چرا در رژ لب از سرب استفاده میشود

محققان فرانسوی مواد شیمیایی و رنگ‌های موجود در لوازم آرایشی و رژ لب‌ها را بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد بسیار زیادی از لوازم آرایشی و رژ لب حاوی حدود 40 درصد ترکیبات شیمیایی مضر برای سلامتی هستند که باعث ایجاد خطر و تیره شدن پوست می‌شوند. همچنین باعث ایجاد لکه و چین و چروک در نواحی مانند چشم و دهان می شود و احتمال ابتلای فرد به سرطان را افزایش می دهد. این حجم از خطراتی که می تواند ناشی از استفاده از لوازم آرایشی حاوی سرب باشد بسیار خطرناک است. در این بین ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد:

سرب چیست و چرا برای فرد ضرر دارد؟

سرب برای انسان یک عنصر کشنده محسوب می شود و در زندگی روزمره چیزهایی وجود دارد که حاوی سرب است اما ناچیز است و هیچ خطری برای بدن ندارد، بحث ما در مورد تجمع سرب است.سرب در بدن که باعث می شود مسمومیت بخشی از بدن باعث آسیب به آن قسمت می شود. حال بیایید نحوه ورود سرب به بدن را بررسی کنیم.

نحوه ورود سرب به بدن

محصولات آرایشی یک راه بسیار رایج برای ورود سرب به بدن هستند. در این میان رژلب ها حجم بسیار زیادی را اشغال می کنند. رژ لب در اثر تماس با زبان یا عادت به خوردن مستقیما وارد بدن می شود و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. به همین دلیل است که آمار مسمومیت با سرب را در زنان بیشتر از مردان نشان می دهد.

نحوه تشخیص سرب در رژ لب

ما نمی‌توانیم میزان سم موجود در لوازم آرایشی و رژ لب را حدس بزنیم، اما بیشتر خانم‌ها تقریباً می‌توانند سرب را در رژ لب تشخیص دهند به این صورت که وقتی خطی از رژ لب روی دست و یک سکه طلا می‌کشند یا بعد از کمی صبر، رژ لب را تشخیص می‌دهند. تغییر رنگ داده و معدن رژلب مشخص می شود. مراحل کار به شرح زیر است

رژ لب را به دست خود بزنید

آن را با یک حلقه طلا خراش دهید

اگر سیاه شد، می دانید که حاوی سرب است.

خطرات ناشی از ورود سرب برای بدن

امروزه در مورد وجود سرب در لوازم آرایشی به خصوص رژلب ها صحبت می شود و توصیه ها و گفته های زیادی در مورد وجود سرب در لوازم آرایشی به خصوص رژ لب های حاوی سرب وجود دارد. مشکلات ناشی از ورود سرب از طریق رژ لب به بدن عبارتند از:

سقط جنین یا مشکلات ژنتیکی برای جنین

بروز انواع سرطان

آسیب کلیه

اختلال شنوایی

کاهش IQ

ایجاد مشکلات گوارشی

و فشار خون یکی از مواردی است که منجر به مسمومیت با سرب می شود.

خطر مسمومیت سرب با استفاده کردن از لوازم آرایشی

بحث ما در مورد سرب در لوازم آرایشی و مسمومیت آن در بدن است، برای این منظور سازمان جهانی غذا و داروی ایالات متحده آمریکا دستورالعملی را برای اندازه گیری حداکثر میزان سرب در لوازم آرایشی تعیین کرده است که برای هر کدام در نظر گرفته شده است. تولید – محصول. اگر میزان سرب موجود در لوازم آرایشی کمتر از 10 واحد در میلیون باشد، خطری وجود ندارد.

سربی که در رژ لب وارد بدن می شود تا زمانی که به مقدار ثابتی برسد وارد جریان خون می شود و به تدریج این سرب اضافی وارد بافت های نرم به ویژه سلول های مغز می شود و مقادیر زیاد آن باعث نارسایی کلیه و آسیب دائمی مغز می شود. و همچنین انتقال این مقدار سرب از مادر به نوزاد وجود دارد و کودکان قبل یا بعد از تولد ممکن است دچار آسیب روحی و عصبی از ورود سرب به بدنشان شوند.

چگونه سرب کمتری وارد بدن کنیم ؟

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی از دو طریق وارد بدن می شود:

1- بخشی از این مواد با تنفس

2- قسمتی مانند رژ لب به روش های مختلف بلعیده می شود.

و یکی از راه‌های کمتر استفاده از رژ لب، پرهیز از خوردن یا آشامیدن در حین استفاده از رژ لب است.

و دوم اینکه کمتر صحبت کنید

وقتی بوی رژلب را می‌بویید، به این معنی است که مقداری از آن روی زبان شماست و وارد دستگاه گوارش شما می‌شود.

آخرین نکته ای که به آن توجه می کنیم تاریخ انقضای رژ لب و محصولات بهداشتی و آرایشی است که در صورت سپری شدن تاریخ انقضا یا تاریخ انقضا باعث ایجاد ترکیبات سمی و مضر در محصول می شود.

آیا رژ لب بدون سرب خریده اید یا از وجود سرب در رژ لب مورد علاقه خود بی اطلاع هستید؟ چگونه رژ لب بدون سرب درست کنیم؟ برند معتبر رژ لب بدون سرب چیست؟ آیا سرب موجود در رژ لب با طلا قابل تشخیص است؟ اینها سوالاتی است که قصد داریم در این ستون از مجله سین دخت به آنها پاسخ دهیم. با سیندخت همراه باشید.

بیشتر بدانید:

چگونه خط لب بزنیم؟

پایه آرایش چیست؟

چگونه رژ لب بزنیم؟

تصویر زدن رژ لب بدون سرب

تشخیص رژ لب بدون سرب

در سال 2013، میزان فلزات موجود در 32 رژ لب در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس این مطالعه روی رژ لب، محققان دریافتند که مقادیری منگنز، تیتانیوم، نیکل، کادمیوم، کبالت و کروم در رژ لب‌ها وجود دارد!

اما چرا از این فلزات در ترکیب رژ لب استفاده می شود؟

در واقع، این فلزات به طور جداگانه به ترکیب رژ لب در کارخانه اضافه نمی شوند، بلکه این عناصر طبیعی موجود در لوازم آرایشی و رژ لب با افزودن مواد دیگری مانند موم، رنگدانه های معدنی و روغن ها به فرمول رژ لب اضافه می شوند. به دلیل ماهیت سخت و پایدار سرب و سایر فلزات سنگین موجود در طبیعت از جمله آب، حذف تمام این فلزات از مواد طبیعی تقریبا غیرممکن است.

عکس رژ لب بدون سرب

اما وجود این فلزات در رژ لب و سایر لوازم آرایشی لزوما خطری برای سلامتی ما نیست. زمانی که غلظت یا چگالی این فلزات در رژ لب و سایر لوازم آرایشی افزایش یابد، مشکل ساز است.

بهترین برند رژ لب بدون سرب

تمامی برندهای معروف و معتبر رژ لب حاوی ردپایی از فلز نیز هستند. حتی مقدار مشخصی سرب در آبی که می نوشیم یا در هوایی که تنفس می کنیم وجود دارد. از آنجایی که ننوشیدن آب و نفس نکشیدن از مصرف سرب خطرناک تر است، می توانید به راحتی از هر رژلبی که می خواهید استفاده کنید. توصیه می کنیم فقط از رژ لب هایی استفاده کنید که بیش از مقدار مجاز سرب نداشته باشند.

تصویری رژ لب بدون سرب

تشخیص رژ لب بدون سرب با استفاده از طلا

طلا یکی از رایج ترین راه های تشخیص سرب در رژ لب است. آنها می گویند اگر انگشتر طلای خود را روی رژ لب خود قرار دهید و آن سیاه شود، به این معنی است که رژ لب شما حاوی سرب است. باید گفت که این راه حل تنها یک ترفند تبلیغاتی است.

با استفاده از درمان های خانگی هرگز نمی توانید میزان سرب موجود در رژ لب خود را بدانید. بررسی میزان سرب در رژ لب فقط در آزمایشگاه امکان پذیر است.

این روش تنها روش بی فایده ای است که به دلیل واکنش شیمیایی اکسیژن، طلا و رژ لب رخ می دهد!

تصویر رژ لب بدون سرب

معایب سرب رژ لب

همانطور که قبلاً گفتیم میزان سرب رژلب خطرناک نیست. البته توصیه می کنیم که رژ لب نخرید، به مجوز سلامت رژ لب و اصالت رژ لب توجه کنید; زیرا درصد و غلظت مواد مضر مانند سرب در رژ لب زیاد است و لوازم آرایشی غیر استاندارد ممکن است درصد بیشتری از مواد سمی در ترکیبات خود داشته باشند.

تصویر رژ لب بدون سرب

چگونه رژ لب بدون سرب بخریم؟

بهترین راه برای تشخیص رژ لب های بدون سرب این است که رژلب های مختلف را انتخاب نکنید، رژ لب را از برندهای معروف و فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

بر اساس تحقیقات مراکز بهداشتی معتبر جهانی، موضوع تشخیص رژ لب بدون سرب توسط شرکت هایی مطرح شده است که در رقابت های اقتصادی برنده نشده اند. این روش راهی برای فروش محصولات بی کیفیت این شرکت ها شده است.

برخی از سوالات متداول در مورد شناسایی رژ لب های بدون سرب

1. آیا رژ لب 24h حاوی سرب است؟

مواد طبیعی مانند موم زنبور عسل اغلب در ترکیبات رژ لب استفاده می شود که ممکن است حاوی سرب باشد. این موضوع در مورد رژ لب 24 ساعته نیز صدق می کند. اما محتوای سرب آنها بسیار کم است و سلامتی را تهدید نمی کند.

2. آیا سرب موجود در رژلب سرطان زا است؟

همانطور که در مقاله بعدی از مجله زیبایی سیندخت به آن پرداختیم، سرب در رژ لب خطرناک نیست. برعکس، اگر غلظت سرب در رژ لب زیاد باشد، می تواند برای سلامتی مضر باشد.

3. آیا می توان از رژ لب روزانه و مکرر استفاده کرد؟

خیر، استفاده بی رویه از هیچ محصولی توصیه نمی شود.

تصویر رژ لب بدون سرب

نکته آخر

روش تشخیص رژ لب بدون سرب فقط در آزمایشگاه امکان پذیر است. در این مقاله از مجله سیندخت بررسی کردیم که اکثر برندهای رژ لب حتی معروف ترین برندهای رژ لب دارای سرب در رژ لب خود هستند. اما تمامی این محصولات مورد تایید FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا)، سازمان بهداشت اروپا و ایران هستند. در هوا و آب آشامیدنی سرب وجود دارد. آنچه خطرناک است افزایش غلظت سرب در لوازم آرایشی است. پس راه حل برای تشخیص رژ لب های بدون سرب چیست؟ راه حل این است که رژ لب های معروف را از برندهای معتبر خریداری کنید تا بتوانید به راحتی از رژ لب خود استفاده کنید و از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

3/5 – (2 امتیاز)

لوازم آرایشی یکی از پرمصرف ترین محصولات خانم هاست که علاوه بر زیبایی باید به تاثیر آن بر سلامت پوست نیز توجه کرد. همانطور که می دانید مواد آرایشی در تماس مستقیم با پوست صورت و قسمت های مهمی مانند چشم و لب هستند که در صورت عدم مناسب بودن مواد و کیفیت ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

یکی از این لوازم آرایشی رژ لب است که مستقیماً روی لب قرار می گیرد و اگر مواد مناسبی نداشته باشد، اثرات آن به سرعت احساس می شود. خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها را می توان یکی از این عوارض دانست.

اما مهم ترین و خطرناک ترین چیزی که بسیاری از خانم ها را نگران می کند وجود سرب در رژ لب است. سرب ماده ای سمی است و خطرات جبران ناپذیری برای بدن به همراه دارد و در صورت وجود در رژلب با خوردن آن وارد بدن می شود. وجود سرب در بدن عوارضی مانند ناباروری، کم خونی و عقب ماندگی ذهنی را به دنبال دارد و علاوه بر همه اینها، سرب یک ماده سرطان زا است که باعث ایجاد سرطان ریه و سینه در بدن می شود.

راه های تشخیص سرب در رژ لب

یکی از راه های تشخیص رژ لب بدون سرب استفاده از طلا است. برای این کار باید مقداری از رژ لب خریداری شده را روی دست خود بزنید. سپس با یک حلقه طلا آن را بتراشید. در نهایت اگر رنگ رژ لب شما سیاه شد به این معنی است که رژ لب حاوی سرب است. این کار یکی از رایج ترین راه های تشخیص سرب در رژ لب است، اما منبع علمی تایید شده ای ندارد و نمی توان آن را به طور قطعی تایید کرد.

اما راه دیگری که به ما کمک می کند بفهمیم آیا رژ لب ما سرب دارد یا نه، ماندگاری آن است. معمولا رژلب های با ماندگاری طولانی مدت یا 24 ساعته از سرب تشکیل شده اند. بنابراین بهتر است هنگام خرید رژ لب، رژ لب های ماندگار را انتخاب نکنید و اگر به دلایلی این نوع محصول را خریداری کرده اید، سعی کنید آن را نخورید تا وارد بدن شما نشود. برای این منظور بهتر است پس از 24 ساعت استفاده از رژ لب از خوردن و آشامیدن خودداری کنید تا رژلب راهی برای ورود به بدن شما نداشته باشد.

نکته دیگری که برای تشخیص رژ لب بدون سرب می توان به آن اشاره کرد این است که رژ لب بدون سرب معمولاً لب های شما را در حالت طبیعی و طبیعی خود نشان می دهد و پس از استفاده روی لب هیچ عارضه ای نخواهد داشت. اما رژ لب با سرب معمولا لب ها را خشک و پوسته پوسته می کند و همچنین می تواند باعث تغییر رنگ لب پس از برداشتن شود. پس هر وقت بعد از استفاده از رژ لب به این نکات برخورد کردید سعی کنید دیگر از این محصول استفاده نکنید.

و آخرین نکته ای که رژ لب بدون سرب را متمایز می کند قیمت آن است. معمولا رژ لب هایی که سرب ندارند قیمت بالاتری دارند اما در نمونه های ارزان قیمت احتمال سرب بسیار بیشتر است.

در پایان لازم به ذکر است که در هنگام خرید رژ لب نیز مانند سایر لوازم آرایشی باید مراقب باشید. سعی کنید محصولات ارزان قیمت را انتخاب نکنید تا از عواقبی مانند خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها و مشکلات بزرگتری مانند سرطان جلوگیری کنید. در ضمن رژلب را فقط به دلیل ماندگاری 24 ساعته بالا یا رنگ های روشن و جذاب نخرید و نکات مهم دیگری را نیز در نظر بگیرید.

برای سهولت در خرید خود، از برندهای معتبر و اورجینال و همچنین از فروشگاه های معتبر خرید کنید و سعی کنید توسط مشاورین در محل مشاوره بگیرید. به همین منظور و برای خرید رژ لب می توانید به سایت روجا شاپ مراجعه کرده و از مشاوره رایگان مشاوران مجرب این مجموعه بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علي اكبر

عالی بود! خیلی خوب توضیح داده شده که چرا در رژ لب از سرب استفاده می‌شه. ممنونم از شما.

راضيه

واقعا مقاله جالبی بود. من همیشه این سوال رو داشتم که چطوری میشه رژ لب رو با سرب ساخت؟ مقاله خیلی خوبی بود و بهم جواب داد.

النا

من از این مقاله خیلی خوشم اومد، به خصوص به این دلیل که به صورت ساده و قابل فهم توضیح داده بود که چرا در رژ لب از سرب استفاده میشه. خیلی خوب بود که یاد گرفتم که چطور محصولاتی که از سرب استفاده میکنند رو شناسایی کنم تا از استفاده اونها اجتناب کنم.

امير

مقاله جالبی بود. خیلی خوشحالم که به این موضوع پرداختید. برای من که از رژ لب استفاده می کنم خیلی مفید بود.

دکمه بازگشت به بالا