چرا تو چشمم خون افتاده

فهرست

خونریزی چشم چیست؟

خونریزی چشم عارضه ای است که در اثر پارگی یا پارگی رگ های خونی چشم ایجاد می شود. شایع ترین نوع خونریزی در زیر ملتحمه رخ می دهد که عارضه ای بی ضرر است و پس از چند روز بدون تأثیر بر بینایی فرد از بین می رود.

علائم خونریزی چشم چیست؟

خونریزی در چشم با قرمزی قسمت سفید چشم اتفاق می افتد. این التهاب و ریزش اشک می تواند در قسمت کوچکی از چشم، در یک مکان خاص رخ دهد یا کل چشم را بپوشاند. با مشاهده تصویر خونریزی چشم ها می توانید علائم این بیماری را مشاهده کنید.

انواع خونریزی چشم چیست؟

خونریزی چشم بر اساس محل خونریزی و علائم آن به سه نوع تقسیم می شود.

خونریزی ملتحمه

ملتحمه قسمت شفاف و سفید چشم است که بیرونی ترین قسمت چشم را تشکیل می دهد. رگ های خونی کوچک زیر ملتحمه ممکن است به دلایل مختلف پاره شده و آسیب ببینند و چشم قرمز شود. این نوع خونریزی در مقایسه با انواع دیگر بی خطر است و خود به خود بهبود می یابد.

هایفم خونریزی دهنده

خونریزی بین عنبیه و مردمک چشم، خونریزی هایفما است که باعث آسیب و پارگی رگ های خونی می شود. مشخصه اصلی این خونریزی دردناک بودن آن است، علامتی که در خونریزی ملتحمه احساس نمی شود.

خونریزی عمیق چشم

هنگامی که زجاجیه یا لکه زرد، که بخشی از شبکیه است، خونریزی می کند، چشم متورم می شود، فرد احساس پری و فشار در چشم می کند و دید رنگی مشکل می شود.

چه چیزی باعث خونریزی چشم می شود؟

خونریزی از چشم به دلایل مختلفی رخ می دهد و نمی توان آن را یک علت واحد در نظر گرفت. در اینجا به دلایل خونریزی چشم می پردازیم.

چشم هایی که از گرد و غبار خون می گیرند

اجسام کوچک خارجی و گرد و غباری که وارد چشم می شوند باعث می شوند ناخودآگاه دست هایمان را به سمت چشم ها حرکت دهیم و آنها را بمالیم. در نتیجه این اصطکاک، رگ های خونی واقع در زیر ملتحمه ممکن است آسیب ببینند و باعث خونریزی خفیف شوند. در اثر این خونریزی چشم قرمز می شود اما قرمزی بعد از چند ساعت یا چند روز از بین می رود.

خونریزی چشم ناشی از تلاش برای بهتر دیدن

افرادی که به جایی نگاه می کنند و روی یک نقطه تمرکز می کنند تا اشیا را بهتر ببینند، در واقع به رگ های خونی فشار می آورند. فشار ایجاد شده در سیاهرگ ها باعث پارگی یا پارگی آنها و خونریزی می شود.

خونریزی از چشم به دلیل گریه در گردن

گریه و فشار آوردن به چشم در اثر ترشح اشک باعث سوزش و قرمزی چشم می شود. در واقع، رگ های خونی زیر ملتحمه به دلیل گریه ملتهب می شوند و باعث تغییر رنگ ملتحمه می شوند.

خونریزی چشم در اثر بلند کردن اجسام سنگین

بلند کردن اجسام سنگین که خارج از توانایی فرد است، علاوه بر ایجاد فشار بر مهره های ستون فقرات و درد در عضلات، باعث فشار مضاعف به رگ های خونی چشم نیز می شود.

خونریزی چشم به دلیل آلرژی

آلرژن ها یا آلرژن ها باعث واکنش بدن می شوند. این واکنش ها عبارتند از عطسه، سرفه، آبریزش چشم و بینی و قرمزی چشم. خونریزی ناشی از آلرژی یک عارضه خفیف است و پس از چند روز با مصرف آنتی هیستامین ها و دوری از مواد حساسیت زا برطرف می شود.

خونریزی چشم به دلیل تغییر فشار چشم

افزایش فشار چشم باعث گشاد شدن و پارگی عروق خونی زیر ملتحمه می شود. فشار چشم به دلایل زیر افزایش می یابد.

با هواپیما یا ترن هوایی به ارتفاع بالا بروید

انجام یوگا و فشار دادن به چشم ها با بستن چشم های طولانی مدت

خونریزی چشم به دلیل فشار خون بالا

فشار خون بالا در سیاهرگ ها عارضه خطرناکی است که باعث آسیب های قلبی عروقی در بدن می شود. علاوه بر این، فشار خون بالا بر مغز، کلیه ها و حتی چشم ها تأثیر می گذارد. این وضعیت به ساختارهای رگ های خونی چشم مانند شبکیه و ملتحمه آسیب می رساند و حتی می تواند بر بافت عدسی که رگ های خونی ندارد نیز تأثیر بگذارد. خونریزی شبکیه چشم به دلیل فشار خون بالا در صورت عدم درمان می تواند بینایی فرد را از بین ببرد.

خونریزی چشم به دلیل مشکلات گوارشی

اختلالات دستگاه گوارش مانند استفراغ، گرفتگی شکم و مسمومیت غذایی یکی دیگر از علل خونریزی و پارگی رگ های خونی در چشم است.

خونریزی چشم به دلیل دیابت

خونریزی چشم دیابتی به دلیل قند خون بالا ایجاد می شود. در دیابت، بدن توانایی استفاده و سوزاندن قند خون را ندارد، بنابراین قند خون بالا باعث تورم و آسیب شبکیه می شود. عدم کنترل قند خون می تواند باعث رتینوپاتی دیابتی شود که در آن رگ های خونی اضافی در شبکیه رشد می کنند و خونریزی از این رگ ها حتی می تواند بینایی چشم را از بین ببرد.

تزریق داخل چشمی برای افراد مبتلا به دیابت

گروهی از افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی نیاز به تزریق داخل چشمی دارند. در این روش از پیاز خونریزی چشم در پشت شبکیه برای بهبود عوارض عروقی و التهابی چشم استفاده می شود.

آیا خونریزی چشم و کرونا مرتبط هستند؟

کووید 19 عامل ویروسی بیماری کرونا است که اخیراً تعداد زیادی از مردم را در قالب یک بیماری همه گیر مبتلا کرده و باعث مرگ و میر بسیاری شده است. کرونا یک بیماری تنفسی است و با علائمی شبیه سرماخوردگی ظاهر می شود. افراد مبتلا به کرونا تب و لرز، خستگی، بدن درد، سردرد، گلودرد و اسهال دارند. بین 1 تا 3 درصد بیماران نیز به دلیل خونریزی چشم قرمز دارند.

چگونه علت خونریزی چشم را تشخیص دهیم؟

تشخیص علت خونریزی چشم توسط پزشک انجام می شود. اولین قدم پزشک جمع آوری شرح حال بیمار است. برای این کار پزشک سوالات زیر را از بیمار می پرسد.

از چه زمانی چشم ها قرمز شده اند؟

آیا تا به حال چشم های قرمز داشته اید؟

آیا دارو مصرف می کنید یا از بیماری خاصی رنج می برید؟

آیا چشم شما آسیب دیده است؟

پس از جمع بندی پاسخ به سوالات بالا، چشم پزشک فشار خون بیمار را اندازه گیری کرده و چشم را معاینه می کند. معاینه چشم با گشاد کردن مردمک با قطره های چشمی، سونوگرافی چشم و سی تی اسکن انجام می شود.

راه های درمان خونریزی چشم چیست؟

خونریزی چشم اگر همراه با درد نباشد و نیاز به درمان تخصصی نداشته باشد عارضه خطرناکی نیست، با این حال می توان برای تسریع در درمان اقداماتی انجام داد.

درمان های خانگی برای خونریزی چشم

بدون مشورت با پزشک می توانید خونریزی چشم را در خانه درمان کنید. روش های زیر برای کاهش خونریزی خفیف و رفع قرمزی چشم پیشنهاد می شود.

درمان خونریزی چشم با کمپرس سرد

کمپرس سرد می تواند خونریزی را تسکین دهد و قرمزی چشم را از بین ببرد. در این روش یک تکه یخ را داخل پلاستیک گذاشته و روی چشم های بسته قرار دهید یا یک قاشق را به مدت 15 دقیقه در فریزر قرار دهید و پس از سرد شدن روی چشم های بسته فشار دهید. البته فشار باید خیلی کم باشد و آسیب بیشتری به چشم وارد نکند و فقط سرما را منتقل کند.

درمان خونریزی چشم با خیار

خیار یکی از درمان های گیاهی موثر برای کاهش التهاب و قرمزی چشم است. برای استفاده از این روش، برش های خیار را آماده کنید، دراز بکشید، چشمان خود را ببندید و برش های خیار را روی چشمان خود قرار دهید. این کار را به مدت 15 دقیقه انجام دهید.

درمان خونریزی چشم با چای سبز

چای سبز گیاهی است که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. چکاندن چند قطره در چشم می تواند التهاب و خونریزی چشم را درمان کند. پس مقداری چای سبز تهیه کنید و پس از خنک شدن دو قطره از آن را در چشم بریزید و چشمان خود را به مدت 10 دقیقه بسته نگه دارید.

روش دیگر استفاده از چای کیسه ای است. چای سبز کیسه ای را به مدت نیم ساعت در فریزر قرار دهید تا خنک شود سپس آن را خارج کرده و به مدت نیم ساعت روی پلک بسته قرار دهید.

درمان خونریزی چشم با گلاب

گلاب خاصیت ضد باکتریایی دارد و در درمان مشکلات چشم و پوست موثر است. استفاده از آن در داخل چشم می تواند مشکلات و آسیب ها را افزایش دهد، بنابراین توصیه می کنیم پنبه آغشته به گلاب را به مدت 15 دقیقه روی پلک بسته قرار دهید. این روش را دو بار در روز صبح و عصر انجام دهید.

درمان خونریزی چشم با شیر

استفاده از پنبه آغشته به شیر روی پلک های بسته نیز یک درمان فوری برای خونریزی چشم است. زمانی که چشم ها ملتهب هستند می توانید از این روش استفاده کنید.

درمان خونریزی چشم با آب گل یاسمن

گل یاس، خونریزی داخل چشم را تسکین می دهد. برای استفاده باید چند گل یاس را به مدت 10 ساعت در یک لیوان بریزید و پس از این مدت گل ها را بردارید و چند قطره آب در چشم بریزید. این روش را سه بار در روز و هر بار دو قطره در چشم انجام دهید.

درمان دارویی برای خونریزی چشم

پزشک برای از بین بردن خونریزی از قطره فنیل افرین استفاده می کند که خفیف است و فقط چشم را قرمز می کند. در مواردی که علت آن بیماری های دیگری مانند فشار خون یا دیابت باشد، برای کنترل این بیماری ها دارو می دهد. قطره های تسکین دهنده درد یا آنتی بیوتیک ها برای کنترل عفونت چشم از دیگر داروهایی هستند که در صورت لزوم تجویز می شوند.

در برخی موارد، مجرای اشک یا بخشی از چشم ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

کسانی که خونریزی چشم دارند چه داروهایی را نباید استفاده کنند؟

استفاده از برخی داروها باعث تشدید خونریزی می شود. بنابراین برای جلوگیری از خونریزی چشم نباید از داروهای زیر استفاده کنید.

چگونه از خونریزی چشم جلوگیری کنیم؟

با اقدامات و روش های ساده می توان از خونریزی چشم جلوگیری کرد.

قبل از رفتن به رختخواب لنز را از چشم خود خارج کنید.

از لنزهای آلوده استفاده نکنید و حتما آن را استریل کنید.

با دست های آلوده به چشمان خود دست نزنید.

فشار خون و قند خون را کنترل کنید.

هنگام خواب سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهید.

در صورت خونریزی چشم چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خونریزی چشم عارضه ای است که پس از چند روز از بین می رود. اما اگر قرمزی چشم در این مدت از بین نرفت و با آسیب ها و علائم زیر همراه شد، باید با پزشک متخصص مانند بیماری های سطح چشم یا متخصص بیماری های قرنیه و خارج چشمی مشورت کنید.

آسیب و آسیب فیزیکی به چشم.

بیمار سابقه فشار خون بالا دارد.

تغییرات بینایی مانند تاری دید یا دوبینی

قرمزی در هر دو چشم به طور همزمان ظاهر می شود.

چشم ها به لمس حساس می شوند.

کبودی یا تورم چشم.

درد چشم همراه با خونریزی احساس می شود.

استفاده از سایت و اپلیکیشن پذیرش 24 ساعته بسیار ساده است و برای همه قابل استفاده است. اگر مشکل خونریزی چشم دارید و نمی توانید به صورت حضوری با پزشک مشورت کنید، می توانید از طریق بستر مشاوره آنلاین 24 ساعته به صورت آنلاین با چشم پزشک مشورت کنید و از راه های درمان این عارضه مطلع شوید.

چت آنلاین با چشم پزشک

3.3/5 (15 نظر)

علل، علائم و درمان های طبیعی برای لکه های خونی در چشم

قرمزی یا خون در چشم ممکن است ناشی از التهاب یا پارگی رگ های خونی باشد، عارضه ای به نام خونریزی زیر ملتحمه. ملتحمه یک لایه شفاف نازک است که سطح داخلی پلک ها و سفیدی چشم را می پوشاند.

در ملتحمه چشم مقادیر زیادی رگ های خونی کوچک، گلبول های سفید و رشته های عصبی وجود دارد. این عروق شکننده هستند و به راحتی پاره می شوند و باعث خونریزی در زیر ملتحمه می شوند.

خونریزی زیر ملتحمه معمولا به صورت یک طرفه اتفاق می افتد و شروع ناگهانی دارد، بنابراین بیمار بسیار نگران است و بلافاصله با پزشک مشورت می کند. اگرچه ظاهر این خونریزی بسیار نگران کننده است، اما در بیشتر موارد مشکل جدی وجود ندارد و پس از 1 تا 2 هفته خود به خود بهبود می یابد.

هر فردی ممکن است به این عارضه مبتلا شود، اما افراد مبتلا به فشار خون و دیابتی ها بیشتر در معرض آن هستند.

علل و علل لکه خون در چشم

فعالیت های خاصی که به چشم ها فشار می آورند باعث پارگی رگ های خونی سطح چشم می شوند، از جمله:

مالش چشم:

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است چشمان خود را مالش دهید، تحریکات کوچکی مانند گرد و غبار می تواند باعث شود که چشمان خود را حتی بدون فکر کردن مالش دهید.

اگر چشمان شما خشک است، ممکن است چیزی وجود داشته باشد که باعث شود آنها را بمالید تا احساس خوبی داشته باشید. هنگامی که دست های شما با چشم تماس پیدا می کند، هر نوع میکروب موجود در چشم را منتقل می کند که می تواند منجر به پارگی شود، رگ های خونی.

برای دید بهتر تلاش کنید:

هر گونه فشار و فشار روی چشم ها می تواند باعث پارگی رگ های خونی شود. اگر برای دیدن اشیا از عینک استفاده می‌کنید و آن را در دسترس ندارید، ممکن است به چشمان خود فشار بیاورید تا بهتر ببینند و باعث آسیب جزئی به چشم شوید. … و رگ های خونی را پاره می کند.

برای عطسه کردن:

بدن ما ذاتاً به یکدیگر متصل است و گاهی اوقات هنگامی که به شدت عطسه می کنیم می تواند باعث پارگی رگ های خونی در چشم شود. آلرژی، سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند منجر به عطسه شود که خطر پارگی عروق را افزایش می دهد.

سرفه:

وقتی به هر دلیلی سرفه می کنیم، می تواند باعث پارگی رگ های خونی شود. فشار ناشی از سرفه‌های شدید نیز می‌تواند بر رگ‌های خونی چشم تأثیر بگذارد.

بالا آوردن:

اگرچه استفراغ یکی از چیزهای غیرعادی است که همیشه اتفاق نمی افتد، اما چیزی است که همه ما در طول زندگی خود تجربه کرده ایم.

مشکلات معده، مصرف زیاد الکل، تهوع صبحگاهی و مسمومیت غذایی می تواند باعث استفراغ شود که می تواند فشار زیادی به چشم ها وارد کند یا حتی رگ های خونی را پاره کند.

گریه کردن:

متأسفانه در زندگی مواقعی داریم که احساس خستگی و درماندگی می کنیم و اغلب با گریه غم و اندوه خود را تسکین می دهیم که می تواند باعث پارگی رگ های چشم شود.

افزایش فشار روی چشم:

افزایش فشار روی چشم اغلب باعث پارگی رگ های خونی می شود. سوار شدن بر ترن هوایی، ماندن در وضعیت یوگا برای مدت طولانی یا حتی فشار زیاد در هواپیما می تواند فشار را در چشم افزایش دهد و باعث پارگی رگ های خونی چشم شود.

فشار خون پایین:

فشار خون پایین می تواند باعث آسیب جدی به شریان های بدن شود. فشار خون می تواند در قسمت های خاصی از بدن مسدود شود. این یکی از جدی ترین شرایطی است که باعث پارگی رگ های خونی در چشم می شود.

در واقع، اگر متوجه چنین شرایطی شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در بیشتر موارد هیچ نشانه ای از پارگی رگ در چشم وجود ندارد و در بیشتر مواقع با دیدن خون روی سفیدی چشم متوجه آن خواهید شد. بسیار نادر است که پارگی این رگ با درد همراه باشد. ممکن است یک احساس سوزش خفیف وجود داشته باشد، اما چیز جدی نیست و همه شما واقعا احساس می کنید که این فقط یک ناراحتی عمومی است.

علائم پارگی و پارگی عروق بسیار واضح است. یک ناحیه قرمز روشن وجود دارد که به طور معمول وجود ندارد. در این موارد، رگ‌های خونی معمولاً به یک ناحیه محدود می‌شوند. اما مواردی وجود دارد که کل چشم ممکن است خونریزی کند.

در طول 24 ساعت اول این قسمت بزرگتر است، اما در پایان روز اول به آرامی شروع به کاهش می کند و در نهایت جذب می شود.

در صورت خونریزی زیر ملتحمه چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

اگر خونریزی زیر ملتحمه با شرایط زیر همراه باشد، باید با چشم پزشک مشورت کنید:

سابقه فشار خون

سابقه اختلالات لخته شدن خون

درد شدید

تغییرات بینایی مانند تاری دید، دوبینی

آسیب به چشم و سر

خونریزی همزمان در هر دو چشم

اگر از این مشکل احساس درد کردید، ممکن است بخواهید به چشم پزشک مراجعه کنید. اگر علائم شما پس از چند روز بهبود نیافت و بدتر شد، نشانه مشکل جدی تری است.

هنگامی که به چشم پزشک مراجعه می کنید، او سابقه پزشکی شما را در نظر می گیرد. او در مورد هر نوع دارویی که استفاده می کنید یا مشکلات چشمی که داشته اید از شما می پرسد و ممکن است فشار خون شما را اندازه گیری کند.

اگر زخم چشم داشته اید، احتمالاً برای تشخیص بهتر نیاز به آزمایش دارید. پس از معاینه و آزمایشات، تشخیص کامل انجام می شود، اگر مشکل جدی تر باشد، ممکن است به متخصص ارجاع دهید. اگر آسیب جدی وجود نداشته باشد، می توانید به سرعت آنها را درمان کنید.

8 درمان خانگی برای شکستگی رگ های خونی چشم و خونریزی زیر ملتحمه چشم:

در ادامه این قسمت از سلامت مرطوب و با بررسی علل و علائم خطرناک خونریزی زیر ملتحمه چشم، به سراغ روش‌های طبیعی و خانگی برای رفع آن می‌رویم.

1_ خیار برای رفع لکه خون در چشم:

خیار خاصیت طراوت بخش و تسکین دهنده دارد. برای استفاده ابتدا خیار را برش داده و به مدت 1 ساعت در فریزر قرار دهید.

خیار تازه را بیرون بیاورید، دو تکه بردارید و روی پلک های بسته بگذارید و بعد از 15 دقیقه آن ها را بردارید. این عمل را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

2_ درمان لکه خون در چشم با تکه های یخ:

سرماخوردگی سریع ترین و موثرترین راه برای خلاص شدن از شر خونریزی ناشی از پارگی رگ های خونی چشم است. استفاده از یخ جریان خون را کاهش می دهد و رگ های خونی را راحت تر می کند.

اما مراقب باشید که یخ را مستقیماً به چشم نزنید. آن را در یک حوله یا پارچه نازک قرار دهید و چند دقیقه آن را روی پلک های بسته قرار دهید. این درمان را چندین بار در طول روز تکرار کنید.

3_ رفع لکه خون در چشم با گل یاسمن:

حدود 10 گل یاس را برداشت کنید و در یک گلدان آب استریل بریزید و بگذارید حدود 10 تا 12 ساعت خیس بخورد.

سپس 2 تا 4 قطره از این محلول را با استفاده از قطره چکان در چشمان خود بریزید، این کار را 3 بار در روز انجام دهید.

4_ زغال اخته برای ازبین بردن لکه خون در چشم:

زغال اخته بهترین منبع آنتی اکسیدان است که در تقویت دیواره چشم بسیار مفید است. همچنین سایر عملکردهای چشم را تقویت می کند. به سادگی آب زغال اخته را هر روز بنوشید تا زمانی که علائم شما ناپدید شوند.

5_رفع لکه خون در چشم با قاشق:

یک قاشق چای خوری را بشویید و در فریزر بگذارید و بعد از یک ساعت بیرون بیاورید و روی پلک بسته قرار دهید تا به دمای طبیعی برسد.

6_چای کیسه ای برای لکه خون در چشم:

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است و زمانی که سرد است اثر خنک کنندگی روی چشم دارد.

دو عدد چای کیسه ای بردارید و بشویید و به مدت 10 دقیقه در فریزر قرار دهید. بعد از نیم ساعت آن ها را روی پلک های بسته قرار دهید، 15 دقیقه صبر کنید و دور بیندازید.

7_درمان لکه خون در چشم با گلاب:

گلاب نه تنها ضد باکتری است، بلکه خاصیت خنک کنندگی نیز دارد. در این صورت دو تکه پنبه را در گلاب خیس کنید سپس روی پلک های بسته قرار دهید و پس از 15 دقیقه دور بیندازید، این عمل را چند بار در روز تکرار کنید.

8_ شیر سرد برای از بین بردن لکه خون در چشم:

همچنین یک درمان فوری خانگی بسیار خوب است. پد پنبه ای را به شیر سرد آغشته کنید و روی پلک های بسته بمالید و بعد از 15 دقیقه دور بیندازید.

خونریزی چشم معمولاً به معنای خونریزی یا پارگی رگ خونی در زیر سطح خارجی چشم است. سفیدی چشم ممکن است قرمز یا خون آلود به نظر برسد، یا ممکن است لکه‌ها یا نواحی قرمزی در چشم داشته باشید. یکی از انواع کمتر شایع خونریزی چشم می تواند در قسمت میانی و رنگی چشم رخ دهد. خونریزی عمیق تر یا پشت چشم گاهی اوقات می تواند باعث قرمزی چشم شود. خونریزی چشم به دلایل مختلفی رخ می دهد. بسته به محل خونریزی، در صورت عدم درمان می تواند بی ضرر باشد یا منجر به عوارض شود. اگر فکر می کنید ممکن است خونریزی چشم داشته باشید، باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

اکثر خونریزی های چشمی بی ضرر هستند و به دلیل پارگی رگ های خونی کوچک در قسمت بیرونی چشم ایجاد می شوند. علت خونریزی چشم همیشه مشخص نیست. خونریزی در مردمک و عنبیه که هایفما نامیده می شود، نادر است اما می تواند جدی تر باشد. خونریزی عمیق‌تر چشم معمولاً قابل مشاهده نیست و ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای مانند دیابت باشد.

انواع خونریزی چشم

سه نوع اصلی خونریزی چشم وجود دارد:

خونریزی زیر ملتحمه

سطح خارجی شفاف چشم ملتحمه و قسمت سفید چشم را می پوشاند. ملتحمه حاوی رگ های خونی ریز و ظریفی است که معمولاً نمی توانید آنها را ببینید. خونریزی ملتحمه زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی نشت کند. این زمانی است که خون در یک رگ خونی یا بین ملتحمه و قسمت سفید چشم گیر می کند. در این حالت رگ خونی بسیار قابل مشاهده است یا باعث ایجاد لکه قرمز روی چشم می شود. این نوع خونریزی شایع است و معمولاً باعث درد و بینایی نمی شود. احتمالاً برای خونریزی زیر ملتحمه نیازی به درمان نخواهید داشت. معمولا بی ضرر است و در عرض یک هفته از بین می رود.

علائم خونریزی زیر ملتحمه عبارتند از:

پری در چشم

قرمزی در قسمت سفید چشم

چشم تحریک یا تحریک شده است.

هایفما

این حالت به عنبیه و مردمک که قسمت رنگی و سیاه اطراف چشم است، خونریزی می کند. هایفما زمانی رخ می دهد که خون بین عنبیه، مردمک و قرنیه جمع می شود. قرنیه لایه شفاف گنبد چشم است که شبیه یک لنز تماسی داخلی است. هایفما معمولا زمانی رخ می دهد که عنبیه یا مردمک چشم آسیب دیده یا پاره شود. این نوع خونریزی کمتر شایع است و می تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. هایفما می تواند تا حدی یا به طور کامل دید را مسدود کند. در صورت عدم درمان، این آسیب های چشمی می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. تفاوت اصلی بین هایفما و خونریزی زیر ملتحمه این است که هایفما معمولاً دردناک است.

علائم هایفما عبارتند از:

چشم درد

حساسیت به نور

تاری یا مسدود شدن دید

خون قابل مشاهده در جلوی عنبیه، مردمک یا هر دو

ادامه مطلب: التهاب چشم

انواع عمیق تر خونریزی

خونریزی داخل یا پشت چشم معمولاً روی سطح قابل مشاهده نیست. رگ های خونی آسیب دیده یا شکسته و سایر عوارض می توانند باعث خونریزی داخل کره چشم شوند. انواع خونریزی عمیق عبارتند از:

خونریزی زیر شبکیه

زجاجیه، در مایع چشم

زیر ماکولا که بخشی از شبکیه است.

علائم خونریزی عمیق تر در چشم عبارتند از:

تاری دید

التهاب چشم

شناورها را ببینید

احساس فشار یا پری در چشم

بینایی مایل به قرمز است.

دیدن جرقه های نور، معروف به فتوپسی

برای مراجعه فوری به چشم پزشک، اکنون کلیک کنید.

علل خونریزی چشم

خونریزی چشم به وضعیتی اطلاق می شود که در آن خون از رگ های چشم نشت می کند. این می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، زیرا چشم دارای عروق بسیار حساسی است و معمولاً به سرعت تشخیص داده می شود. برخی از علل شایع خونریزی چشم عبارتند از:

ضربه یا آسیب:

ضربه یا آسیب به چشم می تواند باعث پارگی رگ های خونی و خونریزی شود. این می تواند در نتیجه ضربه مستقیم به چشم، افتادن، استفاده از لنزهای تماسی، تصادفات یا فعالیت های ورزشی شدید رخ دهد.

عفونت چشم:

برخی از عفونت های چشمی مانند کراتیت (التهاب قرنیه) و ملتحمه (التهاب ملتحمه) می توانند باعث خونریزی در چشم شوند.

بیشتر بخوانید: چشم صورتی در نوزادان

درمان های دارویی:

برخی داروها می توانند باعث خونریزی سریعتر چشم شوند. به عنوان مثال، داروهای ضد پلاکت، رقیق کننده های خون و برخی از داروهای چشمی می توانند رگ های خونی را ضعیف کرده و باعث خونریزی شوند. برخی از رقیق کننده های خون که برای درمان و پیشگیری از لخته شدن خون استفاده می شوند عبارتند از:

هپارین

دابیگاتران (پراداکسا)

ریواروکسابان (Xarelto)

وارفارین (کومادین، جانتوون)

داروهای بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و مکمل های طبیعی نیز می توانند خون را رقیق کنند. در صورت مصرف هر یک از موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

سیر

آسپرین

اره نخل

ویتامین E

گل مغربی

جینکو بیلوبا

ایبوپروفن (ادویل)

ناپروکسن (Aleve)

داروهای مورد استفاده برای درمان برخی عفونت های ویروسی نیز با خونریزی چشم مرتبط است.

بیماری های عروقی:

بیماری های عروقی مانند فشار خون بالا (فشار خون بالا) و تصلب شرایین (انسداد رگ قلب) و حتی دیابت می توانند به رگ های چشم آسیب رسانده و باعث خونریزی شوند.

سایر شرایطی که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد یا رگ های خونی چشم را ضعیف یا آسیب برساند عبارتند از:

آنوریسم

مولتیپل میلوما

سندرم ترسون

رتینوپاتی دیابتی

آمیلوئیدوز ملتحمه

پارگی یا جدا شدن شبکیه

رتینوپاتی سلول داسی شکل

انسداد ورید مرکزی شبکیه

دژنراسیون ماکولا

جداشدگی زجاجیه خلفی، که تجمع مایع در پشت چشم است.

آترواسکلروز که شامل شریان های سخت یا باریک می شود.

بیشتر بخوانید: پماد چشم اریترومایسین

دسترسی ساده تر و سریعتر به چشم پزشک، روی لینک کلیک کنید.

خونریزی چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

یک اپتومتریست یا چشم‌پزشک می‌تواند چشم را معاینه کند تا مشخص کند که چه نوع خونریزی چشمی دارید. آزمایشات زیر نیز می تواند به تعیین علل خونریزی چشم کمک کند:

آزمایش فشار خون

سونوگرافی برای دیدن داخل و پشت چشم

سی تی اسکن برای بررسی آسیب اطراف چشم

گشاد شدن مردمک با استفاده از قطره چشم برای باز کردن آن

آزمایش خون برای بررسی شرایط زمینه ای که ممکن است باعث عوارض چشمی شود.

ادامه مطلب: انواع ترشحات چشمی

چه زمانی باید با چشم پزشک مشورت کرد؟

علائم مرتبط با خونریزی چشم می تواند متفاوت باشد و به علت اصلی خونریزی و شدت آن بستگی دارد. در زیر برخی از علائم رایجی که ممکن است همراه با خونریزی چشم باشد آورده شده است:

خونریزی: خود خونریزی چشم علامت اصلی مرتبط با آن است. ممکن است خفیف و محدود به یک لکه خونی باشد یا شدیدتر و گسترده تر باشد.

درد و ضعف: در برخی موارد، خونریزی چشم ممکن است با درد و ضعف همراه باشد. درد ممکن است به صورت سوزش یا خارش در ناحیه خونریزی احساس شود.

قرمزی و التهاب: خونریزی چشم ممکن است با قرمزی و التهاب در ناحیه خاصی از خونریزی همراه باشد. چشم ممکن است قرمز و متورم به نظر برسد و باعث درد و سوزش در ناحیه شود.

کاهش بینایی: در برخی موارد، خونریزی چشم ممکن است با کاهش دید یا افزایش حساسیت به نور همراه باشد. این ممکن است به دلیل تأثیر خونریزی روی قرنیه یا سایر قسمت های چشم باشد.

اشک ریزش: خونریزی چشم ممکن است با اشک همراه باشد. این ممکن است به دلیل تحریک رگ های چشم و افزایش اشک ناشی از خونریزی باشد.

علائم دیگر: در برخی موارد، خونریزی چشم ممکن است با علائم اضافی دیگری مانند سردرد، حالت تهوع، استفراغ، کبودی و التهاب اطراف چشم، شناور شدن یا فلاش نور، تاری یا دوتایی دید و تغییر رنگ چشم همراه باشد.

برای هرگونه خونریزی چشم یا سایر علائم چشمی با چشم پزشک مشورت کنید. هرگز تغییرات چشم یا بینایی خود را نادیده نگیرید. همیشه چشمان خود را چک کنید. حتی عفونت های جزئی چشم در صورت عدم درمان می توانند جدی شوند یا منجر به عوارض شوند.

اگر علائم خونریزی چشم را تجربه کردید، سریع و فوری با چشم پزشک آنلاین مشورت کنید.

درمان خونریزی چشم

درمان خونریزی چشم بستگی به علت آن دارد. خونریزی های زیر ملتحمه معمولا جدی نیستند و بدون درمان برطرف می شوند.

درمان پزشکی:

اگر یک بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا دارید، پزشک برای کنترل آن دارو تجویز می کند.

هایفما و خونریزی چشمی جدی تر ممکن است نیاز به درمان مستقیم داشته باشد. پزشک ممکن است قطره های چشمی را در صورت لزوم برای خونریزی چشم تجویز کند:

قطره اضافی برای خشکی چشم

قطره چشمی استروئیدی برای التهاب

انواع قطره های چشمی بی حس کننده برای درد

قطره چشم آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی

قطره چشم ضد ویروسی برای عفونت ویروسی

ممکن است لازم باشد از محافظ ویژه یا چسب چشمی برای محافظت از چشمان خود در زمان بهبودی خونریزی استفاده کنید.

برای بررسی خونریزی و سلامت چشم به چشم پزشک مراجعه کنید. احتمالا فشار چشم را اندازه می گیرند. فشار خون بالا می تواند منجر به سایر بیماری های چشمی مانند گلوکوم شود.

درمان خانگی:

اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید، آنها را بردارید و تا زمانی که چشم پزشک به شما اجازه ندهد، استفاده از آن را متوقف کنید. چندین کار وجود دارد که می توانید در خانه برای کاهش خونریزی خود انجام دهید:

استراحت کافی داشته باشید.

از فعالیت بدنی بیش از حد خودداری کنید.

به طور منظم معاینه چشم و چشم داشته باشید.

لنزهای تماسی را اغلب تمیز و تعویض کنید.

از خوابیدن با لنزهای تماسی خودداری کنید.

قطره های چشمی یا سایر داروها را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

فشار خون را به طور منظم با مانیتور خانگی چک کنید.

سر خود را روی یک بالش قرار دهید تا به تخلیه چشم کمک کند.

پیش آگهی خونریزی چشم

خونریزی چشمی ناشی از خونریزی های زیر ملتحمه معمولاً در عرض 2 تا 3 هفته برطرف می شود. ممکن است متوجه شوید که چشم ابتدا قرمز و قهوه ای و سپس زرد می شود. این کاملاً رایج است و می تواند چندین بار اتفاق بیفتد. هایفما و سایر انواع عمیق‌تر خونریزی چشم ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد و بهبودی طولانی‌تر طول بکشد. این بیماری های چشمی کمتر شایع هستند. در صورت مشاهده علائم خونریزی به پزشک مراجعه کنید. درمان دقیق و نظارت بر یک بیماری زمینه ای مانند فشار خون بالا و دیابت می تواند به جلوگیری از خونریزی کمک کند.

بیشتر بخوانید: لکه های سفید روی چشم

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا