چرا تو کیک بکینگ پودر میریزن

3.9/5 (67 امتیاز)

بکینگ پودر یا بکینگ پودر چیست؟

بیکینگ پودر یک عامل خمیر کننده شیمیایی است که معمولاً در بسیاری از کیک ها و شیرینی ها استفاده می شود تا بافتی پف کرده، نازک و مرطوب داشته باشد. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بیکینگ پودر از چه چیزی ساخته شده است. بیکینگ پودر حاوی یک پودر قلیایی، یک نمک اسیدی و یک نشاسته خنثی است. اجزای اسیدی و قلیایی با هم ترکیب می شوند تا بیکینگ پودر یک اثر لطیف ایجاد کنند. در حالی که نشاسته (معمولا نشاسته ذرت یا سیب زمینی) به جذب رطوبت و افزایش قدرت پودر در طول نگهداری کمک می کند.

در ایران اکثر مردم به اشتباه این پودر را به عنوان بیکینگ پودر می شناسند. همانطور که گفته شد، بکینگ پودر دقیقا یک عبارت لاتین است. پختن به معنای پختن است (در مورد نان، کیک و خوراکی). بنابراین به جای کلمه نادرست بیکینگ پودر از خمیر حجیم بیکینگ پودر استفاده کنید.
پاستا کافی است، آنقدر قوی نیست که گاز را برای مدت طولانی نگه دارد. بنابراین، آنها باید به سرعت با مواد خمیر کننده مانند جوش شیرین یا بیکینگ پودر واکنش نشان دهند.

به همین دلیل تاکید ما بر کاهش زمان آماده سازی خمیر در دستورهای مختلف در سایت کیکان است. همچنین به همین دلیل است که هنگام تهیه خمیر کیک، ترکیب مواد خشک شامل بکینگ پودر یا جوش شیرین را در مرحله آخر اضافه می کنند تا خمیر بلافاصله بعد از آن در فر قرار گیرد و فرآیند پخت کامل شود. .

نقش بیکینگ پودر در کیک; چگونه کار می کند؟

هنگامی که مواد اسیدی با مواد بازی ترکیب می شوند، این واکنش معمولاً گاز تولید می کند. برای جلوگیری از واکنش این پودر بلافاصله پس از ایجاد، از اسید نیز در آن استفاده می شود. این کار تا زمانی که آب اضافه نشود، از واکنش خود به خود پودر جلوگیری می کند. وقتی این گاز تولید می شود در خمیر گیر می کند و باعث پوسته پوسته شدن یا پوسته شدن کیک می شود. علاوه بر این، از واکنش در طول دوره ذخیره سازی پودر جلوگیری می کند.

این مقاله 5 اشتباه رایج در تهیه کیک لایه ای را نیز بخوانید

بیکینگ پودر تک واکنش یا دو واکنش

بیکینگ پودر تک واکنشی واکنش خود را در دمای اتاق انجام می دهد. این بدان معنی است که کل فرآیند پف کیک بلافاصله پس از مخلوط کردن مایع کیک انجام می شود. بیکینگ پودر دو واکنشی در هنگام پخت و پز و حرارت دادن دوباره گاز آزاد می کند. این آزاد شدن ثانویه گاز در خمیر، اتلاف گاز بین مرحله ورز و زمان پخت را جبران می کند. زیرا این نوع کیک بلافاصله پس از مخلوط شدن مواد قابل پخت نیست. برای راحتی و اطمینان، اکثر بیکینگ پودرهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، واکنشی دوگانه هستند. به همین دلیل است که فرآیند اصلی دمیدن کیک معمولاً در فر داغ انجام می شود.

جایگزین های بیکینگ پودر

طرز تهیه جایگزین اول بیکینگ پودر

1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین همراه با 1/2 قاشق چایخوری کرم تارتار ماده ای معادل 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر تولید می کند. اگر قصد ندارید بلافاصله پس از مخلوط کردن از این مواد استفاده کنید، بهتر است 1/4 قاشق چایخوری نشاسته ذرت را به مخلوط اضافه کنید. این نشاسته رطوبت هوا را جذب می کند و از واکنش شیمیایی بین جوش شیرین و کرم تارتار جلوگیری می کند.

همچنین این مقاله راهنمای کامل انواع شکلات + خواص شکلات را بخوانید

طرز تهیه جایگزین دوم بیکینگ پودر

1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین و 1/2 قاشق چایخوری دوغ، شیر ترش یا ماست ساده را با هم مخلوط کنید. این ترکیب معادل یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر است.

طرز تهیه جایگزین سوم بیکینگ پودر

1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1/3 قاشق چایخوری شربت شکر مخلوط کنید

بکینگ پودر در مقابل جوش شیرین

بیکینگ پودر حاوی اجزای اسیدی و بازی است و با رطوبت یا گرما واکنش نشان می دهد. در حالی که جوش شیرین یک پودر اساسی است و برای واکنش به یک ماده اسیدی (مانند آب لیمو، سرکه و غیره) نیاز دارد. ) و نشاسته ذرت. اگر قرار است بلافاصله از مخلوط استفاده شود، دیگر نیازی به نشاسته ذرت نیست. کرم تارتار یک اسید واکنشی است. بنابراین، این ترکیب یک بیکینگ پودر تک واکنشی در نظر گرفته می شود. استفاده از بکینگ پودر یا جوش شیرین در دستور العمل های مختلف عمدتاً به نسبت اسیدی سایر مواد خام موجود در مایع کیک بستگی دارد. بیشتر خمیرها حاوی مواد اسیدی بیشتری هستند. بنابراین استفاده از بکینگ پودر زیاد منجر به تولید خمیر اسیدی می شود و البته طعم نهایی کیک نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و هیچ واکنشی از سوی کیک نخواهد داشت. علاوه بر این، به دلیل افزایش قلیائیت، محصول نهایی کمی تلخ خواهد بود.

برای آشنایی با انواع خامه و خامه در پخت این مقاله را نیز مطالعه کنید

طعم بیکینگ پودر

بیکینگ پودر و جوش شیرین را می توان تلخ دانست. این طعم تلخ از مواد تشکیل دهنده آنها نشات می گیرد همانطور که گفته شد بیکینگ پودر از نظر اسیدی و قلیایی تقریبا خنثی است و به همین دلیل خنثی تر و شیرین تر از جوش شیرین است. در این میان جوش شیرین که یک ماده بازی است، ماده ای تلخ محسوب می شود.

نحوه تست بکینگ پودر

از آنجایی که بکینگ پودر برای واکنش فقط به رطوبت نیاز دارد، قرار گرفتن در معرض هوا به تدریج قدرت آن را ضعیف می کند. برای تست بیکینگ پودر مقداری را در ظرفی ریخته و کمی آب اضافه کنید. حباب های قوی باید در عرض 10 تا 15 ثانیه ظاهر شوند. اگر پودر با آب واکنش ندهد، تاریخ انقضا گذشته است.

بنابراین، اگر می خواهید بدانید که آیا بیکینگ پودر شما بعد از تاریخ انقضا هنوز سالم است یا اگر مطمئن نیستید که تاریخ انقضا گذشته است، آزمایش فوق را انجام دهید تا مشخص شود که بیکینگ پودر هنوز سالم است یا خیر. در کل اگر بسته بکینگ پودر باز نشده باشد، تاریخ انقضای این مواد بسیار طولانی است. اما در صورت باز شدن بسته، زمان تخمینی انقضا 6-18 ماه خواهد بود. در هر صورت اگر اخیراً در مورد بیکینگ پودر شک دارید، با انجام تست ذکر شده وضعیت را بررسی کنید و زیاد به زمان انقضا توجه نکنید.

منبع: صنوبر

آیا تا به حال در مورد بیکینگ پودر و انواع آن شنیده اید؟ انواع بیکینگ پودر چیست؟ کلاهبرداری بیکینگ پودر چیست؟ بیکینگ پودر با کیفیت چگونه تشخیص داده می شود؟ کی و چگونه از بکینگ پودر استفاده کنیم؟ آیا دوست دارید پاسخ این سوالات را بدانید؟ در این متن به این سوالات پاسخ می دهیم.

بیکینگ پودر یا بیکینگ پودر نوعی ماده شیمیایی سفید رنگ است که در پخت کیک و شیرینی به عنوان مایه خمیر عمل می کند و کیک و شیرینی های حاوی آن را در صورت عدم استفاده پف کرده و اسفنجی می کند. بکینگ پودر، مخلوط کردن و عمل آوری خمیر مورد نظر زمان و زحمت زیادی می برد. همچنین ممکن است در مورد ترکیب بیکینگ پودر تعجب کنید که زمان پخت کیک و شیرینی را کاهش می دهد، دی اکسید کربن (CO2) تولید می کند که مسئول افزایش و حجم خمیر انواع شیرینی، کیک، نان، پنکیک است. . ، و غیره.

همانطور که گفته شد بیکینگ پودر مخلوطی است که از واکنش اسید و باز گاز و دی اکسید کربن تولید می کند. این عمدتاً بی کربنات سدیم یا جوش شیرین است و اسید آن می تواند اسیدهای غذایی ضعیف مانند اسید تارتاریک، اسید پیروفسفات سدیم، اسید سیتریک، کرم تارتار، مونوکلسیم مونوهیدرات فسفات و برخی دیگر از اسیدهای غذایی ضعیف باشد. علاوه بر این، این دو ماده در کنار ماده پرکننده دیگری قرار می گیرند که خنثی است و با جذب رطوبت واکنش بین اسید و باز را تسهیل می کند که می تواند نشاسته ذرت یا نشاسته گندم باشد.

انواع بیکینگ پودر

بکینگ پودر تک مرحله ای یا تک واکنشی که در این نوع بیکینگ پودر از اسید برای تهیه آن استفاده می شود. اسید مورد استفاده در این نوع بیکینگ پودر می تواند به سرعت یا آهسته عمل کند. یک اسید سریع الاثر به سرعت با جوش شیرین در دمای اتاق واکنش نشان می دهد تا پس از استفاده در یک فرمول غذایی، CO2 آزاد کند، اما یک اسید کند اثر باید در نزدیکی حرارت قرار گیرد تا زمانی که واکنش با جوش شیرین رخ دهد. سودا تمام شده و گاز آزاد می شود. .

بکینگ پودر دو مرحله ای یا دو واکنشی، در این نوع بکینگ پودر از دو یا چند نوع اسید برای فرمولاسیون استفاده می شود که اولین اسید(ها) در دمای اتاق واکنش داده و پس از استفاده در ترکیب کیک ها گاز آزاد می کند. . آب نبات ها یا اسیدهای دوم با گرما واکنش داده و گاز تولید می کنند.

تقلب در بیکینگ پودر

لازم به ذکر است که از آنجایی که اسیدهای غذایی مواد تقریباً گران قیمتی هستند، بسیاری از تولیدکنندگان بیکینگ پودر ممکن است از ترکیباتی استفاده کنند که معادل آنها اما ارزانتر از آنها باشد، یکی از آنها آلوم (سولفات دی اکسید) است. آلومینیوم و پتاسیم که در محدوده استاندارد تولید پودر ، استفاده از آن ذکر نشده است، اما استفاده از آن در بسیاری از برندهای ارزان قیمت رایج است. ضمناً مواد مجازی مورد استفاده در تولید بکینگ پودر باید کاملاً پودری، نچسب، بدون رنگ و بوی خاص و خشک باشند تا با واکنش مناسب بین آنها مقدار کافی گاز تولید شود. بنابراین لازم است اطمینان حاصل شود که بیکینگ پودر از منابع معتبر تهیه شده است تا علاوه بر عملکرد مناسب، بر سلامت فرد نیز تأثیر مثبت داشته باشد. علاوه بر این، از طریق روش هایی می توان بیکینگ پودر موثر و باکیفیت را از بیکینگ پودر بی اثر و خنثی تشخیص داد.

دستور پخت بیکینگ پودر خانگی

سریعترین راه برای تهیه بیکینگ پودر خانگی مخلوط کردن 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین با 1/2 قاشق چایخوری کرم تارتار است. اگر قصد دارید فوراً از این بیکینگ پودر در تهیه غذاهای مورد نظر استفاده کنید، لازم نیست از پودر نشاسته ذرت یا پودر نشاسته گندم در ترکیب آن استفاده کنید، اما در صورت نگهداری باید 1/4 قاشق چایخوری از یک قاشق چایخوری را مخلوط کنید. پودر خمیرمایه. . نشاسته های ذکر شده برای جلوگیری از واکنش بین جوش شیرین و کرم تارتار با جذب رطوبت هوا استفاده می شود، زیرا کرم تارتار اسیدی است که در دمای اتاق به سرعت با جوش شیرین واکنش نشان می دهد و باید در ظرف در بسته در دمای اتاق نگهداری شود. . دمای خنک حداکثر تا 2 ماه در یک مکان خشک خواهد بود.

نحوه استفاده از بکینگ پودر

بیکینگ پودر یکی از موادی است که مقدار آن با توجه به دستور کیک، شیرینی و یا هر غذای دیگری بسیار ضروری است، زیرا به عنوان مثال، اگر در کیک کمتر از مقدار تعیین شده استفاده شود، لطافت و لطافت آن بسیار زیاد است. کیک حاصل نمی شود و در صورت استفاده زیاد کیک به سرعت پف می کند و می افتد، کیک به خواب می رود و این روی طعم آن تاثیر منفی می گذارد. در عین حال، زمان استفاده از بکینگ پودر مهم است تا واکنش اسید و باز به درستی انجام شود و گاز آزاد شده کارایی لازم را داشته باشد، بنابراین زمانی که در دستور کیک مشخص شده است باید مخلوط شود. ابتدا آرد را با بکینگ پودر خوب الک کنید تا پس از افزودن به مواد دیگر خوب پخش شود.

چگونه بیکینگ پودر را نگهداری کنیم؟

بیکینگ پودر را باید در ظرف دربسته با درب محکم در جای خشک و خنک نگهداری کرد، در غیر این صورت واکنش اسید و باز نزدیک به رطوبت رخ می دهد و بیکینگ پودر بی اثر می شود.

مضرات تغذیه ای بیکینگ پودر

مصرف زیاد بیکینگ پودر و مخمر تقلبی باعث عوارض زیر می شود:

با ایجاد اختلال در اسیدیته معده و روده، عملکرد این قسمت ها را مختل کرده و باعث ایجاد زخم در معده و روده می شود که مستقیماً بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد.

با جذب آهن و کلسیم باعث کاهش جذب آنها در بدن شده و فرد را دچار کم خونی و ضعف استخوانی می کند.

بیکینگ پودر به دلیل وجود نمک های اسیدی حاوی سدیم باعث افزایش فشار خون در بدن می شود.

در زنان خطر تنبلی تخمدان را افزایش می دهد و بر این غدد تولید مثل و ترشح تخمک تأثیر منفی می گذارد.

برای تهیه انواع بیکینگ پودر با کیفیت و وزن متفاوت به فروشگاه اینترنتی رویسا مراجعه فرمایید. رویسا گلچینی از بهترین هاست.

بیکینگ پودر به عنوان نرم کننده کیک استفاده می شود که بافت کیک را جدا کرده و آن را هوادهی می کند. این هوادهی باعث می شود بافت کیک اسفنجی و نرم شود. بیکینگ پودر چه سالم (کار می کند) چه کهنه (کار نمی کند) باید با تست از تازگی و سلامت آن مطلع شوید. این تست بسیار ساده است و فقط به یک لیوان آب نیاز دارید.

چرا بکینگ پودر تازه و باکیفیت مهم است؟

جوش شیرین و بیکینگ پودر خمیر مایه های صنعتی هستند که به طور گسترده در کیک ها و شیرینی ها استفاده می شود و دستور العمل های کمی بدون این مواد وجود دارد. اگر از بکینگ پودر قدیمی استفاده کنید، کیک خوب نمی شود. و احتمالا به بافت و کیفیتی که می خواهید نخواهید رسید.

نقش بیکینگ پودر در کیک

بکینگ پودر دو نوع است یکی تک مرحله ای و فقط با رطوبت فعال می شود و دیگری دو مرحله ای است و برای سفت شدن هم به رطوبت و هم حرارت نیاز دارد. اکثر بیکینگ پودرهای فروخته شده از نوع دوم هستند.
این مدل بیکینگ پودر پس از مرطوب شدن و بعد از قرار گرفتن در فر و رسیدن به دمای مشخصی شروع به واکنش شیمیایی می کند و این فعل و انفعالات باعث بالا آمدن و پف کردن بافت کیک شما می شود.
در واقع این بیکینگ پودر است که اجازه می دهد هوا در خمیر نفوذ کند و در نتیجه سوراخ های هوا ایجاد شود و کیک چروک شود.

تست طراوت بیکینگ پودر

اگر شما هم می خواهید بدانید بیکینگ پودری که در خانه دارید سالم است یا خیر؟ یا اگر مطمئن نیستید که چه زمانی گذشته است، بهتر است این آزمایش ساده را در خانه انجام دهید.

1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر را در یک لیوان بریزید، سپس 1/3 فنجان شیر گرم را اضافه کنید (نیازی به جوشیدن نیست). در غیر این صورت، فقط یک بیکینگ پودر قدیمی است.
هر چه حباب های هوا بزرگتر و بلندتر باشد و صدای جلز ولز مانند صدای جوشیدن قرص های ویتامین C در آب باشد، کیفیت بکینگ پودر بهتر است.

برای تشخیص بیکینگ پودر تاریخ مصرف گذشته، به سادگی این آزمایش ساده را در خانه انجام دهید. ویدیو را با صدا گوش کنید.

فیلم تست سلامت بیکینگ پودر

این تست در ویدئوی زیر خلاصه شده است. برای اینکه ببینید بعد از ریختن آب روی بکینگ پودر چند حباب باید تشکیل شود.

بکینگ پودر سالم و با کیفیت

فاکتورهای بیکینگ پودر ایده آل را در مقاله تست بیکینگ پودر بررسی خواهیم کرد. پس به موارد زیر توجه کنید.

از بکینگ پودر مارک خوب استفاده کنید.

شاد باش؛ یعنی تاریخ تولید آن باید مربوط به ماه های آخر و ترجیحاً 1 ماه قبل باشد.

پس از استفاده درب بیکینگ پودر را باز نگذارید. به طوری که در معرض هوا قرار نگیرد.

با باز شدن درب مهر و موم شده بیکینگ پودر، به تدریج از کیفیت آن کاسته شده و به تدریج منجر به کاهش قدرت آن می شود. پس سریع از آن استفاده کنید یا اگر بکینگ پودری دارید که مدت زیادی است باز شده و استفاده نشده است آن را دور بیندازید.

بیکینگ پودر ذخیره شده در شرایط نامناسب به خوبی فعال نمی شود. با توجه به نوشته روی بسته بندی این محصولات، بیکینگ پودر باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. سعی کنید بسته بیکینگ پودر را در فصول گرم استان های گرم در جای خنک (مانند یخچال) کاملاً بسته نگه دارید.

ماندگاری بکینگ پودر کوتاه است و اگر در جای مرطوب قرار گیرد اثر خود را از دست می دهد.

به محض اضافه شدن آب به بکینگ پودر، حباب های هوا آزاد می شوند. بنابراین کنار گذاشتن خمیر بعد از مخلوط کردن مواد ممکن است دلیل سفت و متراکم ماندن کیک باشد.

دلایل بلند نشدن کیک

کیک اسفنجی آسان

آیا تا به حال در مورد بیکینگ پودر و انواع آن شنیده اید؟ انواع بیکینگ پودر چیست؟ تقلب های بیکینگ پودر چیست؟ بیکینگ پودر با کیفیت چگونه تشخیص داده می شود؟ کی و چگونه از بکینگ پودر استفاده کنیم؟ آیا دوست دارید پاسخ این سوالات را بدانید؟ در این متن به این سوالات پاسخ می دهیم.

بکینگ پودر یا بیکینگ پودر نوعی ماده شیمیایی سفید رنگ است که در پخت کیک و نبات نقش تخمیری دارد و باعث متورم، اسفنجی و سبک شدن کیک ها و نبات های حاوی آن می شود که در صورت عدم استفاده نیاز به مخلوط کردن و عمل آوری دارد. از خمیر مورد نظر زمان و کار زیاد ممکن است در مورد ترکیب بیکینگ پودر که زمان پخت کیک و شیرینی را کاهش می دهد نیز سوال داشته باشید. دی اکسید کربن (co2) تولید شد که مسئول بالا آمدن و حجم دادن به خمیر انواع شیرینی، کیک است. ، نان ، پنکیک و غیره

همانطور که گفته شد بیکینگ پودر مخلوطی است که گاز تولید می کند و از واکنش اسید و باز دی اکسید کربن تولید می کند. این عمدتاً بی کربنات سدیم یا جوش شیرین است و اسید آن می تواند اسید خوراکی ضعیف مانند اسید تارتاریک، اسید سدیم پیروفسفات، اسید سیتریک، کرم تارتار، مونوکلسیم فسفات مونوهیدرات و برخی دیگر از اسیدهای خوراکی ضعیف باشد. علاوه بر این، این دو ماده در کنار ماده پرکننده دیگری قرار می گیرند که خنثی است و با جذب رطوبت، واکنش بین اسید و باز را که می تواند نشاسته ذرت یا نشاسته گندم باشد، تحریک می کند.

انواع بیکینگ پودر

بکینگ پودر تک مرحله ای یا تک واکنشی که در این نوع بیکینگ پودر از اسید برای تهیه آن استفاده می شود. اسید مورد استفاده در این نوع بیکینگ پودر می تواند به سرعت یا آهسته عمل کند. یک اسید سریع الاثر پس از استفاده در فرمولاسیون غذا در دمای اتاق به سرعت با جوش شیرین واکنش می دهد و گاز CO2 آزاد می کند، اما یک اسید کند اثر باید در نزدیکی حرارت قرار داده شود تا واکنش با جوش شیرین تمام شود. منتشر می شود.

بکینگ پودر دو مرحله ای یا دو واکنشی، در این نوع بیکینگ پودر از دو یا چند نوع اسید برای فرمولاسیون استفاده می شود که اولین اسید(ها) در دمای اتاق واکنش داده و پس از استفاده در ترکیب کیک یا کیک، گاز آزاد می کند. آب نبات یا اسیدهای دوم با رسیدن گرما به آنها واکنش می دهند و گاز تولید می کنند.

نکات بیکینگ پودر

لازم به ذکر است که از آنجایی که اسیدهای خوراکی مواد تقریباً گران قیمتی هستند، بسیاری از تولیدکنندگان بیکینگ پودر ممکن است از ترکیباتی استفاده کنند که معادل آنها اما ارزانتر از آنها باشد، یکی از آنها آلوم (سولفات آلومینیوم پتاسیم) است که در استاندارد تولید بکینگ پودر قرار دارد. ، استفاده از آن ذکر نشده است، اما استفاده از آن در بسیاری از برندهای ارزان قیمت رایج است. ضمناً مواد مجازی مورد استفاده در تولید بیکینگ پودر باید کاملاً پودری، بدون چسبندگی، رنگ و بوی خاص و خشک باشند تا از واکنش مناسب بین آنها به مقدار کافی گاز تولید شود. بنابراین لازم است اطمینان حاصل شود که بیکینگ پودر از منابع معتبر تهیه شده است تا علاوه بر عملکرد مناسب، بر سلامت فرد نیز تأثیر مثبت داشته باشد. علاوه بر این، از طریق روش هایی می توان بیکینگ پودر موثر و باکیفیت را از بیکینگ پودر بی اثر و خنثی تشخیص داد.

دستور پخت بیکینگ پودر خانگی

سریعترین راه برای تهیه بیکینگ پودر خانگی ترکیب 1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین با 1/2 قاشق چایخوری پودر کرم تارتار است. اگر قصد دارید بلافاصله از این بکینگ پودر در تهیه غذای مورد نظر استفاده کنید، نیازی به استفاده از پودر نشاسته ذرت یا پودر نشاسته گندم در ترکیب آن نیست، اما در صورت نگهداری باید 1/4 قاشق چایخوری میکس را اضافه کنید. هر یک از نشاسته های ذکر شده با آن برای جلوگیری از واکنش بین جوش شیرین و کرم پودر تارتار با جذب رطوبت هوا، زیرا کرم تارتار اسیدی است که به سرعت با جوش شیرین در دمای اتاق واکنش نشان می دهد. تا 2 ماه در ظرف دربسته و در جای خشک و خنک می ماند.

نحوه استفاده از بکینگ پودر

بیکینگ پودر یکی از موادی است که مقدار آن طبق دستور کیک، شیرینی یا هر غذای دیگری بسیار ضروری است، زیرا مثلاً اگر در کیک کمتر از مقدار تعیین شده استفاده شود، شیرینی و لطافت لازم را دارد. چون کیک حاصل نمی شود و اگر زیاد استفاده کنید کیک خیلی زود پف می کند و از کیک می افتد و کیک به خواب می رود و روی طعم آن تاثیر منفی می گذارد. به علاوه زمان استفاده از بکینگ پودر مهم است تا واکنش اسید و باز موجود در آن به درستی انجام شود و گاز آزاد شده کارایی لازم را داشته باشد، بنابراین زمانی که در دستور کیک این مورد گفته می شود، لازم است که با هم مخلوط شوند. آرد با بکینگ پودر به درستی پودر کنید و ابتدا الک کنید. این کار باید انجام شود تا پس از افزودن به مواد دیگر، به خوبی پخش شود.

چگونه بیکینگ پودر را نگهداری کنیم؟

بیکینگ پودر را باید در ظرف دربسته با درب محکم نگهداری کرد و در جای خشک و خنک نگهداری کرد، در غیر این صورت واکنش بین اسید و باز نزدیک به رطوبت رخ می دهد و بیکینگ پودر بی اثر می شود.

مضرات تغذیه ای بیکینگ پودر

مصرف زیاد بیکینگ پودر و همچنین بکینگ پودر تقلبی باعث عوارض زیر می شود:

با تحریک اسید معده و روده، عملکرد این قسمت ها را مختل می کند و باعث ایجاد زخم در معده و روده می شود که مستقیماً بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد.

با جذب آهن و کلسیم باعث کاهش جذب آنها در بدن شده و فرد را دچار کم خونی و ضعف استخوانی می کند.

بیکینگ پودر به دلیل وجود نمک های اسیدی حاوی سدیم باعث افزایش فشار خون در بدن می شود.

در زنان خطر تنبلی تخمدان را افزایش می دهد و بر این غدد تولید مثل و ترشح تخمک تأثیر منفی می گذارد.

برای تهیه انواع بیکینگ پودر با کیفیت در وزن های مختلف به فروشگاه اینترنتی رویسا مراجعه فرمایید. رویسا گلچینی از بهترین هاست.

3.9 / 5 ( 67 امتیاز )

بکینگ پودر یا بکینگ پودر چیست؟

بیکینگ پودر یک عامل خمیر کننده شیمیایی رایج است که در بسیاری از کیک ها و شیرینی ها برای به دست آوردن بافتی پف کرده، روشن کننده و مرطوب استفاده می شود. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بیکینگ پودر از چه چیزی ساخته شده است. بیکینگ پودر حاوی یک پودر قلیایی، یک نمک اسیدی و یک نوع خنثی نشاسته است. اجزای اسیدی و قلیایی با هم ترکیب می شوند تا بیکینگ پودر یک اثر خمیری ایجاد کنند. در حالی که نشاسته (معمولا نشاسته ذرت یا سیب زمینی) به جذب رطوبت و افزایش قدرت پودر در طول نگهداری کمک می کند.

در ایران اکثر مردم به اشتباه این پودر را به عنوان بیکینگ پودر می شناسند. همانطور که گفته شد، بکینگ پودر دقیقا یک عبارت لاتین است. پخت یعنی پختن (در مورد نان، کیک و خوراکی). بنابراین به جای کلمه نادرست بیکینگ پودر باید از “بکینگ پودر” استفاده کنیم.
در بیشتر موارد از این پودر برای کرک کردن کلوچه، پنکیک، نان یا سایر محصولات خمیر شل استفاده می شود.
پاستا کافی است. آنقدر قوی است که گاز را برای مدت طولانی در آنها نگه دارد. بنابراین، آنها باید به سرعت با عوامل تخمیر کننده مانند جوش شیرین یا بیکینگ پودر واکنش نشان دهند.

به همین دلیل در سایت ککانه بر کوتاه کردن زمان آماده سازی خمیر در دستور پخت های مختلف تاکید می کنیم. همچنین به همین دلیل است که هنگام تهیه خمیر کیک، ترکیب مواد خشک شامل بکینگ پودر یا جوش شیرین را در مرحله آخر اضافه می کنند تا بلافاصله بعد از آن، خمیر را در فر گذاشته و فرآیند پخت کامل شود.

نقش بیکینگ پودر در کیک; چگونه کار می کند؟

هنگامی که مواد اسیدی با مواد بازی ترکیب می شوند، معمولاً در نتیجه این واکنش گازی تولید می شود. برای جلوگیری از واکنش این پودر بلافاصله پس از ایجاد، از اسید نیز در آن استفاده می شود. این مانع از واکنش پودر به خودی خود می شود تا زمانی که آب اضافه شود. هنگامی که این گاز تولید می شود، در خمیر به دام می افتد و باعث ایجاد کیک پف کرده یا پوسته پوسته می شود.
همانطور که گفته شد، نشاسته خنثی اضافه شده به بکینگ پودر، رطوبت محیط را جذب می کند. علاوه بر این، از واکنش در طول دوره ذخیره سازی پودر جلوگیری می کند.

این مطلب را هم بخوانیدآشنایی با نحوه اندازه گیری صحیح آرد

واکنش تک در مقابل مخمر واکنش دوگانه

بیکینگ پودر تک واکنشی واکنش خود را در دمای اتاق انجام می دهد. این بدان معنی است که کل فرآیند تهیه کیک پفکی بلافاصله پس از مخلوط کردن مایع کیک انجام می شود. بیکینگ پودر دو واکنشی در هنگام پخت و پز و حرارت دادن دوباره گاز آزاد می کند. این آزاد شدن ثانویه گاز در خمیر، اتلاف گاز بین مرحله ورز دادن و زمان قرار دادن آن در فر را جبران می کند. زیرا این نوع کیک را نمی توان بلافاصله پس از مخلوط شدن مواد اولیه پخت. برای راحتی و اطمینان، اکثر بیکینگ پودرهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، واکنشی دوگانه هستند. به همین دلیل است که فرآیند اصلی پف کردن کیک معمولا در فر و زیر حرارت انجام می شود.

جایگزین های بیکینگ پودر

طرز تهیه جایگزین اول بیکینگ پودر

1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین همراه با 1/2 قاشق چایخوری کرم تارتار ماده ای معادل 1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر تولید می کند. اگر قصد ندارید بلافاصله پس از مخلوط کردن از این مواد استفاده کنید، بهتر است 1/4 قاشق چایخوری نشاسته ذرت را به مخلوط اضافه کنید. این نشاسته رطوبت هوا را جذب می کند و از واکنش شیمیایی بین جوش شیرین و کرم تارتار جلوگیری می کند.

این مطلب را هم بخوانیدآشنایی با کیک رِدولوت (کیک مخملی قرمز)

طرز تهیه جایگزین دوم بیکینگ پودر

1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین و 1/2 قاشق چایخوری دوغ، شیر ترش یا ماست معمولی را با هم مخلوط کنید. این ترکیب معادل یک قاشق چایخوری بیکینگ پودر است.

طرز تهیه جایگزین سوم بیکینگ پودر

1/4 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1/3 قاشق چایخوری شربت شکر مخلوط کنید

بکینگ پودر در مقابل جوش شیرین

بیکینگ پودر حاوی اجزای اسیدی و بازی است و در اثر رطوبت یا گرما واکنش نشان می دهد. در حالی که جوش شیرین یک پودر پایه است و برای واکنش به یک ماده اسیدی (مانند آبلیمو، سرکه و غیره) نیاز دارد. . اگر قرار است بلافاصله از ترکیب استفاده شود، نشاسته ذرت اصلاً مورد نیاز نیست. کرم تارتار یک اسید واکنشی است. بنابراین، این ترکیب به عنوان یک بیکینگ پودر تک واکنش در نظر گرفته می شود. بیشتر خمیرها حاوی مواد اسیدی بیشتری هستند. بنابراین استفاده زیاد از بکینگ پودر منجر به تولید خمیر ترش می شود و البته طعم نهایی کیک نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. هیچ واکنشی از کیک نخواهد بود. علاوه بر این، به دلیل افزایش مواد قلیایی، محصول نهایی کمی تلخ خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانیدطرز تهیه کیک گیلاس لهستانی

طعم بیکینگ پودر

بیکینگ پودر و جوش شیرین را می توان تلخ دانست. این طعم تلخ از مواد بازی آنها می آید. همانطور که گفته شد بیکینگ پودر از نظر اسیدی و قلیایی تقریبا خنثی است و به همین دلیل خنثی تر و ملایم تر از جوش شیرین است. در این میان جوش شیرین که یک ماده بازی است، ماده ای تلخ محسوب می شود.

نحوه تست بکینگ پودر

از آنجایی که بکینگ پودر برای واکنش فقط به رطوبت نیاز دارد، قرار گرفتن در معرض هوا به تدریج قدرت آن را کاهش می دهد. برای تست بیکینگ پودر مقداری را در ظرفی ریخته و کمی آب اضافه کنید. حباب های قوی باید در عرض 10 تا 15 ثانیه ظاهر شوند. اگر پودر با آب واکنش ندهد، تاریخ انقضا گذشته است.

بنابراین، اگر می خواهید بدانید که آیا بیکینگ پودر شما پس از تاریخ انقضا هنوز سالم است یا خیر، یا اگر مطمئن نیستید که تاریخ انقضا آن گذشته است، آزمایش مذکور را انجام دهید تا مشخص شود که بیکینگ پودر هنوز سالم است یا خیر. به طور کلی، مگر اینکه بسته بیکینگ پودر را باز کنید، تاریخ انقضای این ماده بسیار طولانی است. اما در صورت باز شدن بسته بندی، عمر مفید تخمینی 6 تا 18 ماه خواهد بود. در هر صورت اگر به تازگی بیکینگ پودر شک دارید با انجام تست ذکر شده وضعیت را بررسی کنید و به زمان انقضا زیاد توجه نکنید.

منبع: صنوبر

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا