چرا ترس از مرگ و مویه بر آن

– پدر ملت: ماهانداس کارامچاند گاندی یا مهاتما گاندی رهبر معنوی و سیاسی سرخپوستان در راه آزادی و استقلال از استعمار* امپراتوری بریتانیا بود که در سال 1869 در گجرات متولد شد و در سال 1948 توسط یک هندو رادیکال ترور شد. در دهلی نو، ترور شد. گاندی که به دلیل فلسفه عدم خشونت، مدارا و مقاومت بدون خشونت در سراسر جهان مشهور و تأثیرگذار بود، فارغ التحصیل حقوق از کالج لندن بود. او پس از رهبری مبارزات آزادی و تشکیل کنگره ملی هند در سال 1918 به یک چهره ملی در هند تبدیل شد و هندی ها به او لقب مهاتما یا روح بزرگ دادند و پس از آن او را “باپو” یا “پدر ملت” می نامند. . او را پدر هند مدرن می دانند. – مبارزه بدون خشونت علیه خشونت: گاندی با استفاده از روش خشونت پرهیز و نافرمانی مدنی توانست گام بسیار موثری در جهت استقلال هند بردارد و دست امپراتوری بریتانیا را از هند کوتاه کند. روش و مبارزات غیرخشونت آمیز او به مستعمرات دیگر سرایت کرد و ملت های دیگر را تشویق و ترغیب کرد تا خود را از استعمار رها کنند. گاندی علاوه بر شخصیت سیاسی و فعالیت های ضد استعماری، به عنوان یک پدر معنوی و فعال اجتماعی نیز شناخته می شود و آموزه های اخلاقی و معنوی او توجه عمومی را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. – درباره مرگ و فراتر از آن: گاندی معتقد بود که مهمترین نبرد و تلاش او غلبه بر شیاطین درونی، ناامنی ها و ترس هاست. یکی از مهم ترین ترس هایی که در زندگی ما را به خود مشغول می کند ترس از مرگ است که گاهی اوقات فلج کننده و ناامید کننده می شود. اندیشیدن به مرگ و یادآوری آن گاهی بدن انسان را می لرزاند و می تواند نیرو، فعالیت و برنامه ریزی را از او بگیرد. گاندی در «چرا از مرگ بترسی؟» او در نوشته ها و نامه های کوتاهی برای آشنایان که عزیزی را از دست داده اند، به مسئله مرگ و فلسفه آن می پردازد و فراتر از مرگ، به مسئله زندگی و ارزش آن می پردازد. – وداع با ترس از مرگ: گاندی با «چرا ترس از مرگ و مو بر آن؟» قصد دارد به مخاطب کمک کند تا برای همیشه از ترس مرگ خلاص شود و سردرگمی و اضطرابی را که خاطره مرگ خود و عزیزان برای انسان به ارمغان می آورد فراموش کند. گاندی مرگ را خدای ترس و وحشت نمی داند، بلکه فرشته شفقت و مهربانی می داند و به ما توصیه می کند که نه تنها از آن دوری کنیم، بلکه با چهره ای خندان با آن روبرو شویم و به هنگام مرگ از آن استقبال کنیم. گاندی غم و اندوه دوری ناشی از مرگ عزیزان را ناشی از نادانی و خودخواهی خود ما می داند. انتشارات صوتی آوانامه با همکاری گروه انتشارات قاقنوس نسخه صوتی کتاب «چرا از مرگ و مو بر آن بترسی؟» اثر مهاتما گاندی با ترجمه شهرام نقشبریزی با صدای «امید تقوی» تولید و منتشر کرد.

ادامه…

پوند ایران

در میان تمام ترس هایی که در زندگی زمینی ما را احاطه کرده است، می توان گفت که شدیدترین و فلج کننده ترین ترس از مرگ است. در بیشتر موارد، تنها فکر مرگ برای ایجاد لرز در ستون فقرات شما کافی است. این فکر آنقدر برای منطق و عقل مضر است که دیگر نمی توانیم این حقیقت را بفهمیم که مرگ پایان همه چیز نیست، بلکه ورودی معبدی است که به زندگی جدید منتهی می شود. این دنیا پر از جفت متضاد است. جایی که نور هست، تاریکی هم هست. جایی که آفتاب هست، سایه هم هست. و همانطور که شب ناگزیر از پس روز می آید، مرگ نیز پس از زندگی فرا می رسد. از نظر گاندی تولد و مرگ دو روی یک سکه و دو جنبه متفاوت از یک پدیده هستند. حال که حقیقت پشت هر دو یک حقیقت است، چگونه شایسته است که انسان هنگام تولد شاد و در هنگام مرگ غمگین باشد؟ این جفت متضاد از ابتدا با ما بوده است. هیچ چیز در این مورد وجود ندارد که ما را شگفت زده یا حتی نگران کند. این پدیده ها در زندگی انسان اجتناب ناپذیر است. حال که دیگر راهی برای گریز از این تضادها وجود ندارد، بهتر است یاد بگیریم به چرخه تولد و مرگ به یک چشم نگاه کنیم و آن را بپذیریم.

کتاب چرا از مرگ بترسیم

مرکز پخش: تهران، خیابان الخبال، خیابان منیری جاوید، کوچه مبین، پلاک 4.

تلفن: 66408640 – 66460099
دورنگار: 66486574
وب سایت: www.qoqnoosp.com
پست الکترونیکی: [email protected]

فروشگاه: تهران، خیابان منیری جاوید، نبش بازارچ کتاب، پلاک 79

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دانيال

سلام! مقاله‌ی چرا ترس از مرگ و مویه بر آن خیلی کامل و جذاب نوشته شده بود. من خیلی چیزها یاد گرفتم و به نظرم همه باید این مطلب رو بخونن. دست مریزاد!

حنانه

سلام دوست من! مقاله‌ت رو خوندم و خیلی جالب بود. به نظرم کاملا درسته که باید روی ترس از مرگ و مویه کار کنیم و بیشتر درک کنیم. از اینکه این موضوع رو مطرح کردی ممنونم.

دکمه بازگشت به بالا