چرا زمین لرزه به وجود می آید گاما

سوالات امتحانی نوبت دوم علوم تجربی ناحیه 6 هماهنگ 2 کرمان خرداد 1401

هماهنگ ششم ابتدائی

سوالات امتحانی نوبت دوم علوم تجربی سال ششم با هماهنگی گنبد کاووس خرداد 1401

هماهنگ ششم ابتدائی

زلزله چگونه رخ می دهد؟ چگونه شدت و عمق زلزله را اندازه گیری کنیم؟ آیا می توان زلزله را پیش بینی کرد؟ در این مقاله با زمین لرزه آشنا شوید.

زلزله یکی از حوادث غیرقابل پیش بینی و ترسناک برای بسیاری از ماست. در این مقاله به توضیح برخی از حقایق می پردازیم که با تحقیقات گسترده به دست آمده است، لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

رویدادهای طبیعی مانند فوران‌های آتشفشانی و برخورد شهاب‌ها می‌توانند باعث زمین‌لرزه شوند، اما بیشتر زمین‌لرزه‌هایی که به‌طور طبیعی اتفاق می‌افتند ناشی از حرکت صفحات زمین هستند.

سطح زمین از 20 صفحه متحرک تشکیل شده است. افزایش فشار ناشی از تغییرات صفحه می تواند باعث پارگی پوسته زمین شود و پارگی پوسته زمین به صورت انرژی آزاد می شود که در نهایت باعث ایجاد زلزله می شود.

برخی از حوادثی که در هنگام زلزله رخ می دهد شامل تخریب سازه های دست ساز و ایجاد بلایای طبیعی دیگر مانند سونامی، بهمن و رانش زمین است.

مرکز ملی اطلاعات زلزله (NEIC) هر سال به طور متوسط ​​20000 زلزله (حدود 50 زمین لرزه در روز) را در سراسر جهان ثبت می کند. این در حالی است که سالانه میلیون ها زمین لرزه رخ می دهد که به دلیل شدت بسیار کم قابل اندازه گیری و ثبت نیست.

نزدیک به 80٪ از تمام زمین لرزه ها در امتداد کمربند اقیانوس آرام رخ می دهد، به اصطلاح “حلقه آتش”، منطقه ای که اقیانوس آرام را احاطه کرده است و خانه 452 آتشفشان (بیش از 75٪ از آتشفشان های فعال و خوابیده های جهان) است. ، اتفاق می افتد.

بزرگترین زمین لرزه ای که تاکنون در ایالات متحده ثبت شده است، زمین لرزه ای به بزرگی 9.2 ریشتر بود که در 28 مارس 1964 آلاسکا را لرزاند.

بزرگترین زمین لرزه ثبت شده جهان به بزرگی 9.5 در شیلی در 22 می 1960 رخ داد.

هنگامی که زمین لرزه شیلی در سال 1960 رخ داد، زلزله شناسان امواج لرزه ای را ثبت کردند که سراسر کره زمین را در نوردید. این امواج برای چند روز کل زمین را تکان داد.

در 26 دسامبر 2004، یک زمین لرزه زیر دریا در اقیانوس هند باعث ایجاد یک رشته سونامی ویرانگر شد. سونامی سواحل اقیانوس هند را درنوردید و امواجی به ارتفاع 100 فوت ایجاد کرد که باعث مرگ بیش از 225000 نفر در 11 کشور شد.

آلاسکا یکی از زلزله خیزترین مناطق جهان است. این منطقه تقریباً هر سال یک زلزله با بزرگی 7 ریشتر و تقریباً هر 14 سال یک بار زلزله ای با بزرگی 8 ریشتر یا بیشتر را تجربه می کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا