چرا حوصله درس خوندن ندارم نی نی سایت

من نمی خواهم درس بخوانم، هر ساله تعداد زیادی از افراد جامعه ما با سنین مختلف، البته اکثراً جوانان 18 ساله هستند، در کنکور شرکت می کنند. شرکت کنندگان تلاش می کنند تا این ماراتن عذاب آور را تکمیل کنند و در رشته کالج انتخابی خود که دوست دارند تحصیل کنند.

من نمیخواهم مطالعه کنم

در ابتدای دوره تقریبا 100% داوطلبان با انگیزه زیاد و انرژی وصف ناپذیر و باورنکردنی مشغول آماده سازی شرایط هستند و به نوعی با آمادگی بالا شروع می کنند و درس ها را بسیار خوب مطالعه می کنند.

نمی خواهم درس بخوانم: در طول مسیر به دلایل مختلف از جمله مشکلاتی که در زندگی شخصی هر کدام از این عزیزان وجود دارد کم کم از تحصیل خارج می شوند. مشکلاتی مثل نداشتن امکانات خوب، نداشتن منابع مطالعاتی کافی…و مشکلاتی از این قبیل که شما را از ورود به مسیر رویاهایتان باز می دارد.
تبریک می گویم!

من نمی خواهم درس بخوانم: به محض اینکه جسارت تصور رویاهای خود و تعیین اهداف را داشته اید، اولین قدم را برای موفقیت برداشته اید! به محض اینکه به عشق رویاهایتان قدمی در این راه برداشتید، باید به شما تبریک بگوییم! زیرا بسیاری از افراد هم سن و سال شما خالی از آرزوهای بزرگ هستند و برنامه ای برای قرار گرفتن در مسیر اهداف خود (البته اگر هدف داشته باشند) ندارند!

اگر موفق نشدی، تنها دلیلش تویی!

نمی خوام درس بخونم: دوست عزیز از مشکلاتت خسته شدی و به قول خودش صبرت تموم شده! تو که منتظر جرقه ای برای رها کردن همه چیز هستی! ای کاش در اطراف خود بهتر می دیدید که کم نیستند کسانی که استعدادهای خود را به سختی به ثمر رسانده اند… کم نیستند کسانی که با وجود رنج و آزمایش در زندگی خود به موفقیت های بزرگی دست یافته اند! فقط بیوگرافی افراد موفق را بخوانید و متوجه می شوید که چه می گویم.

اگر تو زندگیت موفق نیستی مقصر اصلی خودت هستی…

دوست عزیز اشتباه نکن! من هیجان زده نیستم…فقط معتقدم اگر برای رسیدن به رویاهایت درس نخوانی یا اقدامی نکنی، هیچکس اهمیتی نخواهد داد! هیچ کس مشکلات شما را نمی بیند، آنها فقط یک چیز می گویند و آن این است که “این در حد آن حرف ها نبود”.

حالا فکر می کنید با این همه تفاسیر حتی با در نظر گرفتن این که حتی یک کلمه از درس ها را مطالعه نکرده اید، بهتر نیست از همین الان شروع کنید و کم کم به خواندن عادت کنید و در عرض دو هفته به اوج برسید! یا میخوای بشینی و فقط از نداشتن منابع مطالعاتی خوب و کمبود امکاناتت گله کنی؟؟؟

در جامعه، اگر به اکثریت مردم نگاه کنید، غم را در چهره آنها می بینید و حتی به راحتی می توانید بفهمید که پشت آن لبخندهای مصنوعی چه پشیمانی نهفته است…

به نظر من بزرگترین حسرت پشیمانی برای کارهایی است که هرگز نخواستیم انجام دهیم…

اکثر مردم زندگی خوب را فراموش می کنند و لذت های زندگی را که از آن غافل می شوند به کلی فراموش کرده اند.

آنها تفریح ​​را فراموش نکردند!

از گرما شکایت می کنیم، از سرما فرار می کنیم. ما در شلوغی حوصله داریم و از تنهایی در خلوت متنفریم.

تمام هفته منتظر روز تعطیلیم و آخر هفته بی حوصلگی تقصیر شب جمعه است و بس!

ما هنوز منتظر پایان روزهایی هستیم که بهترین روزهای زندگی ما را تشکیل می دهند: مدرسه..دانشگاه..کار.

حتی در سفر هم همیشه به مقصد فکر می کنیم بدون اینکه از سفر لذت ببریم!

غافل از اینکه زندگی همان زمان هایی بود که می خواستیم بگذرانیم…

حوصله درس خواندن ندارم: دوست دارم کمی به این مقاله فکر کنید… ببینید با این همه مشکلاتی که در ذهنتان می نویسید قدم گذاشتن در مسیر اهداف و رویاهایتان چه لذتی دارد. هر لحظه و در آخر به خودت افتخار کن که تو هم تونستی به آرزوی دلت برسی..

یک ذهنیت قوی ایجاد کنید، هدف خود را در زندگی کشف کنید و یاد بگیرید که از اشتیاق خود استفاده کنید. رویای جذابی بسازید و یاد بگیرید که چگونه برای آن رویا هدف گذاری کنید و برای آن اهداف اقدام کنید.

به ما آموختند که با کاهش توقعات خود از نتایج تلاش ناامید نشویم. ناامیدی حس بدی است. اما هیچ کس تا به حال با کم توقع به گنج نرسیده است.

پیرمرد به عقب نگاه می کند و می داند که زندگی اش رو به پایان است. او به دستانش نگاه می کند و با خود فکر می کند که دقیقاً رویای مردن او در کجای زندگی اش بوده است.

اما لحظه خاصی وجود ندارد. رویاها کم کم جان می گیرند. رویاها قطره قطره جاری می شوند.

شاید یک روز مطالعه نکنید یا حوصله خواندن کتاب من را ندارید، هیچ کدام از اینها زمان زیادی نمی برد. همیشه فردا هست که همه چیز را درست کند.

شاید سفر رویایی خود را به تعویق بیندازید یا به خود قول دهید که حتماً بعداً داستان خود را خواهید نوشت یا قسم می‌خورید که این آخرین باری است که وقت خود را در بیکاری سپری می‌کنید. همیشه فردا هست که همه چیز را درست کند.

زمان خاصی وجود ندارد که بگویید به هدف خود نرسیده اید.

همیشه فردا هست، تا زمانی که هیچی وجود نداره!

اگر هنوز شروع نکرده اید کم کم مطالعه را شروع کنید و در عرض چند روز ساعات مطالعه خود را افزایش دهید.

شروع به مطالعه موضوعات مورد علاقه خود کنید.

درس های مورد علاقه خود را به نقاط قوت تبدیل کنید و نقاط ضعف خود را نادیده نگیرید، آنها را با تمرین و تکرار برطرف کنید. سوابق افرادی که در سال گذشته در رشته شما پذیرفته شده اند را بررسی کنید و درصدهای مورد نیاز برای قبولی در رشته مورد نظر خود را مشخص کنید. با این کار نظمی در ذهنتان ایجاد می‌شود و می‌دانید برای دستیابی و قبولی در رشته انتخابی‌تان به چه شرایطی نیاز است، پس این نیازها را یک برنامه منظم داشته باشید و تا می‌توانید تلاش کنید.

موفقیت همین نزدیکی است

لطفا یک قدم بردارید…

برنده میگه سخته ولی ممکنه
بازنده میگه ممکنه ولی سخته

چند بار برای خودت برنامه ریزی کردی؟

چند بار کاری را شروع کرده اید و هرگز آن را تمام نکرده اید؟

تا به حال چند بار تصمیم گرفته اید که یک مکالمه زبان، یک درس موسیقی یا تمرینات جدی انجام دهید، اما پس از مدتی حوصله خود را برانگیخته اید و آنها را رها کرده اید؟

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید و باز هم می خواهید کاری را «شنبه» شروع کنید، بهتر است به جای برنامه ریزی و اینکه چرا برنامه هایتان اجرا نمی شود، بنشینید!

این که قصد دارید هر روز کار بزرگی انجام دهید یا هر روز یک ایده جدید دارید برای شما امتیازی نیست، مهم این است که دست به کار شوید و ایده های خود را اجرا کنید.

توصیه های زیر به شما کمک می کند تا برنامه های خود را اجرا کنید:

1- چندین کار را همزمان شروع نکنید.

ممکن است پس از مطالعه یک کتاب یا مقاله، اشتیاق زیادی برای برنامه ریزی و شروع برنامه ریزی داشته باشید، اما بدانید که گنجاندن کارهای زیاد و سنگین و گاهی فراتر از توان شما، به خصوص شروع کار، شما را ناامید می کند.

2- دلایل شما برای انجام کار باید کافی و معقول باشد.

دلایل کافی شما را مجبور به اجرای برنامه هایتان می کند سعی کنید دلایلی برای انجام کارها خودتان پیدا کنید.

3- به همه اطلاع ندادن.

اگر می خواهید کاری را شروع کنید، لازم نیست همه در مورد آن بدانند، زیرا پس از آن باید نظرات موافقان و مخالفان را تجزیه و تحلیل کنید و این انرژی زیادی از شما می گیرد. یک لحظه صبر کنید، وقتی کار شما تمام شد، همه متوجه خواهند شد. در عین حال انگیزه غافلگیری دیگران را از دست می دهید و ضعیف می شوید!

4- نترسید.

هرگز از اصالت برنامه های خود نترسید. افراد موفق کسانی هستند که از قدرت ایده های نوآورانه استفاده کرده و آنها را عملی کرده اند. از انتقاد دیگران نترسید. انتخاب کن، می خواهی بایستی و انتقاد نشنوی و رحم کنی یا می خواهی فرار کنی و مورد انتقاد قرار بگیری؟ آیا می خواهید از ترس انتقاد یک عمر در رویای دویدن بخیزید! ?

به یاد داشته باشید که مسیری که ارزش پیمودن را دارد همیشه مملو از مشکلات است.

5- قبل از ظهور کار منتظر ظهور مهارت ها نباشید.

برای استفاده از آثار
فقط شروع کنید نیازی به شناخت کامل آنها نیست. این به خاطر غرور شماست که می خواهید وقتی کاری را شروع می کنید ماهرانه این کار را انجام دهید. تنها راه یادگیری مهارت ها این است که برای مدت طولانی در چیزی گم شوید یا از دست بدهید و صدها اشتباه مرتکب شوید.

6- زنجیر را بشکنید.

عادت ها زنجیره هایی هستند که مانع اجرای برنامه های شما می شوند. اگر به تنبلی عادت دارید، بیماری خاصی ندارید، فقط یک الگوی ذهنی را به طور مرتب تکرار می کنید. برای ترک عادت کافی است این الگو را به هم بزنی تا نظرت عوض شود و باید بدانی که فقط دو گروه نمی توانند نظر شما را تغییر دهند: «دیوانگان در آسایشگاه و مردگان در گورستان». در واقع، ما به آن عادت کرده ایم، پس اگر می خواهید به چیزی عادت کنید، انتخاب کنید.

اجرای کار شما یک راز دارد و این راز “در حال حاضر” است.

یک برنامه عملی برای شروع این است که به عبارت بالا عادت کنید. عادت از طریق تکرار به دست می آید. رابطه جمله بالا و عمل خود را حفظ کنید، یعنی به محض اینکه تصمیم به انجام کاری گرفتید، آن را انجام دهید. برای شروع، بهتر است از کارهای کوچک شروع کنید، مثلاً تصمیم بگیرید به محض زدن ساعت بیدار شوید و آن را انجام دهید. شما می توانید فاصله بین قصد و عمل را کم کنید و به تصمیمات بزرگتر بپردازید تا زمانی که به نقطه ای برسید که هر بار قصد انجام کاری را “درست” از ضمیر ناخودآگاه خود به ضمیر خودآگاه خود داشتید و برنامه های شما اجرا می شود.

به یاد داشته باشید، هر چه بیشتر از تلاش برای رسیدن به رویاهای خود اجتناب کنید و آن را به تاخیر بیندازید، اعتماد به نفس و انگیزه کمتری خواهید داشت و ترس از به دست نیاوردن نتیجه بیشتر می شود، پس از همین حالا شروع کنید.

اسطوره تاریخ کنکور در ایران

در سال 1387 سازمان سنجش یک داوطلب را مجبور به شرکت مجدد در آزمون ورودی کرد. معدل این داوطلب 30.11 بوده است. از منطقه ای دورافتاده از خانواده ای با ده فرزند. پدر یک کارگر ساختمانی ظاهرا پسر بهمن از سربازی برگشته بود و فقط حدود 5 ماه فرصت داشت درس بخونه.
اتفاق عجیبی افتاده بود …. آزمون دوم در شرایط خاص و بدون سروصدای رسانه ای برگزار شد … این بار پسر در تمامی رشته ها 100% کسب کرد.از زبان رتبه 44 کشور در رشته هنر

((من چاره دیگری برای تغییر زندگیم نداشتم!))

علت اصلی بی حوصلگی در مطالعات

یکی از مشکلات عمده اکثر دانش آموزان، کند خوانی است که راه حل هایی برای حل این مشکل ارائه می شود:

علت اول: خواندن کلمات
راه حل: خواندن جملات

مغز با معنا و مفهوم سر و کار دارد، نه خود کلمات، مانند صحبت کردن. مثلاً تایپیستی را تصور کنید که کلمه به کلمه متن را می خواند و تایپ می کند، اگر بعد از تایپ 2 صفحه از او سؤالاتی در مورد متن پرسیده شود. می تواند کمتر از 30 درصد مطالب را به خاطر بسپارد.

علت دوم: بلندخوانی
راه حل: خواندن با چشم

وقتی متنی را با صدای بلند می خوانید، محتوا و اطلاعات از دهان به گوش می رسد و سپس به مغز می رسد، اما اگر با چشم بخوانید، چشم ها محتوا را می بینند و مغز آن را درک می کند.

علت سوم: خواندن Lips
راه حل: Read Eyes

حرکت لب ها با وجود کاهش سرعت باعث کاهش تمرکز نیز می شود.

علت چهارم: چرخش غیر شعاعی چشم به عقب

راه حل: یک خط بکشید

ثابت شده است که وقتی مطلبی را می خوانیم، چشمانمان به طور غیرعادی می چرخد ​​و به کلمات قبلی نگاه می کند که با خط کشی (دنبال کردن کلمات با انگشت، خودکار و …) این مشکل را حل می کنیم.

نمی دانم داستان زندگی من چگونه به پایان می رسد…
اما در هیچ جای این داستان نمی خوانید: “من رفتم!”

مرکز مشاوره تحصیلی به صورت حضوری و تلفنی از مشاور گروه، مشاور متخصص و پاسخگویی به تمامی سوالات شما از سراسر کشور و همه روزه از

8 صبح الی 12 شب est
شماره تماس 9099071613

4.5/5 – (54 امتیاز)

مطالعه برای بسیاری از ما کار سخت و طاقت فرسایی بوده و هست. معمولاً ما از مطالعه اجتناب می کنیم و اگر کسی دلیلش را از ما بپرسد، بلافاصله پاسخ می دهیم که “حوصله درس خواندن ندارم”. فرقی نمی‌کند شما والدینی باشید که نگران فرزندشان هستید که درس نمی‌خواند یا همان فرزندی هستید که هرگز نمی‌خواهد درس بخواند. در این مقاله قصد داریم یاد بگیریم که چگونه حس مطالعه داشته باشیم و چگونه مطالب درسی را بدون مشکل مطالعه کنیم. در هر صورت هر کی هستی با ما باش و جمله «نمی خوام درس بخونم» بیرون بیار. زیرا امروز قصد داریم با معرفی تکنیک هایی به شما آموزش دهیم که چگونه حس مطالعه را از دست ندهید!

چگونه حس درس خواندن را داشته باشیم؟

ما هنوز حس کارهای جانبی را داریم. اما وقتی انگیزه و هدف را برای خود تعیین نکنیم، قطعا درس خواندن معنا ندارد و به دنبال بازیگوشی هستیم. مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید تا بفهمید چرا درس نمی خوانید این است که بفهمید چرا به تعویق انداخته اید.

برای این کار ابتدا باید ببینیم چه چیزی ما را به مطالعه وادار می کند. در واقع بهتر است به سمت موانع یادگیری و مطالعه خود برویم و با یافتن و حل آن ها احساس مطالعه را در خود ایجاد کنیم. در واقع تا زمانی که دلیل عدم علاقه خود را به مطالعه ندانیم، نمی توانیم احساس مطالعه را پیدا کنیم.

اما به نظر شما دلیل اصلی درس نخواندن و عدم علاقه به درس خواندن چیست؟ خوب، به طور خلاصه، ما هرگز یاد نمی گیریم که درست مطالعه کنیم. به همین دلیل درس خواندن برای ما نه تنها سرگرم کننده است، بلکه ما را خسته می کند. ما دوست نداریم درس بخوانیم چون بلد نیستیم درس بخوانیم. صرفا – فقط!

آشنایی با مهارت های خواندن مانند تندخوانی و استفاده از آن ها به ما کمک می کند تا علاوه بر مطالعه، از کار خود نیز لذت ببریم. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم قبل از انجام هر کار دیگری برخی از مهارت های خواندن به خصوص تندخوانی را یاد بگیرید.

موانع اصلی عدم ایجاد معنا در مطالعات

اما بد نیست بدانید که عوامل خاصی بیش از هر چیز ما را به مطالعه وادار می کند. این عوامل نه تنها ما را برای مطالعه جالب نمی کند، بلکه به مرور زمان ما را از مطالعه باز می دارد. آنقدر که حتی در صورت لزوم، واقعاً نمی خواهیم درس بخوانیم. پس قبل از هر چیز بهتر است با این عوامل و موانع بیشتر آشنا شوید:

عدم تمرکز: درس نمی خوانیم چون بلد نیستیم در حین مطالعه تمرکز خود را حفظ کنیم!

سرعت خواندن آهسته: سرعت پایین مطالعه ما یکی از بدترین ویژگی های ما است. این مشکل نه تنها ما را عقب می اندازد، بلکه در دوران تحصیل ما را زود خسته می کند!

عدم استراحت: مطالعه و مطالعه در شب و نیمه شب زمانی مفید است که فرد قبلاً استراحت خوبی داشته باشد. یادگیری مطالب برای یک ذهن خسته بسیار سخت است!

انباشته شدن مطالب: بزرگترین اشتباه ما این است که مطالعه همه مطالب را به عصر امتحان موکول می کنیم. می دانم این جمله را بارها شنیده اید، اما «اگر در طول سال درس می خوانید، لازم نیست در طول امتحان عذاب بکشید».

عدم انتخاب روش مطالعه صحیح: همانطور که در ادامه مقاله توضیح دادیم، عدم انتخاب روش مطالعه مناسب باعث بی علاقگی ما به مطالعه می شود.

اما چگونه می توان این عوامل را مدیریت کرد؟ بعدا خواهیم دید

گام اول؛ انگیزه مطالعه

احتمالا یکی از دلایل به تعویق انداختن مطالعه یا بهتر است بگوییم عدم تمایل به درس خواندن همین مشکل ساده و پیش پا افتاده باشد. تو هیچ انگیزه ای نداری! انجام کار بدون انگیزه مانند کار کردن مانند یک ربات است که فقط می خواهد مسئولیت های خود را به پایان برساند. اگر زیاد کار کند داغ می شود چون انگیزه ای برای ادامه کار ندارد. به همین دلیل همیشه با عبارت «حوصله درس خواندن ندارم» مواجه می شوید. اگر افزایش انگیزه برای مطالعه می تواند به شما در غلبه بر این مشکل کمک کند.

برای خود یا فرزندتان هدفی تعیین کنید که به آنها انگیزه بدهد. اگر آینده حرفه ای و درآمد بالا مهم است قول درآمد بالا بدهید، اگر دوست دارید پارک بروید برای خودتان جایزه تعیین کنید مثلا بگویید فلان صفحه را می خوانم و بعد به پارک بروید.

مرحله دوم؛ چگونه بدون اجبار حس درس خواندن را داشته باشیم

شما همیشه برای کار اجباری آماده نخواهید بود. ببین چه چیزی بهت علاقه داره به عبارت دیگر، اگر می‌خواهید همین الان به اینستاگرام سر بزنید، متوقف نشوید، بلکه برای خود محدودیت قائل شوید. به عنوان مثال، 5 دقیقه به سمت تلفن بروید، سپس آن را در دورترین نقطه خانه قرار دهید و به مدت شش دقیقه روی مطالعه تمرکز کنید. پس از 45 دقیقه مطالعه مفید، به گوشی برگردید و فقط 5 دقیقه از آن استفاده کنید. مغز شما را آرام می کند. به این ترتیب اجبار گاهی اگر نگوییم بیشتر اوقات نتیجه معکوس دارد و به هیچ وجه جوابگو نیست.

پیشنهاد من استفاده از تکنیک پومودورو برای جلوگیری از خستگی در حین مطالعه است. برای استفاده از این تکنیک به ازای هر 25 دقیقه مطالعه 5 دقیقه استراحت کافی است. سپس بعد از هر 4 دوره مطالعه به جای 5 دقیقه، 15 دقیقه استراحت کنید. این تکنیک به ظاهر ساده مطالعه را برای شما بسیار آسان می کند.

بیشتر بخوانید: درمان عدم تمرکز حین مطالعه

مرحله سوم؛ فکر کنید در یک شهربازی هستید

بسیاری از دانشجویان بارها از ما پرسیده اند که چگونه می توان عاشق درس خواندن شد و من پاسخ آن را داده ام هر زمان که اشتیاق پیدا نشد، همین است! معنی آن چیست ؟ بگذارید برای شما مثالی بزنم. از کلاس شیمی متنفر بودم، هر کاری کردم متوجه شدم مغزم برای درس خواندن آماده نیست! بعد از کسب کمترین نمره در کلاس، متوجه شدم که باید با این نفرت کنار بیایم، شما چطور؟

خیلی ساده از درس شیمی به عنوان یک وسیله تفریحی استفاده کردم. مثلاً می‌خواستم وانمود کنم که معلم شیمی هستم که می‌خواهد به احمق‌ترین دانش‌آموز دنیا درس بدهد. چندین بار درس را برای شاگرد فرزندم تکرار کردم و حتی گیج شدم که چرا درس نمی خواند و مدام دنبال بازیگوشی است. آنقدر زیر پتو معلمی دلسوز و فداکار افتادم که به خودم آمدم و دیدم واقعاً دارم معلم شیمی همه همکلاسی هایم می شوم. مطالعه را برای خودم بازی ساخته بودم و از درس شیمی به عنوان وسیله سرگرمی استفاده کردم و در نهایت موفق شدم.

مرحله چهارم؛ محیط را با مواد آموزشی پر کنید

این عنوان به همان اندازه که ساده است جای بحث هم دارد. اگر کودکی بازیگوش دارید اتاقش را با لوازم التحریر زیبا پر کنید که به عشق استفاده از آنها به مطالعه می رود! محیط مطالعه باید عاری از وسایل غیر ضروری باشد. تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر، تلفن همراه، اسباب بازی، پولیش! و هرگونه مزاحمت احتمالی باید از اتاق مطالعه شما حذف شود. فقط کتاب درسی، مداد و خودکار و چند دفترچه کوچک برای یادداشت برداری. حتی اگر گل های فرش برای شما جذاب هستند، سعی کنید یک زمینه سفید ساده را روی زمین پهن کنید تا فقط توجه شما به مطالعه جلب شود.

اگر واقعاً دلتان برای تلفن همراه و لپ‌تاپ تنگ شده است، حتماً برای استفاده از آن‌ها زمانی را در برنامه خود قرار دهید. به این ترتیب می توانید بدون نگرانی از حواس پرتی خود از گوشی خود استفاده کنید. بعلاوه، استفاده از این روش باعث می شود که هنگام استفاده از پومودورو، استراحت های شما جالب تر شود. البته به شرطی که مدت زمان استفاده شما از اینها محدود به همان زمانی باشد که در پومودورو ذکر شده است!

مرحله پنجم؛ تنبل نباش

محیط های شلوغ دلیل اصلی حواس پرتی است. قبل از شروع مطالعه، دوش بگیرید، محیط را تمیز کنید و در محیطی منظم شروع به مطالعه کنید. اگر هنوز انگیزه ای برای مطالعه ندارید، مقاله زیر را بخوانید. یکی از مهم ترین دلایل عدم تمرکز در نوجوانان شلوغ بودن مکان های مطالعه آنها است که ذهن آنها را خسته می کند.

البته، سبک خواندن شما باید به دور از شلختگی باشد. مثلاً وقتی فکر می کنیم با دقت بالا و سرعت کم مطالعه می کنیم، احتمال حواس پرتی ما بیشتر می شود. برای چی؟ چون سرعت ما به قدری پایین است که می توان به چیزی غیر از درس خواندن فکر کرد. در حالی که اگر بتوانیم به جای آهسته خواندن سرعت خود را افزایش دهیم، زمانی برای حواس پرتی نخواهیم داشت. درست مانند مقایسه دو راننده، یکی با سرعت کم و دیگری با سرعت بالا حرکت می کند. اگرچه راننده اول سرعتش را کم می کند، اما حواسش همه جاست. اما راننده دوم فقط می تواند به جاده توجه کند.

گام ششم؛ چگونه با ایجاد رقابت، معنای یادگیری را دوباره کشف کنیم؟

یکی از راه های ایجاد انگیزه برای مطالعه، تحریک حس رقابت و حسادت در خود است. با مغرورترین همکلاسی خود دوست شوید! غرور هر دوی شما مطمئنا حس رقابت شما را تقویت می کند و انگیزه بیشتری برای مطالعه در شما ایجاد می کند. اما سوال اینجاست که چگونه می توانیم در این رقابت از دوست خود پیشی بگیریم؟ راه حل همان چیزی است که در ابتدای مقاله گفتیم. برای اینکه بتوانید مطالب درسی را سریعتر از قبل بخوانید، باید مهارت های مطالعه را کسب کنید. در این مورد بهترین مهارتی که به شما کمک می کند تندخوانی است.

تندخوانی مهارتی است که بدون افت کیفیت، سرعت مطالعه شما را تا 5 برابر افزایش می دهد. این بدان معنی است که شما می توانید مطالب دوره را با استفاده از تندخوانی بدون نگرانی در مورد درک مطلب خود بخوانید. چنین چیزی نه تنها برای شما بسیار مفید است، بلکه به دوست شما کمک می کند تا برای رسیدن به سطح شما تلاش بیشتری کند. یعنی شما با یک تیر به دو هدف زدید. رویدادی که همزمان شما و دوستتان را پیشرفت می دهد.

گام هفتم؛ هوشیاری خود را تحریک کنید

اگر شما هم از آن دسته رویاپردازان هستید و در طول تحصیل مدام رویا می بینید، بهتر است از این قدرت تخیل عاقلانه استفاده کنید. حتماً از خود می پرسید که چگونه می توان با تخیل به مطالعه علاقه مند شد! جواب خیلی ساده است.. هر وقت افکارت به سمت دیگری منحرف شد، فکر کن که اگر درس نمی خوانی، این گوشه و کنار معتاد به مواد مخدر هستی و در حالی که سرنگ تزریق در دستت است، آخرین نفس خود را می کشی. فکر کردن ترسناک است، اینطور نیست؟ پس اکنون به مطالعه ادامه دهید و آینده زیبای خود را واقع بینانه ترسیم کنید.

البته به یاد داشته باشید که هرکس درس نخواند لزوما معتاد نمی شود و کسانی که درس خوانده اند نیز از اعتیاد مصون نیستند. اما ساخت چنین تصاویری می تواند هوشیاری شما را برای مطالعه بهتر و بیشتر از قبل تحریک کند.

بیشتر بخوانید: تقویت اراده برای مطالعه

مرحله هشتم؛ از درس خواندن متنفرم!

از درس خواندن هم متنفرم! با وجود اینکه من بر مهارت تندخوانی مسلط هستم و می توانم تا 5 برابر سریعتر از افراد عادی بخوانم. اما این پایان دنیا نیست. آیا باید راهی برای لذت بردن از مطالعه با هم پیدا کنیم؟ چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​آینده ما تا حد زیادی به تحصیلاتی که داریم بستگی دارد. فقط یک هدف تعیین کنید. در موارد بالا هم گفتم ولی آنقدر مهم است که فکر کنم باز هم بگم. به خودتان، فرزندتان یا دوستی که تمایلی به درس خواندن ندارد انگیزه بدهید، اما آنها را مجبور نکنید. یادت باشه ربات نیستی! آنقدر خسته نباشید که 5 ساعت متوالی مطالعه کنید.

این سم برای آینده تحصیلی شماست. اگر نمی توانید تکنیک پومودورو را درست انجام دهید، همیشه یک قانون را دنبال کنید. قانون خیلی ساده است! قانون 45 تا 15 را رعایت کنید هر 45 دقیقه مطالعه، 15 دقیقه هر کاری می خواهید انجام دهید. در این صورت انرژی شما در بالاترین سطح باقی می ماند و هرگز از درس خواندن خسته نمی شوید. همچنین پس از مدتی یاد می گیریم که به مطالعه عادت کنیم و مطالعه جزء برنامه روزانه ما خواهد شد.

گام نهم؛ چگونه حس مطالعه داشته باشیم، زمان مهم است!

نگویید “اوه من زمان زیادی برای مطالعه دارم”، از کوتاه ترین لحظات زندگی خود لذت ببرید. با نشستن روی مبل و خیره شدن به دیوار هیچ کاری انجام نمی شود. نودمین لحظه مطالعه بیشترین فشار را به مغز و آرامش شما وارد می کند. زمان بندی مناسب را دریافت کنید؛ مثلاً اگر سه شنبه امتحان دارید و جمعه است، کتاب درسی را طوری تقسیم کنید که دوشنبه تمام شود و فقط عصر دوشنبه مطالب را مرور کنید. آرامش خاطر بهترین دوست شماست.

البته از این طریق می توانید از مهارت های دیگر کمک بگیرید. مثلاً اگر بنا به دلایلی وقت کافی برای مطالعه ندارم، زیاد نگران نمی شوم. می‌پرسید چرا چون من سریع‌خوان هستم. یعنی می توانم همان ساعتی را که باید مطالعه کنم، تا 5 ساعت مطالعه برای افراد عادی. به همین دلیل من زیاد نگران کمبود وقت نیستم. حتی اگر زمان کافی برای مطالعه داشته باشم، می توانم علاوه بر مطالعه، بخشی از آن را به اصلاح مطالب اختصاص دهم. اسکیمینگ یک راه عالی برای یادگیری همه چیز در یک حرکت است.

مرحله آخر؛ وقت شناس بودن

بعد از ناهار آبگوشت، بعد از ورزش شدید و باشگاه، بعد از باخت سنگین در کلش اتک! بعد از دعوا با بهترین دوستت… بدترین زمان برای مطالعه است. حتماً در حال حاضر با عبارت «حوصله درس خواندن ندارم» مواجه خواهید شد. پس از استراحت کافی و همانطور که در مرحله پنج گفتم، فضای مطالعه خود را تنظیم کنید، راحت ترین لباس های خود را بپوشید، تنقلات کافی را کنار بگذارید و شروع به مطالعه کنید. اواخر شب و صبح زود پس از بیدار شدن از خواب زمان خوبی برای مطالعه نیست. وقت شناس بودن! به خودتان، درسی که مطالعه می کنید، نوشته نویسنده و مهمتر از همه به مغزتان احترام بگذارید و احساس مطالعه در بهترین زمان ممکن را تقویت کنید. برنامه ریزی مطالعه به شما کمک می کند تا به بهترین نحو با این مشکل مقابله کنید.

چگونه حس درس خواندن را داشته باشیم; اخرین حرف

نداشتن انگیزه برای درس خواندن جرم نیست، پس خودتان را کتک نزنید. علاوه بر این، موانع زیادی که برخی از آنها تقصیر شما نیست، مانع تحصیل شما می شود. پس حق داری که گاهی نخواهی درس بخوانی. اگر فرزندتان می گوید نمی خواهد درس بخواند، عصبانی نشوید و هول نشوید، او هم مثل شما انسانی است، همانطور که گاهی به دلیل مشکلات و فشارهای زندگی به بن بست می رسیم، آنها هم خسته از درس خواندن باید راه هایی پیدا کنید که انگیزه درس خواندن را در او ایجاد کنید و مهمتر از آن دلیل بی علاقگی و بی میلی او به مطالعه را بیابید. شما باید در مسیر تحصیل همراه آنها باشید نه بلایشان، پس مانند یک دوست در کنارش باشید و به او کمک کنید.

محیطی آرام و مناسب برای مطالعه فراهم کنید، انگیزه و تشویق کافی ایجاد کنید و ببینید عشق اول و آخر شما چگونه درس خواهد خواند. اگر هنوز در این فکر هستید که چگونه با این روش ها به مطالعه علاقه مند شوید، درگیر آن نشوید! کتاب را ببند و بگذار در قفسه، بالاترین جایی که هیچ کس نمی تواند به آن برسد و هرگز نمی رود! درس خواندن بدون علاقه یک وظیفه است! دنبال شغلی بروید که به آن علاقه دارید و مطمئن باشید که در آنجا خیلی بهتر عمل خواهید کرد.

منبع: ویکی کامنت

بی حوصلگی در مطالعه یا تنبلی یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث می شود در تحصیل و کار شکست بخوریم. زمانی اتفاق می افتد که ما نمی خواهیم درس بخوانیم و نمی توانیم مطالب را خوب یاد بگیریم و به خاطر بسپاریم. این مشکل معمولا به این دلیل است که ما روش های مطالعه و یادگیری را نمی دانیم. در این مقاله شما را با تعدادی از خطاهای رایج که در دوران تحصیل شما را آزار می دهد آشنا کرده ایم و سعی کرده ایم با ارائه راه حل مناسب برای هر کدام این مشکل را برای شما برطرف کنیم. بنابراین، اگر به دنبال رفع این مشکل هستید، این مقاله را از دست ندهید.

بدون هدف، علت شماره یک کسالت در مطالعات است

اولین عاملی که می تواند از بی حوصلگی شما در دوران تحصیل جلوگیری کند، داشتن هدف است. بارها در مورد اهمیت اهداف و اینکه چگونه هدف گذاری می تواند انگیزه مطالعه را افزایش دهد صحبت کرده ایم. اما این بار می خواهیم از زاویه ای دیگر به اهداف و تاثیر آن ها نگاه کنیم.

مصمم بودن به شما امکان می دهد بخشی از راه خود را بشناسید. حال اگر بتوانید به خوبی به اهداف خود برسید انرژی مثبت و انگیزه و اشتیاق دوگانه را در درون خود احساس خواهید کرد. اما این انگیزه به همین جا ختم نمی شود. دستیابی به اهداف چیزی فراتر از چک کردن آنها از چک لیست یا برنامه است. در واقع وقتی موفق می شویم به یکی از اهداف خود برسیم، رشد و پیشرفت در مسیر رسیدن به آن هدف نیز بسیار مهم است.

راه حل

پس به یاد داشته باشید که داشتن هدف فقط به این معنا نیست که «من می‌خواهم امروز ۲۰ صفحه از این کتاب را بخوانم!»، بلکه اهمیت اهداف در پیشرفت‌هایی است که پس از رسیدن به آن‌ها انجام می‌شود. به همان اندازه به مسیر توجه کنید.

شما فقط یک مقاله می خوانید!

البته این نکته معمولا زمانی اتفاق می افتد که قرار است برای آزمون هایی مانند کنکور آماده شویم. بسیاری از شما ممکن است در موقعیتی قرار داشته باشید که یک روز کامل را به مطالعه یک موضوع خاص مانند فیزیک یا شیمی اختصاص دهید. اما آیا این حقیقت دارد؟

پاسخ این سوال منفی است. هنوز در تعجب هستید که چرا؟ مغز ما با وجود تمام توانایی های فوق العاده ای که دارد پس از انجام مداوم یک کار خسته می شود و نمی تواند آن را با همان کیفیت قبلی ادامه دهد. وقتی تصمیم می گیرید تمام روز را صرف مطالعه درسی کنید، این اتفاق می افتد.

راه حل

برای مقابله با این مشکل کافی است هر روز قسمت های مختلف کتاب های مختلف را مطالعه کنید. یعنی مثلا بعد از مطالعه شیمی، کمی بعد از فیزیک به ادبیات یا زبان بخوانیم. تغییر موضوع علاوه بر افزایش کیفیت مطالعه به شما کمک می کند تا در طول تحصیل خسته نشوید.

عدم استراحت یکی از عوامل بی حوصلگی در مطالعه است

اگر در حین مطالعه احساس تنبلی می کنید، احتمالاً اهمیتی برای استراحت ندارید. خوب نخوابیدن در شب می تواند شما را در طول روز خسته کند. حالا وقتی شروع به درس خواندن می کنید، این خستگی در شما چند برابر می شود. به این ترتیب خیلی زود خسته می شود و دیگر درس نمی خواند.

اما نوع دوم عدم استراحت در حین مطالعه اتفاق می افتد. بسیاری از افراد بر این باورند که استراحت های کوتاه در حین مطالعه باعث کاهش بهره وری آنها می شود. استدلال آنها این است که در این مدت می توانند حداقل یک سؤال را یاد بگیرند و احتمالاً در امتحان به آن پاسخ دهند. غافل از اینکه خیلی اشتباه می کنند. دلیل آن این است که مغز ما همانطور که نیاز به تغییر موضوع دارد، برای استراحت در حین مطالعه نیز به زمان نیاز دارد.

راه حل

بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کسالت مطالعه، استراحت بین مطالعه است. هر ساعت 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید. این باعث می شود مغز ما دائما انرژی خود را بازیابی کند و بنابراین اطلاعات را بهتر از قبل پردازش و ذخیره می کند. همچنین سعی کنید روزانه ۷ تا ۹ ساعت بخوابید (مخصوصاً در شب) تا از سلامت مغز خود اطمینان حاصل کنید.

با مطالعه مقاله تاثیر خواب بر یادگیری، نقش خواب را در افزایش توانایی یادگیری خود کشف کنید.

شما چیزی در مورد مطالعات فعال نمی دانید

برخی افراد متن کتاب را فقط در حین مطالعه می خوانند. یعنی کاغذی برای یادداشت برداری در دست ندارند و کلمات کلیدی و قسمت های مهم را با خودکار یا نشانگر علامت گذاری نمی کنند. این یکنواختی روند مطالعه آنها را خیلی زود خسته می کند و تنبلی تحصیلی را در پی خواهد داشت.

اما با کمک مطالعه فعال می توان این مشکل را حل کرد. مطالعه فعال به این معنی است که در حین مطالعه فقط متن کتاب را نمی خوانید، بلکه از ابزارهایی مانند مداد و نشانگر برای یادداشت برداری یا ایجاد نقشه ذهنی استفاده می کنید.

نحوه مطالعه فعال

برای اینکه یاد بگیرید چگونه با استفاده از مطالعه فعال از خستگی در حین مطالعه خلاص شوید، بهتر است قبل از شروع مطالعه یک دفتر یا کاغذ برای یادداشت برداری از موارد مهم داشته باشید. سعی کنید بعد از پایان هر بخش یک بار به نوشته ها و یادداشت های خود نگاه کنید و آنها را به خوبی در ذهن خود بخوانید. هر چه بیشتر این کار را به زبان خود انجام دهید، یادگیری و به خاطر سپردن آن آسان تر خواهد بود.

بازی با گوشی و حوصله درس خواندن

همانطور که در ابتدای صحبت خود گفتیم، مطالعه برای بسیاری از ما خسته کننده و کسل کننده تلقی می شود. حال، اگر این کار به ظاهر خسته کننده را در حالی انجام می دهید که یک وسیله سرگرم کننده جلوی چشمان شما قرار دارد، احتمالاً این خستگی بیشتر از قبل به چشم می آید.

قطعاً تلفن همراه و دنیای اینترنت و بازی برای شما جذاب تر از مطالعه خواهد بود. به همین دلیل، اگر هنگام مطالعه به گوشی خود خیره شوید، احتمالاً خیلی زودتر از آنچه فکر می کنید خسته خواهید شد. برای چی؟ به دلیل تضاد عجیب تلفن و سرگرمی و مطالعه.

راه حل

برای اینکه از شر وسوسه گوشی خود خلاص شوید، بهتر است قبل از شروع مطالعه آن را در کشو یا جایی دور از دسترس خود قرار دهید. به این ترتیب حداقل کمتر وسوسه می شوید که گوشی را بردارید. اما اگر مجبورید از گوشی یا تبلت خود برای مطالعه استفاده کنید، سعی کنید برنامه های اضافی و مزاحم را از آن حذف کنید. این ترفند به ظاهر ساده نه تنها در دوران تحصیل، بلکه به طور کلی در زندگی روزمره به شما کمک می کند.

تو هیچ یاوری نداری!

مطالعه به تنهایی ممکن است شما را خسته کند یا شما را تنبل کند، اما اگر آن را به صورت گروهی انجام دهید، تجربه فوق العاده ای خواهد بود. البته به شرط داشتن گروه خوب! برای درک بهتر این مشکل، یکی از اتفاقاتی که تجربه کردم را با شما در میان می گذارم.

زمانی که دانش آموز بودم و عصر برای امتحان شعر انگلیسی درس می خواندیم، تصمیم گرفتیم همه فصل ها را بخوانیم و هر ساعت افکارمان را با هم به اشتراک بگذاریم. این باعث شد که هر 6 نفر به خوبی برای این امتحان آماده شویم و نمرات خوبی کسب کنیم. آن هم بدون حوصله درس خواندن. این روش به قدری جالب و جذاب بود که هم خانه های ما، دانشجویان مهندسی، بعدها برای مطالعه برخی از دروس خود از آن استفاده کردند.

چرا درس خواندن گروهی

دلیل اصلی اینکه مطالعه گروهی می تواند بیشتر به ما کمک کند و از تنبلی جلوگیری کند این است که با این کار علاوه بر تکرار و اصلاح مطالبی که خودتان مطالعه کرده اید، نظرات و پیشنهادات دوستان خود را نیز می شنوید و در صورت وجود مشکل، شما آنها را اصلاح کنید.

پاداش دادن به خود می تواند خستگی را در تدریس شکست دهد

مهم نیست چند سال داریم. پیر یا جوان، مرد یا زن، همیشه پذیرای هدیه هستیم. به همین دلیل، بهتر است پس از تعیین هدف برای افزایش راندمان کاری، یک سیستم پاداش برای خود طراحی کنید.

دلیل آن افزایش انگیزه برای مطالعه است که می تواند کمک زیادی به ما در مقابله با کسالت در حین مطالعه کند. میل به پاداش همیشه می تواند شما را مانند یک شارژر باتری پر انرژی نگه دارد. اما این قیمت ها چه می تواند باشد؟

راه حلی برای جوایز

بهترین گزینه ها آنهایی هستند که هم ارزان و هم سریع هستند. این بدان معناست که برای به دست آوردن آنها نیازی به خرج کردن پول زیادی ندارید و علاوه بر این، به دست آوردن آنها چندان دشوار نیست. به عنوان مثال، اگر به نسکافه یا چای علاقه دارید، حتماً پس از اتمام بخشی از کار خود با یک لیوان نوشیدنی گرم پذیرایی کنید. تماشای یک قسمت از سریال مورد علاقه خود یا ارسال پیام به کسی که دوستش دارید می تواند همان پاداشی باشد که شما را در طول تحصیل از خستگی دور می کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا