چرا خدا ظلم می کند

بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از گناهانی است که عقل و شرع بسیار آن را محکوم کرده است. این ظلم است. آدم ظالم فقط به دیگران ظلم نمی کند. به خودش ظلم کرده است. زیرا اگر انسان کار خیری انجام دهد; در واقع به خودش لطف کرد. مثلاً کسی که دست فقیری را بگیرد به خودش خدمت کرده است. بله، اهدا کننده به فقرا کمک کرد. اما در واقع او دنیای خود و آخرت را بهبود بخشید. او دوستانی در دنیا پیدا می کند. خداوند بارها در دنیا به او عطا می کند و در آخرت بهره صد برابری دارد. در واقع به خودش ظلم کرده است. زیرا به دنیا و آخرت آسیب می رساند. اولین ضرر مادی او از دست دادن دوست خوب یا دشمنی است و دومی انتقام در این دنیا. زیرا یکی از گناهانی که نتایج آن در دنیا نمایان است ظلم به دیگران است. و نتیجه ناراحت کننده دیگر آن در آخرت یافت می شود.
در قرآن کریم آیات فراوانی در مذمت ظلم وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود: یقیناً برای ظالمان عذاب دردناکی است» [1] «و ظالمان عذابی غیر محتمل دارند. تفرقه: ستمگران در دشمنی شدید به دور از حق [و بر خلاف حق] هستند» [2] «لعنت خدا بر ظالمان; دانستن لعنت خدا بر ستمگران باد. » [3] قیامت روزی است که عذر ستمگران سودی به آنها نمی دهد و لعنت خدا بر آنهاست و برایشان بد جایگاهی است. خداوند ظالمان را دوست ندارد» [5]
به کلمه ظلم و ستمگر در قرآن مراجعه کنید تا ببینید چه عذاب بزرگی برای ظالمان در نظر گرفته شده است. و اینانند نجزی های ستمکاران، برای آنان بستری از جهنم است و بر آنها پوشش هایی از آتش است و ما این گونه بدکاران را پاداش می دهیم، از ظلمی که خدا نمی بخشد و ظلمی را که دعوت نمی کند. اما ظلمی که خدا نمی بخشد شرک است، به خدا سوگند، ظلمی که خدا می بخشد، ظلمی که انسان نسبت به خود در آنچه میان او و خداست، و ظلمی که خدا را نمی بخشد. باری تعالی او را به شهر بین بندگان بخوان و فرمود: درود خدا بر او آنچه مظلوم از دین ظالم می گیرد، بیشتر از آن است که از دنیا می خواهد بگیرد. (صلی الله علیه و آله) فرمود: ظلم سه قسم است: ظلمی که خدا می بخشد، ظلمی که خدا نمی بخشد و ظلمی که خدا نمی بخشد. کسی که خدا او را نمی بخشد; شرک نزد خدا و آمرزنده است; ظلم بر نفس است و هر که آن را رها کند حق بندگان بر دیگری دارد. فرمود: آنچه ظالم از دین ظالم می آموزد; این بیشتر از چیزی است که ظالم از دنیای مظلوم می گیرد. » [7] در روز قیامت حسنات ظالم گرفته می شود و به مظلوم داده می شود و گناهان مظلوم نیز داده می شود. به ظالم.
در این داستان از او یاد شده است; ظلمی که خداوند به وسیله آن ظالم را آزاد نمی کند; به دیگران ظلم کن. تکلیف حق تعالی به حقوق مردم نمی رسد. خداوند در کمین ستمگران می نشیند تا ستمگران را به عدالت برساند. خداوند در روز قیامت حسنات ظالم را می گیرد و به مظلوم می دهد. لذا حضرت باقر علیه السلام فرمود: مقداری که مظلوم از دین ظالم می گیرد; این بسیار بیشتر از آن چیزی است که ظالم از دنیای مستضعفان گرفته است. خطر آن بیشتر و عواقب آن وحشتناک تر است. ابی جعفر علیه السلام می گوید: چون علی بن الحسین از دنیا رفت، گفت: تو را به سینه می برم. سوگند به ابی حین هنگام وفات و ذکر این که پدرش او را امر کرد که بگوید یا بنی ایاک و ظلم بر من. شما فقط به خدا نیاز دارید. حضرت باقر (علیه السلام) فرمودند: پدرم علی بن الحسین هنگام مرگ مرا در آغوش گرفت و گفت: پسرم، وصیتی را که پدرم به هنگام مرگ به من داده است، به تو واگذار می کنم، که ناصری جز او نیست. خداوند. « [8]
خبر به رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید که سعد بن معاذ از دنیا رفته است، او با اصحاب خود آمد و امر کرد؛ سعد را غسل دادند و او را بر در نگه داشتند. هنگامی که لباس پوشید و پیچید و تابوتش را بردند، رسول خدا او را بدون کفش و عبا دفن کرد و گاهی سمت راست تابوتش را می گرفت و گاهی سمت چپ، آن را به قبر می برد و خود بین می رفت. قبرهایش را ترمیم کرد و بر آن خشت گذاشت و فرمود: «به من سنگ بده و گل بده» و میان خشتها گل مخلوط کرد و چون تمام شد خاک بر او ریخت و قبرش را ساخت. خداوند فرمود: می‌دانم که پیر می‌شود و پیری بر او سرایت می‌کند، اما خداوند می‌خواهد کار‌کننده را تقویت کند، مادر سعد پس از دفن برخاست و گفت: ای سعد، آسمان بر او آرام گیرد. تو!رسول خدا فرمود: ای مادر سعد آرام باش. چون سعد تحت فشار قبر بود. رسول خدا برگشت و مردم برگشتند و به او گفتند: ای رسول خدا دیدیم که تو با سعد کاری کردی که با احدی نکردی. بدون لباس و کفش بدنش را دنبال کردی. فرمود: فرشتگان بدون عبا و پا برهنه از او پیروی کردند و من آنها را دلداری دادم. گفتند: سمت چپ و راست تابوت او را گرفته ای؟ گفت: دست من در دست جبرئیل بود و همه جا آن را گرفته بود. می گرفتم گفتند: دستور غسل او را دادی و برایش دعا کردی و با دست در قبر گذاشتی و تکرار کردی که سعد تحت فشار شدید؟ گفت بله چون در خانه بد اخلاقی داشت این نمی گذرد آقا سعد بن معز در خانه بد اخلاقی داشت و خداوند اولین عذاب را در قبر به او می دهد
دنیا مستحق عذاب نیست. اگر چه عده ای در دنیا عذاب می شوند، اما محل اصلی عذاب، عالم برزخ و قیامت است، بهترین عذاب قیامت است، زیرا اگر ظالم مریض یا فقیر شود، مؤمنان نیز در این دنیا بیمار می شوند. ؛ فقیر می شوند برای انبیا دردسر است هر چند از این حالات و امتحانات استفاده می کنند و به کمال می رسند پس عذاب دنیا بسیار کم است خداوند ظالم را در این دنیا عذاب می کند ما انسانها صبر کم داریم ولی خداوند متعال نرم و بردبار است اگر به بنده اش ظلم شود به او فرصت می دهد تا خود را فدا کند و اگر اصلاح نکند در دنیا گرفتار می شود و در روز قیامت به عذاب اصلی دچار می شود. اولاً خودشان نتیجه را می بینند. چرا ائمه اطهار علیهم السلام با شر دیگران مواجه شدند که قدرت مقابله با آن را داشتند؟ اما آنها کار اشتباهی نکردند. زیرا یقین داشتند که هرکس بدی کند و به کسی ظلم کند به خودش کرده و ریشه خود را بریده است. کسی که مثلاً قسم می خورد; به غیر از خشم به طرف مقابل آسیبی نرساند. اما ضربه مهلکی به خود زد. چون زبانش آلوده به گناه است و دعایش مستجاب نمی شود. فرشتگان و خدا و مؤمنان از چنین شخصی متنفرند. در روز قیامت باید حساب باز کند. آنها نباید خدا را مقصر بدانند. ما سرچشمه گرفتاری ها و بحث های زیادی هستیم.

تماس بگیرید:
1. اگر کسی به ما ظلم کرد. ما هرگز قصد آسیب رساندن به او را نداریم. چون ما هم مثل او بی رحم می شویم.
2. در چنین مواقعی بهتر است طرف مقابل را ببخشید. به خدا بسپار و تمام ظلم هایش را فراموش کن تا آرامش خاطر پیدا کنی. دعا کنیم که ما را به پیروی از ائمه اطهار راهنمایی کند. وگرنه کینه تو دلمون جا میگیره که فایده ای جز مریض شدن و خراب شدن اعصابمون نداره. به خدا توکل کنیم و از او بخواهیم که امور زندگی ما را سامان دهد.

سرنخ:

[1] ابراهیم ، 22.
[2] هاجج ، 53.
[3] HUD ، 18.75757575958888 [4] غفر ، 52.7575759999988888 [5] Ali Imran ، 57.7.7.7.7.7.7 9888 [7] بیهار النوار ، دوره 72 ، پ. 311.
[8] اصول کافی جلد 2، ص. 332.
[9] امالی شیخ صدوق، ترجمه کمره ای، ص. 385.

خداوند هرگز به کسی ستم نمی کند و هیچ کس از خدا عادل تر نیست و خداوند عالم را بر اساس عدل و داد بنا نهاده است و قرآن کریم در آیات متعددی به عدالت دستور داده و ظالمان و ستمگران را لعنت کرده است.

بنابراین گرفتاری هایی که برای شما و دیگران پیش آمده ربطی به عدل الهی ندارد، بلکه:
مصیبت هایی که برای مؤمنان پیش می آید یا به خاطر اعمال خودشان است یا از آزمایشات الهی و یا به دلیل اعتلای درجات معنوی آنها.

توضیح اجمالی هر یک به این صورت است:
الف) گاهی انسان دچار خطا و خطا می شود که عواقب آن به صورت گرفتاری و بلا در زندگی دنیا ظاهر می شود.

هر گناهی اثر و پیامد خاصی دارد; برخی از گناهان منجر به فقر و برخی دیگر منجر به مشکلات دیگری می شود. امام علی (ع) در دعای کمیل می فرماید: «خدایا ببخش از گناهانی که به تو می رسد، خدایا گناهانی را که انتقام را نازل می کند بیامرز، خدایا گناهانی که نعمت را تغییر می دهد ببخش، خدایا مرا ببخش. گناهانی را که مانع نماز است، خدایا بیامرز گناهانی را که مایه خواری است»؛ خدایا گناهانی که مایه شرمساری است و گناهانی که موجب خشم و انتقام تو می شود، گناهانی که نعمتت را تغییر می دهد، مانع استجابت دعا می شود. و گناهانی که بلاها را به بار می آورد، مرا ببخش و ببخش.

به هر حال، این گرفتاری ها به خاطر عقوبت گناهان اوست و چون خداوند بنده مؤمن خود را دوست دارد، او را به پاره ای از گناهانش مقید می کند تا خطاهایش در دنیا عذاب شود و در آخرت به سعادت برسد. و این لطف و رحمت خداوند نسبت به بنده مؤمن است. اما کسي که در بسياري از موارد خشمگين مي شود، به جاي گرفتار شدن، بر نعمت هاي خود مي افزايد تا در نهايت خود را گرفتار عذاب هاي دردناک آخرت مي يابد.

ب) آزمایش خداوند: گاهی مشکلات ناشی از آزمایش خداوند است.
یکی از سنت ها و احکام مستقر خداوند این است که مؤمنان را امتحان می کند، چنانکه قرآن کریم در آیات بسیاری به این موضوع اشاره کرده است، مثلاً:

در سوره آل عمران آیه 186 می فرماید: «مواظب مال و جان خود باشیم و به کسانی که پیش از من کتاب می خوانند و شرکت کنندگان در کتاب گوش فرا دهیم، سخت رنج خواهم برد و اگر تو شکیبا و پرهیزگاری، پس این عزم من است.» و بدون شک و ناگزیر از پیروان کتب آسمانی پیشین و نیز از کسانی که دین شرک را برگزیده اند، پیش روی شماست. آزارها و زخم های زبان را بسیار ببین، اگر صبور و استقامت کنی، همه زحماتت پیروز می شود و موفقیت یار تو خواهد بود.

در جای دیگر می فرماید: «آیا مردم به این فکر کرده اند که: ما ایمان آوردیم; آیا آنها را آزاد می کنند و در کارخانه آزمایش نمی گذارند؟ امّا ما امتهای قبل از آنها را نیز آزمودیم (بنابراین ناگزیر است که خداوند مسلمانان را نیز بیازماید) و به روشنی نشان خواهد داد که چه کسانی ایمان واقعی دارند و چه کسانی به دروغ ادعای ایمان کرده اند.

البته امتحانات الهی چارچوب خاصی ندارد، اما هرکسی با توجه به وضعیت روحی خود مورد آزمایش قرار می گیرد. از این رو در آیه دیگری می فرماید: «ما شما را به خوبی و بدی آزمایش می کنیم و به سوی ما بازگردانده می شوید». »

حکمت امتحان الهی: از آنجایی که خداوند به همه چیز آگاه است، آزمایش الهی برای رفع جهل به امور نیست. اما برای نشان دادن شایستگی و کرامت مؤمنان پاک و آشکار ساختن استعدادهای درونی خود، در معرض آزمایش قرار می گیرد.

تطهیر مؤمن و آشکار ساختن گوهر ایمان او از حکمت های آزمایش الهی است، همان گونه که صنعتگر طلا را در آتش می اندازد تا ناخالصی های آن در کوره آتشین از بین برود و طلای خالص به دست آید.

خداوند نیز مؤمنان را در تنور بلاها و غم ها می پزد و ایمانشان را پاک می کند. همچنین تفکیک صف مؤمنان واقعی از کسانی که فقط به زبان مؤمنان هستند، از دیگر حکمت های امتحانات الهی است. چنان که حضرت علی (ع) می فرماید: «لا یجب الناس شمرده و جدا و غربال و تفکّق خلقت». مردم را باید تطهیر، آزمایش، تطهیر، الک و استخراج کرد.»

از این رو مؤمنان بسته به درجه ایمان و شرایط روحی خود در معرض آزمایشات سخت الهی قرار می گیرند و هیچ کس نباید گمان کند که راه ایمان و دینداری همیشه از گلزارها و باغات سبز می گذرد و انسان با ایمان در آن قدم خواهد گذاشت. مسیر. این راه طولانی را پیش روی خود می گذارد. گل می گوید این عقیده نشانه جهل به ماهیت ایمان و دین است. شاید همین فکر به ذهن برخی از مسلمانان مکه خطور کرد که تا کی باید به جرم ایمان به خدای واحد عذاب بکشیم؟

خداوند برای زدودن این توهمات از ذهن آنها آیات زیر را نازل کرد:

سزاوار است مردم بگویند ایمان آوردیم و ما و پیش از من را وسوسه نکنند که خدا راستگویان را می شناسد و دروغگویان را می شناسد» (عنکبوت/1- 3). آیا مردم فکر می کردند که فقط با گفتن: ما معتقدیم آزاد می شوند و آزمایش نمی شوند؟ اما ما امتهای قبل از آنها را نیز آزمایش کرده ایم (پس ناگزیر است که خداوند مسلمانان را نیز امتحان کند) و به وضوح نشان خواهد داد که چه کسی ایمان واقعی دارد و چه کسی ادعای دروغین ایمان را داشته است.

به هر حال بحث تفصیلی از آزمایش های الهی است و حکمت های زیادی در آن وجود دارد و خداوند همه بندگان خود را به گونه ای آزمایش می کند، همان گونه که پیامبران خدا به شدت مورد آزمایش قرار گرفتند.

ج) افزایش ثواب و ثواب معنوی: گاه مشکلاتی به وجود می آید که خداوند مؤمنان را در تنگنا قرار می دهد تا در مصیبت ها صبر کنند و درجات معنوی خود را بالا ببرند.

در روایتی از عبدالرحمن در این زمینه چنین آمده است: «به روایت عبدالرحمن بن حجاج گفت: ابی عبدالله (علیه السلام) مصیبت و آنچه از آن خداست، ذکر کرد. تبارک و تعالی. » رسول خدا (ص) فرمودند: مصیبت زده ترین مردم دنیا کیست؟ » الدنیا، سپس پیامبران فرمودند، سپس مثلها، سپس مثلها، و «مؤمن به میزان ایمان و حسن عملش داوری می شود، او و عمل نیکش بر مصیبت او می افزاید، کسى که ایمانش سفیه و در کارش ضعیف باشد، از بلا مى کاهد». عبدالرحمن بن حجاج گفت: در خدمت امام صادق (علیه السلام) درباره مصیبت و آنچه خداوند متعال برای مؤمن در نظر گرفته است، بحث شد. فرمود: پیامبران، پس هر که به آنها شبیه (وسیه) باشد به ترتیب، و بعد از آن مؤمن به قدر ایمان و عمل نیکش گرفتار می شود. پس کسى که حسن ظن و عمل نیک داشته باشد، دچار مشکل مى شود و کسى که ایمان ضعیف و عمل ضعیف داشته باشد، مشکل کم دارد.

در روایتی دیگر می خوانیم: عن ابی عبد الله علیه السلام فرمود: «المؤمن فی بیت المیزان الکلمة زید فی ایمان زید فی البلاء»; از امام صادق (علیه السلام) روایت شده است که فرمودند: مؤمن مانند ترازو است که هر چه ایمان او را زیاد کند بر گرفتاری او می افزاید.

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: همانا خداوند دوستان خود را به مصیبت ها و حوادثی مبتلا می کند تا آنها را بدون هیچ گناهی پاداش دهد.

سرویس کلیسای ستارگان – اگر می خواهید بدانید ظلم چیست و از آن به ظلم تعبیر می شود یا خداوند چه کسانی را ظالم می داند و یا انواع ظلم ها چیست، باید این مقاله ستاره را بخوانید. ستاره در این مقاله به تعریف ظلم می پردازد و راه های مبارزه با آن را بیان می کند و حتی ظالم ترین افراد را از منظر قرآن معرفی می کند.

ظلم چیست؟

شقاوت از رذایل اخلاقی است که در داستان های ائمه معصومین (ع) هر جا که به شقاوت اشاره شده، مجازات آن ذکر شده است.

ظلم در کلمه

در لغت ظلم به معنای قرار دادن شی در جای نامناسب است. دهخدا ظلم را این گونه تعریف کرده است:
«چیزی را در جای خود قرار دادن، شیئی را در جای خود قرار دادن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن، ظلم کردن. «تجاوز، سوء استفاده، زور، ظلم، کفر.

انواع ظلم

ظلم سه نوع است:

ظلم به خود

ظلم به دیگران

ظلم در مدرسه

در این میان ظلم تحصیلی بیشتر از دیگران است و شامل ظلم های زیر می شود:

ظلم به خدا

ظلم به روح

ظلم به دیگران

انواع ظلم در قرآن

ظلم به حدی است که خداوند در 190 آیه با ظلم مبارزه کرد و از مظلوم دفاع کرد. در قرآن از ظلم و ستم به طرق مختلف یاد شده است که به آن اشاره می کنیم:

شرک: (آری) کسانی که ایمان آورده اند و ایمان خود را به شرک و ظلم آلوده نکرده اند، امنیت تنها از آنِ آنان است و آنان هدایت یافتگانند. (آیه 6 انام)

گناهی که آلوده به شرک نیست: «کسی که از حدود خدا تجاوز کند به خود ستم کرده است; تو نمی دانی…» (آیه 65 طلاق)

قتل به ناحق: «وَلا قُلُوا أَنْ یَحْرَمُ اللَّهُ مِنَ الْحَرِمُ الْحُسْنِ». » و کسى که ستمگر کشته شد، به ولى او اختیار (و حق قصاص) دادیم; اما در کشتن زیاده روی نکنید، زیرا او محفوظ است. » (اسرا، آیه 17)

ضرر و ظلم: «و ما ابر را برای شما سایه بان قرار دادیم و من و سلوی بر شما نازل کردیم، از چیزهای پاکیزه ای که روزی شما کرده ایم بخورید، و به ما ستم نکردند، بلکه بر خود ستم کردند». (بقره آیه 2) و «وَ لَا تَنْهُمْ لَهُمْ ظَلَمُمْ لَهُمْ أَنْهُمْ ظَلَّمُونَ». (آیه 43 زهرف)

انکار آیات قرآنی و دزدی: «کسی که اعمالش را مسخره می‌کند، به خود آزار رسانده‌اند، زیرا به آیات ما ظلم کردند». (آیه 7 سوره اعراف) و فرمودند: ثواب او این است که هر کس در بار اوست، خود پاداش آن است، ما ستمکاران را اینگونه مجازات خواهیم کرد (آیه 12 یوسف).

چه چیزی باعث ظلم می شود؟

هر یک از رذایل اخلاقی به دلایلی به وجود می آید. ظلم نیز به دلایل زیر رخ می دهد:

خشونت

خودخواهی

هدف – آرزو

خودکامگی

احادیث در مورد ظلم

پیامبر (ص):

ذلیل‌ترین و ذلیل‌ترین انسان نزد خداوند کسی است که امور مسلمین را در دست داشته باشد و با آنان صادقانه رفتار نکند.

هر کس از انتقام و عذاب بترسد، از هر ظلمی پرهیز می کند.

امام علی):

در اثر ظلم، نعمت ها از بین می رود و به مصیبت تبدیل می شود.

آگاه باشید که ظلم سه گونه است: ظلمی که هرگز بخشیده نمی شود، ظلمی که بدون مجازات نمی ماند و ظلمی که [قابل بخشش و پاسخگویی نیست، اما ظلمی که بخشیده نمی شود دوری از خداست. [البته اگر بدون توبه از دنیا برود] چنانکه خداوند می فرماید: یقیناً خداوند از شرک نمی آمرزد، اما ظلمی که بخشیده می شود ظلمی است که انسان با گناهان صغیره نسبت به خود کرده است و اما ظلمی که بدون مجازات نمی ماند. ظلم بعضی از بندگان نسبت به بعضی دیگر است و مجازات و مجازات در این مورد بسیار شدید است و این ظلم فقط ضربه زدن با چاقو یا شلاق نیست، بلکه چیزی است که این نوع مجازات خلاف آن است. “

از امام سجاد(ع) تا امام باقر(ع):

«زنهار، ای فرزند! که داری به کسی ظلم می کنی که جز خدا حکمی نداره. چون کس دیگری ندارد و هر دو دست به سوی مالک الملوک بلند می کند و منتقم واقعی را به سر انتقام می رساند.

بی رحم ترین مردم چه کسانی هستند؟

طبق تعبیر قرآن، ظالم ترین مردم به چند دسته تقسیم می شوند:
1- کسانی که مردم را از بر زبان آوردن نام خدا در مساجد باز می دارند.
2- کتمان کنندگان شهادت (پیامبران دروغین) 7599988810- قوم نوح.
11- کسانی که اسلام آوردند دعوت می شوند و رد می کنند.

چه کسی از نظر قرآن ظالم است؟

قرآن ۸۱ گروه را به عنوان ظالم معرفی کرده است:
۱- کسانی که زنانشان را نگه می‌دارند تا آن‌ها را اذیت کنند.
۲- گروهی از قوم گوساله‌پرست حضرت موسی (ع) (یهود)
۳- گروهی از قوم موسی، که سخن خدا را تغییر دادند.
۴- مشرکان
۵- کفران نعمت کنندگان
۶- متجاوزین از حدود الهی
۷- کفار
۸- قوم ثمود
۹- یاری کنندگان ظالمان
۱۰- خورندگان مال یتیم با زور و کلک
۱۱- کسانی که به خدا دروغ می‌بندند
۱۲- تکذیب کنندگان پیامبران الهی
۱۳- کسانی که از غیر خدا و پیامبر و احکام اسلامی داوری می‌طلبند
۱۴- تهمت زنندگان به پیامبران الهی
۱۵- قوم نوح
۱۶- انکارکنندگان آیات الهی
۱۷- مسخره کنندگان و لقب زشت دهندگان به مؤمنان
۱۸- دوستان ستمگران
۱۹- کسانی‌ که مرتد می‌شوند.
۲۰- بدکاران
۲۱- قاتلان
۲۲- کسانی که زیر سلطه یهودیان و مسیحیان می‌روند.
۲۳- کسانی که عیسی را پسر خدا می‌دانند.
۲۴- تجاوز کنندگان از حق و دستورات الهی
۲۵- شهادت دهندگان و قسم‌خوردگان دروغ
۲۶- تکذیب کنندگان پیامبر اسلام و آیات الهی
۲۷- طرد کنندگان مؤمنان
۲۸- منافقین
۲۹- درخواست‌کنندگان عذاب الهی
۳۰- ایراد گیرندگان به آیات الهی
۳۱- ترک‌کنندگان امر به معروف و نهی از منکر (طبق روایات)
۳۲- گمراه‌کنندگان مردم
۳۳- فساد کنندگان در زمین
۳۴- نزدیک شدگان به درخت ممنوعه در بهشت
۳۵- گناهکاران
۳۶- دوزخیان
۳۷- گوساله‌پرستان بنی‌اسرائیل
۳۸- فرعونیان و کفار قریش
۳۹- کسانی که افراد نابرابر را با هم برابر می‌کنند.
۴۰- منافقان و پیروانشان
۴۱- کسانی که مبنای کارهایشان باطل است.
۴۲- کسانی که بر اساس علم و آگاهی به تکذیب یا تائید نمی‌پردازند.
۴۳- کسانی که به خدا دروغ می‌بندند.
۴۴- کسانی که حرف باطل می‌زنند.
۴۵- پرداخت‌کنندگان خمس و زکات
۴۶- هم‌جنس‌بازان
۴۷- دزدان
۴۸- مخالفان پیامبران
۴۹- پیروان شیطان
۵۰- پیروان مکتب غیر الهی
۵۱- قوم شعیب
۵۲- لجاجت کنندگان در برابر حق
۵۳- کارگزاران طاغوت
۵۴- شیطان‌پرستان
۵۵- انسان‌های بی‌تقوا
۵۶- کسانی که قانون الهی را زیر پا می‌گذارند و می‌شکنند.
۵۷- کسانی که با بشارت‌ها و انذار پیامبران بیدار نمی‌شوند.
۵۸- ترک اولی کنندگان
۵۹- سنگدلان
۶۰- پرستش‌کنندگان غیر خدا
۶۱- فرعونیان
۶۲- کسانی که از هوا‌ و‌ هوس خود پیروی می‌کنند.
۶۳- کسانی که به دعوت انبیا توجه نمی‌کنند.
۶۴- کسانی که دل مردم بی‌گناه را می‌سوزانند.
۶۵- غافلان
۶۶- گناه‌کاران
۶۷- منحرفین از راه حق
۶۸- زشت‌کاران
۶۹- تعدی‌کنندگان به حق دیگران
۷۰- کسانی که خود و خانواده‌هایشان را جهنمی کرده‌اند.
۷۱- پیروی‌کنندگان از هوس‌های جاهلان
۷۲- تکبر کنندگان
۷۳- شیطان
۷۴- عالمان بی‌عمل
۷۵- تحریف‌کنندگان کتاب الهی و کتمان صفات پیامبر اسلام
۷۶- بخیلان
۷۷- طغیان کنندگان در برابر دستورات الهی
۷۸- استفاده‌کنندگان نادرست از نعمت‌های الهی
۷۹- خیانت کنندگان در امانات
۸۰- قاتلان انبیاء
۸۱- دوستان و هم‌نشینان با بدها

عواقب ظلم

آثار دنیوی ظلم بر فرد: شامل عذاب وجدان و قصاص در این دنیاست.
آثار ظلم در آخرت بر فرد: این شامل عذاب اخروی و لعنت خداوند است.
آثار دنیوی ظلم در جامعه: شامل فقیر شدن مردم و از دست دادن آرامش، نابودی و زوال حکومت و ایجاد تفرقه است.
آثار ظلم و ستم پس از مرگ در جامعه: شامل لعنت خداوند و عذاب الهی می شود.

راههای مبارزه با ظلم

برای مبارزه با ظلم، می توانید موارد زیر را در خود تقویت کنید:

تهذیب نفس

به مسئله معاد توجه کنید

امر به معروف و نهی از منکر

مبارزه عملی با ظلم

در برابر ظلم بایستید

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا