چرا زیر فک درد می کند

فرض کنید شب می خوابید و صبح با درد در غدد لنفاوی زیر فک و احساس یک توده متورم مانند کیست زیر چانه از خواب بیدار می شوید. این وضعیت نگران کننده است و این سوال را به وجود می آورد که نشانه درد زیر چانه چیست؟ یک توده در گلو می تواند یک علامت نگران کننده باشد، اما معمولاً دردناک نیست! تورم غدد لنفاوی زیر فک، کیست های زیر چانه و آلرژی می تواند علت این توده ها باشد. با ما همراه باشید تا در مورد درد زیر چانه به تفصیل صحبت کنیم.

ممکن است یک توده زیر گلو در ناحیه نرم زیر چانه و فک بالا ظاهر شود. بسته به علت، این توده می تواند بزرگ، کوچک، جامد یا نرم باشد. پوست اطراف ناحیه نیز ممکن است سفت یا حتی دردناک شود. هر کسی که نگران علائم است یا از علت توده مطمئن نیست باید به پزشک مراجعه کند.

درد زیر چانه چه علامتی دارد؟

بسیاری از شرایط می توانند باعث تورم زیر چانه شوند. علائم، اندازه و شکل توده ها بسته به علت آن متفاوت است. در ادامه شایع ترین علل تورم غدد لنفاوی زیر فک را ارائه کرده ایم. برخی از آنها بسیار ساده هستند در حالی که برخی دیگر برای جلوگیری از عوارض نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

تورم غدد لنفاوی زیر فک

غدد لنفاوی در سراسر بدن پراکنده هستند، اما ما فقط غدد نزدیک به سطح پوست را لمس می کنیم. غدد لنفاوی زیر بغل و غدد لنفاوی زیر فکی از جمله غددی هستند که در هنگام تورم احساس می شوند.

حتما بخوانید: خالکوبی می تواند غدد لنفاوی را تحت تاثیر قرار دهد

عفونت ها اغلب می توانند باعث تورم غدد لنفاوی زیر فک شوند. همین عامل می تواند منجر به ایجاد توده بزرگ در سمت چپ یا راست چانه شود. تورم پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن است. این توده ها در اثر یک غده لنفاوی متورم نرم و انعطاف پذیر ایجاد می شوند و ممکن است قابل لمس باشند، اما معمولاً با درد در غدد لنفاوی زیر فک همراه نیستند. تورم باید طی 2 تا 3 هفته از بین برود.

عفونت های ویروسی یا باکتریایی زیر اغلب باعث تورم غدد لنفاوی می شوند:

سرماخوردگی یا آنفولانزا

عفونت های گوش

عفونت های سینوسی

سرخک یا آبله مرغان

گلودرد استرپتوکوکی

مونونوکلئوز

عفونت دندان (آبسه).

سیفلیس

بیماری لایم

HIV یا ایدز

اگر عفونت علت آن باشد، در صورت رفع عفونت، تورم زیر چانه نیز باید برداشته شود. در این شرایط ممکن است نیاز به مشورت با پزشک و مصرف آنتی بیوتیک باشد.

تومورهای خوش خیم

رشد تومور خوش خیم می تواند باعث تورم زیر چانه شود. تومورهای خوش خیم مختلف از جمله کیست های زیر چانه، فیبروم ها و لیپوم ها می توانند باعث این تورم شوند. این عوارض معمولا بی ضرر و قابل درمان هستند.

کیست زیر چانه یک کیست کیسه مانند است که حاوی مایع است. کیست ها می توانند در اثر عفونت ایجاد شوند و به مرور زمان به آرامی پر می شوند. کیست‌های زیر فکی می‌توانند کیست‌های سباسه باشند که در اثر مسدود شدن غدد سباسه یا مجاری ایجاد می‌شوند. آسیب آکنه در این ناحیه نیز می تواند باعث ایجاد کیست در زیر چانه شود.

حتما بخوانید: کیست یا تومور; تفاوت در چیست؟

فیبروم ناحیه ای در اطراف یک توده است که می تواند سفت یا نرم باشد. این ضایعات معمولا در اطراف دهان دیده می شوند و کمتر در زیر چانه دیده می شوند. آنها معمولاً علائم دیگری ندارند و ممکن است علائم سندرم کاودن را داشته باشند. سندرم کاودن یک بیماری ارثی است که باعث رشد مکرر تومورهای خوش خیم می شود.

لیپوم رشد سلول های چربی زیر پوست است. توده لیپومایی نرم است، به راحتی حرکت می کند و رنگ ندارد. لیپوم ها بسیار آهسته رشد می کنند، به ندرت سرطانی هستند و معمولاً علائم دیگری ندارند.

سرطان های خاص

سرطان غدد بزاقی، پوست یا غدد لنفاوی زیر فک می تواند باعث تورم زیر چانه شود. لنفوم هوچکین و لوسمی نیز می تواند منجر به تورم غدد لنفاوی شود.

توده‌های سرطانی معمولاً به سختی لمس می‌شوند و می‌توانند شکل‌های عجیب و غریب و غیرعادی داشته باشند. یک توده در هر سلول عصبی آسیب دیده می تواند باعث درد در ناحیه شود. اگر این حالت ادامه پیدا کند، ممکن است فرد احساس سوزش ناخوشایندی در ناحیه داشته باشد.

سایر علائم تومور سرطانی عبارتند از:

خال گوشتی در نزدیکی توده که تغییر شکل یا رنگ می دهد.

احساس توپ هنگام بلعیدن

مشکل در بلع یا تنفس

وجود توده ها در نواحی نزدیک به غدد لنفاوی؛ مانند بیضه، سینه یا زیر بغل

کاهش وزن ناگهانی

توده ای که رشد می کند یا تغییر شکل می دهد

ضعف ناگهانی یا مداوم سیستم ایمنی

مشکل در هضم غذا

صدا تغییر می کند یا صدای خشن دارد

رشد مجدد کیست های برداشته یا تخلیه شده

برای تعیین اینکه درد زیر چانه چیست و آیا توده خوش خیم یا سرطانی است، پزشک ممکن است بیوپسی یا جراحی را توصیه کند. اگر توده سرطانی باشد، پزشک ممکن است پرتودرمانی یا شیمی درمانی را تجویز کند. درمان ها متفاوت است و پزشکان اغلب گزینه های مختلفی را ارائه می دهند.

سایر علل احتمالی درد گره زیر فکی

طیف گسترده ای از دلایل وجود دارد که می تواند باعث تورم زیر چانه شود. این شامل:

نیش یا نیش حشرات، به خصوص اگر پوست تمایل به ایجاد حساسیت در آن ناحیه داشته باشد.

آلرژی به غذاها یا محصولات دیگر

آکنه

دامل

سنگ مجرا

التهاب لوزه ها

کلوئید (بافت اسکار اضافی)

هماتوم

گواتر

آرتریت روماتوئید یا لوپوس

آسیب، مانند شکستگی یا ترک در استخوان

آسیب به غدد چربی زیر چانه

برو پیش دکتر

با توجه به طیف گسترده ای از علل احتمالی، تشخیص حرفه ای ضروری است. به جز مواردی که علت توده مشخص است، می توانید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکوک به سرطان هستید یا توده‌ای را احساس می‌کنید که:

به رشد خود ادامه می دهد

بیش از چند هفته ثابت ماند

خیلی سخته

هر چه زودتر درمان شوید، نتیجه بهتری خواهید داشت.

پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت های احتمالی توصیه کند. همچنین ممکن است نیاز به بررسی بیشتر توده و تصویربرداری آن داشته باشد.

در پایان…

درد زیر چانه چه علامتی دارد معمولاً علت خطرناکی ندارد. این توده ها خود به خود از بین می روند. آنها اغلب نتیجه تورم غدد لنفاوی زیر فک هستند که در پاسخ به عفونت هایی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد می شوند. برای تشخیص این شرایط می توانید با پزشک خود تماس بگیرید.

علت درد فک چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟ درمان فک درد چیست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد و در پایان به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

در این مقاله می‌خوانیم:

درد فک چه علامتی دارد؟

درد فک که گاهی به نواحی دیگر صورت سرایت می کند، مشکلی شایع است. درد فک به دلیل عفونت سینوسی، دندان درد، مشکلات عروق خونی یا عصبی و سایر بیماری ها رخ می دهد.

بیشتر انواع درد فک ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی فکی است. در بیشتر موارد، درد فک یک اورژانس پزشکی نیست، اما گاهی اوقات می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد که نیاز به درمان دارد. اگر فردی درد فک شدید، شدید یا مداوم دارد، باید به پزشک مراجعه کند.

درد فک یک مشکل رایج است که معمولا بدون درمان برطرف می شود، با این حال، برخی از انواع ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

علائم و نشانه های درد فک بسته به علت آن متفاوت است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد صورت و فک

قفل فک

صداهای فک یا کلیک فک

دندان قروچه یا قروچه

مشکل در جویدن غذا یا بستن دهان

احساس سوزش در دهان

حساسیت دندان

حوادث ضربه ای که منجر به درد فک می شود

درد فک می تواند ناشی از آسیب فیزیکی، آسیب به عروق خونی یا اعصاب، عفونت یا دلایل دیگر باشد. اختلال مفصل گیجگاهی فکی به بیماری هایی اطلاق می شود که بر استخوان ها، مفاصل و ماهیچه هایی که فک را حرکت می دهند تأثیر می گذارد. این اختلال می تواند درد و ناراحتی زیادی برای فرد ایجاد کند.

درد فک می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

شکستگی فک: می تواند در اثر افتادن یا ضربه شدید به صورت ایجاد شود.

دررفتگی فک: این می تواند به دلیل باز کردن بیش از حد دهان، مانند هنگام خمیازه کشیدن، ایجاد شود.

جراحی دندان: می تواند باعث درد فک شود، زیرا بهبودی پس از جراحی معمولاً به زمان نیاز دارد.

آسیب یا کشیدگی می تواند باعث کشیدگی عضلات و در نتیجه درد فک شود.

دندان قروچه و دندان قروچه

بسیاری از افراد هنگام خواب یا در زمان استرس عاطفی دندان قروچه یا قروچه می کنند. به این مشکل دندان قروچه نیز گفته می شود که می تواند آسیب شدیدی به دندان ها وارد کند و منجر به درد فک شود.

التهاب مفصل

آرتریت یا سایر انواع آرتریت می تواند باعث از بین رفتن غضروف صاف و لغزنده بین مفاصل و استخوان ها شود و منجر به درد استخوان شود. همچنین بیماری های التهابی آرتریت مانند التهاب غشای سینوویال، آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک باعث التهاب مفاصل می شوند. اگر این بیماری ها مفصل استخوان فک را تحت تاثیر قرار دهند باعث ایجاد درد در این ناحیه نیز می شوند.

مشکلات دهان و دندان

بیماری لثه، حفره و پوسیدگی دندان، شکستگی دندان و آبسه می تواند باعث درد فک شود.

درد عصبی

این نوع درد زمانی اتفاق می افتد که اعصاب آسیب ببینند و سیگنال های درد را به مغز منتقل کنند. علائم آن می تواند مداوم باشد یا هر از گاهی رخ دهد. نمونه هایی از دردهای عصبی شامل نورالژی سه قلو، نورالژی پس از تبخال (پس از زونا صورت) و درد سرطانی است.

بیماری های عروقی

گاهی اوقات مشکل در سیستم عروقی می تواند منجر به درد فک شود. برخی از بیماری های عروقی شامل آرتریت تمپورال یا آرتریت سلول غول پیکر یا حتی آنژین صدری است. در آرتریت تمپورال، شریان های دو طرف سر ملتهب می شوند و منجر به سردرد و درد فک می شوند. این بیماری همچنین می تواند بینایی فرد را به خطر بیندازد.

آنژین می تواند زمانی رخ دهد که قلب خون اکسیژن کافی دریافت نکند. این مشکل معمولاً به دلیل انسداد عروق کرونر (رگ های قلب) رخ می دهد و می تواند باعث درد قفسه سینه و همچنین درد فک شود. فرد مبتلا به آنژین نیز در معرض خطر حمله قلبی است.

استئومیلیت

در موارد نادر، عفونتی به نام استئومیلیت یا عفونت استخوان می‌تواند بر استخوان فک و بافت‌های مرتبط تأثیر بگذارد. این مشکل از عوارض نادر جراحی دندان است.

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی ناشی از استرس است. تحقیقات نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به اختلالات مفصل گیجگاهی فکی نیز از سردرد رنج می برند. با این حال، به نظر نمی رسد ارتباطی بین این دو مشکل وجود داشته باشد.

بیماری های دیگر

سایر شرایطی که می تواند باعث درد فک و صورت شود عبارتند از:

بیماری های غدد بزاقی

استرس، خستگی و کمبود خواب

بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس

آپنه انسدادی خواب

فیبرومیالژیا

سینوزیت

عفونت گوش

برخی از بیماری های روانی

علائم درد فک چیست؟

علائم خاص مرتبط با درد فک و صورت بسته به علل آن متفاوت است. اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد صورت که با استفاده از فک بدتر می شود

حساس شدن مفاصل و عضلات

محدودیت حرکتی

مشکل هم ترازی فک

هنگام باز یا بستن فک، فک کلیک می کند

صدای زنگ در گوش

گوش درد

سردرد همراه یا بدون گوش درد و احساس فشار در پشت چشم

گیجی یا سرگیجه

قفل فک

شدت درد از شدید تا تیز و ضربان دار متغیر است

سرگیجه

دندان درد

سردرد تنشی و انواع دیگر

درد عصبی مانند احساس سوزش

تب

تورم صورت

اگر نگران درد فک هستید، باید به پزشک عمومی، دندانپزشک یا متخصص فک و صورت مراجعه کنید.

عوارض درد فک

اگر فردی به پزشک مراجعه نکند، درد فک می تواند عوارضی برای او به همراه داشته باشد. عوارض به علت و سایر عوامل از جمله روش درمان بستگی دارد. برخی از عوارض احتمالی درد فک عبارتند از:

عوارض دندانی

عوارض جراحی

عفونت

درد مداوم

پریشانی احساسی

از دست دادن اشتها به دلیل درد یا مشکل در بلع و جویدن غذا

تشخیص علت درد فک

برای تشخیص درد فک، پزشک از بیمار در مورد علائم آن سوال می کند و معاینه فیزیکی فرد را انجام می دهد. پزشک ممکن است آزمایش خون، اشعه ایکس دهان یا هر دو را توصیه کند.

در برخی موارد، در برخی موارد، پزشک ممکن است غربالگری روانشناختی را نیز به بیمار پیشنهاد دهد. اگر پزشک فکر می کند که بیماری خاصی باعث درد فک شده است، ممکن است آزمایش های خاصی را برای تشخیص آن بیماری توصیه کند.

روش های درمان درد فک و فک

درمان بستگی به علت درد دارد و پزشک گزینه های درمانی مختلفی دارد. پزشک ممکن است داروهای زیر را برای فرد تجویز کند:

آنتی بیوتیک ها، در صورت مشاهده عفونت های باکتریایی

شل کننده های عضلانی

داروهای خوراکی، اسپری و موضعی برای تسکین درد

تزریق استروئید برای تسکین یا کاهش تورم یا التهاب

درمان ضد ویروسی، برای درمان عفونت های ویروسی مانند زونا (هرپس زوستر).

در برخی موارد، جراحی برای ترمیم هرگونه آسیب استخوانی یا بازسازی استخوان فک مورد نیاز است.

برخی از درمان های فیزیکی عبارتند از:

استفاده از محافظ دهان

فیزیوتراپی

آرامش درمانی

تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری عضلات

وضعیت بدن را بررسی کنید تا از دررفتگی گردن و پشت جلوگیری کنید

برخی از درمان های دندانپزشکی عبارتند از:

درمان کانال ریشه

دندان کشیدن

گرما یا سرما درمانی

برخی از درمان های خانگی عبارتند از:

برای جلوگیری از حرکت بیش از حد فک از یک رژیم غذایی نرم (شامل غذاهای نرم و قابل بلعیدن آسان) استفاده کنید.

ماساژ

طب سوزنی

روش های پیشگیری از درد فک و فک

اگر کسی تا به حال درد فک داشته است، رعایت این نکات می تواند به جلوگیری از عود آن کمک کند (حداقل در مرحله بهبودی):

خوردن غذاهای نرم یا مایع مانند سوپ یا پاستا

از خوردن غذاهای ترد یا جویدنی مانند آدامس خودداری کنید

لقمه های کوچک بگیرید

برخی از راه حل های بلند مدت عبارتند از:

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

استرس را با مدیتیشن، یوگا یا ورزش های دیگر کاهش دهید

ماساژ فک برای شل شدن عضلات و افزایش گردش خون

برای جلوگیری از سایش دندان از محافظ دهان استفاده کنید

با اجتناب از حمل بار سنگین (کوله پشتی و غیره) به مدت طولانی روی یک شانه، وضعیت صحیح بدن را حفظ کنید.

چه غذاهایی می تواند کمک کند؟

فردی که از درد فک رنج می برد باید رژیم غذایی سالمی داشته باشد که حاوی تمام مواد مغذی باشد. با این حال، ممکن است لازم باشد از خوردن غذاهای لاستیکی، سفت و ترد خودداری شود. برخی از غذاهای مناسب برای این رژیم عبارتند از:

ماست

اسموتی

جو، خیسانده یا پخته شده

میوه های قرمز

پنیر دلمه

تخم مرغ همزده

پوره سبزیجات

ماهی

سوپ عدس یا مرغ

میوه ها و سبزیجات تازه غذاهای عالی برای گنجاندن در هر رژیم غذایی هستند زیرا تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می کنند.

چه زمانی برای درمان درد فک باید به پزشک مراجعه کرد؟

درد فک همیشه نیاز به درمان دارویی ندارد، اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

درمان های خانگی به بهبود درد فک کمک نمی کند

درد فک می تواند در زندگی روزمره و عادی اختلال ایجاد کند

تغییر در حرکات فک یا هم ترازی دندان ها

ظاهر صدای فک یا صدای کلیک فک

درد در ناحیه گردن یا قسمت بالای کمر

درد چشم، تغییر در بینایی یا سردرد

وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش همراه با درد فک

مشکلات دندانی مانند شکستگی دندان

تورم که ممکن است نشانه عفونت باشد

تب

می توانید سوالات خود را در رابطه با موضوع این مقاله در قسمت نظرات بنویسید تا در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده شود.

منبع:

Medicalnewstoday

لیست پزشکان گوش و حلق و بینی

لیستی از پزشکان گوش و حلق و بینی را آماده کرده ایم تا در صورت نیاز به معاینه یا مشاوره به راحتی بتوانید از پزشک مورد نظر خود ویزیت حضوری یا تلفنی بگیرید. برای گرفتن نوبت، روی تصویر زیر کلیک کنید (یا ضربه بزنید).

[layerslider id=”15″] برچسب‌ها: محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست. اشتراک گذاری

درد فک

درد فک و دردی که این درد برای شما به ارمغان می آورد یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد است که با شناخت و بررسی علل و عوامل آن می توانید به طور مشهودی از بسیاری از این علل پیشگیری کرده و حتی این مشکل را حل کنید. متخصصان بر این باورند که درد مفاصل و استخوان های فک را هرگز نباید نادیده گرفت، به خصوص زمانی که مدت هاست از آن رنج می بریم، زیرا گاهی اوقات این درد در ناحیه فک پایین خطرناک است و می تواند با مشکلاتی مرتبط باشد. مطالعه کامل و در این زمینه به علل آن پی ببرید و مشورت با دندانپزشک خود را در این زمینه فراموش نکنید.

علت درد فک چیست؟

به خاطر داشته باشید که هر دردی که بیش از چند ساعت طول بکشد یا به طور مکرر رخ دهد نیاز به مراقبت پزشکی دارد. راه حل های مختلفی برای درمان استخوان فک وجود دارد که بیشتر آنها شامل درمان های دندانپزشکی می شود. اولین قدم ممکن است مراجعه به دندانپزشک باشد تا اگر علت آن درد، ناراحتی فک، بد جویدن یا هر مشکل دهانی باشد، اقدامات درمانی انجام شود. همچنین دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا درد ناشی از مشکل استخوانی یا عصبی است و آیا بافت اطراف استخوان فک مشکلی دارد یا خیر.

به طور کلی برخی از علل و عوامل ایجاد این درد عبارتند از:

1- TMD

اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMD یا TMJ، مفاصلی را که فک را به جمجمه متصل می کنند، تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال مفصل گیجگاهی فکی یکی از شایع ترین علل درد فک است که با درد و محدودیت حرکت مشخص می شود. این بیماری خطرناک نیست، اما علائم آن می تواند کیفیت زندگی را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری باعث درد و حساسیت در فک، گردن، شانه ها، صورت و گوش می شود. اما علائم فراتر از درد است.

در این حالت ممکن است فک قفل شده باشد، صدای تق تق در گوش شنیده شود و یا هنگام باز و بسته شدن فک صدا ایجاد می کند و یک طرف صورت متورم می شود و جویدن را مشکل می کند. دندانپزشک می تواند TMD را از طریق معاینه تشخیص دهد. درمان‌های رایج برای این بیماری شامل دارودرمانی، استفاده از محافظ‌های شبانه و درمان‌های دندانپزشکی برای اصلاح مشکلات جویدن و تنظیم سطوح جویدن است. بیمار می تواند از داروهای خانگی مانند کمپرس گرم یا سرد استفاده کند یا از درمان آرام سازی برای کنترل درد استفاده کند.

2- دندان قروچه

دندان قروچه کاری است که می توانید هنگام بیداری انجام دهید، اما اغلب در هنگام خواب این کار را انجام می دهید که به دندان های شما آسیب می رساند و باعث درد فک می شود. دندان قروچه در اثر ترکیبی از عوامل فیزیکی، روانی و ژنتیکی ایجاد می شود. سایر علل احتمالی عبارتند از استرس و اضطراب، طیف وسیعی از بیماری ها مانند بیماری پارکینسون، عوارض جانبی داروها، ناهماهنگی فک پایین و دندان های بالا، عادت به تمرکز و پرخاشگری.

دندان قروچه شدید به دندان آسیب می رساند و با از بین بردن مینای دندان، عاج دندان را نمایان می کند، باعث حساسیت دندان، سردرد و اختلالات فک می شود. بیمار می تواند از محافظ دهان برای جداسازی دندان ها استفاده کند.

3- بیماری لثه

بیماری لثه یا عفونت بافت ها و استخوان های اطراف دندان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تغییرات هورمونی، دیابت و استعمال دخانیات رخ می دهد. اگرچه این مشکل دهانی مستقیماً روی فک تأثیر نمی گذارد، اما درد آن می تواند به فک نیز برسد. اگر علائم بیماری پریودنتال از جمله بوی بد دهان، درد هنگام جویدن، حساسیت دندان، لق شدن دندان، تورم و خونریزی لثه را دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

4- پوسیدگی دندان

شاید فکر کنید که پوسیدگی دندان فقط روی خود دندان تاثیر می گذارد، اما حقیقت این است که می تواند باعث درد فک نیز شود. آبسه دندان زمانی رخ می دهد که پالپ (یا پالپ) یا عصب دندان به دلیل پوسیدگی درمان نشده عفونی شود. عفونت می تواند از دندان به ریشه و سپس به بافت استخوانی گسترش یابد. معاینات منظم دندانپزشکی به جلوگیری از درمان نشدن پوسیدگی دندان کمک می کند.

5- فشار دندان عقل

دندان عقل که در سنین 17 تا 25 سالگی رشد می کند، می تواند باعث مشکلات فک شود، به خصوص اگر خواب باشد. دندان عقل نهفته کامل یا جزئی ممکن است عفونی شود و باعث درد و تورم شود. حتی پس از جراحی و کشیدن دندان عقل، مدت زیادی طول می کشد تا از شر عفونت خلاص شوید و ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک باشد. در موارد شدیدتر، ممکن است برای از بین بردن عفونت به جراحی نیاز باشد.

6- درد سینوس‌ها

عفونت سینوسی، آلرژی و سرماخوردگی می تواند باعث درد فک شود. درمان سینوزیت نیز می تواند این مشکل را حل کند. بنابراین، می توانید با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی به طور غیر مستقیم درد فک خود را درمان کنید.

7- برخی از انواع سرطان

انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان دهان، می تواند باعث درد فک شود. سایر سرطان ها عبارتند از: کارسینوم، مولتیپل میلوما، استئوسارکوم، تومور سلول غول پیکر و سرطان متاستاتیک (سرطانی که از سایر نقاط بدن پخش شده است).

8- حمله قلبی

درد فک می تواند نشان دهنده حمله قلبی باشد. درد معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است با افزایش درد قفسه سینه همراه باشد و گردن و فک را درگیر کند. مشکلات تنفسی، اضطراب و تعریق نیز ممکن است رخ دهد.

نشانه های حمله قلبی

درد در مرکز قفسه سینه که اغلب به سمت چپ تابش می کند (بازو و فک شایع تر است).

تنگی نفس و در نهایت مشکل در تنفس

عرق کردن زیاد

سرگیجه و از دست دادن هوشیاری (گاهی)

حالت تهوع و گاهی استفراغ

سایر علل درد فک پایین

علل و علائم درد فک پایین

مشکلاتی مانند آرتریت یا سینوویت در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

دیسپلازی فیبری فک پایین

وجود توده بدخیم (سرطان) در اندام های واقع در نزدیکی فک.

مشکلات در غدد بزاقی مانند غدد بزاقی

مشکلات عضلانی فک مانند قفل شدن فک

التهاب لثه یا پریودنتیت

مشکلات گوش مانند عفونت گوش

9- عفونت گوش

یکی از دلایل درد فک را می توان در نتیجه عفونت گوش مشاهده کرد. عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. با این حال، این عفونت ها می توانند در هر سنی ایجاد شوند و باعث گوش درد شوند. احساس ناراحتی یا فشار در گوش؛ از دست دادن شنوایی؛ از دست دادن تعادل؛ تهوع و استفراغ؛ و گاهی اوقات تخلیه از گوش. مانند سینوزیت، عفونت گوش اغلب پس از ابتلا به ویروس سرماخوردگی رخ می دهد.

10- شکستن استخوان فک

شکستگی فک یکی از شایع ترین علل درد فک پایین است. این شکستگی در اثر ضربات وارده به صورت در تصادفات، جراحات و آسیب های ورزشی ایجاد می شود. با توجه به دلایل ذکر شده برای شکستگی فک، جای تعجب نیست که بدانید احتمال شکستگی فک پایین در مردان 3 برابر بیشتر از زنان است.

ماهیت شکستگی در استخوان فک با شکستگی ایجاد شده در سایر استخوان های بدن متفاوت است. شکستگی فک باعث له شدن نمی شود، اما ممکن است استخوان به پوست نفوذ کند و از بیرون دهان قابل مشاهده باشد (تک شکستگی)، فقط ترک بخورد یا به بافت دهان نفوذ کند (شکستگی ترکیبی).

نشانه های شکستگی استخوان فک

درد فک که با حرکاتی مانند باز کردن دهان، صحبت کردن یا غذا خوردن بدتر می شود.

تورم صورت و معمولاً کبودی

خونریزی از پوست یا داخل دهان (ناشی از شکستگی باز)

حرکت فک محدود است.

درد محل شکستگی

تغییر شکل صورت در اطراف شکستگی

11- در رفتگی فک پایین

یکی دیگر از علل درد فک پایین دررفتگی فک پایین است که در آن فک از جای خود در فک تمپورال جایی که به جمجمه متصل است جابجا می شود.

این شکاف تاثیر زیادی بر ظاهر صورت دارد و می تواند با مشکلات مزمن مفصلی مرتبط باشد. گاهی اوقات هنگام باز کردن دهان، فک از حالت طبیعی خود خارج می شود و می لغزد. در این حالت خطر دررفتگی فک زیاد است. علائم دررفتگی فک گاهی با شکستگی شایع است. این علائم عبارتند از:

تغییر فرم صورت

درد

حساسیت به لمس

صدای کلیک (کلیک) را با حرکت فک بشنوید

البته تفاوت اصلی شکستگی فک با دررفتگی آن این است که در هنگام شکستگی ممکن است از داخل فک خونریزی ایجاد شود اما در دررفتگی خونریزی وجود ندارد.

درد فک چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً برای تشخیص علت اصلی درد فک و صورت، پزشک باید معاینات و آزمایشات زیر را انجام دهد. با بررسی این موارد می تواند به درستی علت را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

معاینه فیزیکی، شامل معاینه استخوان های گردن، فک، دهان، واکنش های عصبی و عضلات

سابقه درد

آزمایش خون شامل غلظت سدیم (رسوب گلبول قرمز ESR) و…

تصویربرداری با اشعه ایکس و ام آر آی

یادت باشه

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و هر چه علائم و شواهد بیماری زودتر بررسی و درمان شود کمتر متحمل رنج خواهید شد بنابراین در صورت مشاهده علائم زیر لازم است برای درد در فک پایین با پزشک مشورت کنید.

عدم پاسخ به درمان های خانگی برای درمان درد فک.
درد فک پایین که در روال روزانه اختلال ایجاد می کند.
حرکات نامنظم فک.
مفاصل فک هنگام حرکت صدا تولید می کنند.
درد گردن یا بالای کمر.
چشم درد. 9888 سردرد.
نگهدارنده گوش زنگی
مشکلات دندانی از جمله دندان های شکسته یا آسیب دیده.

در چنین مواردی لازم است افراد در مورد درد فک خود با دندانپزشک صحبت کنند. تا بهترین روش درمانی برای آنها مشخص شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا