چرا رد فرضیه با معنای شکست پژوهش یا پژوهشگر نیست

فرضیه تحقیق محصول بررسی دقیق «یافته‌های پژوهش قبلی» و مدل‌ها و نظریه‌های مرتبط است.

در واقع محقق با مطالعه تحقیقات قبلی – و معتبر – به این نتیجه می رسد که بین یک یا چند متغیر رابطه وجود دارد.

یک متغیر بر متغیر دیگری تأثیر می گذارد

و بر اساس دانش و تحلیل او از مسئله و زمینه تحقیقش

کنجکاوی می شود که این رابطه یا این تأثیر را در زمینه ای جدید آزمایش کنیم.

بنابراین فرضیه نوشتن یک مدل مد در دانشگاه ها نیست! (جزئیات بیشتر در این ویدیو).

برای رسیدن به فرضیه، محقق باید زمان با کیفیتی را صرف مطالعه و تحلیل تحقیقات معتبر گذشته کند.

چرا معتبر؟

زیرا فرضیه باید مبتنی بر یک مبانی معتبر باشد نه بر اساس آثار نامعتبر.

جستجوی نامعتبر چیست؟

پژوهشی است که یکی از این عیوب را در مرحله تصور یا تحقق مطرح می کند.

فقط تحقیقات کمی دارای فرضیه هستند زیرا هدف از تحقیقات کمی آزمون دانش موجود است

و دانش موجود در قالب مدل ها، نظریه ها و نتایج تحقیقات قبلی ارائه شد.

تحقیق کیفی فرضیه ندارد. اگر در پروپوزال از شما فرضیه بخواهند:

نوشتن:

این تحقیق کیفی بوده و مبتنی بر فرضیه نمی باشد.

اگر می خواهید تحقیقات شما سازنده و امیدوارکننده باشد و می خواهید تحقیقات کمی کیفی انجام دهید، حتماً زمان با کیفیتی را به مرحله مطالعه اختصاص دهید.

تا بتوانید در مرحله فرضیه سازی و چارچوب بندی سوالات تحقیق قدم های درستی بردارید.

آموزش دست اول طراحی و اجرای تحقیقات کمی، کیفی و ترکیبی به عنوان بخشی از دوره جامع کیمیاگران پژوهشی

یکی از سوالات متداول محققان در ابتدا و حتی در طول فرآیند تحقیق، نحوه نگارش فرضیه در تحقیقات علمی است. فرضیه یکی از اساسی ترین عناصر تحقیق است که محقق باید در پاسخ به سوال تحقیق در ابتدای تحقیق ارائه دهد. به زبان ساده، وقتی تأثیر رطوبت را بر سقف و دیوارهای خانه خود می بینید، بلافاصله شروع به حدس و گمان می کنید. ممکن است لوله آب طبقه بالا ترکیده باشد یا سیستم لوله کشی خانه شما مشکل داشته باشد و سایر احتمالات. این گمانه زنی ها در اصطلاح علمی به عنوان فرضیه شناخته می شوند. ابتدا مشکلی را شناسایی کردید (تاثیر رطوبت بر روی دیوار و سقف) و ثانیاً علت و دلایل احتمالی حادثه را فرض کردید، پس از بیان این فرضیه ها، هر کدام یک به یک مورد آزمایش قرار می گیرند و رد یا رد می شوند. تایید می شوند. در واقع ما تحقیقات پایه ای انجام داده ایم و شاید برای یک ماه یا یک سال ناخودآگاه چندین تحقیق پایه و کاربردی مشابه انجام دهیم. در این مقاله به نکاتی در مورد چگونگی فرضیه نویسی در تحقیقات علمی اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که فرضیه های تحقیقات پایه و کاربردی تا حدودی با یکدیگر متفاوت هستند، اما مفهوم و مبنا یکسان است. و اینکه در این مقاله تنها به بخشی از نکات لازم در طراحی فرضیه ها اشاره شده است که امیدواریم بتوانیم در همین حد به محققین عزیز کمک کنیم. با بالاترین دانش وب سایت چاپ مقاله همراه باشید.

چگونه در تحقیقات علمی فرضیه بنویسیم

مفروضات بر اساس تشخیص مشکل ارائه می شوند و هرگونه خطا در تشخیص مشکل، فرضیات ارائه شده را اشتباه می کند و در نهایت تمامی نتایج تحقیقات غیر قابل اجرا و اشتباه خواهد بود. بر این اساس است که گفته می شود در انتخاب عنوان تحقیق که تشخیص مشکل است دقت کنید و زمینه تحقیق را به خوبی مطالعه کنید. در زیر به نمونه ای اشاره کرده ایم. در مرحله اول موضوع تحقیق ارائه می شود و در مرحله بعد به فرضیه های تحقیق مربوطه اشاره می شود.

موضوع پژوهش: بررسی اثربخشی آموزش مداخله مثبت گرایی گروهی بر شادی و امید دانش آموزان منطقه 5 تهران.

برای نوشتن یک فرضیه دقیق برای موضوع تحقیق، باید در مرحله اول متغیر مستقل و وابسته را تشخیص دهیم. متغیر مستقل در این مبحث تحقیق، پردازش مثبت گرایی گروهی و متغیر وابسته دو متغیر شادی و امید است. لذا در این تحقیق محقق می خواهد دو متغیر را در بین دانش آموزان منطقه 5 تهران مورد بررسی قرار دهد.

فرضیه اصلی این تحقیق:

مداخله مثبت اندیشی گروهی بر پردازش شادی و امید دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

فرضیه اصلی این تحقیق با اندکی تغییر در عنوان تحقیق انجام شده است. اما در نگارش فرضیه های فرعی بحث تا حدودی متفاوت است. فصل چهارم پایان نامه یا قسمت نتایج مقاله در واقع بر اساس فرضیه های فرعی است. در مطالعاتی که دو متغیر وابسته (مانند شادی و امید) وجود دارد، نمی توان فرضیه اصلی را مستقلاً مورد بررسی و تأیید یا رد قرار داد، زیرا ممکن است مثلاً در فرضیه فوق، روش پوزیتیویسم گروهی از خوبی برخوردار باشد. تأثیر بر شادی دارد، اما در امید تأثیری ندارد، بنابراین در این صورت فرضیه نه قابل رد است و نه تأیید. بنابراین، اهمیت فرضیات فرعی در اینجا روشن می شود. فرضیه های فرعی این عنوان تحقیق به شرح زیر است:

فرضیه های فرعی این تحقیق:

مداخله مثبت اندیشی گروهی بر شادکامی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

مداخله مثبت اندیشی گروهی بر امید دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

حال هر فرضیه به طور مستقل قابل آزمایش و تایید یا رد است. ضمناً می توان بخش بحث و نتیجه گیری مقاله و پایان نامه را نیز بر اساس این فرضیات فرعی نوشت.

اما مشکلات همچنان پابرجاست و این تحقیق را می توان با دقت بیشتری بررسی کرد. این احتمال وجود دارد که هر یک از متغیرهای وابسته در این تحقیق دارای سطوح یا خرده مقیاس باشد. برای مثال، ممکن است متغیر شادی از زیر مقیاس های مختلفی تشکیل شده باشد. بسته به پرسشنامه ای که محقق برای سنجش شادکامی نمونه انتخاب می کند، در صورتی که این ابزار دارای خرده مقیاس باشد، باید این خرده مقیاس ها در فرضیه های فرعی ذکر شوند. فرض کنید در این مثال می خواهید شادی را با پرسشنامه شادکامی آکسفورد که 7 خرده مقیاس دارد اندازه گیری کنید. در این مورد، فرض های فرعی را به صورت زیر می نویسید:

1- مداخله مثبت گرایی گروهی بر خودپنداره دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

2- مداخله مثبت گرایی گروهی بر رضایت از زندگی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

3- مداخله مثبت گرایی گروهی بر آمادگی ذهنی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

4- مداخله مثبت اندیشی گروهی بر ذائقه دانش آموزان منطقه 5 تهران موثر است.

5- مداخله مثبت گرایی گروهی بر حس زیبایی شناختی دانش آموزان منطقه 5 تهران موثر است.

6- مداخله مثبت گرایی گروهی بر خودکارآمدی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

7- مداخله مثبت گرایی گروهی بر امید (زیره مقیاس شادی) دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

در مرحله بعد فرضیه ها باید بر اساس دومین متغیر وابسته یعنی امید طراحی شوند. فرض کنید متغیر امید در این تحقیق با استفاده از پرسشنامه امید میلر اندازه گیری شود. پرسشنامه امید میلر هیچ خرده مقیاسی ندارد و فقط نمره کلی سطح امید یک فرد را نشان می دهد. بنابراین فرضیه فرعی را می توان به صورت زیر تدوین کرد:

مداخله مثبت اندیشی گروهی بر امید دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

فرم فرضیه نویسی در بالا صحیح ترین شکل ممکن برای نوشتن فرضیه است. همانطور که گفته شد شادکامی در این تحقیق و با توجه به پرسشنامه مورد استفاده دارای 7 خرده مقیاس است. فرض کنید فرضیه را بدون توجه به خرده مقیاس های این متغیر تنظیم کنیم (بنابراین: مداخله مثبت گرایی گروهی بر شادی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد) اگر 3 خرده مقیاس این متغیر 4 باشد اگر متغیر دیگر تفاوت معنی داری نداشته باشد. ، آیا فرضیه تایید می شود یا رد؟ این مشکل در طراحی چنین فرضیه ای وجود دارد. راه حل این مشکل این است که همانطور که در بالا گفته شد، فرضیه ها باید بر اساس خرده مقیاس های متغیر نوشته شوند که در این صورت می توان هر یک از فرضیه های فرعی را به طور مستقل رد یا تایید کرد. در بخش بحث و نتیجه گیری می توان به متغیرهای اصلی (یعنی شادی و امید) پرداخت.

+ نحوه انتخاب موضوع تحقیق و شش نکته اساسی آن

+ محاسبه قیمت ترجمه آنلاین مقالات در Native Paper

رد فرضیه یا فرضیه ها را در جستجو، از سایت اسک 98 دریافت کنید.

بهترین موسسه تحقیقاتی

فرضیه چیست؟

فرضیه ها به صورت جملات جدید بیان می شوند و نتایج مورد انتظار را نشان می دهند، مثلاً این جمله که «بین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد» یک فرضیه است. به عبارت دیگر، هسته و اساس پژوهش، مفروضات آن است. گویی تمام کارهایی که قبل از ارائه فرضیه ها انجام می شود، مانند بیان مسئله و بیان اهداف تحقیق، با ارائه فرضیه های مناسب و تمام کارهایی که انجام می شود تا اینکه پایان تحقیق با هدف تایید یا رد این فرضیه ها انجام می شود و در نهایت تحقیق با این واقعیت به پایان می رسد که یک فرضیه در نهایت تایید یا رد می شود و بر اساس نتایج به دست آمده از تایید و رد فرضیه ها پیشنهاداتی ارائه می شود.

تفاوت بین فرضیه و نظریه چیست؟

نظريه و قوانين عمدتاً از قضاياي كلي و كلي تشكيل شده است و به مورد خاصي تعلق ندارد و ممكن است مصاديق زيادي داشته باشد. در حالی که فرضیه حالت کلی ندارد و مختص مسئله تحقیق است که از قضایای کلی ناشی می شود، اما در زمینه خاصی شکل می گیرد. اتفاق می افتد.” چنین و چنان خواهد شد”

ویژگی های یک فرضیه خوب:

1- باید رابطه بین دو یا چند متغیر را پیش بینی کند.
2 – واضح و بدون ابهام باشد و به صورت جمله جدید بیان شود.
3 – برای آزمایش روابط بین متغیرها باید نتیجه گیری ضمنی روشنی داشته باشد.
4 – باید قابل آزمایش باشد. این بدان معنی است که می توان آن را بر اساس داده های جمع آوری شده آزمایش کرد.

در مفروضات متغیرها یا روابطی وجود دارد که معلوم است، اما برای تکمیل و نظام مند کردن توجیه، چیزهای دیگری نیز باید ابداع یا کشف شوند. در مورد متغیرها یا روابط ناشناخته، دانش خود را گسترش دهید. اشاره کرد که ذکر کلماتی مانند “احتمالا” در فرضیه ضروری نیست. برخی از محققین معتقدند چون فرضیه منعکس کننده حدس آنهاست، ذکر این کلمات در فرضیه ضروری است.
. بنابراین فرضیه بیانگر مفروضات محقق است. در واقع گفته شده است که هر یک از فرضیه ها حدس و گمان است، بنابراین دیگر نیازی به تکرار کلماتی مانند «احتمالا» در هر فرضیه نیست.

حالت های فرضیه تحقیق

1. بررسی اثر تفاوت:
در اینجا محقق به دنبال بررسی و مقایسه اثر تفاوت دو یا چند متغیر بر روی یک یا چند متغیر است.
مثال: “در سطح فشار روانی بر پرستاران در بخش داخلی و جراحی تفاوتی وجود ندارد.”
یا: «میانگین نمرات دانش آموزانی که از روش «الف» پیروی می کنند، بالاتر از میانگین نمرات دانش آموزانی است که از روش «ب» پیروی می کنند.

2. بررسی میزان همبستگی و جهت آن:
در این صورت محقق قصد دارد تنها میزان و جهت همبستگی متغیرهای مورد مطالعه را کشف کند نه رابطه علت و معلولی آنها را. مثال: «سطح هوشیاری بیماران قبل از جراحی با سطح اضطراب آنها مرتبط است.» هر چه تعداد آزمودنی ها (حجم نمونه) بیشتر باشد، مقدار ضریب همبستگی برای همبستگی کمتر معنادار است.

3. بررسی میزان رابطه علت و معلولی:
محقق به دنبال کشف و تعیین رابطه علت و معلولی دو یا چند متغیر است.
مثال: “هوش دانشجویان علوم اجتماعی دلیل پیشرفت آنهاست.” در این نوع تحقیق که محقق به دنبال کشف رابطه علت و معلولی است، سایر متغیرهایی که بر متغیر وابسته اثر می گذارند باید تحت کنترل دقیق محقق باشند.

نحوه بیان فرضیه تحقیق

فرضیه تحقیق را می توان به دو صورت بیان کرد:
1. گاهی فرضیه فقط به صورت «بود» (تفاوت، رابطه یا تأثیر) بیان می شود، به این معنی که محقق مثلاً بیان می کند که ارتباط، تفاوت یا وجود دارد. اثر، اما نشان نمی دهد که چگونه ارتباط، تفاوت، یا اثر است. این نوع فرضیه را «فرضیه غیر جهت دار» می نامند و در این حالت آزمون آماری محقق دو طرفه است. محقق می تواند فرضیه تحقیق را به صورت جهت دار تعریف و بیان کند. این بدان معناست که در بیان فرضیه تحقیق، چگونگی «بودن» (تفاوت یا رابطه) را در نظر می گیرد.
(تفاوت یا رابطه) کوچکتر یا بزرگتر، معکوس یا مستقیم است. در این حالت آزمون آماری محقق یک دم یا یک دم است. یک تحقیق می تواند بیش از یک فرضیه داشته باشد.

منبع مواد: isipaper.org

مدیر محترم isipaper.org لطفا اطلاعیه بالای سایت را مطالعه فرمایید.

چگونه در تحقیقات علمی فرضیه بنویسیم

1- مداخله مثبت گرایی گروهی بر خودپنداره دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

2- مداخله مثبت گرایی گروهی بر رضایت از زندگی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

3- مداخله مثبت گرایی گروهی بر آمادگی ذهنی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

4- مداخله مثبت اندیشی گروهی بر ذائقه دانش آموزان منطقه 5 تهران موثر است.

5- مداخله مثبت گرایی گروهی بر حس زیبایی شناختی دانش آموزان منطقه 5 تهران موثر است.

6- مداخله مثبت گرایی گروهی بر خودکارآمدی دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

7- مداخله مثبت گرایی گروهی بر امید (زیره مقیاس شادی) دانش آموزان منطقه 5 تهران تأثیر دارد.

منبع: www.sciencepeak.com

مدیر محترم سایت www.sciencepeak.com لطفا اطلاعیه بالای سایت را مطالعه فرمایید.

فرض

فرضیه توضیح پیشنهادی برای یک پدیده یا رویداد است. به گونه ای دیگر باید گفت که فرضیه بر اساس پدیده هایی که در عالم طبیعت مشاهده می کنید، حدس منطقی و قابل آزمون (آزمایش فرضیه با دانش دیگر) است.[2]

در تعریفی دیگر، فرضیه به فرضیه ای گفته می شود که به عنوان توضیحی قابل آزمون ارائه می شود و مبنای تحقیقات بعدی را تشکیل می دهد. معمولاً تدوين فرضيه اولين گام در حل مسأله و توصيف يك پديده است.[3]

فرضیه علمی ثابت می شود یا خیر، نباید گفت که فقط یک فرضیه است زیرا فرضیه های علمی اساس روش های علمی هستند.[2]

برای درک بهتر فرضیه علمی ابتدا باید بدانیم که روش علمی چه کارکردی دارد و چگونه کار می کند: پس از تولید مشاهدات مختلف مربوط به یک پدیده طبیعی و فرمول بندی و استنباط سوال در مورد چگونگی (و نه چیستی) این پدیده. این است که دانشمندان باید بتوانند فرضیه ای ایجاد کنند که به طور بالقوه پاسخی به این سوال و این مشاهدات باشد. سپس پیش‌بینی‌های قابل آزمایش را از آن فرضیه استخراج می‌کنند که پاسخ احتمالی به چگونگی آن پدیده است و بارها و بارها آن را آزمایش می‌کنند و داده‌ها را تجزیه و تحلیل و اندازه‌گیری می‌کنند. پس از گذراندن این مراحل نهایتاً می توانند فرضیه را درست یا نادرست اعلام کنند.[2] حتی پس از آن، فرضیه باید بارها و بارها مورد آزمایش قرار گیرد و آزمایش های مکرر توسط دانشمندان مختلف روی آن انجام شود تا معتبر باشد. عموماً توسط جامعه علمی به عنوان یک فرضیه قابل قبول پذیرفته شده است.[2]

شاید یک مثال بتواند توصیف کامل تری از یک فرضیه علمی ارائه دهد. تصور کنید که هر روز از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید که سطل زباله شما واژگون شده است و زباله ها به طور تصادفی در اطراف حیاط پخش می شوند. شما فرض می کنید که گربه ها مسئول این پدیده هستند. برای آزمایش این فرضیه، ممکن است لازم باشد یک شب یا چندین شب بیدار بمانید تا گربه ها را مشاهده کنید تا در نهایت به این نتیجه برسیم که آیا فرضیه شما درست است یا نادرست. اما شاید با وجود این که هزار شب بیدار ماندی و گربه ها را رصد کردی، هزار و اولین شب، رعد و برق عامل این پدیده باشد. یا شاید علت این پدیده فقط گربه های خانه شما باشد. بنابراین، برای تایید یا رد صحت یک فرضیه، صرف نظر از زمان و مکان خاص و توسط افراد مختلف، نیاز به مشاهدات و آزمایشات گوناگون است.[2]

مثال بالا نشان می دهد که چرا فرضیه های مبتنی بر شبه علم، فرضیه های علمی نیستند (و قطعاً نظریه های علمی نیستند). زیرا چیزی برای دیدن آنها وجود ندارد. و چیزی برای تست هم وجود ندارد. مثلاً اعتقاد به وجود خدا یا جاودانگی روح خارج از دایره طبیعت و در نتیجه خارج از دایره علم است.[2]

علی دلاور [4] با استفاده از سخنان ون دالن (1973) می گوید که فرضیه مانند نورافکن قدرتمندی است که مسیر محقق را روشن می کند.

تفاوت بین فرضیه علمی و نظریه علمی و قانون علمی

بر اساس یک تصور غلط، بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که نظریه علمی یک فرضیه علمی است که پیشرفت کرده و به نظریه تبدیل شده است. پدیده ها قابل تأیید و محدود هستند و اگرچه علمی و قدرتمند هستند، اما توضیح کامل و ذهنی ارائه نمی دهند. علاوه بر این، تفاوت بین نظریه علمی و قانون علمی این است که قوانین علمی توضیح محدود و غیر جامعی از نحوه رفتار طبیعت تحت شرایط خاص ارائه می دهند.

به گفته دانشگاه کالیفرنیا، «فرض‌ها، نظریه‌ها و قوانین مانند سیب، پرتقال و گلابی هستند. آنها هر چقدر هم که کود و آب دریافت کنند نمی توانند به یکدیگر تبدیل شوند.” فرضیه علمی توصیف و برآورد محدود یک پدیده بدون توضیح علت و چرایی آن است. یک نظریه علمی توضیح عمیق و ذهنی مجموعه ای از پدیده های مشاهده شده و مرتبط است که به علت و چرایی آنها می پردازد.[6]

بنابراین، یک نظریه علمی شامل یک یا چند فرضیه است که توسط آزمایش های مکرر پشتیبانی می شود. نظریه ها اوج علم هستند و اعتبار آنها در مجامع علمی پذیرفته شده است.[2]

اما نظریه ها به طور مستقیم قابل تأیید نیستند. بنابراین قابل اثبات نیستند. نظریه ها فقط تایید یا رد می شوند. آنچه یک نظریه را تأیید یا رد می کند، فرضیه هایی است که از آن نظریه ایجاد شده و مستقیماً مورد آزمایش قرار می گیرند. رد یا اثبات یک فرضیه منجر به رد یا تایید یک نظریه می شود.

نظریه گرانش و نقش فرضیه در آن[ویرایش]

وقتی اسحاق نیوتن نظریه گرانش را کشف کرد و قوانینی را ارائه کرد که حرکات اجسام را توضیح می دهد، در مورد نحوه کار طبیعت اشتباه نمی کرد، اما قانون گرانش او کاملاً صحیح و بدون مشکل نبود. به خصوص که نیوتن توضیحی در مورد علت و چرایی گرانش ارائه نکرده است. به همین دلیل است که ما آن را بیشتر به عنوان قوانین نیوتن می شناسیم و نه به عنوان نظریه های نیوتن. در قرن بیستم، آلبرت انیشتین نظریه های نسبیت خاص و نسبیت عام را ارائه کرد که نیروی گرانش را توضیح داد و آن را به خمش فضازمان تحت تأثیر اجسام بزرگ نسبت داد. پس از بیانیه انیشتین، آرتور ادینگتون به این نتیجه رسید که اگر این گزاره درست باشد و فضازمان توسط گرانش خم شود، نور نیز باید در آن فضازمان خم شود. این فرضی بود که ادینگتون از ادعای اینشتین استخراج کرد. ادینگتون این فرضیه را آزمایش کرد و با عکاسی از خورشید گرفتگی ثابت کرد که ستارگانی که در اطراف خورشید دیده می‌شوند در حین کسوف به خورشید نزدیک‌تر به نظر می‌رسند. او با این آزمایش هم فرضیه خود را مبنی بر خم شدن نور تحت تأثیر گرانش ثابت کرد و هم گفته انیشتین در مورد نسبیت عام را تأیید کرد و آن را به صورت نظریه درآورد. بنابراین، نظریه کامل تری از گرانش توسط اینشتین ارائه و تولید شد. در واقع هنگام حرکت با سرعت کمتر از نور و در فاصله مناسب از آن، بسیاری از معادلات نسبیت خاص و نسبیت عام به نتایجی مشابه معادلات نیوتن منجر می شوند و پاسخ ها یکسان است. بنابراین، قوانین نیوتن نادرست نبودند و او هیچ خطایی نداشت، اما معادلات او در دایره و محدوده کوچکتر از طبیعت پاسخگو و معتبر بودند. باید در نظر داشت که تا قرن بیستم تمامی فرضیه های علمی صحت قوانین نیوتن را تایید می کردند و حتی امروزه نیز در سرعت های کمتر از حد مجاز، فرضیه های علمی هر دو نظریه قوانین انیشتین و نیوتن را تایید می کنند. این مثال دقیقاً شکل پیشرفت، تکامل و بهبود یک نظریه علمی را نشان می دهد. همچنین نقش فرضیه های علمی را در تایید یا رد نظریه های علمی نشان می دهد. این مثال همچنین تفاوت بین فرضیه و نظریه را روشن می کند و استقلال این دو مؤلفه علمی را توضیح می دهد. در قرن بیستم، با توجه به مشاهدات جدید در مورد سرعت حد، فرضیاتی مبنی بر عدم رعایت قوانین نیوتن مطرح شد. بنابراین نیاز به نظریه کامل تری دیده شد که انیشتین آن را مطرح کرد. لازم به ذکر است که نظریه یا قوانین حرکت نیوتن در قرن های 18، 19 و 20 باعث دگرگونی جهان و تولید خودرو و هواپیما و تولد همه علوم مهندسی شد. در واقع قوانین نیوتن هنوز در این علوم تدریس می شود. بنابراین، نظریه ای که بر اساس آن فرضیه های زیادی ساخته و آزمایش شده است، به طور کامل رد نمی شود زیرا بخشی از عملکرد طبیعت را به درستی نشان می دهد. عملکرد و عملکرد کلیه محصولات مهندسی اعم از خودروها، ساختمان ها و هواپیماها گواه این امر است [2].

برخی فرضیه ها [تغییرکننده | ویرایش کد]

جستجوهای مرتبط[ویرایش]

منابع[ویرایش]

منبع مطالب: fa.wikipedia.org

مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اطلاعیه بالای سایت را مطالعه فرمایید.

پاسخ کاربران در نظرات در پایین سایت

مهدی: نمی دونم دوست دارم جواب رو در کامنت بفرستن.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدعلي

منم با نظر شما موافقم. رد فرضیه فقط یه بخش از فرآیند پژوهشه و نشون میده که پژوهشگر داره روی مسیر درستی کار میکنه. این مقاله رو به دوستانم هم معرفی میکنم. ادامه بدین!

نازنين

کاملا با نظر شما موافقم. گاهی وقتها رد فرضیه میتونه به پژوهشگر کمک کنه که بفهمه کدوم راه به جواب درست نمیرسه و برای پیدا کردن راه درست وقت بذاره. این مقاله رو خیلی دوست داشتم. ادامه بدید!

ليلا

واقعا عالی بود! خیلی خوب توضیح داده که رد فرضیه به معنای شکست نیست و اینکه چرا ممکنه به نفع پژوهشگر باشه. خیلی از این مقاله استفاده کردم و به دوستام هم پیشنهاد دادم. امیدوارم بیشتر از این مقالات ببینیم!

اميررضا

اصلاح رفتار در پژوهش علمی بسیار مهمه و باید به جای رد فرض های ناقص، پژوهش های دقیق و کامل انجام بشه. این مقاله خیلی خوب و آموزنده بود.

دکمه بازگشت به بالا