چرا به مایع ظرفشویی سرکه بریزیم

سرکه را با صابون ظرفشویی مخلوط می کردم و واقعا ظرف ها را تمیز می کرد. مدتی است که جوش شیرین را با کمی آب حل کرده ام، آن را در مایع بریزید و ظروف واقعا بدرخشند.

همچنین از یک پزشک معتمد شنیدم که افزودن سرکه یا جوش شیرین به مایع نه تنها مضر است، بلکه اثر مایع شست و شوی ظروف را نیز از بین می برد. پس راحت باش

درست است که سرکه واقعا قدرت پاک کنندگی باورنکردنی دارد و به همین دلیل است که از آن در بسیاری از محصولات پاک کننده خانگی و همچنین محصولات تجاری استفاده می شود. اما اگر قصد دارید سرکه را با صابون ظرفشویی ترکیب کنید تا ظروف براق و تمیز شوند، دست خود را بگیرید و این مقاله را تا انتها بخوانید. هوم پلاس در این مقاله تاثیر ریختن سرکه در مایع ظرفشویی و روش های جایگزین استفاده از سرکه برای شستن ظروف را به شما پیشنهاد می کند.

تاثیر ریختن سرکه در مایع ظرفشویی

ریختن سرکه در مایع ظرفشویی خطرناک نیست اما مفید نیست و در واقع اثر پاک کنندگی مایع ظرفشویی را کاهش می دهد. سرکه یک ماده اسیدی و مایع ظرفشویی یک ماده قلیایی است و ریختن سرکه در مایع ظرفشویی عملا هر دو را خنثی می کند. سرکه و صابون دو پاک کننده بسیار محبوب هستند، اما اگر سرکه را به مایع ظرفشویی اضافه کنید، محلول به دست آمده بلافاصله سفید و کف می شود. صابون شکسته شده خاصیت پاک کنندگی خود را از دست می دهد و چرب و خمیری به نظر می رسد. چنین ترکیبی دیگر برای تمیز کردن ظروف مفید نخواهد بود. با این حال، برخی از دستورالعمل های خانگی برای تمیز کردن ظروف به استفاده از ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی (همراه با موادی مانند جوش شیرین و آب) برای گالوانیزه کردن ظروف اشاره دارد. اما در این دستورالعمل ها همیشه در مرحله آخر از سرکه استفاده شده و مستقیماً روی ظروف ریخته می شود تا این مشکل پیش نیاید. بنابراین می توان از سرکه در فرآیند شستشوی ظروف استفاده کرد، اما نباید آنها را مستقیماً به یکدیگر اضافه کرد.

نحوه استفاده موثر از سرکه و صابون ظرفشویی

مایع ظرفشویی را با اسیدها (از جمله آب لیمو و سرکه) مخلوط نکنید. در عوض، ابتدا از صابون ظرفشویی و سپس از سرکه به عنوان کمک آبکشی استفاده کنید و با دست یا در ماشین ظرفشویی صاف کنید.

سرکه روی آلودگی های معمولی موثر نیست

برای این کار به مایع ظرفشویی نیاز دارید. از نظر شیمیایی، مایع ظرفشویی از ترکیب اسیدهای چرب و مواد قلیایی قوی به دست می آید. ساختار مولکولی طولانی و پیچیده آن از یک طرف آب را جذب و از طرف دیگر آن را دفع می کند. به زبان ساده، یک مولکول صابون دارای انتهای آبدوست و انتهای آبگریز است. انتهای آبگریز چربی ها و روغن ها را که آبگریز نیز هستند می چسباند و انتهای آبدوست چربی ها و روغن ها و لکه های محلول در آنها را به داخل آب جذب می کند. مایع ظرفشویی همچنین به عنوان یک فعال کننده سطح عمل می کند. این بدان معنی است که کشش سطحی آب را کاهش می دهد و باعث می شود آب به راحتی در سطح ظرف پخش شود. ساختار ساده‌تر سرکه به چربی‌ها و روغن‌ها متصل نمی‌شود و بنابراین کمکی به حذف آنها نمی‌کند. احتمالاً هنگام مخلوط کردن سس سالاد متوجه شده اید که سرکه و روغن مانند آب و روغن با هم مخلوط نمی شوند. علاوه بر این، سرکه به عنوان یک عامل فعال کننده سطح یا کاهش کشش سطحی آب عمل نمی کند.

سرکه و مایع ظرفشویی: ترکیبی بی اثر

بسیاری از دستورالعمل ها برای پاک کننده های خانگی شامل سرکه و صابون ظرفشویی است. صابون یک ماده قلیایی و سرکه یک ماده اسیدی است. هنگامی که این دو ماده با هم ترکیب می شوند، یکدیگر را خنثی می کنند و در واقع سرکه صابون ظرف را به روغن های تشکیل دهنده خود تبدیل می کند. از سوی دیگر، مایع ظرفشویی توانایی سرکه در جداسازی کثیفی های چسبیده به ظروف را نیز از بین می برد. ریختن سرکه در صابون ظرفشویی مخلوطی ایجاد می کند که بی فایده است.

اثرات ریختن سرکه در صابون ظرفشویی

بسیاری از افراد تصور می کنند که ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی باعث افزایش قدرت چربی بری مایع ظرفشویی می شود اما در واقع افزودن سرکه به مایع ظرفشویی تنها خاصیت قلیایی ماده شوینده را خنثی کرده و قدرت پاک کنندگی آن را کاهش می دهد. علاوه بر این، خاصیت اسیدی سرکه می تواند منجر به تحریک یا خشکی طولانی مدت پوست و ایجاد حساسیت های پوستی در فرد شود. بسیاری از ظروف در برابر تماس مداوم با مواد اسیدی مقاومت نمی کنند و در صورت شستشوی مداوم با سرکه طرح خود را از دست می دهند.

تاثیر سرکه روی ماشین ظرفشویی

سرکه معمولا در ماشین ظرفشویی برای از بین بردن لکه ها و آثار سختی آب از بشقاب ها و ظروف شیشه ای استفاده می شود. این ترکیب به خوبی کار می کند و همه چیز طبیعی است، بنابراین همه چیز خوب است، درست است؟ پاسخ “خیلی زیاد” نیست. سرکه اسیدی با pH حدود 2.0 است. این سطح از اسیدیته تنها یک واحد کمتر از اسید سولفوریک است (که باعث تخریب بیشتر موادی می شود که با آن در تماس است).

 

از آنجایی که سرکه یک اسید قوی است، می تواند مهر و موم های لاستیکی و شیلنگ های ماشین ظرفشویی شما را از بین ببرد و احتمالاً باعث خرابی دستگاه شما شود. ضمناً اگر سرکه با نمک مخلوط شود، علاوه بر آلودگی روی ظروف، رنگ آنها را نیز از بین می برد و رنگ ظروف فلزی، ظروف تخت و کاسه را تغییر می دهد. بسیاری از شستشوهای فروشگاهی اسیدی هستند و برخی حتی حاوی سرکه هستند، اما فرمولاسیون آزمایشگاهی دارند تا به ماشین ظرفشویی آسیبی نرسانند. سطح اسیدی این مواد به حدی پایین است که به قطعات لاستیکی ماشین ظرفشویی شما آسیبی نمی رساند و رنگ فلزات را تغییر نمی دهد.

یک چاقوی آشپزخانه را با سرکه تمیز کنید

تمیز کردن چاقوهای آشپزخانه با سرکه یک اشتباه مطلق است. خواص اسیدی سرکه می تواند لبه های فلزی را خورده و چاقوهای شما را کدر کند. در عوض، ست چاقوی خود را با صابون ظرفشویی و آب گرم بشویید و همیشه چاقوها را قبل از قرار دادن دوباره در کابینت کاملاً خشک کنید.

بیشتر بخوانید: رفع بوی بد ظروف پلاستیکی با استفاده از روش‌های خانگی

ظرف ها را با سرکه بشویید

شستن ظروف با سرکه آنها را تمیز و براق می کند. برای تمیز کردن ظروف با دست، چند قاشق غذاخوری سرکه را به یک سینک آب گرم اضافه کنید. پس از شستن ظروف با مایع ظرفشویی، آن ها را چند دقیقه در محلول آب و سرکه قرار دهید و سپس کاملا با آب بشویید.

برای مبارزه با لکه های سرسخت، یک لایه نمک روی ظروف پلاستیکی، شیشه ای یا فولادی ضد زنگ بپاشید و سرکه را روی نمک بریزید. اجازه دهید سرکه و نمک به مدت 15 دقیقه روی لکه بماند و سپس آبکشی کنید. اگر ظروف شیشه‌ای شما کدر است، سرکه می‌تواند شفافیت ظروف شیشه‌ای شما را تنها در چند مرحله بازگرداند. به سادگی ظروف شیشه ای خود را در مخلوطی از 1 قسمت سرکه و 3 قسمت آب قرار دهید تا لایه نازکی از آلودگی پاک شود.

استفاده از سرکه و جوش شیرین در ماشین ظرفشویی

استفاده از سرکه و جوش شیرین در ماشین ظرفشویی می تواند ظروف و همچنین تمام قسمت های متحرک داخل ماشین شما را تمیز کند. جوش شیرین همچنین به عنوان پاک کننده ظروف و قسمت های داخلی ماشین ظرفشویی عملکرد فوق العاده ای دارد. سرکه همچنین باعث درخشندگی ظروف شما می شود و شفافیت را به ظروف شیشه ای باز می گرداند.

اگر می خواهید از سالم بودن شیلنگ ها و واشرهای لاستیکی خود مطمئن شوید، قبل از هر دوره شستشو 1 فنجان سرکه به کف ماشین ظرفشویی خود اضافه کنید تا یک پاک کننده طبیعی کار را تمام کند. همچنین قبل از شروع چرخه، 1/4 فنجان جوش شیرین را به کف ماشین ظرفشویی اضافه کنید تا ظروف آغشته به سس یا ذرات غذا را تمیز کنید. سپس 1/2 فنجان جوش شیرین را در وان ماشین ظرفشویی بریزید و 1 فنجان سرکه به آن اضافه کنید تا کف دستگاه تمیز شود.

در این روزهای شیوع کرونا که همه به مواد شوینده پناه می بریم، به استفاده از مواد شوینده به ویژه مایع ظرفشویی توجه کنید.

حتما بارها شنیده اید که به دلیل عدم شستشوی کافی، مایع ظرفشویی می تواند روی ظروف بماند و وارد معده شود. اگر ترکیب سرکه و صابون ظرفشویی را برای حل این مشکل انتخاب کردید، این ویدئو و تفسیر کامل دکتر کدیور متخصص عفونی را تماشا کنید، به صحبت های کودکان و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گوش دهید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com‌ هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
– سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
– شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام – صفحه اینستاگرام ما
– برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وستروس یک سرزمین یا قاره خیالی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی A Song of Ice and Fire اثر جورج آر آر مارتین است. چند نکته در مورد جغرافیای وستروس: وستروس در غرب سرزمین اصلی اسوس قرار دارد و توسط دریای باریکی که به دریای باریک معروف است احاطه شده است.

عکس بالا یک عکس ER است که توسط جو بایدن امضا شده است. این فیلم لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می دهد، زمانی که نیروی دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش برد. امضا کرد: ایمان را حفظ کنید! مجموعه عکس هایی که …

بر اساس گزارش موردی که اخیراً منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده است: این مورد با نام مستعار بیمار M، در سال 1938 در جریان جنگ غیرنظامی اسپانیایی از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و پس از آن…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند چهره‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند. این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می کند، پرتره های بالا…

شوروی ها و سوسیالیست ها نیز سبک معماری خاصی داشتند. در برخی موارد زیبا، در برخی موارد خشن و در برخی موارد مفهومی و زیبا است. نکته جالب در مورد آنها هدف از ساخت آنها بود: یادآوری مبارزات وطن پرستانه و پیشرفت های حاصل شده در سایه دولت های چپ.

برایان سانسیرو می نویسد که خانه متروکه ای را در فرانسه کشف کرد که کاملاً پوشیده از درختان انگور بود و از دنیا پنهان به نظر می رسید. خود خانه طبیعی است، اما برخی ممکن است آن را بدترین کابوس خود بدانند. اتاق ها پر از چیزهای غیرعادی…

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا