چرا در دوران پریودی درد داریم

آنچه در این مقاله می خوانید

1. درد قاعدگی ناشی از انقباضات رحمی و ترشح مواد شیمیایی در این اندام است. 2. برخی از زنان به دلیل درد شدید نیاز به مداخله پزشکی دارند. 3. رابطه جنسی در دوران قاعدگی معمولاً به دلیل ارگاسم و گرفتگی عضلات باعث درد بیشتر می شود….

فهرست

خلاصه این مقاله را در این پادکست بشنوید:

درد پریود بخشی طبیعی از چرخه قاعدگی زنان است و هر سیکل را تکرار می کند. اما آیا علت درد قاعدگی را می دانید؟ آیا می دانید چگونه درد قاعدگی را کاهش دهید؟ درد شدید در این دوران چه عوارضی دارد؟ درد قاعدگی با چه علائمی شروع می شود؟ چگونه می توان تفاوت درد بارداری را تشخیص داد؟ آیا درد پریود بعد از ازدواج افزایش می یابد یا کاهش می یابد؟

اگر درد قاعدگی شما را آزار می دهد و می خواهید با روش های درمانی این درد را کاهش دهید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. شما می توانید با یک متخصص زنان در مطب پزشک خود مشورت کنید. دکترتو علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و تلفنی را نیز ارائه می دهد.

درد قاعدگی چیست؟

قاعدگی بخشی طبیعی از چرخه ماهیانه زنان است و باعث خونریزی واژینال می شود. بسیاری از زنان در این دوران درد را تجربه می کنند. در بیشتر زنان، درد به صورت خنجری است و گرفتگی در قسمت پایین شکم احساس می شود. گاهی اوقات علائم دیگری مانند کمردرد، حالت تهوع و سردرد با درد شکم همراه است.

علت درد شدید پریود چیست؟

برای برخی از زنان، درد قاعدگی آنقدر شدید است که نیاز به مداخله پزشکی دارد. پریودهای دردناک معمولاً با درد شکمی آزاردهنده همراه است. در بسیاری از زنان این درد در دو سال اول قاعدگی وجود داشت و به تدریج کاهش می یابد. خونریزی شدید قاعدگی نیز معمولا در این زمان رخ می دهد. برخی از زنان نیز پس از زایمان اول بهبود می یابند و درد قاعدگی قابل تحمل می شود.

علائم درد پریود چیست؟

این درد معمولاً همزمان با خونریزی شروع می شود. اما برخی از زنان چند روز قبل از پریود درد را تجربه می کنند. این درد معمولا 48 تا 72 ساعت طول می کشد. هنگامی که خونریزی شدیدتر است، درد قاعدگی نیز افزایش می یابد. درد می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد. شامل:

معده درد

كمر درد

پا درد

درد قفسه سینه

درد مفاصل

آیا پریودهای دردناکی دارید و نمی دانید چه کاری انجام دهید؟

اکنون مشاوره دریافت کنید!

علت درد پریود در زنان چیست؟

هنگامی که دیواره عضلانی رحم در طول سیکل قاعدگی سفت می شود، انقباضات در این اندام رخ می دهد. انقباضات خفیف به طور مداوم در رحم ایجاد می شود. این انقباضات به قدری خفیف هستند که زنان آن را احساس نمی کنند. اما در طول دوره قاعدگی، شدت انقباضات بسیار بیشتر می شود. در این حالت به لایه داخلی رحم فشار وارد می شود و می افتد.

این انقباضات شدید باعث فشار بر رگ های خونی در رحم می شود. در نتیجه جریان خون و اکسیژن به این اندام موقتاً قطع می شود. هنگامی که بافت های رحم از اکسیژن محروم می شوند، شروع به ترشح یک ماده شیمیایی می کنند که باعث درد در رحم می شود.

همراه با ترشح مواد شیمیایی تسکین دهنده درد، مواد شیمیایی دیگری به نام پروستاگلاندین نیز ترشح می شود. این نوع مواد به انقباض بیشتر ماهیچه های رحم و افزایش سطح درد کمک می کنند.

درد قاعدگی در کدام قسمت از بدن ظاهر می شود می تواند برای هر فرد متفاوت باشد. در ادامه به بررسی علت درد در قسمت های مختلف بدن مانند پاها، شکم، کمر و … می پردازیم. در دوران قاعدگی لازم است بدانید که این دردها تا حدی طبیعی هستند اما در صورت شدید و غیر طبیعی بودن باید توسط متخصص زنان معاینه شوند. در مورد علائم قاعدگی خود می توانید با پزشک خود با بهترین متخصص زنان در شهر خود مشورت کنید.

علت کمردرد و درد شکم در پریود چیست؟

گرفتگی شدید عضلانی در رحم باعث درد در قسمت تحتانی شکم می شود. گاهی اوقات درد می تواند آنقدر شدید باشد که به کمر شما نیز سرایت کند. در این شرایط کمر احساس درد می کند.

علت درد پا در دوران پریود چیست؟

برخی از زنان در طول دوره قاعدگی خود درد پا را تجربه می کنند. افزایش ترشح پروستاگلاندین نه تنها بر ماهیچه های رحم تاثیر می گذارد و می تواند باعث گرفتگی عضلات در لگن و پاها شود. گاهی اوقات درد پا نشانه PMS است. اگر در شروع قاعدگی پاهای شما درد می کند، می توانید قبل از پریود از مسکن هایی مانند پروفن استفاده کنید.

علت درد استخوان قبل از قاعدگی چیست؟

گاهی اوقات درد ناشی از افزایش پروستاگلاندین ها می تواند باعث درد در مفاصل و استخوان های اطراف رحم و لگن شود. در این شرایط می توان با مصرف مسکن درد استخوان را کاهش داد.

در دوره قاعدگی ممکن است درد در قسمت‌های مختلف بدن از جمله شکم، کمر و سینه ‌ها ایجاد شود.

علت درد رحم قبل از قاعدگی چیست؟

اگر یک یا دو هفته قبل از قاعدگی دچار درد رحم می شوید، احتمالاً به دلیل PMS است. تغییرات هورمون های استروژن و پروژسترون قبل از قاعدگی باعث این عارضه می شود. اما اگر درد دو روز قبل از قاعدگی یا در شروع خونریزی رخ دهد، درد قاعدگی طبیعی و ناشی از انقباضات رحمی است.

چه چیزی باعث درد تخمدان پس از پایان قاعدگی می شود؟

عوامل مختلفی باعث درد تخمدان پس از پریود می شوند. گاهی اوقات تخمک گذاری باعث درد می شود. اما گاهی اوقات مشکل جدی است و ممکن است فرد از کیست تخمدان یا اندومتریوز رنج ببرد. کیست تخمدان باعث درد در لگن، پشت و ران می شود. سینه ها حساس تر می شوند و ممکن است خونریزی غیر معمول رخ دهد. اگر قاعدگی شما نامنظم است یا احساس درد ناگهانی در معده دارید، باید با متخصص زنان مشورت کنید. می توانید از طریق وب سایت پزشک خود با متخصص زنان تماس بگیرید و از مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی استفاده کنید.

علت درد کلیه قبل از قاعدگی چیست؟

در طول دوره قاعدگی، درد در قسمت های مختلف بدن مانند کمردرد، سردرد یا پا درد طبیعی است. اما اگر درد کلیه را تجربه کردید، ممکن است یک مشکل جدی باشد و باید به پزشک مراجعه کنید. این عارضه ممکن است از علائم آندومتریوز کلیه باشد. 10 تا 15 درصد زنان در سنین باروری از این مشکل رنج می برند.

به دلیل تغییرات هورمونی در این دوره، بافت آندومتر کلیه ممکن است به آنها واکنش نشان دهد. در نتیجه ملتهب می شود و خونریزی می کند. پس از چندین دوره قاعدگی، کیست آندومتر یا تومور در کلیه تشکیل می شود.

درد قاعدگی چه عوارضی دارد؟

درد قاعدگی هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند. اما گاهی اوقات درد شدید می تواند فعالیت های روزانه را مختل کند. در صورت احساس درد شدید، باید با پزشک مشورت کنید. گاهی اوقات علت درد ممکن است مربوط به شرایط مربوط به درد قاعدگی باشد. به عنوان مثال، اندومتریوز باعث درد و مشکلات باروری می شود. علاوه بر این، بیماری التهابی لگن به لوله های فالوپ آسیب می رساند و خطر حاملگی خارج از رحم را افزایش می دهد.

بهترین راه برای کاهش درد پریود در خانه

معمولاً اقدامات ساده ای وجود دارد که می توانید برای کاهش درد پریود انجام دهید. موارد زیر ممکن است به کاهش درد کمک کند.

یک پد حرارتی یا بطری آب گرم زیر شکم قرار دهید

ورزش های سبک

حمام آب گرم

تکنیک های آرام سازی عصبی مانند یوگا و مدیتیشن را انجام دهید

آب بیشتری بنوشید.

غذاهای چرب، شور و شیرین مصرف نکنید.

غذاهای ضد التهابی مانند گیلاس، زغال اخته، کدو تنبل، گوجه فرنگی و فلفل انتخاب های خوبی هستند.

چای بابونه به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند.

اگر این روش ها جواب نداد، می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن در کاهش درد قاعدگی موثر هستند. این داروها علاوه بر کاهش درد، به کاهش پروستاگلاندین های شیمیایی در رحم و کاهش اثرات آنها کمک می کنند. در اولین علائم درد یا قاعدگی می توانید از مسکن ها استفاده کنید.

اگر مشکلات معده یا بیماری کبد و خونریزی دارید، نباید از این داروها استفاده کنید. علاوه بر این، اگر به آسپرین حساسیت دارید، نباید از این داروها استفاده کنید.

برای کاهش درد در دوره قاعدگی می‌توان از پد گرم استفاده کرد.

بهترین راه برای درمان درد پریود چیست؟

اگر درد قاعدگی با روش های معمول یا با مسکن درمان نشد، باید با متخصص زنان مشورت کنید. ممکن است پریودهای دردناک یا دیسمنوره داشته باشید. شایع ترین نوع این درد شدید، دیسمنوره اولیه است که در اثر افزایش شدید پروستاگلاندین ها ایجاد می شود. این مواد شیمیایی باعث گرفتگی شدید در عضلات رحم و تشدید درد می شوند.

در این شرایط درمان دارویی ضروری است و احتمالاً پزشک استفاده از روش های هورمونی پیشگیری از بارداری را توصیه می کند. روش هایی مانند قرص، چسب یا حلقه به بهبود این شرایط کمک می کند.

راه حل دیگر برای درمان درد پریود، مصرف مسکن های تجویزی است. این مسکن‌ها قوی‌تر از مسکن‌های بدون نسخه هستند.

با مراجعه به متخصص با علائم PMS آشنا شوید!

چه زمانی برای درد قاعدگی باید با پزشک مشورت کرد؟

معمولا درد قاعدگی در خانم ها طبیعی است و نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما اگر هر یک از مشکلات زیر را دارید، باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید تا علت درد پریود را مشخص کند. می توانید از طریق وب سایت پزشک خود یک مشاوره حضوری، آنلاین یا تلفنی با متخصص زنان داشته باشید.

هیچ یک از درمان های خانگی در کاهش درد موثر نبوده و این عارضه زندگی شما را مختل کرده است.

گرفتگی عضلات ناگهان بدتر می شود.

شما بالای 25 سال دارید و برای اولین بار درد و گرفتگی عضلات را تجربه می کنید.

تب همراه با درد قاعدگی دارید.

حتی زمانی که پریود نمی شوید، احساس درد می کنید.

برای کاهش درد قاعدگی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد قاعدگی شما شدید است یا در سن 25 سالگی به طور ناگهانی شروع می شود، باید با متخصص زنان مشورت کنید. متخصص سوابق پزشکی شما را بررسی می کند و در صورت لزوم آزمایش های تشخیصی مانند سونوگرافی و آزمایش های هورمونی را تجویز می کند. اگر بیماری زمینه‌ای دارید، می‌توانید با درمان آن درد پریود را کاهش دهید.

برای یافتن بهترین متخصص زنان، می توانید از طریق وب سایت پزشک خود مراجعه کنید. دکترتو علاوه بر سامانه نوبت دهی حضوری، مشاوره آنلاین و تلفنی را نیز ارائه می دهد.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

محتوای این مقاله فقط برای اطلاعات عمومی شماست.

سوالات رایج

برچسب‌های مرتبط:
منبع:

امتیاز شما به مقاله:

(2.7 از 5)

من عاشق نوشتن، یادگیری و تجربه های جدید هستم… هر بار که می نویسم بیشتر یاد می گیرم. خوشحالم که در دوره دکتری شما فرصت تولید محتوا در دنیای پزشکی و ارتقای سلامت جامعه را دارم.

موارد مشابه

هر ماه، رحم یک لایه محافظ تشکیل می دهد و این لایه را برای قرار دادن نوزاد آماده می کند. اگر باردار نیستید، بدن به تدریج ضعیف می شود و بافت و پوشش خونی هر 28 روز یکبار تعویض می شود (این دوره از فردی به فرد دیگر متفاوت است).

این پدیده پریود یا قاعدگی نامیده می شود و جزء مهم و طبیعی چرخه قاعدگی محسوب می شود. انقباض رحم که به ریختن این لایه کمک می کند، حدود یک روز باعث درد قاعدگی می شود.

در برخی از زنان، پروستاگلاندین (که یک ماده شیمیایی است که باعث انقباض رحم می شود) تولید می شود که باعث انقباض بیش از حد رحم و افزایش درد می شود.

شما ممکن است درد شدیدی را در قسمت پایین شکم، کمر یا ران خود احساس کنید.
اگرچه اکثر زنان چنین دردهایی را تجربه می کنند، اما اگر خونریزی شدید و درد شدید بین قاعدگی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

از علل مختلف درد قاعدگی می توان به عوامل زیر اشاره کرد:

رحم پوشش داخلی خود (اندومتر) را منقبض می کند که باعث فشرده شدن عروق و در نهایت کاهش اکسیژن رسانی و ایجاد ناراحتی می شود.
در دوران قاعدگی، بافت های رحم، پروستاگلاندین ها (هورمون هایی که باعث انقباضات رحمی می شوند) جمع آوری می شوند.

هر چه مقدار پروستاگلاندین ها بیشتر باشد، درد پریود شدیدتری را تجربه خواهید کرد. پروستاگلاندین ها در سایر بافت های عضلانی تجمع می یابند و بنابراین علائمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد می کنند.
درد قاعدگی نیز می تواند نشانه دیسمنوره ثانویه باشد. که معمولاً با نارسایی لگنی (اندومتریوز، التهاب رحم و بیماری های قسمت فوقانی رحم) همراه است و در این شرایط باید تحت نظر پزشک باشید.

در دوره قاعدگی شما چه اتفاقی می افتد؟

علائم قاعدگی در زنان متفاوت است، اما شایع ترین علائمی که در طول قاعدگی رخ می دهد شامل موارد زیر است:
– سردرد
– احساس بی حالی یا بیماری

در مورد علل کمردرد در دوران بارداری بیشتر بدانید

علت دیسمنوره یا پریودهای دردناک چیست؟

علت دقیق هنوز مشخص نشده است، اما موارد زیر مرتبط هستند:
دیسمنوره یا دوره های دردناک اولیه: پوشش داخلی رحم آندومتر نامیده می شود. در طول قاعدگی، سلول های آندومتر پروستاگلاندین ها را آزاد می کنند.

پروستاگلاندین ها انواع مختلفی دارند. با توجه به شواهد موجود، علت دیسمنوره اولیه پروستاگلاندین F2α (PG-F2α) است که ماهیچه های رحم را به شدت تحریک می کند و باعث انقباضات قوی عروقی می شود.

به همین دلیل یکی از درمان های موثر برای دیسمنوره اولیه، تجویز داروهای مهارکننده پروستاگلاندین است.

دیسمنوره ثانویه

دیسمنوره اولیه یعنی درد شما به دلیل چرخه قاعدگی شماست. دیسمنوره ثانویه اصطلاحی است که پزشک ممکن است از آن استفاده کند اگر درد پریود شما ناشی از مشکلی در اندام های تناسلی شما باشد.

دیسمنوره یا دوره های دردناک ثانویه: برخی بیماری ها می توانند باعث دیسمنوره ثانویه شوند. مهمترین آنها عبارتند از:

آندومتریوز
این وضعیت زمانی رخ می دهد که پوشش رحم در خارج از رحم رشد کند (جایی که نباید رشد کند). در پاسخ به تغییرات ماهانه در سطح هورمون استروژن، این پوشش از بین می رود و با خونریزی از رحم خارج می شود و باعث تورم و درد می شود.

کیست تخمدان
کیست ها کیسه هایی پر از مایع هستند که روی تخمدان ها قرار دارند. کیست های فولیکولار معمولاً هیچ علامتی ندارند، اما در برخی موارد می توانند باعث درد در دوران قاعدگی یا تخمک گذاری شوند.

این کیست ها عمدتاً بی ضرر هستند و فقط برخی از آنها می توانند سرطانی باشند. احتمال سرطانی شدن کیست ها با افزایش سن افزایش می یابد.
شما نمی توانید جلوی فولیکولی شدن رحم خود را بگیرید، زیرا زنان در هر ماه حداقل یک فولیکول آزاد می کنند و تا زمانی که تعداد یا اندازه این کیست ها افزایش نیابد این یک عملکرد طبیعی است.

اگر کیست تخمدان دارید، پزشک ممکن است قرص های ضد بارداری را برای توقف تخمک گذاری برای چند ماه و کاهش خطر تشکیل کیست های جدید تجویز کرده باشد. اکثر کیست های تخمدان کوچک هستند و هیچ علامتی ایجاد نمی کنند.

اگر کیست های فولیکولار علامت دار باشند، ممکن است فشار، نفخ، تورم یا درد در قسمت پایین شکم در سمتی که کیست در آن قرار دارد احساس کنید. این درد می تواند شدید یا خفیف باشد و ممکن است بیاید و برود.
اگر کیست پاره شود، درد زیادی ایجاد می کند.

تومور تخمدان

تنگی یا انسداد دهانه رحم
سوراخ کوچک در دهانه رحم که جریان قاعدگی را محدود می کند.

میوم رحم و فیبروم
تومورهایی هستند که در داخل یا روی پوشش داخلی رحم ایجاد می شوند. آنها تقریباً همیشه غیر سرطانی هستند. برخی از زنان مبتلا به فیبروم زمانی که قاعدگی خود را از دست می دهند، درد لگن و خونریزی واژن را تجربه می کنند.

فیبروم ها می توانند به تنهایی یا چندین بار در رحم ایجاد شوند. اندازه آنها می تواند به کوچکی یک دانه سیب یا به بزرگی یک گریپ فروت باشد. در موارد نادر می توانند بسیار قابل توجه باشند.

پولیپ رحم

چسبندگی های داخل رحمی

اختلالات مادرزادی مانند رحم دو شاخ

قرار دادن IUD در رحم

وجود دیواره عرضی در داخل واژن

سندرم احتقان لگن
تقریباً هر فرآیند و بیماری که بر هر یک از اندام های داخل لگن تأثیر بگذارد می تواند منجر به دیسمنوره ثانویه شود.

شیوع دیسمنوره

دیسمنوره می تواند بیش از نیمی از زنان قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد و شیوع گزارش شده بسیار متفاوت است.

دیسمنوره اولیه در اواخر بلوغ و اوایل دهه 20 به اوج خود می رسد و با چرخه های طبیعی ماهانه (تخمک گذاری) همراه است. شیوع آن با افزایش سن و تعداد بارداری ها کاهش می یابد.

شیوع و شدت دیسمنوره در زنان با سابقه زایمان کمتر است، اما در همه موارد صدق نمی کند.

دیسمنوره یا پریودهای دردناک چگونه تشخیص داده می شود؟

یک سری آزمایشات و تست های تشخیصی برای این بیماری وجود دارد که پزشک از طریق آنها به نوع و شدت بیماری شما پی می برد.

برخی از روش های تشخیص دیسمنوره در زیر ذکر شده است:

نمونه برداری از ترشحات دهانه رحم برای تشخیص احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی

تست های بارداری برای تشخیص احتمال حاملگی خارج از رحم

آنتی ژن سرطانی 125

سونوگرافی واژینال

از رحم عکس رنگی بگیرید

لاپاراسکوپی

هیستروسکوپی

علائم قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی معمولاً چند روز پس از پریود از بین می رود. در اینجا 10 علامت رایج وجود دارد که نشان می دهد پریود شما شروع شده است.

درد شکم
به درد شکم یا قاعدگی، دیسمنوره اولیه نیز گفته می شود که یکی از علائم شایع PMS است.
درد شکم ممکن است از روزهای قبل از پریود شروع شود و چند روز یا بیشتر بعد از آن ادامه یابد. این درد می تواند از درد مبهم و جزئی تا درد شدید باشد که در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند. (باورهای نادرست در مورد پریود)
درد قاعدگی در قسمت پایین شکم احساس می شود. این درد می تواند به قسمت پایین کمر و بالای ران نیز سرایت کند.
علت این درد انقباضات رحمی است. اگر بارداری وجود نداشته باشد، این انقباضات باعث می شود که پوشش داخلی رحم (اندومتر) از بین برود. اگرچه این لیپیدها التهاب زا هستند، اما به تنظیم تخمک گذاری و قاعدگی نیز کمک می کنند. (علائم نارسایی تخمدان)
برخی از افراد زمانی که جریان قاعدگی آنها بسیار سنگین است شدیدترین درد را تجربه می کنند.

برخی از شرایط سلامتی می توانند درد را بدتر کنند. این شامل:

اندومتریوز

تنگی دهانه رحم

آدنومیوز

بیماری التهابی لگن

فیبروم

درد همراه با این نوع بیماری به عنوان دیسمنوره ثانویه شناخته می شود.

آکنه صورت
تقریبا نیمی از زنان حدود یک هفته قبل از پریود خود متوجه افزایش آکنه می شوند.

آکنه پریود بیشتر روی چانه و فک ایجاد می شود، اما می تواند در هر جایی از صورت، پشت یا سایر قسمت های بدن ظاهر شود.

این جوش ها به دلیل تغییرات هورمونی طبیعی مرتبط با چرخه تولید مثل زنان ایجاد می شوند.

اگر بارداری در زمان تخمک گذاری اتفاق نیفتد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و آندروژن هایی مانند تستوسترون کمی افزایش می یابد.

آندروژن های موجود در سیستم تولید سبوم، چربی تولید شده توسط غدد چربی پوست را تحریک می کنند. جوش های پوستی به دلیل تولید بیش از حد سبوم ایجاد می شوند. آکنه پریود اغلب در پایان دوره قاعدگی یا اندکی پس از آن زمانی که سطح استروژن و پروژسترون شروع به افزایش می کند، از بین می رود.

درد پستان
در نیمه اول چرخه قاعدگی (که از روز اول قاعدگی شروع می شود) سطح استروژن شروع به افزایش می کند که باعث رشد مجاری شیر در سینه می شود.

سطح پروژسترون در اواسط چرخه، حوالی تخمک گذاری افزایش می یابد. این امر باعث بزرگ شدن و تورم غدد پستانی می شود. این تغییرات می تواند منجر به احساس درد سینه قبل از پریود یا در طول دوره قاعدگی شود.
این علامت ممکن است برای برخی خفیف باشد، اما سینه برخی افراد بسیار سنگین شده و باعث ناراحتی شدید می شود.

خستگی
با نزدیک شدن به پریود، بدن از آماده شدن برای تثبیت بارداری به آماده شدن برای پریود تغییر می کند. سطح هورمون کاهش می یابد و خستگی اغلب نتیجه آن است. نوسانات خلقی نیز می تواند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود.

علاوه بر این، برخی از زنان در این بخش از چرخه قاعدگی با مشکل خواب مواجه می شوند. کمبود خواب می تواند خستگی را بدتر کند.

نفخ شکم
اگر چند روز قبل از پریود احساس سنگینی در شکم خود می کنید و نمی توانید زیپ شلوار خود را ببندید، ممکن است به دلیل سندرم پیش از قاعدگی دچار نفخ شده باشید.

تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون باعث احتباس آب و نمک اضافی می شود که منجر به نفخ می شود.

در بسیاری از افراد، این علامت دو تا سه روز پس از شروع قاعدگی از بین می رود. شدیدترین نفخ اغلب در روز اول چرخه رخ می دهد.

مشکلات روده
از آنجایی که روده به تغییرات هورمونی حساس است، ممکن است تغییراتی در عادت های معمول توالت قبل و در طول دوره قاعدگی ایجاد شود.

پروستاگلاندین هایی که باعث انقباضات رحمی می شوند نیز می توانند باعث انقباضات روده شوند. مقدار مدفوع ممکن است در طول قاعدگی افزایش یابد.

همچنین ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

اسهال

حالت تهوع

نفخ شکم

یبوست

سردرد
از آنجایی که هورمون ها مسئول پاسخ درد هستند، منطقی است که نوسان سطح هورمون می تواند باعث سردرد و میگرن شود.
سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که اغلب میگرن و سردرد را تسکین می دهد.

استروژن می تواند سطح سروتونین و تعداد گیرنده های سروتونین در مغز را در زمان های خاصی در طول چرخه قاعدگی افزایش دهد. تعامل بین استروژن و سروتونین می تواند باعث میگرن در افراد مستعد شود.

بیش از 50 درصد از زنان مبتلا به میگرن، ارتباط بین شروع میگرن و قاعدگی آنها را گزارش می دهند. میگرن می تواند قبل، در حین یا بلافاصله بعد از قاعدگی رخ دهد.

یک مطالعه بالینی گزارش شده در NeuroTrusted Source نشان داد که میگرن 1.7 برابر بیشتر از یک یا دو روز قبل از قاعدگی و 2.5 برابر بیشتر در طول سه روز اول قاعدگی رخ می دهد.

نوسانات خلقی
برای برخی افراد، علائم عاطفی PMS ممکن است شدیدتر از علائم فیزیکی باشد. علائم احتمالی عبارتند از:

نوسانات خلقی

افسردگی

تحریک پذیری

Anxiety
اگر احساس می کنید در یک ترن هوایی احساسی هستید یا غمگین تر از حد معمول هستید، ممکن است به دلیل نوسانات سطح استروژن و پروژسترون باشد.

استروژن می‌تواند بر تولید سروتونین و اندورفین‌های احساس خوب در مغز تأثیر بگذارد، احساس خوب بودن را کاهش دهد و افسردگی و تحریک‌پذیری را افزایش دهد.

در برخی افراد، پروژسترون می تواند اثر آرام بخشی داشته باشد. این اثر ممکن است زمانی کاهش یابد که سطح پروژسترون پایین باشد. ممکن است دوره های غیرقابل توضیح گریه و حساسیت عاطفی ایجاد شود.

کمردرد
انقباضات رحمی و شکمی ناشی از ترشح پروستاگلاندین ها نیز می تواند باعث انقباض عضلانی در ناحیه کمر شود.
ممکن است احساس درد یا کشش وجود داشته باشد.

برخی از افراد ممکن است در طول دوره قاعدگی خود کمردرد قابل توجهی داشته باشند. برخی دیگر ناراحتی جزئی در پشت دارند.

مشکل در خواب
علائم PMS مانند درد شکم، سردرد و نوسانات خلقی همگی می توانند بر خواب تأثیر بگذارند و خواب را دشوار کنند. دمای بدن همچنین می تواند به خواب رفتن را دشوارتر کند.

دمای مرکزی بدن بعد از تخمک گذاری نیم درجه افزایش می یابد و تا زمان پریود یا کمی بعد بالا می ماند.

شاید زیاد به نظر نرسد، اما بدن خنک تر با خواب بهتر همراه است. این نیم درجه می تواند استراحت راحت را مختل کند.

تشخیص

اکثر زنان می توانند دردهای قاعدگی را بدون کمک پزشک تشخیص دهند. اگر درد شدید باشد، پزشک باید لگن و شکم را به دقت بررسی کند.

پزشک سوالاتی در مورد سابقه پزشکی بیمار می پرسد و معاینه فیزیکی انجام می دهد که شامل ارزیابی اندازه و شکل واژن، دهانه رحم، رحم و تخمدان ها و احتمالاً معاینه لگن داخلی است. برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد شکم، رحم، واژن و لوله های فالوپ، آزمایش هایی را سفارش دهید.

این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سونوگرافی

سی تی اسکن

ام آر آی

هیستروسکوپی

لاپاراسکوپی
روش‌های تصویربرداری می‌توانند به شناسایی آندومتریوز، لوله‌های فالوپ مسدود شده، فیبروم‌های رحمی، کیست‌های تخمدان و حاملگی خارج از رحم کمک کنند.

درمان هایی برای تسکین درد قاعدگی

برای تسکین درد خفیف تا متوسط، برخی از درمان های خانگی ممکن است موثر باشند. برخی از این درمان ها باعث تسکین فوری درد می شوند، در حالی که برخی دیگر درد و انقباضات را در چرخه های بعدی کاهش می دهند.

در این مقاله روش های درمان سریع درد و انقباضات دوران قاعدگی را ارائه می دهیم.

مسکن ها
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ژلوفن و مفنامیک اسید برای دردهای شدید قاعدگی و خونریزی توصیه می شود. این داروها تولید پروستاگلاندین ها را در بدن کاهش می دهند.

ژلوفان باید به ندرت و فقط زمانی که درد شدید است استفاده شود. مفنامیک اسید باید در دو روز اول قاعدگی به طور منظم مصرف شود تا اثر تسکین دهنده داشته باشد.

اگر درد شدیدتری دارید، می توانید با مشورت پزشک از مسکن های قوی تری استفاده کنید.

گرم کردن
گرم کردن پشت و شکم می تواند درد را کاهش دهد. در یک مطالعه در سال 2012، زنان 18 تا 30 ساله با قاعدگی منظم، تأثیر گرم کردن شکم و کمر را بر تسکین درد گزارش کردند.

نتایج این گزارش نشان داد که اثر آرام بخش استیکر گرم شده تا 40 درجه سانتیگراد معادل مصرف ایبوپروفن است.

اگر کیسه آب گرم یا تشک برقی ندارید، یک دوش آب گرم بگیرید یا حتی از یک حوله گرم برای فشرده کردن شکم و پشت خود استفاده کنید.

اگر متوجه شدید که دردتان به لطف گرمایش کاهش می یابد، می توانید یک بطری آب گرم مناسب یا تشک برقی بخرید یا اگر مایکروویو دارید خودتان یک بالش گرم درست کنید!

بالش گرم درست کنید
دور دو تکه پارچه هم اندازه (به اندازه دلخواه) مانند بالش بدوزید و فقط قسمت کوچکی از درز را باز کنید. درز را پر کرده و بدوزید.
این بالش را چند دقیقه در مایکروویو با قدرت 700 کیلو وات به مدت یک دقیقه گرم کنید. مواظب باشید زیاد داغ نشود.
اگر گرم است بگذارید کمی خنک شود یا داخل حوله بپیچید. این بالش را می توان چندین بار در مایکروویو گرم کرد و برای تسکین درد روی ناحیه مورد نظر قرار داد.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

در این شرایط، عادات غذایی خود را تغییر دهید، سعی کنید مصرف چربی خود را کاهش دهید و مصرف سبزیجات خود را افزایش دهید. یک رژیم غذایی کم چرب التهاب را در سراسر بدن کاهش می دهد و سلامت کلی شما را بهبود می بخشد.

می توانید با خوردن چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع سالم مانند روغن زیتون شروع کنید. منیزیم بیشتری دریافت کنید، زیرا به کاهش درد ناشی از دردهای قاعدگی کمک می کند. علاوه بر عملکردهای دیگر، منیزیم به تنظیم عملکرد ماهیچه ها نیز کمک می کند.

منیزیم در غذاهایی مانند بادام خشک و اسفناج پخته به وفور یافت می شود. برای جلوگیری از کم آبی آب فراوان بنوشید و از نوشیدنی های دیگر خودداری کنید. شکر کمتری بخورید و در صورت نیاز از توت فرنگی یا تمشک استفاده کنید.

اجتناب از برخی غذاها
بهتر است خانم ها از مصرف غذاهایی که باعث نفخ و احتباس آب در دوره قاعدگی می شوند خودداری کنند، از جمله:

الکل

کافئین

غذاهای شور

غذای چرب

نوشابه
کاهش مصرف این غذاها می تواند به کاهش گرفتگی و تنش در دوره قاعدگی کمک کند. در عوض، مصرف زنجبیل، چای نعناع یا مخلوط آب لیمو و آب گرم می تواند در تسکین درد قاعدگی موثر باشد.

حتی زنان نیز می توانند میوه هایی مانند توت فرنگی یا تمشک را به عنوان میان وعده مصرف کنند.

روش های سنتی برای کاهش درد قاعدگی

معمولاً هر دردی درمان خاص خود را دارد. درد قاعدگی از این قانون مستثنی نیست و راه های بی ضرری برای درمان آن وجود دارد.

دارچین

دارچین به عنوان یک ماده تسکین دهنده و کاهش دهنده التهاب شناخته شده است. شکلات داغ با دارچین به بهبود انقباضات رحمی کمک می کند.

از پودر کاکائو یا هات چاکلت برندهای مختلف استفاده کنید. نصف قاشق چایخوری پودر دارچین و نصف قاشق چایخوری جوز هندی را در آن بریزید. برای طعم بهتر می توانید شکلات اضافه کنید.

شکلات تیره
شکلات تلخ کمک می کند تا عضلات به سرعت شل شوند و در کاهش درد شما بسیار موثر است.

اگر می خواهید از شکلات تلخ برای تسکین علائم استفاده کنید، می توانید مقداری از آن را آب کرده و روی میوه بریزید. این ترکیب سالم به کاهش درد کمک می کند.

زنجبیل
زنجبیل میزان هورمون های درد را در بدن کاهش می دهد و به شما انرژی زیادی می دهد تا در طول روز احساس خستگی نکنید.

زنجبیل، عسل و کمی لیمو را به آب جوش اضافه کنید و بخورید، این ترکیب به کاهش انقباضات رحمی کمک می کند.

کاهش درد قاعدگی با ماساژ با روغن ها
با استفاده از روغن های معطر و ماساژ مخصوص می توانید به درمان دردهای قاعدگی کمک کنید. با استفاده از روغن هایی مانند اسطوخودوس و مریم گلی می توانید مدت زمان درد پریود را کوتاه کنید.

برای کاهش درد قاعدگی آب بنوشید
اگر آب زیاد بنوشید می توانید از درد قاعدگی و نفخ شکم جلوگیری کنید. هدف استفاده از آب گرم است.

که در بهبود گرفتگی عضلات موثر است زیرا باعث افزایش جریان خون در بدن و رفع گرفتگی عضلات می شود.

رازیانه

یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، مخلوط را دوباره به مدت 5 دقیقه حرارت دهید. بگذارید کمی خنک شود سپس یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

از این دمنوش گیاهی دو بار در روز سه روز قبل از شروع پریود استفاده کنید و تا زمانی که درد از بین برود ادامه دهید. اگر این دمنوش به صورت گرم استفاده شود تاثیر بیشتری خواهد داشت.

سبزی جعفری
یک چهارم پیمانه جعفری تازه را در یک لیوان بریزید سپس آب جوش را به آن اضافه کنید و 5 دقیقه صبر کنید و بلافاصله بنوشید. از این درمان دو بار در روز در طول دوره قاعدگی خود استفاده کنید.

از اسیدهای چرب بیشتر استفاده کنید
بسیاری از مطالعات نشان داده اند که استفاده از این اسیدهای چرب که عمدتاً در غذاهایی مانند ماهی، مغزها مانند گردو، بادام یا دانه هایی مانند کنجد یافت می شود، علائم دیسمنوره (درد در دوره قاعدگی) را کاهش می دهد. .

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر درد قاعدگی شدید و غیرعادی است، یا اگر درد بیش از 2 تا 3 روز ادامه داشت، با پزشک خود تماس بگیرید. علت هر چه باشد، درد پریود قابل درمان است، بنابراین بررسی آن مهم است.

متخصص زنان در مورد علائم و دوره های قاعدگی از شما سوالاتی می پرسد، واژن و رحم شما را با اسپکولوم معاینه می کند و در صورت لزوم نمونه برداری می کند.

اگر پزشک تشخیص دهد که درد شما مربوط به پریود نیست، آزمایشات بیشتری را برای انتخاب درمان مناسب انجام خواهد داد.

فهرست مطالب

یکی از مشکلات رایج قاعدگی در بین خانم ها درد شکم است که در افراد مختلف از خفیف تا شدید در قسمت پایین شکم و کمر احساس می شود. با شروع خونریزی قاعدگی به دلیل ترشح هورمون پروستاگلاندین، ماهیچه های رحم منقبض می شوند که باعث ایجاد درد و التهاب در فرد می شود. البته طبق آمار گزارش شده این درد با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد به طوری که پس از زایمان اول بهبود نسبی در احساس درد قاعدگی مشاهده می شود.

باید بدانید که درد قاعدگی اغلب بین 48 تا 72 ساعت طول می کشد تا زمانی که سطح هورمون در بدن در روز سوم یا چهارم پریود به صفر برسد. علت درد شدید قاعدگی که در اصطلاح پزشکی دیسمنوره نیز نامیده می شود، می تواند ناشی از بیماری هایی مانند آندومتریوز، کیست تخمدان یا فیبروم رحم باشد.

لازم به ذکر است که دوره های بسیار دردناک همراه با درد تیراندازی یا گرفتگی در قسمت تحتانی شکم با مصرف مسکن بهبود چندانی نمی یابد. اما درد طبیعی پریود را می توان با مصرف یک یا دو مسکن کنترل کرد.

انواع دیسمنوره یا قاعدگی دردناک

به طور معمول، پریودها در نتیجه کاهش سطح هورمون های پروژسترون و استروژن و به دنبال آن تخریب پوشش رحم رخ می دهد و بافت تخریب شده اضافی به شکل خونریزی از بدن خارج می شود. همانطور که گفته شد، اگر درد قاعدگی با قرص ها بهبود نیابد، ممکن است به سندرم قاعدگی دردناک مشکوک شود. دوره دردناک به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم:

دوره های اولیه و دردناک

دیسمنوره اولیه (دیسمنوره اولیه) یا قاعدگی دردناک اولیه از اولین قاعدگی شروع می شود و در طول زندگی زن ادامه می یابد، بنابراین حتی می تواند تا دهه پنجم زندگی او را همراهی کند. اساساً دیسمنوره اولیه به دلیل افزایش سطح هورمون های تولید شده در دوران قاعدگی است که در چرخه های تخمک گذاری خود را نشان می دهد و باعث انقباضات دوره ای رحم می شود. علاوه بر این، با کاهش جریان خون رحم و ایجاد حساسیت در اعصاب لگن، منجر به پریودهای دردناک می شود.

دوره های دردناک ثانویه

دیسمنوره ثانویه (دیسمنوره ثانویه) یا دوره های دردناک ثانویه که معمولاً در چرخه های بدون تخمک گذاری دیده می شود، معمولاً در نتیجه بیماری هایی مانند آندومتریوز یا فیبروم رحم رخ می دهد و بین سنین 35 تا 45 سالگی رخ می دهد. بنابراین درمان درد شدید قاعدگی منوط به تشخیص علت آن است.

شایع ترین علائم دیسمنوره چیست؟

دردهای قاعدگی که از وسط و پایین شکم تا کمر و حتی کلیه ها امتداد می یابد، از نوع گرفتگی یا قولنجی است و گاهی علاوه بر درد در این نواحی، پا درد در برخی از خانم ها نیز احساس می شود. به طور معمول، دردهای قاعدگی با علائمی مانند اسهال، استفراغ، حالت تهوع، خستگی و میگرن همراه است. سایر علائم رایج و رایج پریودهای دردناک عبارتند از:

درد تیراندازی یا گرفتگی شدید در قسمت تحتانی شکم

درد مداوم و مبهم در طول 7 روز قاعدگی

درد کمر و ران

درد لگن دوره ای

سردرد و سرگیجه

عوامل موثر در بروز قاعدگی دردناک

برخی از عوامل مؤثر یا عوامل خطر برای دیسمنوره یا پریودهای دردناک عبارتند از:

پریودهای نامنظم

خونریزی شدید قاعدگی

سن کمتر از 30 سال

سابقه خانوادگی پریودهای دردناک

بچه دار نشدن

استفاده از آی یو دی برای جلوگیری از بارداری

فشار

سیگار کشیدن

علت پریودهای دردناک

برخی از شرایطی که می توانند باعث دیسمنوره یا پریودهای دردناک شوند عبارتند از:

آندومتریوز: زمانی که سلول‌های پوشش داخلی رحم در سایر قسمت‌های بدن مانند تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ یا لگن رشد می‌کنند، آندومتریوز نامیده می‌شود.

آدنومیوز: در آدنومیوز رحم (آدنومیوز) که یک بیماری نادر است، بافت پوششی رحم پس از نفوذ به دیواره عضلانی رحم تکثیر می شود و منجر به التهاب و درد در اندام های تناسلی می شود.

سندرم پیش از قاعدگی: در این عارضه سطح هورمون پروستاگلاندین قبل از شروع قاعدگی افزایش می یابد و به همین دلیل بین 1 تا 2 هفته قبل از شروع قاعدگی درد شدید احساس می شود و پس از شروع خونریزی این درد کاهش می یابد.

فیبروم رحم: تومورهای سرطانی که به رحم فشار وارد می کنند، فیبروم رحم نامیده می شوند. این فیبروم ها اغلب باعث درد غیرطبیعی می شوند و تشخیص و درمان سریع آنها ضروری است.

کیست تخمدان: به گفته پزشکان، کیست تخمدان به طور مستقیم با افزایش سطح استرس و اضطراب مرتبط است، اگرچه با درمان هورمونی قابل حل است.

بیماری التهابی لگن: این نوع بیماری در اثر یک عفونت باکتریایی مقاربتی در رحم، تخمدان ها یا لوله های فالوپ ایجاد می شود و باعث التهاب و درد در این نواحی می شود.

تنگی دهانه رحم: در صورت تنگی دهانه رحم به دلیل باز شدن کوچک و باریک این دهانه، خون قاعدگی به کندی جریان می یابد و منجر به افزایش فشار داخل رحمی و دیسمنوره می شود.

سابقه سقط جنین: اگر سقط جنین داشته باشید، اولین قاعدگی بعد از سقط اغلب بسیار دردناکتر از سایر دوره های قاعدگی قبلی است زیرا تنظیم سطح هورمون ها در بدن بعد از کورتاژ مدتی طول می کشد. دیسمنوره حتی می تواند بعد از کورتاژ به دلیل عفونت رحم ناشی از سقط دستی نیز رخ دهد.

راه های کاهش درد قاعدگی

اگر مشکلات قاعدگی به عنوان دیسمنوره ثانویه تشخیص داده شود، معمولاً قابل درمان هستند. اما بیشتر اوقات از معاینه یا نتیجه معاینه چنین اختلالاتی به عنوان دیسمنوره اولیه یاد می شود. برخی از راه های مقابله با درد پریود عبارتند از:

قرص های ضد بارداری مصرف کنید

برای زنان جوانی که می خواهند از بارداری اجتناب کنند، ممکن است قرص های ضد بارداری برای کاهش درد قاعدگی تجویز شود. این نوع قرص ها به دلیل داشتن دوز مشخص استروژن، انقباضات رحمی و شدت از دست دادن خون را کاهش می دهند که باعث کاهش درد قاعدگی می شود. علاوه بر این، قرص های ضد بارداری با جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش تحریک تولید پروستاگلاندین، تأثیر قابل توجهی بر درد قاعدگی دارند.

داروهای مسکن

مصرف قرص ها و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و مفنامیک اسید نیز ممکن است در برخی موارد در کاهش درد قاعدگی موثر باشد. باید بدانید که قرص ایبوپروفن به طور کلی بین 10 تا 15 دقیقه موثر خواهد بود. اما باید از مصرف آسپرین و پاراستامول در مقادیر زیاد خودداری شود.

بهترین درمان های خانگی برای دوره های دردناک

درمان های رایج برای کاهش درد پریود عبارتند از:

ماساژ شکم و دوش آب گرم

کمپرس گرم را روی شکم، کمر و لگن قرار دهید

تمرینات بدنی منظم، یوگا و تکنیک های تمدد اعصاب را انجام دهید

غذاهای سبک و مغذی بخورید

مکمل های غذایی حاوی ویتامین های E، B1 و B6 مصرف کنید

مصرف اسیدهای چرب امگا 3 و ریزمغذی ها مانند منیزیم و کلسیم

مصرف داروهای ضد افسردگی در برخی موارد برای کاهش نوسانات خلقی مرتبط با PMS

برای جلوگیری از نفخ، مصرف کافئین، الکل و شکر را کاهش دهید

مصرف آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک در صورت تشخیص بیماری التهابی لگن یا عفونت های مقاربتی

درمان کیست تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم با تشخیص و تجویز پزشک

در صورتی که سایر روش های درمانی موثر نبود و قصد بچه دار شدن وجود نداشت، هیسترکتومی (حذف کامل رحم) انجام دهید.

درمان دیسمنوره با طب سنتی

به گفته متخصصان طب سنتی مصرف برخی گیاهان دارویی مانند بابونه، رازیانه، دارچین، زنجبیل و شوید به شکل چای می تواند در کاهش دردهای شدید قاعدگی تاثیر بسزایی داشته باشد. البته باید توجه داشت که از مصرف همزمان گیاهان دارویی و داروهای شیمیایی خودداری شود. علاوه بر این، استفاده از طب سوزنی می تواند در درمان دردهای قاعدگی موثر باشد.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

در صورتی که اختلالات و دردهای قاعدگی هر ماه مشکلی برای کار، تحصیل و کارهای روزمره فرد شود، باید به متخصص زنان مراجعه کرد. در صورت مشاهده علائم زیر معمولاً لازم است با پزشک مشورت شود:

سابقه حداقل سه دوره قاعدگی دردناک متوالی

خونریزی بیش از حد در هر دوره

درد لگن حتی پس از پایان قاعدگی (به دلیل احتمال عفونت و سرایت آن به سایر اندام های لگن و ایجاد ناباروری)

لکه بینی بین دو سیکل قاعدگی

تهوع، اسهال و گرفتگی شکم در هر سیکل قاعدگی

آخرین کلمه

قاعدگی با درد طبیعی همراه است، اما زمانی که این درد غیر قابل تحمل می شود، فرد دچار دیسمنوره یا پریودهای دردناک می شود. گاهی اوقات می توان با استفاده از درمان های خانگی یا راه حل های مورد بحث در این مقاله، درد قاعدگی را کاهش داد.

به طور کلی در صورت تداوم درد باید برای بهترین روش درمانی با پزشک مشورت کرد زیرا گاهی بیماری های لگنی و ویروس های مقاربتی باعث درد شدید قاعدگی می شوند و تشخیص و درمان به موقع آنها توسط پزشک نقش مهمی در بهبود سلامت فرد دارد. . .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا