چرا دمای هوا در تمام نقاط زمین یکسان نیست

تحلیل جهانی بی بی سی نشان می دهد که در مقایسه با دهه 1980، تعداد روزهای بسیار گرم هر سال با دمای 50 درجه سانتیگراد دو برابر شده است.

این در حال حاضر در نقاط بیشتری از جهان اتفاق می افتد و چالش های بی سابقه ای را برای سلامت و سبک زندگی انسان ایجاد می کند.

بررسی داده ها نشان می دهد که تعداد کل روزهای بالای 50 درجه سانتیگراد از سال 1980 در هر دهه افزایش یافته است.

دمای بالای 50 درجه سانتیگراد عمدتاً در خاورمیانه و خلیج فارس رخ می دهد.

تابستان امسال، پس از اینکه ایتالیا رکورد 48.8 درجه سانتیگراد و کانادا 49.6 درجه سانتیگراد را ثبت کرد، دانشمندان هشدار دادند که روزهای بالاتر از 50 درجه سانتیگراد ممکن است در جاهای دیگر رخ دهد. به گفته این کارشناسان تنها راه صرفه جویی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تغییر الگوی مصرف سوخت های فسیلی است.

انیمیشن نور

دما در چندین منطقه به 50 درجه می رسد

دهه
متوسط تعداد مناطق در سال

دهه ۱۹۸۰
۲۲۰

دهه ۱۹۹۰
۴۰۰

دهه ۲۰۰۰
۵۶۰

دهه ۲۰۱۰
۸۷۶

روش شناسی

منظور از “منطقه” چیست؟

منطقه یک منطقه جغرافیایی از زمین به وسعت 25 کیلومتر مربع است

داده های آب و هوا معمولاً به صورت مربع با خطوط شطرنجی که منطقه بزرگی را پوشش می دهند، نمایش داده می شوند.

نمودار شطرنجی این مجموعه داده، عرض جغرافیایی 0.25 درجه و طول جغرافیایی 0.25 درجه را نشان می دهد.

مکان هایی که در نقشه بالا نشان داده شده اند مناطقی هستند که حداکثر دمای یک مربع در هر روز در سال جاری از 50 درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

حلقه ها چگونه روزها را نشان می دهند؟

اندازه دایره ترسیم شده بر روی نقشه مطابق با تعداد روزهایی در سال است که در طی آن دما از 50 درجه سانتیگراد فراتر رفته است.

اندازه دایره ها بین 1 تا 25 روز است.

وقتی همه سال ها نمایش داده می شوند، دایره ها تعداد کل روزهای بالای 50 درجه سانتی گراد را در هر مکان نشان می دهند. برای خوانایی، حداکثر مقیاس 25 روز است.

اطلاعات از کجا می آید؟

این تجزیه و تحلیل از حداکثر دمای ثبت شده هر روز از داده های جهانی ERA5 استفاده می کند. این داده ها توسط مرکز اروپایی کوپرنیک در مورد تغییرات آب و هوا تهیه شده است.

داده های آب و هوا معمولاً به صورت مربع هایی ارائه می شوند که منطقه بزرگی را پوشش می دهند. اگرچه هر شبکه ممکن است حاوی توپوگرافی های مختلفی باشد، داده ها مناطقی را که به صورت مربع ارائه می شوند را نشان می دهد.

ERA5 مشاهدات آب و هوا از منابع مختلف مانند ایستگاه ها و ماهواره ها را با داده های مدل های پیش بینی آب و هوا ترکیب می کند.

این روش داده های اشتباه یا گم شده را در بسیاری از مناطق جهان تخمین می زند.

بین سال های 1980 تا 2009، به طور متوسط، دمای هوا در حدود 14 روز در سال از 50 درجه سانتیگراد فراتر رفت.

این تعداد بین سال های 2010 تا 2019 به 26 روز در سال افزایش یافته است.

فردریش اتو، مدیر موسسه تغییرات محیطی در دانشگاه آکسفورد، تخمین می زند: “این افزایش ممکن است 100٪ به دلیل سوزاندن سوخت های فسیلی باشد.”

تجزیه و تحلیل بی بی سی همچنین نشان داد که در دهه گذشته حداکثر دما در مقایسه با میانگین بلندمدت از سال 1980 تا 2009 نیم درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

البته افزایش دما در همه مناطق جهان یکسان نبوده است. در اروپای شرقی، آفریقای جنوبی و برزیل بیشینه دما بیش از یک درجه افزایش یافت و بخش‌هایی از قطب شمال و خاورمیانه بیش از دو درجه افزایش یافت.

کارشناسان از رهبران جهان می خواهند که در نشست سازمان ملل در ماه نوامبر اقدامی فوری انجام دهند. در این اجلاس، از دولت‌ها دعوت می‌شود تا مبالغ جدیدی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به منظور مهار گرمایش جهانی متعهد کنند.

اثر حرارت زیاد

بر اساس مطالعه دانشگاه راتگرز که در سال گذشته منتشر شد، تا سال 2100 ممکن است 1.2 میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تأثیر گرمای شدید قرار بگیرند. این تعداد چهار برابر بیشتر از افرادی است که در این وضعیت امروزی هستند.

گرمای شدید می تواند باعث خشکسالی و آتش سوزی شود.

شیخ کاظم الکعبی کشاورز و روستایی در مرکز عراق است که گندم می کارد. هر سال گرمای شدید را می بیند.

زمین اطراف آنها در گذشته حاصلخیز بود و محصول آن برای آنها و همسایگانشان کافی بود، اما اکنون زمین خشک و بایر است.

همه اهالی روستا از آنجا رفتند تا در شهرهای دیگر کار پیدا کنند.

نتایج یک نظرسنجی از جوانان؛ دنیا رو به نابودی است

یک نظرسنجی بین المللی از جوانان نشان دهنده نگرانی گسترده در مورد تغییرات آب و هوایی است. بسیاری از آنها معتقدند که بشریت محکوم به فنا است.

اکثر شرکت کنندگان در این نظرسنجی می گویند که «نگران» یا «بسیار نگران» هستند.

سه چهارم پاسخ دهندگان می گویند آینده “ترسناک” است.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفتند که بشریت محکوم به فنا است.

این مطالعه در ده کشور جهان انجام شد و در مقایسه با چنین نظرسنجی هایی به عنوان بزرگترین مطالعه توصیف شده است.

محققان بریتانیایی از دانشگاه باث گفتند که جوانان احساس می کنند توسط دولت ها رها شده یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند.

از هر 10 مورد 4 مورد می گویند که تمایلی به بچه دار شدن ندارند.

از ابتدای انقلاب صنعتی تاکنون، تقریبا 2400 میلیارد تن گازهای گلخانه ای وارد جو زمین شده است.

این حجم از گازهای گلخانه ای باعث شده است که جهان با نوسانات شدید آب و هوایی مانند خشکسالی، طوفان و سیل مواجه شود.

بسیاری از کارشناسان می گویند تغییرات آب و هوایی در حال حاضر نقش بزرگی در آتش سوزی و سیل بازی می کند.

پنج سال گذشته گرم ترین سال های ثبت شده روی زمین از سال 1950 است.

دانشمندان هشدار می دهند که اگر ورود گازهای گلخانه ای به جو زمین کنترل نشود، وضعیت بسیار بدتر و غیرقابل پیش بینی تر خواهد شد.

هشدار اصلی این است که نباید اجازه داد دمای هوا از 1.2 درجه سانتیگراد که امروز شاهد آن هستیم به دو درجه کاهش یابد.

روش شناسی

در محل سکونت من دما از 50 درجه گذشت. چرا این مکان در اینجا ذکر نشده است؟

گزارش های ثبت دمای هوا معمولاً از اندازه گیری های انجام شده توسط یک ایستگاه هواشناسی خاص به دست می آید. اما داده‌هایی که ما در اختیار داریم، حاصل اطلاعات مناطق بزرگ‌تر از پوشش یک ایستگاه هواشناسی است.

به عنوان مثال، پارک ملی “دره مرگ” در جنوب کالیفرنیا یکی از گرم ترین مناطق روی کره زمین است و دمای هوا در بخش هایی از آن در تابستان به طور منظم از 50 درجه سانتیگراد فراتر می رود.

اما وقتی میانگین حداکثر دما را برای منطقه وسیع تری محاسبه می کنیم، از داده های منابع مختلف استفاده می کنیم که نتیجه آن دمای زیر 50 درجه است.

چه تحلیلی انجام دادیم؟

با استفاده از حداکثر دما برای هر روز از سال 1980 تا 2020، ما متوجه شدیم که چقدر دما از 50 درجه فراتر رفته است.

ما تعداد روزها و مناطقی را با حداکثر دمای بالای 50 درجه شمارش کردیم تا روند را در طول زمان بدست آوریم.

ما تغییرات حداکثر دما را مطالعه کردیم. این کار با محاسبه تفاوت میانگین حداکثر دمای خشکی و دریا در دهه گذشته (2010 تا 2019) نسبت به 30 سال قبل (1980 تا 2009) انجام شد.

میانگین حداقل 30 سال متوالی برای مقایسه دوره های اخیر با میانگین آب و هوایی استفاده می شود.

شامل

روش تحقیق: دکتر سیهان لی، دانشکده جغرافیا و محیط زیست دانشگاه آکسفورد، دکتر زیک هاوسفادر از “برکلی ارث” و “موسسه برکترو”. بررسی: مرکز اروپا برای پیش بینی آب و هوای کوتاه برد. تشکر ویژه از پروفسور اد هاوکینز از دانشگاه ریدینگ بریتانیا و پروفسور ریچارد بیتس و دکتر جان سزار از دفتر متاد بریتانیا. تجزیه و تحلیل داده ها توسط ناسوس استالیانو و بکی دیل. طراحی گرافیکی پرینا شاه، ثنا جاسمی و جوی روکساس. توسط کاتریونا موریسون، بکی راش و اسکات جارویس برای وب تولید شده است. مهندسی داده توسط الیسون بنجامین. مطالعه موردی توسط نامک خوشنو و استفانی استافورد. سخنرانی مونیا گارنزی داده های آب و هوایی از پروفسور اد هاوکینز و دانشگاه ریدینگ.

منبع تصویر: Getty Images

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که زندگی در مکانی با دمای سوزان بالای 54 درجه چگونه است؟

خوب، لازم نیست آن را تصور کنید زیرا در حال حاضر اتفاق می افتد.

در ساعت 15:41 روز یکشنبه 16 آگوست، دمای هوا در پارک ملی دره مرگ کالیفرنیا به این حد رسید.

برندی استوارت که در این پارک که بیابانی وسیع با دره‌ها و تپه‌های ماسه‌ای است کار می‌کند، چنین هوایی را تجربه کرده و می‌گوید مانند گرمای چند سشوار است که به صورتت می‌خورد و اعتراف می‌کند که در چنین هوایی گرمای تحمل مردم به پایان می‌رسد.

سازمان جهانی هواشناسی گفت که هنوز در حال بررسی شواهدی از چنین دمای بالایی است. اما حتی بدون این تحقیقات، باید گفت که دره مرگ یکی از گرم ترین مکان های روی زمین است که دمای آن معمولاً در حدود 49 درجه در تابستان است.

برندی استوارت در بخش ارتباطات پارک کار می کند و در پنج سال گذشته در این منطقه زندگی می کند. او به بی‌بی‌سی گفت: «آنقدر گرم است که عادت کردن من مدتی طول کشید این است که عرق را روی پوستت احساس نمی‌کنی چون خیلی سریع تبخیر می‌شود. می‌توانی آن را روی لباس‌هایت بو کنی، اما به این دلیل که این عرق است. به سرعت تبخیر می شود، شما واقعا آن را روی پوست خود احساس نمی کنید.”

چرا دمای بالا برای ما مضر است؟

گرما می تواند همه را تحت تاثیر قرار دهد، اما کم آبی، گرمازدگی و گرمازدگی می تواند عواقب خطرناکی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی، کلیوی و تنفسی و همچنین افراد مسن و کودکان داشته باشد.

منبع تصویر: Getty Images

این گرمای بی سابقه در حالی رخ می دهد که غرب آمریکا با امواج گرما مواجه است. تیموتی هیوسون، رئیس یک تیم پیش‌بینی آب و هوا در مرکز اروپا برای پیش‌بینی هوای متوسط، می‌گوید امواج گرما می‌تواند خطرناک باشد زیرا توانایی بدن برای تنظیم دمای ایمن را کاهش می‌دهد. .

به گفته یک هواشناس اداره هواشناسی بریتانیا، اگر دمای هوا در طول شب به زیر 25 درجه نرسد، می تواند به ویژه برای افراد آسیب پذیر خطرناک باشد.

چه چیزی امواج گرما را خطرناک می کند؟

دره مرگ چیزی را تجربه کرد که به آن گرمای خشک می گویند. بر اساس گزارش های محلی، رطوبت هوا در 7 درصد ثابت مانده است. رطوبت می تواند نقش مهمی در تعیین توانایی بدن شما برای مقابله با گرما داشته باشد. رطوبت کمتر به بدن شما اجازه می دهد گرما را تحمل کند و دمای بدن را نسبتاً خوب تنظیم کند.

اما ترکیب دمای بالا و رطوبت بالا می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد بدن شود. عوامل دیگری مانند سرعت کم باد نیز موج گرما را تشدید می کند.

چگونه دما را اندازه گیری کنیم؟

اکثر ایستگاه های رسمی هواشناسی در سراسر جهان دما را با دو دماسنج اندازه گیری می کنند. لامپ خشک یا معمولی برای تعیین دمای هوا استفاده می شود و همان عددی است که در دماسنج خود یا هنگام اشاره به دمای هوا در دره مرگ می بینیم.

اما از دماسنج مرطوب برای تعیین رطوبت نسبی هوا استفاده می شود. برای انجام این کار، آنها دماسنج را با یک پارچه مرطوب می پوشانند. درجه نشان داده شده معمولاً کمتر از دمای معمولی هوا است.

دیگر کجا گرما “غیرقابل تحمل” می شود؟

اغلب تصور می شد که دمای مرطوب زمین به ندرت از 31 درجه سانتیگراد تجاوز می کند.

اما در سال 2015 هواشناسان دریافتند که دمای مرطوب بندر ماهشهر در ایران نزدیک به 35 درجه سانتیگراد است. در آن زمان دمای هوا 43 درجه سانتیگراد بود.

حق چاپ تصویر EPA

اما نتیجه یکی از مطالعات اخیر منتشر شده در مجله “Science Advances” نشان می دهد که حتی اتفاقات غیرعادی مهم تری در برخی از نقاط جهان رخ می دهد.

نویسندگان این تحقیق از داده های 7877 ایستگاه هواشناسی در سراسر جهان بین سال های 1980 تا 2019 برای بررسی ترکیب گرما و رطوبت در این دوره استفاده کردند.

به گفته آنها، در این مدت فراوانی چنین حوادثی در برخی مناطق ساحلی جنوب خط استوا دو برابر شده است. این اتفاق بارها در بخش‌هایی از هند، بنگلادش، پاکستان، شمال غربی استرالیا و در امتداد سواحل دریای سرخ و خلیج مکزیک در کالیفرنیا رخ داده است.

این اتفاق 14 بار در شهرهای ظهران و دمام در عربستان سعودی، دوحه در قطر و راس الخیمه در امارات متحده عربی رخ داده است که مجموعاً بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارند.

بالاترین درجه دمای حباب مرطوب 35 درجه بود که در طول مدت مطالعه در شهرهای حاشیه خلیج فارس مشاهده شد و بین یک تا دو ساعت به طول انجامید.

بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی، جنوب چین، مناطق جنوب استوا در آفریقا و منطقه کارائیب بارها شاهد این پدیده بوده‌اند.

دمای مرطوب بالا همچنین در جنوب شرقی ایالات متحده، عمدتا در امتداد ساحل خلیج در شرق تگزاس، لوئیزیانا، می سی سی پی، آلاباما و فلوریدا رخ داد.

استیون شروود، اقلیم شناس در دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا می گوید: «این اندازه گیری ها نشان می دهد که برخی از نقاط جهان بسیار نزدیک تر از حد انتظار به دمای غیرقابل تحمل هستند.

چه مناطقی بیشتر در معرض خطر هستند؟

بیشتر این اتفاقات در مناطق ساحلی دریاهای محصور، خلیج ها و تنگه ها رخ می دهد، جایی که تبخیر آب دریا مقدار زیادی رطوبت ایجاد می کند و هوای گرم این رطوبت را جذب می کند.

منبع تصویر: Getty Images

ترکیبی از دمای شدید سطح در اقیانوس باز و هوای فشرده داغ بر روی زمین می تواند باعث ایجاد دمای بیش از حد مرطوب شود. این موضوع این نگرانی را ایجاد کرده است که کسانی که در مناطق فقیرتری زندگی می کنند که گرما به سرعت در حال افزایش است، ممکن است نتوانند در جایی برای فرار از گرما به دنبال سرپناهی بروند.

رادلی هورتون، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «بسیاری از مردم در کشورهای فقیر در معرض خطر نداشتن برق هستند، چه رسد به تهویه مطبوع. آنها هر روز در فضای باز سخت کار می کنند. این حقایق می تواند برخی از مناطق آسیب دیده را غیرقابل سکونت کند.

هشدار گرمای غیرقابل تحمل مادام العمر

محققان تغییرات آب و هوایی مدتهاست هشدار داده اند که تا سال 2070، دمای سیاره می تواند به سطحی برسد که حیات را غیرممکن کند.

اما ویژگی های این وضعیت یعنی دمای شدید با رطوبت هوا قبلاً البته در برخی نقاط و برای مدت کوتاهی تجربه شده است.

منبع تصویر: Getty Images

همچنین خاطرنشان می شود در صورت عدم کاهش گازهای گلخانه ای با امواج هوای فوق العاده گرم و مرطوب بیشتری مواجه خواهیم شد.

پروفسور لیز بنتلی، از انجمن سلطنتی هواشناسی، گفت: “ما بالاترین دمای جهانی را در دهه گذشته شاهد بوده ایم و بیشتر خواهیم دید. با ادامه افزایش میزان دی اکسید کربن، دمای جهانی نیز بالاتر خواهد رفت.”

دمای 54.4 درجه سانتیگراد در Firenze Creek، کالیفرنیا، در دره مرگ، بالاترین دمای ثبت شده روی زمین است. پیش از آن بالاترین دمای ثبت شده 54 درجه سانتیگراد بود که در سال 2013 در دره مرگ اتفاق افتاد.

بالاترین دمای ثبت شده 56.6 درجه سانتیگراد است که مربوط به یک قرن پیش، 10 جولای 1913 است که در دره مرگ نیز بوده است. اما در مورد صحت آن تردیدهایی وجود دارد و تعدادی از هواشناسان جدید معتقدند که این اندازه گیری اشتباه بوده است.

رکورد دمای جهانی 55 درجه سانتیگراد در سال 1931 در تونس ثبت شد، اما مورخ هواشناسی کریستوفر بارت می گوید این اندازه گیری، همراه با سایر دمای آفریقا که در دوران استعمار ثبت شده است، قابل اعتماد نیست.

منبع تصویر: Getty Images

اما 570 نفری که هنوز در Firenze Creek زندگی و کار می کنند چاره ای جز ادامه زندگی در گرما ندارند. آنها بیشتر اوقات در خانه می مانند و از کولر برای خنک نگه داشتن خانه تا قطع شدن برق استفاده می کنند.

اما سایر افرادی که در گرم ترین مکان های روی زمین زندگی می کنند چه باید بکنند؟ خوب، یک کاری که می توانند برای خنک شدن انجام دهند این است که به کوه بروند، جایی که دما کمی پایین تر است.

چرا دمای فصلی متفاوت است؟

چرا شکل گیاهان و جانوران در نقاط مختلف زمین متفاوت است علم هفتم

آیا دمای زمین در طول روز یکسان است؟

چرا دمای هوا در صبح و عصر کمتر است؟

آفتاب چه زمانی از روز گرم ترین است؟

کدام قسمت از زمین همیشه سرد است؟

نور خورشید چه تأثیری بر زندگی ما و سایر موجودات زنده دارد؟

از کدام دستگاه برای اندازه گیری سرما و گرما استفاده می شود؟

همچنین بخوانید:

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حميدرضا

سلام! مقاله خیلی جالبی بود، تا حالا به این فکر نکرده بودم که دمای هوا چرا در همه جا یکسان نیست. اطلاعات جدید و مفیدی برای یادگیری بود. ممنون از شما.

دينا

خیلی جالب بود! من اصلا نمیدونستم که دما در تمام نقاط زمین متفاوته. مقاله خیلی روشن و روان بود و توضیحاتش خیلی خوب بودن. ممنون بابت این مقاله!

دکمه بازگشت به بالا