چرا بیش از حد احساس سرما میکنیم

برخی افراد بدون در نظر گرفتن فصول گرم و سرد سال بیشتر اوقات احساس سرما می کنند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه ژاکت همراه خود دارید و همیشه از سرما می لرزید، بهتر است این مقاله را بخوانید تا دلایل علمی این روند را بدانید. این 12 عنصر را با هم مرور می کنیم:

آهن خون شما کم است

اگر دست و پای شما همیشه سرد است، ممکن است به دلیل کمبود آهن در بدن باشد. آلیسیا توچی، متخصص تغذیه می گوید سلول های بدن برای انتقال اکسیژن به آهن نیاز دارند و کمبود آهن در خون می تواند این گردش خون را به خطر بیندازد. او معتقد است که بدن خود هوشیار است، بنابراین ابتدا خون را به اندام های حیاتی تری مانند قلب و مغز می فرستد و در آن زمان است که در دست ها و پاهای خود احساس سرما می کنید. گوشت منبع بسیار غنی آهن است. سبزیجات و میوه های سبز رنگ نیز مفید هستند، اما فراموش نکنید که برای جذب بهتر آهن از این مواد، آنها را با ویتامین C که در فلفل قرمز تازه به وفور یافت می شود، مصرف کنید. البته وی خاطرنشان می کند که جذب آهن از غذاهای گیاهی به تنهایی بسیار مشکل است.

شما به ویتامین B12 بیشتری نیاز دارید

آندرا ماس، یکی دیگر از متخصصان تغذیه و بنیانگذار وب سایت سلامتی “Moss Wellness” می گوید: “بسیاری از مردم فکر می کنند کمبود آهن دارند، اما در واقع مشکل اصلی آنها کمبود ویتامین B12 است.” خانم ماس می گوید کمبود این ویتامین باعث سردی، بی حسی و کمبود انرژی می شود. مانند آهن که عمدتاً در غذاهای حیوانی یافت می شود، ویتامین B12 نیز همینطور است. این ویتامین در تخم مرغ، ماست و پنیر نیز وجود دارد. برای کسانی که گیاهخوار هستند، پاشیدن بیکینگ پودر با طعم پنیر روی ذرت بو داده و سیب زمینی پخته مفید است.

تیروئید شما ممکن است خوب کار نکند

دکتر مارگاریتا روهر، متخصص داخلی در مرکز پزشکی Langone دانشگاه نیویورک، می گوید اختلالات هورمون تیروئید می تواند بر متابولیسم بدن تأثیر بگذارد و در برخی موارد با احساس سرما همراه باشد. وی تاکید می کند که اگر از علائم اختلالات تیروئید مانند ریزش مو و یبوست رنج می برید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش تیروئید برای شما انجام شود.

وزن شما کم است

توچی درباره این موضوع می گوید وزن کم به دو دلیل می تواند احساس سردی را در شما تشدید کند. چربی در بدن به عنوان یک عایق عمل می کند و کمبود آن می تواند حرارت بدن را کاهش دهد. همچنین، زمانی که کالری کمتری مصرف می کنید، متابولیسم شما کاهش می یابد. بنابراین بدن انرژی کمتری برای تولید گرما دارد. توچی می‌گوید برای کسانی که می‌خواهند کمی وزن اضافه کنند، برای این منظور از غذاهای پر کالری استفاده کنند و به خاطر داشته باشند که باید مقادیر کافی چربی‌های سالم مانند کره حاوی مغز آجیل یا ماست کامل مصرف کنند. .

کمبود خواب داری

ماس می گوید: تحقیقات ارتباط بین احساس سرما در طول روز، خستگی مزمن و کمبود خواب را نشان داده است. روهر اضافه می کند که دمای بدن در طول خواب متفاوت است و بدن به آن عادت می کند. اگر عصر دیرتر از حد معمول به رختخواب بروید، همزمان با خوابیدن دمای بدنتان کاهش می یابد.

آب کافی در بدن شما وجود ندارد

توچی می گوید وقتی بدن شما آب کافی نداشته باشد، نمی تواند خون را به طور موثر پمپاژ کند. آب می تواند در حفظ گرمای بدن موثر باشد. بنابراین، به اصطلاح H2O نیز می تواند در تنظیم دمای بدن مفید باشد. وزن شما می تواند به شما بگوید که بدن شما روزانه به چه مقدار آب نیاز دارد. به عنوان مثال، اگر شما 75 کیلوگرم وزن دارید، بدن شما به حدود دو لیتر آب در روز نیاز دارد. همچنین برای اطلاع از آخرین نتایج علمی منبی در مورد میزان آب مصرفی می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

ممکن است دیابتی باشید

دیابت می تواند نوروپاتی های محیطی مسئول حواس بدن ما را به خطر بیندازد. این بدان معناست که ممکن است گاهی اوقات بدون دلیل درد، سرما یا گرمای غیرطبیعی در بدن خود احساس کنید. روهر می‌گوید: «ممکن است دلیل فیزیکی وجود نداشته باشد، اما آن احساس سردی فرد را همراهی می‌کند». خانم روهر اضافه می کند که این می تواند به دلیل انتقال پیام اشتباه از دست و پا به مغز باشد.

شما چربی کافی در بدن خود ندارید

موس در این مورد می گوید، اگر در فصول سرد سال دائماً به دنبال غذا و نوشیدنی گرم برای افزایش دمای بدن خود هستید، شاید چربی بتواند به شما کمک کند احساس سیری کنید و بدن خود را گرم نگه دارید. رژیم های کم چرب را می توان با غذاهای پرچرب سالم مانند آووکادو، آجیل و دانه های طبیعی که روی میوه یا نوشیدنی های خود می ریزید جایگزین کرد. این تغییر رژیم غذایی می تواند بدن شما را کمی گرمتر نگه دارد. البته اگر به دلایل پزشکی نباید چربی مصرف کنید، در این موارد با پزشک خود مشورت کنید.

شما یک بیماری به نام رینود دارید

روهر در این رابطه می گوید بیماری به نام رینود وجود دارد که درصد کمی از افراد را مبتلا می کند و باعث اسپاسم در رگ های دست، پا و صورت می شود. این بیماری باعث ایجاد احساس سرما در نواحی مذکور می شود.

ناهنجاری های طبیعی و غیر قابل توضیح در گردش خون شما وجود دارد

اگر از گروه افرادی هستید که دائماً سرما می خورند، ممکن است اختلال طبیعی در گردش خون شما ایجاد شود که منجر به بیماری های مزمن در بدن شما نیز می شود. برای این دسته از افراد ورزش و طب سوزنی نتایج مثبتی خواهد داشت.

ماهیچه های کافی در بدن شما وجود ندارد

روهر می گوید که ماهیچه ها می توانند گرما تولید کنند و بدن را گرم نگه دارند. مطمئن شوید که فعالیت بدنی و ورزش کافی دارید.

شما یک خانم هستید

مطالعات دانشگاه یوتا نشان داده است که قلب زنان 0.4 درجه فارنهایت گرمتر از مردان و دستان آنها حدود 3 درجه فارنهایت سردتر از مردان است. روهر می گوید البته این مقدار بسیار ناچیز است، اما شاید یکی از دلایلی که چنین احساس سردی در خانم ها بیشتر احساس می شود همین باشد.

احساس گرما و سرما یک مشکل طبیعی است و به تغییرات دمای محیط مربوط می شود. اما برخی افراد ممکن است با وجود دمای مناسب احساس سرما کنند. این افراد اغلب سرد هستند و اغلب از سرد بودن شکایت دارند. احساس سردی می تواند نشانه مشکل یا بیماری باشد و برای درمان هر بیماری باید فرد را معاینه کرد. شایع ترین علل احساس سرما عبارتند از:

کم خونی یا کم خونی
کم خونی یکی از دلایل احساس سرما است. کم خونی وضعیتی است که در آن بدن فاقد گلبول های قرمز سالم است و بنابراین این کمبود اکسیژن به بافت ها و اندام ها نمی رسد. کم خونی علاوه بر احساس سرما باعث خستگی، ضعف، سرگیجه و تنگی نفس می شود. کم خونی باعث احساس سردی به خصوص در انتهای اندام ها یعنی دست ها و پاها می شود. کم خونی را می توان با انجام یک آزمایش خون ساده و شمارش تعداد سلول های خونی تشخیص داد. پزشک با انجام معاینات تکمیلی علت کم خونی شما را تشخیص داده و داروهای مکمل یا اصلاح تغذیه را تجویز می کند. معمولا با درمان کم خونی احساس سردی در اندام ها به راحتی برطرف می شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره کم خونی

کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید
کم کاری تیروئید به شرایطی اطلاق می شود که در آن غده تیروئید به دلایل مختلف قادر به ترشح کافی هورمون تیروئید نیست. کمبود هورمون های تیروئید در بدن انسان را به شدت به سرما حساس می کند و فرد اغلب احساس سرما می کند. سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از: درد مفاصل، یبوست، خشکی پوست و اضافه وزن. البته ممکن است سال ها طول بکشد تا فرد پس از تشخیص کم کاری تیروئید علائمی پیدا کند و در مراحل اولیه علائمی نداشته باشد. کم کاری تیروئید را می توان به راحتی با داروهای تجویز شده توسط پزشک کنترل کرد و معمولا علائم بیماری تا مدتی پس از مصرف دارو کنترل می شود.

سندرم رینود
سندرم رینود یک اختلال در سیستم گردش خون است که منجر به کاهش جریان خون در وریدهای دست یا پا می شود و باعث سردی شدید دست ها و پاها می شود. در طول حمله بیماری که می تواند از چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد، رگ های خونی باریک می شوند و خون کافی به دست یا پا نمی رسد. در این حالت ممکن است فرد در یک یا چند انگشت احساس سردی و بی حسی کند و رنگ این انگشتان سفید یا آبی شود. پس از پایان حمله، خون دوباره به اندام ها می رسد و تغییر رنگ و احساس سردی از بین می رود، بی حسی و گزگز اندام ها و گرما می تواند علائم را تا حدودی کاهش دهد. اما علائم مراحل پیشرفته بیماری عفونت های مزمن در اطراف ناخن های دست یا پا و زخم در نوک انگشتان به دلیل خون رسانی ناکافی است. از جمله عوامل تشدید کننده بیماری می توان به استرس، سرماخوردگی، مصرف برخی داروها، استعمال دخانیات و بیماری های قلبی ناشی از مشکلات ریوی اشاره کرد. برخی داروها می توانند علائم بیماری را کاهش دهند و از آسیب بافتی جلوگیری کنند. علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است جراحی برای درمان این بیماری توصیه شود.

بیماری های کلیوی
دیابت و فشار خون بالا اغلب منجر به مشکلات کلیوی می شود. مهمترین وظیفه کلیه در بدن دفع مواد سمی و مواد زائد از بدن است. اگر کلیه ها به درستی کار نکنند، میزان این مواد سمی در بدن افزایش می یابد و سلامت فرد را تهدید می کند. برخی از مشکلات کلیوی باعث می شود بدن احساس سرما کند. همچنین بیماری کلیوی می تواند باعث کم خونی در فرد شود. همانطور که گفته شد کم خونی نیز یکی از دلایل احساس سرما است. احساس سردی ناشی از مشکلات کلیوی با درمان بیماری کلیوی برطرف می شود و فرد دیگر این احساس را نخواهد داشت.

بیشتر بدانید: بایدها و نبایدها برای سلامت کلیه

دیابت نوع 2
دیابت نوع 2 می تواند فرد را سرد کند. دلیل این امر این است که دیابت نوع 2 می تواند باعث کم خونی، مشکلات کلیوی و مشکلات عروقی در فرد شود که همه اینها منجر به احساس سرما می شود. علاوه بر این، آسیب عصبی که می تواند در دیابت نوع 2 رخ دهد نیز یکی از عواملی است که باعث می شود فرد احساس سرما کند. کنترل قند خون و نگه داشتن قند خون در محدوده طبیعی با داروها و تغییر سبک زندگی می تواند به کنترل علائم از جمله احساس سرما کمک کند.

بیماری عروق محیطی
بیماری عروق محیطی به بیماری عروق خونی خارج از قلب اشاره دارد. این بیماری باعث باریک شدن سیاهرگ‌هایی می‌شود که خون را به دست‌ها، پاها و برخی از اندام‌های دیگر می‌رسانند. این بیماری به دلایل مختلفی بروز می کند یکی از دلایل این بیماری تنگ شدن شریان های دست یا پا به دلیل تشکیل پلاک در آنها است که در نتیجه خون ناکافی به بدن می رسد. اگر یکی از پاها سردتر از پای دیگر باشد و این سردی با درد، بی حسی و ضعف همراه باشد، می توان آن را از علائم این بیماری دانست. در صورت بروز این علائم باید فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید. اغلب تجویز داروها و ورزش های خاص در درمان بیماری موثر است، اما گاهی لازم است بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

بی اشتهایی عصبی
بی اشتهایی عصبی نوعی اختلال خوردن ذهنی است که در آن فرد دائما نگران میزان کالری مصرفی خود است و با وجود گرسنگی از خوردن خودداری می کند و در نتیجه کاهش شدید وزن و کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن را به دنبال دارد. کاهش شدید چربی بدن باعث می شود که فرد مدام احساس سرما کند، به خصوص در دست ها و پاها. این بیماری به طور جدی زندگی فرد را تهدید می کند. در صورت بروز علائم این بیماری، مشورت با پزشک ضروری است.

آنفولانزا
آنفولانزا یک بیماری ویروسی است که اندام های بدن به ویژه بینی، گلو و ریه ها را درگیر می کند. آنفولانزا می تواند باعث تب بالا، لرز، سردرد، درد عضلانی، سرفه و احساس ضعف شود. همچنین می تواند انسان را سرد کند. این بیماری می تواند برای کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای خطرناک باشد. پزشکان معمولاً به چنین افرادی توصیه می کنند که هر سال قبل از شروع فصل آنفولانزا واکسن آنفولانزا بزنند، مثلاً در سپتامبر یا اوایل اکتبر.

نوروپاتی محیطی
اگر در پاهای خود احساس سرما می کنید، اما وقتی پاهای خود را لمس می کنید، دمای آنها طبیعی است، می تواند به دلیل نوروپاتی محیطی باشد. این حالت اغلب از انگشت شست پا شروع می شود و به سمت بالا حرکت می کند. نوروپاتی محیطی معمولاً در اثر آسیب عصبی یا بیماری های خاص ایجاد می شود. شایع ترین علت نوروپاتی محیطی دیابت است. علاوه بر این، برخی عفونت ها، بیماری های کبد و کلیه، کمبود ویتامین ها و تماس با برخی مواد شیمیایی سمی نیز می تواند منجر به نوروپاتی دیابتی شود. پس از تشخیص علت مشکل، پزشک آن را درمان می کند.

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث نوعی کم خونی شود و در نتیجه فرد احساس سرما کند. معمولا تغذیه خوب و استفاده از غذاهایی مانند مرغ، تخم مرغ و ماهی از کمبود این ویتامین جلوگیری می کند. علاوه بر اینها، برخی از غذاهای غنی شده نیز می توانند در تامین ویتامین B12 بدن مفید باشند. لازم به ذکر است که بدن برخی افراد با وجود رژیم غذایی مناسب قادر به جذب برخی ویتامین ها نیست و این گونه افراد به دلیل بیماری ها و مشکلات خاصی دچار کمبود ویتامین هستند. به همین دلیل مصرف مکمل های ویتامینی در این افراد ضروری است. اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا مشکل گوارشی دارید، ممکن است کمبود ویتامین داشته باشید، بنابراین لازم است در زمینه مصرف مکمل ها با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

کمبود آهن
یکی دیگر از انواع رایج کم خونی، کم خونی ناشی از فقر آهن است. همانطور که قبلا ذکر شد، کم خونی می تواند باعث احساس سردی اندام ها، به ویژه دست ها و پاها شود. کم خونی ناشی از فقر آهن می تواند به دلایل مختلفی مانند خونریزی و از دست دادن خون، رژیم غذایی نامناسب و ناتوانی بدن در جذب مناسب آهن ایجاد شود. بهترین منبع آهن، گوشت قرمز است. اما برخی منابع گیاهی مانند سویا و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج نیز حاوی آهن هستند.

کم کاری غده هیپوفیز
غده هیپوفیز یکی از مهم ترین و حیاتی ترین غدد درون ریز بدن است که در مغز قرار دارد. هنگامی که غده هیپوفیز به دلایلی به اندازه کافی هورمون ترشح نمی کند، فرد دچار مشکلاتی می شود. یکی از شایع ترین علائم غده هیپوفیز این است که فرد احساس سرما می کند و برای گرم شدن مشکل دارد. سایر علائم غده هیپوفیز شامل کم خونی، کاهش اشتها و کاهش وزن است. پزشک ابتدا علت کم کاری هیپوفیز را تشخیص می دهد و سعی می کند اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهد و در صورت لزوم برای بیمار هورمون تجویز می کند.

داروها
عوارض ناشی از مصرف برخی داروها احساس سرما است. برای مثال یکی از عوارض داروهای بتابلوکر مانند پروپرانولول و آتنولول سردی دست و پا است. همچنین، داروهای مسدودکننده بتا می توانند باعث سرگیجه، خستگی و حالت تهوع شوند. در صورت بروز چنین علائمی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم دارو را تغییر دهد.

مصرف الکل
به نظر می رسد افرادی که الکل مصرف می کنند ابتدا احساس گرما می کنند زیرا الکل باعث گشاد شدن عروق زیر پوست می شود و ممکن است در ابتدا فرد احساس گرما کند. اما دمای بدن کاهش می یابد زیرا به دلیل گشاد شدن رگ های زیر پوست، خون از مرکز بدن به سمت پوست هدایت می شود. علاوه بر این، الکل بر بخشی از مغز که مسئول تنظیم دمای بدن است تأثیر می‌گذارد و می‌تواند احساس سردی در فرد ایجاد کند.

برخی افراد به دلیل عدم گردش خون در بدنشان احساس سرما می کنند و احساس سردی می تواند به دلایلی مانند نازک شدن لایه چربی زیر پوست، کم کاری تیروئید و استرس باشد. در این مقاله از دکتر سلام توضیح دادیم که چرا برخی افراد احساس سرما می کنند. با ما بمان.

دمای طبیعی بدن افراد مختلف دمای بدن برخی افراد به طور طبیعی بالا است و دمای بدن برخی افراد پایین است.

به طور کلی، زنان سردتر از مردان هستند. افراد مسن نیز نسبت به افراد جوان احساس سردی بیشتری می کنند زیرا افراد مسن دمای بدنشان پایین تر است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

با افزایش سن، دیواره های رگ های خونی انعطاف پذیری خود را از دست می دهند که منجر به گردش خون ضعیف می شود. از آنجایی که خون در سراسر بدن گردش نمی کند، اندام ها به ویژه دست ها و پاها سردتر می شوند.

در برخی موارد دلیل احساس سرما نازک شدن لایه چربی زیر پوست است که گرمای بدن را ذخیره می کند.

بیماری های زمینه ای مانند اختلالات تیروئید (که در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می کند)، فشار خون بالا یا حتی دیابت نیز باعث احساس سرما می شوند.

زنان نیز گروه دیگری هستند که همیشه سردشان هستند. جالب اینجاست که نتایج نظرسنجی نشان می دهد که دمای بدن زنان بالاتر از مردان است، اما دست و پای آنها سردتر از مردان است.

طی بررسی ها مشخص شد که دمای متعادل دست مردان با دمای دست زنان سه درجه متفاوت است. اما دلیل آن چیست؟

دست‌ها و پاهای کوتاه گردش خون را در بدن تسریع می‌کنند که گرمای بدن را حفظ می‌کند.

به نظر می رسد که بدن زنان برای گرم نگه داشتن اندام های حیاتی باید سخت تر کار کند. در نتیجه این فعالیت دمای اندام تحتانی کاهش می یابد.

باید بدانید که مردان نسبت به زنان عضله بیشتری دارند و زنان چربی بیشتری دارند، در حالی که عضله گرما ایجاد می کند و چربی گرما را ذخیره می کند.

برخی سرما را خیلی خوب تحمل می کنند. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اسکیموها کوچکتر و پرتر از بقیه هستند، بنابراین بدن بهتر می تواند دمای داخلی خود را حفظ کند.

دست‌ها و پاهای کوتاه گردش خون را در بدن تسریع می‌کنند که گرمای بدن را حفظ می‌کند.

7 دلیل برای سردتر بودن

از جمله عواملی که باعث سردی فرد نسبت به دیگران می شود عبارتند از:

1- کم کاری تیروئید:

غده تیروئید متابولیسم بدن را کنترل می کند و با کم کاری تیروئید فرد اغلب احساس سرما می کند. به عنوان یک قاعده، کم کاری تیروئید در نیمی از بیماران با آزمایش خون تشخیص داده نمی شود. اگر با وجود نتیجه نرمال آزمایش باز هم مشکل داشتید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

2- کمبود آهن:

آهن برای انتقال اکسیژن به سلول ها و تامین انرژی مورد نیاز است. کمبود آهن نیز باعث احساس سرما می شود. از پزشک خود بخواهید آزمایش خون فریتین را تجویز کند. فریتین یک سلول پروتئین خون است که حاوی آهن است. این آزمایش به پزشک کمک می کند تا بفهمد بدن شما چقدر آهن ذخیره می کند. با مصرف غذاهای غنی از آهن از جمله گوشت قرمز، جگر و قرص آهن، میزان آهن بدن خود را افزایش دهید.

3- کم خوابی:

با کمبود خواب، سیستم عصبی که به تنظیم دمای بدن کمک می کند دچار مشکل می شود و در نتیجه احساس سرما می کنید.

4- گردش خون ضعیف:

اگر در دست خود درد دارید یا در دست خود احساس بی حسی دارید، ممکن است به سندرم رینود مبتلا باشید. این بیماری زمانی رخ می دهد که سیاهرگ ها و مویرگ ها منقبض می شوند و جریان خون را به اندام های انتهایی محدود می کنند. مصرف منیزیم این علائم را برطرف می کند.
لاغری بیش از حد و نداشتن چربی کافی، فرد را مستعد سرماخوردگی می کند. همیشه سعی کنید وزن سالم و طبیعی خود را حفظ کنید

5- عفونت قارچی:

عفونت قارچی کاندیدا فشار زیادی بر سیستم دفاعی بدن وارد می کند که باعث اختلال در عملکرد غده هیپوتالاموس می شود. علاوه بر احساس سرما، سندرم روده تحریک پذیر و سینوزیت از دیگر علائم این عفونت قارچی است. برای از بین بردن این قارچ ها از محصولات پروبیوتیک (باکتری های مفید) استفاده کنید و مصرف قند را کاهش دهید.

6- استرس:

مشکلاتی مانند طلاق یا از دست دادن شغل باعث استرس می شود و هیپوتالاموس و در نتیجه غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین برای مقابله با این شرایط همیشه به موضوعاتی فکر کنید که برای شما جذاب است و همچنین از وارد شدن به موقعیت های استرس زا خودداری کنید.

7- خیلی ضعیف شده اید:

بیش از حد لاغر بودن و نداشتن چربی کافی، فرد را مستعد سرماخوردگی می کند. همیشه سعی کنید وزن طبیعی و سالم خود را حفظ کنید.

منبع: تبیان

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا