چرا زیر ناخنم پوسته پوسته میشه

فهرست

لایه برداری ناخن یا onychoschiza مشکلی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. اما شدت و ضعف آن بستگی به شرایط بیمار و علت این مشکل دارد. اما آنچه مهم است این است که اکثر ما نمی دانیم علت این مشکل چیست و برای لایه برداری ناخن چه باید کرد. به همین دلیل در این مقاله سعی شده است نگاهی عمیق‌تر به پوست اطراف ناخن داشته باشیم و روش‌های درمانی، خانگی و گیاهی آن را شرح دهیم:

پوسته شدن ناخن چه علائمی دارد؟

لایه برداری ناخن برای هر فردی می تواند علائم متفاوتی داشته باشد و به اشکال مختلف رخ دهد. اما باید بدانید که اغلب مبتلایان به این بیماری ناخن های نامناسبی دارند و شاهد لایه برداری آن ها هستند. این مشکل ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

یک ترک افقی در ناخن ایجاد کنید

بالا بردن لایه بالایی ناخن و نازک کردن آن

خشکی و پوسته شدن اطراف ناخن

زرد شدن ناخن ها

برآمدگی روی ناخن ایجاد کنید

علت پوسته شدن پوست ناخن چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث لایه برداری ناخن شود. برخی از آنها بدون دارو قابل حل هستند و برای درمان برخی از آنها باید با پزشک متخصص مشورت کنید. این دلایل بسیارند، اما در زیر مهمترین آنها را معرفی می کنیم:

علت پوست پوست شدن ناخن

آسیب یا آسیب ناخن در اثر تماس با مواد شیمیایی

کم کاری تیروئید

عادت مکیدن انگشت در کودکان

بیماری های کلیوی

بیماری های ریوی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)

سندرم کاوازاکی در کودکان

تماس بیش از حد با رطوبت و مواد شوینده

کم خونی

خشکی پوست

بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس

کمبود برخی ویتامین ها

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اغلب علت این مشکل چندان مهم نیست و با مراقبت هایی که در خانه انجام می دهید، وضعیت شما به حالت عادی برمی گردد که در زیر به توضیح برخی از آنها می پردازیم. اما گاهی اوقات علت جدی تر از انتظار در خانه برای حل مشکل شما است. به طور کلی زمانی که کنده شدن ناخن با علائم زیر همراه است باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان پوسته پوسته شدن ناخن

درمان پوسته شدن ناخن

قبل از هر چیز بدانید که برای درمان لایه برداری اطراف ناخن ابتدا باید با یک متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید تا همه علائم شما را بر اساس تخصص او بررسی کند و با توصیه آزمایش های مختلف به علت اصلی این مشکل پی ببرید. برای یافتن بهترین متخصصین پوست می توانید به سایت تابان24 مراجعه نمایید. با مراجعه به این سایت می توانید پزشکان مختلف با تخصص های مختلف را که در سراسر ایران مشغول به کار هستند انتخاب کنید. همچنین به جای رزرو ویزیت حضوری، می توانید با توجه به شرایط و نیاز خود، به صورت آنلاین با متخصص پوست وقت بگیرید.

اگر می خواهید در مورد روش های درمان لایه برداری ناخن بیشتر بدانید، باید بگوییم که هر پزشکی بسته به نوع بیماری، علائم و وضعیت جسمانی شما می تواند هر یک از این روش ها را توصیه کند.

بیماری زمینه ای ایجاد کننده این مشکل را بشناسید و توصیه کنید برای درمان آن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

استفاده از کرم ها و قرص های ضد قارچ

برای از بین بردن پس زمینه آلرژیک بیماری، قرص های آنتی هیستامین تجویز کنید

تجویز کرم های حاوی کورتون برای درمان پوسته شدن ناخن های ناشی از اگزما و پسوریازیس

برای درمان خشکی پوست، لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده مناسب تجویز کنید

تجویز قرص های تقویت کننده برای رفع کمبود ویتامین

برای درمان کم خونی قرص آهن تجویز کنید

تجویز کرم های حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) یا لانولین برای ترمیم ناخن

پوسته پوسته شدن ناخن

درمان خانگی پوسته پوسته شدن ناخن

علت پوسته شدن انگشتان، پا و ناخن ها هر چه که باشد، علاوه بر مراجعه به متخصص پوست و شروع درمان های توصیه شده، باید در منزل نیز از آنها مراقبت کنید. این موارد بسیار ساده هستند، اما می توانند روند بهبودی شما را بهبود بخشند و درمان شما را آسان تر کنند.

مقدار زیادی آب بنوشید و مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

فعالیت روزانه داشته باشید و از استرس دوری کنید.

از ژل آلوئه ورا برای ناخن های خود استفاده کنید.

از دست زدن بیش از حد ناخن ها و دستکاری وسواس آمیز آنها خودداری کنید.

از دستکش های پارچه ای برای تمیز کردن یا بیرون رفتن تا زمانی که تا حدودی بهبود پیدا کنید استفاده کنید.

همیشه ناخن ها را با کرم های بدون عطر که حاوی مواد شیمیایی ملایم هستند مرطوب نگه دارید. برای این کار می توانید از عسل نیز استفاده کنید.

ویتامین E و امگا 3 می توانند به بهبود سریعتر کمک کنند.

از ریختن آب بسیار داغ و حمام طولانی خودداری کنید.

اگر پوسته شدن ناخن بیش از حد باشد، دست های شما نباید با مواد آلوده، کثیفی و مواد غذایی حساسیت زا تماس داشته باشد.

از استفاده از لاک ناخن، کاشت ناخن و ژل تا زمانی که لایه برداری اطراف ناخن درمان نشده است خودداری کنید.

اگر شرایط زمینه ای دارید که منجر به این مشکل شده است، سعی کنید در اسرع وقت آنها را درمان کنید.

درمان خانگی پوسته پوسته شدن ناخن

پاسخ به سوالات متداول در مورد لایه برداری ناخن

سوالات زیادی در مورد علت لایه برداری اطراف ناخن کودکان و بزرگسالان و روش های درمان آن وجود دارد که در یک مقاله نمی توان به آنها پاسخ داد. به همین دلیل، ما فقط به سه مورد از رایج ترین موارد زیر پاسخ می دهیم:

کمبود کدام ویتامین باعث ایجاد پوسته در اطراف ناخن می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد، در برخی موارد کمبود برخی ویتامین ها در بدن افراد منجر به پوسته شدن ناخن ها می شود. اما موضوع اینجاست که کمبود ویتامین ها باعث این مشکل می شود. به طور کلی باید بدانید که کمبود ویتامین B3 (نیاسین)، B7 (بیوتین) می تواند عامل پوسته پوسته شدن ناخن های دست و پا باشد. البته در برخی موارد علت پوسته شدن ناخن های دست و پا مسمومیت با مصرف زیاد ویتامین A یا کمبود رتینول و آهن است.

جلوگیری از پوسته پوسته شدن ناخن ها

برای جلوگیری از پوسته شدن ناخن چه کنیم؟

سوال دیگری که بسیاری از مردم دارند این است که آیا می توان از پوسته شدن ناخن ها جلوگیری کرد؟ در مواردی که لایه برداری ناخن علل چندان مهمی مانند قارچ و باکتری ندارد، می توانید با احتیاط در منزل و رعایت دستورالعمل ها از بروز آن جلوگیری کنید. برخی از این دستورات عبارتند از:

همیشه ناخن های خود را کوتاه کنید و از بلند شدن بیش از حد آنها خودداری کنید.

سعی کنید هنگام شستن ظروف از دستکش ظرفشویی استفاده کنید.

از تماس با مواد آلوده و کثیف خودداری کنید.

اجازه ندهید دست هایتان تا حد امکان خشک شوند و سعی کنید همیشه مرطوب و چرب باشند.

از پاک کردن لاک ناخن و آسیب رساندن به لایه رویی آن با اجسام نوک تیز خودداری کنید.

کاشت ناخن بیش از حد و طولانی مدت انجام ندهید.

چگونه در طب سنتی ناخن های پوست کنده را از کودکان و بزرگسالان پاک کنیم؟

در طب عامیانه علت پوسته شدن ناخن های دست و پا، غلبه صفرا است. بنابراین اولین کار برای انسان پاکسازی جسم و شخصیت است. پس از آن می تواند با استفاده از موارد زیر مشکل خود را بهبود بخشد و از شدت علائم بکاهد.

جو را در شیر بجوشانید و پس از سرد شدن محلول، انگشتان دست و پا را در آن قرار دهید.

از خوردن غذاهای سرد و به خصوص خشک خودداری کنید.

روزی 14 عدد بادام را به آرامی بجوید تا بزاق آن جذب شود.

7 عدد انجیر تازه یا انجیر خشک را عصر بخورید.

جوشانده گل همیشه بهار و گذاشتن دست و پا در آن نیز برای از بین بردن قارچ مفید است.

ناخن های خود را با روغن هایی مانند بادام شیرین، سیاه دانه، بادام تلخ، زیتون، نارگیل و پسته ماساژ دهید.

روغن چای سبز به دلیل وجود باکتری ها و قارچ ها در آن برای لایه برداری ناخن ها نیز بسیار مفید است.

قرار دادن ناخن های دست و پا در محلول آب جوشیده و سرکه سیب عفونت ها و باکتری ها را از بین می برد.

4/5 (3 نظر)

چرا ناخن های دست پوسته پوسته می شوند؟

به گزارش سایت الودکتر، پروتئین اصلی ناخن کراتین است. چربی اصلی ناخن نیز کلسترول است و حدود 0.1-1٪ را تشکیل می دهد. میزان آب آن کمتر از پوست است و حدود 7 تا 12 درصد است. صفحات ناخن بزرگترین جزء ناخن هستند و در طول زندگی رشد می کنند. یکی از شایع ترین بیماری های صفحات ناخن، لایه برداری ناخن است که در اصطلاح پزشکی به آن onychoschizia می گویند. ناخن های لایه ای می توانند در اثر هر نوع ضربه ای ایجاد شوند، اما این حالت بیشتر در خانم ها دیده می شود. پوسته پوسته شدن ناخن ها در خانم هایی که دست های خود را خیس و خشک می کنند بیشتر دیده می شود. لایه برداری ناخن عمدتاً به دلیل کم آبی سطح ناخن ایجاد می شود.

اگر ناخن های پوسته پوسته دارید، بدن خود را از نظر کمبود بررسی کنید

ناخن هایی که به راحتی می شکنند و می ترکند نشان دهنده مشکلات احتمالی تغذیه ای هستند. کمبود ویتامین A و کلسیم باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست می شود. کمبود پروتئین، اسید فولیک، ویتامین B که برای رشد سلولی و بازسازی سلول های مرده ضروری است و ویتامین C باعث ریزش ناخن می شود. کمبود پروتئین باعث ایجاد نوارهای سفید روی ناخن ها می شود. نوعی کمبود اسید هیدرولیک می تواند باعث ترک خوردن و دو نیم شدن ناخن شود. در این بیماری باید از شستن مداوم دست ها خودداری کرد، ناخن های دست را تا حد امکان کوتاه و خشک نگه داشت و استفاده از لاک ناخن، لاک ناخن پا و … را قطع کرد. گاهی اوقات استفاده از سوهان ناخن برای صاف کردن سطح ناخن توصیه می شود. استفاده از مرطوب کننده ها و محلول های تقویت کننده ناخن توصیه می شود و در صورت پیشرفته بودن بیماری استفاده از مکمل های خوراکی مانند بیوتین نیز توصیه می شود البته مصرف بیوتین از دو میلی گرم و نیم روز بیشتر نباشد.

ناخن های قارچی و پوست کنده

مهم ترین علت پوسته شدن ناخن، عفونت های قارچی است که از علائم آن پوسته شدن، زرد شدن و بوی نامطبوع از بند انگشتی است. این نوع عفونت چندین ماه طول می کشد تا بهبود یابد و در برخی موارد هرگز به طور کامل از بین نمی رود. اقدامات پیشگیرانه خطر ابتلا به عفونت قارچی را کاهش می دهد. پوشیدن جوراب مرطوب و کفش ورزشی محیطی مناسب برای رشد قارچ ایجاد می کند. شما باید از پوشیدن کفش هایی که پاهای شما را خیس می کند خودداری کنید. برای مراقبت بیشتر از پودر ضد قارچ استفاده کنید و داخل کفش بپاشید. این قارچ در مکان های عمومی مرطوب نیز رشد می کند. راه رفتن با پای برهنه در این مکان ها باعث انتقال آن می شود. شما باید کفش هایی مانند دمپایی یا دمپایی را در دوش های عمومی، استخرهای شنا یا سایر مناطق مرطوب بپوشید.

عامل اصلی لایه برداری ناخن

یکی دیگر از دلایل لایه برداری ناخن، پسوریازیس ناخن است. این مشکل معمولا در افراد مبتلا به پسوریازیس رخ می دهد و پوست آنها قرمز، حساس و پوسته پوسته می شود. پسوریازیس ناخن مانند عفونت قارچی مسری نیست. این مشکل معمولا ارثی است، اما در برخی موارد ناشی از ویروس گلودرد و برخی داروها است، پسوریازیس ناخن اگر انگشت شست پا عفونی، دردناک یا تغییر رنگ دهد، نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. پزشک پماد حاوی استروئید یا مقدار زیادی ویتامین A یا D را تجویز می کند که در صورت تشدید این بیماری، متأسفانه ناخن باید با جراحی برداشته شود.

خانم ها بهتر است از ناخن های خود مراقبت کنند

پوسته پوسته شدن اطراف ناخن در افرادی که پوست خشکی دارند بیشتر دیده می شود. علل این عارضه در این افراد به دلایلی از جمله استفاده از شوینده های نامناسب و عدم استفاده از دستکش در هنگام استفاده از مواد شوینده است. برای بهبودی از این عارضه، مبتلایان می توانند دست های خود را با صابون های مخصوص (گلیسیرین) مناسب پوست خود بشویند و هر شب از مرطوب کننده ها برای چرب کردن اطراف ناخن های خود استفاده کنند. بر خلاف تصور رایج، پوسته پوسته شدن اطراف ناخن هیچ ارتباطی با کمبود ویتامین یا کلسیم ندارد و تنها به دنبال استفاده از شوینده های نامناسب ظاهر می شود. خانم ها در انجام کارهای خانه از دستکش استفاده کنند.

رشد سریع ناخن با 4 ترفند خانگی!

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

علت پوست پوست شدن ناخن و راه درمان آن چیست ؟

همه ما با مشکل پوسته شدن اطراف ناخن روبرو هستیم. گروهی صبر می کنند تا ناخن گیر در دسترس باشد و با حوصله پوست اضافی را می گیرند و گروهی دیگر با برداشتن پوست، پوست کنار ناخن خود را دردناک می کنند، اما علت پوسته شدن پوست روی ناخن و اطراف ناخن چیست؟ و راه حل صحیح چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا توضیح کاملی در مورد پوست ریش کنار ناخن یا به اصطلاح ناخن ریش به شما بگوییم.

خشکی پوست عامل اصلی لایه برداری پوست اطراف ناخن است

در بیشتر موارد خشکی پوست مهمترین عامل ایجاد پوست اطراف ناخن است. خشکی پوست در فصل زمستان و برای کسانی که دست هایشان برای مدت طولانی در آب است بیشتر دیده می شود. مواد تشکیل دهنده صابون یا لوازم آرایشی نیز می تواند پوست را بیشتر خشک کند. خشکی پوست باعث بروز مشکلاتی مانند خارش، خاراندن، قرمزی یا خاکستری شدن پوست می شود. برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر پوست، بهتر است از صابون های مایع و کرمی برای شستن دست ها استفاده کنید. شستن زیاد دست ها با صابون باعث از بین رفتن چربی سطح پوست می شود و صابون لایه های حساس کنار ناخن را جذب می کند.

بهتر است به جای پاک کردن دست ها با دستمال کاغذی از حوله نرم استفاده کنید. دست های خود را با آب داغ نشویید و از صابون ها، لوازم آرایشی و شوینده های حاوی محرک های پوستی استفاده نکنید. این ترکیبات شامل عطرهای ضد باکتری، پمادهای نگهدارنده مانند فرمالدئید، ایزوتیازولینون و کوکامیدوپروپیل بتائین است. هنگام خرید این مواد، مدل پوست حساس را انتخاب کنید و ترکیبات را به دقت مطالعه کنید.

آفتاب سوختگی و تاثیر آن بر روی ناخن های ریش

آفتاب سوختگی التهاب پوست است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود. این مشکل بلافاصله ظاهر نمی شود. وقتی درد و قرمزی شروع می شود، پوست از قبل آسیب دیده است. بیشترین درد بین 6 تا 48 ساعت پس از سوختگی احساس می شود. جالب اینجاست که آفتاب سوختگی می تواند به اندازه سوختگی گرما خطرناک باشد. دلایل اصلی آفتاب سوختگی عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات اوج مصرف (10 صبح تا 4 بعد از ظهر) به ویژه برای نوزادان و کودکان

پوست روشن، در افرادی که پوست روشن‌تر دارند بیشتر از افراد با پوست روشن می‌سوزد

برخی داروها مانند آنتی بیوتیک ها

مقداری لوازم آرایشی

استفاده از روش های برنزه کردن

بعد از چند روز لایه برداری به دلیل آفتاب سوختگی شروع می شود. این مشکل می تواند روزها یا حتی هفته ها ادامه داشته باشد. بهترین راه برای جلوگیری از آن استفاده از ضد آفتاب است. محصولات زیادی برای درمان سوختگی وجود دارد، می توانید از پماد اکسید روی نیز استفاده کنید.

مشکل لایه برداری پوست اطراف ناخن در بیشتر موارد به دلیل خشکی پوست است.

مکیدن انگشت، دلیل کنده شدن کنار ناخن در کودکان

مکیدن انگشت یکی از عادات رایج در بین جوانان است. بسیاری از نوزادان از بدو تولد این کار را انجام می دهند. بهتر است به محض بزرگ شدن آنها این عادت را ترک کنید، زیرا باعث پوسته شدن پوست اطراف ناخن می شود. از دیگر پیامدهای عادت به مکیدن انگشت در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تغییر شکل استخوان فک که هنوز نرم است.

دندان ها کج می شوند.

دندان کوچک می شود.

علت آن لایه برداری اطراف ناخن و بیماری های عفونی است.

دندان های بالا به سمت بیرون و دندان های پایین به سمت داخل رشد می کنند.

باعث شکل غیر طبیعی سقف دهان می شود.

این دلیل مشکلات گفتاری در کودکان است.

باعث افتادگی لوزه ها و خروپف می شود.

روش های مختلفی برای توقف مکیدن انگشت در کودکان پیشنهاد می شود، به عنوان مثال در نوزادان، استفاده از پستانک، فشار ندادن به کودک، تمجید از انجام ندادن آن، استفاده از اسباب بازی یا پوشاندن دست کودک با جوراب هنگام خواب. . استفاده از محافظ فیزیکی در هنگام خواب نیز یکی از موثرترین انتخاب های آینده است. علاوه بر محافظ های فلزی و پلاستیکی، حفاظ های پارچه ای نیز برای جلوگیری از مکیدن انگشت طراحی شده اند.

مشکلات کلیوی و تاثیر پوسته شدن ناخن

بیماری کلیوی می تواند یکی دیگر از دلایل مشکلات ناخن و لایه برداری پوست اطراف ناخن باشد. البته مشکلات ناخن تنها یکی از علائم بیماری کلیوی است که از دیگر علائم این بیماری باید به موارد زیر اشاره کرد:

کمردرد می تواند نشان دهنده عفونت کلیه باشد.

ادرار تیره یا ادرار دردناک در بیماران کلیوی شایع است.

تغییر مقدار ادرار به طوری که فرد به دفعات زیاد یا کم به توالت می رود می تواند نشانه ای از مشکلات کلیوی باشد. گاهی اوقات فرد احساس می کند که باید به دستشویی برود اما قادر به ادرار کردن نیست.

انباشته شدن مواد زائد در بدن بیماران کلیوی باعث می شود آنها طعم فلزی پیدا کنند و یا نفس آنها بوی آمونیاک می دهد.

بیماران کلیوی که قادر به دفع مواد زائد از بدن خود نیستند دچار حالت تهوع یا استفراغ می شوند.

عدم تمایل به خوردن پروتئین، از آنجایی که مواد مغذی توسط بدن جذب نمی شوند، بیمار دیگر تمایلی به خوردن آنها ندارد. از دست دادن اشتها یا میل به خوردن غذاهای غیر معمول مانند بستنی و کثیفی از علائم دیگر است.

تورم صورت یا دست ها و پاها نشان می دهد که مایعات در بدن جمع شده اند و به درستی دفع نمی شوند. تورم بیشتر در این نواحی دیده می شود، اما می تواند در هر جایی رخ دهد. تورم نشان دهنده دفع ناقص آب و نمک است.

کمبود ویتامین هایی مانند ویتامین B می تواند یکی از دلایل لایه برداری پوست اطراف ناخن باشد.

کم خونی، علت پوسته شدن اطراف ناخن

افراد مبتلا به کم خونی از کمبود آهن و هموگلوبین رنج می برند. کمبود هموگلوبین در بدن منجر به کاهش اکسیژن خون می شود. در این بیماران پوسته پوسته شدن اطراف ناخن ها و علائمی مانند احساس خستگی و خستگی، ضعف، رنگ پریدگی ناخن و پوست، ضربان قلب نامنظم یا سریع، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه خفیف، مشکلات شناختی، بی حسی یا احساس سرما در اندام ها در شب. بی خوابی و سردرد مشاهده می شود.

سندرم کاوازاکی در کودکان

علت طاسی پوست اطراف ناخن کودکان ممکن است بیماری کاوازاکی باشد. این بیماری در واقع التهاب رگ های خونی در سراسر بدن است و بیشتر در کودکان زیر 5 سال دیده می شود و علت اصلی مشکلات قلبی در کودکان است. علت این بیماری ناشناخته است. برای تشخیص بیمار باید گفت که اغلب موارد زیر مشاهده می شود:

تب بی دلیل

ناتوانی در کاهش تب با آنتی بیوتیک

پرخونی در دو طرف ملتحمه (پشت پلک و سفیدی چشم)

لب های قرمز خشک یا زبان توت فرنگی

قرمز

برای درمان و تشخیص این بیماری در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث کنده شدن پوست از ناخن می شود؟

با دیدن لایه برداری در اطراف ناخن، بسیاری معتقدند که این نشان دهنده کمبود ویتامین است. باید گفت که به ندرت علت لایه برداری پوست اطراف ناخن به ویتامین ها ختم می شود. با این حال، گاهی اوقات دلیل ریش شدن پوست اطراف ناخن به دلیل ویتامین ها است.

بیش از حد ویتامین A: در صورت کمبود نیاسین یا مصرف بیش از حد ویتامین A (A)، پوست و ناخن های شما ممکن است تحریک شود. البته این مسمومیت علائم دیگری از جمله حالت تهوع، سرگیجه و خستگی نیز دارد که حتما باید با پزشک مشورت کنید. به ندرت پیش می آید که فردی با ویتامین A دچار مسمومیت غذایی شود، برای این اتفاق باید دوز بسیار بالایی از ویتامین A وارد بدن فرد شود. مسمومیت با مصرف بیش از حد ویتامین A اغلب پس از استفاده طولانی مدت از کرم ها، ژل ها و مکمل های ویتامین A یا مصرف تصادفی دوزهای بسیار بالای این ویتامین رخ می دهد. احتمال مسمومیت ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین A در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی بیشتر است.

کمبود ویتامین C: کمبود اسید فولیک و ویتامین C (C) یکی دیگر از دلایل این مشکل است. یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین C در بدن کاهش سرعت رشد ناخن و مو است. ویتامین C یکی از اجزای اصلی کلاژن است و از این رو کمبود آن چنین عواقبی را در بدن ما دارد.

کمبود ویتامین B: ویتامین B از دیگر ویتامین هایی است که می تواند باعث لایه برداری پوست اطراف ناخن شود.

بیوتین یا ویتامین B7 نقش مهمی در محافظت از پوست، مو و ناخن دارد. به ندرت افراد دچار کمبود این ویتامین می شوند که در نتیجه این بیماری مشکل خشکی و لایه برداری پوست ایجاد می شود. علائم دیگر عبارتند از قرمزی چشم، ترک خوردگی لب، خستگی، افسردگی، بی خوابی و از دست دادن اشتها. خشکی پوست تا حدی پیشرفت می کند که باعث پسوریازیس (پسوریازیس یا بیماری مزمن پوستی خود ایمنی) و اگزما می شود. در نهایت، بیماران پوسته پوسته شدن اطراف ناخن های خود را مشاهده می کنند.

نیاسین یا ویتامین B3 یکی دیگر از ویتامین های ضروری برای سلامت پوست است. کمبود این ویتامین عامل اصلی بیماری پلاگر است، البته کمبود تریپتوفان (نوعی اسید آمینه) و ویتامین های B6 و B2 و آهن نیز در بروز این بیماری نقش دارند. علائم بیماری طاعون شامل التهاب پیشرفته پوست، اسهال و زوال عقل است. سایر علائم شامل حساسیت شدید به نور خورشید، ریزش مو، تورم و زخم پوست، التهاب یا عفونت زبان، ضعف، بی خوابی، پریشانی ذهنی و فراموشی، آتاکسی (اختلال تعادل و حرکت)، اختلالات عاطفی، میل به مبارزه و پرخاشگری است. و زیر عارضه گردنبند پلاگر خط کشید. طاعون اغلب در افرادی رخ می دهد که رژیم غذایی آنها فاقد پروتئین حیوانی است و در جوامع فقیر و قحطی زده شایع است.

درمان ریش دور ناخن

هنگامی که علت لایه برداری پوست اطراف ناخن را پیدا کردید، زمان آن فرا رسیده است که به دنبال درمان این مشکل باشید. روش های زیر اغلب برای خشکی پوست و کمبود ویتامین استفاده می شود و در صورت مشاهده علائم دیگر یا عدم بهبود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از ماسک های خانگی با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی در بهبود مشکل لایه برداری پوست اطراف ناخن موثر است.

برای نرم کردن پوست از عسل استفاده کنید

عسل یکی از درمان های توصیه شده برای آبرسانی به اطراف ناخن است. برای جلوگیری از التهاب اطراف انگشتان نیز می توانید از عسل استفاده کنید. عسل بهبود زخم را تسریع می کند و یک آنتی بیوتیک طبیعی است. لازم به ذکر است که حتما باید از عسل طبیعی و مرغوب استفاده کنید، عسل های بی کیفیت تاثیری در درمان ندارند و حتی ممکن است باعث تشدید زخم شوند. برای استفاده از عسل، آن را به اطراف ناخن مالیده و ۲ ساعت صبر کنید، سپس دستان خود را با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در روز تا بهبودی کامل تکرار کنید.

آووکادو سرشار از مواد مغذی برای پوست است

حدود 75 درصد از انرژی آووکادو از چربی تامین می شود، همراه با اسید فولیک، ویتامین K، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E و اسید پانتوتنیک از دیگر مواد مغذی موجود در این میوه هستند. مصرف خوراکی یا ماسک آن برای پوست، مو و ناخن بسیار مفید است. برای درمان رشد ریش در اطراف ناخن، یک آووکادوی نرم و رسیده انتخاب کنید، آن را از وسط نصف کنید و پوست آن را بردارید. سپس داخل میوه را خرد کرده و با قاشق له کنید. خمیر نرم به دست آمده را در ظرفی بریزید و با روغن نارگیل مخلوط کنید. این کرم دست ساز را شب ها قبل از خواب روی نوک انگشتان و کناره های ناخن خود بمالید و 12 ساعت بعد آن را بشویید. پیشنهاد می کنیم بعد از استفاده از دستکش برای جذب بهتر استفاده کنید. این کار را 3 بار در هفته تا زمان بهبودی تکرار کنید. در صورت تمایل می توانید به مقاله بهترین خواص روغن آووکادو برای پوست و مو مراجعه کنید و از فواید بیشتر این میوه شگفت انگیز مطلع شوید.

خواص فوق العاده بادام در ناخن، پوست و مو

بادام یک آجیل خوشمزه است که همه می دانیم خواص زیادی دارد. ۴۹ درصد دانه‌های بادام را دانه‌های روغنی تشکیل می‌دهند و حاوی پروتئین، ویتامین A، ویتامین B، اسید فولیک، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و غیره هستند. خوردن بادام به تنهایی برای بهبود و تقویت پوست، مو و ناخن مفید است. با ساخت ماسک ناخن می توانید پوست اطراف ناخن را درمان کنید. برای این کار باید مقداری بادام را در یک لیوان آب خیس کنید و بگذارید یک شب خیس بخورد، سپس پوست بادام ها را بشویید و کاملا آسیاب کنید. یک زرده تخم مرغ اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید. یک قاشق عسل طبیعی را به محلول اضافه کنید و آن را روی نوک انگشتان و کنار ناخن هایتان بمالید. بهتر است این کار را عصر قبل از خواب انجام دهید و صبح دستان خود را با آب سرد بشویید. می توانید هر شب قبل از خواب از کرم بادام استفاده کنید.

آلوئه ورا، درمان سنتی ایران برای پوست خشک

همه ما از فواید آلوئه ورا برای پوست می دانیم. آلوئه ورا، زرد پیسیس یا شاخ بز از دیرباز در ایران و سایر نقاط جهان برای داشتن ناخن، پوست و موی زیبا استفاده می شده است. این گیاه حاوی انواع ویتامین ها و ترکیبات غذایی است. از جمله مواد موجود در آن می توان به مانوز و قندهای گلوکز، آنزیم هایی مانند آمیداز، کاتالاز و اکسیداز، اسیدهای فولیک و مواد معدنی و مواد مغذی مانند منیزیم، کلسیم، روی، مس، کروم و سدیم اشاره کرد. آلوئه ورا در بسیاری از محصولات درمانی و کرم ها استفاده می شود.

برای استفاده از آلوئه ورا، برگ های آن را بخرید و با ایجاد یک برش عمودی در وسط برگ، ژل داخل آن را جدا کنید. ژل را روی انگشت خود بمالید و نیم ساعت صبر کنید سپس دستان خود را با آب سرد بشویید. می توانید دو بار در روز از ژل استفاده کنید.

ماست یک درمان آسان و ارزان است

ماست یک ماده مغذی و مفید است که حاوی مقدار زیادی پروتئین و ویتامین های گروه B است.ماست منبع بسیار خوبی از کلسیم، فسفر، اسید پانتوتنیک و روی است. غذاهای پروبیوتیک موجود در آن به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می کند. اسید لاکتیک یکی دیگر از اجزای ماست است که سلول های مرده پوست را از بین می برد و پوست شما را تمیز و شفاف می کند. برای درمان لایه برداری پوست اطراف ناخن کافی است قبل از خواب ماست را به پوست خود بمالید و خوب ماساژ دهید. دستکش بپوشید و صبح دستان خود را با آب گرم بشویید.

اگر مشکل لایه برداری پوست اطراف ناخن به مدت طولانی درمان نشد، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

چه زمانی برای درمان لایه برداری پوست باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان نکردن ریش اطراف ناخن می تواند برای شما مشکل جدی ایجاد کند، حتی در برخی موارد دیده شده است که عفونت این قسمت در سراسر بدن پخش شده است. اگر بعد از یک هفته پوست شما بهبود نیافت یا وضعیت شما بدتر شد، باید به دنبال درمان اساسی باشید. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، باید به پزشک مراجعه کنید:

پوست آسیب دیده پس از یک هفته درمان خانگی بهبود نمی یابد.

تاول های چرکی روی پوست اطراف ناخن ظاهر می شوند.

ناخن، پوست اطراف یا کل انگشت علائم عفونت را نشان می دهد.

ناخن را از روی پوست جدا کنید.

به دنبال علائم غیرمعمول دیگر مانند تغییر در رنگ یا شکل ناخن باشید.

شما مبتلا به دیابت هستید و فکر می کنید کندن پوست اطراف ناخن طبیعی است.

پزشک شما بررسی خواهد کرد که آیا ریش ناخن شما عفونی شده است یا خیر. پزشک تنها با دیدن وضعیت لایه برداری اطراف ناخن می تواند این مورد را تشخیص دهد در غیر این صورت از آن قسمت نمونه ای از پوست گرفته و برای تحقیقات بیشتر به آزمایشگاه می فرستد.

اگر عفونت دارید، ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی برای شما تجویز شود. ممکن است به آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی نیاز داشته باشید. در صورت وجود چرک، پزشک ممکن است ناحیه عفونی را تخلیه کند. این کار باکتری ها را از بین می برد و به کاهش فشار در ناحیه کمک می کند. برای درمان رشد ریش در اطراف ناخن پس از درمان های قوی، باید پوست اطراف ناخن خود را به مدت 5-7 روز تمیز نگه دارید.

کلام آخر

در این مقاله به علت لایه برداری پوست اطراف ناخن پرداخته ایم و گفته ایم که خشکی پوست شایع ترین علت این مشکل است. سایر علل شایع این بیماری آفتاب سوختگی، مکیدن انگشتان، کمبود یا بیش از حد ویتامین ها، مشکلات کلیوی، کم خونی یا سندرم کاوازاکی است. در ادامه راهکارهای درمان خانگی را بررسی کرده ایم و در نهایت مشخص کرده ایم که در چه شرایطی باید با پزشک مشورت کرد. اگر سوال یا تجربه ای در مورد درمان لایه برداری ناخن دارید، آن را در قسمت نظرات با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

منابع

کرافت پوست

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا