چرا در زودپز باز نمیشه

زودپزهایی که از گذشته در بازار وجود داشت معمولی بود و تا همین اواخر خبری از زودپز برقی در بازار نبود. با روش پیشرفت تکنولوژی زودپز برقی وارد بازار شد و توانست کار مردم را بسیار راحت کند و خطرات زودپزهای قبلی را نیز به همراه نداشت. سپس علت باز نشدن درب زودپز برقی را برای شما بررسی می کنیم.

چرا زودپز برقی باز نمی شود؟

امروزه زودپزهای جدید وارد بازار شده اند و تنها تفاوت آنها با زودپزهای قبلی درب آنهاست، برخلاف زودپزهای قدیمی تا زمانی که غذا به طور کامل در این زودپز آماده نشود نمی توانید در را باز کنید و در واقع این زودپزها هستند. آنها دارای سیستم قفل هستند و فقط پس از اتمام پخت باز می شوند.

نحوه کار با این زودپزها

کار با این زودپزها بسیار آسان است و فقط کافی است غذا را داخل زودپز گذاشته و حدود دو سوم آن را با آب پر کنید و درب آن را ببندید. تا زمانی که در را خاموش نکنید، آن را باز نکنید.

وقتی غذا در زودپز پخته شد، وقت باز کردن درها نیست. در واقع باز کردن درب زودپزهای قدیمی بسیار ساده تر است. با این حال نحوه باز کردن درب زودپز را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید بدون قفل بودن آن را باز کنید.

قبل از باز کردن در زودپز مطمئن شوید که اجازه دهید غذا کاملا داخل آن بپزد.
پس از سپری شدن زمان پخت، شیر زودپز باید پایین بیاید.
اجازه دهید تمام بخار زودپز خارج شود. برای باز کردن در زودپز باید از پارچه یا دستگیره استفاده کنید تا دستتان نسوزد. به طور کامل از دریچه ها جدا نشده و درب آنها باز نمی شود.
زودپز را روی یک سطح صاف قرار دهید و به آرامی قفل های دو طرف را باز کنید. در این موارد بسیار بالا خواهد بود.
در زودپز را باز کرده و در گوشه ای قرار دهید.

توجه: قبل از باز کردن درب زودپز مطمئن شوید که فشار به طور کامل آزاد شده است.

در برخی مواقع ممکن است درب زودپز برقی باز نشود و این امر شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. در ادامه دلایل این مشکل را توضیح می دهیم و اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهیم.

واشر پلاستیکی

یکی از مشکلاتی که می تواند از باز شدن درب زودپز برقی جلوگیری کند، مشکل درزگیرهای پلاستیکی است که ممکن است آسیب دیده باشند و شما متوجه آنها نشده باشید. در این شرایط بهتر است صبر کنید تا زودپز کاملا سرد شود یا با کمک یک متخصص در این زمینه زودپز را باز کنید.

باید خواند شود:

قفل امنیتی

در زودپزهای برقی معمولا از یک قفل ایمنی بسیار خوب استفاده می شود و زمانی که در زودپز شما باز نمی شود ممکن است این قفل ها مشکل داشته باشند که می توانید زمانی که غذا کاملا پخته شد آن را باز کنید.

سفت شدن بیش از حد قفل ها

یکی دیگر از عواملی که از باز شدن زودپز برقی جلوگیری می کند، سفت شدن بیش از حد قفل آن است. در این شرایط باید زودپز را چند دقیقه زیر آب داغ بگذارید و سعی کنید در را باز کنید.

نکته: در نظر داشته باشید که در زودپزهای برقی جدید فشار داخل آن نیز مشخص است پس اگر فشار خیلی زیاد است بهتر است درب آن را باز نکنید.

نکات ایمنی

هنگام استفاده از این زودپزها باید نکاتی را رعایت کنید. در ادامه این نکات را برای شما بررسی خواهیم کرد تا بتوانید با خیال راحت این کار را انجام دهید.

هرگز در زودپز برقی را که بخار آن به طور کامل تخلیه نشده است را باز نکنید، زیرا ممکن است باعث سوختگی جدی شود. زودپز برقی
و هرگز آن را تکان ندهید و سعی نکنید به آرامی آن را حرکت دهید.

اگر زودپز برقی شما مشکل دارد بهتر است از تعمیر آن در منزل خودداری کنید زیرا این کار به تجربه و دانش زیادی نیاز دارد در غیر این صورت خطر آسیب دیدن آن را دارید. در پایان می توانید دلیل روشن نشدن قهوه ساز و باز نشدن درب ماشین لباسشویی را ببینید و دانش خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

اول از همه، هر کاری انجام می دهید، بسیار مراقب باشید زیرا زودپز خطرناک است.

1. آن را زیر آب سرد بگذارید و دریچه را بردارید تا در صورت وجود بخار خارج شود.

2. اگر قبلا کار نکرد، گاز را روشن کنید تا مقداری بخار جمع شود، سپس شیر را بردارید تا بخار خارج شود و در را باز کنید.

4.9/5 – (18 امتیاز)

تعمیر زودپز با استفاده از قطعات یدکی اورجینال و با هزینه های مصوب دولتی در تعمیرگاه مجهز و پیشرفته در اسرع وقت انجام می شود.

اگر قصد خرید زودپز را دارید یا نیاز به تعمیر زودپز دارید، توصیه می کنیم با ما همراه باشید. در این مقاله سعی شده است اطلاعات کامل و کلی در مورد زودپز در اختیار شما قرار دهیم.

همه ما می دانیم که زودپز وسیله ای است که غذا را در مدت زمان کوتاهی تحت تاثیر بخار طبخ می کند. با این روش ویتامین های بیشتری در غذا باقی می ماند و زمان پخت بسیار کمتر از غذاهای معمولی است.

این تجربه را هم باید به خاطر بسپارید که وقتی یک مهمان ناخوانده به خانه ما آمد، تاثیر زودپز بسیار بیشتر نمایان شد.

تعمیر زودپز: انواع زودپز و ایمنی آنها

بیشتر زودپزها از جنس استیل ساخته شده که این آلیاژ در مقابل شستشو و ضربه مقاوم است، اما زودپزها دارای شکل ها و رنگ های متفاوت و گوناگونی هستند. بعضی از این دیگ ها دسته بلندی دارند و برخی دسته هایی شبیه قابلمه های استیل.

انتخاب یکی از این طرح ها به سلیقه افراد بستگی دارد، اما اکثر خانم ها گلدان های دسته بلند را ترجیح می دهند زیرا حمل چنین ظروفی با دسته های بلند راحت تر است.

همچنین دستگیره های کوتاه ممکن است هنگام بلند کردن قابلمه داغ شوند و دست شما را بسوزانند، اما چه دسته بلند و چه کوتاه قابلمه، به یاد داشته باشید که هر از چند گاهی از محکم بودن پیچ های دسته زودپز مطمئن شوید.

نکاتی که در هنگام خرید باید در نظر گرفته شود

هنگام خرید، زودپزهای استاندارد را انتخاب کنید. در میان زودپزهای استاندارد انواعی که مجهز به سیستم‌های ایمنی بیشتر و امکان برنامه‌ریزی پخت هستند گزینه‌های بهتری هستند. محصولاتی که به وسیله شرکت‌های معتبر ساخته شده و دارای نشان استاندارد هستند هنگام ساخت دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کرده و آزمایش‌های ایمنی را انجام داده‌اند.

هنگام خرید از فروشنده بخواهید نحوه استفاده صحیح از محصول را به طور کامل به شما آموزش دهد. به توضیحات او با دقت گوش دهید و تمام سوالات خود را بپرسید.

قبل از استفاده، دستورالعمل ها و دفترچه راهنمای محصول را به دقت مطالعه کنید. هر دستگاه راهنمای کاربر خود را دارد. مثلاً در دفترچه راهنمای برخی زودپزها نوشته شده است که یک سوم ظرف را بجوشانید و در برخی دیگر این مقدار تا نصف یا دو سوم حجم ظرف متغیر است.

زودپزهای مجهز به قفل ایمنی را انتخاب کنید. در برخی زودپزهای قدیمی این امکان وجود داشت که درب زودپز به طور ناگهانی باز شود و پس از افزایش فشار بخار داخل دیگ، حادثه ایجاد شود. با توجه به نکات ایمنی، زودپزهای جدید به گونه ای طراحی شده اند که دارای قفل داخلی هستند و تا زمانی که بخار داخل ظرف وجود دارد، امکان بازکردن درب وجود ندارد.

زودپز در طرح ها و اندازه های مختلف در بازار موجود است. بهتر است زودپزهایی را انتخاب کنید که یک طرف آن دسته بلند و در طرف دیگر دسته کوتاه باشد، زیرا در این حالت باز و بسته شدن درب راحتتر بوده و حمل و نقل و جابجایی ظرف راحتتر است.

در ضمن بلند بودن دسته موجب می‌شود دسته ظرف خیلی داغ نشود و هنگام برداشتن ظرف ناگهان از دست‌تان رها نشود. البته برای پیشگیری از چنین اتفاقی توصیه می‌شود برای برداشتن و جا به جا کردن زودپز پس از پخت غذا حتما از دستکش و دستگیره آشپزی استفاده کنید.

زودپزهای مجهز به شیر تخلیه بخار اضطراری را انتخاب کنید. در این زودپزها نکات ایمنی در نظر گرفته شده و در صورت افزایش فشار بخار در زودپز جدا نمی شود و محتویات ظرف در آشپزخانه بیرون نمی ریزد.

برای جلوگیری از این اتفاق یک شیر فشار اضطراری در نظر گرفته شد که در صورت افزایش بیش از حد فشار فعال می شود. در این زودپزها اولین علامت فشار بیش از حد صدای سوت است که فرد را از خطر آگاه می کند. در صورت عدم توجه مردم و ادامه این روند، شیر فشار اضطراری فعال می شود.

هنگام پختن در زودپز غذاهایی با دانه های ریز و غذاهایی که لعاب یا کف ایجاد می کنند نپزید، زیرا ممکن است ذرات غذا همراه با کف بالا بیایند و خروجی فشار را مسدود کنند. نمونه هایی از این غذاها انواع غلات مانند گندم و جو کامل، ماکارونی و رشته فرنگی، سیب و دانه های ریز می باشد.

پس از اتمام پخت و خاموش کردن شعله گاز، شیر اطمینان را آزاد کنید تا بخار خارج شود. درب زودپز را تا زمانی که کاملاً متوقف نشده و شیر اطمینان پایین نیامده باز نکنید.

بدنه زودپزها معمولا از فولاد ضد زنگ یا فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم ساخته می شود. این نوع فولادها به دلیل استحکام بالا، توزیع حرارت و سیاه نشدن مناسب ترند.

یک حلقه لاستیکی وجود دارد که درب آن به بدنه زودپز متصل می شود که از خروج بخار آب جلوگیری می کند. مطمئن شوید که O-ring لاستیکی روی دیگ سالم و سالم است. یک حلقه لاستیکی پوسیده، پاره شده و نابجا می تواند باعث لیز خوردن غذا و خاموش شدن شعله گاز شود.

روی درپوش زودپز یک دریچه اطمینان وجود دارد. وقتی فشار بخار آب به حدی می‌رسد که ظرف نمی‌تواند آن را تحمل کند، این دریچه باز می‌شود تا بخار آب از آن خارج شود. قبل از بستن در زودپز سوپاپ یا دریچه اطمینان و روزنه خروج بخار را بررسی کنید و از باز بودن آن مطمئن شوید.

پس از هر بار استفاده از زودپز، شیر اطمینان و حلقه لاستیکی را کاملا بشویید. در صورت لزوم، اگر حلقه لاستیکی پاره شده یا آسیب دیده است، آن را تعویض کنید.

هر از چند گاهی پیچ دسته زودپز را ببندید. در صورت شل بودن پیچ های دسته، زودپز ممکن است در حین حمل و نقل از دستان شما بیفتد و خطر سوختگی و جراحت وجود داشته باشد.

اگر زودپز نیاز به سرویس دارد، سریعا آن را تعمیر کنید و تا آن زمان از زودپز استفاده نکنید.

زودپز برقی

به تازگی دیگ های زودپز برقی هم به بازار آمده که هم زودپز است و هم بخارپز. معمولا سطح داخلی این دیگ ها با تفلون پوشیده می شود. کار با این دیگ ها هم مانند زودپزهای معمولی است، اما به دلیل حسگرهایی که دارند، غذا در آنها نمی سوزد و پیش از چنین اتفاقی، برق دیگ قطع می شود. البته لازم است به میزان مصرف تان از زودپز و مصرف برق آن و همچنین قبض برق سر ماه هم دقت کنید.

تعمیر زودپز

زود پز ها دستگاه هایی فوق العاده حساس هستند زیرا اگر قطعات غیر فابریک در آن ها استفاده شود، موجب انفجار و یا خوب نپختن مواد غذایی می شود. با توجه به همین موضوع، نیاز است تا تعمیر زودپز با دقت بالا و قطعات اصلی انجام می شود.

مشکلات رایج در زودپزها اغلب منفجر شدن دستگاه، نشت غذا از اطراف در و شیرها، پختن نکردن غذا و سایر مشکلات است. زودپز با ایجاد فشار بخار بالا در مخزن باعث پخت سریع غذا می شود. اگر هر بخشی از دستگاه مشکل داشته باشد، این روند مختل می شود.

چرا زودپز منفجر می شود؟

اگر زمان پخت در زودپز طولانی باشد و آب زودپز خشک شود یا غذاهای منجمد مانند جو و ماکارونی در آن پخته شود، زودپز ممکن است ترکیده شود.

چرا زودپز سوت نمی زند؟

ضعیف شدن آب بندی اطراف درب زودپز و به دلیل خروج بخار، خرابی سوپاپ و گیرکردن ذرات ریز غذا در داخل سوت از سوت زودپز جلوگیری می کند.

چرا زودپز به آرامی می پزد؟

تغییر شکل آب بندی اطراف درب زودپز، خرابی شیر اطمینان و شیر تنظیم و همچنین تعویض درب زودپز باعث می شود تا غذای داخل به طور کامل پخته نشود.

چرا زودپز باز نمی شود؟

اگر بخار داخل زودپز به طور کامل تخلیه نشود، درب زودپز باز نمی شود. علاوه بر این، اگر واشر پاره شده باشد، بین درب زودپز و مخزن گیر کرده باشد و قفل ایمنی زودپز خیلی سفت باشد، درب زودپز باز نمی شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا