چرا تخمک گذاری ندارم

برخی از خانم هایی که قصد بارداری دارند از من می پرسند که چرا در این ماه ترشحات تخمک گذاری ندارم؟ یعنی این ماه احتمال بارداری وجود نداره؟ آیا تخمک گذاری بدون از دست دادن امکان پذیر است؟آیا می توان بدون کاهش تخمک گذاری باردار شد؟

آیا تخمک گذاری بدون ترشح امکان پذیر است؟

درست است که ترشحات تخمی به تشخیص تخمک گذاری کمک می کند، اما عدم وجود ترشحات به این معنی نیست که تخمک گذاری اتفاق افتاده است. در برخی افراد، ترشحات در طول چرخه تخمک گذاری قابل مشاهده نیستند. زیرا چرخه تخمک گذاری بسته به فرد متفاوت است.

علت عدم ترشح تخمک گذاری

ترشحات زنانه با وضعیت روحی و روانی آنها ارتباط تنگاتنگی دارد. استرس و احساسات ممکن است دلیل عدم ترشح شما باشد.

ترشحات تخمک گذاری یکی از مهم ترین علائم تخمک گذاری است، اما در برخی از زنان این ترشحات قابل تشخیص نیست. اما در زمان تخمک گذاری به اوج خود می رسد. زمان تخمک گذاری معمولا 2 هفته قبل از پریود قبلی اتفاق می افتد. بعد از پایان قاعدگی تا 4-3 روز ترشح وجود ندارد اما پس از این مدت ترشحات چسبناک سفید یا زرد رنگ شروع می شود. کم کم این ترشحات زیادتر، شفاف تر و چسبناک تر می شوند. تا کنون میزان ترشحات در یک روز بسیار زیاد بوده و شبیه سفیده تخم مرغ است که نشان دهنده روند تخمک گذاری است.

این یکی از مهمترین علائم تخمک گذاری است. البته ظاهر این ترشحات در هر خانمی متفاوت است و با سپری شدن دوره قاعدگی میزان این ترشحات افزایش یافته و ظاهر آن ها نیز تغییر می کند. علت این تغییرات افزایش میزان هورمون استروژن است. وقتی این ترشحات چسبناک، لغزنده و شفاف باشند، خطر بارداری بسیار زیاد است. به طور کلی ترشحات از رحم محافظت می کنند اما پس از قاعدگی اجازه ورود اسپرم به کانال زایمان را می دهند. در ادامه به سایر علائم تخمک گذاری می پردازیم.

مقاله پیشنهادی: 8 نشانه موفقیت تخمک گذاری برای تعیین بهترین زمان باروری

علائم تخمک گذاری

دمای بدن را اندازه گیری کنید

یکی دیگر از علائم تخمک گذاری تغییر دمای بدن است. پس از پایان قاعدگی، هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، قبل از خوردن هر چیزی یا انجام هر فعالیتی، ابتدا دمای بدن خود را در یک ساعت مشخص اندازه بگیرید. قبل از تخمک گذاری، ابتدا دمای بدن کاهش می یابد (زیر 37 درجه).

12 ساعت پس از تخمک گذاری، دمای بدن بین 1 تا 4 درجه (بیش از 37 درجه) افزایش می یابد و تا پایان دوره در آنجا باقی می ماند. البته این افزایش گرما را نمی توان احساس کرد و تنها با اندازه گیری با دماسنج قابل درک است.

بهترین زمان بارداری (بیشترین زمان بارداری) 3-2 روز قبل از افزایش دمای بدن و تا 3 روز بعد از آن می باشد. پس از ظاهر شدن علائم تخمک گذاری، بین 1 تا 2 روز طول می کشد تا سطح هورمون پروژسترون افزایش یابد و این افزایش آهسته باعث افزایش دمای بدن نیز می شود. از آنجایی که تخمک تنها 24 ساعت زنده می ماند، لازم است قبل از افزایش دمای بدن باردار شوید. علاوه بر این، با آزمایش‌های تخمک‌گذاری که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند، میزان هورمون‌های بدن و در نتیجه روزهای باروری شما توسط ادرار تعیین می‌شود.

علائم فیزیکی تخمک گذاری

یکی دیگر از علائم تخمک گذاری تغییرات هورمونی است که باعث تغییرات فیزیکی زیر می شود که بین 24 تا 48 ساعت طول می کشد:

درد شکمی که معمولا در سمت تخمک گذاری ایجاد می شود.

سفتی و درد در سینه ها

علائم فیزیکی تخمک گذاری

افزایش وزن به دلیل احتباس آب

تعیین تاریخ تخمک گذاری

اگر سیکل ماهیانه منظمی دارید، به راحتی می توانید زمان و علائم تخمک گذاری را تعیین کنید. به طور معمول، تخمک گذاری 14 روز قبل از شروع پریود شما اتفاق می افتد. دانستن زمان انجام این فرآیند شانس باردار شدن شما را افزایش می دهد. با دنبال کردن مراحل زیر زمان تخمک گذاری خود را تعیین کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری منجر به بارداری می شود. همچنین با اطلاع از اوج بارداری می توان از بارداری ناخواسته جلوگیری کرد.

دوره قاعدگی از روز اول سیکل قاعدگی تا اولین روز سیکل قاعدگی بعدی ادامه دارد. معمولاً دوره قاعدگی بین 28 تا 32 روز طول می کشد. اما باز هم این دوره می تواند کم و بیش طولانی باشد. نیمی از دوره قاعدگی دوره تخمک گذاری است.

به این ترتیب از 3 روز قبل از تخمک گذاری تا 3 روز پس از آن، رابطه جنسی شانس بارداری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اگر سه روز قبل تا سه روز بعد از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید، احتمال بارداری بیشتر است.
اگر دوره های قاعدگی شما متفاوت است، این روش را دنبال کنید. ابتدا طولانی ترین و کوتاه ترین سیکل را در نظر بگیرید، سپس عدد 18 را از کوتاه ترین سیکل قاعدگی کم کنید و این روز را به عنوان اولین روز بارداری خود کم کنید، سپس عدد 11 را از طولانی ترین دوره قاعدگی کم کنید و این روز را مانند آخرین روز بارداری خود در نظر بگیرید. . باروری علائم تخمک گذاری و در نتیجه احتمال بارداری در این روزها رخ می دهد.

فهرست موضوعات این مقاله

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمک از تخمدان آزاد می شود و برای لقاح آماده می شود. عدم تخمک گذاری وضعیتی است که در آن فرد تخمک گذاری نمی کند. این عارضه یکی از علل شایع ناباروری است و می تواند به دلایل مختلفی از جمله عدم تعادل هورمونی، اضافه وزن یا کمبود وزن و سایر مشکلات پزشکی مؤثر بر سیستم تولید مثل رخ دهد.

درمان عدم تخمک گذاری بسته به علت آن متفاوت است. اما این ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی، داروها و لقاح آزمایشگاهی (IVF) برای افرادی باشد که سعی در باردار شدن دارند.

تخمک گذاری چگونه عمل می کند؟

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که مغز هورمونی به نام هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) ترشح می کند. سپس این هورمون باعث می شود که غده هیپوفیز دو هورمون دیگر ترشح کند: هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH).

هورمون محرک فولیکول (FSH) فولیکول های تخمدان (که حاوی تخمک هستند) را برای تولید هورمون استروژن تحریک می کند. این هورمون در ساخت دیواره رحم و آماده سازی آن برای دریافت تخمک بارور شده نقش دارد.

سپس هورمون لوتئینیزه کننده (به نام افزایش LH) ترشح می شود که باعث آزاد شدن تخمک از تخمدان می شود. تخمک به سمت لوله فالوپ حرکت می کند. جایی که لقاح می تواند در حضور اسپرم انجام شود.

هنگامی که تخمک در لوله فالوپ آزاد می شود، لقاح باید در عرض 12 تا 24 ساعت اتفاق بیفتد. پس از این مدت، تخم دیگر زنده نمی ماند. اگر تخمک بارور نشود، سطح هورمون دیگری به نام پروژسترون کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که پوشش داخلی رحم به دلیل عدم نیاز به آن از بین برود. این خونریزی قاعدگی (یا پریود) نامیده می شود.

عدم تخمک گذاری چیست؟

عدم تخمک گذاری وضعیتی در دستگاه تناسلی است که در آن تخمدان ها در طول چرخه قاعدگی تخمک را آزاد نمی کنند. از آنجایی که هیچ تخمکی آزاد نمی شود، لقاح نمی تواند اتفاق بیفتد. عدم تخمک گذاری طولانی مدت (مزمن) می تواند باعث ناباروری شود.

عدم تخمک گذاری اغلب با چرخه های قاعدگی نامنظم همراه است، اما نه همیشه. خونریزی گاهی اوقات در دوره های غیر تخمک گذاری رخ می دهد و می تواند با قاعدگی اشتباه گرفته شود. با این حال، زمانی که خونریزی در طول دوره های تخمک گذاری رخ می دهد، به ندرت به طور منظم رخ می دهد.

عدم تخمک گذاری و ناباروری

زمانی که زوجین نابارور هستند و از ناباروری رنج نمی برند، احتمال بارداری حدود 25 درصد در ماه است. با این حال، حتی زمانی که تخمک گذاری به طور طبیعی اتفاق می افتد، هیچ تضمینی برای باردار شدن زوج وجود ندارد.

وقتی فردی تخمک گذاری می کند، نمی تواند باردار شود. زیرا تخمکی برای بارور شدن وجود ندارد. اگر فردی تخمک گذاری نامنظم داشته باشد، احتمال بارداری کمتری دارد. چون تخمک گذاری کمتر است.

تاخیر در تخمک گذاری باعث تولید تخمک با کیفیت بهتر نمی شود. اما می تواند شانس باروری را نیز کاهش دهد. علاوه بر این، تخمک گذاری نامنظم معمولاً نشان می دهد که مشکلی در سطح هورمون فرد وجود دارد. بی نظمی های هورمونی می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. این مسائل عبارتند از:

سطح غیر طبیعی پروژسترون پایین

عدم وجود مخاط بارور در دهانه رحم

فاز لوتئال کوتاه تر از حد طبیعی است

نازک شدن یا ضخیم شدن آندومتر (پوشش داخلی رحم که در آن تخم بارور شده باید کاشته شود)

چرا زنان چرخه تخمک گذاری را تجربه می کنند؟

چرخه های قاعدگی بدون تخمک گذاری در دو گروه سنی متمایز رایج است:

دخترانی که به تازگی قاعدگی خود را آغاز کرده اند: سال بعد از اولین قاعدگی دختر که به آن پریود می گویند، احتمال سیکل های عدم تخمک گذاری بیشتر است.

زنان نزدیک به یائسگی: زنان 40 تا 50 ساله بیشتر در معرض خطر تغییرات هورمونی هستند. این می تواند باعث چرخه تخمک گذاری شود.

برای زنان در هر دو گروه سنی، تغییرات زیادی در بدن آنها رخ می دهد. تغییرات ناگهانی در سطح هورمون می تواند باعث عدم تخمک گذاری و شروع چرخه شود. علل دیگر تخمک گذاری عبارتند از:

وزن بدن خیلی زیاد یا خیلی کم است

عادات ورزشی شدید

عادات غذایی

سطح استرس بالا

اگر هر 24 تا 35 روز یکبار پریود می شوید، احتمالاً تخمک گذاری طبیعی دارید.

در ایالات متحده، 10 تا 18 درصد از زوج ها برای باردار شدن یا ماندن مشکل دارند. عدم تخمک گذاری مزمن یکی از علل شایع ناباروری است.

علل عدم تخمک گذاری

تخمک گذاری فرآیند پیچیده ای است که شامل غدد، اندام ها، هورمون ها و سایر مواد شیمیایی است که باید به ترتیب خاصی برای تخمک گذاری اتفاق بیفتد.

چندین دلیل اساسی برای عدم تخمک گذاری وجود دارد که این دلایل عبارتند از:

ناهنجاری در سطوح هورمونی: یک توالی بسیار پیچیده از فعل و انفعالات هورمونی وجود دارد که باید برای تخمک گذاری اتفاق بیفتد. سطوح غیر طبیعی هورمون‌هایی مانند هورمون محرک تیروئید (TSH) و پرولاکتین می‌تواند در تخمک‌گذاری طبیعی اختلال ایجاد کند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): این اختلال شامل کیست‌هایی روی تخمدان‌ها می‌شود که معمولاً در سال‌های باروری ایجاد می‌شوند. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل شایع نارسایی تخمک گذاری است. زیرا این باعث عدم تعادل در توالی هورمونی لازم برای تخمک گذاری می شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک به جای آزاد کردن سطوح طبیعی استروژن و پروژسترون باعث افزایش آندروژن هایی به نام تستوسترون می شود. سطوح بالای تستوسترون باعث می شود فولیکول های تخمدان (که حاوی تخمک هستند) کوچک بمانند.

مرتبط با سن: زمانی که فرد شروع به قاعدگی می کند، عدم تخمک گذاری شایع است. همچنین در افرادی که به یائسگی نزدیک می شوند (دوره ای به نام پیش یائسگی) رخ می دهد. چرخه های عدم تخمک گذاری که در این دوره های گذار رخ می دهد به دلیل عدم تعادل هورمونی است.

مرتبط با وزن: یک مطالعه علمی که در سال 2016 بر روی 376 زن نابارور مبتلا به اختلالات تخمک گذاری انجام شد، نشان داد که کمبود وزن یا اضافه وزن خطر ناباروری را در زنان افزایش می دهد. اضافه وزن سطح هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) تولید شده توسط هیپوتالاموس، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) را کاهش می دهد. بنابراین، این باعث چرخه های نامنظم یا عدم تخمک گذاری می شود. وزن کم بدن یا ورزش زیاد نیز می تواند بر عملکرد غده هیپوفیز تأثیر منفی بگذارد و منجر به کاهش سطح هورمون های FSH و LH شود.

استرس: سطوح بالای استرس و اضطراب می تواند باعث عدم تعادل در هورمون های GnRH، LH و FSH شود که می تواند منجر به مشکلات تخمک گذاری و پریود نشدن شود.

داروها: برخی داروها، مانند برخی داروهای ضد روان پریشی، می توانند چرخه قاعدگی را مختل کنند و بر تخمک گذاری تأثیر بگذارند. سایر داروها، مانند قرص های هورمونی ضد بارداری، برای مهار یا جلوگیری از تخمک گذاری طراحی شده اند.

ناهنجاری های ژنتیکی: تصور می شود که چندین جهش تک ژنی با عدم تخمک گذاری مرتبط است، به ویژه در افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک.

چرا تخمک گذاری ندارم اما هنوز پریود هستم؟

اگرچه رایج نیست، اما ممکن است چرخه قاعدگی شما بدون تخمک گذاری نسبتاً منظم باشد. سیکل قاعدگی که در طی آن تخمک گذاری اتفاق نمی افتد، سیکل عدم تخمک گذاری نامیده می شود.

در مرحله اول چرخه قاعدگی، استروژن در بدن افزایش می یابد و دو سیگنال ارسال می کند: یکی به فولیکول می گوید که شروع به تولید تخمک کند و دیگری به رحم می گوید در صورت لقاح، محیطی را برای لانه گزینی تخمک آماده کند.

حتی اگر تخمک هرگز تولید یا آزاد نشود، رحم به تولید این پوشش که برای حمایت از جنین پس از لانه گزینی در نظر گرفته شده است، ادامه می دهد. هنگامی که سطح استروژن کاهش می یابد، اگر با افزایش پروژسترون (هورمون تولید شده برای حفظ بارداری) همراه نباشد، پوشش داخلی رحم از دست می رود. این همان چیزی است که ما معمولاً آن را سیکل یا خونریزی قاعدگی می نامیم.

علائم تخمک گذاری

افرادی که تخمک گذاری می کنند ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنند که معمولاً در هر چرخه رخ می دهد، از جمله:

دوره های منظم (قاعدگی)

افزایش مخاط دهانه رحم

کاهش دمای بدن در حالت استراحت در روزهای 10 تا 16 سیکل قاعدگی

عدم وجود علائم بالا برای تخمک گذاری منظم ممکن است نشان دهنده عدم تخمک گذاری فرد باشد.

تشخیص تخمک گذاری

عدم وجود قاعدگی منظم بارزترین مشخصه و نشانه عدم تخمک گذاری است. برای تشخیص پزشکی این بیماری می توان آزمایش های خاصی را انجام داد. این تست ها عبارتند از:

سونوگرافی از تخمدان ها، رحم و سایر اندام های لگنی

تست سطح هورمون لوتئین کننده

تست سطح پروژسترون

سایر آزمایشات (مانند آزمایش خون یا آزمایش آندومتر)

درمان عدم تخمک گذاری

چندین روش درمانی برای عدم تخمک گذاری وجود دارد. اما نوع درمان بستگی به علت چرخه های تخمک گذاری فرد دارد.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

در برخی موارد، تغییرات سبک زندگی، مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش، ممکن است برای درمان عدم تخمک گذاری توصیه شود. به خصوص اگر این امکان وجود داشته باشد که وزن در عدم تخمک گذاری نقش داشته باشد.

به عنوان مثال، یک فرد چاق می تواند اختلال تخمک گذاری خود را با کاهش وزن اصلاح کند. از سوی دیگر، اگر فردی کم وزن باشد و تخمک گذاری نداشته باشد، مشاوره تغذیه می تواند به افزایش وزن او کمک کند.

فعالیت بدنی می تواند برای افرادی که برای کاهش وزن مداوم و ایمن ورزش می کنند مفید باشد. اما اگر بیش از حد ورزش کنید، می تواند مشکلات پریود را بدتر کند. افرادی که برای بازگرداندن چرخه های قاعدگی و تخمک گذاری به جای کاهش وزن نیاز به افزایش وزن دارند، ممکن است نیاز به تنظیم مقدار ورزش یا انتخاب انواع مختلف ورزش داشته باشند.

استرس همچنین می تواند با تداخل با هورمون های هیپوفیز بر چرخه طبیعی قاعدگی تأثیر بگذارد. یافتن راه هایی برای کاهش استرس می تواند سلامت کلی فرد را بهبود بخشد و به تخمک گذاری مجدد بدن او کمک کند.

نسخه پزشکی

برخی از افرادی که تخمک گذاری ندارند، بسته به اینکه چرا به طور طبیعی تخمک گذاری را متوقف کرده اند، بهتر است داروهای مختلف را امتحان کنند. داروهایی که ممکن است پزشک برای فرد مبتلا به عدم تخمک گذاری تجویز کند عبارتند از:

گنادوتروپین ها

کلومیفن سیترات (کلومید)

مهارکننده های آروماتاز

داروهای حساس کننده به انسولین

خلاصه

عدم تخمک گذاری یک وضعیت سیستم تولید مثل است. در طول چرخه قاعدگی طبیعی، تخمدان یک تخمک آزاد می کند. در طول چرخه تخمک گذاری، هیچ تخمکی آزاد نمی شود و لقاح نمی تواند انجام شود.

دلایل زیادی برای این آسیب شناسی وجود دارد و روش های درمانی در این زمینه بستگی به این دارد که چرا تخمک گذاری رخ نمی دهد. به عنوان مثال، اگر فردی کم وزن باشد، ممکن است برای شروع دوباره تخمک گذاری نیاز به بازگشت به یک رژیم غذایی سالم و افزایش وزن داشته باشد.

اگر فردی از بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برد که با عدم تخمک گذاری و ناباروری همراه است، درمان این بیماری برای کمک به از سرگیری تخمک گذاری ضروری است.

سطوح بعدی

اگر از عدم تخمک گذاری مداوم رنج می برید که با چرخه های بسیار نامنظم و غیرطبیعی مشخص می شود که طول آنها از دوره ای به پریود دیگر بسیار متفاوت است، ممکن است پزشک تغییرات کوچکی در سبک زندگی شما توصیه کند.

رژیم غذایی بهتر، ورزش و کاهش استرس می تواند برای باروری بسیار مفید باشد. سعی کنید حداقل برای چند ماه این تغییرات را رعایت کنید، سپس شروع به توجه کنید که آیا چرخه ماهانه شما منظم تر می شود یا خیر.

اگر به نظر می رسد این تغییرات تفاوتی ایجاد نمی کند یا مطمئن نیستید، با پزشک خود صحبت کنید. تایید تشخیص عدم تخمک گذاری به یافتن راه حل کمک می کند.

آخرین کلمه

اگر متوجه تغییراتی در چرخه قاعدگی خود شدید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. اگر تخمک گذاری ندارید، پزشک ممکن است از شما سؤالاتی در مورد سلامتی شما بپرسد و آزمایشاتی را برای تعیین علت انجام دهد.

همچنین ممکن است پزشک شما را به یک پزشک متخصص در درمان مشکلات هورمونی (متخصص غدد درون ریز) ارجاع دهد که می تواند معاینه عمیق تری انجام دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

فهرست

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تغییرات هورمونی به تخمدان ها سیگنال می دهد تا یک تخمک بالغ آزاد کنند. در زنانی که مشکلات باروری مرتبط با هورمون ندارند، این روند معمولاً هر ماه به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی رخ می دهد.

تخمک گذاری گاهی بیش از یک بار در ماه اتفاق می افتد. همچنین ممکن است اصلاً اتفاق نیفتد، حتی اگر پریود فرا برسد. به همین دلیل است که زمان این فرآیند می تواند بسیار گیج کننده باشد.

روند آن معمولاً حدود 2 هفته قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افتد و زمان آن می تواند هر ماه متفاوت باشد. دانستن زمان تخمک گذاری می تواند به شما در تعیین زمان باروری کمک کند. برای باردار شدن از طریق رابطه جنسی، باید در پنجره باروری خود باشید.

اگر به دنبال یافتن بهترین زمان باروری هستید، با پزشک خود ادامه دهید تا بتوانید تقویم تخمک گذاری خود را تنظیم کنید و در نتیجه در بهترین زمان ممکن به باروری خود برسید. شما می توانید بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود را بشناسید، تلفنی و آنلاین با آنها مشورت کنید و هر زمان که خواستید برای ویزیت حضوری وقت بگیرید.

خدمات زیبایی برای بانوان

تهیه شده از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

زیبایی پرولاپس واژن، اسمیر دهانه رحم و کلیه خدمات پزشکی برای بانوان

با بهترین کیفیت از بهترین پزشکان

مشاهده همه

تخمک گذاری چیست؟

روش تخمک گذاری در خانم ها چیست؟ جنین دختر در بدو تولد دارای 1 تا 2 میلیون تخمک نابالغ است که با رسیدن دختران به بلوغ جنسی شروع به آزاد شدن می کند. یک زن در طول زندگی خود به طور متوسط ​​300 تا 400 تخمک آزاد می کند. با هر سیکل ماهانه قاعدگی، بدن زن برای بارداری احتمالی آماده می شود.

تخمک گذاری در رحم توسط هورمون هایی از جمله هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون و همچنین هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئین کننده تنظیم می شود. هورمون ها در تمام مراحل چرخه قاعدگی نقش کلیدی ایفا می کنند و به تخمک اجازه می دهند بالغ شده و در نهایت آزاد شود.

دستگاه تناسلی زنان که شامل رحم، لوله های فالوپ، دهانه رحم و غیره است، وظیفه لقاح و تخمک گذاری را بر عهده دارد. نتایج نشان می دهد که اسپرم می تواند تا سه روز پس از ورود به دستگاه تناسلی زن زنده بماند. هنگامی که تخمک بالغ می شود و به سمت لوله های فالوپ حرکت می کند، توسط اسپرم از دستگاه تناسلی بارور می شود.

برای اینکه حاملگی اتفاق بیفتد، اسپرم باید تخمک را ظرف 12 تا 24 ساعت پس از تخمک گذاری بارور کند. تخمک بارور شده سپس به رحم می رود، جایی که می تواند به دیواره رحم بچسبد و به جنین تبدیل شود.

در طول تخمک گذاری، دیواره های رحم نیز ضخیم می شوند تا برای تخمک بارور شده آماده شوند. اما اگر تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم حدود دو هفته بعد می ریزد و باعث شروع پریود می شود. اما قاعدگی به تنهایی همیشه نشان دهنده این نیست که یک زن در حال تخمک گذاری است.

تصاویر تخمک گذاری، هر ماه یک تخمک در بدن زن به تکامل می‌رسد و برای بارداری احتمالی آزاد می‌شود.

مراحل چرخه قاعدگی و تخمک گذاری چیست؟

چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​28 روز طول می کشد. در این مراحل، فولیکول‌های تخمدان در تخمدان شروع به رشد می‌کنند و پوشش داخلی رحم ضخیم‌تر می‌شود، سپس تخمک آزاد می‌شود و بدن برای بارداری احتمالی آمادگی بیشتری دارد، اما اگر بارداری اتفاق نیفتد، تولید نمی‌شود. دیواره رحم می افتد و پریود می شویم. به طور کلی، کل چرخه را می توان به 4 مرحله تقسیم کرد:

مراحل قاعدگیعلائم هر مرحله از چرخه عادت ماهانهفاز دور تخمک گذاری یا فولیکولارلایه‌ای از سلول‌ها در اطراف تخمک شروع به بزرگ شدن می‌کند و بیشتر شبیه موکوس می‌شود. در این مرحله پوشش داخلی رحم شروع به ضخیم شدن می‌کند. ٰمرحله تخمک‌گذاریتخمک و شبکه سلولی آن از طریق سوراخی که توسط آنزیم‌ها تشکیل شده است، تخمدان را ترک کرده و به لوله فالوپ می‌رود. این نیز دوره باروری است و معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد.مرحله پس از تخمک گذاری یا لوتئالبدن هورمون لوتئین کننده ترشح می‌کند. یک تخمک بارور شده در رحم کاشته می‌شود، در حالی که تخمک بارور نشده به آرامی تولید هورمون را متوقف می‌کند و در عرض ۲۴ ساعت حل می‌شود.مرحله قاعدگیاگر بارداری وجود نداشته باشد، پوشش داخلی رحم شروع به شکستن می‌کند و برای خروج از بدن در طول پریود آماده می‌شود.مراحل چرخه قاعدگی و تخمک گذاری چیست؟

چه زمانی تخمک گذاری انجام می شود؟

چه زمانی تخمک گذاری نامیده می شود؟ تخمک گذاری معمولا در روز 15 سیکل قاعدگی شما اتفاق می افتد، اما برای همه یکسان نیست. اگر شما مانند اکثر زنان در سنین باروری هستید، سیکل قاعدگی شما بین 28 تا 32 روز طول می کشد و تخمک گذاری معمولا بین روز 10 و 19 سیکل یا حدود 12 تا 16 روز قبل از قاعدگی بعدی اتفاق می افتد.

بهترین زمان برای تخمک گذاری چه زمانی است؟

به طور معمول، در زنان سالم، تخمک گذاری 14 روز قبل از قاعدگی اتفاق می افتد. بنابراین، اگر سیکل شما 35 روز طول بکشد، تخمک گذاری در روز 21 انجام می شود، اما اگر سیکل شما 21 روز طول بکشد، تخمک گذاری در روز 7 انجام می شود.

تخمک گذاری و بارداری، آیا تخمک در دوران بارداری آزاد می شود؟ (بهترین زمان برای باروری چه زمانی است)

بهترین زمان برای تلاش برای باردار شدن زمانی است که تخمک بالغ از سطح تخمدان آزاد می شود و به طور بالقوه می تواند حدود 24 ساعت بارور باقی بماند. برای باردار شدن لازم نیست دقیقا در روز تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید! در واقع، یک “پنجره بارور” 6 روزه در چرخه شما وجود دارد، پنج روز قبل از تخمک گذاری و روز تخمک گذاری. از این شش روز، شما بیشترین باروری را در دو تا سه روز قبل از تخمک گذاری و در روز تخمک گذاری خواهید داشت.

بیش از 24 ساعت پس از تخمک گذاری، تخمک دیگر بارور نخواهد بود، بنابراین تا سیکل قاعدگی بعدی نمی توانید باردار شوید.

روش های طبیعی پیشگیری از بارداری با تعیین روزهای تخمک گذاری

امروزه روش های پیشگیری از بارداری به طور کلی بر داروهای ضد بارداری تکیه دارند. از آنجایی که این داروها با اختلال در عملکرد هورمون ها عمل می کنند، عوارض جانبی زیادی ایجاد می کنند. بنابراین بهترین روش استفاده از تقویم تخمک گذاری برای جلوگیری از بارداری طبیعی است.

همانطور که اشاره کردیم، تخمک ها تنها تا 24 ساعت پس از آزاد شدن بارور می شوند، بنابراین اگر دقیقاً بدانید چه زمانی تخمک گذاری دارید، می توانید بدون دارو از بارداری جلوگیری کنید.

تخمک گذاری با قرص ضد بارداری ممکن است؟

هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری تخمک گذاری را به طور کامل متوقف می کنند. عدم تخمک گذاری به این معنی است که هیچ تخمکی در لوله فالوپ وجود ندارد که بتواند توسط اسپرم بارور شود، بنابراین بارداری نمی تواند اتفاق بیفتد.

بهترین راه برای تنظیم زمان تخمک گذاری چیست؟

برای اطلاعات بیشتر با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

علائم تخمک گذاری چیست؟

علائم تخمک گذاری شدید و علائم موفقیت آمیز تخمک گذاری ممکن است از زن به زن دیگر متفاوت باشد، اما چندین علامت تخمک گذاری رایج وجود دارد که شما ممکن است تجربه کنید. قبل و در حین تخمک گذاری، تغییرات هورمونی می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد و علائم تخمک گذاری را ایجاد کند.

اینها می توانند یک راه قدرتمند برای دانستن زمان تخمک گذاری شما باشند. بسیاری از زنان علائم تخمک گذاری را تا پنج روز قبل و در روز تخمک گذاری تجربه می کنند و ممکن است تا یک روز پس از تخمک گذاری ادامه داشته باشند.

اما اگر هیچ علامتی از تخمک گذاری مشاهده نکردید، نگران نباشید. این به این معنی نیست که شما تخمک گذاری نکرده اید. اکثر خانم ها نمی دانند که در حال تخمک گذاری هستند. اگر بتوانید علائم رایج تخمک گذاری ذکر شده در زیر را تشخیص دهید، می تواند به شما در پیش بینی زمان احتمال تخمک گذاری کمک کند.

اینفوگرافی علائم رایج تخمک گذاری

1. تغییرات در مخاط دهانه رحم

ترشحات واژن و تغییرات مخاط دهانه رحم یکی از علائم تخمک گذاری است که ممکن است تجربه کنید. البته در نظر داشته باشید که گاهی ترشحات واژن می تواند نشان دهنده یک بیماری خاص باشد و همیشه به معنای تخمک گذاری نیست!

با نزدیک شدن به تخمک گذاری، بدن شما استروژن بیشتری تولید می کند، که باعث می شود مخاط دهانه رحم کشیده شود و مانند سفیده تخم مرغ شفاف شود، که به اسپرم کمک می کند به سمت تخمک آزاد شده در طول تخمک گذاری شنا کند. تغییرات مخاط دهانه رحم در اکثر زنان رخ می دهد، اما باید بدانید که به دنبال چه چیزی باشید. میزان مخاط دهانه رحم، ظاهر و احساس آن در زنان متفاوت است.

برای آزمایش تخمک گذاری، یک انگشت تمیز را وارد واژن کنید، مقداری مخاط را خارج کنید، سپس ترشحات را بین انگشت شست و انگشت اشاره خود مالش دهید. اگر احساس چسبندگی و کشش یا خیلی مرطوب و لغزنده می کند، این نشانه خوبی است که شما بارور هستید.

2. حواس بالا

برای برخی از زنان، حس بویایی حساس تر در نیمه دوم چرخه قاعدگی ممکن است نشانه ای از تخمک گذاری باشد. در این مرحله از باروری، بدن شما آماده جذب بیشتر هورمون مردانه، آندروسترون است. برخی از زنان نیز افزایش حس چشایی را گزارش می دهند.

3. درد و حساسیت در قفسه سینه

سینه های حساس یا درد نوک سینه ها می تواند یکی دیگر از علائم تخمک گذاری باشد. درد سینه ناشی از هجوم هورمون هایی است که درست قبل و بعد از تخمک گذاری وارد بدن شما می شود. برخی از زنان این حساسیت را درست قبل از تخمک گذاری تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است دقیقاً بعد از تخمک گذاری آن را تجربه کنند.

متن انگلیسی:
تا 40 درصد از زنان در طول تخمک گذاری درد و ناراحتی را تجربه می کنند.

به نقل از سایت betterhealth

4. تخمک گذاری دردناک در لگن و شکم (چند ساعت بعد از درد تخمدان، تخمک آزاد می شود؟)

بسیاری از زنان تعجب می کنند که آیا می توانند تخمک گذاری را احساس کنند. برای برخی، پاسخ مثبت است. تخمک گذاری معمولاً با درد خفیف پایین شکم در زنان، در یک طرف یا طرف دیگر شکم و لگن (نه همیشه در یک طرف) احساس می شود. بنابراین، دردهای تخمک گذاری چه احساسی دارند؟

درد تخمک گذاری که Mittelschmerz نامیده می شود، ممکن است مانند یک گرفتگی شدید یا کسل کننده در کنار شکم باشد، جایی که تخمدان تخمک را آزاد می کند. این عارضه جانبی تخمک گذاری می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. همچنین ممکن است خونریزی خفیف واژینال، ترشح یا حالت تهوع همراه با درد را تجربه کنید که معمولاً خفیف و کوتاه مدت است.

نیازی به نگرانی در مورد دردهای مرتبط با تخمک گذاری نیست که به لطف داروهای ضد التهاب ناپدید می شوند. اما اگر درد تخمک گذاری مداوم یا شدید است، برای رد بیماری هایی مانند آندومتریوز یا کیست تخمدان با پزشک مشورت کنید. اکثر پزشکان توصیه می کنند که هر ماه علائم تخمک گذاری خود را تحت نظر داشته باشید و ثبت کنید تا بدانید چه چیزی برای بدن شما طبیعی است، بنابراین می توانید به راحتی علائم و نشانه های تخمک گذاری غیرطبیعی را تشخیص دهید.

در تخمک گذاری هم دردی را در پایین شکم شبیه به درد پریود تجریه می‌کنید.

5. تخمک گذاری با لکه بینی

ترشحات قهوه ای رنگ یا لکه بینی در طول تخمک گذاری طبیعی است، اما نه چندان رایج. این علامت تخمک گذاری زمانی رخ می دهد که فولیکولی که تخمک در حال رشد را احاطه کرده و از آن محافظت می کند بالغ می شود، رشد می کند و سپس پاره می شود و باعث خونریزی کمی می شود.

تخمک گذاری بدون ضرر، آیا تخمک گذاری همیشه با ضرر همراه است؟

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟ خون با افزایش سن قهوه ای می شود، بنابراین ترشحات تخمک گذاری می تواند از قرمز تا قهوه ای تیره متفاوت باشد. جای نگرانی نیست مگر اینکه خونریزی ادامه یابد، در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا علائم عفونت و احتمال حاملگی خارج رحمی را در صورت داشتن فعالیت جنسی بررسی کنید.

6. تغییر در میل جنسی

تغییر در میل جنسی یکی دیگر از علائم رایج تخمک گذاری است. برخی از زنان متوجه می شوند که میل جنسی آنها در طول تخمک گذاری افزایش می یابد، که می تواند راه مادر طبیعت برای تضمین بقای گونه باشد! اما همانطور که می دانید، تقریباً هر چیزی می تواند بر میل جنسی تأثیر بگذارد.

7. تغییرات دهانه رحم

در طول تخمک گذاری، دهانه رحم شما ممکن است بالاتر، اما نرم تر و بازتر شود. شما می توانید دهانه رحم و مخاط خود را برای علائم تخمک گذاری بررسی کنید، اما یادگیری تفاوت هایی که تجربه می کنید می تواند زمان بر باشد و اغلب دشوارتر از تشخیص سایر علائم تخمک گذاری ذکر شده در بالا است.

اگر می خواهید به راحتی تغییرات دهانه رحم خود را به عنوان نشانه تخمک گذاری بررسی کنید، سعی کنید هر بار که به سمت تامپون یا نوار بهداشتی می روید، دهانه رحم خود را با انگشت خود لمس کنید. در بسیاری از زنان با سیکل منظم، درست قبل از تخمک گذاری، دهانه رحم نرم تر است، مانند لمس لب های شما، اما پس از تخمک گذاری، دهانه رحم سفت تر می شود، مانند لمس نوک بینی.

برای تأیید اینکه تخمک گذاری به پایان رسیده است، می توانید ۶ تا ۸ روز پس از زمان معمول تخمک گذاریتان وجود پروژسترون را آزمایش کنید.

8. تخمک گذاری، حالت تهوع و سردرد

بسیاری از زنان تعجب می کنند که آیا تخمک گذاری می تواند ما را بیمار کند؟ پاسخ بله است. حالت تهوع و سردرد قبل از پریود دو عارضه جانبی احتمالی تخمک گذاری به دلیل تغییرات در سطح استروژن و پروژسترون است.

9. تغییر در دمای پایه بدن

حتی اگر واقعاً این علامت را تجربه نکنید، باز هم می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد. همانطور که در بالا ذکر شد، دمای پایه بدن شما در طول تخمک گذاری افزایش می یابد و در این زمان بالا باقی می ماند. پس از ردیابی دمای پایه خود برای چند ماه، به راحتی می توانید روندها را متوجه شوید و تغییرات قابل توجهی را مشاهده کنید.

درک زمان تخمک گذاری کلیدی برای باردار شدن است، اما همچنین می تواند سرنخ هایی در مورد اینکه چرا ناگهان علائم خاصی را تجربه می کنید به شما بدهد. هنگامی که علائم تخمک گذاری را می دانید، می توانید بهتر آمادگی داشته باشید که آیا قصد بارداری دارید یا نه. هر چه بیشتر با بدن خود هماهنگ باشید، بهتر می توانید زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنید.

ده تغییرات در بزاق

استروژن و پروژسترون قوام بزاق خشک شده را قبل یا در حین تخمک گذاری تغییر می دهند و باعث شکل گیری الگوها می شوند. این الگوها در بزاق خشک شده ممکن است در برخی از زنان شبیه کریستال یا سرخس به نظر برسد. سیگار کشیدن، خوردن، نوشیدن و مسواک زدن همگی می توانند این اثرات را بپوشانند و این شاخص تخمک گذاری کمتر از سایر علائم قابل مشاهده است.

12. تخمک گذاری همراه با خونریزی بعد از سقط جنین

در بیشتر موارد، سقط جنین بر باروری یا تخمک گذاری در حاملگی های بعدی تأثیر نمی گذارد. احتمال تخمک گذاری تخمدان چپ و راست و بارداری در عرض 2 هفته بعد از سقط وجود دارد.

13. تخمک گذاری و تخمک گذاری

جوش های صورت در زمان تخمک گذاری می تواند به معنای عدم تعادل هورمونی باشد. آکنه به دلیل افزایش تولید سبوم و چربی به دلیل افزایش سطح تستوسترون و اتصال به گیرنده های چربی ایجاد می شود.

14. تخمک گذاری در خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم (در لوله فالوپ) زمانی رخ می دهد که تخمک در خارج از رحم بارور شود. لوله فالوپ برای نگه داشتن جنین در حال رشد طراحی نشده است، بنابراین می تواند منجر به خونریزی رحم و سقط جنین شود.

علائم پایان تخمک گذاری چیست؟

برای تایید کامل بودن تخمک گذاری، می توانید 6 تا 8 روز پس از زمان معمول تخمک گذاری، پروژسترون را آزمایش کنید. در این زمان، سطح پروژسترون شما به بالاترین سطح خود می رسد و سطح پروژسترون بالا نشان دهنده تخمک گذاری موفق است.

در مورد تخمک گذاری چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

زنانی که پریودهای نامنظم دارند، اغلب تخمک گذاری نامنظم دارند، اگر اصلاً وجود داشته باشد. همچنین ممکن است پریودهای منظمی داشته باشند و هنوز تخمک گذاری نکرده باشند. تنها راه برای اطمینان از تخمک گذاری انجام آزمایش خون هورمونی توسط یک پزشک مانند متخصص زنان است. متخصص زنان، پزشکی است که در زمینه سلامت باروری زنان تخصص دارد.

باروری با افزایش سن کاهش می یابد، اما حتی زنان جوان نیز می توانند مشکلات ناباروری را تجربه کنند. بنابراین بهترین کار برای تنظیم تخمک گذاری نامنظم مراجعه به متخصص زنان است.

اگر در پیدا کردن یک متخصص زنان خوب مشکل دارید، نگران نباشید! از طریق پزشک خود می توانید با بهترین متخصصان زنان در سراسر کشور در تماس باشید و از طریق تلفن از آنها مشاوره بگیرید. ضمناً در صورت نیاز می توانید به صورت حضوری از قسمت نوبت دهی مطب وقت بگیرید.

آیا تخمک گذاری و خونریزی رحم را همزمان تجربه می کنید؟ برای تشخیص و درمان با پزشک مشورت کنید.

تخمک گذاری نامنظم چیست؟

اولیگوولاسیون اصطلاح پزشکی برای تخمک گذاری نامنظم (تخمک گذاری زودهنگام یا دیررس) است. تخمک گذاری نامنظم می تواند به دلیل مشکلات جسمی و بیماری های مختلف رخ دهد. تخمک گذاری در دوره های نامنظم حتی شانس بارداری شما را کاهش می دهد.

علائم تخمک گذاری نامنظم چیست؟

موارد زیر ممکن است نشان دهنده تخمک گذاری نامنظم باشد:

پریودهای نامنظم یا از دست رفته (چه کسانی تخمک گذاری نمی کنند؟): همانطور که می دانید پریودها در اثر شکست لقاح رخ می دهد که در طی آن دیواره رحم تخریب و تخلیه می شود. تغییر چرخه قاعدگی چند روز در ماه کاملا طبیعی است. یک چرخه “عادی” می تواند به کوتاهی 21 روز یا تا 35 روز طول بکشد. اگر دوره‌های شما معمولا کوتاه‌تر یا طولانی‌تر است و دوره‌های شما نامنظم است، ممکن است در تخمک‌گذاری مشکل داشته باشید.

عدم افزایش دمای بدن: اگر سیکل های خود را دنبال کرده اید و افزایش جزئی در دمای بدن خود مشاهده نمی کنید، ممکن است تخمک گذاری نداشته باشید. با این حال، برخی از زنان حتی در صورت تخمک گذاری، افزایش دمای بدن را تجربه نمی کنند.

ناهماهنگی در نتایج آزمایش تخمک گذاری Medicore و سایر آزمایش ها: کیت های تست تخمک گذاری هورمون LH را شناسایی می کند که درست قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد. اگر هرگز به نتیجه مثبت نرسیدید، ممکن است تخمک گذاری نداشته باشید. دریافت چندین نتیجه مثبت نیز می تواند نشان دهنده مشکل تخمک گذاری باشد. این بدان معناست که بدن شما در تلاش است تا تخمک گذاری را تحریک کند اما قادر به انجام آن نیست. این را یک اشتباه در نظر بگیرید. این در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) شایع است.

اگر تخمک گذاری اتفاق نیفتد پریود می شویم؟

قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمکی که از تخمدان شما آزاد می‌شود، بارور نمی‌شود و رحم پوشش داخلی خود را می‌ریزد. به همین دلیل است که شما نمی توانید بدون تخمک گذاری پریود شوید. با این حال، خونریزی رحم ممکن است به دلایل دیگری رخ دهد.

قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که تخمکی که از تخمدان شما آزاد شده، بارور نشود و رحم پوشش خود را از دست بدهد.

بیماری های مرتبط با تخمک گذاری نامنظم

هر چیزی که در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند می تواند منجر به ناباروری یا مشکل در باردار شدن شود. در زیر به برخی از شایع ترین علل آن پرداخته ایم.

متن انگلیسی:
علت عدم تخمک گذاری عدم تعادل یک یا چند هورمون به ویژه هورمون های دخیل در تخمک گذاری است.

به نقل از سایت my.clevelandclinic

۱. سندروم تخمدان پلی کیستیک (تخمک گذاری با تنبلی تخمدان)

این وضعیت که به عنوان کندی تخمدان نیز شناخته می شود، باعث ایجاد تخمدان های بزرگ می شود که اغلب حاوی کیست های کوچک و پر از مایع هستند. این بیماری باعث عدم تعادل هورمونی می شود که می تواند تخمک گذاری را مختل کند. برخی از علائم کیست تخمدان عبارتند از مقاومت به انسولین، چاقی، رشد نامنظم مو و آکنه.

۲. اختلال عملکرد هیپوتالاموس

این به دلیل اختلال در تولید FSH و هورمون لوتئینه کننده است که باعث تحریک تخمک گذاری می شود. اختلال در عملکرد هیپوتالاموس می تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد. سیکل های قاعدگی نامنظم و آمنوره یا عدم قاعدگی در افراد مبتلا به اختلال عملکرد هیپوتالاموس شایع است.

۳. نارسایی زودرس تخمدان

این اصطلاح توقف زودهنگام تولید تخم مرغ به دلیل کاهش سطح استروژن را توصیف می کند. این اختلال می تواند ناشی از بیماری خودایمنی، ناهنجاری های ژنتیکی یا سموم محیطی باشد و معمولاً قبل از 40 سالگی رخ می دهد.

۴. پرولاکتین اضافی

اگر فردی داروهای خاصی مصرف کند یا اختلالی در غده هیپوفیز که هورمون تولید می کند داشته باشد، ممکن است بدن مقادیر زیادی پرولاکتین تولید کند. این به نوبه خود می تواند تولید استروژن را کاهش دهد. پرولاکتین اضافی که هیپرپرولاکتینمی نیز نامیده می شود، یک علت کمتر شایع اختلالات تخمک گذاری است.

درمان تخمک گذاری نامنظم چیست؟

اگر پزشکتان تشخیص داده باشد که تخمک گذاری منظم ندارید، مرحله بعدی (اغلب اما نه همیشه) درمان با کلومید است. کلومید (کلومیفن) یک داروی محبوب باروری است که عوارض جانبی کمی دارد و میزان موفقیت بارداری خوبی دارد. ویتاگنوس یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تنظیم هورمون های زنانه است که به بهبود عملکرد چرخه قاعدگی کمک می کند.

با این حال، مطمئن شوید که پزشک ابتدا باروری شریک مرد و لوله های فالوپ شما را بررسی می کند. این به معنای آنالیز مایع منی برای مرد و HSG (نوع خاصی از اشعه ایکس) برای شما است.

اگر هر مشکلی در تخمک گذاری دارید باید به متخصص زنان مراجعه کرد.

چگونه تخمک گذاری را پیش بینی کنیم؟

ممکن است گاهی از خود بپرسید: آیا تخمک گذاری دارم؟ برای یافتن پاسخ این سوال ابتدا باید بدن خود را بهتر بشناسید. به عنوان گام بعدی، می‌توانید از ابزارهایی مانند تست‌های خانگی استفاده کنید تا بفهمید که آیا تخمک‌گذاری دارید یا خیر. برای پیش بینی تخمک گذاری باید موارد زیر را رعایت کنید.

1. نظارت بر دمای بدن

دمای پایه بدن شما دمای بدن در حال استراحت است. در شروع چرخه شما، دمای پایه بدن شما نسبتا ثابت می ماند و به طور متوسط ​​بین 36.2 تا 36.4 درجه سانتیگراد است. با نزدیک‌تر شدن به تخمک‌گذاری، کاهش جزئی در دمای پایه بدن وجود دارد و به دنبال آن یک افزایش شدید (معمولاً حدود 0.4 تا 1 درجه) درست پس از تخمک‌گذاری مشاهده می‌شود.

یکی از راه‌های تشخیص تخمک‌گذاری، ردیابی دمای پایه بدن در طی چند ماه است. دمای بدن خود را با یک دماسنج دیجیتالی که برای پایه بدنه طراحی شده است اندازه گیری کنید. این کار را به محض بیدار شدن از خواب انجام دهید، حتی قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایید و هر روز صبح اطلاعات را یادداشت کنید.

به خاطر داشته باشید که دمای بدن شما می تواند نیم درجه یا بیشتر از روز به روز در نوسان باشد، بنابراین اجازه ندهید یک ضربه کوچک شما را گول بزند، به دنبال افزایش مداوم باشید تا تایید کنید که تخمک گذاری کرده اید. پس از چند ماه، این اطلاعات به شما ایده خوبی از زمان تخمک گذاری می دهد تا بتوانید بر اساس آن بارداری خود را برنامه ریزی کنید.

بهترین راه برای دانشتن دقیق روزهای تخمک گذاری تعقیب نمودار قاعدگی و دانستن تغییرات رحم است.

2. زمان تخمک گذاری پس از پریود (محاسبه زمان تخمک گذاری پس از پریود)

یک راه ساده و ارزان دیگر برای ردیابی تخمک گذاری، ثبت شروع و پایان پریود طی چند ماه است. اگر سیکل های قاعدگی طبیعی دارید (بین 25 تا 35 روز)، احتمالاً تخمک گذاری منظم دارید و تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از پریود شما اتفاق می افتد.

هر زمان که علائم احتمالی تخمک گذاری را تجربه کردید، حتما آنها را یادداشت کنید. علائم شایع تخمک گذاری ممکن است شامل گرفتگی عضلات، افزایش مخاط دهانه رحم، حساس شدن سینه ها، احتباس مایعات و افزایش اشتها قبل از تغییر قاعدگی یا خلق و خوی شما باشد.

3. کیت تخمک گذاری (OTC)

کیت های پیش بینی تخمک گذاری سطح هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را که می تواند در ادرار شما شناسایی شود، اندازه گیری می کند. این کیت ها کار می کنند زیرا تخمک گذاری معمولا 10 تا 12 ساعت پس از افزایش LH اتفاق می افتد (در روزهای 14 و 15 اگر سیکل شما 28 روزه باشد). غلظت LH شما باید به مدت 14 تا 27 ساعت بالا بماند تا تخم مرغ به طور کامل بالغ شود.

نحوه عملکرد کیت تخمک گذاری به این صورت است: روی چوب ادرار کنید و منتظر بمانید تا یک خط ظاهر شود. اگر رنگ خط با سایه مشخص شده در دستورالعمل مطابقت داشته باشد، تخمک گذاری قریب الوقوع است (در عرض 24-48 ساعت).

اکثر کیت ها دارای یک منبع چوبی پنج روزه هستند که ظرف چند روز تمام می شود، اما قبل از استفاده تاریخ انقضا را بررسی کنید، اکثر آنها فقط دو سال عمر می کنند. اگرچه بیشتر آزمایش‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری را می‌توان در هر زمانی از روز استفاده کرد، بسیاری توصیه می‌کنند این آزمایش را صبح زود انجام دهید. برای بهترین نتیجه، هر روز تقریباً در زمان مشخصی آزمایش را انجام دهید و مصرف مایعات خود را چهار ساعت قبل کاهش دهید تا ادرار شما متمرکزتر شود و LH شما راحت تر تشخیص داده شود.

4. بهترین زمان برای تعیین تخمک گذاری با استفاده از سونوگرافی چه زمانی است؟

جسم زرد مسئول تولید پروژسترون پس از تخمک گذاری است. سونوگرافی لگن در این زمان می تواند وجود جسم زرد در تخمدان را پس از تخمک گذاری تشخیص دهد.

تست‌های مختلفی برای تعیین زمان دقیق تخمک‌گذاری وجود دارد که می‌توانید به راحتی در خانه از انها استفاده کنید.

5. آزمایش برای تعیین روز تخمک گذاری

کیت پیش بینی تخمک گذاری می تواند زمان تخمک گذاری را به خوبی تشخیص دهد، اما می توانید از یک مانیتور باروری برای تشخیص زمان تخمک گذاری نیز استفاده کنید. یک مانیتور باروری می تواند پنج روز باروری شما را شناسایی کند. این مانیتور سطوح LH و استروژن را اندازه گیری می کند تا دو روز اوج باروری شما و همچنین پنج روز باروری قبل از آنها را شناسایی کند.

برخی از نسخه‌های مانیتور اطلاعات شش دوره قبلی شما را ذخیره می‌کنند تا باروری شما را شخصی‌سازی کنند. اما توجه داشته باشید که از آنجایی که مانیتورها اطلاعات پیشرفته تری به شما می دهند، گرانتر از کیت های تخمک گذاری هستند.

برای تعیین زمان تخمک گذاری نیز از آزمایش خون هورمونی استفاده می شود. آزمایش خون برای اندازه گیری پروژسترون را می توان حدود یک هفته قبل از شروع دوره بعدی انجام داد. افزایش LH درست قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد. سطح LH در خون یا ادرار را می توان برای پیش بینی اینکه چه زمانی فولیکول بالغ و آماده تخمک گذاری است اندازه گیری کرد.

نتیجه گیری و راهنمایی برای مراجعه به پزشک

شما می توانید از آنچه در مورد تخمک گذاری یاد گرفته اید استفاده کنید تا سریعتر باردار شوید. با این حال، حتی اگر باروری شما عالی باشد، انتظار نداشته باشید که در ماه اول تلاش باردار شوید. بر اساس تحقیقات انجام شده در بین زوج هایی که می دانستند چگونه علائم تخمک گذاری و زمان رابطه جنسی برای باردار شدن را تشخیص دهند، 68 درصد در عرض سه ماه باردار شدند. بعد از شش ماه، 81 درصد باردار بودند.

با این حال، تخمک گذاری تنها کلید لقاح نیست. این تنها بخشی از پازل است. سلامت کلی سیستم تولید مثل از هر دو طرف به یک اندازه مهم است. اگر در تلاش برای باردار شدن هستید و تقریباً مطمئن هستید که تخمک گذاری خواهید کرد، تصور نکنید همه چیز خوب است.

به متخصص زنان مراجعه کنید و معاینه شوید. خبر خوب این است که اکثر زوج هایی که مشکلات باروری دارند می توانند از طریق درمان های باروری باردار شوند. می توانید با بهترین متخصص زنان و زایمان در شهر خود آشنا شوید. همچنین امکان مشاوره آنلاین با متخصصین زنان و زایمان را دارید.

پزشک شما مراقب سلامتی شماست!

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا