چرا دست من میلرزد

لرزش دست یکی از مشکلاتی است که در هر سنی ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، جوانانی هستند که دستانشان به دلیل استرس شروع به لرزیدن می کند یا بیشتر افراد مسن، به ویژه آنهایی که از بیماری هایی مانند پارکینسون رنج می برند، از لرزش دست رنج می برند. در این مقاله به سوالاتی مانند علل لرزش دست و درمان هر یک از آنها می پردازیم.

فهرست

لرزش دست

لرزش دست یا لرزش به حرکات موزون و غیر ارادی دست اطلاق می شود که علامت بیماری خاصی نیست و می تواند یکی از علائم بسیاری از بیماری ها باشد. اما هستند کسانی که به همین دلیل به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند. اکثر این افراد به طور معمول متوجه لرزش دست خود نمی شوند، اما وقتی دست خود را صاف و جلو می گیرند، می توانند لرزش را ببینند.

در برخی افراد این لرزش خاص‌تر است و حتی می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن مانند سر، پاها و حتی تارهای صوتی نیز دیده شود و یا با محرک‌هایی مانند استرس تشدید شود. هر سابقه پزشکی و خانوادگی متفاوت است. به عنوان مثال، در افراد مبتلا به پارکینسون، لرزش دست ها آنقدر شدید است که به مرور زمان حتی خوردن نیز مشکل می شود.

کسانی که دچار لرزش دست می شوند در کار خود با مشکلات زیادی مواجه می شوند و اگر کارشان ظرافت دستانشان مانند جراحی، کارهای هنری و… را می طلبد، بدون شک با موانعی در زندگی خود مواجه می شوند. با وجود این شرایط لازم است این افراد از علت اصلی لرزش دست خود مانند استرس یا بیماری های زمینه ای آگاهی داشته باشند و با کمک پزشک متخصص نسبت به بهبود آن اقدام کنند زیرا درمان لرزش دست بسته به علت اصلی آن متفاوت است.

انواع لرزش دست

لرزش دست انواع مختلفی دارد اما به طور کلی به دو دسته اکشن و رعشه استراحت تقسیم می شوند. لرزش فعالیت نسبت به انواع دیگر شایع تر است و زمانی رخ می دهد که زمانی که دستان فرد شروع به حرکت می کند شروع به لرزیدن می کند. اما لرزش در هنگام استراحت نشان دهنده وضعیت جدی تری است و این زمانی اتفاق می افتد که دست های فرد روی زمین قرار می گیرد و غیره.

لرزش اساسی دست یا لرزش اساسی

این لرزش یا لرزش که لرزش خوش خیم نیز نامیده می شود، شایع ترین اختلال حرکتی است که به آن لرزش خانوادگی یا ارثی نیز می گویند. این لرزش معمولاً در بزرگسالان (40 تا 50 سال) و در اندام هایی مانند دست، سر یا سایر قسمت های بدن دیده می شود و با افزایش سن شدت آن بیشتر می شود، اما معمولاً در وهله اول دست ها را درگیر می کند. نوعی لرزش فعالیتی که به وضوح در هنگام انجام حرکات ظریف مانند کشیدن، گرفتن فنجان، استفاده از چکش یا حتی حرکت دادن دست ها به جلو، اما زمانی که بدن در حالت استراحت است، مانند زمانی که دست، پاهای خود را قرار می دهید، دیده می شود. روی ران شما، لرزش متوقف می شود. با این حال، استرس عاملی است که معمولاً به طور موقت لرزش دست را افزایش می دهد.

علت دقیق لرزش دست ناشناخته است، اما نیمی از بیمارانی که لرزش دست داشته اند، این لرزش را از یکی از اعضای خانواده خود داشته اند. با این حال، ژن مسئول این بیماری هنوز پیدا نشده است.

به گزارش webmd، علت دقیق لرزش اساسی هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز که باعث لرزش می شود، در تالاموس پردازش می شود. تالاموس ساختاری است که در اعماق مغز قرار دارد و فعالیت عضلات را کنترل و هماهنگ می کند.

برخی از پزشکان همچنین ممکن است آزمایش خون را برای بررسی دقیق‌تر علت لرزش دست تجویز کنند تا مشخص شود آیا عاملی مانند اختلالات تیروئید یا حتی اضطراب وجود دارد یا خیر. البته ممکن است لرزش دست بیمار پس از مصرف برخی داروها تشدید شود که با مراجعه به پزشک و بررسی داروهای آنها قابل مشاهده است.

چه چیزی باعث لرزش دست می شود؟

به طور کلی معمولاً علت خاصی برای لرزش دست وجود ندارد، اما ممکن است بیماری های عصبی خاصی باعث این عارضه شوند.

ام اس :

به عنوان مثال، در بیماری ام اس، یک بیماری خودایمنی یا مولتیپل اسکلروزیس، سلول های ایمنی بدن به پوشش سلول های عصبی حمله می کنند و در حرکت پیام ها از طریق سیستم عصبی اختلال ایجاد می کنند. اگر این تارهای عصبی آسیب ببینند، وظیفه کنترل حرکات بدن مانند دست را بر عهده دارند، می توانند باعث لرزش و عدم کنترل صحیح دست شوند.

سکته مغزی :

سکته هایی که در آن رگ های مغز توسط عواملی مانند پلاک های چربی (مثلاً در سکته مغزی ایسکمیک) یا لخته شدن خون (سکته هموراژیک) مسدود می شوند، خون رسانی به ناحیه ای از مغز کاهش می یابد و سلول های مغز در این ناحیه کاهش می یابد. بخشی از آن از کاهش مواد مغذی و اکسیژن رنج می برد. در نتیجه این سلول ها می میرند و اگر وظیفه تامین اعصاب قسمت خاصی از بدن مانند ماهیچه های دست را بر عهده داشته باشند، کنترل حرکات دست دشوار می شود و فرد دچار لرزش دست می شود.

آسیب مغزی:

هنگامی که قسمت های خاصی از مغز در اثر ضربه آسیب ببیند، به ویژه مخچه که برای حرکات ظریف و تعادل بدن بسیار موثر است، خطر لرزش دست و ناتوانی در انجام حرکات با آن ها مانند نقاشی و چکش زدن وجود دارد. .

پارکینسون:

لرزش دست در حالت استراحت مشخصه اصلی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون است. در بیش از یک چهارم این افراد لرزش دست حتی در حین فعالیت نیز رخ می دهد. در بیماران پارکینسون، با پیشرفت بیماری، دستان آنها، به ویژه زمانی که قاشق یا لیوان را در دست می گیرند، حرکات تند و تیز شدیدی را تجربه می کنند تا جایی که فرد نمی تواند به طور مستقل غذا بخورد.

دیستونی تونیسیته:

در شرایطی به نام دیستونی، تون عضلانی به دلیل فراوانی پیام های عصبی مختل می شود. اگر درک تون عضلانی برای شما دشوار است، به عضلات گردن خود توجه کنید. این ماهیچه ها باید در حالت هوشیاری تون یا کشش خاصی داشته باشند تا بتوانند سر را به حالت عمودی نگه دارند، اما در هنگام خواب این تون یا کشش عضلانی از بین می رود و سر می افتد.
این تنش در عضلات دست نیز وجود دارد. و اگر به این بیماری مبتلا هستید، به دلیل اختلال در کشش یا تون عضلات دست، حرکات موزون به صورت لرزش دست ایجاد می شود.

بیماری PTSD

البته گاهی اوقات لرزش دست می تواند بخشی از علائم وضعیتی به نام PTSD باشد که پس از وقوع یک رویداد استرس زا برای بیمار یا زمانی که فرد مجبور به تحمل استرس مزمن و فشار روانی شده است، رخ می دهد.

آتاکسی:

در وضعیت دیگری به نام آتاکسی، بدن فرد معمولاً لرزش های متناوب را تجربه می کند و دست او نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بیماری منشا ژنتیکی نیز دارد.

مصرف الکل:

در افرادی که بیش از حد الکل یا مواد مخدر مصرف می کنند و یا در افرادی که به طور ناگهانی مصرف آنها را قطع کرده اند، ممکن است متوجه لرزش دست شوند. با گذشت زمان این ماده جایگزین ماده طبیعی در بدن فرد می شود و اگر فرد به طور ناگهانی مصرف آن را قطع کند یا به مصرف این ماده ادامه دهد، پیام های مغز او مختل می شود. به همین دلیل توصیه می شود افرادی که قصد قطع ماده ای را دارند به تدریج آن را قطع کنند تا بهتر بر عوارض آن غلبه کنند.

وجود مواد خاص:

برخی از مواد می توانند هنگام ورود به بدن باعث ایجاد مسمومیت عصبی عضلانی شوند. به عنوان مثال، جیوه فلزی توانایی عبور از پوست را دارد و زمانی که دماسنج های جیوه ای می شکند، اگر آن را با دست جمع کنید، به جیوه فرصت داده اید تا وارد بدن شما شود. اگر جدی است، به بیمارستان بروید.

پرکاری تیروئید:

در یکی از اختلالات تیروئید که پرکاری تیروئید نامیده می شود، بدن با تولید بیش از حد هورمون تیروئید متابولیسم خود را افزایش می دهد، به طوری که فرد همیشه هوشیار و عصبی است. نه تنها اثر افزایش متابولیسم بدن می تواند باعث لرزش دست شود، بلکه استرس و عصبی بودن ناشی از پرکاری تیروئید نیز می تواند باعث لرزش دست شود. در چنین مواردی، لرزش دست را می توان به راحتی با رفع مشکل اصلی، یعنی اختلال تیروئید، برطرف کرد.

سمیت کبد:

کبد و کلیه اندام هایی هستند که مسئول پاکسازی بدن از سموم هستند. زمانی که فردی پس از مصرف مواد سمی دچار مسمومیت می شود، ممکن است اندام های پاک کننده بدنش آسیب ببیند و در نتیجه علائمی مانند لرزش یا رعشه را تجربه کند.

اضطراب منتشر

اضطراب منتشر نوعی از اضطراب است که معمولاً تدریجی است و مزمن می شود. زمانی که فردی دچار این عارضه می شود، به دلیل استرس، ناقل های شیمیایی مانند کاتکول آمین ها در بدن او ترشح می شود که تحریک پذیری عضلات را افزایش می دهد و می تواند علائمی مانند لرزش را ایجاد کند. مقاله استرس و اضطراب را ببینید.

کم کاری تیروئید

اگر فردی از بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید رنج می برد و مجبور است هورمون های تیروئید مصنوعی یا لووتیروکسین مصرف کند، اگر دوز اشتباه مصرف کند، حتی می تواند علائم پرکاری تیروئید را ایجاد کند. همانطور که گفته شد پرکاری تیروئید می تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب در بیمار شود و منجر به لرزش دست شود.

مصرف کافئین

مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و چای می تواند باعث لرزش دست در افراد مستعد تپش قلب، بی قراری و اضطراب شود.

برخی داروها

داروهای لیتیوم سدیم والپروات یا دپاکین که برای درمان روان پریشی استفاده می شوند. علاوه بر این، سالبوتامول، کورتیکواستروئیدها و آمفتامین ها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث لرزش دست شوند.

درمان لرزش دست چیست؟

اگر لرزش دست شما به حدی است که شما و اطرافیانتان را آزار می دهد، می توانید به متخصص مغز و اعصاب یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و آزمایشات لازم را برای شروع درمان متناسب با مشکل خود انجام دهید. آنچه مهم است این است که اگر پزشک دارو یا ورزش تجویز کرد، آن را به طور کامل و درست انجام دهید.

اگر پزشک بیماری های زمینه ای مانند پرکاری تیروئید یا نارسایی کبد و کلیه را به عنوان علت اصلی لرزش دست تشخیص دهد (به عنوان مثال، بر اساس سطح بالای کراتینین در خون شما)، ممکن است دارو یا درمان تجویز کند. به متخصص دیگری مراجعه کنید. . همچنین اگر مشکل از دوز داروی شماست، می توانید با مشورت پزشک دوز را کاهش دهید.

در برخی موارد، نکته مهم این است که شما اراده کافی برای درمان لرزش دستان خود را دارید، اگر این لرزش ناشی از سبک زندگی نامناسب باشد. به عنوان مثال، از آنجایی که استفاده از کورتون ها یا کورتون یکی از محرک های لرزش دست است، باید بتوانید خود را کنترل کنید و به محض احساس سرماخوردگی یا درد آنها را مصرف نکنید.

علاوه بر این، اگر فردی عصبی هستید، مصرف محرک هایی مانند کافئین در قهوه یا چای نه تنها شما را عصبی تر می کند، بلکه لرزش دست شما نیز تشدید می شود. علاوه بر این، اگر به مواد مخدر یا الکل معتاد هستید، باید اعتیاد خود را به آرامی با کمک یک پزشک یا روانپزشک ترک کنید تا علائم خطرناکی در شما ایجاد نشود.

اگر طبق نظر پزشک لرزش دست شما نیاز به مداخله فیزیوتراپیست داشته باشد، می توانید با مراجعه به کلینیک های تخصصی نحوه انجام حرکات اصلاحی را یاد بگیرید. کار فیزیوتراپیست شامل بازگرداندن تعادل، هماهنگی و ظرافت به بدن شما با استفاده از روش های خاص است. برای مثال اگر لرزش دست شما ناشی از گرفتگی عضلات باشد، می توانید با حرکات خاصی عملکرد و قدرت عضلات دست را تقویت کنید.

اگر نمی توانید لرزش دست خود را با کنترل استرس بهبود بخشید، می توانید با مشورت با روانپزشک، تغییر سبک زندگی، استفاده از تکنیک های آرام سازی یا حتی مصرف داروهای تجویز شده، احساسات و استرس خود را کنترل کنید.

بهتر است بدانید که بهتر است هر چه زودتر و از سنین پایین استرس خود را کنترل کنید تا اثرات مضری بر بدنتان نداشته باشد و سریعتر و راحت تر از بین برود.

درمان دارویی برای لرزش دست

خط اول درمان دارویی برای از بین بردن لرزش دست شامل داروهایی مانند پروپرانولول، متوپرولول و نادولول است که در دسته بتابلوکرها قرار دارند. این داروهای مسدودکننده بتا نیز برای کاهش علائم ام اس استفاده می شود. به عنوان خط دوم، داروهای ضد تشنج مانند پریمنیدون و برای افراد مبتلا به پارکینسون از داروهایی مانند لوودوپا یا پرامیپکسول استفاده می شود.

در برخی موارد پزشک نمی تواند علت اصلی لرزش را تشخیص دهد، بنابراین داروهای آرامبخش برای بیمار تجویز می کند یا با تزریق بوتاکس محل اتصال عصب و عضله را فلج می کند و لرزش دست را ضعیف می کند.

درمان های جدید لرزش دست

در مواردی که لرزش دست با هیچ یک از روش های فوق بهبود نیافته باشد، باعث اختلال در زندگی و کار فرد شده و یا در مواقعی که نیاز به درمان های قوی تری باشد، پزشکان از روش های جدیدتری مانند تحریک مغز با tDCS یا تحریک عمیق استفاده می کنند. DBS.

برای درمان DBS، پزشک یک ژنراتور کوچک را در زیر پوست بالای قفسه سینه قرار می دهد. این ژنراتور سیگنال هایی را به الکترود کاشته شده در هیپوتالاموس مغز می فرستد تا حرکات ارادی بدن با کنترل بیشتری انجام شود. لازم به ذکر است که از این روش برای درمان بیماری پارکینسون و دیستونی استفاده می شود.
همچنین برای استفاده از دستگاه TDCS، الکترودهایی بر روی سر قرار می گیرد که با ارسال سیگنال به قسمت های خاصی از مغز، لرزش دست را تعدیل می کند.
. در نهایت باید گفت به استثنای مواردی مانند پارکینسون و دیستونی که کیفیت زندگی بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، در سایر موارد لرزش دست عارضه جدی نیست و می توان با پزشک مشورت کرد و علت زمینه ای را با دقت بیشتری بررسی کرد. . عارضه خود را درمان کنید

دکتر مجید کیهانی فرد در سال 1352 در شهر اصفهان به دنیا آمد، وی در سال 1370 با نمره 54 در کنکور سراسری در مقطع دانشجوی پزشکی در دانشگاه اصفهان تحصیل کرد. اعصاب شروع به مطالعه کردند و در همان سال با تحقیقات بسیار موثر در زمینه ام اس موفق شدند در زمینه کنترل علائم ام اس به موفقیت چشمگیری دست یابند.

Latest posts by دکتر کیهانی فرد (see all)

اگر دچار لرزش دست شدید، باید با پزشک مشورت کنید. بسیاری از مردم لرزش دست ها را با بیماری پارکینسون مرتبط می دانند، اما شایع ترین علت لرزش دست «لرزش اساسی» است.

لرزش اساسی معمولاً بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد اما به خوبی درک نشده است. تصور می شود که این نوع لرزش در برخی خانواده ها به دلیل اختلال در عملکرد بخش هایی از سیستم عصبی مرکزی مانند مخچه باشد.

محققان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث شکست عصبی می‌شود یا چگونه می‌توان آن را متوقف کرد، و همچنین نمی‌دانند که لرزش زمینه‌ای یک فرآیند مخرب است یا خیر. افراد مبتلا به لرزش اساسی لرزش مکرری را تجربه می کنند که با حرکت بدتر می شود. لرزش غیر قابل کنترل است و اغلب در دست ها، بازوها، سر و تارهای صوتی رخ می دهد.

شدت لرزش‌ها می‌تواند زیادتر هم باشد که شرایط مختلفی می‌تواند در بروز لرزش بیشتر نقش داشته باشد. به گزارش هلث لاین، در این مقاله به بررسی علل رایج لرزش دست و روش‌های درمانی آن‌ها می‌پردازیم.

ارتعاشات چیست؟

لرزش یک اختلال حرکتی رایج است، انقباض غیرارادی و ریتمیک عضلات باعث لرزش می شود. لرزش در دست ها شایع است، اما می تواند در بازوها، سر، تارهای صوتی، تنه و پاها نیز رخ دهد. لرزش ممکن است متناوب باشد، هر از گاهی رخ دهد یا ثابت باشد. گاهی اوقات لرزش به خودی خود اتفاق می افتد و گاهی اوقات نشان دهنده مشکل سلامتی یک فرد است.

لرزش دست ها می تواند هنگام انجام برخی کارها مانند نوشتن و طراحی مشکلاتی ایجاد کند و فردی که دست هایش می لرزد ممکن است در نگهداری و استفاده از ابزار و وسایلی مانند کارد و چنگال نیز دچار مشکل شود. بیش از 20 نوع لرزش وجود دارد، اما بیشتر آنها به دو گروه تقسیم می شوند:

لرزش در حالت استراحت: این حالت زمانی رخ می دهد که عضلات شل هستند، مانند دست ها در بازوها.

لرزش عملی: بیشتر لرزش‌ها، لرزش‌های عملی هستند، به این معنی که زمانی رخ می‌دهند که عضلات به دلیل حرکت ارادی منقبض شوند.

چه چیزی باعث لرزش دست می شود؟

به طور کلی، مشکلات مربوط به مغز به عنوان مسئول لرزش شناخته می شوند. در برخی موارد، علت ناشناخته است، اما لرزش اغلب ناشی از اختلالات عصبی، اختلالات حرکتی یا سایر مشکلات سلامتی است.

شرایط عصبی

برخی از بیماری های عصبی که می توانند باعث لرزش دست شوند عبارتند از:

مولتیپل اسکلروزیس (MS): بسیاری از افراد مبتلا به ام اس درجاتی از لرزش دارند که اغلب زمانی ایجاد می شود که این بیماری به مناطقی از مسیرهای سیستم عصبی مرکزی که حرکت را کنترل می کنند آسیب می رساند.

سکته مغزی: سکته ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که لخته خون یک شریان را مسدود کرده و از رسیدن خون به مغز جلوگیری می کند. این وضعیت می تواند باعث آسیب دائمی به مسیرهای عصبی شود و منجر به لرزش شود.

ضربه مغزی: آسیب مغزی همچنین می تواند به اعصاب درگیر در هماهنگی حرکات آسیب برساند. لرزش دست به احتمال زیاد زمانی رخ می دهد که آسیب بر اعصاب خاصی تأثیر بگذارد.

بیماری پارکینسون: بیش از 25 درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، لرزش‌های مرتبط با عمل و همچنین لرزش رایج‌تری در حالت استراحت در یک یا هر دو دست دارند. لرزش معمولا از یک طرف بدن شروع می شود و به احتمال زیاد به طرف دیگر بدن سرایت می کند. لازم به ذکر است که لرزش در دوره های استرس یا هیجانات شدید بارزتر می شود.

اختلالات حرکتی

نمونه هایی از اختلالات حرکتی که باعث لرزش دست می شوند عبارتند از:

لرزش اساسی: این یکی از شایع ترین اختلالات حرکتی است که علت آن هنوز ناشناخته است. لرزش معمولا هر دو طرف بدن را درگیر می کند، اما بیشتر در دست ها دیده می شود. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد در حال حرکت است، اما همچنین زمانی که او ایستاده است. ژنتیک معمولاً مسئول نیمی از موارد لرزش اساسی است.

لرزش دیستونیک: در یک فرد مبتلا به دیستونی، مغز پیام‌های نادرستی ارسال می‌کند که منجر به بیش فعالی ماهیچه‌ها، وضعیت‌های غیرطبیعی و حرکات ناخواسته مداوم می‌شود. بزرگسالان جوان و افراد میانسال بیشتر در معرض ابتلا به لرزش دیستونیک هستند که می تواند در هر عضله ای رخ دهد.

موارد زیر نیز می توانند باعث لرزش دست شوند:

– شرایط روانی مانند افسردگی یا اختلال استرس پس از سانحه

اختلالات دژنراتیو ارثی مانند آتاکسی ارثی یا سندرم X شکننده

– سوء مصرف یا پرهیز از الکل

مسمومیت با جیوه

پرکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید

– نارسایی کبدی یا کلیوی

اضطراب یا وحشت

علاوه بر این، برخی داروها نیز می توانند باعث لرزش دست شوند، مانند:

– داروهای خاص آسم

– آمفتامین ها

– کافئین

– کورتیکواستروئیدها

– داروهایی که برای درمان برخی اختلالات روانپزشکی و عصبی استفاده می شود

چگونه از لرزش دست جلوگیری کنیم؟

اگر یک بیماری زمینه ای، مانند پرکاری تیروئید، مسئول لرزش دست باشد، معمولاً زمانی که فرد تحت درمان قرار می گیرد، وضعیت بهبود می یابد. اگر لرزش یک عارضه جانبی باشد، اغلب با تغییر دارو از بین می رود. موارد زیر نیز ممکن است کمک کند:

سبک زندگی خود را تغییر دهید

موادی که می توانند باعث لرزش شوند را محدود کنید یا از آن اجتناب کنید، مانند کافئین و آمفتامین ها که باعث کاهش یا از بین بردن لرزش فرد می شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند هماهنگی، تعادل، کنترل، عملکرد و قدرت عضلانی را بهبود بخشد. یک کاردرمانگر می تواند به افراد مبتلا به لرزش کمک کند تا به فعالیت های روزانه خود ادامه دهند.

تکنیک های روانشناسی

اگر اضطراب یا هراس مقصر لرزش باشد، ممکن است فرد از تکنیک های آرام سازی مانند تمرینات تنفسی بهره مند شود.

آیا لرزش دست درمانی دارد؟

گزینه های درمانی بر اساس علت لرزش دست شما تعیین می شود، اگرچه هیچ درمان قطعی برای اکثر لرزش ها وجود ندارد. اگر لرزش دست شما به دلیل یک مشکل پزشکی زمینه ای باشد، درمان می تواند لرزش را کاهش داده یا از بین ببرد.

اگر کافئین، الکل یا سایر محرک‌ها بر لرزش تأثیر می‌گذارند، آن‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر لرزش یکی از عوارض جانبی دارو است، با پزشک خود در مورد راه های جایگزین صحبت کنید یا دوز دارو را تغییر دهید.

اگر لرزش دست شما ناشی از لرزش اساسی است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این مشکل که اغلب از نوجوانی یا چهل سالگی شروع می شود، با افزایش سن تشدید می شود.

درمان ها می توانند برخی از علائم را تسکین دهند. انواع درمان های مورد استفاده به شدت لرزش و عوارض احتمالی هر گزینه درمانی بستگی دارد، بنابراین خود فرد به همراه پزشک می توانند بسته به شرایط خود گزینه های درمانی بهتری را انتخاب کنند.

در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید

در صورت تجربه دست دادن یا علائم لرزش ضروری، حتما به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. پزشک شما احتمالاً چندین آزمایش را برای رد احتمالات دیگر قبل از تشخیص تجویز می کند. پس از تشخیص، می توانید گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر لرزش خفیف باشد و با فعالیت های روزانه تداخل نداشته باشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد.

اگر کنترل لرزش خیلی سخت می شود، ممکن است بخواهید گزینه های درمانی خود را مرور کنید. پیدا کردن یکی که برای شما کار می کند با کمترین عوارض جانبی می تواند زمان بر باشد. با پزشک خود و هر درمانگر یا متخصصی که می بینید در مورد بهترین درمان برای بیماری خود صحبت کنید.

گزینه های درمان لرزش

اکثر انواع لرزش قابل درمان نیستند و لرزش خفیف معمولاً نیازی به درمان ندارد. اگر این لرزش بر کیفیت زندگی روزانه شما تأثیر می گذارد، گزینه های درمانی زیادی در دسترس هستند.

درمان های ضروری برای لرزش

برای لرزش اساسی، پزشک ممکن است مسدود کننده های بتا مانند پروپرانولول، متوپرولول یا نادولول و همچنین داروهای ضد تشنج مانند پریمیدون را تجویز کند.

درمان های بیماری پارکینسون

پزشکان اغلب داروهای خاص بیماری مانند لوودوپا و کاربیدوپا را برای مدیریت موارد پیشرفته تجویز می کنند.

درمان های ام اس

مسدود کننده های بتا، داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد تشنج از جمله گزینه های درمانی برای افراد مبتلا به لرزش ناشی از ام اس هستند.

لرزش های غیر قابل توضیح

اگر پزشکان نتوانند علت لرزش را تشخیص دهند، ممکن است داروهای آرام بخش تجویز کنند. برخی ممکن است سم بوتولینوم یا تزریق بوتاکس را تجویز کنند، اگرچه اینها باعث ضعف انگشت می شوند.

درمان های جایگزین

اگر فردی به داروها پاسخ ندهد یا لرزش شدیدی داشته باشد که به طور قابل توجهی بر زندگی او تأثیر بگذارد، پزشک ممکن است مداخلاتی مانند تحریک عمیق مغزی (DBS) را توصیه کند.

تحریک عمیق مغز به پزشک نیاز دارد تا یک ژنراتور کوچک را زیر پوست در قسمت بالای قفسه سینه قرار دهد. سیگنال های الکتریکی را به الکترودهای کاشته شده در تالاموس، بخشی از مغز که حرکات غیر ارادی خاصی را هماهنگ و کنترل می کند، ارسال می کند. پزشکان از این روش برای درمان لرزش های مرتبط با بیماری پارکینسون، لرزش اساسی یا دیستونی استفاده می کنند.

لرزش دست احتمالا با افزایش سن بدتر می شود، اگرچه برخی داروها، موادی مانند کافئین و اضطراب نیز می توانند باعث لرزش شوند. اگر لرزش ادامه یابد یا بدتر شود به حدی که فرد را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد، باید با پزشک مشورت کند.

در پایان

شایع ترین علت لرزش دست، لرزش ضروری است. این اختلال عصبی باعث ایجاد لرزش های مکرر و کنترل نشده به خصوص در حین حرکات می شود. از دیگر علل لرزش دست می توان به اضطراب و تشنج اشاره کرد. اگرچه هیچ درمان دستی برای اکثر لرزش ها وجود ندارد، بسته به علت آن، داروهای تجویزی و تغییر شیوه زندگی می توانند تسکین دهند.

آیا به تازگی متوجه شده اید که نمی توانید یک لیوان را با دستان خود ثابت نگه دارید؟ یا گاهی اوقات دستان شما چنان می لرزد که در انجام کارهای روزانه دچار مشکل می شوید؟ حرکات غیر ارادی دست را لرزش دست می نامند. بروز این مشکل در میان افراد میانسال و مسن شایع است و به طور کلی تهدید جدی محسوب نمی شود. اما گاهی اوقات لرزش دست می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد یا انجام فعالیت هایی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و رانندگی را برای فرد دشوار کند.

لرزش دست ممکن است گهگاه رخ دهد یا مداوم باشد. ارتعاشات به طور کلی به دو دسته کلی تقسیم می شوند. لرزش در حالت استراحت زمانی رخ می دهد که عضلات شل هستند، مانند زمانی که دست ها روی پاها هستند. اما لرزش عمل زمانی رخ می دهد که عضلات به دلیل حرکت ارادی منقبض شوند. اگر شما هم با مشکل لرزش دست مواجه هستید، این مقاله دیجی کالا مگ را تا انتها دنبال کنید تا با مهم ترین علل این اختلال آشنا شوید.

شایع ترین علل لرزش دست

لرزش یک حرکت ریتمیک غیرارادی است که معمولاً به دلیل مشکلاتی در مناطقی از مغز که حرکات بدن را کنترل می‌کنند، رخ می‌دهد. لرزش دست ممکن است تنها علامتی باشد که فرد تجربه می کند یا ممکن است با لرزش در سایر قسمت های بدن همراه باشد. بسته به علت اصلی لرزش، این مشکل می تواند خفیف یا شدید، موقت یا مزمن باشد. در بیشتر افراد یکی از دلایل زیر به لرزش کمک می کند.

1. لرزش اولیه

لرزش اساسی شایع ترین دلیلی است که یک فنجان چای یا قهوه در دستان شما می لرزد. لرزش زمانی شروع می شود که کاری را با دستان خود انجام می دهید، اما زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهید ناپدید می شوند. برای مثال، وقتی یک لیوان آب می نوشید، مقاله می نویسید یا از رایانه استفاده می کنید، لرزش ممکن است بدتر شود.

دلیل خاصی برای این اختلال وجود ندارد، اما در برخی افراد تغییر در یک ژن وجود دارد. اگر یکی از والدین شما این مشکل را داشته باشد، شما نیز در معرض خطر هستید. لرزش اساسی معمولاً برای سلامتی شما مضر نیست، اما می تواند با افزایش سن بدتر شود و انجام کارهای روزانه مانند غذا خوردن را دشوار کند. اگر علائم شما خفیف است، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر لرزش دست شما را از انجام کارهای روزانه باز می دارد یا در محل کار برای شما مشکل ایجاد می کند، ممکن است به دارو، کاردرمانی یا جراحی نیاز داشته باشید.

2. بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون اغلب اولین چیزی است که هنگام فکر کردن در مورد علل لرزش دست به ذهن خطور می کند. هنگامی که به این حالت مبتلا می شوید، به دلیل آسیب به سلول های مغزی که حرکت ماهیچه ها را کنترل می کنند، دست شما می لرزد.

معمولاً لرزش از یک دست شروع می شود، اما به مرور زمان می تواند طرف دیگر بدن را نیز درگیر کند. علاوه بر لرزش دست، ممکن است آهسته‌تر حرکت کنید، در حفظ تعادل مشکل داشته باشید یا متوجه سفت شدن دست‌ها و پاهای خود شوید. در بیماران مبتلا به لرزش دست ناشی از بیماری پارکینسون، از داروها و گاهی اوقات جراحی برای کنترل بهتر عضلات استفاده می شود.

3. مولتیپل اسکلروزیس (MS)

ام اس به غشای اعصاب به نام میلین آسیب می رساند. هنگامی که این بیماری را دارید، ممکن است متوجه لرزش در دست ها یا سایر قسمت های بدن خود شوید. استفاده از دارو رایج ترین راه برای درمان ام اس است. علاوه بر این، فیزیوتراپیست یا کاردرمانگر می تواند به شما در کنترل علائم بیماری کمک کند.

4. پرکاری تیروئید

آیا اخیراً سطح هورمون تیروئید خود را بررسی کرده اید؟ لرزش دست ممکن است نشانه پرکاری تیروئید (افزایش فعالیت غده تیروئید) باشد. اگر این عارضه را دارید، ممکن است ضربان قلب سریع داشته باشید، ناخواسته وزن کم کنید، به نور حساس باشید و مشکل خواب داشته باشید. پرکاری تیروئید با یک آزمایش خون ساده تشخیص داده می شود و با دارو درمان می شود.

5. مصرف بیش از حد کافئین

اگر عادت دارید روز خود را با قهوه شروع کنید، بهتر است مصرف خود را به یک یا دو فنجان محدود کنید. کافئین یک محرک است. بنابراین، همان ماده شیمیایی طبیعی که به بیدار شدن شما کمک می کند، در صورت مصرف بیش از حد، باعث افزایش ضربان قلب و لرزش دست می شود. قهوه تنها مقصر این مشکل نیست. کافئین همچنین در داروهای سردرد بدون نسخه، شکلات و برخی نوشابه ها یافت می شود.

6. الکل را ترک کنید

اگر به الکل معتاد هستید، ممکن است علائم ترک مانند لرزش دست را تجربه کنید. لرزش دست معمولاً 10 ساعت پس از آخرین نوشیدنی شروع می شود و می تواند تا چند هفته ادامه یابد. برخی از برنامه های درمان دارویی از داروها برای کمک به مدیریت علائم ترک الکل استفاده می کنند.

7. کمبود خواب

اگر در ماشین بنزین نزنید، نمی توانید انتظار حرکت آن را داشته باشید. همچنین نمی توانید انتظار داشته باشید که مغزتان بدون خواب قادر به ارسال پیام به تمام قسمت های بدن باشد. کمبود خواب بر سیستم عصبی خودمختار (ANS) تأثیر می گذارد. ANS عملکرد اندام های داخلی بدن را کنترل می کند و در تنظیم ضربان قلب و فشار خون نقش دارد. اگر به اندازه کافی نخوابید، مغز شما می تواند پیام های بدی را به دستان شما ارسال کند و باعث لرزش آن ها شود.

خوشبختانه این مشکل با خواب و استراحت کافی برطرف می شود. اگر به دلیل مشغله کاری کم خواب هستید، هر چه زودتر به خواب عادی برگردید. اما اگر با مشکل بزرگتری مانند بی خوابی مزمن مواجه هستید، برای رفع آن با پزشک مشورت کنید.

8. هیپوگلیسمی

اعصاب و ماهیچه های شما با کمک قند خون کار می کنند. بنابراین اگر قند کافی مصرف نکنند، در دستان خود احساس لرزش می کنید. هیپوگلیسمی می تواند ناشی از دیابت، مصرف برخی داروها، نوشیدن بیش از حد الکل یا نخوردن کافی باشد. پزشک می تواند به شما در تعیین علت لرزش و کنترل آن کمک کند.

9. استرس

وقتی چیزی شما را تحت فشار قرار می دهد، مانند سخنرانی یا تماشای یک فیلم ترسناک، اعصاب شما تحت تاثیر قرار می گیرد. در نتیجه دستان شما می لرزد و ضربان قلب شما تندتر می شود. هنگامی که استرس دارید، سیستم عصبی سمپاتیک که بخشی از سیستم عصبی خودمختار است، ماده ای به نام نوراپی نفرین ترشح می کند که ضربان قلب شما را افزایش می دهد و باعث لرزش دستان شما می شود. لرزش دست با کاهش استرس ناپدید می شود. هنگام مواجهه با این مشکل، سعی کنید از تکنیک های کاهش استرس مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن استفاده کنید.

ده داروهای خاصی مصرف کنید

لرزش دست یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها است. برخی از رایج ترین داروها شامل داروهایی هستند که برای درمان خلق و خو، تشنج، میگرن، نوروپاتی (آسیب عصبی) و آسم تجویز می شوند. برخی آنتی هیستامین ها نیز در این مشکل نقش دارند. اگر به تازگی مصرف داروی جدیدی را شروع کرده اید و دچار لرزش دست شده اید، در مورد تغییر دارو با پزشک خود صحبت کنید.

11. سیگار

اگرچه برخی از افراد برای کاهش استرس سیگار می کشند، اما سیگار در واقع می تواند باعث اضطراب شود. نیکوتین، ماده اعتیادآور موجود در تنباکو، وارد جریان خون شما می شود و ضربان قلب شما را افزایش می دهد. این می تواند منجر به اضطراب و لرزش دست شود. اگر سیگار می کشید، با پزشک خود در مورد بهترین راه های ترک سیگار صحبت کنید.

12. کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم عصبی دارد. اگر گوشت یا تخم مرغ نمی‌خورید، شیر نمی‌نوشید یا از داروهای خاصی استفاده نمی‌کنید که با ویتامین B12 تداخل دارند، ممکن است دچار کمبود شوید. کمبود ویتامین B12 باعث لرزش دست یا بی حسی و گزگز در دست ها و پاها می شود. در چنین شرایطی، پزشک می تواند به شما توصیه کند که آیا باید مکمل های غذایی مصرف کنید یا خیر.

13. فئوکروموسیتوم

فئوکروموسیتوم یک تومور نادر است که در غده فوق کلیوی ایجاد می شود. اگرچه این تومور معمولاً خوش خیم است، اما می تواند فشار خون شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. علاوه بر این باعث لرزش، تعریق زیاد، تنگی نفس و سردرد می شود. از آنجایی که تومور می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته شود، بهتر است آن را با جراحی خارج کنید.

14. اختلالات کبدی

لرزش می تواند نشانه برخی از مشکلات کبدی از جمله بیماری ویلسون باشد. در این بیماری ژنتیکی تجمع مس در بدن به کبد و مغز آسیب می رساند و منجر به خستگی و زردی (زردی چشم و پوست) می شود. پزشکان بیماری ویلسون را با داروها و تغییرات رژیم غذایی درمان می کنند.

15. اختلالات مغزی

اگر دچار سکته مغزی یا آسیب مغزی شده اید، ممکن است عضلات دست شما شروع به لرزیدن کنند. از پزشک خود در مورد استفاده از دارو یا کاردرمانی برای کنترل لرزش سوال کنید. همچنین از کافئین، نیکوتین یا هر چیز دیگری که ممکن است علائم را بدتر کند اجتناب کنید.

آخرین کلمه

لرزش دست مشکلی است که معمولا افراد میانسال و مسن را درگیر می کند. استرس، مصرف زیاد کافئین، ترک الکل، کم خوابی، بیماری پارکینسون، سیگار کشیدن و اختلالات کبدی از شایع ترین علل این مشکل هستند.

اگر مطمئن هستید که لرزش دست شما به دلایل ساده ای مانند کم خوابی یا مصرف بیش از حد کافئین ایجاد می شود، می توانید خودتان آن را برطرف کنید. اما اگر لرزش ادامه پیدا کرد، به تدریج بدتر شد یا انجام فعالیت های روزانه را دشوار کرد، باید به پزشک مراجعه کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منبع: webmd

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا