفاق می افتد این است که این مشکل پس از استفاده شدید یا مسدود شدن ناخواسته مدار هوا رخ می دهد.

عامل دیگر ممکن است به دلیل گرفتگی فیلتر یا توری های تهویه باشد.

در نهایت، در موارد بسیار نادرتر، گرمای بیش از حد می تواند باعث خرابی یک جزء ضروری از سیستم تهویه مطبوع یا اندازه گیری دما شود: یک فیوز حرارتی یا یک ترموستات، یک فن، یک کارت الکترونیکی یا یک مقاومت.

در هر صورت زمانی که سشوار بیش از حد گرم می شود، باید منبع مشکل را مشخص کرد تا از بروز مجدد آن و آسیب رساندن به یکی دیگر از اجزای دستگاه جلوگیری شود. ذکر یک نکته بسیار مهم و ضروری است:

اگر متوجه شدید که سیم برق یا بدنه سشوارتان آب شده است، فوراً استفاده از دستگاه را متوقف کرده، آن را خاموش کرده و از پریز برق جدا کنید. در واقع، خطر اتصال کوتاه در اینجا وجود دارد. در موارد استثنایی اما جدی، خطر آتش سوزی یا برق گرفتگی نیز وجود دارد. اگر در این شرایط هستید بهترین راه حل برای حل این مشکل تعویض سشوار است.

چگونه گرمای بیش از حد سشوار را تعمیر کنیم؟

هنگامی که سشوار هوای داغ می دمد یا بیش از حد گرم می شود، برای رفع آن ابتدا باید منبع مشکل را پیدا کنید تا بهترین و موثرترین راه حل برای رفع آن پیدا کنید. در اینجا چند راه حل وجود دارد که به شما کمک می کند:

با شرایط استفاده از سشوار مشورت کنید

برای رفع مشکل سشوار ابتدا باید وضعیت آن را بررسی کنید. اگر این اولین باری است که سشوار شما بیش از حد گرم می شود، احتمالاً شما مقصر هستید. به عنوان مثال، اگر تعداد دقایق استفاده از سشوار طولانی است، احتمالا به این دلیل است که سشوار بیش از حد گرم شده است.

این نیز در صورتی اتفاق می افتد که به طور تصادفی مدار هوا را مسدود کنید. در واقع، هرگز نباید تهویه یا خروجی هوا را مسدود کنید. اگر هر از چند گاهی گرم شد، سشوار را از برق بکشید، حدود 10 دقیقه صبر کنید تا خنک شود، سپس دوباره از آن استفاده کنید.

اگر این داستان ادامه پیدا کرد، قطعاً باید برای حل مشکل بیشتر تحقیق کنید. توصیه ما به شما این است که برای مدت طولانی از سشوار استفاده کنید و هر از چند گاهی دکمه هوای سرد را فعال کنید تا از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری شود.

تمیز کردن گریل و فیلتر یک سشوار که بیش از حد گرم می شود

اگر مشکل گرمای بیش از حد به طور مرتب تکرار شود یا مشکل روشن نشدن سشوار برطرف نشد، قطعاً مشکل به دلیل مسدود بودن دستگاه است. در این صورت لازم است دریچه ها و فیلتر سشوار تمیز شود تا از افزایش غیرعادی دمای دستگاه جلوگیری شود. برای انجام این کار، دستگاه را از منبع تغذیه جدا کنید، سپس عملیات تعمیر و نگهداری زیر را انجام دهید:

کوره تهویه را تعویض کنید.

بررسی کنید که دریچه های خشک کن مسدود نشده باشند. در بیشتر موارد، یک توری در پشت سشوار وجود دارد، اما ممکن است چندین توری در دسته یا طرفین سشوار نیز وجود داشته باشد. سپس باید به طور مرتب با یک پارچه نرم و بدون پرز یا یک برس نرم و خشک گردگیری شود.

فیلتر را تمیز کنید

بررسی کنید که فیلتر هوا مسدود نشده باشد. زیرا این مشکل عمدتاً علت داغ شدن بیش از حد سشوار شماست. در واقع این فیلتر از ورود گرد و غبار و کثیفی موجود در هوا به داخل سشوار جلوگیری می کند که می تواند به قطعات الکترونیکی سشوار آسیب برساند.

با گذشت زمان، اگر فیلتر به طور منظم تمیز نشود، خاک روی فیلتر جمع می شود و دستگاه دیگر نمی تواند نقش خود را به طور موثر ایفا کند. بنابراین، علاوه بر کاهش جریان هوای ورودی، ذرات وارد بلوک موتور شده و باعث گرم شدن بیش از حد سشوار می شوند.

از کارشناسان “آچاره” قیمت رایگان بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

برای رفع مشکل با یک متخصص تماس بگیرید

هنگامی که سشوار شما پس از انجام بررسی ها و عملیات فوق به گرمای بیش از حد ادامه می دهد، مشکل یک قطعه داخلی معیوب است. در اکثر موارد، این اتاق است که دستگاه را خنک می کند. یعنی ترموستات، فیوز حرارتی، مقاومت، فن یا کارت الکترونیکی.

متأسفانه، DIY نیاز به مهارت های الکتریکی قوی برای تعمیر یک قطعه شکسته دارد. در واقع، در این فرآیند، لازم است سشوار را جدا کنید، عناصر مختلف را آزمایش کنید و در صورت خرابی دائمی آنها را جایگزین کنید. علاوه بر این واقعیت که احتمالاً در تهیه قطعات جایگزین مورد نیاز خود مشکل خواهید داشت، به خصوص اگر دستگاه شما قدیمی باشد، خطر برق گرفتگی و آسیب غیرقابل برگشت به سشوار نیز وجود دارد. بنابراین توصیه می کنیم با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید.

علت باد سرد سشوار چیست؟

شاید تا به حال در حین کار با سشوار متوجه باد سرد سشوار شده باشید، اما ندانید که این باد سرد سشوار دقیقا برای چیست. یکی از دلایل این امر ممکن است به دلیل وجود پروانه سرگردان باشد. تیغه های فن از پلاستیک های معمولی ساخته شده اند که وزن کمتری دارند.

به همین دلیل دوام زیادی ندارند و پس از مدت کوتاهی شکل های مختلفی به خود می گیرند. اگر پروانه فن سشوار شل است، هرگز از چسب برای اتصال مجدد آن به محور موتور استفاده نکنید. زیرا تعمیر آن را سخت خواهید کرد.

در این شرایط بهتر است یک فن دیگر متناسب با قطر شفت موتور تعویض کنید.

علت تولید باد سرد از سشوار نیز ممکن است به دلیل وجود مشکل در عنصر باشد. البته این مشکل فقط در سشوارهایی با مدار موازی رخ می دهد. زیرا در مدارهای سری یا سری موازی، قسمت المنت با موتور به صورت سری است.

بنابراین تولید باد همیشه با گرمای این قسمت از عنصر همراه است و بنابراین سرمایی نمی تواند وجود داشته باشد. یکی دیگر از دلایل باد سرد سشوار، مشکل در دمنده سشوار است. همانطور که می دانید فن وظیفه گردش هوا در سشوار را بر عهده دارد و دارای ملخ هایی است که پس از مدتی تبدیل به ضایعات شده و نیاز به تعویض دارند.

نتیجه

سشوار یکی از پرکاربردترین وسایل برقی است. در طول مدت استفاده از سشوار ممکن است با مشکلاتی مانند گرم نشدن سشوار مواجه شوید که در این مقاله عیب یابی و همچنین نحوه تعمیر باد گرم سشوار را توضیح داده ایم. اما آسیب سشوارها می تواند به دلیل طول عمر آنها نیز باشد.

زیرا همانطور که می دانید هر وسیله برقی طول عمر خاصی دارد و پس از این مدت در حال آسیب دیدن است. اما با رعایت چند نکته می توان از این امر جلوگیری کرد و بدتر شدن آنها را به تاخیر انداخت. البته در صورت بروز مشکل می توانید با خیال راحت با خدمات تخصصی تعمیر سشوار در آچاره تماس بگیرید.

5/5 – (3 امتیاز)

دیدگاه و تجربیات شما برای ما ارزشمند است!

شما می توانید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه ها و تجربیات خود در انتهای مقاله، چرایی گرم نشدن سشوار، با تعمیرکاران آی پی امداد و سایر کاربران چت آنلاین داشته باشید.

ارسال دیدگاه

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است کاربران هنگام استفاده از سشوار با آن مواجه شوند گرم نشدن دستگاه است. اگر این مشکل برای شما آزاردهنده شده است، در این مقاله از آی پی امداد قصد داریم تمامی نکات مهم در رابطه با گرم نشدن سشوار را بیان کنیم، در این زمینه علاوه بر توضیح دلایل گرم نشدن سشوار، چگونه این مسئله را می توان حل کرد. ما به مشکل و راه های جلوگیری از آن اشاره می کنیم.

فهرست

چرا سشوار داغ نمی شود؟

اگر شما نیز با مشکل گرم نکردن سشوار مواجه شده اید، ابتدا باید علل مشکل را بررسی کرده و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید. در ادامه به 5 علت مشکل باد سشوار می پردازیم:

1: خرابی المنت حرارتی

عنصر حرارتی یکی از قسمت های اصلی سشوار است که وظیفه تولید گرما را بر عهده دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث از کار افتادن المنت حرارتی می شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

استفاده بیش از حد از سشوار

آسیب سشوار

استفاده از سشوار در محیط مرطوب

آسیب به سیم برق سشوار

اگر قصد رفع مشکل المنت حرارتی سشوار را دارید، به دلیل تخصص در تعمیر این قطعه، پیشنهاد می شود از خدمات آی پی امداد استفاده کنید.

پیشنهاد آی پی امداد: چنانچه المنت گرمایشی دستگاه شما قرمز یا خراب شده است، می توانید به مطالعه مقاله علت قرمز شدن المنت سشوار از آی پی امداد بپردازید.

2: خرابی ترموستات

ترموستات سشوار قطعه ای است که دمای سشوار را کنترل می کند. این قطعه از دو فلز مختلف که در کنار هم قرار گرفته اند ساخته شده است. هنگامی که سشوار روشن می شود، جریان الکتریکی از ترموستات عبور می کند و هر دو فلز را گرم می کند. وقتی فلزات به اندازه کافی داغ می شوند، مدار را می شکنند و سشوار خاموش می شود. این کار برای جلوگیری از آسیب دیدن سشوار در اثر حرارت زیاد انجام می شود. اگر ترموستات خراب باشد، سشوار نمی تواند دما را به درستی کنترل کند و باد سرد می وزد. علت این مشکل این است:

تنش شدید

استفاده بیش از حد از سشوار

سشوار را بزنید

رطوبت وارد شده به دستگاه

آسیب به سیم برق سشوار

نحوه عیب یابی ترموستات

ابتدا برای بررسی ترموستات، باید سشوار را از برق بکشید و آن را باز کنید.

بعد، ترموستات را پیدا کنید. ترموستات معمولاً در پشت سشوار قرار دارد و یک قطعه فلزی کوچک است که دو سیم به آن وصل شده است.

برای تست ترموستات باید از مولتی متر استفاده کنید.

سشوار را خاموش کنید و دو سر مولتی متر را به دو پین روی ترموستات وصل کنید.

اگر ترموستات سالم باشد، مولتی متر باید مقدار مقاومت را نشان دهد. اگر مولتی متر مقاومتی نشان نداد، ترموستات معیوب است و باید تعویض شود.

طریقه تعویض ترموستات

برای تعویض ترموستات باید سشوار را از برق کشیده و باز کنید.

سپس ترموستات قدیمی را بردارید و آن را با ترموستات جدید جایگزین کنید.

مطمئن شوید که سیم های ترموستات را به ترمینال های صحیح وصل کنید.

پس از تعویض ترموستات، سشوار را ببندید و آن را به برق بزنید.

سشوار را روشن کنید و بررسی کنید که هوای گرم تولید می کند یا خیر.

اگر سشوار هوای گرم تولید می کند، ترموستات را به درستی تعویض کرده اید.

اگر سشوار همچنان باد سرد تولید می کند، ممکن است مشکل دیگری برای سشوار وجود داشته باشد و برای تعمیر آن می توانید از خدمات تخصصی تعمیر سشوار آی پی امداد استفاده کنید.

3: کابل برق شکسته

سیم برق وظیفه انتقال برق به سشوار را بر عهده دارد و در صورت پاره شدن سیم برق، سشوار نمی تواند برق دریافت کند و باد سرد می وزد.

برای تعمیر بند ناف شکسته، باید سشوار را از برق بکشید و سیم را چک کنید.

اگر سیم برق شکسته است، باید آن را با سیم جدید تعویض کنید.

سیم برق قدیمی را بردارید.

سیم جدید را به سشوار وصل کنید و مطمئن شوید که سیم ها به درستی به پایانه های صحیح وصل شده اند.

پس از تعویض سیم برق، سشوار را دوباره به برق وصل کنید و بررسی کنید که آیا هوای گرم تولید می کند یا خیر.

4: گرفتگی فیلتر هوا

فیلتر هوا وظیفه محافظت از موتور سشوار در برابر گرد و غبار و ذرات دیگر را بر عهده دارد. اگر فیلتر هوا مسدود شود، جریان هوا به موتور محدود می شود و خشک کن قادر به تولید گرما نخواهد بود.

برای رفع گرفتگی فیلتر هوا، باید سشوار را از برق بکشید و فیلتر هوا را پیدا کنید.

فیلتر هوا معمولاً در پشت سشوار قرار دارد و یک قطعه پلاستیکی کوچک است که با توری فلزی پوشانده شده است.

برای تمیز کردن فیلتر هوا، باید آن را از سشوار خارج کرده و با آب گرم و صابون بشویید.

سپس فیلتر هوا را با حوله خشک کنید و دوباره به سشوار وصل کنید.

پس از تمیز کردن فیلتر هوا، سشوار را روشن کنید و بررسی کنید که آیا هوای گرم تولید می کند یا خیر.

اگر سشوار هوای گرم تولید می کند، فیلتر هوا را به درستی تمیز کرده اید.

5: خرابی کلید کنترل دما

خرابی دکمه کنترل دما نیز می تواند دلیل دیگری برای گرم نشدن سشوار باشد. زیرا دکمه تنظیم دما وظیفه تنظیم دمای سشوار را بر عهده دارد. برای تغییر کلید مراحل زیر را بخوانید:

برای تعمیر کلید کنترل دما، باید سشوار را از برق بکشید.

کلید دما معمولاً یک قطعه پلاستیکی کوچک است که دو سیم به آن متصل است.

برای تست سوئیچ کنترل دما از مولتی متر استفاده کنید.

سشوار را خاموش کنید و دو سر مولتی متر را به دو پایه کلید تنظیم دما وصل کنید.

اگر ترموستات کار می کند، مولتی متر باید مقدار مقاومت را نشان دهد. اگر مولتی متر مقاومتی نشان نداد، کلید کنترل دما معیوب است و باید تعویض شود.

برای تعویض کلید کنترل دما، باید سشوار را از برق بکشید و آن را باز کنید.

در مرحله بعد، دستگیره قدیمی کنترل دما را بردارید و آن را با دکمه کنترل دما جدید جایگزین کنید. مطمئن شوید که سیم های سوئیچ دما را به ترمینال های صحیح وصل کنید.

پس از تعویض کلید کنترل دما، سشوار را ببندید و دوباره به برق بزنید.

سشوار را روشن کنید و بررسی کنید که هوای گرم تولید می کند یا خیر.

روش هایی برای جلوگیری از مشکل گرم نشدن سشوار

در ادامه این بخش راه حل هایی را بررسی می کنیم که با در نظر گرفتن هر یک از آنها می توانید از مشکل گرم نشدن سشوار خود جلوگیری کنید:

در استفاده از سشوار زیاده روی نکنید.

به دستگاه ضربه نزنید.

در محیط های گرم و مرطوب از سشوار استفاده نکنید.

سیم برق را از اجسام تیز دور نگه دارید.

اگر سشوار خیلی داغ شد آن را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.

فیلتر هوا را مرتب تمیز کنید.

سشوار را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

برای رفع مشکل دمیدن هوای گرم سشوار با کجا تماس بگیریم؟

در این مقاله توانستید دلایل گرم نشدن سشوار و وزش باد سرد را به خوبی درک کنید. روش های رفع مشکل را نیز به شما گفته ایم. لازم به ذکر است که عیب یابی و تعمیر هر یک از قطعات ذکر شده مانند ترموستات، المنت، سیم برق و …. یک امر کاملا تخصصی و نیازمند دانش فنی در زمینه تعمیر سشوار می باشد. بنابراین لازم است از تکنسین های مجرب و مجرب برای رفع مشکل دمیدن هوای گرم سشوارتان استفاده کنید. تعمیرکاران آی پی امداد با تجربه و تخصص فراوان در زمینه تعمیر انواع مدل سشوار می توانند به شما عزیزان کمک کنند. برای استفاده از خدمات آی پی امداد می توانید با شماره تلفن های 02158941 یا 02191093903 تماس بگیرید و یا در سایت این مجموعه به صورت آنلاین درخواست ثبت کنید.

دلیل باد سرد سشوار و گرمای سشوار چیست؟

10-07-1400 12:13:20 کمک سریع

پاسخ ها

گرمای ایجاد شده توسط سشوار به دلیل عبور جریان هوا از یک سیم داغ (عنصر) با مقاومت بالا است. بنابراین، اگر سشوار هوای گرم تولید نمی کند، احتمالاً به دلیل خرابی عنصر سشوار است. المنت یک رشته سیم در داخل سشوار است که می تواند جریان الکتریکی بالایی را تحمل کند و از سشوار گرما تولید کند. یکی دیگر از دلایل ایجاد باد سرد در سشوار، مشکل دمنده سشوار است. پنکه وظیفه گردش هوا در سشوار را بر عهده دارد و پروانه های آن پس از استفاده طولانی مدت آسیب دیده و نیاز به تعویض دارند.
از موارد فوق، کاربر گرامی، سشوار شما نیاز به عیب یابی و تعمیر تخصصی دارد. برای دریافت خدمات با شماره 1662 تماس بگیرید یا درخواست تعمیر سشوار خود را به صورت آنلاین در سامانه زودکامک ثبت کنید. همکاران ما اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه بهره مندی از خدمات را در اختیار شما قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری ثبت اپلیکیشن

به زودی کمک کنید

10-07-1400 12:15:50

پاسخ خود را بنویسید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا