چرا زیر شکم مرغ عشق ورم کرده

اگر از پرندگانی مانند مینا، قناری، مرغ عشق یا عروس هلندی نیز نگهداری می کنید، ممکن است با پدیده نفخ شکم و بی حالی شدید پرنده مواجه شوید. اکثر مردم این تورم را نشانه تورم روده یا عفونت می دانند و شروع به انجام بسیاری از درمان های خانگی می کنند.

مراقب باشید، تورم شکم در پرندگان اهلی دلایل دیگری نیز دارد. توصیه می شود این مقاله را دنبال کنید تا دلیل اصلی تورم شکم پرنده خود و درمان خانگی آن را بدانید.

1- تورم شکم پرنده در اثر عفونت روده ای

بیماری عفونی روده ای عمدتاً در پرندگان کوچک مانند قناری، گنجشک، مرغ عشق و فنچ مشاهده شده است، اما شیوع آن در عروس هلندی و مینو نیز مشاهده شده است. علت اصلی شیوع این بیماری به دلیل آلودگی و میکروارگانیسم های موجود در محیط است.

از دیگر دلایل شیوع این بیماری می توان به تغذیه زیاد پرندگان با کاهو و کلم، خوردن سبزیجات مرطوب، نوشیدن آب کلردار یا آلوده، خوردن غذای کپک زده و دانه های کهنه، مخلوط کردن مدفوع با غذای پرندگان و آلوده کردن قفس اشاره کرد.

موارد مشابه

بیشتر بخوانید: انواع بیماری قناری و درمان آن

علائم بیماری سیاهرگ در پرندگان زینتی

بزرگ شدن شکم و نفخ پرنده

سیاهرگ سیاهی که از جناغ پرنده تا مقعد ادامه دارد را مشاهده کنید

کاهش شدید تحرک و ناتوانی در ایستادن روی میله

روی زمین قفس نشسته و پرها را به هم می زند

تعداد تنفس

بی میلی به خوردن غذاهای خشک و دانه ها

تمایل به خوردن غذاهای نرم

مدفوع سبز رنگ است و گاهی دارای لکه های سفید است

پیشگیری و درمان ادم روده یا سیاهرگ

برای پیشگیری از این بیماری باید هفته ای یک بار قفس پرنده را تمیز و ضدعفونی کرد و آب خوری را حداقل روزی یک بار شست و شو داد و آب تمیز در اختیار پرنده قرار داد. سبزیجات را بخارپز کنید یا بعد از شستن برگها اجازه دهید آب روی آنها خشک شود. برای جلوگیری از کپک زدن، غذای تازه و نرم را هر سه ساعت از قفس خارج کنید. وجود هر نوع کپک و آلودگی در قفس منجر به بیماری پرندگان می شود.

روش های درمان عفونت روده ای پرندگان

برای درمان عفونت روده باید غذاهای تخم مرغ و میوه و سبزیجات را از رژیم غذایی پرنده حذف کرد. 3 قطره سرکه سیب را در آبخوری پرنده بریزید و این کار را به مدت 3 روز انجام دهید. بادام خام و رنده شده را به مدت 7 روز به ظرف غذای پرنده اضافه کنید تا به سرعت بهبودی کمک کند.

تغذیه پرنده با سیب زمینی آب پز، قلیه خرفه و قلیه کاهو نیز به درمان بیماری سیاهرگ در قناری ها و سایر پرندگان کمک می کند.

لازم به ذکر است که روش های درمان خانگی عفونت های روده و سیاهرگ ها برای تورم های جزئی مناسب است و در صورت حاد بودن بیماری سریعا برای تجویز آنتی بیوتیک مخصوص به دامپزشک مراجعه کنید. مراقب باشید در زمان مصرف آنتی بیوتیک از سرکه سیب استفاده نکنید.

موارد مشابه

2- بزرگ شدن اندام های داخلی پرنده

گاهی اعضای داخلی پرنده مانند کلیه ها، کبد، طحال، لوزالمعده و غیره. به دلایل مختلف بزرگ شده اند. برخی از سرطان ها، تغییر در رژیم غذایی، عفونت ها، بیماری کبد چرب و سایر مشکلات باعث بزرگ شدن اندام های داخلی می شوند.

در بین همه این اعضا، افزایش حجم کبد و طحال است که می تواند باعث تورم شکم پرنده شود. لازم به ذکر است که کبد چرب و بزرگ شدن آن در مینوها بیشتر از سایر پرندگان است.

خواندن مقاله تغذیه مینو در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است.

علائم بیماری کبد چرب در پرندگان

این بیماری علاوه بر افزایش وزن و تورم شکم در پرندگان، علائم دیگری نیز دارد:

زباله های سبز

بی حالی و بی اشتهایی

تنفس دشوار و پرهای ژولیده

اضافه وزن و کم تحرکی

شیرینی نوک و گاهی خونی است

اسهال و سایر مشکلات گوارشی

پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب در پرندگان

یکی از دلایل اصلی این بیماری تغذیه نامناسب پرنده است. بنابراین برای پیشگیری از بیماری کبد چرب در پرندگان، ابتدا باید دانه ها و غذاهای چرب را از برنامه غذایی پرنده حذف کرد. برای کاهش ابتلا به این بیماری باید جیره غذایی پرنده را به 60 درصد گلوله های مخصوص، 30 درصد میوه و سبزیجات و 5-10 درصد دانه تقسیم کرد.

استفاده از قفس های بزرگ یا اتاق های متناسب با پرواز و حرکات پرنده از بروز این بیماری جلوگیری می کند. برای درمان بیماری کبد چرب مراجعه به دامپزشک ضروری است.

3- یبوست باعث تورم شکم پرندگان می شود

اگر معده پرنده شما نفخ کرده و دفع مدفوع آن بسیار دشوار است، به احتمال زیاد پرنده از یبوست رنج می برد. استفاده از سرلاک های تقلبی، غذاها و سبزیجات قدیمی و یا بلعیدن اشیاء توسط پرنده می تواند از دیگر علل این بیماری باشد.

علائم یبوست در پرندگان

مشکل در دفع مدفوع

رافل و پرهای رافل

بی حالی و بی حرکتی

اگر یبوست پرندگان به موقع درمان نشود، این بیماری به تورم شدید شکم آنها منجر می شود.

موارد مشابه

درمان یبوست در پرندگان زینتی

برای پیشگیری از این بیماری باید غذاهای مضر برای پرندگان اهلی را از رژیم غذایی خود حذف کرد.

برای درمان یبوست پرنده لازم است دو قطره روغن زیتون را با قطره چکان در دهان پرنده ریخته و مقداری از این روغن را به دهان پرنده بمالید. استفاده از سبزیجات و میوه های شسته نیز در درمان پرنده موثر خواهد بود. مراقب باشید در صورت عدم بهبود پرنده با دامپزشک مشورت کنید.

4- تخم مرغ در شکم پرنده گیر کرده است

یکی از مشکلات رایج در پرندگان گیرکردن تخم در بدن آنهاست. کمبود کلسیم، مشکلات لوله فالوپ، تخم گذاری زیاد، تخم بدون پوسته و کمبود برخی ویتامین ها در بدن پرنده از علل این مشکل است.

تخم باقی مانده در لوله فالوپ باعث تورم شکم پرنده می شود و اگر مشکل حل نشود منجر به مرگ پرنده می شود.

علائم ماندن تخم مرغ در معده طوطی

تورم در نزدیکی مقعد پرنده

کاهش تعداد نفس

بی حال دمیدن پر و نشستن کف قفس

تلاش برای تخم گذاری و ناله

ناتوانی در دفع مواد زائد یا اسهال شدید

پیشگیری و درمان گیرکردن تخم مرغ در معده پرنده

به طور کلی توصیه می شود از پودر صدف و بستر دریا برای تامین کلسیم پرنده برای پیشگیری از این بیماری استفاده شود. رژیم غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین، جذب نور کافی و حرکت پرندگان نیز در پیشگیری از این بیماری موثر است.

خوردن روغن زیتون و پوشاندن منقار پرنده با این روغن به دفع تخم مرغ کمک می کند. علاوه بر این استفاده از داروی ضد چسب برای رحم پرندگان و ریختن چند قطره در آبخوری نیز برای پرنده بسیار مفید است. مقاله نحوه برخورد با تخم مرغ گیر کرده در شکم پرنده را بخوانید.

اگر پرنده تخمی نمی گذارد فورا به دامپزشک مراجعه کنید تا از شکستن تخم در داخل معده جلوگیری شود.

نتیجه گیری

علاوه بر بیماری های ذکر شده، بیماری هایی مانند تجمع مایع در بدن پرنده، عفونت رحم و اندام های داخلی، عفونت کیسه زرده مرغ و وجود غدد چربی در بدن باعث تورم می شود. از شکم پرندگانی مانند عروس هلندی، مرغ عشق، کاسکو، فنچ، قناری و مینا خواهد بود.

تشخیص و درمان تمامی بیماری های ذکر شده در این مقاله دستگاه مرغ بر عهده دامپزشک است و درمان خودسرانه بدون اطلاع می تواند به قیمت جان پرنده تمام شود.

اگر تجربه دیگری از قولنج در پرنده خانگی خود دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

به گزارش سرویس دام، طیور و آب «ماکی انیمال – پایگاه خبری دام، طیور و صنعت آب»؛ علائم زیر می تواند نشانه بیماری در مرغ عشق باشد و در صورت مشاهده هر یک از آنها باید سلامت پرنده را بررسی کنید.

افزایش بی حالی . به غیر از زمانی که پرنده خواب است، برخی از مرغ عشق های خجالتی و ساکت نیز ممکن است مدت طولانی را در سکوت بگذرانند. اولین علائم بی حالی این است که پرنده علاقه خود را به چیزهایی که معمولاً او را هیجان زده می کند از دست می دهد، به عنوان مثال: غذای جدید، خودتان، همراهش و غیره.

خوابیدن در روز . البته این اختلال می تواند ناشی از اختلالاتی باشد که باعث بد خوابی پرنده در شب می شود. اما اگر بتوانید شبی آرام را برای پرنده خود فراهم کنید، خواب آلودگی پرنده در طول روز نشانه ای از سلامت ضعیف است. یکی از احتمالات آلوده شدن پرهای مرغ عشق به کنه است، کنه ها با مکیدن خون پرنده را تمام شب بیدار نگه می دارند.

پرها را پر کنید. وقتی پرنده سرد است پرهایش را پف می کند. این احساس سرما بیانگر دو چیز است. یا قفس پرنده سرد است یا مرغ عشق ناراضی است. حتی گاهی ممکن است پرنده از سرما بلرزد.

سر و صدای زیاد . اگر پرنده شما مدام چهچهه می زند، نشانه ناراحتی اوست. ممکن است علائم واضحی وجود نداشته باشد، بنابراین اگر در معرض هیچ عامل استرس زا قرار نگیرند، باید به این نتیجه رسید که پرنده رنج می برد.

تغییر حالت نشستن . پرنده ای که به طور ناگهانی محل نشستن و استراحت قفس خود را تغییر می دهد به زمین می چسبد، یا بالش شکسته است یا آنقدر ضعیف است که نمی تواند روی چوب بنشیند. نشانه دیگری که احتمال بیماری را نشان می دهد پرنده ای است که همیشه با یک پا روی چوب می خوابد و ناگهان به خوابیدن با هر دو پا تبدیل می شود.

مقعد کثیف همیشه نشانه مدفوع مرطوب یا چسبنده است که معمولاً نشان دهنده مشکلات سلامتی است.

Garbage . معمولاً باید شکل، رنگ و حجم مدفوع پرنده خود را بدانید. هر گونه تغییر در این می تواند نشانه بیماری باشد، فقط زمانی که این تغییر در مدفوع زمانی که پرنده روی تخم ها می خوابد طبیعی باشد: تغییر مدفوع در این زمان نشانه بیماری نیست. توجه: برخی از گلوله های مورد استفاده برای غذای پرندگان حاوی ذرات رنگی هستند که باعث تغییر رنگ فضولات پرنده می شود. استفاده از چنین گلوله هایی مناسب نیست زیرا تعیین سلامت زباله را دشوار می کند.

ضایعات فله ای باید بدانید که گاهی اوقات زیاده روی در مصرف برخی غذاها باعث ایجاد اسهال در پرنده می شود. اگر مطمئن شوید که علت اسهال پرنده غذا نیست، احتمال بیماری یا انگل وجود دارد.

وجود مایع در زباله. اینکه پرنده با فضولاتش مقدار کمی رطوبت دفع می کند کاملا طبیعی است. اما ممکن است متوجه افزایش رطوبت در ضایعاتی که روی خاک اره یا کاغذ می افتند، نشوید. ادرار زیاد جای نگرانی دارد و همانطور که در مورد قبلی ذکر شد گاهی اوقات باعث شل شدن مدفوع می شود و گاهی به صورت مایع جداگانه در اطراف مدفوع جامد دیده می شود. در صورت مشاهده این رطوبت اضافی در ضایعات پرنده حتما با دامپزشک مشورت کنید.

ضایعات رنگ. Vert: مدفوع پرنده که معمولاً قهوه ای یا سیاه رنگ است، نشانه این است که آنها به اندازه کافی غذا نمی خورند. یا ممکن است به دلیل استرس باشد، یا گاهی اوقات برای پرندگان سوء تغذیه اتفاق می افتد. همچنین می تواند نشانه عفونت در لایه شاخی پرنده باشد.

ضایعات رنگ. خاکستری: اگر مدفوع پرنده خاکستری یا قهوه ای مایل به خاکستری شود، ممکن است در پانکراس مشکل داشته باشد.

ضایعات رنگ. Red: وجود رنگ قرمز تیره در مدفوع نشان دهنده وجود مشکلات خونی و روده ای است (اما باز هم بپرسید که آیا پرنده غذاهایی مانند گیلاس، توت قرمز یا چغندر خورده است؟ زیرا خوردن غذاهای لکه دار باعث تغییر رنگ مدفوع می شود و این امر باعث تغییر رنگ مدفوع می شود. کاملا طبیعی است.)

ضایعات رنگ. سبز روشن و زرد : این تغییر رنگ نشان دهنده بیماری کبدی است و مدفوع به دلیل صفرا سبز و زرد می شود.

دانه ها یا غذای هضم نشده در مدفوع که نشانه وجود انگل های روده ای است. اگر پرنده ای که از این بیماری رنج می برد درمان شود، دستگاه گوارش پاک می شود و ظرف چند روز مشکل برطرف می شود. بنابراین در صورت مشاهده چنین اختلالی در پرنده، در اسرع وقت اقدام به درمان کنید.

بیشتر بدانید:

تشخیص بیماری های پرندگان با مدفوع

استفراغ . استفراغ که نشانه بیماری است را نباید با چرخاندن غذا توسط مادر برای تغذیه جوجه ها اشتباه گرفت. استفراغ پرنده بیمار مرطوب است و معمولاً پرهای زیر منقار و سینه را لکه دار می کند. این بیماری دلایل مختلفی دارد و باید خیلی سریع با دامپزشک مشورت کنید.

بسته بودن سوراخ های بینی یا ترشحات بینی . بینی مرغ عشق سالم هرگز با ترشحات خشک و مرطوب پوشانده نمی شود.

Hot feet . برای تشخیص این موضوع باید دمای طبیعی بدن پرنده را بدانید. داغ شدن پاها معمولاً نشانه بیماری (اغلب مشکلات کلیوی) است. البته توجه داشته باشید که پرندگان چاق پاهای گرمتری دارند، بنابراین باید به سلامت رژیم غذایی آنها توجه کرد و مصرف دانه ها و غذاهای چرب را کاهش داد. همچنین، پرنده ای که استرس دارد یا بیش از حد کار می کند، پاهای داغی خواهد داشت، بنابراین قبل از قضاوت در مورد دمای پا، صبر کنید تا پرنده آرام شود.

سردی پاها . سردی پا در صورتی که همراه با لرز، تورم پرها و بی حالی باشد می تواند نشانه بیماری باشد. نکته: پرنده ای که تازه حمام کرده پاهایش سرد است و جای نگرانی نیست.

چشم متورم یا آسیب دیده . در صورت متورم شدن چشم مرغ عشق و یا ترشحات از چشم باید از دامپزشکی کمک گرفت. چنین مشکلی می تواند ناشی از عفونت های میکروبی، ویروسی یا قارچی باشد.

پرهای چسبنده روی سر و صورت . این مورد ممکن است نشان دهنده عفونت لایه شاخی باشد. در صورت بروز این مشکل، پرنده قادر به غذا خوردن نیست و در صورت عدم درمان خیلی سریع می میرد.

وجود خون روی پرها . این نشان دهنده آسیب دیدگی پرنده است که ممکن است با احساس ضعف و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک همراه باشد.

لنگیدن . ساق پا یا مچ پا پرنده آسیب دیده است و برای اطمینان از عدم شکستگی باید توسط دامپزشک بررسی شود.

تکثیر منقار یا ناخن. همچنین یکی از علائم این بیماری است که اغلب با مشکلات کبدی مرتبط است.

منقار تغییر شکل یافته یا از دست رفته. این عارضه نشانه لانه سازی کنه است و برای رفع آن و نجات جان پرنده نیاز به درمان جدی خواهد بود.

تنفس سریع و مداوم ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد باشد. اما گاهی اوقات می تواند نشانه ای از بیماری باشد. اگر مرغ عشق دائماً منقار خود را باز نگه می دارد و هنگام نفس کشیدن صدای خش خش یا تیک تیک می شنوید یا با هر دم و بازدم دم پرنده بالا و پایین می رود، نشانه این است که او مشکل سلامتی دارد.

مراقبت اولیه از مرغ عشق بیمار

در صورت مشاهده علائم بیماری در پرنده حتما با دامپزشک مشورت کنید. پرنده بیمار را از دیگران جدا کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری کنید و قفس پرنده را با مواد ضدعفونی کننده تایید شده حیوانات خانگی یا مخلوط یک به دو سرکه و آب تمیز کنید.

راه های دیگری نیز وجود دارد که می توانید پرنده خود را قبل از رفتن به دامپزشکی راحت کنید.

– قفس پرنده بیمار را در محیطی آشنا قرار دهید تا استرس به پرنده به حداقل برسد.

– از گرم بودن قفس مطمئن شوید، اکثر بیماری ها باعث کاهش دمای بدن پرنده می شود و کاهش ناگهانی دمای قفس می تواند منجر به مرگ آن شود. لامپ های مادون قرمز گزینه ای سریع و ایمن برای تامین گرما هستند، اما شما فقط در صورتی مجاز به استفاده از آنها هستید که قبلاً از یک متخصص در مورد مکان، ایمنی و کارایی آنها سؤال کرده باشید.

– آب شیرین کافی را در دسترس پرنده بگذارید و غذای مورد علاقه اش را در اختیار او قرار دهید.

– اجازه ندهید کودکان و سایر حیوانات خانگی اطراف او سروصدا کنند و او را در جعبه خود نگه دارید تا استرس کمتری به او وارد شود.

منبع: املت

ترجمه: مهسا احمدزاده

© 1392-1402 کپی برداری از سند فقط با مجوز کتبی مجاز می باشد. برند Pardone به شماره ثبت 388564 ثبت شده است. هرگونه راه اندازی وب سایت، وبلاگ، صفحه، فروشگاه، تولید و غیره. با این برند پیگرد قانونی خواهد داشت.

این پلتفرم تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرزو

من که خیلی خوشم اومد! این مقاله رو دوست داشتم چون مطالب جالبی ارائه داده بود. نحوه نوشتار نویسنده خیلی خوب بود و موضوع رو به شکلی ساده و روان توضیح داده بود. من به شخصه منتظر مقالات بیشتر از این نویسنده هستم!

دکمه بازگشت به بالا