چرا جعفر پناهی بازداشت شد

به گزارش صدای ایران جعفر پناهی (زادهٔ ۳۰ تیر ۱۳۳۹ در مرکز آذربایجان شرقی) کارگردان سینما، فیلمنامه نویس و زندانی سیاسی ایرانی است. پناهی فعالیت سینمایی خود را به عنوان دستیار کارگردان در فیلم های عباس کیارستمی آغاز کرد. فیلم های او تصویری انتقادی از مشکلات جامعه است. ایرانی ها می گویند که این امر باعث محدودیت هایی در نمایشگاه آثار او شد. پناهی در سال 1401 برای اجرای حکم زندان در تهران دستگیر و زندانی شد.

جعفر پناهی از زمانی که به سبک نئورئالیسم فیلم می‌سازد سعی در برقراری ارتباط مستقیم با جامعه دارد. به همین دلیل به تصویر کشیدن بیکاری، فلاکت، فقر، فساد و بی عدالتی در بیشتر آثار او مشهود است.

جعفر پناهی با فیلم سرخ جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را در سال ۲۰۱۸ دریافت کرد. تاکسی آخرین ساخته جعفر پناهی برنده خرس طلایی جشنواره برلین شد. خواهرزاده او از طرف او این جایزه را دریافت کرد. او در سال 2000 با فیلم دایره برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد و در سال 2006 برای فیلم آفساید برنده خرس نقره ای جشنواره بین المللی فیلم برلین شد.

فیلم مستند پناهی «این فیلم نیست» در آذرماه 1390 جایزه اول بخش آسیا-آفریقا هشتمین جشنواره بین المللی فیلم دبی را دریافت کرد.

جعفر پناهی در 9 مارس 2012 برنده جایزه هنر برای آزادی از بنیاد بازی جوانمردانه در سوئیس شد.

پناهی با توپ سفید درخشید و در جشنواره کن حاضر شد و برنده جایزه دوربین طلایی این دوره از جشنواره کن شد.

جایزه ساخاروف

در نوامبر 2013، اعلام شد که جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه از سوی پارلمان اروپا به جعفر پناهی و نسرین ستوده اعطا شده است. اعضای هیئت پارلمان اروپا در سفر برنامه ریزی شده خود به تهران تصمیم گرفتند در چارچوب دریافت جایزه ساخاروف با ستوده و پناهی دیدار و دعوتنامه رسمی پارلمان اروپا را به آنها ارائه کنند. اما سفر هیئت اروپایی مذکور به ایران به دلیل عدم پذیرش شرط برای دیدار با افراد مذکور لغو شد.

خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین 2013

روز شنبه 25 بهمن 1392، هیئت داوران جشنواره فیلم برلین به جعفر پناهی خرس نقره ای بهترین فیلمنامه را برای نگارش فیلمنامه اهدا کرد. کامبوزیا پرتوی تهیه کنندگی این فیلم را به همراه جعفر پناهی برای دریافت جایزه به روی سن رفت.

جایزه آسیا و اقیانوسیه برای فیلمنامه گل

فیلمنامه گل پناهی در سال 2014 برنده جایزه 25000 دلاری هشتمین جشنواره فیلم آسیا-اقیانوسیه شد که به عنوان کمک مالی برای تولید فیلم در کنار سه فیلم دیگر از بنگلادش، دانمارک و اسرائیل اعطا شد.

پناهی در 14 فوریه 2015 برای فیلم تاکسی برنده خرس طلایی جشنواره بین المللی فیلم برلین شد.

فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی پس از نامزدی در بخش رقابت اصلی نخل طلا، برنده جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره کن 2018 شد. به این ترتیب پس از اصغر فرهادی، دومین فیلمساز ایرانی می شود که این عنوان را کسب می کند.

نامزدی آکادمی اسکارپ

در 14 دسامبر 2011، این فیلم در بین 15 نامزد اصلی دریافت جایزه اسکار بهترین مستند بلند انتخاب نشد. اگرچه این فیلم در ایران نمایش داده نشد.

مخالفت با جمهوری اسلامی

او از جمله 15 فعال سیاسی و مدنی بود که در بهمن ماه 1395 ماهیت “اصلاح ناپذیر” نظام جمهوری اسلامی ایران را برجسته کرد و خواستار برگزاری همه پرسی تحت نظارت سازمان ملل برای “انتقال مسالمت آمیز” از دولت فعلی به حکومت شد. دموکراسی پارلمانی سکولار».

دستگیر و به 6 سال زندان محکوم شد

جعفر پناهی در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری (1387) دو بار بازداشت شد. اولین بار در 17 مرداد 1387 بود که به همراه جمعی دیگر از سینماگران برای گرامیداشت یاد و خاطره جان باختگان اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری دهم به بهشت ​​زهرا رفت و پس از چند روز آزاد شد. بار دوم دوشنبه 10 مارس بود. ، با ۱۸ نفر از اعضای خانواده و دوستانش به خانه اش در تهران دعوت شده اند. جای او در جشنواره کن خالی ماند. در مقطعی مدتی اعتصاب غذا کرد.

پناهی در 13 خرداد 1388 به دستور بازپرس و موافقت دادستان عمومی و انقلاب تهران با پرداخت وثیقه 200 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

بر اساس رای دادگاه پناهی متهم به «اجتماع، تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از ساختن فیلم، ۲۰ سال محرومیت از نوشتن فیلمنامه محکوم شد. 20 سال ممنوعیت سفر به خارج از ایران و 20 سال ممنوعیت از هرگونه مصاحبه با رسانه ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شد.

در 2 فوریه 2011، تیری فرهمو، مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم کن، طی یک کنفرانس مطبوعاتی که در حمایت از پناهی و محمد رسول اف در سینماتک پاریس برگزار شد، اعلام کرد که امسال جایزه ویژه «مربی طلا» از جشنواره کن اهدا خواهد شد. در پناهی وی افزود: جعفر پناهی از این پس در تمامی جشنواره های بین المللی فیلم داوری خواهد شد و جای خالی برای وی محفوظ است.

اجرای حکم زندان

جعفر پناهی در تیرماه 1401 برای اجرای حکم زندان در تهران دستگیر و زندانی شد. وی برای پیگیری وضعیت دو فیلمساز دستگیر شده محمد رسول اف و مصطفی آل احمد به دادسرای اوین رفته بود و در 30 تیر 1300 در آنجا دستگیر و به بند 8 سالن 7 منتقل شد. زندان اوین.

و در نهایت به 6 سال کار اجباری، 20 سال محرومیت از ساخت فیلم و فیلمنامه، 20 سال محرومیت از سفر به خارج و 20 سال محرومیت از مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی محکوم شد.

مدت بازداشت وی در زندان اوین سه ماه به طول انجامید.

با وجود ممنوعیت، او همچنان به فیلمسازی و شرکت در جشنواره های بین المللی ادامه داد.

جعفر پناهی ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و دلیل بستری شدن این کارگردان درد قفسه سینه و افت فشار بود. وی در مورد سلامت جسمانی خود در صفحه اینستاگرام خود نوشت: سلام دوستان ممنون از لطف شما، حالم خوبه، موضوع خاصی نیست، نه مشکل قلبی دارم و نه بیماری حاد. مجبور شدن به استراحت و فکر کردن به فیلم بعدی.

مبتلا به کرونا

در 23 مرداد 1401 جعفر پناهی در زندان اوین تب و لرز کرد و صبح روز 24 مرداد پس از مراجعه به بیمارستان زندان اوین، آزمایش کرونا وی مثبت شد. او درخواست کرد با هزینه شخصی به بیمارستان منتقل شود، اما مسئولان زندان با درخواست او مخالفت کردند. اما همسر پناهی تلاش کرد تا او را مرخصی دهد و از زندان بیرون بیاورد.

با وجود ممنوعیت، فیلم می سازد و در جشنواره های بین المللی شرکت می کند

جشنواره فیلم برلین در سال 2013 برنده خرس نقره ای فیلمنامه شد – در سال 2014 فیلمنامه گل پناهی برنده جایزه آسیا و اقیانوسیه شد.

در سال 2015 خرس طلایی جشنواره فیلم برلین را از آن خود کرد و به خاطر این جایزه، فیلم سه رخ او بهترین فیلمنامه جشنواره کن 2018 شد.

زندگی شخصی و خانوادگی جعفر پناهی

جعفر پناهی با طاهره سعیدی ازدواج کرده است. ثمره ازدواج آنها دو دختر به نام های پناه و سولماز است.

پدرش که نقاش خانه بود او را به این سمت تشویق کرد. او کار خود را در 12 سالگی با نوشتن داستانی آغاز کرد که برنده جایزه کتابخانه محلی شد، سپس اولین حضور خود را در فیلم کوتاه فیل و جام انجام داد.

جعفر پناهی در کنار مادرش

جعفر پناهی کارگردان مشهور ایرانی روز دوشنبه 29 تیرماه (20 تیرماه) در حالی که به همراه جمعی از سینماگران برای ادامه دستگیری محمد رسول اف و مصطفی آل احمد راهی زندان اوین شده بود، بازداشت شد.

محمد رسول اف و مصطفی آل احمد در 17 ژوئیه بازداشت شدند. دلیل دستگیری این دو کارگردان جمع آوری امضا برای بیانیه «تفنگ را زمین بگذار» اعلام شده است. پس از فروریختن برج متروپل، بیش از 100 سینماگر ایرانی در اوایل خردادماه با صدور بیانیه ای، همدردی خود را با مردم آبادان و مخالفت خود را با «ارتشی که عامل ظلم و ستم مردم شده است» اعلام کردند. نام جعفر پناهی نیز در میان امضاکنندگان بود.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در این بیانیه، این فیلمسازان از سربازان خواستند که سلاح های خود را زمین بگذارند و از حمله خشونت آمیز به تظاهرکنندگان خودداری کنند.

محمد رسول اف پیشتر در صفحه اینستاگرام خود از تماس های مکرر نهادهای مختلف با سینماگران امضاکننده این بیانیه خبر داده بود و گفته بود که از آنها خواسته شده است که امضای خود را حذف کنند یا با خبرگزاری ها برای “بی اعتبار کردن” این بیانیه صحبت کنند.

خبرگزاری ایرنا که پیش از این خبر دستگیری رسول اف و آل احمد را منتشر کرده بود، نوشت: محمد رسول اف پیش از این به دلیل اقدامات مخل امنیت در سال های اخیر از سوی دادگاه محکوم شده و آزادانه به فعالیت و ساخت سینما می پرداخته است. با سوء استفاده از چارچوب اسلامی وی از جمله افراد مرتبط با ضدانقلاب است که در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان موجب تحریک و برهم زدن امنیت روانی جامعه شد.

دستگیری رسول اف و آل احمد واکنش های متعدد داخلی و خارجی را برانگیخت. در میان آنها مدیران جشنواره فیلم برلین (برلیناله) بودند که زندانی شدن هنرمندان به دلیل تلاش های مسالمت آمیز آنها علیه خشونت را “بسیار تکان دهنده” خواندند و خواستار آزادی فوری این دو فیلمساز شدند.

به کانال فارسی دویچه وله در تلگرام بپیوندید

در روزهای اخیر موج جدیدی از بازداشت های سیاسی در ایران آغاز شده است. ساعاتی پس از اعلام خبر بازداشت رسول اف و آل احمد، خبر بازداشت مصطفی تاج زاده معاون وزیر کشور در دوره خاتمی نیز منتشر شد.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۲۹ تیرماه نیز به منازل چند تن از خانواده های این درخواست کنندگان یورش برده و آنان را دستگیر کردند.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری کشته شده در نوامبر 2018 و سعید دامور، برادر وحید دامور، کشته شده در نوامبر 2018 نیز از جمله بازداشت شدگان اخیر هستند.

مجید توکلی، فعال سیاسی در توییتی از تغییر سیاست سرکوب جمهوری اسلامی گفت.

موج جدید دستگیری ها در ایران بسیاری از فعالان سیاسی را نگران کرده است. در روزهای اخیر خبری از وضعیت بازداشت شدگان اعلام نشده است.

بر اساس گزارش ها، ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری، یکی از قربانیان تظاهرات آبان ماه ۱۳۹۷، سعید دامور، برادر وحید دامور، یکی دیگر از کشته شدگان اعتراضات آن سال و مادران پژمان قلی پور. نوید بهبودی و ابراهیم کتابدار نیز دستگیر شدند.

جعفر پناهی کارگردان مقیم ایران و برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین که پیش از این بازداشت شده بود، بار دیگر بازداشت شد.

علاوه بر آقای پناهی، برخی منابع از بازداشت ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری از قربانیان تظاهرات آبان ۱۳۹۷ و سعید دامور، برادر وحید دامور، یکی دیگر از قربانیان اعتراضات آن سال خبر دادند. همزمان توییتر «۱۵۰۰ تصویر» اعلام کرد که ماموران امنیتی منطقه قدس تهران، مادران پژمان قلی پور، نوید بهبودی و ابراهیم کتابدار را که در آبان ماه ۱۳۹۷ کشته شده بودند، بازداشت کردند.

این دستگیری ها در حالی صورت گرفت که چند روز پیش محمد رسول اف و مصطفی آل احمد دو تن از چهره های سرشناس سینمای ایران و امضاکنندگان بیانیه اعتراضی «اسلحه خود را زمین بگذار» توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در همین روز مصطفی تاج زاده از فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز بازداشت شد.

ویدئویی از خانه مادر پویا بختیاری با صدای خواهرش در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

به کانال تلگرام فارسی یورونیوز بپیوندید

مدیریت جشنواره کن در واکنش به بازداشت سه سینماگر ایرانی از جمله جعفر پناهی خواستار آزادی آنها شد. در بیانیه مطبوعاتی جشنواره فیلم کن آمده است: ما این دستگیری ها و موج سرکوبی را که به نظر می رسد علیه این هنرمندان در ایران وارد می شود، قاطعانه محکوم می کنیم.

جشنواره فیلم کن در بخشی دیگر از این بیانیه مطبوعاتی خواستار «آزادی فوری» جعفر پناهی، محمد رسول اف و مصطفی آل احمد شد.

جعفر پناهی در سال ۲۰۱۵ برای فیلم «تاکسی» برنده خرس طلایی جشنواره فیلم برلین شد. وی در سال ۲۰۱۲ به همراه نسرین ستوده برنده جایزه ساخاروف از سوی پارلمان اروپا شد.

این کارگردان مشهور ایرانی دو بار در جریان اعتراضات پس از انتخابات جنجالی 2008 ایران بازداشت شد. سرانجام در پاییز 1388 به شش سال کار شاقه، 20 سال محرومیت از کارگردانی فیلم، نوشتن فیلمنامه و سفر به خارج از کشور محکوم شد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا