چرا دندان با اب سرد درد میگیرد

در این مقاله می خوانید:

دندان درد و حساسیت دندان در هوای سرد یا آب یخ زده کلماتی هستند که خاطرات تلخ و احساسات بد را برای بسیاری از ما زنده می کنند. ممکن است در گرمای تابستان هوس یک لیوان آب سرد یا نوشیدنی خنک کرده باشید. اما به محض نوشیدن آن، پشیمان می شوید و تصمیم می گیرید همان نوشیدنی داغ را بنوشید. اگر این مشکل را به همه نسبت ندهیم، می توان گفت که چنین مشکلی در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد و سرما باعث ایجاد مشکلات و حساسیت دندان و احساس ناخوشایند در فرد می شود.

اما واقعا چه چیزی باعث این احساس ناخوشایند می شود؟ آیا سرما می تواند به دندان آسیب برساند؟ چرا این وضعیت پیش می آید؟ آیا از دهان و دندان به درستی مراقبت کرده ایم؟ علت اصلی این مشکل چیست؟ پاسخ به این سوالات به ما کمک می کند تا ریشه مشکل را پیدا کنیم و سعی کنیم آن را برطرف کنیم. کسانی که هنگام نوشیدن آب سرد یا زمانی که در هوای سرد راه می‌روند و دندان‌هایشان درد می‌کند، این مشکل را تجربه می‌کنند، باید از راه‌های مختلف سلامت دهان و دندان خود را بررسی کنند و این مشکل می‌تواند ریشه‌دارتر از این باشد که ما انتظار داریم.

برای روشن شدن این مشکل و تعیین علت آسیب دندان در هوای سرد، در این مقاله علت و راه های رفع آن را ذکر می کنیم. پس با ما همراه باشید!

حساسیت دندان به سرما

علت حساسیت دندان به سرما چیست؟

برای ایجاد حساسیت دندان و تحت تاثیر قرار گرفتن آن در هوای سرد دو عامل کلی را می توان در نظر گرفت که منشأ این دو عامل به خود فرد و رفتارهای او برمی گردد: انقباض و گشاد شدن دندان ها. پر کردن دندان.

انقباض و انبساط دندان

آیا می دانستید که دندان های جلویی شما می توانند در دمای بین 120 درجه سانتیگراد تغییر کنند؟ قرار گرفتن مکرر دندان ها با غذای سرد و گرم منجر به تغییر و تغییر ساختار آنها به روش های مختلف می شود. شاید در نگاه اول، انقباض و انبساط دندان ها چیز مهمی نباشد و حتی تصور شود که می توان آن را مانند سایر اندام ها اصلاح کرد. اما توجه داشته باشید که سطح خارجی دندان با یک لایه جامد به نام مینای دندان پوشیده شده است و این لایه انعطاف پذیری بسیار کمی دارد. بنابراین زمانی که دندان های جلویی در معرض غذاهای بسیار گرم و سرد قرار می گیرند متناوب منبسط و منقبض می شوند و این تغییرات باعث ایجاد ترک های ریز می شود.

از نظر پزشکی و دندانپزشکی، این ترک‌های کوچک معمولاً ساختار دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، اما ممکن است در لمس ناراحت کننده باشند. حال اگر دندان شما با موادی مانند آمالگام یا مواد پرکننده دیگر پر شده باشد، این ناراحتی و احساس ناخوشایند بسیار بیشتر است. آمالگام‌ها و پرکننده‌ها معمولاً منشأ فلزی دارند و منشأ فلزی به انبساط سریع دما کمک می‌کند. اما حرارت به سرعت بین دندان ها منتقل می شود و احساس ناخوشایند ناشی از سرما افزایش می یابد.

حساسیت دندان به سرما

قرار گرفتن در معرض سرما به عاج یا عاج

عاج یک ماده درمانی است که توسط دندانپزشکان برای ترمیم و ترمیم دندان های آسیب دیده استفاده می شود. مواد ذکر شده بسیار حساس بوده و به عصب دندان نزدیک است. بنابراین زمانی که فرد در معرض سرما قرار می گیرد، این دمای سرد به سرعت به قسمت های داخلی دندان منتقل می شود و در نتیجه فرد به سرعت احساس حساسیت و درد می کند. انتقال سریع دما در عاج منجر به انتقال سریعتر سرما و گرما می شود و انقباض و انبساط دندان باعث از بین رفتن لایه بیرونی آن می شود.

حساسیت دندان به سرما

چگونه دندان درد را متوقف کنیم؟

برای رفع دندان درد ناشی از سرما راه حل های مختلفی وجود دارد که برخی تخصصی و برخی تجربی و عمومی هستند. هر یک از این روش ها می توانند به نوعی در از بین بردن درد موفق باشند، اما بهتر است از یکی از روش های زیر استفاده کنید:

عیادت از دندانپزشک: دندانپزشکان در زمینه کاری خود متخصص هستند و به ساختار دندان ها هم از نظر فیزیک و هم از نظر ظاهر کاملاً آشنا هستند. این مشکل باعث می شود در نگاه اول به وجود مشکل در دندان پی ببرند و روش مقابله با آن را حتی در صورت سطحی بودن آن تشخیص دهند. دندانپزشکان علاوه بر روش های ابتدایی و سطحی به تجهیزات تخصصی مانند دستگاه های اشعه ایکس دسترسی دارند که به آنها امکان می دهد داخل و خارج دندان را در اندازه های بسیار کوچک مشاهده کنند. بنابراین با استفاده از تکنیک های عکاسی به راحتی می توانند به ریشه مشکل شما برسند و راه حل مناسب را ارائه دهند.

تعویض خمیر دندان: تعویض خمیردندان یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از دندان درد در هوای سرد است. با توجه به اینکه سطح دندان در اثر تنش های مختلف آسیب می بیند، استفاده از خمیردندان های جدید با توانایی های منحصر به فرد می تواند شما را در رفع این مشکل یاری کند. البته بسته به سطح آسیب دیده دندان، دندانپزشک ممکن است وارنیشی دندان به شما ارائه دهد که از سطح مینای دندان محافظت می کند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها: در برخی موارد، دندانپزشکان تشخیص می دهند که مشکلات دندانی بسیار بیشتر از یک ترک است و منشا اصلی مشکل سرماخوردگی شما وجود حفره در دندان و عفونت آن است. با گذشت زمان عفونت به ریشه دندان نفوذ کرده و حالت نرم و پالپی به آن می دهد. برای غلبه بر این مشکل، دندانپزشکان سعی می کنند از ابزارهای داغ برای درمان دندان استفاده کنند و از چرک خشک شده به عنوان یک وسیله کمکی استفاده کنند.

دهان خود را بپوشانید و مرتب مسواک بزنید: آخرین وسیله ای که نقش پیشگیرانه دارد و در کوتاه مدت بسیار مناسب است، پوشاندن دهان و جلوگیری از رسیدن سرما به دندان است. این به کاهش تغییرات دما در دهان و دندان و کنترل شدت آسیب در طول زمان کمک می کند. در عین حال می توان از مسواک زدن منظم برای جلوگیری از تجمع غذا و باکتری در سطح دندان ها استفاده کرد.


0/5


(0 نظر)

این درد ممکن است به دلیل بیماری پریودنتال (بیماری لثه) باشد که باعث تورم و التهاب لثه و همچنین از بین رفتن بافت اطراف دندان و لق شدن آن می شود. بنابراین برای تشخیص علت درد باید با دندانپزشک مشورت کرد و در نهایت برای درمان با متخصص پریودنتیست (لثه) مشورت کرد.

در این شرایط و بسته به موقعیت دندان و اگر دندان قدامی (دندان های جلویی) باشد، با استفاده از پودر استخوان و جراحی لثه، سعی می شود دندان ها را حفظ کنند. کشیدن دندان یا جراحی دندان را بسته به وضعیت دندان انجام دهید.

13. زخم های دهان و دندان

زخم های دهان می توانند انواع و علل مختلفی داشته باشند. هر دو بیماری شایع مانند تبخال و تاول های تب که عوامل مختلفی در ایجاد این نوع عوارض دهانی دخیل هستند. شامل:

عوامل ژنتیکی

فشار

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

آلرژی غذایی یا مصرف مواد غذایی آلوده

کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک در بدن

وجود ویروس تبخال در بدن

برخی بیماری ها

و …

خواه علت آفت دهان باکتری باشد یا استفاده از غذای آلوده. استفاده از پرتوهای لیزر کم توان باعث بهبودی سریع و از بین بردن عامل آفت می شود. اگر علت آفت چیز دیگری باشد استفاده از لیزر در کاهش درد، سوزش و التهاب موثر خواهد بود.

به طور کلی، زخم های دهان باید در عرض دو هفته برطرف شوند. اگر زخم های این ناحیه ظرف دو هفته خوب نشد، مشخص است که علت و نوع زخم به درستی تشخیص داده نشده است و باید علت آن مشخص و درمان لازم انجام شود. در این شرایط بهتر است برای تعیین علت و درمان زخم های دهان به متخصص بیماری های دهان و دندان مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله درمان آفت دهان را مطالعه کنید.

14. احساس درد در سرتاسر فک، دهان و دندان

گاهی اوقات ممکن است فرد پس از مصرف غذای سرد و گرم یا در شب در تمام فضای دهان و دندان به طور مداوم یا متناوب دچار درد شود که در این حالت بیشترین احتمال وجود دارد:

پوسیدگی و عفونت برخی از دندان ها

رسیدن به عصب دندان

درد دندان عقل

دندان دردهای درمان شده (عصبی، روکش دار و غیره)

و آن.

و با توجه به اینکه ماهیت درد به گونه ای است که در اطراف محل اصلی درد منتشر می شود و باعث ایجاد درد می شود. تشخیص منشا درد و دندان آسیب دیده مشکل است و ممکن است ظاهر دندان سالم و بدون پوسیدگی باشد. بر این اساس تنها با عکسبرداری و بررسی وضعیت دندان ها و ریشه ها توسط دندانپزشک یا متخصص می توان منشا و علت اصلی درد را مشخص کرد و درمان لازم را انجام داد.

استفاده از لیزر در درمان دندان

کاربردهای لیزر در درمان دندان بسیار گسترده است، از استفاده برای بیهوشی گرفته تا کاهش درد و عوارض بعد از درمان. تابش پرتوهای لیزر کم توان بر روی ناحیه تحت درمان، انجام برخی درمان ها از جمله جراحی و کشیدن دندان، درمان ایمپلنت، درمان ریشه، جراحی دندان عقل و غیره را تسهیل می کند. که درد و عوارض ناشی از درمان را کاهش داده و دوره نقاهت را کوتاه می کند.

برای تسکین درد چه کنیم؟

اگر به دندانپزشک دسترسی ندارید، می توانید با انجام این فعالیت ها به طور موقت دندان درد خود را تسکین دهید:

دهان و دندان ها را با آب ولرم بشویید.

از نخ دندان برای از بین بردن باقیمانده مواد غذایی بین دندان ها استفاده کنید.

استفاده از محل اقامت

برای ضد عفونی کردن دهان و دندان از دهانشویه استفاده کنید

استفاده از داروهای طبیعی

مسکن های طبیعی

توجه داشته باشید که موارد زیر فقط شفابخش بوده و درد را به طور موقت کاهش می دهد و برای درمان نهایی و رفع علت آن باید با دندانپزشک مشورت کرد.

1. دهانشویه آب نمک:

در بیشتر موارد، شستشو با آب نمک یک درمان موثر و اولین خط درمان خانگی است. آب نمک یک ضد عفونی کننده طبیعی است و به کاهش التهاب و التیام هر نوع درد در دهان و دندان کمک می کند، زیرا به کاهش عفونت که عامل بسیاری از دندان دردها است کمک می کند.

2. چای کیسه ای:

چای در تمام اشکال آن یکی از داروهای سنتی برای تسکین دندان درد است. زیرا دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی، تسکین دهنده و ضد عفونی کننده است. و از آنجایی که عفونتی که باعث دندان درد می شود توسط باکتری های موجود در ساختار دندان ایجاد می شود، این گروه از مواد طبیعی با خواص ضد باکتریایی به کاهش عفونت و تسکین موقت دندان درد کمک می کند. برای استفاده از چای، بهتر است ابتدا بگذارید خنک شود و سپس یک پنبه آغشته به چای را روی ناحیه دردناک قرار دهید. اجازه دهید چای کیسه ای استفاده شده کمی خنک شود قبل از استفاده از آن در ناحیه آسیب دیده. اگر چای کیسه ای در دسترس ندارید، می توانید یک قاشق چای خوری برگ نعناع خشک را در یک فنجان آب جوش به مدت 20 دقیقه قرار دهید. و وقتی چای سرد شد، آن را در دهان غرغره کنید.

3. کمپرس سرد:

می توانید از کمپرس سرد برای تسکین دردی که احساس می کنید استفاده کنید، زیرا رگ های خونی را منقبض می کند. و می تواند تورم و التهاب را کاهش دهد. علاوه بر این، در کنترل خونریزی دندان نیز موثر خواهد بود. برای استفاده از این روش، یک کیسه یخ را به مدت 20 دقیقه در یک حوله روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. می توانید این کار را هر چند ساعت یکبار تکرار کنید.

4. سیر:

سیر به دلیل خواص دارویی و ضد باکتریایی خود نه تنها می تواند باکتری های مضر ایجاد کننده پلاک دندان را از بین ببرد، بلکه می تواند به عنوان یک مسکن نیز عمل کند. برای استفاده از سیر برای دندان درد، یک حبه سیر را له کنید تا خمیری به دست آید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. می توانید کمی نمک اضافه کنید. از طرف دیگر، می توانید به آرامی یک حبه سیر تازه را بجوید.

5. عصاره وانیل:

عصاره وانیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی می تواند به کاهش درد کمک کند. برای استفاده، چند بار در روز مقدار کمی عصاره وانیل را روی انگشت خود یا یک تکه پنبه را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

6. میخک:

این روغن خاصیت ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی دارد و به همین دلیل در برابر عفونت ها بسیار مفید است. برای استفاده از این روش، روغن میخک را با یک روغن حامل مانند روغن آفتابگردان یا روغن جوجوبا به نسبت تقریباً 15 قطره روغن میخک به یک قطره روغن حامل رقیق کنید سپس مقدار کمی روغن رقیق شده را روی یک گلوله پنبه بمالید و چند بار در روز به ناحیه آسیب دیده بمالید.

7. آویشن:

آویشن دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند به درمان دندان درد و مبارزه با باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند کمک کند. برای استفاده، روغن آویشن را به ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید یک قطره روغن را به یک لیوان کوچک آب اضافه کنید و دهانشویه درست کنید.

8. استفاده از فلفل قرمز و پودر زنجبیل:

فلفل قرمز و زنجبیل بی حس کننده طبیعی هستند و درد دندان را کاهش می دهند. مقدار مساوی فلفل قرمز و پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید تا مخلوط غلیظی به دست آید. سپس مقداری از مخلوط آماده شده را با استفاده از پنبه دقیقا روی دندان آسیب دیده قرار دهید و صبر کنید تا درد از بین برود. هنگامی که پنبه را در دهان خود قرار می دهید، مطمئن شوید که زبان و لثه هایتان آن را لمس نکنند.

9. اعمال فشار:

برای قطع سریع دندان درد، طب سوزنی را امتحان کنید. با انگشت شست، نقطه پشت دست دیگر خود را که پایه شست و انگشت اشاره قرار دارد، فشار دهید. حدود دو دقیقه فشار وارد کنید. این باعث ترشح اندورفین، هورمون های مسکن می شود. (اگر باردار هستید، محدودیت هایی در مورد این روش وجود دارد.)

10. بالا قرار دادن سر نسبت به بدن:

اغلب، دندان درد در شب افزایش می یابد، زیرا جریان خون و فشار خون شما هنگام خواب افزایش می یابد، که همچنین منجر به افزایش احساس درد می شود. به همین دلیل، بهتر است سر خود را بالا نگه دارید، زیرا بالا نگه داشتن سر از بدن می تواند از هجوم خون به سر جلوگیری کند. اگر خون در سر شما جمع شود، می تواند درد دندان را بدتر کند و احتمالاً شما را در شب بیدار نگه دارد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

درد طولانی مدت یا مداوم

عفونت و ترشحات عفونی و بدبو در دهان و دندان

التهاب و قرمزی لثه

مشکلات بلع و تنفس

علائم ظاهری مانند لکه، تورم، لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها

دندان ترک خورده یا شکسته

لق شدن دندان

سلامت نیوز : دندان درد یکی از تجربیاتی است که اکثر افراد دچار آن می شوند و از مسکن های مختلف استفاده می کنند.

عزت الله خامسی دندانپزشک و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ وی درباره علت دندان درد گفت: پوسیدگی یکی از مهم ترین علل دندان درد در مراحل مختلف است که گاهی این پوسیدگی به عصب و ریشه می رسد.

وی در خصوص سایر علل دندان درد گفت: استفاده از خمیردندان های ساینده و مسواک های زبر مینای دندان را از بین می برد که در این صورت دندان درد از نوشیدن آب سرد و گرم یا خوردن شیرینی بروز می کند.

این دندانپزشک درباره دندان درد ناشی از پوسیدگی گفت: زمانی که پوسیدگی دندان حفره ای کم عمق باشد، بیمار از نوشیدن آب سرد دندان درد می گیرد. اما در مراحل پیشرفته، بیمار در شب درد خود به خودی دارد که نشانه ای از رسیدن پوسیدگی به عصب دندان است.

وی پیشرفته ترین مرحله پوسیدگی را ورود عفونت ها و میکروب ها به ریشه دندان دانست و گفت: در این مرحله از پوسیدگی با التهاب پریودنتال و آبسه دندان مواجه هستیم.

خامسی درباره راهکارهای درمانی برای کاهش درد دندان گفت: اگر درد ناشی از حساسیت مینای دندان در ناحیه گردن باشد، درمان آن استفاده از خمیردندان های ضد حساسیت است.

وی درمان اصلی درد پوسیدگی دندان را مراجعه به دندانپزشک دانست و تصریح کرد: مصرف مسکن موقتی است و استامینوفن و آسپرین برای دردهای عصبی بدون عفونت بسیار مفید است.

این دندانپزشک افزود: زمانی که میکروب ها وارد کانال های دندانی می شوند، درد با تورم در مفصل فک و احساس بیرون زدگی دندان همراه است، بنابراین بهتر است از داروهایی مانند ایبوپروفن و ژلوفن استفاده شود و در اسرع وقت با دندانپزشک مشورت شود.

وی موارد منع مصرف مسکن را یادآور شد: افرادی که سابقه زخم یا ورم معده دارند نباید از آسپرین، ایبوپروفن و ژلوفن و در صورت لزوم بعد از غذا از داروهای ضد اسید معده استفاده کنند. از داروهایی مانند شربت هیدروکسید منیزیم استفاده کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا