چرا بچه ها تو خواب دندان قروچه می کنند

دندان قروچه در کودکان هنگام خواب برای کودکانی که اولین دندان های خود را در چهار یا هفت ماهگی رشد می کنند طبیعی است. همچنین در کودکانی که از حدود شش سالگی شروع به از دست دادن دندان های دائمی خود می کنند، شایع است.

وقتی کودک را در خواب تماشا می کنید، می خواهید صدای رویاهای شیرین را بشنوید: تنفس آسان و شاید آه. اما برخی از والدین صدای سخت تری مانند دندان قروچه را می شنوند. در واقع دندان قروچه در کودکان بسیار رایج است.

دندان قروچه اصطلاحی برای دندان قروچه یا فک فک است و بسیاری از کودکان از آن رنج می برند (کارشناسان می گویند از هر 10 کودک 2 تا 3 کودک دندان قروچه می کنند)، اما اکثر آنها بیشتر از آن رشد می کنند. دندان قروچه اغلب در خواب عمیق یا زمانی که کودکان تحت استرس هستند اتفاق می افتد.

علت دندان قروچه در کودکان در هنگام خواب

اغلب دندان قروچه در کودکان هنگام خواب با استرس و اضطراب مرتبط است. اگر به نظر می رسد که دندان های کودک شما ساییده شده یا اگر کودک شما از حساسیت یا درد دندان شکایت دارد، با دندانپزشک خود مشورت کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

استرس کودک خود را به خصوص درست قبل از خواب کاهش دهید

ماساژ و تمرینات کششی را برای شل کردن عضلات امتحان کنید

در برخی موارد، دندان های بالا و پایین کودکان نامرتب است و در پاسخ به درد، کودکان هنگام خواب دندان قروچه می کنند. کودکان برای تسکین درد می توانند با دندان قروچه دندان قروچه کنند. دندان قروچه در هنگام خواب معمولاً درد ندارد، اما زمانی که دندان قروچه به طور مرتب اتفاق می افتد، دندان ها آسیب می بینند و عوارض دیگری مانند ناراحتی و مشکلات عضلانی فک رخ می دهد.

علت دندان قروچه در کودکان زیر 2 سال

دندان قروچه در کودکان به دلیل عوامل خاصی مانند بزرگ شدن لوزه ها، پرکردگی های زیاد، خطر ابتلا به برخی بیماری ها، کمبودهای تغذیه ای، آلرژی ها، وجود انگل ها، اختلالات غدد و عوامل روانی مانند اضطراب ایجاد می شود.

کارشناسان همیشه نمی دانند که چرا دندان قروچه اتفاق می افتد. در برخی موارد، کودکان ممکن است دندان های بالا و پایین نامرتب باشند. برخی دیگر این کار را در پاسخ به درد، مانند گوش درد یا دندان درآوردن انجام می دهند. کودکان می توانند دندان های خود را برای تسکین درد فشار دهند، همانطور که می توانند روی عضله دردناک مالش دهند. بسیاری از کودکان به این دلایل نسبتاً رایج زود بزرگ می شوند.

استرس – معمولاً تنش عصبی یا عصبانیت – دلیل دیگری است. به عنوان مثال، کودک ممکن است در مورد امتحان در مدرسه یا تغییر در روال معمول (خواهر و برادر یا معلم جدید) نگران باشد. حتی مشاجره با والدین و خواهر و برادر می تواند باعث ایجاد استرس در هنگام دندان قروچه شود.

آموزش مسواک زدن به کودک 2 ساله

برخی از کودکان بیش فعال نیز دندان قروچه می کنند. همچنین، گاهی کودکانی که به بیماری های پزشکی دیگری (مانند فلج مغزی) مبتلا هستند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، ممکن است از دندان قروچه رنج ببرند.

درمان دندان قروچه در کودکان

اکثر کودکان با دندان قروچه بزرگ می شوند، اما ترکیبی از مراقبت های دندانپزشکی والدین و مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند به کنترل مشکل در زمانی که وجود دارد کمک کند.

در مواردی که دندان قروچه و فشردن دندان ها صورت و فک کودک را تحریک می کند یا به دندان آسیب می رساند، دندانپزشکان می توانند برای کودک شما نایت گارد مخصوص تهیه کنند.

درمان های خانگی برای دندان قروچه در خواب

بسته به اینکه علت آن جسمی یا روانی باشد، کودکان می توانند با استراحت قبل از خواب، مانند دوش آب گرم، گوش دادن به موسیقی ملایم، یا خواندن کتاب، دندان قروچه خود را کنترل کنند.

در مورد دندان قروچه ناشی از استرس، بهتر است راهی برای کمک به او برای مقابله با مشکل پیدا کنید. به عنوان مثال، کودکی که نگران دور شدن از خانه برای اولین سفر کمپینگ خود است، بهتر است به او اطمینان داده شود که در صورت نیاز، مادر و بابا در نزدیکی شما خواهند بود.

با شماره زیر تماس بگیرید تا به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان قروچه فرزندانتان تحت کنترل باشد.

02126140134

اگر موضوع پیچیده‌تر است، مانند نقل مکان به شهر جدید، با فرزندتان در مورد نگرانی‌های او صحبت کنید و سعی کنید ترس‌های او را برطرف کنید. اگر در مورد آن نگران هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

در موارد نادر، مسکن های رایج برای جلوگیری از دندان قروچه کافی نیستند. اگر کودک شما مشکل خواب دارد یا رفتاری متفاوت از معمول دارد، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است ارزیابی بیشتر را توصیه کند. این می تواند به شما در یافتن علت استرس و درمان مناسب کمک کند.

محافظت در برابر ساییدن دندان های شیری

با استفاده از نایت گارد دندان می توانید عادت دندان قروچه را در کودکان درمان کنید. مراقبت شبانه تغییر قابل توجهی در کیفیت خواب و سلامت کودکان به ارمغان می آورد.

محافظ دهان که مخصوص دندان های کودکان طراحی شده است، مشابه محافظ دهانی است که توسط ورزشکاران استفاده می شود. اگرچه ممکن است کمی به آن عادت کنید، نتایج مثبت به سرعت به دست می آیند. نایت گارد نه تنها از آسیب هایی مانند ترک خوردن لب و دندان های شکسته جلوگیری می کند، بلکه در دراز مدت می تواند عادت ناخواسته دندان قروچه را در کودکان از بین ببرد.

علائم دندان قروچه در کودکان

علائم و نشانه های دندان قروچه عبارتند از:

لبه دندان

دندان های شکسته

دندان قروچه معمولاً علائم خاصی ندارد، اما می تواند سطح دندان را تحت تأثیر قرار دهد و به مینای دندان آسیب برساند. از دست دادن مینای دندان می تواند باعث حساسیت دندان، ترک خوردن دندان و حتی شکستگی تاج دندان شود. در برخی موارد کودکان از دندان درد شکایت می کنند و به مطب دندانپزشکی کودکان مراجعه می کنند.

تشخیص دندان قروچه توسط دندانپزشک اطفال

بسیاری از کودکانی که در خواب دندان قروچه می کنند ممکن است حتی متوجه این موضوع نباشند، بنابراین اغلب خواهر و برادر یا والدین این مشکل را تصدیق می کنند.

برخی از علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

هنگام خواب کودک صدای جیر جیر را بشنوید

شکایت از درد در فک یا صورت پس از بیدار شدن از خواب

درد جویدن

اگر مشکوک هستید که کودکتان دندان قروچه می کند، به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید تا ساییدگی و حساسیت دندان غیر معمول را بررسی کند.

در صورت مشاهده آسیب، دندانپزشک ممکن است از کودک شما سوالاتی مانند:

قبل از خواب چه احساسی دارید؟

آیا در مورد چیزی در خانه یا مدرسه نگران هستید؟

آیا از دست کسی عصبانی هستید؟

قبل از خواب چه کار می کنید

این معاینه به دندانپزشک کمک می کند تا علت آناتومیکی (به هم ریختگی دندان ها) یا روانی (استرس) را تشخیص دهد و یک برنامه درمانی موثر را پیشنهاد دهد.

دندان قروچه کودک در بیداری

دندان قروچه زمانی که بیدار هستید، معمولاً زمانی که بیدار هستید دندان ها و فک خود را به هم فشار می دهید (معمولاً قروچه وجود ندارد). اکثر افراد هنگام تمرکز این کارها را ناخودآگاه انجام می دهند.

دندان قروچه کودک در خواب

از نظر دندانپزشکی مشخص نیست که چه چیزی باعث دندان قروچه یا دندان قروچه می شود. اما دلایلی مانند تنش یا اضطراب، دردهایی مانند گوش درد یا درد دندان درآوردن، نامرتب بودن دندان ها و جفت شدن غیرطبیعی روی هم، مشکلات تنفسی ناشی از گرفتگی بینی نقش موثری در دندان قروچه کودک در هنگام خواب دارد. اگر کودک شما زیر 2 سال سن دارد، می توانید با دادن پستانک به او از دندان قروچه در هنگام خواب جلوگیری کنید.

عوارض دندان قروچه در کودکان

بسیاری از موارد دندان قروچه بدون هیچ عارضه جانبی مورد توجه قرار نمی گیرند، در حالی که برخی دیگر باعث سردرد یا گوش درد می شوند. اگرچه صدای آن معمولا برای سایر اعضای خانواده آزار دهنده است.

در برخی موارد، ساییدن و فشار دادن در شب می‌تواند مینای دندان، دندان‌های نای را فرسوده کند، حساسیت دما را افزایش داده و باعث درد شدید صورت و مشکلات فک مانند بیماری مفصل گیجگاهی-گیجگاهی فک پایین شود. با این حال، اکثر کودکانی که دندان قروچه می کنند، مشکلی با مفصل گیجگاهی فکی ندارند، مگر اینکه دندان های خود را زیاد به هم بکوبند.

دندان قروچه چقدر طول می کشد؟

اکثر کودکان با از دست دادن دندان های شیری خود دندان قروچه را متوقف می کنند. با این حال، برخی از کودکان ممکن است بعد از بلوغ دندان قروچه را تجربه کنند. و اگر دندان قروچه ناشی از استرس باشد، تا زمانی که استرس از بین برود ادامه خواهد داشت.

پیشگیری از دندان قروچه

از آنجایی که دندان قروچه واکنش طبیعی برخی از کودکان در برابر رشد و نمو است، نمی توان از بسیاری از موارد آن اجتناب کرد. اگر چه می توان از دندان قروچه ناشی از استرس جلوگیری کرد. بنابراین به طور منظم با فرزندان خود در مورد احساسات آنها صحبت کنید و به آنها کمک کنید تا با استرس کنار بیایند. بردن کودکان نزد دندانپزشک می تواند به تشخیص و درمان دندان قروچه کمک کند.

مشکل دندان قروچه (همچنین به عنوان “براکسیسم” شناخته می شود) یک مشکل نسبتا شایع در کودکان قبل از سن مدرسه است. دندان قروچه، چه فشردن دندان ها در بیداری و چه دندان قروچه در هنگام خواب، با استرس و اضطراب همراه است. اکثر کودکان در خواب دندان قروچه می کنند و این مشکل معمولا در حدود 3 سالگی بروز می کند (البته شروع این عارضه می تواند زودتر و حتی در سن 1 سالگی باشد).

برای اکثر کودکان، این عادت کوتاه مدت است و بیشتر موارد تا سن 6 سالگی از بین می رود. با این حال، برخی از کودکان این عادت را تا سنین بالاتر حفظ می کنند و برخی از آنها حتی ممکن است تا سنین نوجوانی و بزرگسالی درگیر آن باشند.

لیست عناوین

علل دندان قروچه و انسداد دندان در کودکان

دندان قروچه کودکان هیچ دلیل شناخته شده ای ندارد، با این حال تحقیقات چندین ساله توانسته است علل احتمالی آن را مشخص کند. برخی از این علل جسمی و برخی دیگر روانی هستند.

علل فیزیکی

برخی از علل فیزیکی دندان قروچه در کودکان عبارتند از:

درد ناشی از بیماری هایی مانند عفونت گوش یا دندان درآوردن. کودکان می توانند برای تسکین درد خود دندان قروچه کنند. مثل ماساژ دادن یک عضله دردناک.

ناهماهنگی دندان ها در فک بالا یا پایین (که “مال اکلوژن” نیز نامیده می شود).

مشکلات سلامتی این مشکلات می تواند از کم آبی و کمبودهای تغذیه ای گرفته تا آلرژی ها و حتی کرم های انگلی باشد. برخی از کودکان بیش فعال نیز ممکن است از دندان قروچه رنج ببرند. علاوه بر این، کودکان مبتلا به فلج مغزی و کودکانی که از داروهای خاصی استفاده می کنند نیز می توانند از دندان قروچه رنج ببرند.

[مطالب مرتبط: دکتر ارتودنسی | ارتودنسی نامرئی ]

علل روانی

دلایل روانی دندان قروچه در کودکان استرس و اضطراب است. در کودکان، این استرس – معمولاً فشار عصبی یا عصبانیت – می تواند ناشی از امتحان در مدرسه یا تغییر در زندگی (خواهر یا خواهر جدید یا تغییر معلم) باشد. حتی مشاجره با والدین و خواهر و برادرها می تواند به اندازه کافی استرس زا باشد که باعث شود کودک دندان هایش را به هم فشار دهد یا فک هایش را قفل کند.

تشخیص دندان قروچه در کودک شما

تشخیص دندان قروچه در کودک می تواند کمی دشوار باشد زیرا خود او حتی متوجه نمی شود که دندان قروچه می کند. می توانید شب هنگام خواب کودک خود را زیر نظر بگیرید و ببینید که آیا صداهای ناشی از دندان قروچه شنیده می شود یا خیر. اگر کودک شما هنگام جویدن غذا احساس درد می کند یا فک درد دارد، ممکن است نشانه دندان قروچه باشد.

آیا فرزند شما در مورد چیزی نگران یا عصبانی است؟ اگر این احساسات با دندان قروچه در هنگام خواب همراه است، وقت آن است که به کودک خود توجه بیشتری کنید. کودکان به طور کلی استرس زیادی را تحمل می کنند و علت اصلی آن ممکن است نیاز به درمان های پزشکی و روش های کاهش استرس داشته باشد، مانند حمام آب گرم یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش قبل از خواب.

عوارض دندان قروچه

در برخی موارد، ساییدن در شب یا قفل شدن فک ها می تواند منجر به عوارض زیر شود:

صدای دندان قروچه در شب

سردرد صبحگاهی

درد فک و عضلات صورت

مشکلات فک مانند اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ). مطمئنا اکثر بچه هایی که دندان قروچه می کنند. آنها تا زمانی که دندان قروچه آنها خیلی شدید نشود مشکل TMJ نخواهند داشت.

دندان شکسته یا ترک خورده

سایش مینای دندان

حساسیت بالا (به دما) یا لق شدن دندان ها

آسیب به دندان، شکستگی پرکردگی دندان و آسیب لثه

شکل زبان را تغییر دهید

تورم (در برخی موارد) در سمت فک پایین ناشی از به هم پیوستن دندان ها.

[مطالب مرتبط: ارتودنسی | هزینه ارتودنسی ]

چگونه دندان قروچه و قفل کردن فک بر خواب کودک تأثیر می گذارد

دندان قروچه می تواند خواب کودک شما را مختل کند و باعث شود او در طول شب مکرر از خواب بیدار شود. صداهای ناشی از دندان قروچه می تواند بسیار بلند باشد و نوزاد را بیدار کند (حتی افراد اتاق کناری نیز می توانند از این صداها بیدار شوند!!). دندان قروچه کودک شما همچنین می تواند باعث سردردهای مکرر و مبهم یا درد فک شود و خواب او را در شب یا در روز تحت تاثیر قرار دهد.

درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودکان

به طور کلی دندان قروچه یا قفل شدن فک در کودکان عارضه قابل توجهی محسوب نمی شود و نیازی به درمان نخواهد داشت (زیرا این عادت در اکثر کودکان قبل از رویش دندان های دائمی از بین می رود).

اگر فکر می‌کنید فرزندتان از دندان قروچه رنج می‌برد، می‌توانید یک معاینه تعیین کنید و او را برای تشخیص و درمان نزد دندان‌پزشک ببرید. اگر دندان قروچه با مشکلات دندانی همراه باشد، دندانپزشک می تواند تعیین کند که آیا این بیماری می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند سایش مینا یا شکستگی دندان شود یا خیر.

[مطالب مرتبط: ارتودنسی پیشگیری ]

سطح فک

دندانپزشکان ما احتمالا موقعیت فک را با کمک ارتودنسی اصلاح خواهند کرد. در مواردی که موقعیت فک کودک شما نامناسب باشد، دندانپزشک ممکن است به جراحی فک متوسل شود.

روکش و بریج دندان

در موارد شدید، ممکن است لازم باشد دندانپزشک از بریج یا روکش استفاده کند و سطوح دندان های شما را به طور کامل اصلاح کند.

درمان دندان های حساس

دندان قروچه می تواند دندان های شما را فرسوده کند و حساسیت دندان های شما را افزایش دهد.

محافظ دهان

گاردها که نایت گارد نیز نامیده می شوند، ابزارهای محافظی مانند براکت های ارتودنسی هستند که دندان های فک بالا یا پایین را می پوشانند. این محافظ دهان می تواند از دندان های کودک شما در برابر فشار ناشی از دندان قروچه یا قفل شدن فک محافظت کند و از ساییده شدن دندان های آسیاب به یکدیگر جلوگیری کند. دو نوع محافظ وجود دارد:

دندانپزشک می تواند محافظ مخصوصی برای کودک شما بسازد که شب ها در داخل دهان قرار می گیرد و از دندان قروچه و درد بعد از آن جلوگیری می کند. این می تواند از آسیب بیشتر به دندان ها جلوگیری کند. در برخی موارد، می تواند به اصلاح موقعیت دندان ها و ماهیچه ها نیز کمک کند.

می توانید گارد بزرگتر و آماده استفاده را از داروخانه تهیه کنید.

چه از محافظ های سفارشی استفاده کنید و چه از محافظ های خود بخرید، مهم است که این بریس ها به خوبی از دندان های شما مراقبت کنند و خواب خوبی را به شما بدهند.

[مطالب مرتبط: دندانپزشک اطفال | متخصص ارتودنسی ]

درمان استرس

با مراقبت های مناسب و ویژه می توان از دندان قروچه در کودکان ناشی از استرس جلوگیری کرد. خبر خوب این است که اکثر کودکان در نهایت این عادت را ترک می کنند، اما قرار ملاقات با دندانپزشک و تشخیص مشکل ضرری ندارد و می تواند این مشکل را به بهترین شکل درمان کند.

۳/۵ – (۱۹۵ امتیاز)

همه چیز درباره دندان قروچه کودکان در هنگام خواب

طبیعی است که دندان قروچه کودکان در هنگام خواب باعث نگرانی والدین شود. بر اساس مطالعات انجام شده، دندان قروچه در هنگام خواب، همچنین به عنوان دندان قروچه شناخته می شود، در 6 تا 50 درصد از کودکان در طول شب رخ می دهد.

دندان قروچه یا فشردن دندان ها می تواند پاسخی غیرارادی به استرس و اضطراب باشد. هم بزرگسالان و هم کودکان می توانند بدون اینکه متوجه شوند در خواب دندان قروچه کنند. تصور می شود که دندان قروچه در دوران کودکی شایع تر است و می تواند به محض رشد دندان ظاهر شود.

دندان قروچه به خودی خود خطرناک تلقی نمی شود، اما ساییدن یا فشردن مداوم دندان ها می تواند به مرور زمان باعث درد فک و آسیب دندان شود. در این مقاله دلایل و خطرات دندان قروچه در کودکان را برجسته می کنیم و در مورد راه های جلوگیری از این عادت در شب صحبت می کنیم.

دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه عبارت است از ساییدن یا فشردن مکرر دندان ها. دو نوع متمایز دندان قروچه وجود دارد: ساییدن در خواب و ساییدن بیداری. به نظر می رسد ساییدن دندان های بیداری رایج تر است و عمدتاً شامل فشردن دندان ها بدون ساییدن آنها است.

بیش از 80 درصد افرادی که در خواب دندان قروچه می کنند ممکن است متوجه نشوند که دندان قروچه می کنند و این امر تشخیص را دشوار می کند مگر اینکه این کودکان در اتاقی با خواهر و برادر یا والدین خود بخوابند.

چرا کودکان دندان قروچه می کنند؟

دندان قروچه در کودکان احتمالاً به دلیل ترکیبی از عوامل روانی، سابقه خانوادگی و محرک های محیطی رخ می دهد. این بیماری بیشتر در برخی خانواده ها دیده می شود، اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا این به دلیل نقش عوامل ژنتیکی است یا عامل سوم مانند تربیت مشابه. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که پسران بیشتر از دندان قروچه رنج می برند.

به نظر می رسد افرادی که تمایل به دندان قروچه دارند از طریق یک یا چند محرک محیطی مانند استرس یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار مستعد ابتلا به این اختلال هستند.

فشار

به نظر می رسد استرس ارتباط نزدیکی با خواب آلود دارد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی آن مورد نیاز است. مطالعه ای روی کودکان نوپا نشان داد کسانی که رویدادهای استرس زا را تجربه می کنند، بیشتر در هنگام خواب دندان قروچه می کنند. در کودکان مدرسه ای، دندان قروچه می تواند واکنشی به استرس ناشی از تکالیف مدرسه و تلاش برای کسب نمرات خوب باشد.

محققان سطوح بالاتر استرس (خود گزارش شده) و همچنین سطوح بالاتری از هورمون های مرتبط با استرس را در افرادی که دندان قروچه می کنند، یافته اند، اگرچه این یافته ها در همه مطالعات تایید نشده است.

اضطراب

اگرچه نتایج تحقیقات موجود متناقض است، اما شواهدی مبنی بر ارتباط بین سطح اضطراب و دندان قروچه در خواب کودکان وجود دارد. به نظر می رسد کودکانی که به طور طبیعی مضطرب هستند و بیشتر درگیر عملکرد خوب در مدرسه هستند، بیشتر در معرض انقباض هستند.

محققان خاطرنشان می کنند که علائم می توانند به تدریج در طول زمان و با بزرگتر شدن کودکان ایجاد شوند، بنابراین ممکن است در ابتدا آشکار نباشند. به عنوان مثال، کودکان نوپا با اضطراب جدایی شدیدتر احتمال بیشتری دارد که بعداً در مدرسه دندان قروچه خود را در خواب به هم بزنند.

سایر بیماری های عصبی و اختلالات خواب

به نظر می رسد علاوه بر استرس و اضطراب، دندان قروچه در کودکانی که برخی بیماری های دیگر مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) یا میگرن دارند، بیشتر رخ می دهد. آسیاب کردن نیز با اختلالات خواب، از جمله پاراسومنیا، خروپف، و اختلالات تنفسی مرتبط با خواب، شایع تر است. اما نمی توان در مورد رابطه علیت این موارد نظر قطعی داد.

مشکلات دهان و دندان

دندان قروچه در کودکانی که دندان های نامرتب دارند و در افرادی که از ارتودنسی ثابت استفاده می کنند، بیشتر دیده می شود. با این حال، با توجه به آکادمی پزشکی خواب آمریکا، شواهد کافی برای حمایت از مشکلات دندانی به عنوان یک علت دندان قروچه وجود ندارد. دندان قروچه در افرادی که عمدتاً از طریق دهان نفس می کشند نیز شایع تر است.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

قرار گرفتن در معرض دود سیگار یکی دیگر از عوامل خطر برای دندان قروچه در دوران کودکی است. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم حتی در حد متوسط، خطر دندان قروچه را در کودکان افزایش می دهد.

عوارض دندان قروچه در کودکان

دندان قروچه خطر عوارض زیر را افزایش می دهد:

دندان های شکسته، عقب نشینی لثه و سایر مشکلات دندان و فک

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

اختلالات اشتها

عوارض روانی مانند افسردگی و اضطراب

اختلالات خواب

صداهایی که از دندان قروچه و فشردن دندان‌ها ایجاد می‌شود نیز می‌تواند خواب کودک شما یا سایر افراد داخل اتاق را مختل کند.

علائم دندان قروچه در کودکان

برخی از علائم و نشانه های رایجی که ممکن است نشان دهنده دندان قروچه شبانه در کودک شما باشد عبارتند از:

آسیب به دندان ها: دندان های شکسته، فرسوده یا عقب نشینی لثه ها را بررسی کنید.

دندان های حساس: کودکانی که دندان قروچه می کنند ممکن است به غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم حساسیت بیشتری نشان دهند.

درد یا سردرد فک: فشردن مداوم دندان ها می تواند منجر به سردرد، درد فک و گاهی اوقات بزرگ شدن عضلات فک شود.

صداهای قروچه: در طول شب مراقب کودک خود باشید و ببینید آیا صدای دندان قروچه را می شنوید.

تشخیص دندان قروچه در کودکان

برای تشخیص دندان قروچه، کودک شما باید هنگام خواب دندان قروچه، درد فک در صبح، سردرد و/یا انسداد فک داشته باشد. این علائم ممکن است توسط دندانپزشک در طی یک ویزیت معمولی یا در صورتی که کودک شما از درد فک صبحگاهی یا مشکل خواب شکایت دارد توسط متخصص اطفال یادداشت شود. از آنجایی که دندان قروچه در شب اتفاق می افتد، پزشکان به شدت به گزارش های والدین در مورد دندان قروچه یا صداهای قروچه در هنگام خواب کودک تکیه می کنند.

پزشک همچنین ممکن است در مورد عوامل استرس زا فعلی سوال کند تا تصویر کامل تری از محرک های احتمالی بدست آورد. به ندرت، پزشک ممکن است کودک شما را برای پلی سومنوگرافی (دیپستیک خواب) به یک کلینیک خواب ارجاع دهد تا علائم دندان قروچه یا سایر اختلالات خواب را بررسی کند.

درمان دندان قروچه در کودکان هنگام خواب

هدف از درمان دندان قروچه جلوگیری از آسیب دندان و کاهش عوارض جانبی مانند درد فک و سردرد است. بهبود کیفیت خواب و مدیریت استرس می تواند به کنترل بهتر دندان قروچه کمک کند.

محافظ های دندان

این محافظ ها توسط دندانپزشک تجویز می شوند. می توان آنها را روی دندان های بالا یا پایین قرار داد و به گونه ای طراحی کرد که علاوه بر محافظت از دندان ها در برابر سایش، فک را نیز در موقعیت صحیح قرار دهد. به نظر می رسد این محافظ های شب و آتل ها در درمان دندان قروچه موثر هستند، اگرچه ممکن است دندان قروچه به طور کامل از بین نرود و اگر کودک شما از محافظ استفاده نکند علائم ممکن است عود کنند.

مدیریت استرس

مدیریت استرس می تواند به کاهش دندان قروچه کمک کند. با فرزندتان در مورد وقایع ناراحت کننده زندگی مانند تغییر خانه یا تعهدات مدرسه صحبت کنید و سعی کنید از نگرانی او بکاهید. در صورت لزوم، برای حمایت بیشتر با روانشناس یا مشاور مدرسه فرزندتان تماس بگیرید.

رعایت اصول بهداشت خواب

دندان قروچه در هنگام خواب ارتباط نزدیکی با کیفیت خواب و خواب طبیعی دارد. با اطمینان از تاریک و ساکت بودن اتاق خواب، محدود کردن زمان صرف وسایل الکترونیکی مانند تبلت و دادن یک وعده غذایی سبک با شکر کمتر قبل از خواب، می توانید خواب فرزندتان را بهبود ببخشید.

اتخاذ یک برنامه منظم قبل از خواب می تواند زمینه را برای خواب بهتر فراهم کند و به کودک شما کمک کند تا هنگام خواب احساس اعتماد به نفس و آرامش بیشتری داشته باشد. در اینجا چند نمونه از عادات آرامش بخش قبل از خواب آورده شده است:

قبل از خواب یک میان وعده سبک بخورید

مسواک زدن

دوش آب گرم بگیر

فرزندتان را ببوسید

یک داستان کوتاه بخوانید

از موسیقی آرام بخش استفاده کنید

ماساژ عضلات صورت

گاهی اوقات استفاده از تکنیک هایی برای شل کردن عضلات صورت در طول روز می تواند دندان قروچه در شب را کاهش دهد. برای تسکین درد فک و دندان از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید و کودک خود را به نوشیدن آب تشویق کنید و از خوردن غذاهای سفت و آدامس پرهیز کنید. از پزشک خود در مورد تمرینات کششی و تکنیک های ماساژ صورت سوال کنید.

داروها

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد داروهای هومیوپاتی یا داروها می توانند به کاهش دندان قروچه در کودکان کمک کنند، اما تحقیقات بیشتری در مورد اثربخشی و عوارض جانبی احتمالی آنها مورد نیاز است. همیشه قبل از شروع هر داروی جدید، حتی داروهای گیاهی و بدون نسخه، با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی مراجعه به پزشک یا دندانپزشک ضروری است؟

اگر علائمی از دندان قروچه در کودک خود مشاهده کردید، مانند افزایش حساسیت دهان، درد فک، سردرد صبحگاهی، یا صداهای قروچه در شب، با دندانپزشک یا پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید. همچنین اگر کودک شما در طول روز مشکل خواب دارد یا علائمی از خواب آلودگی دارد، باید به پزشک مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهديس

من این مقاله رو دوست داشتم، به نظرم موضوع جالبی رو با جزئیات خوبی توضیح داده بود. فقط فکر می‌کنم که بعضی جملات به شکلپیچیده‌ای نوشته شده بود و ممکنه برای بعضی افراد سخت باشه. به هر حال، از نویسنده بابت این مقاله خوب ممنونم.

آرمان

عالی بود، واقعا خوب بود که به خاطرات کودکی‌ام فکر کردم. ممنون از نویسنده.

نگين

وای خدای من، خیلی خنده دار بود. فکر کنم منم وقتی بچه بودم دندون قروچه می‌کردم. ممنون از مقاله جالبتون!

دکمه بازگشت به بالا