چرا تبریزی ها پولدارند

وقتی گردشگران وارد یک شهر می شوند؛ آنها باید برای هزینه های این شهر مانند هزینه غذا، هتل، مهمانپذیر، تفریح، حمل و نقل، گشت و گذار، تورهای دیدنی و همچنین پولی که برای خرید سوغات و محصولات محلی از شهر میزبان می پردازند، پرداخت کنند. رونق اقتصادی شهر میزبان. از این رو صنعت گردشگری یکی از سه صنعت سودآور دنیا محسوب می شود و اکثر کشورهای توسعه یافته برنامه ریزی های گسترده ای برای جذب گردشگر انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، در کشور خودمان شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و …. برنامه های گسترده ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی طراحی کرده اند. برای چندین سال، با موفقیت.

زلزله، جنگ و ویرانی شهر، این داستان تبریز قدیم است. تبریز در طول تاریخ بارها بر اثر زلزله ویران شد و بناهای اصیل این شهر ویران شد، اما مردم تبریز تبریزی دیگر ساختند و امروز با وجود زلزله زمین، این شهر از نظر تعداد جزو بهترین های کشور است. و انواع مکان های تاریخی

متأسفانه صنعت گردشگری تبریز در گذشته مورد بی توجهی کامل قرار گرفته و با وجود پتانسیل قوی این شهر، هیچ اقدام موفقی از سوی متولیان گردشگری تبریز دیده نشده و ساکنان تبریز تنها به گردشگری سلامت بسنده کرده اند. و بی نظمی ها همین گردشگران سلامت را از تبریز ترساند.

بی توجهی مسئولان گردشگری تبریز در ارائه جاذبه های گردشگری ایران باعث شده است که تبریز به عنوان یک شهر توریستی در بعد ملی نادیده گرفته شود. به طوری که معرفی ویژگی های تبریز در صدا و سیما جایی ندارد و نتیجه این بی توجهی ها باعث شد قطارهای گردشگری اروپایی پس از عبور از تبریز شهرهای مرکزی ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.

در سال های اخیر متولیان گردشگری آذربایجان شرقی و تبریز حرکت خوبی را آغاز کرده اند و درب غرفه های تبریز در زمان برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی دیگر بسته نیست. ساماندهی پیاده روی، ایجاد تاکسی، راه اندازی تورهای گردشگری در تبریز، توزیع نقشه بین مسافران و … اقداماتی است که سازمان توسعه گردشگری شهرداری با کمک سایر سازمان های شهرداری انجام داده است.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز با هدف معرفی جاذبه های گردشگری تبریز و آماده سازی شهر برای استقبال از میهمانان در همین راستا حرکت می کنند.

یک روز قدم به قدم با گردشگران تور تبریز را می بینیم و با عینک گردشگری به تبریز نگاه می کنیم. گردشگران شرکت کننده در این تور علاوه بر تمجید از تبریزگردی و تجلیل از بزرگان تاریخ آذربایجان، انتقاداتی نیز داشتند.

تبریزی ها خیابان های خود را به نام های قدیمی می شناسند

محمد زراسوند یکی از گردشگرانی است که این روزها برای گشت و گذار از مسجد سلیمان به تبریز رفته است. وی می گوید: تبریز از هر نظر شهری زیبا و توسعه یافته است و نظافت آن برای ما بسیار جالب و خوشایند بود و همچنین تعداد مردم آنجا. تقاطع های زیادی در این شهر وجود دارد که به روان بودن ترافیک کمک می کند.

وی با انتقاد از کم عرض بودن خیابان های تبریز گفت: کم عرض بودن خیابان ها یکی از مهمترین مشکلات تبریز است.

وی همچنین یافتن آدرس مورد نظر را یکی دیگر از مشکلات گردشگران می داند و می افزاید: تبریزی ها خیابان ها را به نام قدیمی خود می شناسند و به همین دلیل نمی توانند ما را به خوبی راهنمایی کنند.

این گردشگر در خصوص تورهای رایگان در تبریز نیز می گوید: این ایده منحصر به فرد است، ما با این تورها در چند روز تمام مکان های گردشگری تبریز را گشتیم و عالی است.

مهرانه رود پتانسیل فراموش شده تبریز

یکی دیگر از گردشگران تنکابنی گفت: قبلا به تبریز سفر کرده بودم، این شهر نسبت به گذشته تبریز توسعه یافته است، اما هنوز جای پیشرفت و توسعه دارد. شهر پر رونق است، پتانسیل خوبی برای تبریز دارد. اما تبدیل به زباله دانی شده است.

او نیز مانند سایر گردشگران از تور تبریز و راهنمایان این تور لذت برد.

عدم رعایت اصول شهرسازی و معماری در تبریز

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا