چرا رئیسی رد صلاحیت شد

منبع تصویر: ادامه مطلب

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی از شورای نگهبان خواست تا دلایل رد صلاحیت وی از حضور در انتخابات ریاست جمهوری ساعت 14 را در صحن علنی و «بدون حجاب» اعلام کند.

آقای لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۴ روز پس از اعلام نامزدهای نهایی در بیانیه‌ای کوتاه، «گزارش‌های ارائه شده» به شورای نگهبان درباره خود و خانواده‌اش را «کاذب» خواند. . .

آقای لاریجانی از شورای نگهبان خواست تا «همه دلایل رد صلاحیت خود» را «بدون حجاب» به صورت رسمی و علنی اعلام کند.

در پاسخ به این درخواست، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتر خود نوشت: «در قانون انتخابات هیچ ماده‌ای برای «اعتراض به عدم صلاحیت و علنی کردن دلایل آن» وجود ندارد.

منبع تصویر: توییتر

آقای لاریجانی در پایان بیانیه خود از شورای نگهبان خواست که بر اساس «سیاست مصوب کلی» رهبر جمهوری اسلامی در مورد پاسخگویی عمل کند.

حساب کاربری آقای لاریجانی در شبکه‌های اجتماعی در توضیح این جمله به یکی از بندهای «دستور حاکمیتی متعاقب ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات سال ۱۳۹۴» اشاره کرده است.

در بند 11-2 سیاست کلی انتخابات که در مهرماه 1395 توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابلاغ شد، «پاسخ کتبی به دلایل ابطال انتخابات و رد صلاحیت کاندیداها بنا به درخواست آنان» به‌عنوان یکی از وظایف نظارت‌های ولی امر ذکر شده است. شورا.

شورای نگهبان همواره دلایل رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را محرمانه اعلام کرده و حتی در مواردی که خود شهروندان درخواست علنی شدن این دلایل را داشته اند، درخواست آنها بی پاسخ مانده است.

علاوه بر علی لاریجانی، شورای نگهبان که نامزدهای نهایی را از میان نامزدهای ریاست جمهوری انتخاب می کند، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران را رد کرد.

رد صلاحیت های گسترده که همواره بخشی از روند انتخابات در جمهوری اسلامی بوده است، این بار باعث ایجاد شکاف عمیقی در میان حامیان دولت شده است که از حذف چهره های شناخته شده سیاسی از دولت مانند علی لاریجانی انتقاد کرده اند.

منتقدان می گویند روند انتخابات به گونه ای طراحی شده است که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه بدون داشتن رقیب جدی به سمت ریاست جمهوری برود.

از خانواده علی لاریجانی چه خبرهایی منتشر شده است؟

پس از رد صلاحیت علی لاریجانی، گزارش هایی از دلایل این رد صلاحیت و اتفاقات رخ داده در جلسه شورای نگهبان منتشر شد که مهم ترین آن بررسی «تابعیت خارجی» فرزند علی لاریجانی بود. آقای لاریجانی.

بر اساس این گزارش ها، در جلسه صلاحیت آقای لاریجانی اعلام شد که دختر وی تابعیت انگلیس دارد و به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ممنوعیت اقامت مقامات جمهوری اسلامی و خانواده هایشان در انگلیس اشاره شده است. .

بر اساس این گزارش ها، علی لاریجانی و دخترش این موضوع را تکذیب کردند و صادق لاریجانی، برادر علی لاریجانی و عضو شورای نگهبان نیز در جلسه بررسی صلاحیت وی به این موضوع اعتراض کرد.

منبع تصویر، رسانه ایران

صادق لاریجانی پس از اعلام نهایی کاندیداها و ردصلاحیت برادرش، به شدت از شورای نگهبان که حدود بیست سال از اعضای آن بوده انتقاد کرد.

او گفت: “من هرگز تصمیمات هیئت مدیره را چه در تایید صلاحیت ها و چه در رد صلاحیت ها غیرقابل دفاع ندیده ام.”

صادق لاریجانی «مداخلات روزافزون نهادهای امنیتی از طریق گزارش های کذب» را مؤثر در تصمیمات شورای نگهبان و «بی نظمی» خواند.

راضی یا اعتراض؟

علی‌رغم این اعتراض‌ها، دو روز پس از اعلام فهرست نهایی کاندیداها، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با حمایت همه‌جانبه از شورای نگهبان اعلام کرد که این شورا «آنچه را که لازم دانسته انجام داده و باید مطابق با آن عمل کند. وظیفه او “.

آقای خامنه‌ای از کاندیداهایی که رد شده‌اند اما «نجیب‌آمیز» به موضوع رسیدگی کردند، تشکر کرد.

علی لاریجانی یکی از نامزدهایی بود که در اولین واکنش رسمی پس از رد صلاحیت، اعلام کرد: راضی به رضای خدا هستم و از مردم خواست در انتخابات شرکت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی بعدی خود با انتقاد از «جفا و ظلم» به برخی از داوطلبان در آزمون صلاحیت، از نهادها خواست تا این مشکل را جبران کنند.

گروهی این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را به انتقاد از شورای نگهبان تعبیر کردند و احتمال تعدیل مصوبه این شورا و تایید صلاحیت آقای لاریجانی را مطرح کردند.

این در حالی است که شورای نگهبان در بیانیه ای ضمن سلب مسئولیت، از رسانه ها و فضای مجازی به دلیل «استناد اطلاعات نادرست و غیرمستند درباره برخی داوطلبان محترم و بستگان آنان» انتقاد کرد.

حق چاپ تصویرROKNA

پس از ماه‌ها کشمکش علی لاریجانی و شورای نگهبان بر سر انتشار علنی دلایل رد صلاحیت وی از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، نامه‌ای با مهر این شورا در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن آمده است: لاریجانی به دلایل خانوادگی و مناصب سیاسی رد صلاحیت شد.

نامه شورای نگهبان با مهر «محرمانه» خطاب به علی لاریجانی نوشته شده و احمد جنتی دبیر این شورا در تاریخ 15 مردادماه سال جاری آن را امضا کرده و در انتهای نامه نوشته شده است. “لطفا آن را شخصا باز کنید”.

این نامه که در سایت های ایرانی از جمله آفتاب نیوز منتشر شده، در هفت بند دلایل رد صلاحیت رئیس سابق مجلس ایران را بیان می کند.

در ادامه این نامه مواضع و اظهارات سیاسی علی لاریجانی در موضوعات و مناسبت های مختلف از جمله اغتشاشات سال 1387 و حمایت وی از رد صلاحیت شدگان، دفاع از عملکرد آنان و استفاده از برخی از آنان در مشاغل تحت امر خود آمده است. ، ذکر شده است.

سفر اعضای خانواده آقای لاریجانی به خارج از ایران از جمله به آمریکا و کشورهای اروپایی، اقامت یکی از فرزندان ایشان در آمریکا و همچنین ادامه تحصیل و اقامت والدین درجه یک ایشان در آمریکا. پادشاهی، از جمله دلایل رد صلاحیت او هستند.

در این نامه همچنین «دخالت یکی از فرزندان در قراردادهای خدماتی و ساختمانی شورای اسلامی در دوران ریاست شورای اسلامی» به عنوان یکی دیگر از دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی ذکر شده است.

این شورا در دو ماده دیگر «عدم رعایت اصل ساده زیستی کارکنان دولت» و «همدستی محسوس (علی لاریجانی) در بخش‌هایی از نابسامانی و وضعیت نامطلوب دولت فعلی (حسن روحانی)» را اعلام کرد. به عنوان دلایل رد صلاحیت از مشاور رهبر ایران.

علی لاریجانی در نامه های مختلف از شورای نگهبان خواست تا تمامی دلایل رد صلاحیت خود را به طور رسمی و علنی اعلام کند.

علی لاریجانی در نامه‌ای به تاریخ 6 مهر که برای تنی چند از فرماندهان و مقامات عالی نظام ارسال کرده است، تصمیم شورای نگهبان در خصوص رد صلاحیت خود در انتخابات 1400 را تشریح و از مواردی شکایت کرده است. متن کامل این نامه امروز در رسانه ها و سایت های خبری ایران نیز منتشر شده است.

آقای لاریجانی در این نامه می گوید که به نظر او انتخابات تمام شده و برای «عدالت اجتماعی» و «دموکراسی» دست به نوشتن این نامه ها زده است.

تلویزیون دولتی ایران در تاریخ 14 خرداد لیست 7 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را با استناد به عباسعلی کدخدایی، سخنگوی وقت شورای نگهبان اعلام کرد، اما علی لاریجانی در میان نامزدها نبود که مورد انتقاد بسیاری از سیاسیون قرار گرفته است. فعالان

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز ۲۳ خرداد، در سخنانی بدون نام بردن از نامزد مشخصی، «ظلم و آزار» را که در حق کاندیداهای خاص یا اعضای خانواده‌شان انجام شده است، مورد تأکید قرار دادند و گفتند: «درخواست من و درخواست من از نهادهای مسئول این است. این موارد برای جبران اظهارات نادرست در مورد فرزند یا خانواده شخصی است.

پس از سخنان رهبر ایران، احتمال صلاحیت علی لاریجانی و افرادی مانند اسحاق جهانگیری معاون اول دولت قبل و مسعود مزیکیان نماینده مجلس وجود داشت، اما شورای نگهبان اعلام کرد که وی در این زمینه اقدام کرده است. مطابق با قانون هنگام بررسی صلاحیت ها.

در ادامه صادق لاریجانی، رئیس شورای تشخیص فرصت ها و برادر علی لاریجانی، از دخالت نهادهای امنیتی در رد صلاحیت گسترده شورای نگهبان به شدت انتقاد کرد و نهادهای امنیتی را متهم به افزایش مداخله با گزارش های کذب در تصمیم گیری کرد. این شورا مشاوره

حضرت آیت الله خامنه ای ۲۲ شهریور ماه استعفای صادق لاریجانی از شورای نگهبان را پذیرفت.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، برخی از چهره‌های مهم و شناخته‌شده که قبلاً واجد شرایط انتخابات ریاست جمهوری بودند، این بار نتوانستند نظر مثبت شورای نگهبان را جلب کنند و رد صلاحیت شدند. از جمله علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری. البته محمود احمدی نژاد نیز یکی از چهره های شناخته شده با سابقه است و چون در دوره قبل رد صلاحیت شد، انتظار می رفت شورای نگهبان بی اعتمادی خود را تکرار کند.

به گزارش رکنا، رد صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از همهوری جای سوال دارد، زیرا لاریجانی 12 سال و تا سال گذشته ریاست شورای اسلامی را برعهده داشت و 16 سال پیش صلاحیت وی برای ریاست جمهوری تایید شد. به همین دلیل به نظر می رسد دلیل رد صلاحیت وی سوالی قابل تامل باشد. البته هنوز هیچ مرجع رسمی این خبر را تایید نکرده و شورای نگهبان اعلام کرده است که امروز نتایج را به وزارت کشور اعلام و وزارت کشور آن را منتشر خواهد کرد. در صورت تایید این خبر، علت را بررسی خواهیم کرد:

شرایط صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری

شرایط اصلی صلاحیت نامزدها عبارتند از: سیاست مدار بودن که شامل توانایی بر عهده گرفتن این مسئولیت و همچنین اعتقاد و تعهد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی است. بعید است لاریجانی به دلیل عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام رد صلاحیت شده باشد چرا که جایگاه و مسئولیت های گذشته و کنونی وی با این امر مغایرت دارد. مثلا سالها عضو شورای فرصت بود!

او به عنوان یک سیاستمدار 16 سال پیش چنین توانایی هایی داشت و برای ریاست جمهوری تایید شد، سپس به عنوان رئیس شورای اسلامی مشغول به کار شد. بعید است او رد صلاحیت شده باشد.

این ممکن است به دلیل مشکلاتی باشد که در رابطه با فساد به نزدیکان وی نسبت داده می شود که بعید به نظر می رسد، زیرا اولاً جرم دیگری، حتی اگر از بستگان بسیار نزدیک باشد، باعث سابقه بد و فساد نمی شود. اگر اینطور بود نباید تا الان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یا رئیس شورای اسلامی می ماند. در عین حال برادرش نیز از همین شرایط بهره مند است و در حال حاضر عضویت در شورای فقهی را دارد.

دو دلیل برای رد صلاحیت علی لاریجانی در برخی رسانه های حزبی

باریخ از رسانه ها دو مورد رد صلاحیت لاریجانی را مطرح کرد که یکی مربوط به سکونت فرزندانش در خارج از کشور و دیگری مربوط به زادگاه علی لاریجانی است.

یکی دیگر از مشکلات کاندیدای نزدیک به دولت مربوط به حضور و سکونت فرزندان وی در خارج از کشور است که برخلاف مصوبه شورای عالی در خصوص انتصاب مدیران ارشد اجرایی است و برخی مدعی شده اند چون زادگاه لاریجانی عراق است. شورای نگهبان می تواند او را مستمک کند».

وضعیت فعلی کشور

البته پیش از این نیز سوالاتی از سوی احزاب و رقبای آنها مطرح شده بود، زیرا برجام در مجلسی که لاریجانی رئیس جمهور آن بود تصویب شد و یا اینکه شرایط کنونی کشور مساعد نبوده و لاریجانی در سال های اخیر در سطوح بالایی مسئول بوده است. و به نحوی مسئول وضعیت موجود است، بنابراین صلاحیت رهبری کشور را ندارد. البته این سخنان بیشتر شبیه دعوای سیاسی است تا مستند تصمیم گیری و نمی توان دلیل اقدام شورای نگهبان در این موارد را مستند کرد. برای اطلاع از آخرین قیمت های بازار ایران اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا