چرا جلوی وام ها بسته شده

بر اساس آخرین آمار، تا 19 آبان ماه، 580 هزار فقره تسهیلات اعتباری عروسی به مبلغ 80 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 52 درصد افزایش داشته است. همچنین 479 هزار وام زایمان قرض الحسنه به مبلغ 19 هزار و 992 میلیارد تومان ارائه شد.

بر اساس این گزارش، از 15 تیرماه تا 19 آبان ماه سال جاری 166 هزار و 500 درخواست وام و سپرده مسکن ارائه شد که از این تعداد 128 هزار نفر 7 هزار و 998 میلیارد تومان دریافت کردند.

این در حالی است که طی دو ماه گذشته برخی از شنوندگان در تماس با خبرگزاری ایرنا از عدم اعطای وام بانک ها شکایت کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا از وضعیت پرداخت تسهیلات در تهران حاکی از آن است که برخی بانک ها توقف پرداخت تسهیلات، نبود اعتبار کافی برای اعطای وام و کاهش سپرده های مشتریان را از مهمترین دلایل وضعیت فعلی عنوان می کنند.

بانک مرکزی پرداخت تسهیلات را متوقف کرد

رئیس یکی از شعب بانک مسکن به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از دو ماه است که وام را پرداخت نکرده ایم، زیرا بانک مرکزی پرداخت تسهیلات را متوقف کرده است.

وی در خصوص تاریخ رفع این ممنوعیت گفت: بخشنامه ای در این زمینه صادر نشده است اما در برخی موارد این محدودیت به طور موقت رفع شده است.

رئیس اداره تسهیلات یکی از شعب بانک کشاورزی با بیان اینکه اعطای تسهیلات در شعب این بانک در حال انجام است، افزود: متقاضیان برای بهره مندی از وام هایی مانند ازدواج و زایمان باید به سامانه بانک مرکزی مراجعه کنند. . و پس از تعیین نمایندگی، مراحل بازپرداخت وام در بانک کشاورزی انجام می شود.

توقف وام دهی ترفند خود بانک هاست

رئیس اداره تسهیلات یکی از شعب بانک ملی نیز بلوکه شدن وام توسط بانک مرکزی را تکذیب کرد و گفت: بهانه توقف وام توسط بانک مرکزی ترفند خود بانک ها است.همان و اصلی دلیل آن کاهش اعتبار بانکی است.

وی می افزاید: اکنون در شعبه ما (بانک ملی) فقط کارت اعتباری به متقاضیان داده می شود و تعداد دریافت کنندگان این کارت ها نسبت به گذشته کاهش یافته است.

مدیر یکی از شعب بانک ملت و همچنین شعب بانک صادرات از توقف اعطای وام توسط بانک مرکزی خبر داد و گفت: تنها یک برنامه برای بازپرداخت وام در این شعبه وجود دارد.

رئیس اداره تسهیلات یکی از شعب بانک سپه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در بانک سپه تنها بر ارائه وام مبتنی بر سپرده تمرکز داریم.

بررسی های خبرنگار ایرنا از بانک های خصوصی برای اعطای وام حاکی از آن است که این بانک ها گردش حساب (نرخ حساب) و سپرده ها را نیز مبنای پرداخت وام قرار داده اند.

موضوع

متن شما

گروه بندی

سالن

سوال مورد نظر

گزینه ها

*لطفا قبل از عضویت در ایجاد موضوعات و نظرسنجی دقت کنید زیرا امکان ویرایش یا حذف محتوا پس از انتشار وجود ندارد. علاوه بر این، شما باید قوانین و مقررات Ninisite را رعایت کنید.

صرفه جویی

انصراف دهید

به گزارش همشهری آنلاین، علی صالح آبادی در دوازدهمین اجلاس روسای شعب بانک ها و موسسات اعتباری کشور خاطرنشان کرد: اخیرا در بحث اعتبارات خرد مشکلاتی برای تسهیل پرداخت آن مطرح شد و بانک مرکزی نیز به دنبال اجرای آن است. این به این معنا نیست که فصل جدیدی برای پرداخت وام جدید تعریف شده است، بلکه باید شرایط پرداخت وام خرد بدون ضامن در چارچوب قوانین تعیین شود.

وی افزود: البته برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن باید به افزایش ریسک بانک ها نیز توجه شود و پرداخت این وام توسط بانک ها نباید به ریسک پذیری بانک ها لطمه ای وارد کند.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: تا پایان سال بسته تسهیلات خرد با ضمانت راحت تر و رتبه اعتباری مناسب توسط بانک مرکزی تهیه و ابلاغ می شود.

وی افزود: پرداخت تسهیلات بر اساس اعتبار مشتری در دنیا مرسوم است و در ایران نیز اعتبارسنجی باید ملاک پرداخت تسهیلات به مشتریان باشد و در نظر داریم بسته ای برای ارائه خدمات تسهیلات خرد بر اساس اعتبارسنجی توسط پایان سال تا ریسک بانک ها نیز کنترل شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نقش اعتباربخشی در کاهش معوقات بانکی گفت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی یکی از موسسات اعتباری ارائه دهنده وام بر اساس رتبه اعتباری مردم، معوقات این موسسه اعتباری کمتر از یک درصد است.

صالح آبادی تاکید کرد: در صورت شناسایی اعتبار مشتری، با ضمانت های راحت تری می توان وام را پرداخت کرد.

وی همچنین گفت: به دنبال ایجاد فصل جدیدی در بازپرداخت وام نیستیم، بلکه تلاش می‌کنیم بر اساس قوانین و مقررات موجود، تسهیلات دریافتی را برای متقاضیان تسهیل کنیم. »

راهکار رئیس بانک مرکزی برای تامین نقدینگی بانک ها

به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: بانک های مواجه با کمبود نقدینگی سعی کنند با فروش دارایی های مازاد خود، نقدینگی لازم برای اعطای تسهیلات را تامین کنند.

علی صالح آبادی گفت: یکی از مصوبات متعدد نظام بانکی ایجاد تعادل بین منابع و مصارف بانک ها است زیرا اگر هزینه های بانکی از منابع آن بیشتر شود، آن بانک مثلا با مشکل کمبود نقدینگی مواجه می شود. برای این منظور بانک ها باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند تا عدم تناسب بین منابع و مصارف آنها وجود داشته باشد. علاوه بر این، صرف نظر از منابع موجود، نباید تسهیلاتی را که موجب کمبود نقدینگی و اضافه برداشت بانک مرکزی شود، تصویب کنند.

وی یکی از انتظارات بانک مرکزی از بانک ها را توجه به بازار بین بانکی و عملکرد آنها در آن بازار دانست و افزود: بانک هایی که با عدم تعادل نقدینگی مواجه هستند باید برای تامین نقدینگی نسبت به فروش دارایی های مازاد خود اقدام کنند. باید تسهیلات بدهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دیدار تولیدکنندگان با رهبر معظم انقلاب یکی از انتظارات بانک ها را کنترل استفاده از تسهیلات عنوان کرد و گفت: در این زمینه انتظار می رود بانک ها داشته باشند. نظارت جدی بر استفاده از تسهیلات و بانک مرکزی نیز باید سیستمی برای نظارت صحیح بر استفاده از تسهیلات ایجاد کند زیرا یکی از سیاست‌های اصلی دولت و بانک مرکزی هدایت اعتبارات به سمت بخش‌های تولیدی و اقتصادی مولد است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های بانک مرکزی تقویت کفایت سرمایه بانک ها است و در این زمینه امیدواریم مصوبه هیات ارز و اعتبار برای افزایش سرمایه بانک ها بتواند به تقویت کفایت سرمایه بانک ها منجر شود. بانک ها. یکی دیگر از مواردی که بانک ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند رعایت نرخ سپرده و تسهیلات است، معمولا اکثر شکایات از شبکه بانکی نیز مربوط به این حوزه است و اخیرا شعب متعددی به دلیل عدم رعایت نرخ های مصوب به هیات انتظامی ارجاع شده اند. . .

صالح آبادی در خصوص اجرای ماموریت های بودجه ای توسط شبکه بانکی گفت: انتظارات بانک ها برای بازپرداخت وام های خرد از جمله وام ازدواج، وام مسکن و …. بالا هستند و باید منابع و نقدینگی خود را طوری تنظیم کنند که بتوانند مأموریت های قانونی خود را انجام دهند. خوب

رئیس کل بانک مرکزی افزود: از همکاران شبکه بانکی انتظار می رود مقررات ابلاغی برای شبکه بانکی را رعایت کنند و در مواردی که متوجه شدند در اجرای مقررات مشکلی وجود دارد، نکول ها را به دستگاه پیشنهاد کنند. بانک مرکزی برای اصلاح ضمناً در کمیته بانک مرکزی که مقررات تعیین می شود، حضور نخبگان بانکی در این کمیته را پیش بینی می کنیم و از نظرات آنها برای تصویب آیین نامه های قابل اجرا استفاده می شود.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا