چرا جراحان از ماسک استفاده میکنند

جک گودمن و فلورا کارمایکل

تایید بی بی سی

منبع تصویر: AFP

ماسک و پوشش اجباری صورت در مکان های عمومی مانند فروشگاه ها در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و بریتانیا جنجال برانگیخته و در شبکه های اجتماعی بازتاب داشته است. تیم راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی اطلاعات و ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است را بررسی کرده است.

ادعا: ماسک از رسیدن اکسیژن به بدن جلوگیری می کند.

تأیید : اظهار نادرست

این یکی از شایع ترین ادعاهای گمراه کننده در رسانه های اجتماعی در مورد ماسک است. برخی «خطر ماسک» در این شبکه‌ها را به اشتراک می‌گذارند و ادعا می‌کنند که ماسک مانع از رسیدن اکسیژن کافی به ریه‌ها می‌شود که «می‌تواند منجر به مرگ شود».

اما در واقع هوا از پارچه های استفاده شده برای ماسک عبور می کند و در صورت استفاده صحیح از تنفس جلوگیری نمی کند.

تنگی نفس نشانه این است که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. عدم تامین اکسیژن کافی به بدن هیپوکسی نامیده می شود.

پروفسور کیت نیل متخصص بیماری های عفونی می گوید: ماسک های کاغذی یا پارچه ای نازک باعث هیپوکسی نمی شوند. جراحان ساعت ها با ماسک عمل می کنند و هیچ مشکلی پیدا نمی کنند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید: «استفاده طولانی مدت از ماسک پزشکی، در صورت استفاده صحیح، باعث مسمومیت با دی اکسید کربن یا کمبود اکسیژن نمی شود. از ماسک پزشکی با اندازه مناسب استفاده کنید که دارای هود کافی باشد و اجازه تنفس طبیعی را بدهد. ماسک یکبار مصرف استفاده مجدد نکنید و به محض خیس شدن آن را عوض کنید.

ادعای نادرست کاهش اکسیژن رسانی را می توان در رسانه های اجتماعی به زبان های مختلف، از جمله در فیس بوک به زبان های انگلیسی، آلمانی، صربی و عبری مشاهده کرد، که اغلب با عکسی از نوزادی که ماسک زده است همراه است. مقاله ای که در یکی از سایت های خبری نیجریه منتشر شد، که در اصل از اسپانیایی ترجمه شده بود، این ادعا را در ماه آوریل مطرح کرد و از آن زمان تاکنون صدها هزار بار به اشتراک گذاشته شده است.

ادعا: ماسک ممکن است باعث مسمومیت با دی اکسید کربن شود

تأیید : هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد

یک مدخل پزشکی در ویکی پدیا در مورد “علائم مسمومیت با دی اکسید کربن” هزاران بار در فیس بوک بازنشر شده و به گونه ای ویرایش شده است که این ماسک باعث “تنفس مجدد دی اکسید کربن بازدمی” می شود.

ما مقالات زیادی را دیده ایم که در مورد “هیپرکاپنیا” یا سطوح بالای دی اکسید کربن در خون هشدار می دهند.

پروفسور نیل می‌گوید: «این به این راحتی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه هوا از چیزی که تنفس می‌کنید عبور کند و دوباره بازدم کند».

مولکول دی اکسید کربن بسیار کوچک است. کوچکتر از قطرات حاوی ویروس کرونا که ماسک برای جلوگیری از آن طراحی شده است. این مولکول در بافت هایی که هوا از آن عبور می کند، به خصوص برای مدت کوتاهی مانند زمانی که سوار اتوبوس می شوید، محبوس نمی ماند. هنگام بازدم، مولکول‌های دی اکسید کربن از ماسک‌های معمولی عبور می‌کنند و احتمالاً مشکلاتی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. جراحان روزانه بدون هیچ مشکلی از بهترین نوع این ماسک ها استفاده می کنند.

در ایالات متحده، اوبری هاف، بازیکن سابق بیسبال، عصبانیت خود را از پوشیدن اجباری ماسک در ویدئویی که 1.6 میلیون بار مشاهده شد، ابراز کرد و گفت: «سالم نیست که همیشه دی اکسید کربن آن را تنفس کنیم. همانطور که توضیح دادیم، هیچ مدرکی وجود ندارد که پوشاندن صورت شما چنین مشکلی را ایجاد کند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در مکان‌هایی که «رعایت حداقل یک متر فاصله اجتماعی امکان‌پذیر نیست»، صورت باید پوشانده شود تا «موانعی در برابر قطرات آلوده» ایجاد شود.

پوشش های صورت، حتی اگر در خانه ساخته شوند، به کاهش شیوع ویروس در افرادی که هنوز علامت دار هستند یا نیستند کمک می کند.

ادعا: ماسک به سیستم ایمنی آسیب می رساند

تأیید : هیچ مدرکی برای تأیید این ادعا وجود ندارد

نمودار دیگری که هزاران بار در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، با عنوان “وقتی ماسک می پوشید چه اتفاقی می افتد”، به طور گمراه کننده ادعا می کند که پوشیدن ماسک می تواند سیستم ایمنی را “سرکوب” کند و آن را در برابر عفونت ها آسیب پذیر کند. اینستاگرام این پست را به دلیل داشتن اطلاعات نادرست پرچم گذاری کرد.

پروفسور نیل می گوید: ماسک از رسیدن پاتوژن ها به دهان و بینی جلوگیری می کند، بنابراین سیستم ایمنی نباید فعال شود، اما این به معنای سرکوب سیستم ایمنی نیست.

با این حال، مواردی وجود دارد که پوشیدن ماسک ممکن است توصیه نشود:

کودکان زیر دو سال که ریه های آنها به طور کامل رشد نکرده است

بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی که نمی توانند به راحتی نفس بکشند

در طول ورزش

زمینه

جراحان و پرستارانی که جراحی های تمیز انجام می دهند در حین جراحی از ماسک های یکبار مصرف استفاده می کنند. اعتقاد بر این است که هدف از پوشیدن ماسک دو چیز است: جلوگیری از عبور میکروب ها از بینی و دهان جراح به زخم بیمار و محافظت از صورت جراح در برابر ترشحات بافت های بیمار. استفاده از ماسک صورت می تواند عفونت زخم را پس از جراحی کاهش دهد. با این حال، استفاده نادرست از ماسک می تواند خطر آلودگی میکروب زخم را افزایش دهد. می خواستیم بدانیم که آیا استفاده از ماسک صورت در حین جراحی خطر ابتلا به عفونت زخم بعد از عمل را افزایش می دهد؟

بررسی سوال

هدف از این بررسی تعیین اینکه آیا استفاده از ماسک یکبار مصرف باعث کاهش یا افزایش تعداد عفونت زخم پس از جراحی تمیز می شود یا خیر بود.

ویژگی های مطالعه

ما جستجویی را برای یافتن تمام مطالعات قبلی مرتبط با این موضوع انجام دادیم. مطالعاتی که به بررسی استفاده از ماسک صورت در جراحی “تمیز” در بزرگسالان و کودکان می پردازد، در تجزیه و تحلیل ما گنجانده شد. جراحی تمیز شامل عمل نکردن اندام هایی است که ممکن است حاوی مواد زائد باشد، مانند ریه ها، روده ها، اندام تناسلی و مثانه. احتمال بروز عفونت زخم بعد از جراحی تمیز کمتر از جراحی ناپاک است. ما تصمیم گرفتیم این نوع جراحی را مطالعه کنیم زیرا عفونت بعد از جراحی تمیز بیشتر به دلیل استفاده از ماسک است تا ماهیت خود جراحی. ما همچنین تنها یک نوع مطالعه خاص را در نظر گرفتیم، یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCT)، که در آن آزمودنی‌ها (شرکت‌کنندگان) به‌طور تصادفی به یکی از دو گروه تقسیم شدند: گروهی که در آن تیم جراحی در حین جراحی از ماسک استفاده می‌کردند. از ماسک صورت استفاده کرد و گروه دیگری که تیم جراحی از ماسک صورت استفاده نکردند. تعداد موارد عفونت زخم پس از جراحی را در دو گروه مقایسه کردیم.

نتایج کلیدی

به طور کلی، ما مطالعات بسیار کمی پیدا کردیم و هیچ کارآزمایی جدیدی برای این آخرین به‌روزرسانی شناسایی نشد. در مجموع، ما 2106 شرکت‌کننده را از سه مطالعه تجزیه و تحلیل کردیم. هر سه مطالعه نشان دادند که استفاده از ماسک صورت در حین جراحی نه باعث افزایش و نه کاهش تعداد عفونت زخم بعد از عمل شد. شواهد روشنی مبنی بر اینکه استفاده از ماسک یکبار مصرف بر خطر عفونت زخم پس از جراحی تأثیر می گذارد وجود ندارد.

کیفیت شواهد

نتایج این بررسی را نمی توان به چند دلیل تعمیم داد: مطالعات فقط جراحی تمیز را بررسی کردند، برخی از مطالعات مشخص نکردند که چه نوع ماسک صورت استفاده شده است، و یک مطالعه دارای حجم نمونه کوچکی بود که نتایج نامعتبر بود. سطح کیفیت مطالعات انتخاب شده در این مرور به طور کلی پایین بود. نحوه انتخاب شرکت کنندگان در مطالعات همیشه کاملاً تصادفی نبود، به این معنی که قضاوت نویسندگان می توانست بر نتایج تأثیر بگذارد. قبل از نتیجه گیری بیشتر در مورد استفاده از ماسک در جراحی، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

این خلاصه زبان ساده در تاریخ 22 دسامبر 2015 جاری است.

اگر این شواهد را مفید یافتید، لطفاً کمک مالی به کاکرین را در نظر بگیرید. ما یک موسسه خیریه هستیم که شواهد قابل دسترسی را برای کمک به مردم در تصمیم گیری درباره سلامت و مراقبت تولید می‌کنیم.

دکتر امین مقدم

ایمونولوژیست

منبع تصویر: AFP

استفاده صحیح از ماسک مناسب می تواند:

1) کاهش چشمگیر انتشار قطرات تنفسی حامل ویروس.

2) جلوگیری یا کاهش ورود قطرات ریز تنفسی حامل ویروس به بینی، گلو و ریه افراد سالم.

3) از آلوده شدن بینی و دهان با دست خودداری کنید.

سه نوع ماسک وجود دارد:

ماسک های پارچه ای و خانگی

ماسک های جراحی

ماسک های تنفسی معمولی یا N95، N99 یا PPE2 و PPE3

وظیفه ماسک های پارچه ای و جراحی جلوگیری از انتشار و انتقال قطرات تنفسی حاوی ویروس است و به همین دلیل در زمان شیوع بیماری های تنفسی به عموم مردم توصیه می شود. ماسک های تنفسی (مانند N95) هم از انتشار قطرات تنفسی جلوگیری می کند و هم از فرد در برابر قطرات ویروسی دیگران محافظت می کند و به همین دلیل توسط پرسنل پزشکی استفاده می شود.

دلیل اصلی استفاده مردم از ماسک، جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس توسط ناقلین بدون علامت است.

توصیه های مهم ماسک

استفاده نادرست از ماسک اثربخشی آن را کاهش می دهد و حتی می تواند خطر آلودگی را افزایش دهد. برای استفاده صحیح باید به نکات زیر توجه کرد:

قبل از قرار دادن ماسک، دست ها باید با آب و صابون شسته شوند یا با ژل ضد عفونی کننده تمیز شوند.

بینی و دهان تا چانه باید به خوبی با ماسک پوشانده شود تا درزی ایجاد نشود.

هنگام قرار دادن ماسک به آن دست نزنید و در صورت لمس آن را بشویید یا ضدعفونی کنید.

هرگز ماسک را بردارید و آن را زیر چانه خود قرار ندهید تا صحبت کنید یا غذا بخورید.

ماسکی که خیس شده باید عوض شود.

جلوی ماسک را برای برداشتن آن لمس نکنید: بند یا کش را در پشت سر یا گوش نگه دارید، به آرامی ماسک را رها کنید و آن را از صورت دور کنید.

ماسک های یکبار مصرف را باید در سطل زباله و کیسه زباله دربسته قرار دهید، سپس دست ها را با ضدعفونی کننده شسته یا تمیز کنید.

لازم به ذکر است که استفاده از ماسک باید همیشه با رعایت سایر نکات بهداشتی به ویژه شستن دست ها و نظافت وسایل شخصی و همچنین رعایت فاصله مناسب همراه باشد.

منبع تصویر: رویترز

ماسک و پوشش برای خانه

در برخی از کشورها به دلیل نبود ماسک جراحی و N95 و نیاز پرسنل پزشکی به استفاده از این ماسک ها، به عموم مردم توصیه می شود که از ماسک های خانگی مخصوصا در مکان های شلوغ و عدم رعایت فاصله استفاده کنند.

ماسک پارچه ای خانگی باید:

بینی و دهان را به خوبی زیر چانه و دو طرف صورت بپوشانید و در عین حال از تنفس طبیعی جلوگیری نکنید.

آنها را می توان به راحتی با استفاده از بند یا الاستیک بدون ایجاد آلودگی در دهان، بینی و چشم ها درآورد.

در چندین سطح باشد

بدون آسیب یا تغییر شکل می توان آن را شسته و خشک کرد.

ماسک های پارچه ای باید با مواد شوینده یا در ماشین لباسشویی شسته شوند و نیازی به ضدعفونی شدن ندارند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا