چرا رود ارس صدا ندارد

هفته پیش اونجا بودم

زیرا بسیار کند حرکت می کند و مسیرش صاف و مستقیم و بدون پیچ و تاب و سنگ و مانع در مسیرش است.

چه صدای دیگری می دهد؟

رودخانه ارس به طول 1072 کیلومتر که شریان حیاتی منطقه و منبع اصلی آبیاری دشت مغان است از دامنه کوه های بینگول داغ ترکیه سرچشمه می گیرد و کل حوزه آبخیز آن 100220 کیلومتر مربع است. از مساحت کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و ایران 23، 38 و 39 درصد است.

مساحت رودخانه مذکور از نظر اقلیمی متغیر است، از مناطق سردسیر کوهستانی با رسوبات برف پایدار و میانگین بارندگی 800 میلی متر در سال شروع می شود و با عبور از مناطق معتدل با پوشش گیاهی به مناطقی با آب و هوای نیمه خشک می رسد. حداکثر دبی اندازه گیری شده ارس در سال های عادی 1100 مترمکعب در ثانیه در محل سد مخزنی ارس (شمال ماکو) و 2600 متر مکعب در ثانیه در محل سدهای انحرافی میل و مغان است که این ارقام به میزان تغییر می کند. در سالهای خشک به ترتیب 32 و 180 متر مکعب بر ثانیه است.

همچنین میانگین دبی رودخانه ارس در محل سد ارس و سدهای انحرافی میل و مغان به ترتیب 250 و 400 متر مکعب در ثانیه خواهد بود. کیفیت آب رودخانه ارس بر اساس نمودار طبقه بندی آب در کلاس C3-S1 قرار دارد که نشان می دهد از نظر شوری در حال افزایش است، یعنی در صورت عدم اعمال مشکل اقدامات مدیریتی خاصی با آبیاری زمین انجام می شود. با این آب مشکل رشد می‌کند، با شوری مواجه می‌شویم و در خاک‌های با نفوذپذیری کم، ایجاد شبکه زهکشی ضروری است.

رشید محدّدی- علیرغم تلاش برای تنش زدایی مناطق اطراف مرزهای شمال غرب کشور، خسارات بیشتری در این منطقه گزارش می شود که نگرانی بسیاری از هموطنان را به دنبال داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ با وجود برقراری صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و پایان جنگ بین این دو همسایه، درگیری های گسترده بین آنها همچنان ادامه دارد و حتی در برخی موارد پای کشورمان را باز کرده است. یکی از آنها مسئله پیچیده کریدور مرزی است که می تواند برای مدتی تحت تأثیر مقوله بزرگتری قرار گیرد که اخیراً مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

موضوع آلودگی رودخانه ارس به مواد رادیواکتیو است که با انتشار مطلبی در روزنامه «پیام ما» توجه عمومی را به خود جلب کرد و اگرچه در متن بر این موضوع تاکید شده بود، اما بر اساس گزارشی است که در یک تحقیق رسمی منتشر شده است. سند بازتاب گسترده ای به نقل از این روزنامه در شبکه های اجتماعی و به ویژه رسانه های خارجی دست به دست شد و در نهایت مسئولان را مجبور به واکنش رسمی کرد.

روزنامه پیام ما نوشت: مقاله‌ای در مجله تحقیقات مرزی منتشر شده است که نتایج آزمایش‌های انجام شده در ارمنستان، ایران و آذربایجان را غیرقابل اعتماد می‌داند و تاکید می‌کند که «به دلیل آزمایش‌های علمی، شدت مری ، سرطان معده و پوست و حجم بیشتر بیماری های کبدی ناشی از آلودگی آب ارس است. آلودگی توسط مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین.

ماجرایی که سال هاست سر زبان ها بوده و عامل آن «نیروگاه متسامور» ارمنستان است که اگرچه قدمت زیادی دارد و از فناوری قدیمی و تا حدی خطرناک استفاده می کند، اما سهم زیادی در تولید برق این کشور دارد. و این نکته کلیدی مانع نوسازی می شود. و او جایگزین شد. مشکلی که طبیعی به نظر می رسد و ناشی از تشدید تنش ها بین این کشور و همسایه شرقی و حتی نقش ترکیه، همسایه غربی ارمنستان در این تنش است، به شدت مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است.

نکته قابل تامل این است که ایران نسبت به تنش اطراف رودخانه ارس بسیار حساس تر است، زیرا نه ترکیه که سرچشمه این رودخانه در خاک آن قرار دارد و نه ارمنستان و آذربایجان هیچ کدام به اندازه ای از این آب قابل توجه بهره نمی برند. منبع از این رودخانه مانند کشور ما برای آبیاری مزارع و باغ ها استفاده نمی شود. بهره برداری گسترده ای که نشان می دهد احتمال آلودگی ماکائو برای کشور ما چقدر جدی تر است.

اگر بدانیم که موضوع آلودگی ارس قبل از اغتشاشات اخیر در بین همسایگان شمال غرب کشورمان مطرح شده بود و همانطور که وزیر سابق نیرو اشاره کرد بارها مبنای هشدارهای کشورمان به ارامنه قرار گرفته است. مقامات رسمی و جدی گرفته می شود تا جایی که در تمامی اجلاس ها، نشست ها و یادداشت های توافقات دوجانبه با این کشور متوجه می شویم که ماجرا چقدر مهم و حیاتی است و چرا طرح داستان در یک مقاله مورد توجه قرار گرفته است.

مقاله جالبی که باید بدانید در شماره 38 فصلنامه «مرکز تحقیقات و مطالعات فرماندهی مرزبانی ناجا» [فرجا] منتشر شد و در زمستان سال 1401 به چاپ رسید. مقاله ای در ابتدای که تأکید می شود «در تحقیق وی از روش توصیفی- تحلیلی و برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای و مراجعه به اسناد استفاده شده است. همچنین منطقه مذکور به صورت زمینی و با بررسی عکس های هوایی و نقشه های منطقه مورد کاوش قرار گرفت.

نکته کلیدی که نشان می دهد ادعاهای مطرح شده در مقاله بر خلاف تعیین سطح آن به عنوان «مقاله پژوهشی/اصلی (با نمره معتبر)» مشکوک است و قابل استناد نیست. نکته ای که در واکنش رسمی به انتشار گزارش آلودگی ارس به مواد رادیواکتیو و فلزات سنگین برجسته شد و بر اساس گزارش مرکز سامانه ایمنی هسته ای ایران، رودخانه ارس همه ساله در این زمینه رصد می شود. (آخرین بار (زمانی که در مارس 1401 پایش شد) و تاکنون هیچ موردی از آلودگی رودخانه به مواد رادیواکتیو مشاهده یا ثبت نشده است.

در ادامه تاکید شده است: مرکز نظام امنیت کشور به زودی ایستگاه پایش آنلاین آب را در محدوده مذکور نصب خواهد کرد تا نظارت و بررسی در اسرع وقت انجام شود تا تکرار این شبهات قطعی شود. و از همه مهمتر، موضوع حیاتی سلامت آب رودخانه ارس باید به هر طریقی تضمین شود. راه حلی که حامل پیام روشنی باشد تا همسایگان کشورمان بفهمند که طرح مسائل مربوط به رودخانه که ارتباط تنگاتنگی با زندگی بسیاری از هموطنانمان دارد، ابزار مناسبی برای ادامه اختلافات آنها با سایر کشورها نیست.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا