چرا در ناحیه شمال بارندگی زیاد است

سرویس علمی ستاره – چرا میزان بارندگی در شهرهای مختلف کشور متفاوت است؟ این تفاوت عمدتاً ناشی از تأثیر عوامل طبیعی است که بر میزان بارندگی تأثیر می گذارد. علاوه بر عوامل طبیعی، فعالیت های انسانی نیز از جمله عوامل غیرطبیعی است که بر دما و بارندگی تأثیر می گذارد. در ادامه با عوامل طبیعی و علمی موثر بر میزان بارش آشنا خواهید شد.

پیشنهاد ستاره:

عوامل محلی؛ عوامل تغییر ناپذیر که آب و هوا را کنترل می کنند

1) زبری

فلات ها ساختاری ناهموار به ایران داده اند. فلات ایران فلات آناتولی را در شمال غربی به فلات پامیر در شمال شرقی متصل می کند. بلندترین نقطه فلات ایران قله دماوند با ارتفاع 5671 متر و پست ترین نقطه آن دشت لوت با ارتفاع 56 متر است.

تأثیر نابرابری بر میزان بارندگی

الف) تعیین توزیع بارش: فلات ها به عنوان مانعی در برابر عبور ابرها عمل می کنند و باعث پراکندگی عناصر بارشی و ایجاد اختلاف در میزان بارش در شهرهای مختلف می شوند.

2) موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی) هر کشور بر روی کره زمین، نوع آب و هوا و توزیع بارش را تعیین می کند. به عنوان مثال ایران با 1648195 کیلومتر وسعت در کمربند خشک جهان قرار دارد و سالانه 860 میلی متر بارندگی دارد. در مناطق جنوبی و شرقی، بر خلاف مناطق شمالی و غربی؛ بارندگی کم است، بارندگی دیر اتفاق می افتد، نوسانات بارندگی زیاد است، باران عمدتاً به صورت رگبار برای یک دوره کوتاه از سال می بارد.

چه عواملی باعث کاهش بارندگی شده است:

الف) آلودگی هوا و دودهای شیمیایی: دانشمندان بر این باورند که دود ناشی از سوختن درختان و گیاهان در هنگام آتش سوزی به طور طبیعی مانع از خاموش شدن آتش توسط باران می شود.

ب) افزایش گازهای گلخانه ای و دمای زمین: گرمای بیش از حد زمین ناشی از افزایش جمعیت و استفاده از انرژی باعث شده تا برف قبل از رسیدن به سطح زمین به باران تبدیل شود.

ج) آلاینده های نیروگاه ها، کارخانه ها و پالایشگاه ها: قطرات ریز بخار آب به دلیل وجود آلاینده ها توانایی تشکیل قطرات بزرگتر را ندارند. بخار آب نقش مهمی در عملکرد چرخه آب در طبیعت دارد.

عوامل خارجی نیز بر میزان بارندگی تأثیر می گذارد

علاوه بر عوامل محلی، عوامل دیگری نیز بر بارش جوی تأثیر می گذارد که در ایران وجود ندارد و از کشورهای دیگر وارد می شود، به نام عوامل خارجی. مانند:

1) فرابر سیبری: در فصل پاییز، هوای سرد و خشک سیبری پس از عبور از دریای خزر. باعث بارندگی در سواحل شمالی ایران می شود. میزان بارندگی در منطقه انزلی نسبت به سایر مناطق بیشتر است.

2) موسمی: بادهای موسمی بادهای فصلی اقیانوس هند هستند. این بادها در تابستان آب و هوای گرم و مرطوبی را ایجاد می کنند.

3) بیابان های عربستان و شمال آفریقا: در تابستان به دلیل فشار زیاد مناطق گرمسیری آزور، آسمان ایران بدون ابر است که باعث گرم شدن سطح زمین می شود.

4) بادهای غربی: در زمستان این بادها با امواج کوتاه و بلند هوا را سرد می کنند.

5) جریان باد گرمسیری: جریان باد گرمسیری در تابستان بر فراز ایران و در زمستان بر فراز بحرین حرکت می کند و شرایط آب و هوایی پایدار ایجاد می کند.

6) پاد سیکلون نیمه گرمسیری: در تابستان به دلیل افتادگی مداوم هوا به سمت جنوب و به سمت بادبانی نیمه گرمسیری، پاد سیکلون نیمه گرمسیری تشکیل شده و به صورت زبانه ای مدیترانه ای در سراسر ایران پخش می شود.

در افسردگی، غم و اندوه به لایه های عمیق زندگی نفوذ می کند و در احساسات و رفتار شما اختلال ایجاد می کند. اگر احساس افسردگی می کنید حتما با کمک یک روانشناس متخصص ریشه مشکل را پیدا کرده و راه حلی برای آن بیابید. برای تماس با متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

چرا مقدار بارندگی در شهر‌های کشور با هم فرق دارد؟ این تفاوت بیشتر به خاطر تاثیر عوامل طبیعی است که بر مقدار بارش باران تاثیر گذار هستند. علاوه بر عوامل طبیعی، فعالیت‌های انسانی نیز جزو عوامل غیرطبیعی هستند که بر میزان دما و بارش تاثیر گذارند. در ادامه با عوامل طبیعی و علمی تاثیرگذار بر میزان بارندگی آشنا می‌شوید.

عوامل محلی؛ عوامل تغییر ناپذیر که آب و هوا را کنترل می کنند

1) بی نظمی

فلات‌ها ساختار ناهمواری به ایران داده اند. فلات ایران، فلات آناتولی در شمال غربی را به فلات پامیر در شمال شرقی متصل می‌کند. بالاترین نقطه فلات ایران، قله دماوند با ارتفاع ۵۶۷۱ متر و کمترین آن دشت لوت با ارتفاع ۵۶ متر است.

تأثیر نابرابری بر میزان بارندگی

الف) تعیین پراکندگی بارش: فلات ها به عنوان مانعی در برابر عبور ابرها عمل می کنند و باعث پراکندگی عناصر بارشی و ایجاد اختلاف در میزان بارش در شهرهای مختلف می شوند.

ب) تعیین نوع آب و هوا: به دلیل ارتفاعات زیاد در کاهش دما تاثیر دارند.

2) موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی (عرض و طول جغرافیایی) هر کشور بر روی کرۀ زمین تعیین کنندۀ نوع آب و هوا و پراکندگی بارش است. مثلا ایران با وسعتی معادل ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر در کمربند خشک جهان قرار گرفته است و سالانه ۸۶۰ میلی متر بارندگی دارد. در مناطق جنوبی و شرقی، برخلاف مناطق شمالی و غربی؛ بارندگی کم است، وقوع بارش با تأخیر صورت می‌گیرد، نوسانات بارش زیاد است، بارش‌ها بیشتر به صورت رگباری در زمان کوتاهی از سال می‌بارد.

چه عواملی باعث کاهش بارندگی شده است:

a) آلودگی هوا و دودهای شیمیایی: دانشمندان بر این باورند که دود ناشی از سوختن درختان و گیاهان در آتش سوزی به طور طبیعی مانع از خاموش شدن آتش توسط باران می شود.

b) افزایش گازهای گلخانه ای و دمای زمین: گرمای بیش از حد زمین ناشی از افزایش جمعیت و استفاده از انرژی باعث شده تا برف قبل از رسیدن به سطح زمین به باران تبدیل شود.

ج) آلاینده‌های ناشی از نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها: قطرات کوچک بخار آب به علت وجود آلاینده‌ها، قابلیت تشکیل قطرات بزرگتر را ندارند. بخار آب نقش مهمی در عملکرد چرخه آب در طبیعت دارد.

عوامل خارجی نیز بر میزان بارندگی تأثیر می گذارد

علاوه بر عوامل محلی، عوامل دیگری نیز بر بارش جوی تأثیر می گذارد که در ایران وجود ندارد و از کشورهای دیگر وارد می شود که عوامل خارجی نامیده می شوند. مانند:

1) فربار سیبری: در فصل پاییز هوای سرد و خشک سیبری پس از عبور از دریای خزر (خزر). باعث بارندگی در سواحل شمالی ایران می شود. میزان بارندگی در منطقه انزلی نسبت به سایر مناطق بیشتر است.

2) موسمی: بادهای موسمی بادهای فصلی اقیانوس هند هستند. این بادها در تابستان آب و هوای گرم و مرطوبی را ایجاد می کنند.

3) بیابان های عربستان و شمال آفریقا: در تابستان به دلیل استقرار فشار زیاد در مناطق نیمه گرمسیری آزور، آسمان ایران بدون ابر است که باعث گرم شدن سطح زمین می شود.

4) بادهای غربی: در زمستان این بادها باعث ایجاد هوای سرد با امواج کوتاه و بلند می شود.

5) جریان باد گرمسیری: جریان باد گرمسیری در تابستان بر فراز ایران و در زمستان بر فراز بحرین حرکت می کند و شرایط آب و هوایی پایدار ایجاد می کند.

6) پرفشار نیمه گرمسیری: به دلیل فرونشست مداوم هوا در جنوب و نیمه گرمسیری در تابستان، پرفشار نیمه گرمسیری به صورت زبانه ای از مدیترانه بر روی ایران شکل می گیرد و امتداد می یابد.

منبع: ستاره

صبح بخیر . عوامل زیادی در افزایش بارندگی در شمال کشورمان موثر است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

نزدیکی به دریای خزر یکی از مهمترین عوامل افزایش بارندگی است.البرز
و ورود سیبری و رطوبت توده های غربی از دیگر عوامل است.

با تشکر از گاما و دوست عزیزمان برای سوال.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
النا

وای خدای من، این مقاله خیلی جالب بود! من اصلا نمی‌دونستم که چرا در ناحیه شمال بارندگی زیاده. اینقدر واضح و قابل فهم بود که حتی یه نوآموز هم مثل من متوجه می‌شد. ممنون از کسی که این مقاله رو نوشته!

دکمه بازگشت به بالا