چرا به گیاهان تصفیه کننده هوا می گویند علوم ششم

گیاهان چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند؟ بر اساس کتاب علوم ششم، گیاهان و درختان با انجام فرآیند فتوسنتز، دی اکسید کربن معلق در هوا را جذب کرده و اکسیژن زیادی را در هوا آزاد می کنند و در نتیجه به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند. با آموزش Magerta ادامه دهید.

چرا برای جلوگیری از آلودگی هوا گیاه و درخت می کارند؟

همانطور که گفته شد گیاهان این کار را از طریق فتوسنتز انجام می دهند. در طی فرآیند فتوسنتز، گیاه نور خورشید و دی اکسید کربن هوا را جذب کرده و آنها را به سوختی برای رشد خود تبدیل می کند. علاوه بر درختانی که در طبیعت وجود دارند، گیاهان سرپوشیده نیز می توانند هوای داخل آپارتمان و محیط کار را تصفیه کنند و تاثیر آنها را نباید نادیده گرفت.

هر درخت ظرفیت تولید دو کیلوگرم اکسیژن در سال را دارد که می تواند نیاز 10 نفر را تامین کند. اگرچه دنیای امروز شاهد پیشرفت های زیادی در همه بخش ها بوده است، اما گیاهان همچنان بهترین گزینه برای کاهش آلودگی هوا و ایجاد محیطی پاک برای تنفس سالم هستند.

علاوه بر این، گیاهان می توانند در افزایش و کاهش دما موثر باشند، به عنوان مثال هوا در یک منطقه با درختکاری زیاد تا 11 درجه سانتیگراد خنک تر از منطقه بدون درخت مجاور است. جالب است بدانید که طبق تحقیقات انجام شده در ناسا، گیاهان حتی قادر به جذب مواد شیمیایی که هوا را آلوده می کنند نیز هستند.

✅ اکنون که پاسخ این سوال را دارید که گیاهان چگونه به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند، حتما نظر خود را از طریق قسمت بررسی با ما و سایر کاربران در میان بگذارید. همچنین اگر سوال درسی دیگری دارید در گوگل با عبارت Magerta سرچ کنید.

آشنایی با گیاهان تصفیه کننده هوا

برخی از گیاهان زینتی در پاکسازی هوا موثرتر از بقیه هستند. با یادگیری و پرورش این گیاهان به خود و اطرافیانتان هوای تازه و سالم بدهید.

گیاهان تصفیه هوا به دلیل آلودگی بیش از حد شهرها به عنوان یک گیاه آپارتمانی انتخاب معتبری هستند. این گیاهان نه تنها بسیار زیبا هستند. آنها همچنین نقش مهمی در تصفیه هوا و گندزدایی محیط دارند. از این رو لیستی از این گونه گیاهان مفید را برای شما آماده کرده ایم. با ما بمان.

لیست گیاهان تصفیه کننده هوا و نحوه مراقبت از آنها:

نگهداری از گل های زینتی و همچنین درختان میوه و گیاهان دارویی بسیار رایج است. اما بدانید که گیاهانی هستند که هوای پاک و سالمی را برای شما فراهم می کنند. نیز بسیار مهم است. هوای سالم زندگی را شادتر می کند. از این رو گیاهان مفیدی را برای هوای سالم معرفی می کنیم. همه شما برخی از این گیاهان را می شناسید و مدت زیادی است که از آنها در خانه خود استفاده می کنید. اما شما با این ویژگی خارق العاده آن ها آشنا نیستید.

طبق تحقیقات، گیاهان آپارتمانی توانایی حذف بنزن، زایلن، تولوئن و فرمالدئید را دارند. امروزه این مواد سمی به راحتی وارد خانه ها شده و باعث بیماری های تنفسی و قلبی می شوند.
تخته سه لا، فوم ها و اسفنج ها به مرور زمان فرمالدئید آزاد می کنند. به این ترتیب محفظه ها با فرمالدئید پر می شوند. فرمالدئید به صورت گاز در دمای اتاق وجود دارد که باعث تحریک چشم ها، مجاری تنفسی و تنگی نفس می شود. همچنین در آپارتمان هایی که هوا آرام است. دی اکسید کربن بیشتر تولید می شود، با تنفس دی اکسید کربن، سرگیجه و سردرد به تدریج ایجاد می شود. همه این مواد بر عملکرد مغز تاثیر می گذارند.
پس بهتر است برای تصفیه هوای خانه خود چاره ای بیندیشید.
این گیاهان مواد سمی و مضر را جذب کرده و برای استفاده در آینده ذخیره می کنند. به این ترتیب هوا بین 50 تا 75 درصد تصفیه می شود. مبلغ قابل توجهی است.

لیست گیاهان مفید برای تصفیه هوا :

بهتر است ابتدا از گیاهان رایج در منازل به عنوان گیاهان تصفیه کننده هوا یاد کنیم. این گیاهان به راحتی رشد می کنند. و قابل دسترسی هستند. مانند :

گل بنجامین انجیری ( فیکوس بنجامین ) :

گل بنیامین انواع مختلفی دارد. و همچنین گیاهی محبوب در بین مردم است. این گیاه علاوه بر زیبایی منحصر به فرد برگ ها و شکل درختچه ای زیبای آن، از گیاهان تصفیه کننده هوا نیز به شمار می رود. نگهداری از آن بسیار آسان است. و ظاهری زیبا و شکیل دارد. به همین دلیل استفاده از آن در آپارتمان ها رواج دارد. روش نگهداری را به صورت جامع در این سایت بخوانید.

بنجامین مواد مضر مانند تری کلرواتیلن و بنزن و همچنین فرمالدئید را از اتاق خارج می کند.

سرخس برگ شمشیری ( سرخس بوستون ):

فرمالدئید از پلاستیک هایی که ما هر روز استفاده می کنیم به دست می آید. سرخس شمشیری در از بین بردن اثرات مضر فرمالدئید بسیار موثر است. و این آلاینده را به خوبی از بین می برد.

سرخس برگ شمشیر نیز عالی به نظر می رسد. این گیاه نیاز به نور مستقیم آفتاب ندارد بنابراین برای نگهداری در آپارتمان بسیار مناسب است.
باید بدانید که سرخس به آب زیادی نیاز دارد. در هنگام آبیاری بهتر است روی برگ های آن آب نریزید و فقط ریشه ها را آبیاری کنید. در صورت کمبود آب، برگ های آن زرد شده و خشک می شوند. بنابراین بهتر است گیاه را یک روز در میان از بهار تا اواسط پاییز آبیاری کنید. در فصل زمستان آبیاری دو بار در هفته ضروری است.

نخل اریکا :

یکی از بهترین تصفیه کننده های هوا نخل اریکا و نخل شامادورا است. زیرا تولوئن و زایلون را از محیط می گیرد. این نخل یک ویژگی جالب دیگر نیز دارد. علاوه بر تصفیه هوا، به مرطوب شدن هوا نیز کمک می کند. زیرا بخار آب زیادی تولید می کند.

سمیت تولوئن کمتر از بنزن است. اما باید بدانید که تنفس گاز تولوئن روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد. باعث سرگیجه، حالت تهوع، از دست دادن بینایی و شنوایی، سردرد و … می شود.

اگر نور خورشید به گیاه پشت شیشه برخورد کند، برگهای آن شروع به سوختن می کنند. پس آن را در جای مناسب قرار دهید. نخل اریکا مانند سایر گیاهان به آبیاری منظم نیاز دارد و اگر آب کمتری دریافت کند ممکن است دچار سوختگی برگ شود. یک زهکش مناسب برای گلدان نصب کنید.

نخل راپیس Rhapis excels  :

گیاه همیشه سبز نخل راپیس به نور و رطوبت کمی نیاز دارد، بنابراین انتخاب مناسبی برای آپارتمان محسوب می شود. علاوه بر این ویژگی مثبت این نخل حذف تولوئن و زایلون از محیط است. در نتیجه انرژی را به خانه های شما باز می گرداند.

نخل هندی یا نخل آرکا نیز در طهارت موثر است. به خاطر داشته باشید که اکثر کف دست ها نقش بسیار مهمی در این امر ایفا می کنند.

گل سانسوریا:

بهترین انتخاب برای اکسیژن رسانی شبانه گل سانسوریا است. این گیاه دی اکسید کربن را جذب کرده و در شب اکسیژن رسانی می کند. علاوه بر این، آنها همچنین در حذف زایلون و بنزن موثر هستند.

برای آبیاری سانسوریا صبور باشید. در هوای گرم هفته ای یک بار و در زمستان و هوای سرد هر ده روز یکبار آبیاری کافی است. برای تکثیر سانسوریا از ریزوم یا قلمه برگ استفاده کنید.

گل دراسنا :

لاک ها، لاک ها و برخی از رنگ ها و موادی که در خانه استفاده می کنیم حاوی تری کلرواتیلن و فرمالدئید هستند. گل دراسنا این آلاینده ها را از هوا جذب می کند.

در مورد پرورش این گیاه جالب است بدانید که: این گیاه به نور کافی نیاز دارد. و در دماهای بالاتر بهتر رشد می کند. اگر در اتاق های سرد نگهداری شود. نوک برگ های آن تیره می شود و می سوزد.
اما نکته مهم دیگر این است که خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. تکثیر این گیاه با گذاشتن شاخه یا قلمه نیز انجام می شود.

همچنین گیاهانی مانند نخل ققنوس، پتوس، گل سدوم و گیاه عنکبوتی در تصفیه هوا نقش دارند. برای مطالعه اطلاعات بیشتر در مورد پرورش هر یک از این گیاهان، نام گیاه را در این سایت جستجو کنید. برای اطلاعات کامل

پاسخ سوالات درس علوم دوم پایه ششم

اگر به دنبال پاسخ فعالیت درس دوم علوم ششم هستید این مطلب را از دست ندهید و تا پایان با ما همراه باشید.

به جواب صفحه 8 علوم ششم ابتدایی فکر کنید

در گذشته های دور برای ثبت و ذخیره اطلاعات از نوشتن روی سنگ، چوب و نقاشی روی دیوارهای غار استفاده می کردند. مزایا و معایب این روش ها را بنویسید.

مزایامعایبسهولت دسترسی به دلیل فراوانی در طبیعت

آماده سازی آسان

راحتی در استفاده

دوام نسبتاً کم

پوسیدگی و تخریب در اثر عوامل طبیعی

حجم و اندازه زیاد

ذخیره اطلاعات زمان می برد

مشکل یا ناتوانی در حرکت

پاسخ به جمع آوری اطلاعات در صفحه 9 علوم پایه ششم

فهرستی از مواد طبیعی و مصنوعی در محیط زندگی خود تهیه کنید و به کلاس گزارش دهید.

پاسخ دادن:

مواد طبیعی: طلای خالص، سنگ آهن، مواد معدنی، پشم، پنبه، آب، هوا، کوه
مواد دست ساز: کاغذ، لباس، ظروف کریستال، پلاستیک، دارو، شیشه، سیم برق

پاسخ به جمع آوری اطلاعات در صفحه 10 علوم پایه ششم

در یک فعالیت گروهی، اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده هر یک از افراد و مراکز زیر از کاغذ جمع آوری کنید و نتایج را در قالب یک مجله دیواری به کلاس گزارش دهید.

الف) عکاس: کاغذ عکاسی و چاپ عکس

ب) بانک: اسکناس، رسید بانکی

ج) شاگرد: کتاب، دفتر

ت) خیاط: برای ساختن الگو

ج) مرغ: جعبه تخم مرغ

ج) قنادی: جعبه نبات

پاسخ گفت و گو از صفحه 10 علوم ششم ابتدایی

بر اساس گزارش و اطلاعاتی که جمع آوری کردید، در مورد چگونگی تبدیل چوب به کاغذ بحث کنید.

پاسخ: با توجه به اطلاعاتی که جمع آوری کرده ایم مراحل تبدیل چوب به کاغذ را می توان به صورت زیر بیان کرد:

درختان را قطع کنید و پوست آنها را جدا کنید

چوب ها را آسیاب کرده و تبدیل به چیپس کنید

تراشه های چوب را مخلوط کرده و خمیر تولید کنید

رنگ یا سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن را به خمیر اضافه کنید

پیچ خوردگی و صاف کردن غلتک

برش کاغذ به اندازه های مورد نیاز بازار

جواب صفحه 12 و 13 علوم ششم ابتدایی را تست کنید

یکی از مراحل تبدیل چوب به کاغذ، حذف رنگ زرد از روی چوب است. تست های 1 و 2 را برای اطلاع از نحوه ادامه دادن انجام دهید.

ابزار و مواد مورد نیاز: انسان، پرمنگنات پتاسیم، پراکسید هیدروژن، سرکه

آزمایشی 1

1. 100 میلی لیتر آب در یک لیوان (ظرف شیشه ای آزمایشگاهی) یا یک لیوان پلاستیکی بریزید.
2. 5 یا 6 دانه کریستال پرمنگنات پتاسیم را به مواد داخل بدن انسان اضافه کنید. یک قاشق چایخوری سرکه را به مواد داخل آبگوشت اضافه کنید. 6 یا 8 میلی لیتر پراکسید هیدروژن را به آرامی داخل لیوان بریزید.

مشاهدات خود را ثبت کنید.

پاسخ: پرمنگنات پتاسیم جامدی ارغوانی است که در اثر واکنش با پراکسید هیدروژن در محیط سرکه صورتی یا بی رنگ می شود.

آزمایش 2

1. در یک بشر، کاغذ رنگی خرد شده را با 50 میلی لیتر آب مخلوط کنید.
2. 10 میلی لیتر پراکسید هیدروژن را داخل لیوان بریزید.

پس از 10 دقیقه، مشاهدات خود را یادداشت کنید.

پاسخ: می بینیم که پراکسید هیدروژن کاغذهای رنگی را تغییر رنگ داده و در نتیجه کاغذها رنگ خود را از دست می دهند.

چه چیزی از این تجربیات برداشت می کنید؟

پاسخ: ما متوجه شدیم که پراکسید هیدروژن یک ماده سفید کننده است و می توان از آن برای سفید کردن مواد مختلف استفاده کرد. علاوه بر این، این ماده می تواند با سایر مواد شیمیایی واکنش داده و رنگ آنها را تغییر دهد.

به همین دلیل در کارخانجات کاغذسازی برای حذف رنگ از چوب از مواد سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن، کلر و سفید کننده استفاده می شود.

چند نوع کاغذ می شناسید؟ آنها را نام ببر.

پاسخ: کاغذ استنباخ، کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسه مات و براق، کاغذ بدون کربن، کتاب مقدس، کاغذ فانتزی، کاغذ پلاستیکی، کاغذ چسبناک، کاغذ نی و غیره.

پاسخ گفت و گو از صفحه 14 علوم ششم ابتدایی

جدول زیر موادی را که در تهیه کاغذ استفاده می شود نشان می دهد. از روی تصاویر دلیل استفاده از این مواد در تولید کاغذ را بیان کنید.

ماد‌‌ه‌ ی به کار رفته در تهیه‌‌ ی کاغذعلت استفادهپلاستیکتهیه کاغذ شفاف و ضد آبرنگرنگی بودن کاغذنشاستهسطح کاغذ صاف می شود تا نوشتن روی آن بهتر انجام شود. هم چنین کاغذ در برابر پارگی و تا خوردن مقاوم می شود.گاز کلراز بین بردن رنگ خمیر کاغذگچمات و شفاف کردن کاغذ

پاسخ فعالیت صفحه 14 علوم ششم ابتدایی

برای تهیه 200 جلد کتاب یا یک دفتر 500 صفحه ای باید حدود 3 درخت قطع شود. تخمین زدن:

برای تولید کاغذ مصرفی سالانه دانش آموزان کلاس شما چند درخت لازم است؟

پاسخ: هر دانش آموز باید بر اساس مصرف خود محاسبه کند. برای 3300 برگ کاغذ حدود یک تنه درخت لازم است.

حال اگر کاغذ مصرفی دانش آموزی (برای کتاب های درسی، دفتر، برگه های امتحانی و کمک درسی) برابر با 3300 برگ باشد. در یک سال برای هر دانش آموز باید یک درخت قطع شود.

هر سال برای یک کلاس 30 دانش آموز باید 30 درخت قطع شود.

به جواب صفحه 15 علوم ششم ابتدایی فکر کنید

قطع بیش از حد درختان جنگلی چه آسیبی به چرخه فعلی وارد می کند؟

پاسخ: دی اکسید کربن در هوا افزایش می یابد و اکسیژن هوا کاهش می یابد و باعث آلودگی و ایجاد پدیده ای به نام اثر گلخانه ای و گرم شدن هوا می شود و هوای سالم کمتری برای تنفس موجودات زنده وجود خواهد داشت.

برای جلوگیری یا کاهش تاثیر قطع بی رویه درختان و تخریب جنگل ها بر زندگی موجودات زنده چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

پاسخ دادن:

فرهنگ سازی در مردم برای قطع نکردن درختان

جلوگیری از چرای بی رویه دام و استفاده از روش های کشاورزی ساکن

حفاظت بیشتر از محیط زیست توسط سازمان محیط زیست

از ساخت و سازها مانند ساختن ساختمان ها و جاده ها در منطقه جنگلی جلوگیری کنید

برخورد قاطع قوه قضائیه با متخلفان

جنگل کاری و درختکاری

پاسخ اکتشافی علوم ششم ابتدایی صفحه 15

ابزار و مواد مورد نیاز: کاغذ و روزنامه، الک، منگنه، سفید کننده، قاب، تالوک، توری، ظرف بزرگ

کشف “چگونه کاغذ بازیافت کنیم؟”

1. روزنامه های قدیمی را بردارید و با قیچی به قطعات بسیار کوچک برش دهید.
2. تکه های کوچک روزنامه را در ظرف بزرگی بریزید و نصف آب داخل آن را اضافه کنید. بعد از 2 ساعت مخلوط آب و کاغذ را با همزن خوب هم بزنید. خمیر کاغذ به دست آمده را از صافی بریزید و صاف کنید.
5. تفاله را با یک لیوان آب (مایع سفید کننده) مخلوط کنید و بگذارید 24 ساعت بماند.
6. تفاله را روی الک برگردانید و صاف کنید. سپس با سه لیوان آب بشویید.
7. حالا خمیر کاغذ را در ظرف بزرگی که تا نیمه پر از آب است بریزید. با استفاده از منگنه توری را به قاب وصل کنید و با آن یک لایه نازک خمیر بردارید. یک طلق بردارید و روی خمیر کاغذ بگذارید و کاغذ را روی آن بچرخانید سپس در گوشه ای بگذارید تا خشک شود. برای تهیه کاغذ رنگی قوی یک قاشق غذاخوری رنگ و یک قاشق غذاخوری چسب نشاسته (پودر نشاسته) را به خمیر به دست آمده در مرحله 7 اضافه کنید و مراحل 8 و 9 را تکرار کنید.

ویژگی های ظاهری کاغذی را که تهیه کرده اید با کاغذ روزنامه مقایسه کنید.

پاسخ: کیفیت کاغذ تولیدی بسیار پایین‌تر، ضخامت کاغذ تولیدی بیشتر، کاغذ تولیدی تقریباً سفید رنگ است و ممکن است قسمت‌هایی از عکس‌ها یا متون روزنامه‌ها رنگی باقی بماند.

آیا کاغذ بازیافتی قوی تر است یا کاغذ از چوب؟

جواب: کاغذ چوبی

بازیافت کاغذ چگونه از محیط زیست محافظت می کند؟

پاسخ: به منظور کمک به کاهش آلودگی آب، جلوگیری از هدررفت تنوع زیستی و داشتن محیطی سالم و هوای پاک و همچنین جلوگیری از بوی نامطبوع زباله، مردم باید به بازیافت انواع زباله ها توجه کنند.

با آگاهی جامعه از مزایای بازیافت، می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد، زیرا میزان انرژی مصرفی برای بازیافت زباله های طبقه بندی نشده (ضایعات مخلوط) بسیار بیشتر از زباله های تفکیک شده است.

همچنین باید بدانید که میزان انرژی مصرف شده برای تبدیل محصولات جدید با استفاده از مواد خام بسیار بیشتر از انرژی مصرف شده برای تبدیل همان محصول جدید با استفاده از مواد بازیافتی است.

به جواب صفحه 16 علوم ششم ابتدایی فکر کنید

1. قدرت کیسه های پلاستیکی بازیافتی و کیسه های پلاستیکی ساخته شده از مواد اصلی را مقایسه کنید.

پاسخ: کیسه های ساخته شده از نایلون بازیافتی دوام کمتری نسبت به کیسه های ساخته شده از مواد اصلی دارند.

2. چرا کیسه های پلاستیکی بازیافتی ضخیم تر هستند؟

پاسخ: چون ماده ای را به مواد اولیه و بازیافتی اضافه می کنند تا استحکام و مقاومت آن را افزایش دهند.

پاسخ گفت و گو از صفحه 16 علوم ششم ابتدایی

در مورد مسائل بازیافت کاغذ بحث کنید. (مقوا – شانه تخم مرغ – جعبه دستمال کاغذی – جعبه پیتزا)

پاسخ دادن:

کاغذهای رنگی: چون رنگی هستند، برای سفید و بی رنگ شدن انرژی و ماده زیادی لازم است.

شانه تخم مرغ: به دلیل مقاومت کم و کیفیت پایین برای بازیافت مناسب نیست.

دستمال کاغذی: از آنجایی که دستمال کاغذی برای مصارف بهداشتی استفاده می شود، می تواند حامل میکروب و بیماری باشد.

جعبه پیتزا: چون چرب هستند و همچنین از غذاهایی استفاده می کنند که به مرور زمان و در هوای بد خراب می شوند، مشکلات بازیافت را ایجاد می کنند.

با توجه به آموخته هایتان چه پیشنهادی برای بازیافت کاغذ در خانه و مدرسه دارید؟

پاسخ: آموزش و افزایش آگاهی در مورد بازیافت، تفکیک زباله و نصب سطل های مخصوص کاغذ در خانه و مدرسه، هدایت زباله به کارخانه های باز.

پاسخ به جمع آوری اطلاعات در صفحه 16 علوم ششم ابتدایی

جمع آوری و گزارش فعالیت های خانه سلامت، میدان تره بار و …. در محله و شهر شما در مورد بازیافت کاغذ.

پاسخ دادن:

آموزش به شهروندان توسط مربیان شهرداری در زمینه تفکیک زباله

توزیع کیسه زباله و بروشورهای آموزشی بین شهروندان

تفکیک زباله و پسماند خشک در مبدا با ایجاد ایستگاه بازیافت

تهیه مواد شوینده و بازیافت برای تشویق شهروندان به تهیه زباله های خشک

سوالات و پاسخنامه درس تاریخ دفتر من علوم ششم دبستان

1. چهار روش ثبت و نگهداری اطلاعات توسط اجدادمان را بنویسید.

جواب: روی دیوار غار، روی چوب، روی چرم، روی سنگ

2. مزایای ثبت و ذخیره اطلاعات روی سنگ، چوب و دیوارهای غار را بنویسید.

پاسخ: این اطلاعات برای مدت طولانی باقی می ماند و بعداً در اثر عوامل طبیعی از بین می رود.

3. ثبت و ذخیره اطلاعات سنگ، چوب و دیوار غار چه معایبی دارد؟

پاسخ: نوشتن در مورد این مواد مشکل است، حمل و نقل این مواد مشکل است، برای همه قابل دسترس نیست، به دلیل افزایش جمعیت امکان ثبت تمام اطلاعات وجود ندارد.

4. چرا مردم به روش های جدیدی برای ثبت و ذخیره اطلاعات فکر کرده اند؟

جواب: چون جمعیت زمین زیاد شده و اطلاعات علمی و آثار فرهنگی و اجتماعی زیاد شده و روشهای قدیمی ثبت و ذخیره اطلاعات کافی نبوده است.

5. مواد طبیعی را تعریف کنید.

پاسخ: به موادی مانند سنگ، چوب و چرم که در طبیعت یافت می شود و بدون تغییر زیاد مورد استفاده انسان قرار می گیرد، مواد طبیعی می گویند.

6. اکثر مواد و وسایلی که امروزه استفاده می کنیم طبیعی هستند یا ساخت دست بشر؟

پاسخ: مصنوعی

7- به چه موادی مواد مصنوعی می گویند؟

پاسخ: اکثر مواد و وسایلی که امروزه استفاده می کنیم به طور طبیعی یافت نمی شوند، بلکه از مواد طبیعی ساخته شده اند، به این مواد مواد مصنوعی می گویند.

8- چهار ماده مصنوعی را نام ببرید.

پاسخ: داروهای شیمیایی، لاستیک، پارچه، کاغذ، مداد

9. کاربردهای مختلف کاغذ در زندگی روزمره را یادداشت کنید.

جواب: پول (اسکناس)، کتاب و دفتر، در عکاسی، در بسته بندی وسایل، روزنامه و انواع برگه های بانکی.

ده مسلمانان از چه زمانی و از کجا دانش کاغذ را به دست آوردند؟

جواب: سال 700 میلادی در سمرقند

11. ماده اصلی و خام مورد نیاز برای ساخت کاغذ چیست؟

جواب: چوب

12. به غیر از چوب از چه مواد دیگری می توان کاغذ درست کرد؟

جواب: نیشکر، پنبه، ساقه کتان، کنف، کاه گندم و برنج، تفاله چغندر، ساقه ذرت، کاه، کنف، امروزه از سنگ به عنوان ماده ای جدید در کاغذسازی استفاده می شود.

13. کدام یک از اجزای درخت برای کاغذسازی مناسب است؟

جواب: ساقه و تنه محکم و شاخه های چوبی محکم

14. مراحل مختلف تبدیل چوب به کاغذ را با ذکر نوع تغییر نام ببرید.

پاسخ:

قطع کردن یک درخت (فیزیک)

فلی (فیزیک)

خرده چوب (فیزیک)

ورز دادن و اضافه کردن مواد شیمیایی (مواد شیمیایی)

خشک کردن خمیر و تبدیل آن به کاغذ (فیزیک)

15. چگونه رنگ زرد را از چوب در صنعت کاغذ پاک می کنند؟

پاسخ: با افزودن رنگهای شیمیایی مانند کلر یا پراکسید هیدروژن

16. دو نمونه از اقدامات احتیاطی ایمنی که باید در استفاده از پراکسید هیدروژن رعایت شود را بنویسید.

پاسخ: از تماس پوست با پراکسید هیدروژن اجتناب کنید – پراکسید هیدروژن را در مکانی تاریک قرار دهید.

17. نام 3 ماده سفید کننده و رنگرزی را بنویسید.

پاسخ: پراکسید هیدروژن – کلر – آب نمک

18. برای تهیه کاغذ با خصوصیات مختلف چه باید کرد؟

پاسخ: مواد شیمیایی مختلف را به کاغذ اضافه کنید.

19- مراحل مختلف بازیافت کاغذ را نام ببرید.

پاسخ:

1. جمع آوری و جداسازی در مبدا
2. انتقال به انبار جهت تجهیز مجدد و جداسازی کاغذ قابل بازیافت
3. بسته بندی و پرس جهت کاهش حجم حمل و نقل و ارسال به کارخانه اگر رنگی هستند، با نوشابه یا کلر جوهر زدایی می شوند. شستشو، مخلوط کردن کاغذ باطله با آب برای تشکیل سوسپانسیون آب و الیاف با غلظت 6-8٪.
6. مخلوط آب و الیاف پس از عبور از صافی و صافی روی میز فوردرینیه ریخته می شود تا آب اضافی خارج شود و به دستگاه خمیرسازی منتقل می شود. خمیر به دست آمده به قسمت آبگیری، خشک کردن و اتو فرستاده می شود. برش به اندازه و بازار دلخواه

20. مهمترین مزیت بازیافت کاغذ چیست؟

پاسخ:

حفظ منابع طبیعی مانند جنگل های آبی

جلوگیری از تخلیه زباله در طبیعت

مصرف آب کمتر

مصرف انرژی کمتر

21. برای جلوگیری یا کاهش اثرات قطع بی رویه درختان و تخریب جنگل ها چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

پاسخ: درختکاری، صرفه جویی در مصرف کاغذ و پرهیز از ضایعات، استفاده از روش های جایگزین مانند ماشین های بانکی به جای پول نقد و چک، کامپیوتر و ….

22. کدام چوب برای ساخت کاغذ مناسب است؟

پاسخ: از بین قسمت های درخت فقط ساقه و تنه درخت برای ساختن کاغذ مناسب است.

در میان درختان مختلف، درختان سوزنی برگ مانند کاج، سرو و سرو به دلیل داشتن الیاف بلند و مقاومت بیشتر نسبت به چوب‌های سخت مانند بلوط، انجیر، سنجد، افرا، راج، سیب و گیلاس برای کاغذسازی مناسب‌تر هستند. .

23. بازیافت چیست؟

پاسخ: این فرآیندی است که در آن از برخی مواد دور ریخته شده مجددا استفاده می شود. مانند: کاغذ یا پلاستیک

همچنین بخوانید:

پاسخ و سوالات کلاس ششم ابتدایی علوم

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اشكان

خیلی عالی! من همیشه به دنبال راه‌هایی برای بهبود کیفیت هوا در خونه بودم و این مقاله بهم کمک کرد تا متوجه بشم چرا گیاهان تصفیه‌کننده هوا انتخاب خوبی هستن. خیلی ممنون از این مطلب کاربردی.

دکمه بازگشت به بالا