چرا در خرما رشد قطری داریم

رشد نخل خرما شامل چندین تغییر بیرونی و داخلی است. این تغییرات اغلب بر اساس تغییر رنگ و ترکیب شیمیایی میوه به پنج (5) مرحله متمایز رشد میوه به نام‌های بابک، کیمری، تالک، رتب و تامار طبقه‌بندی می‌شوند.

تاریخ رشد: مرحله حباب

به طور کلی، خرما از زمانی که برای اولین بار از آبگرم خارج می شود تا زمانی که کاملاً رسیده شود، حدود 7 ماه طول می کشد. آنها هوای بسیار گرم و خشک و آب زیاد روی ریشه هایشان را دوست دارند.

در مرحله حبابوک، خرما را با دست گرده افشانی می کنند، برای این کار دو روش مختلف را امتحان می کنیم (گرده افشانی کار فشرده است) – روش اصلی گل پس از برداشتن اسپات (پوشش سخت، پوسته) در اطراف خوشه گل است. گوش داخل یک کیسه کاغذی قهوه ای رنگ قرار می گیرد – ته کیسه برای نگه داشتن گرده ها در اطراف گل بسته می شود – با استفاده از بطری گرده افشانی گرده نر را روی بلال می پاشیم، در نهایت بالای کیسه را منگنه می کنیم و به آن می دهیم. گل/کیسه یک تکان خوب – امیدواریم پس از آن ما توزیع یکنواخت گرده نر را روی سنبله گل ماده داشته باشیم.

گرده افشانی – این معمولا در استرالیا از سپتامبر تا اکتبر اتفاق می افتد – زمانی که دمای هوا برای گرده افشانی خرمالو مطلوب است، ما یک مزیت اضافه داریم – برخی از انواع گل خرمالو در پاییز (یک بره در این مرحله، گزارش هایی از گونه های دیگر که دارای دو گل هستند. ). همانطور که برداشت در نوسان کامل است، نخل نیز گل می دهد، که خوشبختانه در نخل های نر با حداکثر 4 گل در سال تکرار می شود – به ما اجازه می دهد در صورت نیاز گرده ها را ذخیره کنیم.

تاریخ رشد: مرحله سیمرین (مرحله سبز)

در این مرحله میوه کاملا سفت است، رنگ آن سبز سیبی است و برای مصرف مناسب نیست. این مرحله از یک توت سبز کوچک به یک خرمای تقریباً کاملا سبز می رسد. این طولانی ترین مرحله رشد خرما است و بسته به گونه در مجموع 9 تا 14 هفته طول می کشد.

اولین قدم کیماری این است که دسته ها را در حالی که هنوز در کیسه کاغذی هستند به یک شاخه ببندد، این کار باعث می شود که دسته جابجا شوند و امیدواریم آسیب به میوه به حداقل برسد.

در انتهای کیمری یا ابتدای چلال، خوشه های میوه را کیسه می کنند، این کار خرمای رسیده را از باران محافظت می کند. پرندگان و خورشید می سوزند این کار را با لفاف کاغذی یا کیسه توری نایلونی انجام می دهند.

رشد خرما: مرحله قلمه زدن (مرحله رنگ)

میوه رسیده سفت است و بسته به نوع آن از کاملا سبز به سبز مایل به زرد، زرد، صورتی، قرمز یا قرمز تغییر رنگ می دهد. بسته به واریته سه تا پنج هفته طول می کشد، جایی که خرما به حداکثر وزن و اندازه خود می رسد، قند به سرعت افزایش می یابد که با کاهش محتوای آب (حدود 50 تا 85 درصد رطوبت) همراه است. خرما بیشتر قند خود، هم ساکارز و هم قند احیا کننده را به صورت ساکارز در مرحله تفاله انباشته می کند.

چند رقم را می توان در مرحله برش برداشت و به رنگ زرد یا قرمز مصرف کرد، اما اکثر گونه ها مانند خرمالوی نارس کاملا قابض هستند.عکس یک دسته خرما بره را در مرحله برش (خرما غالب در باغ ما) نشان می دهد. . در این سطح).

رشد خرما: مرحله مرطوب (یعنی مرحله رسیدن مرطوب و نرم)

اکثر استرالیایی ها با خرما در این مرحله از رسیدن، میوه های چاق، شیرین و آبدار (عمدتا از ایالات متحده آمریکا یا مکزیک وارد شده) که در سوپرمارکت محلی خود می بینید، آشنا هستند.

مراحل رشد خرما به چهار مرحله از زمان باردهی تا باردهی تقسیم می شود که نیاز به مراقبت و نگهداری دقیق دارد تا در نهایت خرمای مرغوب برداشت شود.

برای آگاهی از این مراحل لازم است آنها را به خوبی بررسی کنید و در نهایت با توجه به خواسته و نیاز خود بتوانید در این مرحله خرما را برداشت کنید.

همچنین پس از اتمام تاریخ برداشت می توان آن را به بازار عرضه کرد.

رشد خرما از گرده افشانی و گرده افشانی تا رسیدن، خرما مراحلی است که خرماکاران برای هر یک از مراحلی که ریشه عربی یا گویش های محلی دارند اصلاحاتی را به کار می برند و با این اصطلاحات مراحل رشد میوه را از یکدیگر جدا می کنند. .

این مراحل عبارتند از:

مرحله اول

پاخ

پهک اولین دانه خرما است که به رنگ سبز و کاملا رسیده است که به آن خمال می گویند.

ساقه توسعه یافته گل آذین سنبله داخل گنبد است.

خوردن پهک برخی از سبزی ها مانند: حاج باقری، بره، کندی و… شیرین و لذیذ است.

اما بقیه معمولا تلخ و غیرقابل خوردن هستند. آب پخ قرمز رنگ است.

مرحله دوم

خارک

در مرحله میانی رنگ سبز خرما زرد می شود و در اغلب موارد دانه های قرمز روی پوست میوه خرما دیده می شود که میوه انواع خرما در این ورزشگاه به تدریج درصدی از رطوبت خود را از دست می دهد.

این مرحله در بوشهر به خارک و در ایران به نام های دیگری مانند خارک، شوش، کندک و خورچ نیز معروف است.

این مرحله 16 هفته طول می کشد و انواع مختلف میوه به رنگ های مختلف تبدیل می شوند.

در اینجا میوه به تدریج شیرین می شود اما همچنان مزه خشن و نامطبوعی دارد که به دلیل وجود ماده ای به نام تانن در این میوه است.

در این مرحله است که گوشت میوه به تدریج نرم شده و پوست آن چروک می شود.

سطح سوم

تاریخ

مرحله دیگر رشد و نمو میوه خرما مرطوب و قابل توجه تر است در این مرحله مقدار تانن در بافت میوه کاهش می یابد و میوه ها سفت تر می شوند.

در پایان مرحله رسیدن، نوک میوه اغلب تغییر رنگ داده و نرم می شود و تغییرات اساسی در میوه ایجاد می شود.

این تغییرات شامل تغییر رنگ، پوست، گوشت و طعم میوه خرما است.

در این مرحله پوست میوه بسیار روشن می شود و رنگ آن تیره می شود و به رنگ قهوه ای تیره می رسد و گوشت میوه بسیار شیرین و طعم ترش آن از بین می رود و در کل خرما کاملاً دگرگون می شود. می شود و می رسد اغلب در این مرحله میوه خرما خوراکی می شود برای این مرحله در ایران نام های مختلفی دارد که از آن جمله می توان به دمباز، دیمباز، دم سیاه، دری پنه، دومار، کندک، نیم پره و نیم خون اشاره کرد. .

مرحله چهارم

تاریخ

مرحله چهارم، مرحله تمر هندی است، زمانی که میوه به طور کلی آب خود را از دست می دهد، به دنبال این کاهش آب، میوه شیرین تر و حجم گوشت آن کمتر می شود.

و در نهایت، چین و چروک های بیشتری روی پوست خرما دیده می شود.

با توجه به درک صحیح و کافی از مراحل رشد میوه خرما، کشاورزان، باغداران و پرورش دهندگان باید به این مراحل توجه کافی داشته باشند و هر مرحله را به دقت مورد بررسی قرار دهند و احتیاط های لازم را تا زمان تشکیل میوه و به اصطلاح خرمای رسیدن به عمل آورند. دقت و حساسیت

اگر هر یک از این مراحل با مراقبت های پی در پی به طور کامل تکمیل نشود، اختلالی در رشد و تبدیل میوه خرما ایجاد می شود که می تواند باعث تلفات زیادی در حجم چند محصول گرانبها شود و برای رفع آن اقدامی نمی توان انجام داد. گرفته شده.

بنابراین، پرورش خرما و مراقبت از آن در هر مرحله برای رشد و پرورش خرما در زمین های کشاورزی ضروری است.

با خرما می توانید دسرهای خوشمزه خرمایی با طعم های خاطره انگیز تهیه کنید.

برای امتیاز روی این پست کلیک کنید

[کل: 0 میانگین: 0]

Phoenix dactylifera نخل خرما که در فارسی به آن خرما می گویند، گیاهی از خانواده خرما است که بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است. نیازهای این گیاه نور: زیاد، رطوبت: رطوبت کم، دما: آب و هوای گرمسیری، درجه سانتیگراد، خاک: غنی و زهکشی است.

دانش علمی

نام علمی

Phoenix dactylifera

نام لاتین

خرما

خانواده (تاریک)

اطلاعات علمی: نخل یکی از قدیمی ترین درختانی است که توسط انسان کشت شده است. باستان شناسان ساخت نخلستان ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده اند. سرانه مصرف خرما در ایران 7 کیلوگرم است که میانگین مصرف سرانه آن در استان های جنوبی 25 کیلوگرم و در سایر استان ها یک کیلوگرم است. در بین کشورهای اروپایی، اسپانیا سابقه بیشتری در کشت خرما دارد. خرما از زمان های قدیم جزئی از رژیم غذایی انسان بوده و یکی از قدیمی ترین میوه هایی بوده که توسط بشر کشت می شده است.

خصوصیات – ارائه

مشخصات ظاهری: خرما درختی است همیشه سبز و بدون انشعاب. گیاهی تک لپه ای و گرمسیری که میوه آن خوراکی و دارای هسته سخت و پوست نازک و طعمی شیرین است که به صورت خوشه ای بزرگ از شاخه آویزان است و برگ های آن بزرگ و به طول 6-4 متر است. انتهای برگ ها نوک تیز است. ارتفاع نخل به 21-23 متر یا بیشتر می رسد. رتب مرحله قبل از خرمای کاملا رسیده است که نسبت به خرمای کاملا رسیده رطوبت بیشتری دارد و قند کمتری دارد. خرما یکی از میوه های گره خورده است. با توجه به تک لپه ای بودن خرما، در تمام قسمت های ساقه درخت، با رسیدن برگ ها به حداکثر اندازه، رشد مورب متوقف می شود.



شرایط نگهداری تاریخ

نور مورد نیاز

زیاد

آبیاری و رطوبت

کمی خیس

دمای مورد نیاز

آب و هوای گرمسیری سلسیوس

خاک مورد نیاز

غنی و تخلیه کننده

شرایط محیط رشد: نخل خرما به شرایط دمایی بالا نیاز دارد و رطوبت هوای پایین را برای رسیدن میوه های خود دوست دارد. رشد نخل در دمای ثابت 10 درجه سانتیگراد صورت می گیرد و در دماهای پایین تر رشد آن متوقف می شود. برای اینکه میوه کاملاً برسد، تابستان باید گرم و خشک باشد. خرما ریشه هایی دارد که به عمق زمین می رود. این امر باعث می شود که خرما در برابر کمبود آب بسیار پایدار باشد، اما آبیاری منظم تأثیر تعیین کننده ای در افزایش رشد و عملکرد دارد. خرما با هر نوع خاکی سازگار است و یکی از ویژگی های اصلی آن پایداری زیاد آن در برابر شوری است.



خواص و کاربردهای دارویی و صنعتی

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی: هر قسمت از درخت خرما مفید و کاربردی است. از چوب آن می توان برای ساخت و ساز استفاده کرد. از نظر غذایی، خرما حاوی 25 درصد ساکارز، 50 درصد گلوکز، پکتین و آب است. علاوه بر این، حاوی ویتامین های مختلفی مانند ویتامین A، B، C، E و برخی املاح معدنی است. مردم صحرا بادام را از درخت خرما می گیرند و از آن نان می سازند. این بادام را بو داده و به عنوان قهوه استفاده می کنند. هسته خرما در رفع ورم پلک ها اثر دارد و همچنین بهترین دارو برای رشد مژه است. . خرما همیشه برای تقویت و انرژی استفاده می شود.گل خرما خاصیت دارویی نیز دارد و طعم گل خرما تلخ است و خاصیت ملین دارد. با توجه به حجم کم هر خرما، هر واحد دارای دو تا سه عدد خرما می باشد و در صورت مصرف دو تا سه عدد خرما بر اساس نیاز روزانه می توانید از این عدد به جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید. به یاد داشته باشید خرما حاوی مقدار زیادی قند است که بیشتر آن شکر ساده است و در صورت مصرف زیاد و با افزایش مصرف انرژی باعث چاقی می شود، سبد و حصیر از برگ و شاخه های خرما درست می شود. از هسته آن نان و از خرما عسل درست می کنند. این درخت زیبا کاربردهای زینتی زیادی دارد و در بسیاری از فضاهای سبز شهری به چشم می خورد.



کنترل آفات خرما

آفات: درخت خرما یکی از آفات مضر مناطق کشت خرما است. حشرات بالدار و پوره‌های آن‌ها آب برگ‌ها و ماده سبز را با پروبوسیس خود می‌مکند و فضولات چسبنده قندی را در سر و پایین برگ ترشح می‌کنند و در نتیجه خرما می‌ریزد و آنچه باقی می‌ماند بی کیفیت است. نازک و ناخوشایند مصرف می شود.



نحوه تکثیر خرما

نحوه تکثیر گیاه: دانه های خرما به راحتی جوانه می زنند اما از آنجایی که تک لپه ای هستند قابل پیوند نیستند. خرما با قطع تنه شاخه های ریشه دار و کاشت آنها تکثیر می شود. برای این منظور باید پای درخت را در زمین دفن کرد تا ساقه های شاخه ها ریشه دوانید و بعد از 3-4 سال که به اندازه کافی رشد کردند باید از درخت جدا شده و در ساعت از درخت جدا شوند. فواصل منظم. 9-10 متر برای گونه های بلند و حدود 7 متر برای گونه های کوتاه در باغ. پرورش بخشی از بافت گیاهی جوان نخل یا درختان جوان آن در محیط کشت مصنوعی در آزمایشگاه مجهز و استریل با استفاده از مواد محرک امکان پذیر است. امکان رشد بافت گیاهی مذکور در لوله های آزمایش نیز وجود دارد. این نهال ها پس از انتقال به گلدان نیاز به یک سال مراقبت دارند، پس از اینکه ارتفاع نهال ها به حدود 40 سانتی متر رسید، گلدان را تعویض می کنند. این نهال به 3 سال مراقبت در منطقه و در شرایط محیطی نیمه بسته نیاز دارد و پس از آن آماده کاشت می شود.



هشدار – عوارض جانبی

هشدار: در مصرف خرما سوء استفاده نشود زیرا مصرف بسیار زیاد آن باعث آسیب به کبد و طحال، افزایش فشار خون، زخم دهان و پوسیدگی دندان می شود. کسانی که لوزالمعده حساس دارند یا کسانی که در خانواده خود دیابت دارند باید کمتر از این میوه استفاده کنند.


منابع:
http://asiasanat.ir/asia%20kood/new_page_9.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Date_palm75757599888http://eol.org599888http://eol.org599888http://eol.org/pages .com/IJPH RMA / 7/1/8733
http://www.arkive.org/date-palm/phoenix-dactylifer
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2221444375
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/222144437575759999888 / pb143/C

سایر گیاهان هم جنس:

  x  لیست انواع غذاهای گیاهی و گیاه خواری

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا