چرا رله دوبل می سوزد

در این مقاله به معرفی رله دوبل و ساختار آن می پردازیم، روش عیب یابی و یکسان سازی آن در مواقع اضطراری را آموزش می دهیم. برای یادگیری نحوه کار و عیب یابی رله دوبل با دکتر مکانیک همراه باشید.

رله دوبل چیست؟

رله دوگانه وظیفه تامین برق 12 ولت مثبت به قطعات سیستم تزریق را بر عهده دارد. این قطعه به عنوان جعبه توزیع برق عمل می کند و قدرت مثبتی را برای قطعات سیستم تزریق فراهم می کند. این قطعه به دلیل ساختار و شرایط کاری خود عموما در معرض خرابی قرار دارد.

رله دوگانه توان مثبت را برای قطعات زیر تامین می کند: پمپ بنزین
، سنسور اکسیژن، سنسور کیلومتر شمار، سوزن انژکتور، سیم پیچ دوگانه، شیر قوطی، ISO.

ساختار رله دوبل

همانطور که از نامش پیداست از دو رله مجزا و یک کانکتور 15 پین تشکیل شده است که وظیفه آن ارسال ولتاژ مورد نیاز به اجزای مختلف سیستم سوخت رسانی و همچنین تامین برق کامپیوتر موتور از طریق باتری است.

هر رله از یک سیم پیچ با یک هسته مغناطیسی و یک کنتاکت تشکیل شده است. با وصل و قطع جریان تحریک کنتاکت ها به دلیل خاصیت مغناطیسی وصل یا قطع می شوند و به این ترتیب می توان فرمان اتصال برق قوی به رله با اتصال کم توان صادر کرد. اگر قرار بود سیم کشی مستقیم باشد و از رله استفاده نمی شد، طول و وزن دسته سیم افزایش می یافت و باعث گرم شدن سیم های حامل جریان آمپر بالا می شد.

علائم خرابی قطعات

یکی از اولین نشانه های خرابی رله دوگانه، روشن نشدن خودرو است. اگر ماشین شما بعد از استارت زدن روشن نمی شود، ممکن است این قطعه مشکل داشته باشد.

اگر چراغ چک موتور پس از باز کردن کلید روشن نشد، ممکن است نشانه خرابی رله دوگانه باشد.

هنگام باز کردن سوئیچ، صدای پمپ بنزین به مدت دو تا سه ثانیه شنیده می شود. اگر این صدا پس از باز شدن سوئیچ شنیده نشود، ممکن است علت خرابی رله باشد.

پس از بازکردن سوئیچ صدای تیک خفیفی از خودرو شنیده می شود که در صورت خرابی رله صدای آن شنیده نمی شود.

از آنجایی که این قطعه انرژی مثبت را به قطعات سیستم تزریق می دهد، بنابراین در صورت خرابی، انرژی مثبت به قطعات داده نمی شود و خودرو روشن نمی شود.
در صورت آسیب دیدن رله دوبل، علائم زیر مشاهده می شود.

1- ماشین روشن می شود اما روشن نمی شود.
2- جرقه را که باز می کنم صدای پمپ بنزین به گوش نمی رسد.
3- جرقه که بزنم شمع نمیاد.

ادغام رله دوبل

در صورت خرابی این قطعه باید تعویض شود اما در صورت در دسترس نبودن قطعه قابل تعمیر موقت می باشد.

برای یادگیری نحوه انجام رله دوبل ویدیوی زیر را تا انتها تماشا کنید.

برای یکسان سازی رله دوبل:

در خودروهای زیمنس، پایه های 1، 4 و 13 سوکت رله دوگانه را تغذیه کنید.
اگر ساژم است، پایه های 1، 4، 5 و 13 را پاور می کنیم.
اگر بوش باشد، مانند ساژم.
در 206 نوع دو برای ادغام f4 و f15 و به پایه 8 سوکت مشکی Bm34 توان مثبت می دهیم و اگر نوع پنج باشد فقط به f4 و f15 توان مثبت می دهیم.

در خودروهای #پراید، #405 #سمند و پارس با ایزو ساژم در صورت خرابی این قطعه، خودرو روشن نمی شود.

در این صورت با دادن برق مثبت به پین ​​شماره 1، 4، 5 و 13 سوکت قطعه، می توان آن را به طور کامل تعمیر و به تعمیرگاه اول برد.

در برخی خودروها دوشاخه سیم پیچ دارای یک سیم اضافی است که در صورت آسیب دیدگی با اتصال برق مثبت به رله فعال می شود.

محل

یکی از سوالاتی که ممکن است بسیاری از رانندگان بپرسند این است که محل این قطعه در خودروهای مختلف کجاست؟

در ادامه محل رله دوبل در هر یک از خودروهای پراید، پژو 405، سمند و پارس، پژو 206 و سمند ef7 نشان داده شده است.

رله دوبل 405

در خودروهای پژو 405 و سمند نزدیک رادیاتور خودرو و در سمت راننده قرار دارد.

اگر ایمیلی دارید، روی لینک زیر کلیک کنید تا به آموزش رایگان برق خودرو ما بپیوندید!

رله دوبل 206

در ماشین 206 در محفظه BM34 قرار دارد. یعنی در ماشین 206 این قطعه به صورت جداگانه وجود ندارد و کارکرد این قطعه توسط جعبه فیوز BM34 انجام می شود.

شاید این مقاله برای شما نیز مفید باشد: ماشین روشن نمی شود

رله دوبل پراید

در پراید این قسمت در کنار باتری خودرو و در سایر خودروها معمولا این قسمت در محفظه ECU قرار می گیرد.

در خودروهای پژو 405 و سمند به صورت افقی، سمت راننده بالای رادیاتور، در خودروهای پراید در کنار مخزن آب باتری و رادیاتور و در زانتیا، پیکان و پژو RD در محفظه کامپیوتر قرار دارد.

اگر مشکل روشن نشدن خودرو دارید؛ تماشای ماشین ویدیوها را در اینجا روشن نمی کند!

رله دوبل سمند ef7

در موتور دوگانه سوز سمند داخلی دو رله مشکی در کنار ECU وجود دارد:

رله با دوشاخه زرد به سیم پیچ های برق و رله با دوشاخه مشکی به پمپ بنزین وصل می شود.

خودروهای مولتی پلکس smsmax دوگانه سوز EF7 (موتور ملی) دارای دو رله دوگانه در سیستم سوخت رسانی هستند.
یکی از آنها مربوط به منبع تغذیه مدار گاز، ایموبلایزر، انژکتور گاز و بنزین و دیگری مربوط به منبع تغذیه کویل و بنزین است. پمپ
اما در سیستم بوش غیر مالتی پلکس و معمولی فقط یک رله دوتایی با دو رله پنج پین (کویل برق و پمپ بنزین) در کنار isio به رنگ زرد و مشکی وجود دارد.

اگر می خواهید برق خودرو را یاد بگیرید، صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید!

عملکرد چراغ کنترل در سیستم زیمنس هیچ ربطی به عملکرد رله دوبل ندارد، یعنی اینکه رله دوبل سالم باشد یا معیوب، به محض باز شدن کلید چراغ کنترل روشن می شود اما در Sagem و Velo Systems ابتدا باید رله اول فعال شود و توان خروجی از رله اول از طریق پایه 1 به ECU برسد سپس ECU چراغ کنترل را روشن می کند.
در سیستم زیمنس رله دوم فقط برای سوخت گیری است. پمپ بنزین و سایر مصرف کننده ها از رله اول تغذیه می شوند، اما در مورد رله دوم، علاوه بر پمپ بنزین، سایر قسمت های سیستم از جمله سیم پیچ دوبل، انژکتور، سنسور و … را نیز تامین می کند.
در سیستم زیمنس بر خلاف ساژم سوئیچ اینرسی نداریم.

اگر علاقه مند به یادگیری برق خودرو هستید، آموزش رایگان ما را دریافت کنید. ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید!

پایه های رله دوگانه

در تصاویر زیر پایه های رله دوبل ماشین های مختلف نشان داده شده است:

اصول اولیه رله دوبل سمند EF7 از سیستم زیمنس تکسوز

اصول اولیه سیستم پژو بوش

سمند EF7 مبانی سیستم دوگانه سوز زیمنس

اصول اولیه پراید سیستم زیمنس با Imo Bilizer

پایه های پراید زیمنس بدون IMO

دانش، اثرات شکست و عیب یابی دو رله

رله دوگانه سیستم سوخت انژکتور وظیفه تامین برق کلیه قطعاتی که با ولتاژ 12 ولت کار می کنند از جمله سنسورها (سنسور موقعیت شفت سوپاپ و سنسور سرعت خودرو) و ECU (ECU) و عملگرها (پمپ سوخت – کویل دوگانه – انژکتور) را بر عهده دارد. و…) و رله دوبل دارای 15 پایه و سه مرحله کار می باشد.

در آموزش تعمیرات ISIO و در قسمت آموزش برق خودرو، رله دوبل به طور کامل به هنرجویان آموزش داده می شود. در ادامه توضیحات مختصری در مورد این قسمت خواهیم داد.

مراحل عملیات رله دوگانه

1- سوئیچ بسته است:

در این حالت کنتاکتور ماشین کاملا بسته شده و ولتاژ 12 ولت از پایه 10 رله دوبل فرستاده می شود تا اطلاعات در حافظه کامپیوتر (در برخی از سیستم های تزریق مانند ساژم) و در برخی خودروها سوئیچینگ حفظ شود. حالت طوری طراحی شده است که دو رله دوتایی جدا شوند.

2- کلید باز:

در این حالت کنتاکتور ماشین کاملا باز است و آیسیو 3 تا 5 یا 2 تا 3 ثانیه به قطعات زیر 12 ولت ارسال می کند: پمپ بنزین – انژکتور – سیم پیچ دوبل – شیر برقی – بخاری سنسور اکسیژن و … البته در در تمامی خودروهای انژکتوری، ولتاژ 12 ولت به قطعاتی که در حالت ولتاژ باز هستند در مدت مذکور ارسال می شود.

3- موتور روشن:

در این حالت ولتاژ 12 ولت مورد نیاز به طور مداوم به تمام قطعات ارسال می شود.

محل نصب رله دوبل

محل نصب رله دوبل برای خودروهای مختلف متفاوت است.

در برخی خودروها داخل جعبه ECU نصب می شود. مانند: پیکان، پژو آردی و…

در برخی خودروها فن در سینی جلو نصب می شود مانند: پژو 405، سمند و ….

و در برخی خودروها نورپردازی در کنار باتری پشت کاسه نصب می شود مانند: پراید انژکتور، ساژم و زیمنس.

قرارگیری کلی: در قسمت موتور روی سینی فن یا داخل محفظه ECU قرار می گیرد.

اثرات خرابی دو رله

اگر رله دوبل بسوزد موتور روشن نمی شود. اگر پایه مربوط به خروجی هر قطعه قطع شود قطعه مورد نظر کار نمی کند و در غیر این صورت در صورت آسیب دیدن آن قطعه دستگاه عیب یاب وارد نمی شود و یا ولتاژ باتری در قسمت تنظیمات بسیار کم نمایش داده می شود. (اگر ولتاژ باتری صحیح باشد)

نحوه عیب یابی دو رله

الف- تست Double Rabe با دیاگ

آزمایش مستقیم رله دوبل با استفاده از ابزار عیب یاب امکان پذیر نیست، اما در قسمت تست محرک، هر یک از محرک ها را زمانی تست می کنیم که در واقع ابتدا لازم است از سالم بودن این قطعه اطمینان حاصل کنیم (زیرا منبع تغذیه 12 ولتی قطعات تضمین شده توسط رله دوبل) سپس وضعیت خود قطعه.

ب- تست رله دوگانه با اهم متر (مولتی متر)

ابتدا کلید یا کلید سلکتور دستگاه مولتی متر را روی قسمت اهم متر قرار دهید سپس سیم های مشکی و قرمز را در قسمت های مربوطه دستگاه مولتی متر قرار دهید و دو سر سیم مشکی و قرمز را مطابق شکل به پایه های مربوطه وصل کنید. تصور کنید و اندازه بگیرید. به مقاومت سیم پیچ های این قطعه توجه کنید و آن را با مقادیر استاندارد مقایسه کنید. اگر تفاوت زیادی در مقدار مقاومت وجود داشته باشد، معیوب است و باید تعویض شود.

سرویس رله دوبل

این یک کلید قابل کنترل است که می تواند در شرایط مختلف مدار الکتریکی استفاده شود. این قسمت از دو رله به نام رله اصلی و رله پمپ بنزین یا رله دوم تشکیل شده است که وظیفه تامین جریان الکتریکی به سیستم انژکتور را در شرایط کارکرد موتور مانند بسته بودن سوئیچ، خاموش بودن خودرو و خاموش شدن خودرو بر عهده دارد. باز شد، روشن کنترل دارد. تعریف ساده تر: رله دوبل دارای یک کانکتور پانزده طرفه و شامل 2 رله مجزا می باشد که وظیفه آنها ارسال ولتاژ مورد نیاز به قسمت های مختلف انژکتور و همچنین تغذیه کامپیوتر موتور از طریق باتری می باشد.

این قطعه دارای کانکتور 15 پین بوده و دارای 3 مرحله کار می باشد که عبارتند از:

1- حالت سوئیچ بسته. در این حالت ولتاژ 12 ولت از پایه 10 رله دوبل به کامپیوتر ارسال می شود تا اطلاعات در حافظه دائمی کامپیوتر باقی بماند در حالی که پایه های 15، 8، 11، 2 رله دوبل رله ها l هستند. منبع تغذیه دائمی ماشین آنها توسط یک باتری تغذیه می شوند که ممکن است بسته به سیستم سوخت پایه 2 و 11 متفاوت باشد.

2-کلید استاپ موتور را باز کنید: در این حالت رله دوگانه برق 12 ولت دیگر را به مدت 5-13 ثانیه به ECU، پمپ بنزین، انژکتورها، سیم پیچ دوگانه، شیر برقی کارتریج و گرمایش سنسور اکسیژن ارسال می کند. این زمانی اتفاق می افتد که ECU سیگنال های منفی را از رله اول و رله دوم ارسال کرده باشد.

3- حالت موتور: در این حالت رله دوم رله دوگانه به طور پیوسته برق را به اجزای سیستم سوخت رسانی ارسال می کند.

اگر رله دوگانه به دلیل عدم تامین برق سیستم سوخت رسانی و ECU از کار بیفتد، خودرو روشن نمی شود. در این حالت اگر سوئیچ را باز کنیم به دلیل نبود منبع تغذیه صدا شنیده نمی شود. پمپ بنزین

علائم خرابی رله دوگانه

این قطعه یکی از قطعات حیاتی و مهم خودروها می باشد. بنابراین توجه به آن در صورت خرابی، تعویض و تعمیر آن بسیار مهم است. این قسمت به دلایلی آسیب دیده است. یکی از آسیب های وارده به این قسمت ها سوختگی است.

خوردگی آب یکی دیگر از آسیب های این قطعه است. این قطعه ممکن است در اثر تصادف خراب شود یا رله ها به مرور زمان فرسوده شوند. قطع شدن اتصالات داخلی یا ذوب صفحات رله و غیره. از دیگر دلایل خرابی این قطعات می باشد.

وقتی قطعه رله دوبل آسیب ببیند علائم و نشانه هایی خواهد داشت که از طریق این علائم می توانید به موقع این قطعه را بررسی کرده و عیوب آن را تعمیر کنید. برخی از نشانه های شکست در این بخش در زیر آورده شده است.

1- قادر به روشن کردن خودرو نیست

یکی از اولین و مهمترین نشانه های خرابی رله دوگانه، روشن نشدن ماشین شما است. اگر ماشین شما هنگام استارت زدن روشن نشود، متوجه می شوید که قسمت رله دوگانه آسیب دیده است. اما یکی از دلایل اصلی روشن نشدن خودرو پس از استارت به دلیل خرابی این قطعه برقی است. می تواند به طور مستقیم برق ماشین شما را تامین کند تا بتوانید آن را به تعمیرگاه مجاز ببرید.

2- چراغ هشدار خودرو روشن نمی شود

در برخی موارد پس از بازکردن سوئیچ، چراغ چک موتور روشن نمی شود. این علامت همچنین می تواند نشان دهنده خرابی رله دوگانه خودرو باشد.

3- نشنیدن شروع پمپ بنزین

همانطور که می دانید وقتی سوئیچ را باز می کنید، برای چند ثانیه صدای روشن شدن پمپ بنزین را می شنوید. گاهی اوقات شما نمی توانید این صدا را بشنوید. این ممکن است نشان دهنده خرابی رله دوگانه باشد.
با این حال، هنگامی که سوئیچ را باز می کنید، صدای تیک تیک بسیار خفیفی را خواهید شنید که از کنار ماشین می آید. اما اگر رله دوبل خراب باشد، این صدا را نمی شنوید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده باید سریعا به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا عملکرد رله دو دستی را اندازه گیری کرده و علت خرابی آن را بررسی کنید.

در حالت معمول، تعمیرکاران از روش هایی مانند تست ولتاژ برای بررسی خرابی این قطعه الکتریکی استفاده می کنند یا این قطعه را با استفاده از دستگاه عیب یابی تست می کنند. روش تست اهمی روش دیگری برای بررسی خرابی این قطعه است. بررسی ظاهر قطعه مورد نظر نیز ممکن است نشان دهد که رله دوگانه آسیب دیده است.

سوالات متداول در مورد رله دوبل

1- چگونه رله دوبل را تست کنیم؟

جریان ورودی و خروجی را می توان با لامپ تست یا مولتی متر تست کرد، در صورت کارکرد رله، جریان های خروجی را داریم.

2- سوکت رله دوبل را چگونه تعویض کنیم؟

سیم ها را یکی یکی از سوکت رله دوبل جدا می کنیم و به سوکت جدید وصل می کنیم.

3- وظیفه رله دوبل چیست؟

رله دوگانه خودرو انژکتورها، کویل، گرمکن سنسور اکسیژن، پمپ بنزین و … را تغذیه می کند.

4- علائم خرابی رله دوبل چیست؟

پمپ بنزین کار نمی کند، بدون برق +12 به انژکتور یا سیم پیچ، ماشین روشن نمی شود

5- علت دوبار سوختن رله ها چیست؟

خوردگی، شکستگی که معمولاً به دنبال تصادف رخ می دهد، سایش رله های دوبل، قطع اتصالات داخلی، ذوب شدن صفحات رله یا پایه های آن.

علائم خرابی رله دوگانه

در این مقاله به بررسی عوامل خرابی رله دوگانه Idea Page می پردازیم. رله دوگانه شامل 2 رله و 4 دیود است که روی یک برد کوچک نصب شده اند. این برد دارای 15 پایه (یک ردیف 8 تایی و یک ردیف 7 تایی) است که بر روی یک سوکت رله دوتایی قرار گرفته اند. ردیف 8 شامل پایه های 1 تا 8 و ردیف 7 شامل پایه های 9 تا 15 می باشد (تعداد پایه ها بیشتر در کنار آنها ذکر شده است)

3 دلیل برای خرابی رله دوبل:

برق ورودی را در مسیر رله دوگانه قرار ندهید.

رله دوبل آسیب دیده است.

پایه سوخته است.

در حالت کلید باز، رله دوبل باید دارای چهار جریان مثبت دائمی باشد. این چهار برق دائمی در خودروهایی که سیستم ISO آنها ساژم یا ولو است روی پایه های 2، 8، 11 و 15 قرار می گیرند.

عیب یابی دو رله

اولین کاری که برای عیب یابی رله دوگانه باید انجام دهید بررسی توان ورودی آن است. در حالت کلید باز باید 4 جریان مثبت روی پایه های رله دوبل قرار گیرد. در خودروهای دارای ISU زیمنس و بوش این توان روی پایه های 8، 11، 14 و 15 قرار می گیرد تا زمانی که این توان مثبت به پایه های رله دوگانه اعمال نشود، خودرو روشن نمی شود. اگر رله دوگانه کار می کند، در زمان راه اندازی باید برق مثبت روی مصرف کننده های رله دوگانه مانند سیم پیچ انژکتور و سوزن قرار گیرد.

یکی دیگر از مواردی که بر عملکرد رله دوگانه تأثیر می گذارد، کلید اینرسی یا قطع پمپ بنزین است. بنابراین اگر رله دوگانه ماشین شما کار نمی کند، حتما این قسمت را بررسی کنید. این قطعه مانند فیوز عمل می کند، برای اتصال مجدد باید روی قسمت پلاستیکی فشار دهید.

یکی دیگر از موارد خرابی رله دوگانه، آتش گرفتن یک یا چند پایه رله دوگانه است. در این صورت با شکستن رله دوبل می توان مشکل را حل کرد اما برای تعمیر کامل باید پایه رله دوبل تعویض شود.

اگر در مورد خرابی رله دوبل سوالی دارید یا به دنبال آموزش برق هستید پیشنهاد می کنم با ما در آموزش برق خودرو همراه باشید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا