چرا دل درد میگیریم

فهرست

خلاصه این مقاله را در این پادکست بشنوید

لب

همه ما در دوره ای از زندگی خود دردهای قلبی یا معده را تجربه کرده ایم. این درد ممکن است موضعی باشد، شبیه یک گرفتگی یا درد شدید باشد. هر کدام از این نوع دردها دلیل خاصی برای ناحیه آسیب دیده دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا توضیح دهیم که چه چیزی باعث دل شکستگی می شود؟ چه بیماری هایی باعث درد شکم می شوند؟ چه زمانی این عارضه خطرناک است؟ چگونه می توانید آن را درمان کرد؟ آیا درمان های خانگی موثر هستند؟

برای تشخیص علت درد شکم و درمان آن بهتر است با متخصص گوارش یا داخلی مشورت کنید. می توانید بهترین پزشکان را برای درمان شکم درد بشناسید، تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و یا به صورت تلفنی یا آنلاین نوبت بگیرید.

دل درد، معده درد یا شکم درد چیست؟

دل درد یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. درد شکم یک درد نسبتا شایع است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. در جامعه معمولاً به عنوان دل شکستگی بیان می شود. درد شکم معمولاً در اثر آسیب به یکی از اندام های داخل شکمی، در اثر مصرف داروها یا سموم ایجاد می شود. همچنین ممکن است درد از جای دیگری به شکم سرایت کند. به عنوان مثال، افراد اغلب به دلیل بیماری های قلبی و ریوی دچار درد شکم می شوند.

درد شکم می تواند خفیف یا شدید، متناوب یا مداوم باشد. درد می تواند حاد و ناگهانی یا مزمن و طولانی مدت در فرد باشد. علاوه بر این، درد ممکن است موضعی باشد و فقط در یک ناحیه از شکم رخ دهد یا ممکن است منتشر و در سراسر شکم احساس شود.

علائم مرتبط با درد شکم چیست؟

درد شکم می تواند با علائمی مانند:

حالت تهوع

بالا آوردن

بی اشتهایی

سرگیجه

از نوشیدن آب و غذا خودداری کنید

و حتی تکرر ادرار.

به طور کلی، اگر درد با هر یک از علائم ناراحت کننده زیر همراه باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

تب

مدفوع خونی

حالت تهوع و استفراغ مداوم

کاهش وزن

زردی پوست

درد شدید هنگام لمس شکم

تورم شکم

دردی که با فعالیت (مانند دویدن یا بالا رفتن از پله ها) بدتر می شود.

انواع دردهای شکمی چیست؟

دل شکستگی انواع مختلفی دارد و پزشک بر اساس نوع درد می تواند مشکل را تشخیص دهد. برخی از شایع ترین دردها عبارتند از:

موضعی: درد موضعی مربوط به ناحیه خاصی از شکم است. اغلب علت این درد مشکل در یک عضو خاص است. زخم معده یکی از شایع ترین علل درد موضعی است.

کرامپ: این درد عمدتاً با اسهال، یبوست یا نفخ همراه است. در بیشتر موارد، علت جدی نیست. در زنان، قاعدگی یا سقط جنین می تواند باعث این نوع درد شود.

قولنج: درد قولنج به طور ناگهانی ایجاد می شود و مانند اسپاسم عضلانی یا قولنج احساس می شود. این درد به صورت موجی می آید و اغلب شدید است. شایع ترین علل این نوع درد، سنگ کلیه و کیسه صفرا است.

به گزارش nhsinform:

درد قولنج به طور ناگهانی ایجاد می شود و مانند اسپاسم عضلانی یا قولنج احساس می شود. این درد به صورت موجی می آید و اغلب شدید است. شایع ترین علل این نوع درد، سنگ کلیه و کیسه صفرا است.

دردهای کولیکی به‌طور ناگهانی به‌وجود می‌آیند و شبیه به اسپاسم عضلانی یا دل‌پیچه هستند. این درد موجی بوده و اغلب شدید است. از شایع‌ترین علل این نوع درد، سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا است.

علت دل درد یا معده درد چیست؟

درد شکم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شایع ترین علل درد شکم

تولید بیش از حد گاز در روده ها

سوء هاضمه

و کشیده شدن دیواره روده.

معمولا این مشکل جدی تلقی نمی شود و خود به خود بهتر می شود. با این حال، سایر علل درد می تواند جدی باشد و نیاز به مداخله فوری دارد. گاهی اوقات درد شکم اولین علامت حمله قلبی به خصوص در افراد مسن است. درد همچنین می تواند در نتیجه بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی دیده شود.

محل درد و نوع درد؛ این به تشخیص علت درد شکم کمک می کند. دردهای شکمی با توجه به نوع درد به دو دسته شکم حاد، مزمن و پیشرونده تقسیم می شوند. در ادامه به علل آن پی خواهید برد:

1. علت درد حاد شکم و دل درد شدید چیست؟

درد شکمی حاد و به سرعت در حال پیشرفت اغلب در عرض چند ساعت یا حتی چند روز ناپدید می شود. اما برخی از دردها خطرناک هستند و نیاز به مداخله فوری پزشکی دارند. شایع ترین علل درد حاد شکم عبارتند از:

آنوریسم آئورت شکمی: بزرگ شدن یا بیرون زدگی شریان آئورت به دلیل ضعف در دیواره آن را آنوریسم آئورت می گویند.

آپاندیسیت: درد شدید ناگهانی در سمت راست و پایین شکم همراه با حالت تهوع و استفراغ از علائم آپاندیسیت است.

التهاب مجاری صفراوی (کلانژیت)

التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت): در سمت راست و بالای شکم احساس می شود و عمدتاً پس از خوردن غذاهای چرب ایجاد می شود.

دیورتیکولیت: برآمدگی های کیسه مانند کوچک در پوشش روده دیورتیکولیت و التهابی که به دنبال آن ایجاد می شود دیورتیکولیت نامیده می شود.

کتواسیدوز دیابتی: این یکی از عوارض حاد دیابت نوع 1 است و به دلیل نرسیدن انسولین به بدن و بالا بودن سطح قند خون ایجاد می شود.

حاملگی خارج از رحم: حاملگی در محلی غیر از حفره رحم، مانند لوله های فالوپ، حاملگی خارج از رحم نامیده می شود.

حمله قلبی: اگر درد شکم ناشی از فعالیت باشد و با علائمی مانند حالت تهوع، تنگی نفس یا تعریق همراه باشد، ممکن است نشانه حمله قلبی باشد.

انواژیناسیون: این حالت معمولا در کودکان و نوزادان رخ می دهد. درد شکم نیز متناوب و دوره ای است.

ایسکمی مزانتریک: ناشی از کاهش خون رسانی به روده کوچک است.

لنفادنوپاتی مزانتریک: تورم غدد لنفاوی مزانتریک، التهاب پانکراس (پانکراتیت).

پریکاردیت: التهاب بافت های اطراف قلب پریکاردیت نامیده می شود.

پریتونیت (عفونت یا التهاب بخشی از صفاق): درد در سراسر شکم یا بخشی از شکم احساس می شود. حرکت یا فشار بر روی شکم درد را بدتر می کند.

پلوریت: التهاب و تحریک غشاهای اطراف ریه را پلوریت می گویند.

ذات الریه (سمت قفسه سینه): درد ممکن است در سمت راست بالای شکم به دلیل عفونت بافت ریه یا ذات الریه رخ دهد.

گاستروانتریت ویروسی (آنفولانزای معده): با علائمی مانند درد شکم، اسهال، استفراغ، درد عضلانی و گاهی تب همراه است.

علت درد شکم و حالت تهوع چیست؟

علت درد شکم و حالت تهوع چیست؟ درد شکم و حالت تهوع دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات درد شدید است و در مدت کوتاهی از بین می رود. گاهی اوقات درد به صورت مزمن ادامه دارد. اگر درد شدید معده همراه با حالت تهوع را تجربه می کنید، ممکن است به دلیل التهاب مخاط معده یا عوارض جانبی داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها باشد. عفونت روده ای نیز می تواند چنین علائمی ایجاد کند.
اما اگر درد شکم مزمن باشد و با حالت تهوع و استفراغ همراه باشد، ممکن است التهاب پوشش معده (گاستریت) داشته باشید. گاستریت بیماری دیگری است که علاوه بر درد باعث تهوع نیز می شود. اگر دو علامت نفخ و یبوست نیز دارید، احتمالاً به دلیل انسداد روده است.

2. یکی دیگر از علل درد حاد شکم چپ و درد شکم راست

برخی از این علل عبارتند از:

التهاب ابتدای روده کوچک

عفونت کلیه (پیلونفریت)

التهاب مثانه (سیستیت)

ایلئوس

احتباس مدفوع

لگد به شکم

پارگی روده بزرگ (پارگی روده بزرگ).

سنگ کلیه

آبسه کبد

بیماری زونا.

التهاب لوله های فالوپ (سالپنژیت).

طحال پاره شده

عفونت طحال

آبسه طحالی

عفونت ادراری.

آیا یبوست مزمن باعث دل درد می شود؟ افرادی که از یبوست رنج می برند ممکن است به دلیل تجمع مواد مدفوع در روده دچار درد شکم شوند. این درد مانند احساس فشار و پری است و معمولاً در عمق روده احساس می شود. با درمان یبوست و تخلیه روده، این درد نیز برطرف می شود.

درد حاد شکمی می تواند نشانه ای از حمله قلبی، آپاندیسیت، حاملگی خارج از رحم، سنگ کلیه، مشکلات طحال یا کلیه باشد که نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد.

3. درد مزمن شکم چه علامتی دارد؟ (نشانه دل شکستگی طولانی مدت چیست؟)

صدمات و بیماری های مختلف می تواند باعث غم و اندوه شود. علل اصلی آن یبوست، عفونت، التهاب، اختلالات روده و بیماری های مربوط به اندام های شکمی است. هر نوع بیماری کلیه، کبد، کیسه صفرا، رحم، تخمدان، روده، معده و مثانه باعث ناراحتی در ناحیه شکم می شود.

درد مزمن شکم، درد متناوب و دوره‌ای است که اغلب برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها در فرد باقی می‌ماند و تحت شرایط خاصی بدتر می‌شود. شایع ترین علل درد مزمن شکم عبارتند از:

آنژین صدری: درد قلبی ناشی از کاهش خون رسانی به بافت قلب است.

بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که روده کوچک را تحت تاثیر قرار می دهد.

آندومتریوز: رشد بافت آندومتر (بافت داخل رحمی) در خارج از رحم را آندومتریوز می گویند.

سنگ کیسه صفرا

التهاب معده (گاستریت)

رفلاکس معده: که بیشتر به عنوان ریفلاکس اسید شناخته می شود، باعث درد و سوزش در قسمت فوقانی شکم می شود.
فتق اینگوینال: برآمدگی در شکم یا کشاله ران که هنگام ایستادن و هنگام سرفه بدتر می شود، فتق اینگوینال یا فتق مغبنی نامیده می شود.

فتق شکم

سندرم روده التهابی (IBS)

میتل اشمیتز یا تخمک گذاری دردناک: درد یک طرفه است و در قسمت پایین شکم قرار دارد و اغلب با مسکن های معمولی برطرف می شود.

کیست های تخمدان

بیماری التهابی لگن

زخم معده (زخم معده): یکی از شایع ترین علل درد شکم است که اغلب در نیمه بالایی شکم ایجاد می شود و بعد از غذا خوردن بدتر می شود.

کم خونی سلی (کم خونی داسی شکل): این یک نوع کم خونی ارثی است.

کشش عضلات شکم

کولیت اولسراتیو (کولیت اولسراتیو): یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب پوشش داخلی روده می شود و اغلب روده بزرگ را درگیر می کند.

برای تشخیص علت درد شکم و درمان آن بهتر است با پزشک متخصص گوارش یا داخلی مشورت کنید. می توانید بهترین پزشکان را برای درمان شکم درد بشناسید، تلفنی یا آنلاین با آنها مشورت کنید و یا به صورت تلفنی یا آنلاین نوبت بگیرید.

آیا مدام درد دارید و این وضعیت شما را آزار می دهد؟

برای تشخیص علت با یک متخصص مشورت کنید.

4. درد پیشرونده شکم و باعث درد شکم و پهلو می شود

درد پیشرونده شکم شامل دردی است که با گذشت زمان بدتر می شود و با پیشرفت علائم دیگر همراه است. چنین دردهای شکمی را باید جدی گرفت. شایع ترین علل درد پیشرونده شکم عبارتند از:

سرطان ها

بیماری کرون یک بیماری التهابی است که روده ها را درگیر می کند و باعث درد شکم، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و حتی سوء تغذیه می شود.

طحال بزرگ شده (سپلنومگالی)

سرطان کیسه صفرا

هپاتیت

سرطان کلیه

مسمومیت از سرب

سرطان کبد

لنفوم غیر هوچکین

سرطان پانکراس

سرطان معده

آبسه لوله های تخمدان

اورمی: اوره یک ماده زائد است که کلیه ها آن را فیلتر کرده و از طریق ادرار از بدن دفع می کنند. زمانی که کلیه نتواند خون را تصفیه کند و مواد زائد وارد خون شود، گفته می شود که فرد مبتلا به اورمی است. اورمی یک بیماری خطرناک است و نیاز به درمان فوری دارد.

درد شکمی که با گذشت زمان بدتر می شود می تواند نشانه ای از سرطان های خاص، بیماری کرون، هپاتیت، اورمی، مسمومیت با سرب و آبسه لوله فالوپ باشد.

درد شکم در بارداری بسیار شایع است و نباید برای آن نگران بود. اما گاهی هم می‌تواند نشانه بیماری جدی باشد و باید به دکتر زنان مراجعه‌کرد.

5. درد شکم در بارداری چه علامتی دارد؟ (درد شکمی در دوران بارداری/ دل درد در دوران بارداری)

درد شکم در دوران بارداری بسیار شایع است و نباید نگران بود. اما گاهی اوقات می تواند نشانه یک بیماری جدی باشد و باید با متخصص زنان مشورت کنید. اگر درد شما خفیف است یا با استراحت، استفراغ و تغییر وضعیت بهبود می یابد، جای نگرانی وجود ندارد.

درد شکم در اوایل بارداری (دل درد و لکه بینی در ماه اول بارداری)

دل شکستگی می تواند از علائم بارداری باشد. در این مدت، رحم شروع به بزرگ شدن می کند و باعث ایجاد درد خفیف تا متوسط ​​شبیه به کرامپ در قسمت تحتانی شکم و کمر می شود. این درد بسیار شبیه درد قاعدگی است.

درد مربوط به حاملگی خارج از رحم معمولا در قسمت پایین شکم احساس می شود. درد زیر شکم ناشی از حاملگی خارج رحمی امواج تیز ایجاد می کند و به ناحیه لگن گسترش می یابد. این درد معمولا یک طرف شکم را درگیر می کند. در صورت احساس درد، سرگیجه، ترشح یا خونریزی خفیف از واژن و احساس فشار مقعد، باید فوراً با متخصص زنان مشورت کنید.

آیا دل شکستگی در هفته های اول بارداری طبیعی است؟ این درد کاملا طبیعی است و مانند یک گرفتگی است. در ابتدای بارداری که جنین به دیواره رحم می چسبد، گرفتگی خفیفی در ناحیه معده، لگن و پشت احساس می شود. برخی از زنان در حین لانه گزینی احساسی شبیه به گرفتگی شکم و کمردرد را تجربه می کنند. البته هیچ تحقیقی نشان نداده است که عضلات در زمان لانه گزینی دچار گرفتگی شوند. این عارضه دقیقا در قسمت تحتانی و میانی شکم احساس می شود.

6. علت درد شکم همراه با نفخ

در بسیاری از موارد این دو عارضه با هم ظاهر می شوند. اگر علاوه بر سوزش سر دل، نفخ نیز دارید، ممکن است ناشی از عواملی مانند عدم تحمل لاکتوز، ریفلاکس اسید، یبوست، انسداد روده، سوء هاضمه، آنفولانزای معده، سندرم پیش از قاعدگی، بیماری سلیاک یا کیست تخمدان باشد.

آیا درد شکم از علائم سندرم روده تحریک پذیر است؟ افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر از درد و ناراحتی مزمن شکمی رنج می برند. برای این افراد، دلشکستگی مانند گرفتگی است. معمولاً این علامت با نفخ، یبوست یا اسهال و مخاط سفید در مدفوع همراه است.

آیا بیماری های التهابی روده باعث درد شکم می شود؟ همه انواع بیماری های التهابی روده به دلیل اثراتی که بر این اندام دارند می توانند باعث دل درد شوند. بیماری کرون معمولاً هنگام بیدار شدن از خواب باعث ناراحتی در ناحیه شکم می شود. اگر علاوه بر این عارضه، دچار اسهال یا یبوست مزمن و نفخ می شوید، باید با پزشک مشورت کنید.

7. علت درد زیر شکم در خانم ها و علت درد شکم در خانم ها چیست؟

درد شکم در زنان معمولاً مربوط به اندام تناسلی است که در زیر شکم قرار دارد. درد شکم معمولاً به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد می شود:

درد شدید قاعدگی

کیست های تخمدان

سقط جنین

فیبروم

اندومتریوز

بیماری التهابی لگن

حاملگی خارج رحمی

چه زمانی درد شکم نشانه کیست تخمدان است؟ اگر درد مربوط به کیست تخمدان باشد، معمولا در یک طرف شکم ایجاد می شود. کیست تخمدان علاوه بر ایجاد ناراحتی در ناحیه شکم و پشت، باعث پریودهای نامنظم و علائمی مانند افزایش ریزش مو و آکنه می شود.

برای درمان این نوع درد باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد. شما می توانید از بهترین پزشک زن در کل کشور نوبت بگیرید.

8. علت غم های ناگهانی چیست؟

دل شکستگی ناگهانی و شدید ممکن است به دلیل هر یک از عوارض زیر رخ دهد.

پارگی اندام یا نزدیک به پارگی (مانند پارگی آپاندیس)

سنگ کیسه صفرا

سنگ کلیه

عفونت کلیه

حمله قلبی

آیا سنگ کلیه باعث درد شکم می شود؟ علامت اصلی سنگ کلیه درد پهلو و شکم است. سنگ هایی که در اثر تجمع مواد زائد و مواد معدنی در کلیه ها به وجود می آیند در اندازه های مختلف هستند. سنگ های کوچک خود به خود دفع می شوند و در هنگام دفع باعث درد شدید می شوند. سنگ های بزرگ را نیز باید با دارو یا روش های دیگر کوچک کرد و سپس به همین روش حذف کرد.

9. باعث خون در مدفوع و درد شکم می شود

وجود خون در مدفوع و همچنین درد قلب می تواند نشان دهنده بیماری های زمینه ای مختلف باشد. برخی از علل بالقوه این ترکیب از علائم عبارتند از:

بیماری التهابی روده

بیماری کرون

کولیت زخمی

دیورتیکولیت

سرطان روده بزرگ

هموروئید

شقاق مقعدی

ده علت عدم پریود و درد معده و کمر است

دلیل اینکه چرا پریود خود را از دست می دهید و درد قلبی و کمر را تجربه می کنید ممکن است بسته به شرایط فردی متفاوت باشد. یکی از دلایل احتمالی بارداری است. زیرا عدم پریود و درد شکم و کمر از علائم شایع اوایل بارداری است. با این حال، اگر بارداری رد شود، دلایل بالقوه دیگری نیز وجود دارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که به دلیل رشد کیست ها روی تخمدان ها می تواند باعث پریودهای نامنظم همراه با درد شکم و کمر شود. اندومتریوز بیماری دیگری است که می تواند باعث درد قلب و کمر و همچنین پریودهای نامنظم شود. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بافتی شبیه به لایه داخلی رحم در خارج از رحم رشد کند. علل دیگر عبارتند از بیماری التهابی لگن (PID)، کیست تخمدان، فیبروم یا اختلالات تیروئید.

علت درد شکم و پهلو در زنان

درد شکم و پهلو در زنان می تواند به دلایل مختلفی مانند سنگ کلیه، عفونت ادراری یا کیست تخمدان ایجاد شود. درمان بستگی به علت زمینه‌ای دارد و ممکن است شامل داروها، جراحی یا تغییر سبک زندگی باشد.

علائم غم و اندوه و حالت تهوع در زنان چیست؟ دل درد و حالت تهوع در زنان می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله:

مشکلات گوارشی

بیماری قلبی

تغییرات هورمونی

اضطراب یا استرس

بارداری

د شکم یکی از علائم رایج بسیاری از انواع سرطان است اما گاهی علل بالقوه دیگری نیز برای درد شکم در بیماران سرطانی وجوددارد که به خود سرطان مرتبط نیست.

11. علل دردهای شکمی در بیماران سرطانی

درد شکم یکی از علائم رایج بسیاری از انواع سرطان است، اما گاهی اوقات علل بالقوه دیگری برای درد شکم در بیماران سرطانی وجود دارد که به خود سرطان مربوط نمی شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

عوارض جانبی درمان سرطان: شیمی درمانی، پرتودرمانی و جراحی می توانند به عنوان عوارض جانبی درمان باعث درد شکم شوند.

عفونت: بیماران سرطانی در معرض خطر بیشتری برای عفونت هستند که می تواند باعث درد قلبی شود.

یبوست: حرکات دردناک روده و درد شکم می تواند ناشی از یبوست باشد که در بیماران سرطانی به دلیل عوارض جانبی داروها یا بی حرکتی شایع است.

اختلالات گوارشی: اختلالات گوارشی از قبل موجود، مانند بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریک پذیر، می تواند باعث سوزش سر دل در بیماران سرطانی شود.

چسبندگی: بافت اسکار ناشی از جراحی می تواند باعث چسبندگی شود که می تواند باعث درد شکم و مشکلات گوارشی شود.

12. علت درد قلب بعد از هیسترکتومی

درد شکم بعد از هیسترکتومی یک عارضه شایع است و می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از علل احتمالی درد قلب پس از هیسترکتومی عبارتند از:

عفونت: عفونت برش جراحی یا اندام های لگنی می تواند باعث درد شکم بعد از هیسترکتومی شود.

چسبندگی: پس از جراحی، بافت اسکار می تواند ایجاد شود و باعث چسبندگی شود که می تواند منجر به دل درد شود.

مشکلات روده ای: جراحی یا استفاده از مسکن ها می تواند باعث مشکلات روده ای مانند یبوست یا انسداد روده شود و منجر به درد شکم شود.

مشکلات دستگاه ادراری: جراحی می تواند بر دستگاه ادراری تأثیر بگذارد و منجر به عفونت دستگاه ادراری یا اسپاسم مثانه شود که می تواند باعث درد شکم شود.

اندومتریوز: در موارد نادر، آندومتریوز ممکن است پس از هیسترکتومی باقی بماند یا ایجاد شود و باعث درد شکم شود.

13. قلبم درد میکنه، دلیلش چیه؟

درد شکمی که به طور ناگهانی ایجاد می شود و سپس به طور متناوب می آید و می رود، می تواند دلایل زیادی داشته باشد، از جمله:

مشکلات گوارشی

سنگ کلیه

سنگ کیسه صفرا

حاملگی خارج رحمی

آپاندیسیت

14. علت درد شکم در مردان چیست؟

درد شکم در مردان می تواند به دلایل مختلفی مانند مشکلات گوارشی، سنگ کلیه، فتق یا مشکلات پروستات ایجاد شود. اگر درد شدید یا مداوم را تجربه کردید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

علت‌های خطرناکعلت‌های شایع و کم‌خطردرمان درد شکمسرطان روده بزرگ    یبوستدارو درمانیدیورتیکولیت  رفلکس اسید    تغییرات رژیم غذاییپارگیطحال    سنگ کیسه صفرا       جراحیایسکمی مزانتریک     عفونت دستگاه ادراریهورمون درمانیکولیت   سوءهاضمه    آنتی بیوتیکگاستروانتریت گاستریت       هیدراتاسیونپولیپ روده بزرگ      مسمومیت غذایی        آنتی اسیدهاسرطان تخمدانگرفتگی‌های قاعدگیمدیریت درداندومتریوزکیست‌های تخمدانتغییر سبک زندگیحاملگی خارج رحمیآپاندیسیتاستراحتدلایل محتلف دل درد

درد در قسمت های مختلف شکم چه علائمی دارد؟

درد در هر قسمت از شکم می تواند نشانه بیماری یا آسیب به یک عضو خاص باشد. به همین دلیل است که وقتی به پزشک مراجعه می کنید، دقیقاً از شما می پرسد که در کدام قسمت معده شما مشکل دارید تا بتواند علت درد معده شما را پیدا کند. در ادامه علت ناراحتی در هر قسمت از شکم را توضیح می دهیم.

1. علت درد وسط شکم چیست؟ (درد شکم بالای ناف و درد شکم زیر ناف)

ناراحتی در وسط شکم ممکن است نشانه یکی از مشکلات زیر باشد:

آپاندیسیت

گاستروانتریت

آسیب به اندام های داخلی

اورمی (تجمع مواد زائد در خون)

چه زمانی درد شکم نشانه زخم معده است؟ در بیشتر مواقع درد مربوط به زخم معده درد موضعی است. درد موضعی محدود به ناحیه خاصی از شکم است. در این شرایط، زخم‌های باز در پوشش داخلی معده ایجاد می‌شود و باعث ایجاد درد می‌شود که معمولاً در زیر استخوان سینه و وسط شکم احساس می‌شود.

2. علت درد بالای شکم چیست؟

معمولا علت درد در قسمت بالای شکم یکی از موارد زیر است.

سنگ کیسه صفرا

حمله قلبی

هپاتیت (التهاب کبد)

ذات الریه

3. علت درد سمت راست شکم چیست؟

علت درد سمت راست شکم ممکن است یکی از موارد زیر باشد.

اگر ناراحتی در سمت راست و پایین شکم باشد:

آپاندیسیت

فتق

عفونت کلیه

سرطان

آنفولانزا

چه زمانی درد شکم نشانه آپاندیسیت است؟ آپاندیس یک کیسه کوچک است که در سمت راست پایین شکم قرار دارد. هنگامی که آپاندیس ملتهب می شود، درد در شکم ایجاد می شود. گاهی اوقات درد آپاندیسیت در سراسر شکم احساس می شود و به نقطه خاصی مربوط نمی شود. گاهی اوقات درد فقط در قسمت پایین شکم رخ می دهد. این درد به طور ناگهانی ایجاد می شود و با حرکاتی مانند سرفه بدتر می شود. درد آنقدر شدید است که می تواند شما را بیدار کند.

اگر ناراحتی در سمت راست و بالای شکم باشد:

هپاتیت

ذات الریه

آپاندیسیت

آیا درد قلب راست و بالای شکم نشانه مشکلات کبدی است؟ در بسیاری از موارد، مشکلات کبدی هیچ علامتی ایجاد نمی کند. اما گاهی اوقات بیماری کبد می تواند باعث زردی پوست و درد و تورم شکم شود. در این شرایط، ناراحتی شکمی به صورت ضربانی است و در سمت راست و بالای شکم احساس می شود.

4. علت درد در سمت چپ شکم چیست؟

اگر فقط درد قلب در سمت چپ احساس شود، ممکن است به یکی از دلایل زیر ایجاد شود.

اگر در سمت چپ و پایین شکم خود احساس ناراحتی می کنید:

بیماری کرون

سرطان

عفونت کلیه

کیست های تخمدان

آپاندیسیت

5. علت دل درد اطراف ناف چیست؟

دلایل مختلفی باعث ایجاد درد در اطراف ناف می شود. اگر درد شدید باشد و با کشش یا سرفه بدتر شود، خطر فتق وجود دارد. اگر ناحیه نزدیک ناف در لمس حساس باشد، این ممکن است علاوه بر فتق، نشانه ای از بیماری کرون نیز باشد.

وقتی درد اطراف ناف با نفخ شکم همراه است، ممکن است نشانه سوء هاضمه باشد. همچنین این دو علامت از علائم آپاندیسیت هستند و در این شرایط باید با پزشک مشورت کرد.

درد شکم همراه با رفلاکس معده چه علائمی دارد؟ رفلاکس معده به حرکت اسید از معده به مری اشاره دارد. هنگامی که این دو عارضه با هم رخ می دهند، ممکن است نشانه ای از سوء هاضمه، سوزش سر دل یا نارسایی معده باشد. برای تشخیص دقیق علت این علائم باید با یک متخصص گوارش مشورت کنید.

درد شکم در اطراف ناف می تواند نشانه فتق، بیماری کرون، سوء هاضمه یا آپاندیسیت باشد.

6. علت درد زیر شکم چیست؟

اگر در قسمت پایین شکم خود احساس درد می کنید، ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

آپاندیسیت

ایلئوس

حاملگی خارج رحمی

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی چیست؟ (علت دل درد شبانه در زنان)

درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی طبیعی است و حدود 20 درصد از زنان از آن رنج می برند. رسیدن به ارگاسم باعث انقباضات رحمی می شود. این انقباضات باعث فشار بر روی شکم می شود. در زمان تخمک گذاری به دلیل وجود مایع در ناحیه لگن، نفوذ عمیق می تواند باعث درد شود.

درد شکم بعد از سزارین

درد شکم بعد از سزارین طبیعی است و با مسکن، استراحت و حرکت آرام قابل کنترل است.

علت درد شکم و مدفوع زیاد (درد زیر شکم)

درد شکم و حرکات مکرر روده می تواند ناشی از شرایطی مانند عفونت های گوارشی، بیماری التهابی روده، سندرم روده تحریک پذیر یا حتی عدم تحمل غذایی باشد. درمان ممکن است شامل داروها، تغییر رژیم غذایی یا اصلاح سبک زندگی باشد.

در هر کدام از شرایط خطرناک باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید یا با ۱۱۵ تماس بگیرید:

چه زمانی برای درمان درد شکم باید به پزشک مراجعه کرد؟

در هر یک از شرایط زیر باید فورا به اورژانس مراجعه کنید یا با 115 تماس بگیرید:

درد شدید شکم به دنبال ضربه یا تصادف.

احساس بیماری همراه با احساس فشار و درد در قفسه سینه.

درد شدید شکم که با حرکت بدتر می شود، به طوری که نمی توانید حرکت کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر درد با هر یک از علائم زیر همراه باشد، باید با پزشک مشورت کنید:

درد ناگهانی و شدید

تب

مدفوع خونی

حالت تهوع و استفراغ مداوم

کاهش وزن

زرد شدن پوست

تورم شکم

درد شدید در لمس شکم.

اگر درد شکم با تب، مدفوع خونی، تهوع و استفراغ مداوم، زرد شدن پوست، تورم یا درد شدید هنگام لمس همراه باشد، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد.

برای درمان دل شکستگی باید به کدام پزشک مراجعه کرد؟

اگر سوزش معده شما پس از مدتی برطرف نشد یا با علائم نگران کننده ای مانند تب یا حالت تهوع همراه شد، باید با پزشک متخصص گوارش یا داخلی مشورت کنید. پزشک علائم و سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و با توجه به ناحیه ای از شکم که درد را تجربه می کند، گزینه درمانی مناسب را انتخاب می کند. گاهی اوقات درد شکم می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

شما می توانید بهترین پزشک گوارش را در وب سایت پزشک خود بیابید. علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و حضوری نیز در دکترتو انجام می شود.

درد قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص علت شکم درد و دل درد باید با پزشک مشورت کرد تا شرح حال شما را بگیرد و پس از معاینه فیزیکی علت آن را تشخیص دهد. هرگز نباید به راحتی از دل شکستگی عبور کنید. در صورت لزوم، پزشک آزمایشات و تصویربرداری را تجویز می کند.

درمان دل شکستگی چیست؟ (درمان شکم درد و درمان سریع دل درد چیست؟)

همانطور که قبلا ذکر شد، درد شکم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. نوع درد (مداوم یا متناوب، شدید یا خفیف) و محل درد بسته به علت آن متفاوت است و راهنمای خوبی برای تشخیص صحیح و درمان سریع توسط پزشک است. به عنوان مثال، درد ناگهانی شکم می تواند اولین علامت شرایط خطرناکی مانند آپاندیسیت، حمله قلبی، حاملگی خارج از رحم باشد و نیاز به مداخله فوری پزشکی دارد. دردهای مکرر و طولانی مدت نیز مواردی هستند که باید بررسی شوند. اما اگر درد ناگهانی است یا بیش از چند روز طول می کشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.
. در عین حال راه هایی برای کاهش درد خود بیابید:

اگر درد با سوء هاضمه همراه است، بهتر است وعده های غذایی خود را سبک کنید.

با خوردن غذاهای پر فیبر و نوشیدن آب فراوان از ناراحتی ناشی از یبوست جلوگیری کنید.

از مصرف خودسرانه مسکن هایی مانند ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن برای بهبود درد خودداری کنید. زیرا معده را تحریک می کنند، زخم های خونریزی دهنده ایجاد می کنند و درد شکم را تشدید می کنند.

سوالی که بسیاری از شما می پرسید این است: چه چیزی برای شکستن قلب خوب است؟

درمان مناسب برای درد شکم بستگی به علت زمینه‌ای دارد، بنابراین برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی با پزشک مشورت کنید. با این حال، راه حل های سریعی وجود دارد که می تواند در برخی موارد به کاهش غم کمک کند.

مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

مصرف آسپرین، نیتروگلیسیرین یا سایر داروهای تجویز شده

کیسه آب گرم را روی شکم خود قرار دهید

مقدار زیادی آب بنوشید و هیدراته بمانید

از خوردن غذاهای تند و چرب خودداری کنید

استراحت و مدیتیشن

بهترین دارو برای درمان سریع دل شکستگی چیست؟ الان به دکتر مراجعه کن

1. درمان دل شکستگی در مردان

گاهی اوقات در مردان، عفونت باکتریایی یا آسیب عصبی می تواند باعث التهاب پروستات شود. این بیماری باعث درد شکم، کمر و لگن می شود. در این شرایط پزشک برای درمان درد آنتی بیوتیک تجویز می کند.

2. درمان دل شکستگی زنان

برای درمان درد پریود می توان از مسکن هایی مانند ایبوپروفن استفاده کرد. البته باید مطمئن باشید که علت درد شروع قاعدگی است. زیرا اگر درد مربوط به معده یا روده باشد، این نوع داروها مشکلات مربوط به این اندام ها را ایجاد می کنند. در مورد دردهایی مانند درد در دوران بارداری، حاملگی خارج از رحم یا دردهای مربوط به کیست تخمدان باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد تا درمان مناسب برای شما تجویز شود.

3. درمان دل شکستگی در کودکان

بیش از 15 درصد کودکان از سوزش سر دل رنج می برند. درد ممکن است ثابت باشد یا هر ساعت یک بار دوباره ظاهر شود. در بیشتر موارد علت دل درد در کودکان یبوست است. در این شرایط بهترین درمان تغییر رژیم غذایی است. برای تسریع حرکات روده می توانید شکم نوزاد را ماساژ دهید. راه حل دیگر تهیه ملین های بدون نسخه در اختیار کودک است.

اگر قولنج کودک با این روش ها درمان نشود، علت درد شکم ممکن است آپاندیسیت، عفونت ادراری یا حساسیت به شیر باشد. در این شرایط پزشک بسته به بیماری بهترین درمان را انتخاب می کند. برای درمان آپاندیسیت، کودک باید تحت عمل جراحی قرار گیرد و عفونت ادراری معمولاً با تجویز آنتی بیوتیک برطرف می شود.

درمان دل درد دارویی و با برنامه غذایی است.

4. شربت دل درد برای کودکان

تجویز هر نوع دارویی برای تسکین درد قلب بستگی به علت بروز آن دارد. بدون یافتن علت نمی توانید دارو مصرف کنید. معمولاً پزشک یکی از درمان های زیر را برای درمان کودک تجویز می کند.

داروی ملین برای درمان یبوست

دارو برای درمان رفلاکس معده

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت

دارویی برای کاهش التهاب

شربت دل درد کودکان ۶ سال

چندین مسکن بدون نسخه وجود دارد که برای کودکان بالای 6 سال بی خطر است، از جمله استامینوفن و ایبوپروفن. مهم است که دستورالعمل های دوز را به دقت دنبال کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی در مورد دادن دارو به کودک خود با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، اگر درد قلب فرزندتان ادامه داشت یا با علائم دیگری مانند تب، استفراغ یا مشکل در تنفس همراه بود، برای تعیین علت اصلی درد فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

شربت دی سیکلومین برای درد دل کودکان

شربت دی سیکلومین گاهی برای کودکان مبتلا به سوزش سر دل تجویز می شود، اما قبل از دادن هر دارویی به کودک باید با پزشک مشورت کرد زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشد و با سایر داروها تداخل داشته باشد.

5. بهترین داروی غم و اندوه نوزاد (درمان سریع غم و اندوه نوزاد)

قبل از تهیه هر نوع دارویی برای نوزاد، باید با متخصص اطفال مشورت کنید. یکی از داروهایی که برای دل درد نوزادان تجویز می شود، سایمتیکون است. این دارو وارد جریان خون نمی شود و درد را تسکین می دهد. داروی دیگری به نام تامی کالم نیز انواع دردهای معده را کاهش می دهد.

درمان سریع کولیک نوزاد ممکن است شامل دادن استامینوفن یا ایبوپروفن به کودک (بالای 6 ماه)، آرام کردن او با تکان دادن یا ماساژ ملایم و اطمینان از گرسنگی یا تشنگی او باشد.

برای درمان قولنج در نوزاد کمتر از 1 ماه، ضروری است که فوراً با پزشک اطفال یا خدمات فوریت های پزشکی مشورت کنید. علت اصلی دلشکستگی در نوزاد یک ماهه می تواند بسیار جدی باشد، بنابراین ضروری است که نوزاد توسط پزشک متخصص ارزیابی شود و بسته به علت دلشکستگی، درمان های خاصی مانند دارو یا جراحی توصیه شود. .

6. قرص برای معده درد

تجویز قرص برای درد شکم بستگی به علت آن دارد. پزشک برای هر یک از موارد زیر قرص مناسب را تجویز می کند:

زخم معده، قرص های معده مانند هیدروکسید آلومینیوم یا هیدروکسید منیزیم

عفونت ادراری: آنتی بیوتیکی مانند آزترونام

بیماری التهابی روده: کورتیکواستروئیدها مانند قرص بودزوناید

پانکراتیت: دارویی مانند کامیلوفین

سوزش سر دل: مهارکننده پمپ پروتئین مانند دکسلانسوپرازول

7. شربت درد شکم: نام شربت دلشکستگی بزرگسالان چیست؟

اگر علت این عارضه یبوست باشد شربت ملین تجویز می شود. داروهایی که خاصیت ملین دارند مدفوع را نرم کرده و به دفع آن از روده کمک می کنند. گاهی علت این عارضه مشکل معده است و شربتی مانند آدی ژل اس تجویز می شود.

بسته به علت اصلی درد، انواع مختلفی از شربت ها وجود دارد که می توانند برای درمان دل درد در بزرگسالان استفاده شوند. در اینجا چند نمونه وجود دارد که می تواند در بزرگسالان استفاده شود:

آنتی اسیدها مانند MG آلومینیوم (Maalox یا Mylanta) می توانند به تسکین سوء هاضمه و سوزش سر دل کمک کنند.

داروهای ضد اسپاسم مانند دی سیکلومین یا هیوسیامین می توانند به کاهش گرفتگی و درد کمک کنند.

8. درمان درد شکم و روده

عفونت روده که به نام گاستروانتریت نیز شناخته می شود، وضعیتی است که با التهاب دستگاه گوارش مشخص می شود و می تواند باعث درد شکم و روده شود. این بیماری معمولاً در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می شود و علائم آن شامل اسهال، استفراغ، حالت تهوع، تب و گرفتگی معده است.

درمان سوزش سر دل و عفونت های روده به علت و شدت علائم بستگی دارد و موارد خفیف اغلب با استراحت، هیدراتاسیون و رژیم غذایی ملایم قابل درمان است. داروهای بدون نسخه، مانند داروهای ضد اسهال و مسکن ها نیز ممکن است برای کمک به مدیریت علائم توصیه شوند. در موارد شدیدتر، داروهای تجویزی مانند آنتی بیوتیک ضروری است.

9. درمان خانگی برای درد دل

درمان درد قلبی به علت آن بستگی دارد. اما گاهی اوقات می توان این مشکل را در خانه با اقدامات ساده حل کرد. برخی از این اقدامات عبارتند از:

برخی از داروها مانند آسپرین و ناپروکسن درد معده را بدتر می کنند. اگر از چنین داروهایی استفاده می کنید، با نظر پزشک مصرف آنها را قطع کنید.

وعده های غذایی خود را کوچکتر و تکرار کنید.

آهسته غذا بخورید

از نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد خودداری کنید.

مصرف الکل و کافئین خود را محدود کنید.

بعد از غذا درست بنشینید.

فعالیت بدنی منظم را در برنامه خود بگنجانید.

ده بهترین مسکن چیست؟

اگر غم و اندوه نشانه یک مشکل جدی پزشکی نیست، می توان با چند روش ساده آن را تسکین داد. یکی از این روش ها نوشیدن چای است. دمنوش هایی که در تسکین معده درد موثر هستند عبارتند از:

چای زنجبیلی

چای بابونه

چای نعناع تند

11. درمان سوزش سر دل با سرکه سیب

سرکه سیب برای درمان بیماری های مختلف دستگاه گوارش توصیه می شود. سرکه حاوی پروبیوتیک های طبیعی است و از سیستم ایمنی و سلامت روده حمایت می کند. آنتی اکسیدان های موجود در سرکه از آسیب به سلول های بدن جلوگیری می کند و درد دل را تسکین می دهد.

12. برای معده درد چه بخوریم؟

یکی از سوالات متداول این است که: وقتی دل شکسته هستید چه بخوریم خوب است؟ هنگامی که دچار درد معده می شوید، می توانید از محصولات زیر برای تسکین علائم استفاده کنید:

موز

برنج

گریل

غلات و حبوبات

پروتئین بدون چربی

چای بابونه

زنجبیل

رازیانه

چای نعنا

پروبیوتیک ها

مسکن ضدالتهابی برای دل درد مناسب است.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

همانطور که از این مقاله طولانی می بینید، دلشکستگی دلایل مختلفی دارد و می تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد. برای درمان این درد باید علت آن به درستی تشخیص داده شود. از آنجایی که یافتن علت درد قلب آسان نیست، باید با پزشک مشورت کنید.

برای پی بردن به علت دردهای قلبی و شکمی باید با پزشک متخصص گوارش یا داخلی مشورت کنید. برای دریافت قرار ملاقات با یکی از پزشکان مشخص شده، می توانید از سایت نوبت دهی آنلاین پزشک خود کمک بگیرید. حتی می توانید از طریق تلفن، پیامک و آنلاین به سادگی از لینک های زیر مشاوره دریافت کنید:

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

چرا بعد از غذا خوردن احساس بیماری می کنیم؟

مهم نیست که معده درد دارید یا قولنج. از حالت تهوع گرفته تا سوزش سر دل گرفته تا سندرم روده تحریک پذیر و سایر بیماری های معده، اغلب با درمان های خانگی طبیعی تسکین می یابند. در این مقاله 25 علت دل درد و معده درد بعد از غذا خوردن را فهرست می کنیم و سپس 25 راه حل برای کاهش یا رفع این مشکل ارائه می دهیم.

اول از همه، دلایلی که باعث می شود در هنگام غذا خوردن یا بعد از غذا خوردن احساس تهوع یا دل درد می کنید:

گاستریت و رفلاکس باعث دل درد و سوزش سر دل می شود

خواب ناکافی و کمبود استراحت

سوزش سر دل به دلیل آلرژی غذایی

عفونت ادراری

وزن زیاد و فشار بر دستگاه گوارش

بیماری سلیاک و احتمال سوء تغذیه

بارداری و همراه با آن کوچک شدن شکم و فشار وارده به آن

اسید معده بیش از حد

سیگار باعث سوزش سر دل و درد دستگاه گوارش می شود

نقش اختلالات عصبی در سوزش سر دل

عفونت کیسه صفرا

عفونت دستگاه گوارش یا روده

یبوست و مشکل در دفع مدفوع

چاقی و ارتباط آن با رفلاکس معده

سوء هاضمه

وجود سنگ کیسه صفرا

استفاده بیش از حد از غذاهای سرخ شده و فست فود

سنگ کلیه

استفاده از نوشابه

درد قاعدگی

مشکل آپاندیس

استرس و اضطراب بیش از حد

بین وعده های غذایی مایعات فراوان بنوشید

مصرف بیش از حد مشروبات الکلی

استفاده از تعدادی از داروها و عوارض جانبی آنها

علل دل درد بعد از غذا خوردن

درمان سوزش سر دل

حال با استفاده از ترکیبات گیاهی و استفاده از روش های گیاهی درمان معده درد از عوارض تلخ و عوارض مصرف داروهای شیمیایی جلوگیری کنید. در اینجا 25 درمان خانگی را معرفی می کنیم که می توانند تاثیر زیادی بر معده درد بعد از غذا داشته باشند. ما را همراهی کنید

1- درمان معده درد با چای روبیوس

همانطور که می دانید مشکلات معده تا حد زیادی تحت تاثیر رژیم غذایی و غذاهایی است که مصرف می کنیم. چای روبیوس به دلیل دارا بودن فلاونوئید زیاد، ناراحتی معده را کاهش داده و درمان می کند. این چای به بهبود اسهال، حالت تهوع، ناراحتی معده، سوء هاضمه و کاهش التهاب کمک می کند. اگر کودک شما از قولنج رنج می برد، چای روبیوس یک مسکن فوق العاده درد قولنج است.

2 – نوشابه های گازدار

جالب است بدانید که نوشابه ها در رفع معده درد موثر هستند. بی کربنات سدیم موجود در نوشابه به از بین بردن رفلاکس اسید، سوزش سر دل و زخم معده کمک می کند. تولید بیش از حد اسید معده در اثر خوردن غذاهای تند، نوشیدن الکل زیاد، استرس و عوامل دیگر ایجاد می شود و باعث برگشت اسید به مری، رفلاکس و سوزش معده می شود. اگر این اتفاق برای همیشه رخ دهد، می تواند به دیواره های روده آسیب برساند و منجر به سرطان شود. اسیدیته اغلب با مشکلات دیگری مانند حالت تهوع، تشنج، نفخ یا استفراغ همراه است. سودا می تواند این اسید را خنثی کند.

3- درمان معده درد با چای زنجبیل

زنجبیل به عنوان تسکین دهنده سیستم گوارش شناخته شده است. طبق مطالعات، زنجبیل اسید معده را مسدود می کند و باکتری های معده را سرکوب می کند. برای تهیه چای زنجبیل دو فنجان آب جوش با چند تکه ریشه زنجبیل آماده کنید. در حالت ایده آل، بهتر است چای زنجبیل را 20 دقیقه قبل از ناهار یا شام بنوشید.

4- گشنیز گیاهی مفید برای درمان معده درد است

گشنیز از خانواده جعفری دارای رایحه معطر مقوی معده، ضد اسپاسم، مسکن (حرارت قلب)، ضد میکروب، ضد قارچ، محرک قوای جنسی، گوارشی، کلر آور، آرام بخش، کاهش دهنده قند خون، کاهش دهنده چربی خون است. و کاهش دهنده فشار خون

5 – پاپایا

پاپایا میوه درختی است بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا که اکنون در بسیاری از مناطق گرمسیری از جمله هند، آفریقای جنوبی، سریلانکا و فیلیپین رشد می کند. اگر خیلی نفخ دارید پاپایا بخورید. پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به هضم غذا کمک می کند و از تشکیل گاز در معده جلوگیری می کند.

6- زیره مفیدترین گیاه برای درمان معده درد است

خواص زیره: بادشکن، مقوی معده، ضد اسپاسم، افزایش دهنده شیر در مادر شیرده، ضد تشنج، ضد صرع، مقوی معده، ضد تعریق، ضد سم، ضد صفراوی، مقوی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، هضم غذا. مغذی و ادرار آور است و خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد.

7- تاثیر مثبت هل در هضم بهتر غذا و درمان معده درد

هل دارای خاصیت گرم و خشک است، جویدن دانه های آن بعد از غذا به هضم و هضم بهتر غذا کمک می کند و می تواند بوی نامطبوع دهان را از بین ببرد. خواص هل: کاهش تب، تسکین دردهای روماتیسمی، از بین بردن اسید معده. معده را تقویت می کند. و روده ها، هضم را بهبود می بخشد، قلب را تقویت می کند، باد را قطع می کند و بدن را تقویت می کند.

8- دارچین یکی دیگر از داروهای محبوب برای معده درد است

دارچین یک ادویه گرم و خوش طعم است که درد معده و حالت تهوع را تسکین می دهد. بهترین راه برای خوردن دارچین این است که یک قاشق غذاخوری دارچین را در یک لیوان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس بنوشید.

9- برگ نعنا

برگ نعناع حاوی ماده ای به نام منتول است. تهیه چای با برگ نعنا یک درمان موثر برای مشکلات گوارشی است. این گیاه به کاهش انقباضات معده و روده کمک می کند و حالت تهوع و درد معده را تسکین می دهد. آب نبات نعناع فلفلی یا جویدن برگ های آن به ویژه در کاهش حالت تهوع موثر است.

10- سرکه سیب

سرکه سیب به طور شگفت انگیزی در درمان طیف وسیعی از مشکلات گوارشی موثر است. نوشیدن یک قاشق چای خوری سرکه سیب و یک لیوان آب می تواند به سرعت سوزش سر دل را تسکین دهد. سرکه سیب همچنین حاوی تعدادی اسید مهم و سالم است.

11- بادرنجبویه و تاثیر فوق العاده آن در کاهش معده درد

بادرانجوبا گیاهی از خانواده نعناع است که شباهت زیادی به نعناع دارد اما بوی متفاوتی دارد. این گیاه دارویی پرمصرف که به بادرنجبویه معروف است از قدیم الایام در بسیاری از نقاط جهان به عنوان ضد نفخ، تب بر، مسکن درد، ضد باکتری، ضد ویروس تبخال، آنتی هیستامین، ضد تب، ضد نفخ، آرام بخش استفاده می شده است. , خواب آور, مقوی قلب, مقوی. معده و ضد اسپاسم.

12 – گلاب برای درمان سریع معده درد

برای رفع حالت تهوع و معده درد گلاب بنوشید. معجون گلاب و عسل را فراموش نکنید.

13 – درمان معده درد با جوش شیرین

جوش شیرین برای ناراحتی های شدید معده مفید است. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب ولرم اضافه کنید و بنوشید.

14- شیرین بیان و کاهش معده درد

افرادی که از رفلاکس رنج می برند باید 15 دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین بیان را با آب جوش و بعد از غذا یک لیوان بومادران بنوشند. مصرف عصاره شیرین بیان 15 دقیقه قبل از غذا با کمی آب گرم در تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل درد و سوزش معده موثر است.

درباره شیرین بیان بیشتر بدانید: 38 خاصیت باورنکردنی شیرین بیان

15- درمان معده درد همراه با تعریق

عرق کردن برای افرادی که بعد از خوردن غذاهای سنگین و گوشتی احساس سنگینی در معده می کنند تجویز می شود.

16- بومادران بهترین دارو برای معده درد است

از عطر مادر برای درمان ناراحتی های شکمی، اسهال، دل درد، خونریزی معده، تنظیم قاعدگی زنان، اشتها آور، نشاط آور، مسکن درد و سوزش معده استفاده می شود.

در این باره بیشتر بخوانید: خواص دارویی و درمانی عرق بومادران

17 – چای بابونه

چای بابونه نه تنها برای تسکین ناراحتی معده، بلکه برای آرام کردن اعصاب نیز عالی است. زیرا معده عصبی منجر به درد معده نیز می شود. چای بابونه باعث خواب می شود. پیشنهاد می کنیم این چای را قبل از خواب تهیه و بنوشید. کمی لیمو طعم بی نظیری به این چای می دهد.

در این رابطه همچنین بخوانید: 54 خاصیت شگفت انگیز بابونه برای درمان بیماری ها

18 – درمان معده درد با عسل

ترکیب عسل و مواد دیگر بهترین درمان برای معده درد است، حلوا را با آرد گندم، عسل و زعفران تهیه کنید و بخورید. همچنین ریشه و برگ کرفس تازه را بکوبید و با مقدار کافی عسل مخلوط کنید و روزی سه بار بعد از غذا یک قاشق مرباخوری میل کنید. شیر و عسل برای معده بسیار مفید است و روده ها را نرم می کند. به سالمندان توصیه می شود اگر می خواهند شیر در معده زودتر هضم شود، شیر را با عسل بخورند.

همچنین بخوانید : 10 خاصیت درمانی فوق العاده عسل

19- لیمو ترش و زنجبیل

در مورد خواص زنجبیل و فواید آن برای معده صحبت کردیم. لیمو سرشار از ویتامین C است که به عملکرد صحیح سیستم ایمنی و هضم کمک می کند. ترکیب لیمو و زنجبیل یکی از بهترین راه های طبیعی برای مبارزه با آنفولانزا و ناراحتی معده است. مقداری زنجبیل را در آبمیوه گیری بریزید و آب آن را بنوشید. آب لیمو و آب زنجبیل را با کمی آب مخلوط کرده و بنوشید.

20 – مصرف پروبیوتیک ها

غذاهای حاوی پروبیوتیک باعث بهبود سوزش سر دل، درد و ناراحتی ناشی از اسیدیته بالا و مشکلات گوارشی می شود. پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که سلامت روده و کل سیستم گوارشی را بهبود می بخشند. مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی پروبیوتیک باعث تعادل باکتری های مفید در دستگاه گوارش شده و از تشکیل اسید اضافی معده جلوگیری می کند. ماست، برخی از محصولات لبنی، محصولات سویا، کفیر، کلم ترش، شکلات تلخ و چای کومبوچا منابع خوبی از پروبیوتیک ها هستند.

درباره پروبیوتیک ها بیشتر بدانید: خواص شگفت انگیز پروبیوتیک ها

21 – آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است و حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است که علاوه بر سم زدایی بدن، هضم غذا را بهبود می بخشد. طبق مطالعه ای که نتایج آن در مجله طب سنتی چینی در سال 2015 منتشر شد، آب آلوئه ورا علائم رفلاکس اسید را بدون هیچ گونه عوارض جانبی کاهش می دهد. آب آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی که دارد تولید اسید را کاهش می دهد. قبل از غذا نصف فنجان آب آلوئه ورا بنوشید. بهتر است از آب آلوئه ورا استفاده شود که ترکیبات دارای خاصیت ملین از آن جدا شده است.

22 – آدامس

جویدن آدامس بدون قند یک راه ساده برای مقابله با سوزش سر دل است. جویدن آدامس ترشح بزاق را افزایش می دهد. بزاق قلیایی است. هنگامی که بزاق را قورت می دهید، خواص قلیایی آن اسید معده را خنثی می کند و باعث تسکین فوری سوزش سر دل می شود.

23 – مصرف زیاد آب

آب دارای pH خنثی است و می تواند اسید معده را خنثی کند، بنابراین تا حد امکان آب بنوشید.

24- جویدن طولانی هر لقمه غذا

برای تسهیل هضم بهتر است غذا را خوب بجوید.

25 – استفاده از غذاهای فیبری

برای کمک به سیستم گوارش خود یک رژیم غذایی مغذی و غنی از فیبر داشته باشید. همچنین، به جای دو وعده غذایی بزرگ، پنج یا شش وعده غذایی سبکتر در روز برای کمک به هضم غذا بخورید.

کدام غذاها فیبر بیشتری دارند: 43 مورد از بهترین غذاهای پرفیبر که تا به حال نشنیده اید!

پاسخ به سوالات پزشکی

لطفاً اگر با مشکل مشابهی مواجه شدید و راه حلی بهبود یافته پیدا کردید، تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

21 علامت هشدار دهنده و دلیل دلشکستگی

هر دردی نشانه مشکلی است که در بدن به وجود آمده و نیاز به توجه ویژه دارد، از این رو درد نشانه مقدسی تلقی می شود که می تواند با معاینه به موقع از بروز بیماری های جدی که یکی از شایع ترین و مسلماً همه گیرترین دردها است، جلوگیری کند. درد دری است که انواع و اقسام مختلفی دارد، اینجاست که باید از خود بپرسیم که آیا دستگاه گوارش ما منبع دائمی درد است؟ علت غم و اندوه ما چیست و نشان دهنده چه بیماری یا مشکلی است؟ در ادامه این قسمت از نمناک به توضیح کامل و مفصل می پردازیم.

علل مختلف دلشکستگی و پیشگیری از آن

علل غم، چه چیزی باعث غم ما می شود؟

1. به فیبروبیوتیک نیاز دارید

اگر مشکلات معده مانند نفخ، گاز، یبوست، اسهال یا رفلاکس اسید دارید، پروبیوتیک ها به شما کمک می کنند. مصرف روزانه پروبیوتیک ها با کمک به تعادل میکروارگانیسم روده، کمک به هضم، کمک به بدن در ساخت ویتامین ها و جذب مواد معدنی، تقویت سیستم ایمنی و بهبود متابولیسم، میکروارگانیسم همزیست را حمایت و جوان می کند. میکروارگانیسم‌های همزیست مجموعه‌ای از باکتری‌های مفید هستند که بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارند و می‌توانند با خوردن ماست یا غذاهای اسیدی مانند پرتقال ایجاد شوند.

2. شما در معرض مواد شیمیایی زیادی هستید

بر اساس مطالعات اخیر، عدم تقارن میکروارگانیسم های شکمی ممکن است ناشی از آلاینده های محیطی باشد. درد روده یا شکم غیرعادی است و اغلب نشانه آسیب اندام کوچک است. دکتر فرشته میگه: فکر کن چند روزی چه موادی روی بدنت میزنی. غذاهای فرآوری شده، مواد شیمیایی موجود در کرم ها، لوسیون ها، مواد شوینده و داروها اغلب می توانند عوارض جانبی مانند کاهش یا تغییر ترکیب میکروارگانیسم در روده ایجاد کنند. تبدیل شدن به تحقیقات هنوز در مورد چگونگی تأثیر این عوامل بر میکروارگانیسم ادامه دارد، اما در صورت امکان از غذاهای کامل مانند غذاهای حیوانی، گوشت، تخم مرغ، ماهی و محصولات طبیعی استفاده کنید و مصرف پروبیوتیک ها ممکن است مفید باشد.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از شکستگی قلب

3. سیستم ایمنی ضعیفی دارید

بخش مفیدی از سیستم ایمنی بدن در روده یافت می شود و سلول های پوشش آن آنتی بادی های مفید تولید می کنند. علاوه بر این، باکتری های روده ویتامین های B، بیوتین، فولات و ویتامین B12 تولید می کنند. علاوه بر این، وضعیت روده باعث جذب مواد مغذی می شود که خود برای سلامت سیستم ایمنی مفید است. بنابراین اگر اغلب بیمار هستید، وقتی معده شما با باکتری های مفید متعادل می شود، از بدن شما در برابر بیماری و عفونت دفاع می کند. تحقیقات نشان می دهد که اگر میزان میکروارگانیسم ها کاهش یابد، دیگر آنتی اکسیدان تولید نمی شود و فرد را در معرض خطر بیشتری برای بیماری قرار می دهد.

کمبود ویتامین در بدن و دل درد

4. سیستم عصبی سمپاتیک شما در حالت آماده باش است

در تحقیقی به رهبری لیندا راینمن، استاد دانشگاه ایالتی فلوریدا، رابطه بین روده و مغز مورد مطالعه قرار گرفت. او توضیح داد که چگونه مغز و روده از طریق عصب واگ با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، که از مغز تا انتهای ستون فقرات در بدن می گذرد و به همین دلیل است که هنگام استرس دچار «سوزش سر دل» می شویم. در موارد استرس عاطفی، سیستم عصبی سمپاتیک از کار می افتد و به ویژه عملکرد روده را متوقف می کند. وقتی توسط یک خرس تعقیب می شوید چه چیز دیگری باید هضم کنید؟ بدن شما جریان خون را از روده به اندام های شما کند می کند که می تواند منجر به حالت تهوع و استرس بیشتر شود. با گذشت زمان، استرس می تواند تأثیر منفی بر روده شما داشته باشد.

5. الگوی خواب شما باید اصلاح شود

کمبود خواب می تواند بر سلامت روده شما تأثیر بگذارد. اکوسیستم بزرگ و متنوع میکروارگانیسم ها در روده دارای ریتم های روزانه خاص خود است. تحقیقات نشان می دهد که یکی از راه هایی که روده شما بر خواب شما تأثیر می گذارد، از طریق ماده شیمیایی سروتونین است که بر چرخه خواب/بیداری شما تأثیر می گذارد. اگر از مردم بپرسید، به شما خواهند گفت که سروتونین در مغز تولید می شود، اما در واقع 80 درصد سروتونین تولید شده در بدن در روده تولید می شود.

کم خوابی باعث دل درد می شود

6. ورزش کنید

طبق مطالعات دانشکده پزشکی هاروارد، حرکت بدن به حرکت معده کمک می کند. تغییرات ناشی از ورزش در سیستم عصبی خودمختار (که عملکردهای بدن را کنترل می کند)، دستگاه گوارش و معده نیز بر حرکت روده بزرگ و احتمالاً روده کوچک تأثیر می گذارد. بنابراین، می‌توان به فواید ورزش در بهبود یبوست اشاره کرد. در واقع یکی از دلایل یبوست ورزش نکردن است.

چرا غصه میخوریم؟

۷- عصب معده بیش از حد فعال هستید.

طبق یک مطالعه اخیر FSU، یک میکروارگانیسم ناسالم در روده توسط یک عصب وحشی می تواند منجر به اختلالات خلقی و عاطفی شود. اعصاب معده سیگنال های حرکتی را از مغز به روده می فرستند که بر روند هضم تأثیر می گذارد. پیام های روده ای به مغز می تواند تغییر کند. از “همه چیز خوب است” تا “ما در اینجا مشکلاتی داشتیم”. به عنوان مثال، خود غذاها مانند شکر، دانه‌های روغنی، غذاهای سرخ‌شده، آرد تصفیه‌شده، افزودنی‌های شیمیایی و شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند باعث التهاب در بدن شوند و شامل سیگنال‌های خطرناکی باشند که به عصب معده می‌رسند، مانند سیگنال‌هایی که علائم اضطراب و افسردگی را بدتر می‌کنند. و این مشکل بر خلق و خو و رفتار تأثیر می گذارد.

عصب معده عامل دلشکستگی است

8. خیلی نزدیک به خواب غذا می خورید

یکی از علل شایع مشکلات روده مانند رفلاکس اسید، سوزش سر دل و حتی رفلاکس، خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن است. سوزان رمضانی، متخصص گوارش انجمن گوارش آمریکا (AGAF) می گوید: «شام را دو تا سه ساعت قبل از خواب بخورید، اگر محتوای غذای شما سرشار از کربوهیدرات و چربی است، چهار تا شش ساعت قبل از خواب بخورید.

9. چیزی در شکم شما گیر کرده است

اگر معده سفت و نفخ است، ممکن است به این معنی باشد که شما گاز یا یبوست دارید. اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، نشانه انسداد روده است. تحقیقات نشان می دهد که چنین انسدادی می تواند منجر به تورم شکم شود و بیمار اغلب احساس سفت شدن شکم می کند. علل انسداد روده می تواند به دلیل چسبندگی فتق، التهاب دیورتیکول در دیواره روده، سندرم التهابی روده (IBD) و حتی سرطان باشد.

علت دل درد بعد از غذا خوردن

10. خونریزی داخلی دارید

وجود خون در مدفوع باعث وحشت می‌شود، اما مدفوع سیاه می‌تواند نشانه‌ای از خونریزی در دستگاه گوارش مانند معده یا روده کوچک باشد. البته اگر سبزیجات تیره مانند چغندر یا مکمل های آهن مصرف نکرده اید. ، مدفوع سیاه نشان دهنده سرطان است. . خون قرمز روشن در مدفوع به دلیل خونریزی ناشی از هموروئید پس از خستگی، زور زدن یا مدفوع سفت ایجاد می شود. این می تواند اولین علامت یک مشکل جدی مانند التهاب روده، ایجاد زائده ها و کیسه ها در دستگاه گوارش و سرطان روده بزرگ باشد.

11. زمان کولونوسکوپی است

نه تنها مصرف کپسول های روده بزرگ در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است، بلکه کولونوسکوپی می تواند زندگی شما را نجات دهد. به خصوص اگر علائم سرطان مانند: خون یا چرک در مدفوع، کاهش وزن، تب، توده های غیر طبیعی که شما را از خواب بیدار می کند دارید. سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا بیماری التهابی روده (IBD) ممکن است نشان دهنده نیاز به کولونوسکوپی باشد.

علل شایع دلشکستگی

12. نیاز به فیبر غذایی

یبوست برای افراد بسته به درک آنها می تواند معانی مختلفی داشته باشد، مانند تغییر در عادات روده، مدفوع بسیار سفت یا بسیار کوچک، یا مدفوع هایی که دفع آن دشوار است. یبوست اغلب می تواند ناشی از یک رژیم غذایی نامناسب باشد، بنابراین سعی کنید تا حد امکان از خوردن فیبر و نوشیدن آب اجتناب نکنید. اگر یبوست بیش از 3 ماه طول بکشد، به خصوص اگر همراه با خون در مدفوع، کاهش وزن یا کاهش وزن باشد. اشتها، باید توسط پزشک بررسی شود، زیرا می تواند نشان دهنده بیماری های جدی مانند دیابت، فلج متعدد، بیماری پارکینسون و کم کاری تیروئید باشد.

13. ممکن است از یبوست مزمن رنج ببرید

اگر مشکلات دائمی یبوست دارید که دلیل مشخصی برای آن وجود ندارد، ممکن است از یبوست ایدیوپاتیک مزمن (CIC) رنج ببرید که با مدفوع سفت و احساس عدم توانایی دفع کامل مدفوع مشخص می شود. اگر از یبوست رنج می برید، در صحبت با پزشک خود تردید نکنید.

عامل انواع دل دردها

14. ممکن است مشکلات کبدی داشته باشید

شاید درک آن دشوار باشد، اما کبد در واقع بخشی از دستگاه گوارش است. مواد مغذی از رژیم غذایی، سموم مصرف شده و داروها از دستگاه گوارش جذب جریان خون می شوند و اولین جایی که متوقف می شوند کبد است که شامل فرآیندهای متابولیکی است که به تولید انرژی یا تجزیه مواد خطرناک کمک می کند. علائمی مانند کاهش وزن، کاهش اشتها، خستگی، تورم شکم و تغییرات در وضعیت ذهنی ممکن است از علائم اولیه بیماری کبدی، از جمله هپاتیت، سیروز یا سرطان باشد. با رشد کبد، بیماران ممکن است درد شکم سمت راست را تجربه کنند. نزدیک به سینه را تجربه کنید.

15. رژیم غذایی شما حاوی بسیاری از غذاهای چرب است.

این نوع غذاها علاوه بر عوارض آشکار غذاهای چرب، می توانند منجر به تشکیل سنگ کیسه صفرا شوند. افزایش سطح کلسترول خون باعث تشکیل سنگ های کلسترولی در کلیه می شود و مصرف کمتر چربی اشباع شده می تواند از بروز آنها جلوگیری کند.

علت غم و اندوه و درمان آن

16. شاید شما زخم معده دارید

اگر درد معده را تجربه می کنید و اغلب بعد از غذا خوردن آنتی اسید در معده خود احساس می کنید، باید برای زخم معده خود آزمایش دهید. اکثر افراد مبتلا به زخم معده دچار سوء هاضمه یا درد در قسمت بالای شکم همراه با ناراحتی در سمت چپ، راست یا گاهی اوقات در پشت هستند. آنها زندگی میکنند.

اگرچه در برخی موارد زخم معده هیچ علامتی ندارد، اما اگر علائم زخم معده مانند استفراغ خون، مدفوع سیاه یا قرمز، درد ناگهانی شکم و نفخ و گاهی کاهش وزن دارید، آن را جدی بگیرید. این تنها یکی از هزاران دلیلی است که چرا نباید سوزش سر دل را نادیده گرفت.

17. آنفولانزای معده

اسهال ناگهانی و کوتاه ممکن است نشانه مسمومیت غذایی یا “آنفولانزای معده” باشد. وقتی مدفوع شل است، ممکن است نشانه عفونت دستگاه گوارش باشد. از جمله عفونت های ویروسی مانند نوروویروس، روتاویروس یا آدنوویروس؛ عفونت های باکتریایی اغلب عفونت های سالمونلا، کمپیلوباکتر، اشریشیا کلی، شیگلا یا تک یاخته ها (توسط یک انگل) مانند ژیاردیا هستند. عفونت های باکتریایی و قارچی را می توان با دارو درمان کرد، اما باید از شر ویروس ها نیز خلاص شد.

مشکلات معده باعث دل درد می شود

18. شما به چیزی حساسیت دارید

برخی غذاها می توانند به شما آسیب برسانند، اما تشخیص آنها دشوار است. می توانید از روش آزمون و خطا استفاده کنید و هر زمان که در هنگام خوردن غذا احساس درد یا ناراحتی کردید، در صورت حساسیت به آن غذا از مصرف مجدد آن خودداری کنید. او ممکن است مدفوع شل یا اسهال داشته باشید. اگر این اتفاق افتاد، برای تشخیص علت، از جمله بیماری‌هایی مانند بیماری سلیاک (حساسیت به گلوتن) یا واکنش خطرناک به لاکتوز (حساسیت به لبنیات) به پزشک مراجعه کنید.

19. سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دارید.

مدفوع شل می تواند نشانه ای از سندرم روده تحریک پذیر باشد، اما می تواند با یبوست اشتباه گرفته شود.

التهاب روده و نشتی روده

20. التهاب روده

نباید با IBS اشتباه شود، این بیماری می تواند در قسمت های مختلف دستگاه گوارش ظاهر شود و علائم مربوط به التهاب روده قابل توجه است، مانند خون یا مخاط در مدفوع، کاهش وزن، تب و مدفوع. اغلب علائم التهاب در خارج از روده را نشان می دهد، درد مفاصل یا خارش پوست را تجربه می کند.

21. هنگامی که روده نشت می کند

علائم ناخوشایند گوارشی مانند نفخ، مشکلات گوارشی و درد می تواند ناشی از به اصطلاح سندرم روده تحریک پذیر (نفوذپذیری روده) باشد. سندرم روده تحریک پذیر اغلب نتیجه جراحی روده برای مشکلات روده بزرگ، سرطان یا سایر شرایط ژنتیکی است. علل دیگر می تواند ژنتیک و رژیم غذایی نامناسب باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا