چرا در سرماخوردگی حس بویایی از بین میرود

سرماخوردگی با آبریزش بینی و دردسرهای خود همراه می شود و پس از از دست دادن حس بویایی و چشایی ما را تنها می گذارد. سوالی که پیش می آید این است که چرا هنگام سرماخوردگی طعم غذا را نمی چشیم؟ آنوسمی اصطلاح علمی برای از دست دادن جزئی یا کامل بویایی است. شرایط رایجی که پوشش داخلی بینی را تحریک می کنند، مانند آلرژی یا سرماخوردگی، می توانند باعث آنوسمی موقت شوند. با ما همراه باشید تا در مورد درمان بویایی پس از سرماخوردگی صحبت کنیم.

در این مقاله به این سوال می پردازیم که علت از دست دادن بویایی و چشایی در هنگام سرماخوردگی چیست؟

تاثیر سرماخوردگی و آنفولانزا بر طعم و بوی

نیمی از سرماخوردگی ها توسط نزدیک به 100 گونه راینوویروس ایجاد می شود. علائم رایج سرماخوردگی شامل گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه، سردرد، سرفه و بدن درد خفیف است.

باید خودتان را خوش شانس بدانید که سرما خورده اید نه آنفولانزا. چون خیلی بدتره علائم شدید آنفولانزا (مانند تب بالا، ضعف، بدن درد و سردرد) معمولا 5-7 روز طول می کشد، در حالی که بدترین سرماخوردگی 2-4 روز طول می کشد.

چیزی که سرماخوردگی و آنفولانزا را بدتر می کند این است که از دست دادن بویایی پس از سرماخوردگی و از دست دادن چشایی در هنگام سرماخوردگی مانع از لذت بردن از طعم و بوی سوپ مرغ خوشمزه می شود.

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا با گرفتگی بینی و سرماخوردگی نمی توانید طعم ها را به درستی بچشید و چرا حس بویایی و چشایی در سرما از بین می رود؟

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا سرماخوردگی باعث گرفتگی بینی می شود.

گلبول های سفید خون در بدن ما یک ماده شیمیایی برای کشتن ویروس هایی که سلول های آلوده کرده اند تولید می کنند. این التهاب باعث افزایش مخاط و تورم پوشش داخلی بینی می شود.

مهمترین ایده این است که طعم غذا هم به بو و هم به مزه مربوط می شود. در واقع 80 درصد چشایی مربوط به بویایی است. بنابراین جای تعجب نیست که بیشتر طعم غذا به توانایی ما در بو کردن آن بستگی دارد.

زبان اندام چشایی ماست و می تواند انواع طعم ها را استشمام کند. حس بویایی ما طعم غذا را نیز تشخیص می دهد. به همین دلیل استشمام طعم غذا هنگام بسته شدن بینی دشوار است.

چرا هنگام سرماخوردگی نمی توانیم طعم غذا را بچشیم؟

ناحیه بویایی در سقف بینی قرار دارد. سلول های خاصی در اینجا وجود دارد که بوهای متفاوتی را که تنفس می کنیم تشخیص می دهند و سیگنالی را به مغز می فرستند. هر چیزی که در ارسال این سیگنال اختلال ایجاد کند باعث ایجاد مشکل در طعم غذا می شود. زمانی که سرما می خورید، تورم و عفونت باعث گرفتگی بینی می شود. طعم غذا بعد از طعم و بوی مخلوط غذا ایجاد می شود، بنابراین اگر گرفتگی بینی در حس بویایی شما اختلال ایجاد کند، درک شما از طعم غذا را کاهش می دهد.

هنگامی که بینی شما صاف می شود، گیرنده های بویایی در جوانه های چشایی شما باید مولکول های طعم مختلف غذا را به تنهایی شناسایی کنند. با 2000 تا 5000 جوانه چشایی در زبان که هر کدام 50 تا 100 گیرنده چشایی دارند، می توانند طعم های بسیار کمتری را نسبت به بینی تشخیص دهند.

دو گیرنده بویایی واقع در مجرای بینی از 6 میلیون سلول تشکیل شده اند و می توانند تفاوت 1 میلیارد بو را تشخیص دهند. حس چشایی پس از کاهش عفونت به حالت عادی باز می گردد.

درمان حس بویایی بعد از سرماخوردگی

تنها راه درمان بویایی پس از سرماخوردگی، تمرین بوییدن است. اگرچه مکانیسم از دست دادن بویایی پس از سرماخوردگی هنوز ناشناخته است، اعتقاد بر این است که حباب بویایی باعث تحریک بازسازی سلول های گیرنده بویایی پس از آسیب ناشی از ویروس ها می شود. به عنوان مثال، می توانید از مواد معطر مانند اسانس، قهوه و نعناع برای ایجاد بو استفاده کنید.

علاوه بر این، پردنیزولون به مدت 2 هفته، مکمل جینکو بیلوبا و اسپری بینی مومتازون در تحقیقات برای درمان از دست دادن چشایی و بویایی در سرماخوردگی استفاده شده است. اثر این داروها مثبت ارزیابی می شود.

از دست دادن حس بویایی پس از سرماخوردگی چه زمانی خطرناک می شود؟

برخی از افراد ممکن است پس از سرماخوردگی، حس بویایی خود را برای همیشه از دست بدهند. آسیب دائمی به دلیل ورود عفونت به اعصاب بویایی است.

اگر بعد از سرماخوردگی حس بویایی را درمان نکردید و متوجه علائم زیر شدید، با پزشک مشورت کنید:

درمان از دست دادن حس چشایی در سرماخوردگی پس از چند روز به دست نمی آید

طعم های عجیب و غریب همراه با علائم دیگر تجربه می شود

به تغییرات دائمی در حس چشایی و بویایی خود شک داشتید

اگر ناگهان حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهید

بویایی، ناشناخته‌ترین حس‌های انسان است؛ با وجود این،
بدون بویایی، کیفیت زندگی بسیار پایین می‌آید و حتی لذت خوردن و چشیدن
مزه‌ها را از دست خواهیم داد. حتی ممکن است در معرض بسیاری از اتفاق‌های
خطرناک قرار بگیریم؛ فرض کنید حس بویایی نداشته باشید و بوی اولیه سوختن
چیزی را حس نکنید، ممکن است دچار سانحه آتش‌سوزی شوید یا چون بوی مواد
شیمیایی را تشخیص نمی‌دهید، آسیب ببینید که گاهی این آسیب بسیار جدی است و
خطر جانی در پی دارد. دکتر سید کامران کامروا، متخصص گوش و حلق و بینی و سر
و گردن و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به جام‌جم می‌گوید: بوها
از مخاط بینی، مستقیم به مغز منتقل می‌شوند، ولی بر اثر برخی اتفاق‌ها
مخاط بینی خیلی سریع می‌تواند تغییر کند یا حتی تخریب شود و حس بویایی از
بین برود. دکتر کامروا توضیح می‌دهد: بوها برای این‌که از بینی به پیازهای
بویایی و مغز برسد و درک شود، مراحلی را طی می‌کند. اگر هرکدام از این
مراحل مختل شود، شما حس بویایی‌تان را از دست می‌دهید.

ضربه به سر، اولین عامل

شایع ترین علت از دست دادن بویایی که به طور گسترده ای نیز دیده می شود، ضربه به سر است. دکتر کامرووا می گوید: وقتی ضربه ای به سر وارد می شود، اعصابی که از بینی به مغز می گذرد و به صورت شبکه ای در می آیند، می توانند شکسته شوند و تغییراتی در سیستم عصبی ایجاد کنند که منجر به قطع یا از بین رفتن آن می شود. اعصاب . وی ادامه می دهد: این مورد در کسانی که ضربه مغزی می شوند شایع است و در بسیاری از این بیماران پیاز بویایی یا بخشی از مغز که مربوط به تجزیه و تحلیل این حس است از بین می رود.

سرماخوردگی می تواند حس بویایی را از بین ببرد

یکی دیگر از رویدادهای ناگهانی، جدی و مخرب بویایی که معمولاً در دهه چهارم و پنجم زندگی به دلیل سرماخوردگی رخ می دهد. این متخصص گوش و حلق و بینی این نکته را اضافه می کند: گاهی اوقات انسان سرما می خورد و حس بویایی او موقتا ضعیف می شود اما پس از بهبودی به حالت اولیه باز می گردد. اما در 10 درصد از افراد در این سن، بو برای مدتی از بین می رود و در حدود 1.5 درصد آنها از بین می رود و دیگر بر نمی گردد. دکتر کامرووا درباره علت این اتفاق می گوید: برخی معتقدند در این حالت تمام مخاط بینی از بین می رود و برخی می گویند عصب بویایی به دلیل التهاب از بین می رود. به گفته وی، حس بویایی در اثر افزایش سن از بین می رود یا کاهش می یابد. هم به دلیل از بین رفتن مخاط بینی و هم به دلیل اینکه اعصاب دیگر قدرت قبلی را ندارند. در این حالت بوی آن به هیچ وجه قابل برگشت نیست.

بیماری هایی که حس بویایی را از بین می برند

دکتر کامرووا خاطرنشان می کند که افراد مبتلا به زوال عقل یا زوال عقل و برخی بیماری های ژنتیکی حس بویایی ندارند یا حس بویایی خود را از دست می دهند (ممکن است بر رشد سیستم عصبی تأثیر بگذارد)، در از دست دادن بویایی بی تأثیر نیستند.

این استاد دانشگاه می افزاید: انواع خاصی از سرطان، صرع، مننژیوم، غده هیپوفیز، تومورهای مغز و بافت نیز نشان دهنده حس بویایی است. علاوه بر این، حس بویایی کسانی که به ایدز مبتلا می شوند بسیار کاهش یافته یا به طور کامل از بین می رود.

مواد سمی نیز حس بویایی را از بین می برند

به گفته دکتر کامرووا، قرار گرفتن در معرض مواد سمی باعث کاهش یا از دست دادن حس بویایی می شود. حتی برخی مواد دندانپزشکی مانند فرمالین می توانند حس بویایی را از بین ببرند. بنابراین مهم است که دندانپزشکان در معرض خطر از این مشکل آگاه باشند.

بیماری های روانی و بویایی

افرادی که از اسکیزوفرنی، افسردگی و غیره رنج می برند. همچنین از اختلالات بویایی یا از دست دادن این حس رنج می برند. دکتر کامرووا می گوید: بیماران روانی از نظر بویایی دو دسته هستند. یا بوها را استشمام نمی کنند یا بویی که استشمام می کنند متفاوت است. مثلا با بوییدن قهوه متوجه می شوند چه بوی بدی دارد! این بدان معناست که احساسات آنها واقعی نیست.

بیماری های مادرزادی و از دست دادن بویایی

این متخصص گوش و حلق و بینی می گوید: برخی از بیماری های مادرزادی و ژنتیکی باعث می شود که فرد حس بویایی نداشته باشد که معمولاً به دلیل اختلالات غدد در بدو تولد یا جنین و یا آسیب به آنها در بدو تولد ایجاد می شود. گاهی اوقات عفونت تنفسی که در بدو تولد رخ می دهد این مشکل را تحت تاثیر قرار می دهد. وی ادامه می دهد: معروف ترین سندرمی که منجر به اختلال بویایی مادرزادی می شود، سندرم کالمن است.

آیا پیشگیری امکان پذیر است؟

دکتر کامرووا در پاسخ به این سوال می گوید: هر چیزی که مخاط بینی را از بین ببرد، سموم شیمیایی و اثرات آن بر روی کسانی که در کارخانه های سم سرما و شوک کار می کنند و هر آنچه که تا کنون برشمردیم می تواند باعث ایجاد این احساس شود. برای برخی از این مشکلات راهی برای پیشگیری وجود دارد و برای برخی دیگر نه.

او به نکته مهمی اشاره می کند: نکته مهم این است که اگر مراقب چیزهایی نباشید که به طور موقت بو را از بین می برد، دائمی می شود. افرادی که از انحراف بینی، سینوزیت دائمی، رینیت آلرژیک (التهاب بینی) رنج می برند، افرادی که دارای پولیپ، توده های خوش خیم یا بدخیم بینی هستند، اگر در درمان مشکل خود سهل انگاری کنند، مطمئناً پس از یک دوره طولانی مدت دچار مشکلات تنفسی و بویایی خواهند شد. در حالی که.

مثلاً در بیمارانی که انحراف بینی دارند، به دلیل اینکه عبور هوا و بوها از بینی است، اگر قسمت انتهایی شاخک میانی بسته شود، حس بویایی کاهش می یابد. وی می افزاید: گاهی این بیماری ها با جراحی قابل درمان است. البته اگر در حین آندوسکوپی سینوس یا جراحی زیبایی پوشش بینی بیش از حد آسیب دیده یا برداشته شود، به حس بویایی آسیب جدی وارد می کند. این استاد دانشگاه معتقد است مصرف برخی داروها حس بویایی را نیز کاهش می دهد، اما با کاهش دوز دارو یا قطع مصرف آن همه چیز به حالت اولیه باز می گردد. هنگام تجویز و مصرف این دارو باید بسیار مراقب باشید و با پزشک خود مشورت کنید، اما گاهی اوقات برخی از داروها می توانند آسیب های جدی ایجاد کنند. البته تست های بویایی نیز برای بررسی وضعیت بویایی وجود دارد که اگر فردی از بوها آگاهی کمتری داشت می تواند با مراجعه به مراکز گوش و حلق و بینی دانشگاه این تست ها را انجام دهد.

منبع: روزنامه جام جم / زهرا سادات صفویسهی

در سرماخوردگی، حس بویایی از بین می رود

به گزارش سایت دکتر حمیدی:

کسانی که بو را نمی فهمند.

درمان بویایی بعد از سرماخوردگی چیست – دکتر مجازی.

تاثیر سرماخوردگی و آنفولانزا بر طعم و بوی، چرا در هنگام سرماخوردگی طعم غذا را نمی چشیم، درمان بویایی پس از سرماخوردگی، زمانی که از دست دادن بویایی پس از سرماخوردگی خطرناک می شود، نیمی از سرماخوردگی ها ناشی از نزدیک به 100 است. انواع راینوویروس علائم سرماخوردگی شامل گرفتگی بینی است. گلو درد. عطسه سردرد سرفه و درد عمومی بدن خفیف است. باید خودتان را خوش شانس بدانید که سرما خورده اید نه آنفولانزا. چون خیلی بدتره علائم شدید آنفولانزا (مانند تب بالا، ضعف، بدن درد و سردرد) معمولاً 5 تا 7 روز طول می کشد. در حالی که بدترین سرما 2-4 روز طول می کشد. چیزی virtualdr: 4s

وقتی حس بویایی از بین می رود چه اتفاقی می افتد؟

سرماخوردگی می تواند حس بویایی را از بین ببرد. یک اتفاق ناگهانی دیگر که جدی است و بو را از بین می برد. معمولاً در دهه چهارم و پنجم زندگی رخ می دهد. به خاطر سرماخوردگیه 18:5 ثانیه

از دست دادن بویایی ناشی از کرونا با سرماخوردگی متفاوت است.

محققان اروپایی که بر روی بیماران کرونایی مطالعاتی انجام داده اند می گویند: تجربه از دست دادن بویایی با ویروس کرونا کاملاً منحصر به فرد و متفاوت از تجربه کسانی است که سرماخوردگی یا آنفولانزای بسیار شدید داشته اند. : 3 ثانیه

در سرماخوردگی، حس بویایی از بین می رود

دلایل از دست دادن بویایی و ارتباط آن با کووید-19.

علل از دست دادن بویایی، تغییر سبک زندگی برای تقویت حس بویایی، رابطه بین از دست دادن بویایی و شدت بیماری کرونا، آیا از دست دادن بویایی ناشی از کووید-19 برگشت پذیر است؟ سن افزایش می یابد. رینیت آلرژیک (آلرژی فصلی یا تب یونجه). بیماری آلزایمر. تومور مغزی داروهای خاص قرار گرفتن در معرض سموم یا مواد شیمیایی. کوکائین سرماخوردگی مادرزادی کربوی کارشناسان می گویند که از دست دادن بویایی و چشایی پس از عفونت ویروسی می تواند طولانی شود و برای چند ماه تا دو سال یا بیشتر ادامه یابد. برخی از افراد حتی ممکن است تنها بخشی از عملکرد بویایی خود را بازیابند. برخی به طور کامل بهبود می یابند و برخی نه. arakmu.ac منتشر شده:

چند نکته در مورد تاثیر کرونا بر بویایی و چشایی نگرانی/سکته مغزی.

دکتر جاودانی افزود: در بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی. از دست دادن بویایی در دو تا پنج درصد بیماران رخ می دهد. در طول بیماری کرونا این رقم 27 برابر بیشتر تخمین زده می شود

تجزیه و تحلیل بو و طعم می تواند یکی از نشانه های رنج باشد

در سرماخوردگی، حس بویایی از بین می رود

وقت آن است که بعد از کرونا حس بویایی خود را به دست آورید + راه های بهبود.

بازگشت بویایی در بیماران کرونایی پس از بهبودی. ویروس کرونا به طور گسترده در کشورهای مختلف جهان گسترش یافته و جان افراد زیادی را گرفته است. این ویروس از طریق سرفه، عطسه و تنفس از افراد بیمار به افراد سالم منتقل می شود

این مطلب در سایت دکتر حمیدی نوشته شده است.

از دست دادن بویایی و چشایی، تاثیر کرونا بر حس بویایی و.

یک متخصص ریه در پاسخ به این سوال که آیا کرونا بو و مزه را از بین می برد یا خیر؟ فرمود: در گذشته اگر سرما خورده بود ممکن بود مدتی با کاهش یا از دست دادن بویایی و چشایی مواجه شود; اما این یک عارضه موقتی است

حس بویایی را بازیابی کنید.

بهبود خط – وضعیتی که به نام آنوسمی یا کربوی شناخته می شود. در واقع از دست دادن بویایی است. این حالت بر حس چشایی نیز تأثیر می گذارد. از دست دادن حس چشایی بر کیفیت زندگی تأثیر می گذارد و منجر به افسردگی می شود

در سرماخوردگی، حس بویایی از بین می رود

آیا از دست دادن بویایی و چشایی مربوط به ویروس کرونا است؟

افراد جوان ممکن است علائم رایج ویروس کرونا را نشان ندهند. پروفسور کومار در اسکای نیوز [6] گفت که بیماران جوان به ویژه. بدون نشان دادن علائم رایج ویروس کرونا مانند تب بالا و

آیا کرونا حس بویایی افراد را از بین برده است؟/ شیوع این اختلال.

زمانی که بو از بین می رود و فرد دیگر طعم آن را احساس نمی کند. عضو هیئت مدیره انجمن گوش و حلق و بینی اضافه کرد: در واقع اصل از بین رفتن بویایی است و هر دو حواس از بین نرفته است.

بازیابی بو و طعم – تجهیزات پزشکی سابامد.

اگرچه حس بویایی به انتخاب و لذت بردن از غذا کمک می کند. اما تاثیرات بویایی بر سیستم فیزیولوژیکی بدن. متابولیسم بسیار بیشتر از این است. مانند نداشتن حس بویایی (معروف به آنوسمی) برای مدت طولانی

در سرماخوردگی، حس بویایی از بین می رود

ابتلا به ویروس کرونا؛ از دست دادن بویایی می تواند یک نشانه باشد.

از دست دادن بویایی و چشایی در طول زمان.

در این میان، جالب است بدانید که حس چشایی تا پایان عمر نزد افراد باقی می ماند. به همین دلیل، افراد مسن توانایی تشخیص غذاهای شور و شیرین را دارند. از طرف دیگر. بو حسی است که

آیا از دست دادن بویایی می تواند یکی از موارد پنهان بیماری باشد؟

این روزها برخی از افراد از از دست دادن ناگهانی حس بویایی و چشایی خود صحبت می کنند و کارشناسان می گویند این می تواند نشانه جدیدی از عفونت پنهان ویروس کرونا باشد.

از دست دادن بویایی به دلیل ویروس کرونا – دکتر.

· در تحقیقات جدید در مورد کرونا. محققان دریافته اند که برخی از ناقلین بدون علامت ویروس کرونا هستند. ممکن است فقط حس بویایی خود را از دست بدهند. مهم این است که افرادی که بی دلیل حواس خود را از دست می دهند

کسانی که بو را نمی فهمند.

1- کاهش یا فقدان حس بویایی در اثر سرماخوردگی. آلرژی یا سینوزیت. معمولا بعد از چند روز برطرف می شود. در غیر این صورت برای یافتن علت آن با پزشک مشورت کنید.

روش های تقویت حس بویایی چیست؟ انجمن ها

4- موادی که حس بویایی شما را خراب می کند. دوری کنید سیگار کشیدن حس بویایی را کاهش می دهد. نوشیدن الکل به حس بویایی نیز آسیب می رساند. 5- روی بیشتر در رژیم غذایی خود مصرف کنید

حس بویایی بیماران کرونایی چگونه برمی گردد؟

در اوج اپیدمی کرونا بود که برخی از متخصصان گوش و حلق و بینی شروع به انتشار فیلم هایی از اظهارات بیماران خود کردند. برخی از کسانی که علائم شبه آنفولانزا داشتند، گزارش کردند که حس بویایی کاهش یافته یا وجود ندارد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بنيامين

سلام! مقاله خیلی جالبی بود. من همیشه توی سرماخوردگی حس کردم بویاییم کم میشه ولی نمی‌دونستم چرا. مرسی که این موضوع رو مطرح کردید. خیلی کاربردی بود.

نگار

مقاله خیلی جالبی بود! من همیشه این سوال رو داشتم که چرا در سرماخوردگی حس بویایی از بین میره. توضیحاتی که در مقاله داده شده بسیار جامع و قابل فهم بودند. ممنون از نویسنده بخاطر به اشتراک گذاشتن این مطلب.

محيا

من هیچوقت نمی‌دونستم که در سرما خودمون حس بویایی از بین میره! مقاله جذابی بود و خیلی خوب توضیح داده بود. فقط گاهی اوقات زبان سختی داشت ولی در کل مفهوم رو متوجه شدم.

دکمه بازگشت به بالا