چرا ثانویه pt باید باز باشد

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: اصول کار این ترانس‌ها شبیه به ترانسهای قدرت می‌باشد. این ترانس‌ها به صورت موازی در مدار قرار می‌گیرند و در ثانویه ولتاژی هم فاز و متناسب با ولتاژ اولیه، برای دستگاه‌های حفاظتی یا اندازه گیری تولید می‌کنند. ضمن اینکه سیستم اندازه گیری یا حفاظتی را از سیستم قدرت ایزوله می‌کنند.

این ترانسفورماتورها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

1. ترانسفورماتورهای ولتاژ ابزار:

ترانسفورماتورهای ولتاژ الکترومغناطیسی دو سیم پیچ معمولی

ترانسفورماتورهای ولتاژ خازن (CVT):

ترانسفورماتورهای ولتاژ باقیمانده (RVT):

2. ترانسفورماتورهای کنترل

برای اطلاعات کامل تر در مورد این ترانسفورماتورها به IEC 60044-2 و IEC 60186 (برای ترانسفورماتورهای دو سیم پیچ مانند CVT) مراجعه کنید.

1. ترانسفورماتورهای ولتاژ ابزار: 75757599988
ولتاژ نامی اولیه: همانند ولتاژ نامی سیستم. به جز ترانسفورماتورهایی که بین فاز و زمین یا بین خنثی و زمین قرار می گیرند.

ولتاژ نامی ثانویه: ولتاژ نامی ثانویه بر اساس محل استفاده از ترانسفورماتور انتخاب می شود. طبق IEC 60044-2 ولتاژ ثانویه در اروپا و آسیا 100 ولت و 110 ولت است. و همچنین 200 v. برای مدارهای ثانویه توسعه یافته، و در کانادا و آمریکا 120 v. برای سیستم های توزیع، 115 v. برای سیستم های انتقال و 230 ولت. این برای مدارهای ثانویه توسعه یافته است. (و همچنین 1/√3 مقادیر بالاتر).

فرکانس اسمی: مقدار فرکانس با توجه به نیاز کاربر می تواند 50 یا 60 هرتز باشد. میزان تغییرات فرکانس مجاز 2±% است.

سیستم عایق:

این ترانسفورماتورها را می توان با مواد زیر عایق بندی کرد:

پی وی سی، پلی پروپیلن، فایبرگلاس، SF6، رزین پلی استر یا رزین اپوکسی

انتخاب نوع عایق بستگی به شرایط محیط کار و ولتاژ سیستم دارد. به عنوان مثال، ترانسفورماتورهای فشار قوی داخلی معمولاً با پلی استر یا رزین اپوکسی عایق بندی می شوند. و با توجه به ویژگی های عایق در برابر رطوبت و آلودگی های شیمیایی مقاوم هستند. ترانسفورماتورهای ولتاژ فشار بالا در فضای باز را می توان با رزین اپوکسی، SF6 یا روغن عایق بندی کرد تا کیفیت مکانیکی یا ساختاری بالایی را ارائه دهد. و در این صورت در برابر رطوبت، خوردگی و آلودگی های شیمیایی مقاوم هستند. استحکام مکانیکی آنها برای مقاومت در برابر ضربه و ضربات ناگهانی کافی است.

خطوط در حال محو شدن

طبق جدول زیر و بر اساس استانداردهای IEC 60044-1 و IEC 60044-2، ترانسفورماتورهای ولتاژ و جریان باید کمترین فاصله خزشی را داشته باشند.

مقدمه :

با توجه به استفاده گسترده از ترانسفورماتورهای اندازه گیری جریان در کاربردهای مرتبط با تجهیزات الکترونیک قدرت و همچنین سیستم های قدرت، امروز در سایت ایران پاور تصمیم گرفتیم تا شما را به طور کامل با نحوه عملکرد آن و تفاوت آن با ترانسفورماتورهای اندازه گیری ولتاژ آشنا کنیم.

از آنجایی که انتقال و توزیع انرژی الکتریکی به صورت جریان متناوب اقتصادی و کارآمدتر است، اکثر شبکه های الکتریکی به صورت جریان متناوب طراحی می شوند. یکی از مزایای انتقال جریان متناوب، امکان استفاده از ترانسفورماتور است. البته در برخی از شبکه هایی که انرژی الکتریکی را در مسافت طولانی انتقال می دهند، استفاده از جریان مستقیم مناسب تری در نظر گرفته می شود.

به طور کلی ترانسفورماتور انرژی الکتریکی را از طریق میدان های مغناطیسی از یک ولتاژ به ولتاژ دیگر تبدیل می کند و ترانسفورماتور می تواند جریان و امپدانس را نیز تبدیل کند.

ترانسفورماتورهای ابزار از جریان یا ولتاژ نمونه برداری می کنند و جریان یا ولتاژ نمونه برداری را در مقیاس خاصی که روی بدنه آنها مشخص است کاهش یا افزایش می دهند و از آن برای نمایش یا استفاده در سیستم کنترل استفاده می کنند.

.

نحوه قرار گیری ترانس ولتاژ و جریان

ترانسفورماتور جریان (CT) :

ترانسفورماتور جریان را می توان در کاربردهایی مانند حفاظت، کنترل و اندازه گیری با استفاده از یک سیگنال جریان کوچک استفاده کرد.ترانسفورماتورهای جریان مقدار بسیار زیادی جریان را به مقدار کمی تبدیل می کنند تا مناسب عملکرد رله ها و سایر تجهیزات متصل به سیم پیچ ثانویه باشد.

ترانسفورماتور پتانسیل (PT) :

این ترانسفورماتور برای کاهش ولتاژ به مقدار کمتر و ایجاد ایزوله بین ولتاژ بالای شبکه الکتریکی و رله ها و سایر تجهیزات متصل به ثانویه استفاده می شود.

تفاوت ها :

1. CT برای اندازه گیری جریان و PT برای اندازه گیری ولتاژ استفاده می شود.

2. CT به صورت سری با شبکه برق قرار می گیرد در حالی که PT را می توان به عنوان یک ترانسفورماتور موازی در نظر گرفت.

3. تعداد دورهای ثانویه CT بیشتر از چرخش اولیه است (دارای ولتاژ بسیار کمتر در ثانویه ترانسفورماتور)

4. ثانویه ترانسفورماتور جریان هرگز نباید مدار باز شود. اگر این اتفاق بیفتد، هیچ mmf در ثانویه وجود ندارد که با mmf تولید شده در اولیه به دلیل جریان جریان مخالفت کند، و بنابراین تمام mmf تولید شده در اولیه به هسته ترانسفورماتور اعمال می شود.

در حالی که ترانسفورماتور ثانویه ولتاژ را می توان بدون آسیب رساندن به ترانسفورماتور و عملکرد آن مدار باز کرد.

5. جریان اولیه در ترانسفورماتورهای جریان مستقل از مدار ثانویه و شرایط آن (مقدار بار) است، در حالی که جریان اولیه تراس ولتاژ کاملاً به مدار ثانویه و شرایط آن بستگی دارد.

6. با استفاده از ترانسفورماتور جریان 5 آمپر می توانید جریان بسیار بالای حدود 200 آمپر و با استفاده از ترانس ولتاژ 120 ولت ولتاژ بسیار بالای حدود 11 کیلو ولت را اندازه گیری کنید.

ترانسفورماتور جریان و ولتاژ
ترانسفورماتور ولتاژ و جریان در نقشه
نماد ترانس جریان و ولتاژ

همچنین بخوانید: کتاب حفاظت از شبکه های الکتریکی دکتر خضرزاده

جزوه پایش وضعیت سیستم های قدرت و ترانسفورماتورهای دکتر اکبری

چرا انتقال برق سه فاز است؟

0/5 (0 امتیاز)

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: در صورت باز شدن ثانویه C.T. حین کار، فقط جریان مدار اولیه حضور خواهد داشت و E.M.T. یا نیروی الکتروموتوری بزرگی در ثانویه تولید و در ترمینالهای ثانویه ظاهر خواهد شد و علاوه بر ایجاد خطرات جانی، انهدام عایقی مدار ثانویه را بدنبال خواهد آورد. این نیروی محرکه بزرگ شار زیادی در هسته C.T می‌بندد که خود باعث به اشباع رفتن آن می‌شود. در عین آنکه ولتاژ زیادی در ثانویه ایجاد می‌کند، از حد تحمل عایقی آن می‌گذرد و می‌تواند ترانسفورماتور جریان را منهدم کند.

ولتاژ بالا نیز می تواند خطرناک باشد. در این شرایط جریان های گردابی و هیسترزیس نیز افزایش می یابد و باعث اتلاف حرارت و سوختن C.T می شود که تمامی این مشکلات اگر باعث از بین رفتن C.T نشود به طور کلی باعث کاهش کیفیت C.T و تغییر ضریب تبدیل می شود و باعث افزایش ضریب تبدیل می شود. خطای زاویه

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا