چرا جرات بازداشت احمدی نژاد را ندارند

کد خبر:
486927

|

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۲۰:۳۲:۰۰
|

|

اگر دستگیر نشدن احمدی نژاد نتیجه درایت و بزرگواری نظام است، چرا این درایت و بزرگواری فقط شامل حال احمدی نژاد می شود و صدها هموطن زندانی دیگر با اظهارات مشابه را شامل نمی شود؟

کد خبر:
486927

|

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ ۲۰:۳۲:۰۰

اعتماد آنلاین احمد زیدآبادی در یادداشتی نوشت:

محمدرضا بهنار گفت: «احساس می‌کنم احمدی‌نژاد الان به جایی رسیده که فریاد می‌کشد که جلوی من را بگیرید. دستگیری آقای احمدی نژاد بهترین کار برای ایشان است. اما نظام آنقدر نجیب و باهوش است که این فرصت را به احمدی نژاد بدهد.

درست است! اما بهنار توضیح نداد که احمدی نژاد دقیقا چه جنایتی مرتکب شد، یعنی فریاد دستگیر شدن؟ اینکه گفته “اگر صلاحیتش تایید نشود در انتخابات شرکت نمی کند”؟ یعنی جایی در دنیا هست که فردی را به خاطر اعلام عدم شرکت در انتخابات، حتی پس از رد صلاحیت، مجرم می دانند و دستگیر می کنند؟

وانگهی اگر دستگیر نشدن احمدی نژاد نتیجه هوشمندی و بزرگواری نظام است چرا این هوشمندی و بزرگواری فقط شامل حال احمدی نژاد می شود و شامل صدها هموطن دیگر زندانی با اظهارات مشابه نمی شود؟

خیر همشهری نسبتا عزیز! این سخنان دلیل بر مصونیت احمدی نژاد از دیگران نیست. در واقع به دلیل حمایت های بی قید و شرط و تزلزل قبلی جناح شما، محبوبیت برخی از نیروهای به اصطلاح دلاور و تا حدودی نفوذ توده ای، دستگیری او پرهزینه شده است!

صادق آملی لاریجانی با انتقاد شدید از اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق و نزدیکانش علیه عدالت در روز چهارشنبه 31 آذر، آنها را به عنوان بنیانگذاران «فتنه جدید» معرفی کرد.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در دیدار با تشکل های دانشجویی وابسته به اصولگرایان، بخش عمده ای از سخنرانی خود را به پاسخ به اتهامات محمود احمدی نژاد، حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و سایر نزدیکان خود به رئیس جمهور سابق اختصاص داد.

او محمود احمدی نژاد را به “دروغگویی” متهم کرد و گفت که رئیس جمهور سابق هرگز در شورای امنیت ملی بر سر پرونده ستار بهشتی فریاد نزده است، زیرا به گفته آملی لاریجانی، احمدی نژاد “جسارت” انجام این کار را نداشت.

آقای احمدی نژاد اخیرا گفته است که در این نصیحت بر سر صادق لاریجانی به خاطر ستار بهشتی وبلاگ نویس کشته شده در زندان فریاد زد.

به گزارش خبرگزاری میزان، آملی لاریجانی با دفاع از عملکرد عدالت، محمود احمدی نژاد و نزدیکانش را متهم به تضعیف نظام با تضعیف عدالت کرد. وی همچنین گفت که بسیاری از “اعتمادسازی” در سیستم قضایی “ریشه در برنامه ریزی و اقدامات سرویس های اطلاعاتی و امنیتی غرب دارد.”

رئیس کل دادگستری ایران با اشاره به صحبت های احمدی نژاد و نزدیکانش گفت: این افراد با سوء نیت می گویند بچه های ما جاسوس نیستند و بعد ادعا می کنند که ما تهمت نزدیم، حکم منفی دادیم.

صادق لاریجانی گفت: همین آقا به دبیر شورای عالی امنیت ملی می گوید که در جلسه شورای فرصت از چنین دختری جاسوسی کرده است، جواب می دهد که این ماجرا از روی دروغ است، به او می گوید شما در جریان نیستید ما دقیقا می دانیم که بازداشت است و آدرس محل دستگیری او را نیز می دانیم آیا ممکن است یک نفر این همه دروغ بگوید و از راه حق و تقوا منحرف شود؟

پیش از این یکی از رسانه های خارجی از بازداشت دختر رئیس قوه قضاییه به اتهام جاسوسی خبر داده بود که احمدی نژاد و نزدیکانش تلویحاً تایید کردند.

صادق لاریجانی درباره دو برادرش فاضل و محمدجواد نیز صحبت کرد. وی گفت: با فیلمی که از فاضل لاریجانی داشتند می خواستند رئیس قوه قضائیه را مرعوب کنند.

محمود احمدی نژاد در جریان برکناری وزیر کار این ویدئو را در مجلس پخش کرد.

صادق لاریجانی درباره محمدجواد لاریجانی متهم به زمین خواری گفت: پرونده در جریان است و به گفته وی قاضی مستقلاً در این پرونده عمل می کند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه اتهامات احمدی نژاد و نزدیکانش را به «فتنه» خواند و گفت: «کار افرادی که اکنون انواع اتهامات را به قوه قضائیه وارد می کنند و باج خواهی می کنند نوعی فتنه است. فتنه گفتند ما انتخابات را برگزار می کنیم و شورا را قبول نداریم، آنها هم می گویند قوه قضاییه را قبول نداریم. آنها خواستار شورش بودند و همچنین به دنبال ایجاد جریان و شورش با راه اندازی مغازه هستند.”

حمید بقایی و تعدادی از مقامات سابق دولت محمود احمدی نژاد در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری بست در اعتراض به قوه قضائیه تحصن کردند.

این در حالی است که محمود احمدی نژاد در نامه ای به نماینده اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با تکرار انتقادات خود از دستگاه قضایی و اعتراض به روند رسیدگی به پرونده حمید بقایی نوشت: امروز دیوان عالی کشور، دادسراها، دادسراها، زندان ها و … حتی دفتر انتظامی قضات برای رسیدگی به تخلفات مراجع قضایی نیز توسط رئیس اداره نصب شده و تحت امر وی است، یعنی خود مراجع قضایی باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

رئیس‌جمهور سابق ایران در آبان ماه سال جاری در نامه‌ای به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشت: «اعتماد افکار عمومی به صداقت و توانایی برخی مقامات ارشد و نهادهای مختلف برای مدیریت بحران و عبور کشور از این بحران‌ها. شرایط برای مدت طولانی از خطوط قرمز عبور کرده است.”

علی مطهری، نایب رئیس مجلس و از منتقدان محمود احمدی نژاد، اخیرا گفته است که برخی از انتقادات احمدی نژاد به قوه قضاییه بجاست.

علی مطهری گفت: «گاهی می بینیم که مسئولان قوه قضائیه یک انتقاد را توهین به بالاترین مقام کشور می دانند و بلافاصله نسبت به شکایت از منتقد اقدام می کنند».

محمود احمدی نژاد و معدود حامیان باقی مانده از اطرافیانش پس از پایان دوره پر فراز و نشیب خود در دولت، بارها به حاشیه رانده شدند. امروز دو تن از نزدیکان وی به نام های «اسفندیار رحیم مشایی» و «حمید بقایی» ماه هاست که به دلیل ارتکاب برخی جرایم در زندان به سر می برند و خبر دستگیری رئیس دولت نهم و دهم نیز به کرات منتشر شده است. رسانه های مختلف داخلی در سال های اخیر و در خارج از کشور بازتاب داشته اند، اما هر بار این خبر جعلی منتشر می شود.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای اخیر به ویژه پس از عدم حضور احمدی نژاد در دیدار رسمی اخیر با رهبر انقلاب و البته خبری از وی و فعالیت های خاص وی در جریان سیل اخیر، اطلاعاتی مبنی بر بازداشت احتمالی وی منتشر شده است. در حالی که برخی رسانه های عربی مدعی شدند وی بازداشت شده است، برای اولین بار یک منبع نزدیک به وی این خبر را تکذیب کرد.

پس از فراگیر شدن این شایعه، یکی از خبرنگاران در صفحه مجازی خود نوشت: یک کانال تلگرامی حامی تروریست ها در سوریه که مدتی است اخبار ناآرامی های ایران را پوشش می دهد، محمود احمدی نژاد را به دلیل تشویق به اعتراض آگاهانه بازداشت کرده است! تاکنون هیچ منبع داخلی این خبر را اعلام، تایید یا تکذیب نکرده است. علاوه بر این، سایت النشره لبنان در گزارشی مطبوعاتی مدعی شد که احمدی نژاد در شیراز بازداشت و در حصر خانگی قرار گرفته است.

البته این روزها در کانال تلگرامی احمدی نژاد پیام هایی از وی به سیل زدگان و همچنین پیام تسلیت احمدی نژاد پس از درگذشت هنرمند پیشکسوت «جمشید مشایخی» و حتی عکسی از رهبر دولت های نهم و دهم در کنار نوه و نوه اش منتشر شد. اعضای خود را این شبکه به اشتراک گذاشت; اما این سوال همچنان ابهام دارد، هرچند پس از جدی شدن این ابهام در مورد غیبت احمدی نژاد، یکی از نزدیکان او به نام عبدالرضا داوری به صحنه آمد و رسما این سوال را تکذیب کرد.

بیشتر بدانید

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه ای احمدی نژاد گفت: ما هم این خبر را دیدیم و فقط خندیدیم. وی ادامه داد: برخی جریانات مخالف حقوق و آزادی مردم و مخالف آقای احمدی نژاد خواسته های خود را در قالب این اخبار جعلی منتشر می کنند.

وی افزود: آقای احمدی نژاد روال عادی فعالیت خود را دارد و در ایام نوروز جلسات خود را در دفتر و منزل خود داشت و در ایام نوروز نیز سه چهار جلسه مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی داشت. آخرین مصاحبه همین دیروز بود که یک مصاحبه مفصل دو ساعته بود.

این فرد نزدیک به احمدی نژاد در پاسخ به اینکه اگر اتفاقی نیفتاده است دلیل سکوت آقای احمدی نژاد چیست چرا که به هر حال ایشان معمولا در حوادثی مانند سیل و زلزله حضور پیدا می کنند، گفت: ایشان پیام دادند و این پیام در کانال تلگرام منتشر شد. تبدیل شد. یادتان باشد که آقای احمدی نژاد امروز جایگاه رهبری ندارد، بنابراین دسترسی و ابزار لازم برای حضور در مناطق سیل زده را ندارد، به همین دلیل به صدور پیام اکتفا کرد.

داوری گفت: نمی دانم چرا آن دوستانی که خواسته های خود را در قالب اخبار بیان می کنند اینقدر غیرحرفه ای عمل می کنند. به هر حال دستگیری احمدی نژاد اتفاقی نیست که بخواهیم در کانال های تلگرامی درباره آن صحبت کنیم. بالاخره او 8 سال اولین مدیر اجرایی کشور بود. مگه میشه به این راحتی همچین اتفاقی بیفته؟!

وی با تاکید بر اینکه احمدی نژاد بعد از سیل پیام داده است، گفت: واقعیت این است که سیل مانند زلزله و سایر بلایای طبیعی نیست که در چند ثانیه و چند دقیقه تمام شود. سیل مستمر است و مقابله با آن مستلزم حضور مستمر است. به نظر من چون احمدی نژاد ظرفیت های اجرایی لازم برای حل مشکل را ندارد و صرفا عضو هیئت مشورتی است، در این مورد سکوت اختیار کرد. البته او پیغام داده بود و اگر بیشتر می کرد، همان دوستان یاوه گو می گفتند قصد کشتن شواف را دارد.

مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد در واکنش به اینکه رسانه‌ها او را بیش از آنکه کاریزما نمادی از رفتار پوپولیستی می‌دانند، از او انتظار داشت که از این فرصت برای معرفی خود استفاده کند و گفت: «آقای احمدی‌نژاد بعد از سال ۲۰۱۹ رئیس‌جمهور نیست، بلای طبیعی است. در معرض دوربین قرار نگرفته است. درست است که در سال‌های ریاست‌جمهوری خود در بلایای طبیعی حضور داشتند، اما به این دلیل بود که رهبری اول کشور بودند و پرونده‌ها را پیگیری و مدیریت می‌کردند. منصفانه نیست که این رفتار را «رفتار پوپولیستی» بنامیم.

داوری خاطرنشان کرد: اگر از این فرصت استفاده نمی کند به این دلیل است که فرصت طلب نیست. او نمی خواهد در جایی ظاهر شود که مردم در آن صدمه می بینند و رنج می برند. شما با این فرض به سراغ احمدی نژاد آمده اید که او قصد دارد از هر فرصتی برای تبلیغ خود استفاده کند، اما اینطور نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سکوت احمدی نژاد اهمیت سیاسی خاصی دارد، گفت: خیر، اگر به هر یک از این مناطق می رفت با استقبال توده مردم مواجه می شد، اما نمی خواست هیچ گونه اغتشاش و اغتشاش ایجاد کند یا به حاشیه راند. از این رو وی با ارسال پیامی تسلیت و به عنوان یک فعال سیاسی اقدام کرد: «عدم اقدام دیگر نشانه یا پیام سیاسی خاصی ندارد».

از بحث غیبت احمدی نژاد در سیل اخیر و تلاش وی برای سوء استفاده از شرایط که بگذریم، یکی از سوال ها عدم حضور وی در دیدار اخیر مسئولان با رئیس انقلاب است که عموماً آن را برجسته و جدی مطرح می کند. تلاش برای حضور در این جلسات؛ اما عدم حضور احمدی نژاد در جلسه اخیر با وجود شایعه دستگیری وی از دیگر شبهات موجود در این حوزه است.

از سوی دیگر احمدی نژاد همواره حضور پررنگی از خود نشان داده و برای استقبال و بدرقه دو هم زندانی خود یعنی «اسفندیار رحیم مشایی» و «حمید بقایی» تلاش جدی کرده است. نکته قابل توجه در این زمینه این است که رئیس دولت نهم و دهم عکس و فیلمی از دیدار نوروزی خود با این دو نفر منتشر نکرد و حتی در مراسم استقبال و ارسال آنها نیز مانند گذشته حضور نداشت. عکس های منتشر شده در این زمینه این مشکل را تایید می کند.

به هر حال حضور احمدی نژاد در سال 98 بسیار ضعیف تر از گذشته است. با وجود وقوع حوادث، او به خوبی می داند که چگونه از آنها استفاده کند. اطلاعاتی مبنی بر بازداشت وی به دلیل غیبت در چند روز گذشته در چند رسانه عربی، برخی شبکه های فضای مجازی و برخی رسانه های ملی منتشر شده است که تنها توسط نزدیکان احمدی نژاد تکذیب شده است و تاکنون هیچ فیلم، تصویر یا اطلاعات دیگری منتشر نشده است. منتشر شده است. منتشر نشد و مقامات هیچ واکنشی به آن نشان ندادند که حاکی از تکذیب یا تایید دستگیری احمدی نژاد باشد.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضایی

خیلی خوبه که این مقاله نوشته شده و به این موضوع پرداخته شده. واقعا جرات بازداشت احمدی نژاد رو ندارند و این کارشون اصلا قانونی نیست. امیدوارم که این مقاله بیشتر به دیدگاه عمومی منتشر بشه تا همه بفهمند که چه اتفاقی در حال رخ دادنه.

اشكان

مقاله خیلی جذابی بود و واقعا از خوندنش لذت بردم. به نظر من هم احمدی‌نژاد یک شخصیت قوی و با جنابت هست که همیشه برای حقوق مردم ایران ایستاده و شاید همین باعث شده بازداشتش برای بعضی‌ها سخت باشه.

دکمه بازگشت به بالا