چرا در اکسل سورت نمیشود

چگونه در اکسل مرتب کنیم؟

در اکسل معمولاً یک سری داده دارید که می خواهید آنها را از بزرگترین به کوچکترین یا برعکس مرتب کنید. این کار در اکسل به معنای مرتب سازی است. خوب با این قسمت از اکسل بیشتر آشنا می شوید، با ما همراه باشید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مرتب‌سازی داده‌ها استفاده از دکمه‌های مرتب‌سازی اکسل است که در تب Data با دستورات A تا Z و Z A یافت می‌شود.لازم به ذکر است که هنگام مرتب‌سازی یک ستون یا ردیف، نباید فیلد خالی وجود داشته باشد. سلول. .

مرتب سازی داده ها در اکسل با استفاده از دکمه های مرتب سازی

برای مرتب سازی ابتدا بررسی کنید که هیچ سلول خالی در بین داده ها وجود نداشته باشد، سپس یکی از سلول های ستونی را که می خواهید مرتب کنید انتخاب کنید.

در تب Data اکسل به قسمت Sort & Filter رفته و گزینه sort برای مرتب سازی از بزرگ به کوچک گزینه Z-A و برای مرتب سازی از کوچک به بزرگ گزینه A-Z را انتخاب کنید.

پس از مرتب سازی، بررسی کنید که آیا عملیات به درستی انجام شده است یا خیر. اگر عملیات به درستی انجام نشد، روی گزینه UNDO در نوار ابزار کلیک کنید.

مرتب سازی داده ها در اکسل با استفاده از دکمه های مرتب سازی

مشکلات و معایب مرتب سازی داده ها در اکسل

بسیاری از افراد هنگام مرتب‌سازی به سلول‌های خالی یا ردیف‌ها یا ستون‌های خالی توجه نمی‌کنند. و هنگام مرتب سازی، برخی از داده ها به درستی مرتب نمی شوند.

برای حل این مشکل هنگام مرتب سازی داده ها بر اساس یک ستون، مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا روی یکی از سلول های ستونی که می خواهید مرتب کنید کلیک کنید

دوم، Ctrl+A را فشار دهید تا کل محدوده انتخاب شود.

خوب، اکنون به دقت بررسی کنید که همه داده ها به درستی انتخاب شده باشند. اگر به تصویر زیر دقت کنید، می بینید که ستون E پنهان است و داده های این ستون انتخاب نشده اند. بنابراین، این مشکل را برطرف کنید و اطلاعات خود را دوباره بر اساس گزینه SORT مرتب کنید.

مشکلات و معایب مرتب سازی داده ها در اکسل

مرتب سازی بر اساس دو یا چند ستون

خوب، اجازه دهید این مشکل را با یک مثال شروع کنیم: فرض کنید می خواهیم مبالغ ترازنامه یک شرکت را از بزرگ به کوچک بر اساس رقم اول مرتب کنیم. برای این کار روی یکی از سلول های همان ستونی که می خواهیم مرتب کنیم کلیک می کنیم و از تب DATA گزینه بزرگ به کوچک را انتخاب می کنیم، پنجره ای به صورت شک باز می شود.

شکل 1 – مرتب سازی بر روی دو یا چند ستون

این پیام به این معنی است که شما می توانید یک ستون از پایگاه داده را برای مرتب سازی انتخاب کنید، آیا می خواهید دامنه را به همه ستون ها گسترش دهید؟

خوب، اگر بخواهیم داده ها را در ستونی از پایگاه داده مرتب کنیم، باید همه ستون ها را انتخاب کنیم. زیرا اگر فقط یک ستون را مرتب کنیم، بقیه داده های مرتبط جابه جا نمی شوند و پایگاه داده به هم می خورد. بنابراین، گزینه Expand Selection (انتخاب تمام ستون های پایگاه داده) را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. پس از کلیک بر روی OK، داده ها بر اساس ستون وضعیت از بزرگترین به کوچکترین مرتب می شوند.

حال اگر بخواهیم چندین سطح مرتب سازی اضافه کنیم، باید از فیلد استفاده کنیم. با کلیک بر روی گزینه Sort پنجره ای مطابق شکل دوم نمایش داده می شود که می توانیم تنظیمات مختلفی را در آن انجام دهیم:

شکل دوم – مرتب سازی بر اساس دو یا چند ستون

ستون: در این قسمت باید مرتب سازی بر اساس ستون انجام شود.

مرتب سازی بر اساس: در این قسمت بر اساس داده های سلولی یا رنگ سلول، رنگ فونت، نماد دلخواه (قالب بندی شرطی) مرتب سازی کنید. با انتخاب یکی از این گزینه ها تنظیمات مربوطه نمایش داده می شود.

ترتیب: ترتیب مرتب سازی را در این قسمت تعیین می کنیم، لیست صعودی، نزولی، حروف الفبا و سفارشی.

فرض کنید یک سری داده داریم که ترتیب خاصی دارند و نمی خواهیم آن ها بر اساس حروف الفبا، صعودی یا نزولی مرتب شوند. مانند ماه های سال، روزهای هفته و غیره. ما می خواهیم روش مرتب سازی بر اساس ترتیب واقعی ماه ها یا روزهای هفته انجام شود، نه بر اساس حروف الفبا. برای این کار از بخش Custom List استفاده می کنیم.

در داده های بالا، می خواهیم ستون ماه را مرتب کنیم. به طوری که اول فروردین بعد اردیبهشت و … برای این کار لازم است یک بار در اکسل لیست مورد نظر را وارد کنید. برای این کار حتما مقاله ایجاد لیست خودکار در اکسل را مطالعه کنید. پس از این مرحله کافیست در قسمت Custom List لیست مورد نظر را مطابق شکل سوم انتخاب کنید.

شماره سوم

با کلیک بر روی Ok ستون مربوط به ماه به ترتیب دلخواه مرتب می شود.

در ادامه به قسمت های مختلف پنجره Sort می پردازیم.

افزودن سطح: با کلیک بر روی این دکمه سطوح مرتب سازی زیر ایجاد می شود. ترتیب سطوح مختلف برای مرتب سازی مهم و موثر است. سطوح مختلف از طریق گزینه ها از بالا به پایین منتقل می شوند. به عنوان مثال فرض کنید (با توجه به رقم چهارم) ابتدا بر اساس سال، سپس بر اساس ماه، سپس مبلغ ترازنامه را به صورت صعودی تعیین می کنیم.

روش کار به این صورت است که ستون Year ابتدا از کوچک به بزرگ مرتب می شود، سپس سطح دوم برای رکوردهای تکراری در ستون Year اجرا می شود و به همین ترتیب. در واقع ترتیب ماه ها بستگی به وجود یا عدم تکرار سال در ستون سال دارد. اگر داده های تکراری وجود نداشته باشد، سطح بعدی مرتب سازی بی اثر خواهد بود.

شکل 4 – پنجره مرتب سازی

همانطور که در شکل پنجم مشاهده می کنید. ستون اول از کوچکترین به بزرگ مرتب شده است. سپس برای سال 91 ماه ها به ترتیب فهرست تعیین شده، سپس برای ماه های تکراری مبلغ ترازنامه به ترتیب صعودی تنظیم می شود.

شکل 5 – پنجره مرتب سازی

Delete Level: سطوح ایجاد شده را حذف می کند.

Copy Level: سطوح ایجاد شده را کپی می کند.

گزینه ها: در این قسمت حساسیت به حروف بزرگ و کوچک (انگلیسی) و نحوه مرتب سازی از بالا به پایین (ستون) یا چپ به راست (ردیف) مشخص می شود.

داده های من دارای هدر هستند: وقتی این کادر را علامت می زنیم. هنگام مرتب سازی، ردیف اول حرکت نمی کند. اما اگر کلیک نکنیم ردیف اول طبق شرایط مشخص شده جابه جا می شود.

Sort و Filter از ابزارهای بسیار کاربردی و کاربردی اکسل هستند که دانستن ترفندهای مربوط به این ابزارها برای سرعت و دقت کار بسیار مفید خواهد بود.

مرتب سازی تاریخ در اکسل

هنگام کار با اکسل، جدول یا داده های شما ممکن است تاریخ داشته باشد و بخواهید آنها را بر اساس تاریخ میلادی یا شمسی مرتب کنید. شایان ذکر است که مرتب سازی تاریخ میلادی به راحتی امکان پذیر است، اما برای مرتب سازی تاریخ ها مشکلات زیادی وجود دارد که روش های مختلفی را برای حل آنها به شما آموزش می دهد.

مرتب سازی تاریخ در اکسل

برای مرتب سازی به داده های عددی نیاز داریم که تاریخ مانند عدد است. برای مرتب‌سازی تاریخ، دقیقاً مانند مرتب‌سازی یک عدد انجام می‌دهیم. خوب، در اینجا شما به سادگی تاریخ را به عنوان یک عدد در نظر می گیرید و داده ها را انتخاب و مرتب می کنید.

شکل 1 – مرتب سازی تاریخ میلادی در اکسل

در جدول داده های فروش محصول، می خواهیم داده ها را بر اساس تاریخ فروش مرتب کنیم. خوب برای این کار کافیست تمام داده ها را انتخاب کرده و در تب Data بر روی گزینه Sort کلیک کنید و از پنجره نمایش داده شده ستون تاریخ و سپس ترتیب (قدیمی به جدید یا جدید به قدیمی) را مشخص کنید.

شکل 2 – مرتب سازی تاریخ میلادی در اکسل

مرتب سازی تاریخ شمسی در اکسل

برای مرتب سازی تاریخ شمسی، سه حالت وجود دارد.

1. تاریخ های شمسی را از تاریخ میلادی در اکسل مرتب کنید

این نوع تاریخ در اکسل دقیقاً مشابه تاریخ میلادی است. در واقع از نسخه 2016 در اکسل نمایش تاریخ شمسی تشخیص داده می شود و می توانیم از این امکان استفاده کنیم. در واقع تاریخ این تاریخ میلادی، اما ظاهری است و می توان آن را به شمسی نیز نوشت. پس برای چیدمان این نوع تاریخ فقط مانند تاریخ میلادی رفتار کنید به شکل دوم توجه کنید.

2. مرتب سازی تاریخ شمسی در قالب متن

اگر تاریخ به عنوان متن وارد شود، یعنی با / وارد شود، هنگام مرتب سازی اکسل همیشه بر اساس ترتیب حروف مرتب می شود و باعث می شود حتی تاریخ های متن به درستی مرتب شوند. بنابراین ما از همان روش مرتب سازی معمولی در اکسل برای مرتب سازی تاریخ ها در قالب متن استفاده می کنیم.

در داده های زیر تاریخ به صورت متن یعنی 04/12/1400 وارد شده و به راحتی مرتب می شود. فقط در این صورت چون نوع داده متنی است به جای گزینه Oldest to Newest در قسمت Sort گزینه A تا Z نمایش داده می شود. اما در نهایت با مرتب شدن کاراکترها بر اساس کد اسکی، ترتیب مورد نظر حفظ می شود. به عدد سوم توجه کنید

سومین شکل مرتب سازی تاریخ شمسی در قالب متن

3. مرتب سازی تاریخ شمسی بر اساس شماره و قالب ظاهر متن

حالت سوم تاریخ شمسی در اکسل، تاریخ با نوع شماره و ظاهر تاریخ سفارشی است (سلول فرمت سفارشی) یعنی تاریخ را 13980826 تایپ کنید و در قالب سلول با فرمت 00″/”00″/”0000 ظاهر تبدیل می شود. به روز.

در این حالت با اعداد سروکار داریم و هر بار یک سری اعداد هشت رقمی داریم. بنابراین با توجه به اینکه نوع داده یک عدد است، به سادگی در قسمت Sort ترتیب از کوچکترین به بزرگ را انتخاب کنید. دقت کنید اگر 98 تایپ می کنید در بقیه سلول ها باید 98 باشد و 1398 را تایپ نکنید.

چهارمین شکل مرتب سازی خرمای شمسی

اعداد را به ترتیب در اکسل بنویسید

به راحتی می توانید اعداد را در ستون ها یا ردیف ها در اکسل به طور خودکار مرتب کنید.

به عنوان مثال، عدد 1 را در یک سلول وارد کنید

سپس به سلول پایین بروید و عدد دو را وارد کنید.

سپس این دو سلول، یک عدد 1 و یک عدد 2 را با هم انتخاب کنید.

وقتی این دو عدد را انتخاب می کنید، در انتهای مکانی که انتخاب کرده اید، ماوس به صورت مربع کوچکی در گوشه سمت چپ ظاهر می شود. اگر ماوس را روی این مربع کوچک قرار دهید و به سمت پایین بلغزید، طبق شکل زیر، اعداد به طور خودکار به اندازه دلخواه شما وارد می شوند.

شماره گذاری خودکار در اکسل

اعداد را به ترتیب در اکسل بنویسید

مطالب بیشتر:

نحوه میانگین گیری در اکسل

آموزش تکمیل خودکار در اکسل

5/5 – (1 امتیاز)

شما نمی توانید یک موضوع جدید ارسال کنید

شما نمی توانید یک پاسخ ارسال کنید

شما نمی توانید یک فایل را پیوست کنید.

شما نمی توانید مقالات خود را تغییر دهید

کدهای BB فعال هستند

شکلک ها فعال هستند

کد [IMG] فعال است

کد [VIDEO] فعال است

کد HTML غیرفعال است

قوانین انجمن را ببینید

۴.۵/۵ – (۳۸ امتیاز)

مرتب سازی داده ها در اکسل (یا مرتب سازی در اکسل) یکی از موضوعات پرکاربرد است. ما از ابزار مرتب سازی برای مرتب سازی داده ها بر اساس حروف الفبا یا اعداد از کوچک به بزرگ یا برعکس استفاده می کنیم.

زمانی که از ابزار Sort استفاده می کنیم باید بسیار مراقب باشیم که داده ها به درستی انتخاب شوند، زیرا اگر آنها را مرتب کنیم و ذخیره کنیم به هیچ وجه قابل بازیابی نیست. در ادامه با نحوه مرتب سازی و نکات مربوط به این ابزار آشنا می شویم.

فرض کنید می‌خواهیم مقادیر موجود در بیانیه تجاری (شکل 1) را از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین مرتبه‌سازی کنیم. برای انجام این کار، روی هدر ستون مرتبط با وضعیت کلیک کنید و در تب Data گزینه بزرگ به کوچک را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این گزینه پنجره (شکل 1) باز می شود.

شکل 1- مرتب سازی در اکسل – انتخاب محدوده مرتب سازی

این پیام به ما می گوید که شما یک ستون پایگاه داده را برای مرتب سازی انتخاب کرده اید، آیا می خواهید دامنه را به همه ستون ها گسترش دهید؟

به طور کلی، اگر می خواهید داده ها را در یک ستون از پایگاه داده مرتب کنید، باید همه ستون ها را انتخاب کنید. زیرا اگر فقط همان ستون را مرتب کنیم، بقیه داده های مرتبط جابه جا نمی شوند و پایگاه داده جمع می شود. بنابراین، گزینه Expand Selection (انتخاب تمام ستون های پایگاه داده) را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. پس از کلیک بر روی OK، داده ها بر اساس ستون وضعیت از بزرگترین به کوچکترین مرتب می شوند.

حال اگر بخواهیم چندین سطح مرتب سازی اضافه کنیم، باید از فیلد استفاده کنیم. با کلیک بر روی گزینه Sort پنجره ای مانند شکل 2 نمایش داده می شود که می توانیم تنظیمات مختلفی را در آن انجام دهیم:

شکل 2- مرتب سازی در اکسل – مرتب سازی داده ها از پنجره Sort

Column: در این قسمت تعیین می کنیم که کدام ستون را مرتب کنیم.

مرتب سازی بر اساس: در این قسمت مشخص می کنیم که مرتب سازی روی داده های سلولی انجام می شود یا روی رنگ سلول، رنگ فونت، نماد دلخواه (قالب بندی شرطی).

با انتخاب یکی از این گزینه ها تنظیمات مربوطه نمایش داده می شود.

ترتیب: ترتیب مرتب سازی را در این قسمت تعیین می کنیم، لیست صعودی، نزولی، حروف الفبا و سفارشی.

فرض کنید یک سری داده داریم که ترتیب خاصی دارند و نمی خواهیم آن ها بر اساس حروف الفبا یا صعودی/نزولی مرتب شوند. مانند ماه های سال، روزهای هفته و غیره. ما می خواهیم روش مرتب سازی بر اساس ترتیب واقعی ماه ها یا روزهای هفته انجام شود، نه بر اساس حروف الفبا. برای این کار از بخش Custom List استفاده می کنیم.

در داده های بالا، می خواهیم ستون ماه را مرتب کنیم. ابتدا باید در آوریل، سپس در ماه مه و غیره قرار داده شود. برای این کار لازم است یک بار در اکسل لیست مورد نظر را وارد کنید. برای این کار حتما مقاله ایجاد لیست خودکار در اکسل را مطالعه کنید. پس از این مرحله کافی است مطابق شکل 3 در قسمت Custom List لیست مورد نظر را انتخاب کنید.

شکل 3- مرتب سازی در اکسل – مرتب سازی بر اساس لیست مورد نظر

با کلیک بر روی Ok ستون مربوط به ماه به ترتیب دلخواه مرتب می شود.

در ادامه به قسمت های مختلف پنجره Sort می پردازیم.

Add Level: با فشردن این دکمه سطوح مرتب سازی زیر ایجاد می شود. ترتیب سطوح مختلف برای مرتب سازی مهم و موثر است. سطوح مختلف از طریق گزینه ها از بالا به پایین منتقل می شوند. برای مثال فرض کنیم (مطابق شکل 4) ابتدا بر اساس سال، سپس بر اساس ماه، سپس مبلغ ترازنامه را به صورت صعودی تعیین کنیم. روش کار به این صورت است که ابتدا ستون Year از کوچک به بزرگ مرتب می شود، سپس برای رکوردهای مکرر در ستون Year سطح دوم اجرا می شود و غیره. در واقع ترتیب ماه ها بستگی به وجود یا عدم تکرار سال در ستون سال دارد. اگر داده های تکراری وجود نداشته باشد، سطح بعدی مرتب سازی بی اثر خواهد بود.

شکل 4- مرتب سازی در اکسل – مرتب سازی داده ها در سطوح مختلف

همانطور که در شکل 5 مشاهده می کنید. ستون اول از کوچکترین به بزرگترین طبقه بندی شده است. سپس برای سال 1398 ماه ها به ترتیب فهرست تعیین شده و سپس برای ماه های تکراری مبلغ ترازنامه به ترتیب صعودی تنظیم می شود.

شکل 5 – مرتب سازی در اکسل – مرتب سازی داده ها در سطوح مختلف

Delete Level: سطوح ایجاد شده را حذف می کند.

Copy Level: سطوح ایجاد شده را کپی می کند.

گزینه ها: در این قسمت حساسیت به حروف بزرگ و کوچک (انگلیسی) و نحوه مرتب سازی از بالا به پایین (ستون) یا چپ به راست (ردیف) مشخص می شود.

داده های من دارای هدر هستند: اگر این کادر را علامت بزنید. هنگام مرتب سازی، ردیف اول حرکت نمی کند. اما اگر کلیک نکنیم ردیف اول طبق شرایط مشخص شده جابه جا می شود.

Sort و Filter از ابزارهای بسیار کاربردی و کاربردی اکسل هستند که دانستن ترفندهای مربوط به این ابزارها برای سرعت و دقت کار بسیار مفید خواهد بود.

مقالات پیشنهادی:

مرتب سازی سلول ها بر اساس نمودارهای سلولی در اکسل

مرتب سازی انواع تاریخ در اکسل

گرفتن Kth کوچکترین عدد با تابع Small در اکسل

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا