چرا در دماسنج از الکل استفاده می شود

3302 بازدید آخرین به روز رسانی: 20 اردیبهشت 1402. زمان مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله با دماسنج و ویژگی های آن آشنا می شویم. برای این منظور ابتدا به بحث دما و نحوه عملکرد دماسنج می پردازیم سپس به انواع دماسنج ها و نحوه ساخت دماسنج می پردازیم. اگر به تاریخچه و عملکرد دماسنج علاقه مند هستید این مقاله را حتما بخوانید.

فهرست مطالب این نوشته

دما چیست؟

دما معیاری برای گرم یا سرد بودن یک جسم است. به طور خاص، دما اندازه گیری میانگین انرژی جنبشی ذرات در یک جسم است که همچنین نوعی انرژی مرتبط با حرکت است.

تصویر ۱: مفهوم گرم و سرد یک مفهوم علمی نیست و به این علت دما به عنوان یک مقیاس عددی برای این حالت استفاده می‌شود.

اما یک جسم چقدر گرم و چقدر سرد است؟ بسیاری از اصطلاحات سرد و گرم اصطلاحات علمی نیستند. اگر واقعاً می خواهیم تعیین کنیم که یک چیزی چقدر گرم یا سرد است، باید از دما استفاده کنیم. مثلا دمای آهن مذاب چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال، یک فیزیکدان دمای فلز مایع را اندازه گیری می کند. استفاده از کلمه دما به جای کلماتی مانند گرم یا سرد، سردرگمی در مورد این مقدار را کاهش می دهد.

دماسنج چیست؟

دماسنج ابزاری برای اندازه گیری دمای یک سیستم است. اندازه گیری دما برای طیف وسیعی از فعالیت ها، از جمله تولید، تحقیقات علمی و روش های پزشکی مهم و موثر است.

دماسنج چگونه کار می کند؟

دماسنج ها بر اساس تغییرات دما کار می کنند. در دماسنج های مایع، تغییرات حجمی مایع درون دماسنج، میزان تغییرات دما را نشان می دهد و به این ترتیب می توان دما را اندازه گیری و خواند.

چه کسی دماسنج را اختراع کرد؟

به طور کلی اختراع دماسنج را به گالیله، ریاضیدان فیزیکدان ایتالیایی نسبت می دهند. در دستگاهی که او در سال 1592 ساخت، تغییر دمای یک ظرف شیشه ای وارونه باعث انبساط یا انقباض هوای داخل شد که به نوبه خود سطح مایع قرار داده شده در ظرف شیشه ای را تغییر داد.

این اصل و روش کلی در سالهای بعد با آزمایش مایعاتی مانند جیوه و ارائه مقیاسی برای اندازه گیری انبساط و انقباض تولید شده در این مایعات با افزایش و کاهش دما کامل شد.

در آغاز قرن هجدهم، حدود 35 مقیاس درجه حرارت مختلف اختراع شد. فیزیکدان آلمانی دانیل گابریل فارنهایت دماسنج های جیوه ای دقیق را بین سال های 1700 و 1730 با درجه بندی های استاندارد از 32 درجه برای نقطه ذوب یخ تا 96 درجه برای دمای بدن کالیبره و مقیاس بندی کرد.

واحد دما (درجه) در مقیاس درجه حرارت فارنهایت $$frac{1}{180}$$ اختلاف بین نقطه جوش (212 درجه) و نقطه انجماد آب است. اولین مقیاس درجه سانتیگراد (متشکل از 100 درجه) به ستاره شناس سوئدی آندرس سلسیوس نسبت داده می شود که آن را در سال 1742 توسعه داد.

تصویر ۲: آندرس سلسیوس

درجه سانتیگراد از صفر درجه برای نقطه جوش آب و 100 درجه برای نقطه ذوب برف استفاده می شود. با این حال، بعداً این حالت معکوس شد و 0 درجه در انتهای سرد و 100 درجه در انتهای گرم قرار گرفت و این دستگاه به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

این پارامتر به سادگی به عنوان مقیاس سانتیگراد شناخته می شد تا اینکه در سال 1948 با مقیاس درجه حرارت سانتیگراد جایگزین شد. در سال 1848، فیزیکدان بریتانیایی ویلیام تامسون (بعدها لرد کلوین) سیستمی را پیشنهاد کرد که از درجه سانتیگراد استفاده می کرد اما نقطه شروع آن صفر مطلق بود. -273.15 درجه سانتیگراد). واحد این مقیاس اکنون به عنوان کلوین شناخته می شود.

همچنین، مقیاس رانکین از فارنهایت استفاده می کند که از صفر مطلق شروع می شود، یعنی $$-45.67$$ درجه فارنهایت.

تصویر ۳: دماسنج برحسب سلسیوس و فارنهایت

انواع دماسنج ها چیست؟

انواع دماسنج ها عبارتند از دماسنج مایع، دماسنج الکترونیکی، دماسنج بالینی، سرماسنج، پیرومتر و دماسنج مادون قرمز. در ادامه این مقاله به انواع دماسنج ها و کاربرد هر یک از این دماسنج ها خواهیم پرداخت.

دماسنج مایع

یک مایع همچنین هنگام گرم شدن با سرعت ثابت و قابل اندازه گیری منبسط می شود. به همین دلیل، شکل رایج دماسنج حاوی مایعی در یک لوله شیشه ای باریک است. جیوه یکی از شناخته شده ترین مواد مورد استفاده در دماسنج مایع است. از مایعات دیگری مانند نفت سفید یا اتانول نیز می توان در این نوع دماسنج ها استفاده کرد.

با افزایش گرما، مایع از یک کاسه یا حباب به خلاء منبسط می شود و از لوله بالا می رود. هنگامی که دما کاهش می یابد، مایع منقبض می شود و دوباره پایین می آید. دماسنج های مایع اغلب شامل مقیاس های سلسیوس و فارنهایت هستند که در دو طرف لوله نمایش داده می شوند.

حداکثر دماسنج یک نوع شناخته شده دماسنج مایع است. در دماسنج ماکزیمم، مایع درون لوله شیشه ای با افزایش دما بالا می رود، اما نمی تواند به راحتی به اندازه کاهش دما کاهش یابد. حداکثر دما در یک بازه زمانی مشخص پس از حذف دماسنج از محیط قابل مشاهده است. حداکثر دماسنج معمولاً برای اندازه گیری دمای بدن افراد استفاده می شود.

دماسنج های مایع بسته به مایعاتی که در آنها استفاده می شود محدودیت هایی دارند. به عنوان مثال، جیوه در -38.83 درجه سانتیگراد (37.89- درجه فارنهایت) منجمد می شود. این بدان معناست که دماسنج های جیوه ای نمی توانند دمای زیر این نقطه را اندازه گیری کنند. الکل هایی مانند اتانول در دمای 78 درجه سانتی گراد (172 درجه فارنهایت) می جوشند، بنابراین نمی توان از این مایع برای اندازه گیری دمای بالاتر از این نقطه استفاده کرد.

مایع به کار رفته در دماسنج
حد دمایی برحسب سلسیوس

جیوه
$$-35 to +510$$

الکل
$$-80 to +70$$

پنتان
$$-200 to +30$$

تولوئن
$$-80 to +100$$

کریوزوت
$$-5 to +200$$

دماسنج الکترونیکی

دماسنج های جیوه ای و سایر مایعات را نمی توان برای اندازه گیری دما بر حسب واحد کلوین استفاده کرد. دماسنج های کلوین عموماً دستگاه های الکتریکی هستند که می توانند تغییرات بسیار جزئی در تابش را ثبت کنند. این تغییرات قابل مشاهده نیستند و ممکن است فشار اتمسفر را برای افزایش سطح جیوه در دماسنج مایع تغییر ندهند.

دماسنج های الکترونیکی با وسیله ای به نام ترمیستور کار می کنند. ترمیستور مقاومت خود را در برابر جریان الکتریکی به عنوان تابعی از دما تغییر می دهد. یک ابزار الکترونیکی مقاومت ترمیستور را اندازه گیری می کند و آن را به خوانش دما تبدیل می کند.

تصویر ۴: انواع ترمیستور

دماسنج های پزشکی

این دماسنج ها را دماسنج می نامیم که بر اساس تغییرات دمای بدن است. انواع دماسنج ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

تصویر ۵: دماسنج دیجیتال

قرار دادن دماسنج های دهانی در زیر زبان
قرار دادن دماسنج های مقعدی یا مقعدی در داخل راست روده 9888 دماسنج پایه دماسنج‌هایی که برای اندازه‌گیری تغییرات جزئی دما بسیار حساس هستند، زیر زبان یا رکتوم قرار می‌گیرند و نشان می‌دهند که آیا زن تخمک‌گذاری کرده است یا خیر.

دماسنج های دیگر

امروزه از دماسنج های مخصوص برای مصارف مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال، یک سرماسنج می تواند دمای بسیار پایین را اندازه گیری کند. کرایومترها برای اندازه گیری دما در فضا استفاده می شوند. پیرومترهای و برای اندازه گیری دماهای بسیار بالا استفاده می شوند. صنعت فولاد از پیرومتر برای اندازه گیری دمای آهن و سایر فلزات استفاده می کند.

ستاره شناسان همچنین از دماسنج های مادون قرمز برای اندازه گیری دمای فضا استفاده می کنند. دماسنج های مادون قرمز تشعشعات مادون قرمز را در فواصل طولانی تشخیص می دهند و آن را با دمای سطح خاصی مرتبط می کنند.

در سال 1965، یک دماسنج مادون قرمز تشعشعات با دمای 3 کلوین (270-$$$ درجه سانتیگراد / $$-454$$ درجه فارنهایت) را در تمام جهات فضا شناسایی کرد. ستاره شناسان استنباط می کنند که این تابش بسیار سرد احتمالاً بقایای ضعیفی از انفجار بزرگ است. انبساط جهان از یک نقطه شروع شد که حدود 13.82 میلیارد سال پیش اتفاق افتاد، به نام انفجار بزرگ.

مربیان ورزشی از دماسنج هایی به شکل قرص برای پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط با گرما مانند گرمازدگی استفاده می کنند. دماسنج های قرص شکل، اطلاعات مربوط به دمای مرکزی بدن را به مدت 18 تا 30 ساعت پس از مصرف منتقل می کنند. دماسنج های تبلتی از کریستال های مایع برای ردیابی تغییرات حرارت بدن و انتقال امواج رادیویی به منبعی خارج از بدن استفاده می کنند که این داده ها را ثبت و نمایش می دهد.

محققان دانشگاه هاروارد یک نانو دماسنج ابداع کرده اند که قادر به اندازه گیری تغییرات دما در داخل سلول زنده است. محققان با استفاده از نانوسیمی به نام سوزن، نانوبلورهای کربنی را به سلول تزریق می کنند. این کریستال ها کمتر از 5 نانومتر طول دارند (یک ورق کاغذ 100000 نانومتر ضخامت دارد) و نوسانات دما را با دقت باورنکردنی تشخیص می دهند.

دانشمندان در حال حاضر در حال توسعه فناوری‌های نانوکریستالی با قابلیت تغییر دمای سلول هستند. این فناوری‌ها در نهایت می‌توانند در درمان‌های پزشکی که برای از بین بردن سلول‌های سرطانی به گرمای شدید نیاز دارند، استفاده شوند.

چگونه دماسنج بسازیم؟

دماسنج های حبابی دماسنج های شیشه ای رایجی هستند که احتمالاً تا به حال زیاد با آنها برخورد کرده اید. این دماسنج ها حاوی مایعی به نام جیوه هستند.

دماسنج های حبابی بر این اصل ساده بنا شده اند که یک مایع با دمای خود حجم خود را تغییر می دهد. مایعات در زمان سرد فضای کمتری و در گرما فضای بیشتری را اشغال می کنند. همین اصل در مورد گازها نیز صدق می کند و اساس کار بالن هوای گرم است.

شما احتمالاً هر روز با مایعات کار می کنید، اما ممکن است متوجه نباشید که چیزهایی مانند آب، شیر و روغن پخت و پز با تغییر دما فضای کمتر یا بیشتری را اشغال می کنند. در این موارد تغییر حجم نسبتاً کم است. تمام دماسنج های حباب دار از یک حباب نسبتا بزرگ و یک لوله باریک برای برجسته کردن تغییر حجم استفاده می کنند. آنچه برای ساخت این دماسنج نیاز دارید این است:

شیشه یا بطری شیشه ای با درب محکم. درب این شیشه باید پیچی و فلزی یا پلاستیکی باشد. مواد شیشه ای مهم است تا ظرف شما تحت فشار تاب نخورد.

مته یا چکش و میخ بزرگ

بتونه که می تواند بتونه لوله کش، گچ یا آدامس باشد.

یک نی به طول حدود 23 سانتی متر (8 یا 10 اینچ). هرچه نی ریزتر و ترجیحا شفاف تر باشد، بهتر است.

رنگ خوراکی

ساخت دماسنج

روی پوشش شیشه ای سوراخ یا مته ایجاد کنید. قطر سوراخ در باید نزدیک به قطر نی باشد
انتهای نی را در سوراخ قرار دهید سپس در را با ماستیک داخلی و خارجی دور سوراخ ببندید. وقتی کارتان تمام شد، باید مانند تصویر زیر باشد:

تصویر ۶: ساخت دماسنج

لیوان را با آب سرد پر کنید. می توانید این کار را با پر کردن یک لیوان از آب و قرار دادن آن در یخچال به مدت یک شب انجام دهید و یا در یک پارچ آب یخ درست کنید و سپس آب یخ را در ظرف خود بریزید و در صورت تمایل رنگ خوراکی اضافه کنید و آن را تکان دهید. لیوان را روی میز قرار دهید تا ثابت بماند. لیوان باید کاملاً پر از آب باشد، اما لیوان نباید سرریز شود.

دری را که ساخته اید روی شیشه پر از مایع قرار دهید و آن را سفت کنید. در این صورت قسمتی از مایع موجود در لیوان می تواند از طرفین سرریز شود و کمی آب در نی بالا بیاید و می بینیم که این مشکلی ندارد.

شیر سینک را ببندید و سینک را تا نیمه با آب داغ پر کنید. سطح مایع را در نی علامت بزنید و لیوان آب داغ را در سینک قرار دهید. در این صورت خواهید دید که اتفاقی در حال رخ دادن است و سطح آب داخل نی بالا می رود. در واقع، هنگامی که آب داخل لیوان گرم می شود، مایع منبسط می شود و با بالا رفتن سطح مایع داخل نی، این انبساط مشاهده می شود. این چیزی است که هر روز در زندگی ما اتفاق می افتد، اما از آنجایی که حجم انبساط کم است، متوجه آن نمی شویم. در اینجا، وقتی انبساط را به یک نی باریک هدایت کردیم، می‌توانیم انبساط و انبساط حجم مایع را کاملاً راحت ببینیم، و در واقع می‌توانیم شاهد وقوع آن باشیم.

چیزی که شما ساخته اید یک دماسنج حباب دار ساده است و به خوبی کار می کند. اما سوال این است که چگونه می توانید به آن امتیاز دهید. سپس ایرادات دماسنج یا دماسنج ساخته شده توسط شما را بررسی می کنیم.

از آنجایی که سیال کار در اینجا آب است، نمی تواند دمای کمتر از 0 درجه سانتیگراد (32 درجه فارنهایت) را اندازه گیری کند، زیرا در زیر این دما آب یخ می زند. همچنین نمی تواند دمای بالای 100 درجه سانتی گراد (212 درجه فارنهایت) را اندازه گیری کند زیرا آب به جوش می آید.

از آنجایی که محفظه مایع نیز بسیار بزرگ است، زمان زیادی طول می کشد تا دماسنج به همان دمای جسمی که در حال اندازه گیری است برسد و این زمان می تواند حدود یک ساعت باشد. از طرف دیگر، از آنجایی که بالای لوله باز است، آب می تواند تبخیر شود یا گرد و غبار در داخل نی جمع شود.

جیوه در یک دماسنج شیشه ای کوچک این مشکلات را حل می کند. اندازه کوچک حباب به این معنی است که حباب خیلی سریع به دمای اتاق خود می رسد و لوله چنین دماسنج بسیار کوچک است. عطارد همچنین مشکلات انجماد و جوشش مشابه آب را ندارد.

حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه دماسنج خود را کالیبره کنیم؟ دو مقیاس رایج در دماسنج ها استفاده می شود که مقیاس فارنهایت و درجه سانتیگراد می باشد.

مقیاس فارنهایت

دانیل فارنهایت خودسرانه تصمیم گرفت که نقطه انجماد و جوش آب 180 درجه از هم فاصله داشته باشد و آب یخ زده را 32 درجه زیر صفر علامت گذاری کرد. بنابراین او یک دماسنج ساخت، آن را در آب یخ زده فرو برد و سطح جیوه روی شیشه را 32 درجه نامید. سپس همان دماسنج را در آب جوش قرار داد و سطح جیوه را روی 212 درجه مشخص کرد. سپس 180 نمره به فاصله مساوی بین این دو نقطه قرار داد.

مقیاس سلسیوس

آندرس سلسیوس خودسرانه تصمیم گرفت که نقطه انجماد و جوش آب 100 درجه از هم فاصله دارند و نقطه انجماد آب را روی 100 درجه قرار داد، اما مقیاس او بعداً برعکس شد، بنابراین نقطه جوش آب 100 درجه و انجماد شد. نقطه صفر درجه بود .

همانطور که می بینید، مقیاس های دمایی که ما معمولا استفاده می کنیم کاملا دلخواه هستند و در صورت تمایل می توانید مقیاس خود را تهیه کنید. نقاط انجماد و جوش خوب هستند زیرا به راحتی به دست می آیند، اما می توانید از هر چیز دیگری به عنوان ترازو استفاده کنید.

نحوه استفاده از دماسنج جیوه ای

قبل از قرار دادن دماسنج در دهان، به مدت 10 دقیقه چیز گرم یا سرد را در دهان خود نگه ندارید.

تصویر ۷: دماسنج جیوه‌ای

دماسنج را از محفظه آن خارج کنید.

دماسنج را در طرف مقابل سر رنگی (قرمز، آبی یا نقره ای) نگه دارید.

دماسنج را با صابون و آب گرم یا الکل تمیز کنید و با آب سرد بشویید.

دماسنج را در دست خود بچرخانید تا خط قرمز، آبی یا نقره ای را ببینید. خط باید کمتر از 35.6 درجه سانتیگراد (96 درجه فارنهایت) باشد. اگر خط بالای 35.6 درجه سانتیگراد (96 درجه فارنهایت) است، دماسنج را چندین بار محکم تکان دهید.

دماسنج را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که زیر 35.6 درجه سانتیگراد (96 درجه فارنهایت) است.

دهان خود را باز کنید و انتهای رنگی دماسنج را که قرمز، آبی یا نقره ای است، زیر زبان خود قرار دهید.

لب های خود را به آرامی دور دماسنج ببندید و آن را گاز نگیرید.

دماسنج را به مدت 3 دقیقه زیر زبان خود نگه دارید.

دماسنج را بدون دست زدن به نوک رنگی خارج کنید.

دماسنج را به آرامی با دستمال تمیز کنید.

دماسنج را در سطح چشم نگه دارید.

به آرامی دماسنج را بچرخانید تا خط قرمز، آبی یا نقره ای را ببینید. هر علامت بلند روی دماسنج یک درجه و علائم کوتاه 0.2 درجه است.

دماسنج را دوباره با صابون و آب گرم بشویید. از آب داغ استفاده نکنید زیرا ممکن است دماسنج را خراب کند.

نتیجه

در این مقاله در مورد دماسنج و نحوه عملکرد آن صحبت کردیم. برای این کار ابتدا دما را توضیح دادیم و سپس در مورد انواع دماسنج ها، تاریخچه و نحوه عملکرد آنها توضیحاتی ارائه کردیم. در نهایت یاد گرفتیم که چگونه یک دماسنج مایع ساده بسازیم.

سارا داستان (+)

«سارا داستان»، دکتری فیزیک نظری از دانشگاه گیلان دارد. او به فیزیک بسیار علاقه‌مند است و در زمینه‌ متون فیزیک در مجله فرادرس می‌نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

ما پاسخ این سوال را ارائه کرده ایم که چرا معمولاً از جیوه و الکل برای ساخت دماسنج استفاده می شود

در ادامه می توانید دقیق ترین و صحیح ترین پاسخ ها را مشاهده کنید.

با قسمت آموزش مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

پاسخ: چرا معمولاً برای ساخت دماسنج از جیوه و الکل استفاده می شود؟

پاسخ به این سوال : جیوه و الکل رنگ قابل مشاهده تری دارند و در دمای بالا تبخیر نمی شوند

با استفاده از اینترنت مطالعه کنید

دانش آموزان می توانند با تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه به کلاس درس دسترسی داشته باشند.

برای استفاده بهتر و یادگیری بهتر حتما توصیه ها را دنبال کنید.

اگر درس می خوانید سعی کنید تمرکز داشته باشید و اینترنت را غیر از کلاس های آنلاین خاموش کنید.

اینترنت تمرکز را کاهش می دهد.

افزایش تمرکز

سعی کنید تمرکز خود را در طول درس افزایش دهید.

با گذشت زمان، این به شما توانایی زیادی برای خواندن درس ها می دهد.

برای این کار می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید.

بازی های فکری، تشویق کودک به حل سوالات مختلف، تمرکز بر روی چیزهای مختلف، مثلا یک میوه خاص و غیره. می تواند به تمرکز کودک کمک زیادی کند.

فواصل مطالعه

به طور مداوم و کوتاه مدت مطالعه کنید.

به عنوان مثال، هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید تا مغز شما بتواند اطلاعات جدید را به درستی دریافت کند.

از طرفی در این مدل مطالعه تمرکز افزایش و یادگیری افزایش می یابد.

حتما بین دوره های مطالعه به خوبی استراحت کنید تا ظرفیت یادگیری شما افزایش یابد.

استراحت نقش مهمی در مطالعه دارد.

اهمیت آرامش روانی در مطالعات

ذهن ما اگر آرام باشد آماده یادگیری است.

معمولا ذهن در حالت آرام ظرفیت زیادی دارد پس سعی کنید استرس را از خود دور کرده و تمرکز کنید.

اگر ذهن شما با موضوع خاصی درگیر است، سعی کنید چند دقیقه تمرکز کنید و آن موضوع را از ذهن خود حذف کنید.

تنوع در دوره ها

هر یک ساعت و نیم تا دو ساعت باید رشته تحصیلی خود را تغییر دهید.

زیرا اگر تمام زمان مطالعه خود را در یک روز صرف یک موضوع خاص کنید، پس از دو ساعت اول سرعت مطالعه شما کاهش می یابد.

کارایی مغز نیز با مطالعه طولانی مدت یک درس کاهش می یابد و سیر نزولی خواهد داشت.

بنابراین لازم است در برنامه مطالعاتی یک روزه خود ترکیبی از چند درس باشد.

مطالعه دفترچه یادداشت در شروع زایمان

قبل از شروع خواندن، نگاهی گذرا به کل مقاله بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

زیرا شما پیش زمینه ذهنی خواهید داشت و می دانید موضوع چیست.

هنگام مطالعه یادداشت برداری کنید

شما باید در مطالعه، یعنی مطالعه، یادداشت و یادداشت برداری فعال باشید.

این حاشیه نویسی هنگام پیمایش بسیار مفید است.

توانایی گوش دادن

شما کلمات و صداها را می شنوید، اما این بدان معنا نیست که آنها را درک می کنید.

اگر می خواهید گوش کنید، سوال فرق می کند. هر چه بیشتر گوش کنید، بیشتر درک می کنید.

با قاطعیت می توان گفت که ناتوانی در گوش دادن علت بسیاری از مشکلات ارتباطی و یادگیری است.

راه درست برای مطالعه مهارت های تقاضا

سوالات شما دقت، ظرافت، دقت و توانایی شما در یادگیری را نشان می دهد.

از پرسیدن و پرسیدن سوال در زمان مناسب نترسید.

در این زمینه مطالعه مقاله مهارت سوال پرسیدن می تواند مفید باشد.

تعیین هدف

قبل از مطالعه باید برای خود یک هدف تعیین کنید، یعنی برای چه هدفی می خواهید این درس را مطالعه کنید، آیا فقط نکات اصلی درس را می خواهید یا قصد دارید تمام محتوای کتاب را درک کنید.

خواندن

وقتی همه ما درس می خوانیم منظورمان یادگیری، فهمیدن، حفظ کردن و حفظ درس است، به همین دلیل سعی می کنیم کتاب و جزوه را خط به خط بخوانیم، حفظ کنیم و در ذهن خود تکرار کنیم.

در حالی که هدف از مرحله خواندن، یادگیری و حفظ مطالب نیست.

هدف از مرحله خواندن فقط درک و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشت هاست.

فکر

سعی کنید در حین مطالعه به مطالب و مثال ها فکر کنید و تصویر ذهنی از مطالب بدست آورید.

حفظ کردن

پس از گذراندن دو مرحله قبل، یعنی مطالعه و تأمل، سعی کنید مطالب مهم را به خود بگویید.

مطالب مطالعه شده را به زبان خودتان و به نحوی که بیشتر مناسب شما باشد بازگو کنید.

حفظ کردن به شما کمک می کند تا قسمت هایی را که خوب یاد نگرفته اید شناسایی کرده و دوباره بخوانید.

مرور

وقتی همه فصل ها را خواندید، مطالب مطالعه شده را در فواصل زمانی مناسب مرور کنید.

مهمترین قسمت مطالعه که امکان ثبت اطلاعات در لایه های پایین ذهن و جلوگیری از فراموشی را فراهم می کند مرور است.

تقویت ذهنی

شما می توانید راه هایی برای بهبود سلامت روان خود و تقویت روحیه خود بیابید. روحیه شجاعت و شجاعت را در خود تقویت کنید، خوش بین و مصمم باشید تا سطح تسلط شما افزایش یابد.

افکار مزاحم را کنترل کنید

در میان موانع تمرکز، افکار مزاحم نقش مهم تری دارند.

معمولا این افکار منشأ ذهنی و درونی دارند که باید از آنها دوری کرد و کنترل کرد.

این عوامل عبارتند از به خاطر سپردن خاطرات تلخ و شیرین یا غرق شدن در تخیلات یا چیزهایی مانند احساس درد، رنج، غم، نگرانی، گرسنگی و تشنگی یا سرما و گرما، ترس، خشم و شادی، سردرد و ….

منبع: Bahalmag

دسته بندی :

تحصیلات

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

تفاوت اصلی دماسنج های جیوه ای و الکلی چیست – هابگرام.

تفاوت کار دماسنج الکلی و جیوه ای تفاوت کار دماسنج الکلی و جیوه ای نقطه انجماد و جوش الکل برای جیوه به ترتیب 115- و 79- و 357- است نکته اول) در مورد دماسنج الکلی باید گفت. که برای محاسبه نقطه انجماد پایین مناسب است اما برای محاسبه نقطه جوش گزینه مناسبی نیست.

تفاوت بین دماسنج الکلی و جیوه ای – AMAP.

در مورد دماسنج الکلی باید گفت که برای محاسبه نقطه انجماد پایین مناسب است اما برای محاسبه نقطه جوش گزینه مناسبی نیست. دماسنج الکلی حتی نمی تواند نقطه جوش آب را تشخیص دهد زیرا نقطه جوش آن تنها 79 درجه است. نکته دوم) دماسنج جیوه ای علاوه بر داشتن نقطه جوش مناسب مزایای دیگری نیز دارد.

فصل دوم: موضوع اول – دما و دماسنج 6 «مقایسه دماسنج های الکلی و جیوه ای.

اگر دماسنج های الکلی و جیوه ای را در نظر بگیریم با مشکلات قابل توجهی مواجه می شویم. در مورد دماسنج الکلی باید گفت که برای محاسبه نقطه انجماد پایین مناسب است اما برای محاسبه نقطه جوش گزینه مناسبی نیست. دماسنج الکلی حتی نمی تواند نقطه جوش آب را تشخیص دهد زیرا نقطه جوش آن تنها 79 درجه است.

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

تفاوت دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

تفاوت دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟ پاسخ دامنه های اندازه گیری شده در این دو دماسنج متفاوت است. برای تعیین حداقل دما می توان از دماسنج های الکلی استفاده کرد. لازم به ذکر است که دماسنج های جیوه ای نمی توانند دمای زیر 35 درجه زیر صفر را اندازه گیری کنند زیرا جیوه در 39- درجه سانتیگراد یخ می زند.

دماسنج های الکلی و جیوه ای چگونه کار می کنند؟ شباهت ها و تفاوت های آنها چیست؟

کانال اینستاگرام instagram/khodazmoon/لیست پخش آزمایش های جالب youtube/watch?v=TpL1txdJkU8&list

دماسنج جیوه ای و انواع آن

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟ دماسنج های جیوه ای و الکلی هیچ تفاوتی در عملکرد ندارند و تنها تفاوت آن ها در مواد به کار رفته در داخل حباب شیشه ای است. این سوال برای برخی افراد پیش می آید که جیوه در دماسنج چه رنگی است؟در دماسنج جیوه ای از جیوه نقره به عنوان نشانگر دما استفاده می شود. اما دماسنج الکلی از الکل به عنوان نشانگر دما استفاده می کند.

تفاوت بین دماسنج جیوه ای و دماسنج الکلی خاص.

کارگردان؛ موضوع؛ 1120; آیا می توان از آب در دماسنج نیز استفاده کرد؟ دمای آب را بدون دماسنج اندازه گیری کنید. دمای آب را اندازه گیری کنید. اگر دماسنج را در آب گرم بگذاریم چه اتفاقی می افتد؟ تفاوت دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

دماسنج جیوه و الکل با بازه 10- تا 400+ مایعات زمرد تست شده.

فروش دماسنج نواری الکلی و جیوه ای با طول حدود 30 سانتی متر و محدوده دمایی مختلف. اگر به دنبال یک دماسنج دقیق و بادوام هستید که محدوده اندازه گیری دمای آن بین 10- درجه زیر صفر تا 110+ درجه بالای صفر باشد، دماسنج جیوه ای مدل زیل انگلستان را به شما پیشنهاد می کنیم.

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و قلیایی چیست؟

برخلاف دماسنج جیوه ای. محتویات دماسنج الکلی سمی کمتری دارد و به سرعت تبخیر می شود. نوع اتانول به دلیل هزینه کم و خطر نسبتا کم مایع. مخاطب

پایه دماسنج جیوه و الکل چیست – اخبار ایران و جهان.

اساس کار دماسنج الکل جیوه ای پایه کار دماسنج الکل جیوه چیست؟ پایه کار دماسنج جیوه ای و الکلی را از این سایت دریافت کنید. دماسنج جیوه ای چگونه کار می کند

انواع دماسنج و کاربرد آنها در بزرگترین فروشگاه اینترنتی کالابی B2B.

تفاوت دماسنج های جیوه ای و الکلی: تنها تفاوت آنها در ماده به کار رفته در حباب شیشه ای است. دماسنج جیوه از جیوه و دماسنج الکلی برای اندازه گیری دما از الکل استفاده می کند، بنابراین به این نتیجه می رسیم که عملکرد هر دو یکسان است.

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

مزایا و معایب دماسنج های جیوه ای و الکلی.

چرا در ساختار دماسنج از جیوه استفاده می شود؟ با این حال، گرما باعث افزایش حجم جیوه می شود. اما درجه این افزایش در همه شرایط ثابت و قطعی است. مانند زمانی که جیوه در لوله شیشه ای ریخته می شود و آن را

مشخصات فنی دماسنج جیوه ای آزمایشگاهی.

تفاوت بین دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟ بسته به محدوده دمایی مورد استفاده. می توان از الکل یا جیوه استفاده کرد. مشکل دیگری که جیوه دارد. سمی است. جیوه بسیار سمی است و اگر دماسنج خراب باشد. سم می تواند خارج شود. به همین دلیل است که امروزه استفاده از دماسنج های جیوه ای کاهش یافته و دماسنج های الکلی افزایش یافته است.

دماسنج آزمایشگاهی الکل و جیوه با دقت بالای جنین ایرانی.

مشاوره رایگان. با شماره 09128146417 تماس بگیرید دماسنج های جیوه ای و الکلی: این دماسنج ها میله های شیشه ای هستند که در انتهای آن حباب حاوی جیوه یا الکل رنگی تعبیه شده است. اساس این نوع کار است

دماسنج الکل-جیوه چگونه کار می کند؟

دماسنج الکل-جیوه چگونه کار می کند؟ در این ویدئو دماسنج های الکلی و جیوه ای توضیح داده شده و تفاوت ها و شباهت های آنها مقایسه می شود. خودآزمایی کانال یوتیوب رسانه های اجتماعی

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

فروش دماسنج جیوه ای دماسنج جیوه ای قیمت دماسنج جیوه ای دماسنج.

اساس کار دماسنج ها بر اساس انبساط و انقباض جیوه و الکل در داخل است. تفاوت بین دماسنج جیوه ای و الکلی در محدوده اندازه گیری دو مورد آخر نهفته است. دماسنج جیوه ای در 39- درجه سانتیگراد منجمد می شود، بنابراین برای دماهای کمتر از این مقدار نمی توان از آن استفاده کرد.

امکانات . قیمت و خرید دماسنج الکلی گود برگ.

دماسنج الکلی: دماسنج انواع مختلفی دارد که دماسنج الکلی از جمله آنهاست. جیوه و مادون قرمز (یا ir) است. جیوه و الکل در دو مدل تلفن 66469001-021

دماسنج شیشه ای الکلی با کیفیت بالا از -10 تا +110 درجه سانتیگراد.

دماسنج شیشه ای الکلی با بازه دمایی 10- تا 110+ درجه سانتیگراد از مواد بسیار مرغوب و ساخت کشور چین می باشد. این دماسنج در یکی از معتبرترین کارخانجات چین ساخته شده است که تولید کننده پیشرو در برندهای معتبر نیز می باشد.

دماسنج الکلی.

فروش دماسنج الکلی: دماسنج الکلی نوعی دماسنج است که بیشتر در آزمایشگاه ها و هواشناسی استفاده می شود زیرا نقطه انجماد الکل بسیار پایین است و برای دماهای پایین دیرتر یخ می زند.

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

تفاوت دماسنج آزمایشگاهی و پزشکی با دماسنج معمولی چیست؟ – طلای پیرکس

اختلاف محدوده دما حداکثر دماسنج های معمولی 35-42 درجه و دماسنج های پزشکی و آزمایشگاهی بیشتر است دقت اندازه گیری دماسنج های طبی 0.1 اما دماسنج های معمولی 1 درجه است و در دماسنج های طبی خمیدگی در نزدیک مخزن وجود دارد که باعث می شود تاخیر در بازگشت مایع به مخزن، اما در مورد دماسنج های معمولی اینطور نیست

تصفیه جیوه نقره برای به دست آوردن چگالی.

تصفیه جیوه نقره برای به دست آوردن چگالی. 5. BroozVideo 33.6 هزار مشترک. دانلود ویدیو. اشتراک گذاری. ذیل. 46 دقیقه پیش دیگر. #تصفیه از.

دماسنج چیست؟

دماسنج وسیله ای است که برای اندازه گیری گرما و دما استفاده می شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد که هر کدام برای کاربردهای خاصی استفاده می شود. منوی اصلی را باز کنید

دماسنج چیست؟ کاربرد و انواع دماسنج کیاسراما.

دماسنج که معادل فارسی آن دماسنج یا دماسنج است از دو کلمه یونانی Thermo به معنی گرما و Meter به معنی گرما گرفته شده است.

تفاوت اصلی دماسنج جیوه ای و الکلی چیست؟

تفاوت بین آزمایشگاه تشخیص پزشکی و پاتوبیولوژی چیست؟

با جزئیات بیشتر می توان گفت آزمایشگاه تشخیص طبی شاخه ای از پزشکی است که در آن از نمونه های بیمار برای تشخیص استفاده می شود. درمان و پیشگیری از بیماری آزمایش شده است. اما پاتوبیولوژی شامل مواردی است

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شيوا

خیلی خوب بود! من اصلا نمی دونستم که الکل در دماسنج استفاده می شه. خوشحالم که این مقاله رو خوندم و چیز جدیدی یاد گرفتم.

دکمه بازگشت به بالا