چرا در عقد به داماد نبات میدهند

پایگاه خبری تحلیلی «پارس» – چیدن سفره عقد یکی از رسوم و رسوم دیرینه ایرانیان بوده که هنوز هم در بین آنها رایج است. ایرانیان باستان بر این باور بودند که از چیدن سفره عقد و نمادهایی که داخل سفره گذاشته می شود می توان استفاده کرد زیرا باعث شادی و نشاط زوج های جوان می شود و رسم بر این است که در مراسم عقد سفره عقد چیده می شود سپس عروس و داماد روی این سفره می نشیند و در محضر قرآن و با قرائت خطبه عقد از طرف داماد به طور رسمی ازدواج می کند. هر یک از اجزای سفره عقد سرشار از معانی خاص خود است که هر کدام حامل پیامی است. اما این مفاهیم چیست؟ دقیقاً در چه مفاهیمی ریشه دارند و چیدمان سفره های عقد امروزی شبیه سفره های عقد است که در سنت های قدیمی رواج یافته و یا کاملاً تغییر کرده اند. پاسخ این سوالات را از سارا جلالوند یکی از کارشناسان سفره عقد پرسیدم.

از ماجرای سفره عقد بگویید.

تاریخ دقیقی در مورد پیدایش سفره عقد وجود ندارد، اما شواهد نشان می دهد که برپایی این سفره به دوران قبل از ظهور اسلام برمی گردد، اما پس از ظهور اسلام، این سفره هویت اسلامی نیز دارد. قرآن، آینه، فنجان آب و عسل از اجزای اصلی این سفره بود، اما اقلام دیگری نیز با توجه به قومیت های مختلف و اعتقادات مذهبی مردم روی سفره ها قرار می گرفت.

در گذشته سفره عقد بسیار ساده و کم هزینه بود و برای زوج های جوان نماد خوشبختی و سعادت محسوب می شد. شواهد نشان می دهد که مهمترین هدف عزیزان بعد از چیدن سفره عقد این است که تلاش کنند تا زوج های جوان با وجود این نمادها زندگی خوب و موفقی را در شروع رابطه خود شروع کنند.

فلسفه وجود قرآن و آینه و شمعدان و سکه و آب بر سر سفره عقد را توضیح دهید.

چون قرآن پیامی از جانب خداوند است، برای تحکیم ازدواج باید بر سر سفره باشد. برای حفظ احترام به کلام خدا باید قرآن را روی سفره بگذارند، آینه ای هم روی سفره گذاشته می شود تا عروس و داماد خودشان را در آینه ببینند. شمع های قرار گرفته در کنار آینه نیز نشان دهنده روشنایی و گرمای خانه است.

از اتاق داخل میز نیز برای افزایش رزق و روزی زوجین استفاده می شود. وجود آب روی سفره بسیار مهم است زیرا مایه حیات انسان است و اکثر خانواده ها به وجود آب روی سفره اعتقاد دارند.

دلیل وجود شاخه های سبزی و نان و پنیر و سبزی چیست؟

شاخه نبات نماد زندگی شیرین است و هر یک از طراحان سفره عقد با توجه به سلیقه زوجین و خود نقش های مختلفی را روی شاخه نبات پیاده می کنند. نان، پنیر و سبزیجات نمایانگر وسعت زندگی هستند و سبزیجات نیز نمایانگر سبزی و سلامتی هستند. وجود نان، پنیر و سبزیجات سر سفره بسیار ضروری است. مریخ نیز روی میز قرار می گیرد زیرا عروس و داماد از رویدادها دور هستند.

دلیل وجود میوه های مختلف اغلب بر سر سفره های عقد چیست؟

بهره مندی عروس و داماد از همه نعمت های طبیعی خداوند دلیل بر وجود میوه هایی مانند انار و سیب قرمز بر سر سفره است اما وجود میوه هایی مانند آناناس و موز و غیره n فقط برای ظاهر و سفره آرایی خود و وجود آنها ضروری نیست، همچنین این میوه ها به سلیقه طراح تزیین می شوند و تغییراتی در شکل آنها ایجاد می شود. طراحی ظرف عسل روی میز بسیار مهم است.

در مراسم عقد رسم بر این است که عروس و داماد با گذاشتن عسل در دهان یکدیگر زندگی شیرینی را با هم آغاز می کنند. تخم مرغ نماد تداوم نسل و بچه دار شدن است و چیدمان آن نیز بر اساس سلیقه طراح سفره عقد است. قرار دادن گل روی سفره عقد به منظور ایجاد طراوت و شادابی در زندگی زوجین است. همچنین انگشتر به دلیل اهمیتی که در پایه ازدواج دارد دارای تزئینات خاص و زیبایی است.

فلسفه مالیدن شکر بر سر عروس و داماد در مراسم عقد چیست؟

در مراسم عروسی، زنان شاد روی پارچه سفیدی که نمادی از بارش شادی، شیرینی و برکت بر عروس و داماد است، بر سر عروس و داماد شکر می مالند.

چه کسی سفره عقد شما را طراحی کرد؟

به نظر من زیبایی در سادگی است. سفره عقد من خیلی ساده بود و خودم چیدم و از کریستال های مادرم که خیلی دوستش داشتم استفاده کردم و وسایل سفره عقد را داخلش گذاشتم.

یک پارچه ترمه زیبا روی سفره عقدم پهن کردم و سعی کردم برای تزیین سفره عقد از توری های آبی و سفید استفاده کنم. میوه ها را با سلیقه در ظرف چیدم و از گل هایی که در گلدان منزلمان داشتیم برای تزئین سفره استفاده کردم و چند گل کنار قرآن گذاشتم.

شمع های ساده آبی و سفید هم روی میز گذاشتم. می خواستم سفره عقدم هم اصل و هم ساده باشد. بستگان شوهرم و بسیاری از دوستانم از طراحی میز و طرحی که من دادم استقبال کردند.

هزینه طراحی و ساخت سفره عقد چقدر است؟

جوایز از یک میلیون تومان به بالا شروع می شود اما مبلغ دقیق جایزه مشخص نیست. بسیاری از طراحان سفره عقد هر قیمتی را که بخواهند به مشتریان ارائه می دهند، اما هر چه اقلام استفاده شده در سفره گرانتر باشد، قیمت طرح های سفره نیز بالاتر خواهد بود.

چند نوع سبک ایرانی برای طراحی سفره عقد وجود دارد؟

ایرانیان و مردم محلی طبق آداب و رسوم خود سفره های مختلفی طراحی می کنند. در برخی از استان ها حتی مرسوم است که سر سفره دوغ، ماست و کره داشته باشند، اما به طور کلی سفره عقد سنتی متفاوتی در نقاط مختلف کشور با توجه به ذائقه و آداب و رسوم هر شهر طراحی می شود.

سفره های عقد امروزی چقدر با مفهوم اصلی سفره عقد فاصله داشته اند؟

همان طور که گفته شد، سفره های عقد که در قدیم الایام رواج یافت، عمدتاً به خاطر سعادت و خوشبختی زوج های جوان بود، اما امروزه برخی از خانواده های ایرانی از مفهوم و پیام اصلی سفره عقد غفلت کرده اند. و با الهام از این سری ها سعی می کنند سفره عقد خود را به سبک این کشورها طراحی کنند.

کریستال ها و مجسمه های گران قیمت میلیونی نیز توسط این خانواده ها خریداری می شود تا سفره عقدشان اروپایی جلوه کند، در صورتی که پرداخت این هزینه ها و تحمیل هزینه ها به داماد نمی تواند تضمینی برای خوشبختی و سعادت زوج های جوان باشد.

نورپردازی متفاوت در مراسم، قرار دادن مجسمه، کریستال، پارچه و گران قیمت خارجی و لوکس از ویژگی های سفره عقد به سبک اروپایی است که سفره عقد را می طلبد.

به نظر شما دلیل اینکه برخی خانواده ها می خواهند سفره عقد یا فرزندانشان گرانتر و مجلل تر باشد چیست؟

زندگی مدرن و معاصر دیدگاه مردم را نسبت به زندگی تغییر داده است. اگر مردم مادیات را در اولویت زندگی خود قرار دهند و نسبت به فرهنگ اصیل کشور خود بی تفاوت باشند، ترجیح می دهند سفره عقد گران قیمت و مجلل تری داشته باشند. در سر زبان بین خانواده و آشنا باشید.

نگاه به زندگی با در نظر گرفتن معنویت و مفهوم سعادت خانوادگی باعث می شود که مردم کمتر درگیر چشم و هم چشمی و مادی گرایی باشند. توصیه من به این خانواده ها این است که شادی فرزندان خود را در ابتدای زندگی مشترک در اولویت قرار دهند.

برای مشاهده محتوا از این بررسی بگذرید

راه علم آموزی توجه به روش ها و الگوهایی است که از معلم می آموزیم، نگاه و توجه ما به معلمان و آموزش های آنها می تواند تمام سوالات ما را در کلاس های سوادآموزی
حل کند که فقط به وسایل کمک آموزشی و آنها بسنده نمی کنیم. نوشتن مطلبی نادرست و بیهوده است، در کنار این آموزش ها سعی کنید روش و فرمول سوالات
را بدانید.بدانید که “دانستن” رمز پیروزی شما در تمام امتحانات و شرایط است.

سایت همیار خاص تمام تلاش خود را می کند تا بهترین پاسخ ها را برای شما عزیزان جمع آوری کند

از طریق نظرات
ما را برای بهبود کیفیت محتوا حمایت کنید

دسترسی آسان به اصول اولیه:

با کلیک بر روی مقطع تحصیلی خود می توانید به تمامی صفحات دروس خود مانند ریاضی، شیمی، فارسی، عربی و … دسترسی پیدا کنید.
استفاده از تمامی امکانات سایت رایگان است.

3/5 – (1 نمره)

چرا شب عروسی به داماد شیرینی می دهند؟

در این مطلب از سایت همسر تایم به این سوال پاسخ می دهیم که چرا داماد در شب عروسی شیرینی می گیرد؟

بیشتر بدانید:

ازدواج چیست؟

خاطرات شب عروسی

مدل دستمال عروس

چرا به داماد شیرینی میدی؟

در زمان های قدیم آداب و رسوم و آداب زیادی وجود داشت که بسیاری از آنها اکنون منسوخ شده اند.

شیرین شدن دهان داماد باعث می شود زندگی مشترک با کام شیرین آغاز شود و در نتیجه عشق و علاقه بیشتری بین زن و شوهر برقرار شود.

اگرچه در زمان های قدیم غذاهای شیرین بسیار کمتر بود، اما خوردن شیرینی و شیرینی باعث ایجاد حس شیرینی در کام می شد.

البته بیشتر این آداب و رسوم بر اساس خرافات است و پایه علمی ندارد و خوردن شیرینی به عنوان یک رسم قدیمی شناخته می شود.

از اینکه وقت گذاشتید و این مقاله را از وب سایت همسرم خواندید بسیار سپاسگزارم.

کلمات مرتبط:

چرا به داماد شیرینی می دهند چرا به داماد شیرینی می دهند چرا به داماد شیرینی می دهند چرا به داماد شیرینی می دهند چرا به داماد شیرینی می دهند؟

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا