چرا در شهرستان دزفول قارچ را به روش گلخانه ای کشت می کنند

انواع کشت گلخانه ای

انواع کشت گلخانه ای بسته به روش کار و بستر رشد گیاه به دو دسته هیدروپونیک و کشت روی بستر خاکی تقسیم می شوند. کشت خاکی رایج ترین و قدیمی ترین روش گلخانه ای است. هیدروپونیک یکی از جدیدترین انواع کشت گلخانه ای است و تقریباً مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است. هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند. به طور کلی کاشت و پرورش محصولات با کیفیت در گلخانه در یک محیط کنترل شده تقریبا راحت تر است، اما در ابتدا باید مبلغ قابل توجهی را برای ساخت گلخانه اختصاص دهید. خرید بستر رشد گیاه، سیستم آبیاری، تجهیزات گلخانه ای، ساخت اسکلت گلخانه، هزینه های کارگری، حمل و نقل و … در این روش ها بسیار حائز اهمیت است. مهمترین مزیت کشت گلخانه ای این است که به صورت ارگانیک انجام می شود، بنابراین محصولات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

یکی از مشکلاتی که باعث رشد کشاورزان در گلخانه شده است کمبود آب است.

با توجه به جلوگیری از هدر رفت آب از طریق تبخیر و روش های نوین آبیاری، کشت گلخانه ای به آب کمتری نسبت به روش کشت معمول نیاز دارد. نسبت به کشت در فضای باز
وقتی از روش گلخانه ای استفاده می کنیم می توانیم در هر محیطی با هر نوع آب و هوا و هر نوع خاکی کشت کنیم.

یعنی حتی اگر به دلایلی مانند شوری، کمبود غذا، سنگینی، وجود عوامل بیماری زا و آلودگی در خاک، خاک قابل کشت نباشد، باز هم می توان به روش هیدروپونیک در گلخانه کشت کرد. اگر با هیدروپونیک آشنایی ندارید و برای اولین بار است که درباره آن می شنوید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

سودآورترین محصولات در کشت گلخانه ای

شاخه های گل های زینتی را قطع کنید

قارچ

توت فرنگی

زعفران

خیار و گوجه فرنگی

فلفل

طالبی

اگر بخواهیم مزایای کشت گلخانه ای را در سرفصل ها بیان کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید محصولات خارج از فصل

کشت متراکم محصولات زراعی

کشت در خارج از محیط طبیعی

کم آبی بودن

تولید محصولات با کیفیت بهتر

افزایش نرخ برداشت

تعداد کارگران را کاهش دهید

مراحلی که برای کشت گلخانه باید طی کنیم:

به طور کلی بسته به نوع گیاه این مراحل متفاوت است اما تا حد امکان

ضدعفونی کف گلخانه و خزانه های تولید نهال

ضدعفونی خاک گلخانه هایی که همه ساله مورد استفاده قرار می گیرند ضروری به نظر می رسد در غیر این صورت خاک آلوده به قارچ شده و مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

برای ضدعفونی کف باید از مواد شیمیایی و غیر شیمیایی توصیه شده
استفاده کنید:

– ضد عفونی خاک با حرارت
– ضد عفونی خاک با مواد شیمیایی (متیل بروماید و دازومت)

مرحله دیگری نیز وجود دارد که در آن باید به فکر خرید کودهای کشاورزی مرغوب باشید. همانطور که کود اصلی و باکیفیت به میزان قابل توجهی بهره وری محصول را افزایش می دهد، کود تقلبی و بی کیفیت نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری به بار آورد. کشاورزان متخصص در زمینه کاشت گلخانه ای خرید 20 کود 20 20 را اکیدا توصیه می کنند.همراه با این کودها می توانید از کودهای NPK نیز استفاده کنید.

با خرید کودهای NPK تمامی نیازهای گیاه خود را برطرف خواهید کرد.

تهیه بذر یا نهال گیاه مورد نظر

از بذر و قلمه می توان برای کاشت گیاهان استفاده کرد.

کارشناسان معتقدند کاشت نهال به دلیل کوتاه شدن زمان بهره برداری، کاهش نیروی انسانی در حین انتقال بذر به گلخانه، کاهش فاصله بذرها در زمان نگهداری و رشد آنها، قابلیت تعیین کیفیت گیاه و توانایی انتخاب گیاهان سالم و سالم، اما کاهش مصرف آب بسیار مقرون به صرفه تر از کاشت بذر است.

در هر صورت دقت کنید که اگر از بذر استفاده می کنید، بذرهای تایید شده و سالم بخرید.

قبل از کاشت بذرها را آبیاری کنید

برخی از بذرها مانند بذر خیار را باید ابتدا در گلدان بکارید و بعد از آماده شدن به دیم منتقل کنید.

رطوبت خاک گلدان باید روزانه چک شود و در صورت نیاز آبیاری شود، در تابستان می توان چند بار در روز آبیاری کرد اما در زمستان هر چند روز یک بار کافی است.

این کار با استفاده از لوله هایی با نازل روی سر انجام می شود تا آب به آرامی خاک گلدان را مرطوب کند یا باران را از پشت بام آبیاری کند.

ضد عفونی کشتارگاه

قبل از انتقال بذر، پیوند، پیازچه به داخل سالن باید سالن را با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی کنید و از ورود مواد خارجی آلوده به سالن جلوگیری کنید.

انتقال بذر، نهال یا پیاز گیاه به گلخانه

قبل از اینکه نشا از محیط کنترل شده گنج وارد زمین شود، لازم است تا چند روز گیاه را با شرایط محیط بیرونی تطبیق داده و سپس انتقال دهیم.

این انتشار در بهار برای عادت به سرما و در پاییز برای عادت به گرما انجام می شود و در این حالت هوای گلخانه در شرایط عادی چند تا چند ساعت در روز نگه داشته می شود تا نهال ها در حین انتقال آسیب نمی بینند. .

اطمینان حاصل کنید که قبل از انتقال بذر باید تمام شرایط رعایت شود و تمام مراحل کار با توجه به زمان بندی مناسب انجام شود زیرا توقف بیش از حد نهال در گنجینه مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که مهمترین آنها ضعف گیاه و کاهش عملکرد.

مهمترین عوامل محیطی در کشت گلخانه ای

PH چقدر باید باشد؟

ظرفیت جذب مواد مغذی به شدت به pH خاک بستگی دارد. کمبود pH خاک می تواند اثرات منفی بر رشد و نمو گیاه داشته باشد.

PH قلیایی باعث می شود که حلالیت عناصر غذایی ضروری برای گیاه کاهش پیدا کند و جذب عناصر غذایی مانند آهن ، سرب ، منگنز و روی در گیاه کم شود.
 از سمت دیگر خاک هایی که اسیدی هستند دارای مقادیر PH کمتر از 4.5 تا 5 هستند ، در این مقدار PH حلالیت عناصر مثل آهن ، آلومینیوم و منگنز بقدری افزایش می یابد که می تواند برای گیاه مسمومیت ایجاد کند. بهترین PH در مناطق مرطوب بین 5 تا 7 و در مناطق خشک بین 7 تا 9 است. و در کشت گلخانه ای که میزان رطوبت و… قابل کنترل است PH حدود 7.5 را می توان در نظر گرفت.

البته این عدد به نوع گیاه شما به شدت بستگی دارد بنابراین اول PH مناسب گیاه خود را تحقیق کنید و سپس در جهت کاهش یا افزایش آن می توانید از مواد مختلفی استفاده کنید.
به طور مثال برای قلیایی تر کردن خاک از آهک برای اسیدی تر کردن خاک می توانید از کودهای اسید زا استفاده کنید. کود سولفات آمونیوم نیز به اسیدی کردن خاک می تواند کمک کننده باشد.

نور مناسب برای کشت گلخانه ای

شدت نور دریافتی از خورشید و طول دوره نوری باید با توجه به نوع گیاهان رشد یافته در محیط گلخانه کنترل شود. به طور کلی گیاهان با توجه به مدت زمان روشنایی و تاریکی به سه دسته تقسیم می شوند:

گیاهان روز بلند:

گیاهانی که برای گلدهی به حداقل 10 تا 14 ساعت نور نیاز دارند، گیاهان روز بلند هستند.

در این گیاهان افزایش مدت دوره تاریکی باعث توقف رشد زایشی این گیاهان و رشد رویشی و طولی آنها می شود. مثال: لیلی، مینا، اطلسی و نازگل

گیاهان روز کوتاه:

این نوع گیاهان برای تبدیل رشد رویشی به رشد زایشی، تولید اندام و باردهی به کمتر از 12 ساعت نور نیاز دارند. مثال: گل داودی

گیاهان روز خنثی:

زمان گلدهی این نوع گیاهان بستگی زیادی به تعداد ساعات نور ندارد. اما افزایش طول دوره نوری باعث تسریع و افزایش کیفیت رشد گل گیاه می شود. مثال: گل ژربرا، میخک و انواع گل های تابستانی

حال بسته به میزان نور مورد نیاز گیاه می توان شدت نور را تنظیم کرد.

سایه ها برای کاهش شدت یا طول دوره نوری و سیستم های نور مصنوعی برای افزایش شدت نور یا طول دوره نوری استفاده می شود. در روزهای طولانی تابستان به خصوص در مناطق گرمسیری می توان مواد مات کننده (مانند آهک) را روی پوشش گلخانه ها پاشید تا از شدت نور ورودی به گلخانه کاسته شود.

آبیاری مناسب در کشت گلخانه ای

در کشت گلخانه ای 5 روش آبیاری دستی یا سنتی، آبیاری محیطی، آبیاری سقفی یا آبشاری، آبیاری مه آلود، آبیاری قطره ای وجود دارد که بهترین آنها آبیاری قطره ای است.

با توجه به انواع مختلف گیاهان کشت شده در گلخانه نمی توان به میزان آب مورد نیاز اشاره کرد اما نکات کلی در رابطه با آبیاری قابل ذکر است.

اگر مقدار آب خیلی زیاد باشد منجر به کاهش هوای کافی در ریشه و بروز مشکلات رشد گیاه می شود و با علائمی مانند طول ساقه و نرمی ساقه، خوابیدن ساقه روی زمین و ترک خوردن ظاهر می شود. میوه.

از آنجایی که آبیاری زیاد منجر به مشکلاتی در گیاه می شود، آبیاری باید قبل از شروع تنش آبی گیاه انجام شود.

اگر بستر گل زهکشی خوبی نداشته باشد و هوای کافی در اطراف ریشه وجود نداشته باشد، عملیات آبیاری را نمی توان به خوبی انجام داد.

بیماری ها و علف های هرز کشت گلخانه ای

بیماری های رایج در کشت گلخانه ای

کلروز (کمبود آهن)، پوسیدگی میوه (کمبود کلسیم)، ترک خوردن میوه (به دلیل آبیاری نامناسب)، گرمازدگی، آفتاب سوختگی و … که ناشی از بی توجهی به شرایط (نور، آب، دمای مناسب، PH مناسب و مناسب است). لقاح) رخ می دهد.

و بیماری های انگلی و مسری مانند قارچ ها، ویروس ها، باکتری ها، مایکوپلاسماها، نماتدها که در اثر رعایت نکردن اصول بهداشتی در استفاده از ادوات کشاورزی و یا رعایت نکردن توصیه های بهداشتی توسط کارگران و … ایجاد می شود. کنترل آنها با رعایت بهداشت، ضدعفونی ابزار کشاورزی، جلوگیری از ورود افراد دیگر به گلخانه، ضدعفونی چکمه ها قبل از ورود به گلخانه. همچنین می توان از سموم خاص استفاده کرد.

بعد از بیماری ها علف های هرز نیز اهمیت پیدا می کنند. که برای تولید محصول با کیفیت باید کنترل شود.

راه های مقابله با علف های هرز در کشت گلخانه ای

تهیه بذر گواهی شده و سالم

بهداشت
وجین خارج از گلخانه برای از بین بردن منبع اصلی بذر علف های هرز حمل شده توسط باد.

از رشد علف های هرز چند ساله مانند پیچک در زیر گیاهان و داخل گلخانه جلوگیری کنید

حذف تمام گیاهان نزدیک گلخانه

یک مرز عاری از علف های هرز در اطراف گلخانه حفظ کنید

کشت گلخانه ای چیست؟

کشت گلخانه ای یکی از راه حل های مدرن برای مبارزه با سرما، گرما و کم آبی است و در بسیاری از کشورهای قطبی یا کشورهای گرمسیری که دارای آب و هوای سرد یا گرم هستند و یا با مشکل کم آبی مواجه هستند، ساخت گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات باشد. در این مناطق

البته سال هاست که کشت مصرف میوه های گلخانه ای در کشورهای اروپایی و غربی رواج یافته است، زیرا میوه های گلخانه ای سالم تر و طبیعی تر از میوه های کشت شده هستند و برای رشد آنها از کود و سم شیمیایی استفاده نمی شود. . در حالی که میوه های زمین های کشاورزی خیلی سریع تحت تأثیر قرار می گیرند و در معرض نور مستقیم خورشید، گرما و سرمای بیش از حد قرار می گیرند، آنها دچار سرمازدگی یا گرمازدگی می شوند.

انواع بستر رشد گلخانه ای

هیدروپونیک

در این نوع کشت از خاک برای رشد گیاهان استفاده نمی شود، بلکه برای استقرار ریشه از پرلیت یا بسترهای حاوی پشم سنگ استفاده می شود. معمولاً پس از استقرار گیاهان در بستر، بلافاصله با کمک قطره چکان های مخصوص که در کنار هر گیاه دیده می شود، آبیاری و تغذیه کامل گیاه انجام می شود.

هیدروپونیک یا کشت مطلق آب

در این نوع کشت معمولاً تمام کودهای لازم برای گیاه به آب مقطر اضافه شده و به منبعی مجهز به پمپ آب و چندین لوله متناسب با اندازه گلخانه آورده می شود. گیاهان در سوراخ های در نظر گرفته شده یعنی لوله های آب قرار می گیرند تا ریشه این گیاهان کاملاً داخل آب باشد، با جریان یکنواخت آب در داخل لوله ها، مواد مورد نیاز گیاه را جذب می کنند.

کشت در بستر خاک

خاک مورد استفاده در گلخانه باید دارای بافت سبک، مرطوب و قابل نفوذ باشد. اگر بافت خاک سنگین باشد (خاک رسی) باید با افزودن ماسه و کود حیوانی پوسیده اصلاح شود.

گیاهان گلخانه ای در دمای بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد بهترین عملکرد را دارند. و دمای مورد نیاز در شب به طور متوسط ​​4.5 درجه کمتر از روز است. در دمای معمولی چون فعالیت گیاه به حداکثر خود می رسد، برای انجام فتوسنتز به نور بیشتری نیاز دارد. رطوبت نسبی مورد نیاز در گلخانه بین 70 تا 80 درصد است.

انواع کشت گلخانه ای

کشت ردیفی خاک در گلخانه:

اغلب برای کشت صیفی و سبزی استفاده می شود و قبل از کشت تهیه می شود و با کود تغذیه می شود.

مدل های هیدروپونیک گلخانه ای:

هیدروپونیک تکنیک کاشت گیاهان بدون خاک است، ریشه ها در هوا رشد می کنند که باید خیلی مرطوب نگه داشته شود یا در آب که باید هوادهی خوبی داشته باشد یا در ماده جامد دیگری غیر از خاک که رطوبت را حفظ می کند. ریشه که غذای مورد نیاز گیاه را تامین می کند، حاوی ترکیب متعادلی از مواد غذایی است، در حال حاضر از مخلوط کوکوپیت و پرلیت به عنوان بستر اصلی با درصدهای مختلف برای محصولات مختلف گلخانه ای در کشورمان استفاده می شود.

هیدروپونیک به ما این امکان را می دهد که در ازای کار کمتر و زمان کمتر، محصول بیشتری داشته باشیم. در این روش گیاه در آب غنی از مواد مغذی رشد می کند. با این حال، هیدروپونیک می تواند به عنوان روشی برای رشد گیاهان در محیط های متراکم دیگر، مانند مخلوطی از پوست درخت، بدون خاک استفاده شود. در این سیستم هیچ علف هرز رشد نمی کند و گیاهان حاصل از این روش عموماً سالم تر هستند. زود باشید و فضای کمتری را اشغال کنید. شرکت برگ سبز بر اساس طرح اولیه و نوع کشت گلخانه ای و آزمایش آب بهترین نوع هیدروپونیک را در اختیار شما قرار می دهد.

خصوصیات کلی یک محیط کشت هیدروپونیک عبارتند از:

1- از نظر شیمیایی خنثی باشد
2- از نظر شیمیایی نیز پایدار باشد
3- باید تمیز و ترجیحاً استریل باشد
4- ظرفیت کافی برای نگهداری آب را داشته باشد757575998882- در حالی که آب را به راحتی حفظ کند
5 و
5 باید آب را حفظ کند. این باید ظرفیت بافر خوبی داشته باشد این بستگی به توانایی محیط رشد برای تحمل تغییرات pH دارد.

اساس سیستم هیدروپونیک آب است، بنابراین این سیستم می تواند کاملا اتوماتیک باشد، در این سیستم می توانید محصولات مختلفی مانند: خیار، گوجه فرنگی، کلم، کاهو، انواع سبزی، هندوانه، اسفناج، فلفل، بادمجان، گل پرورش دهید. و گیاهان زینتی به ویژه ارکیده، گل رز، ژربرا، آلسترومریا، لیلیوم و حتی گیاهان دارویی ارزشمند به راحتی محصولات زیادی تولید می کردند. هیدروپونیک یک محصول فن آوری فوق العاده و بسیار خوب برای جوانه زنی بذر است.

مزایای هیدروپونیک

1- صرفه جویی در زمان و نیاز به نیروی کار کمتر
زیرا در هیدروپونیک نیازی به آماده سازی بستر خاک و علف های هرز و غیره نیست. تولید بیشتر
5- به دلیل عدم وجود خاک و علف های هرز عملیات کشاورزی آسان تر می شود. شرایط محیطی مانند نور، دما، رطوبت و ترکیب هوا بسیار ساده تر است.
8- در جاهایی استفاده می شود که خاک مناسب نباشد و یا خاک دچار بیماری های خاص باشد – استفاده از فرمول های مخصوص برای هر محصول گلخانه ای و کنترل دقیق و آسان عناصر غذایی موجود در ریشه
12 – کاشت گیاهان در هر مکانی امکان پذیر است
13 – اومکا کشت مداوم یک گیاه معین در زمین ثابت بدون نیاز به آیش.

کشت گلدانی با بستر هیدروپونیک:

در این روش می توان از گلدان های نایلونی با UV در کنار گلدان های پلاستیکی پر شده با بستر هیدروپونیک استفاده کرد.تابستان قابل استفاده است.

کشت ردیف مداوم با جعبه های UV ویژه:

از آن برای پرورش گل شاخه بریده، سبزیجات و صیفی استفاده می شود.

کشت در ردیف های پیوسته توسط جعبه آکاستیو با قاب:
این روش با استفاده از بسترهای هیدروپونیک اغلب برای پرورش گل های شاخه بریده استفاده می شود.

بیشتر بدانید:

فواید باورنکردنی گل و گیاهان داخلی

از پرورش گل ابر چه می دانید؟؟

راهنمای کاشت و پرورش گل ختمی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آيناز

مقاله جالبی بود! این روش گلخانه‌ای کشت قارچ در شهرستان دزفول رو بسیار خوب توضیح داده بود. ایده‌ی عالیه که می‌تونه کشاورزی رو تو این منطقه به یه سطح جدید برسونه.

علي اصغر

خیلی خوبه که مردم در شهرستان دزفول به روش گلخانه ای قارچ کشت می‌کنند. این روش باعث می‌شه که بهترین کیفیت قارچ‌ها تولید بشه و از هدررفت کمتری نیز برخوردار باشیم. امیدوارم که این روش در سایر مناطق کشور نیز رواج پیدا کنه.

آريا

خیلی خوبه که در شهرستان دزفول به کشت قارچ به روش گلخانه ای روی می آورن. این روش باعث می شه که در مصرف آب صرفه جویی بشه و همچنین باعث می شه که به رشد اقتصاد کشور کمک بشه. ولی به نظرم باید به نحوه دفع پسماند در این روش کشت هم توجه کنیم تا آلودگی زیادی به محیط زیست ایجاد نشه.

دکمه بازگشت به بالا