چرا به فن بیان نیازمندیم

بازیگران حرفه ای تئاتر به خوبی می دانند که بیان چیست و چقدر اهمیت دارد. ما هر روز پیام های آشکار و پنهان زیادی را در اختیار ما قرار می دهیم. اکثر پیام های آشکار از طریق کلمات و پیام های پنهان از طریق رفتار منتقل می شوند. زمانی که بتوانید پیامی را با فرمت مناسب، آشکار یا پنهان ارسال کنید، احتمال دریافت و پذیرش آن پیام به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. از طریق قدرت زبان می توانید معاملات خوبی انجام دهید، دوستان صمیمی پیدا کنید، به گرمی احوالپرسی کنید، طرف مقابل را در معاملات مالی متقاعد کنید و کالاها و خدمات مورد نیاز خود را با قیمت کمتری خریداری کنید. تقویت تکنیک بیان فقط با تمرین امکان پذیر است. تکنیک های زیادی برای بهبود تلفظ وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از استفاده صحیح از عناصر صوتی (از جمله استرس، زیر و بم، سرعت، حجم، لحن و آهنگ)، ضبط و ارزیابی مجدد صدا، تمرین عبارات دشوار (پیچاندن زبان)، استفاده به جای سکوت یا وقفه و کنترل فوری استرس است. در این مقاله از مجله فرادرس می آموزیم که هنر بیان چیست و تمامی تکنیک های فن بیان را در یک نقاشی ارزیابی می کنیم. سپس با تمرین های مختلف عملی فن بیان را تمرین می کنیم. هدف این مقاله ارائه تکنیک‌های عملیاتی برای بهبود سطح تأثیر کلامی و رفتاری است.

فهرست مطالب این نوشتهجدول تکنیک‌های فن بیانفن بیان چیست؟فن بیان را چگونه تقویت کنیم؟۱. رعایت عناصر صوتیسرعتحجمگام یا دانگلحنتأکیدجدول جمع‌بندی کنترل صدا۲. تمرین‌ جملات دشوار۳. سکوت‌ یا وقفه۴. استفاده از محتوای مناسب۵. اهمیت شناخت مخاطب در فن بیان چیست۶. توجه به مدت زمان گفتگو۷. استفاده از زبان بدن مناسب۸. گرم کردن حنجره و بدن۹. تمرین تصویرسازی۱۰. بخاطر سپردن نکات کلیدی۱۱. به‌کار نبردن جملات ممنوعه۱۲. تمرین کردن۱۳. توجه به تکیه‌کلام‌ها۱۴. توجه به پرکننده‌های کلامی۱۵. مشارکت خواستن از مخاطب‌ها۱۶.نقش استفاده از لطیفه و شعر در فن بیان چیستداشتن دایره واژگان قوی۱۷. داشتن نقشه جایگزین۱۸. به‌سرعت خود را آرام کنید۱۹. افزایش ظرفیت تنفس۲۰. کنترل افکار منفی۲۱. افزایش هوش هیجانی۲۲. نقش مثبت‌اندیشی در فن بیان چیست۲۳. نقاب نزدن۲۴. دیدن فیلم‌ سخنرانان موفق۲۵. لبخند زدن۲۶. استراحت کردن۲۷. معرفی خود۲۸. همراه داشتن آب۲۹. جذابیت ابتدا و انتها۳۰. جمع‌بندی مطالب۳۱. برنامه‌ریزی کردن۳۲. ارتقاء اعتمادبه‌نفس۳۳. گرفتن نظر دیگران۳۴. ضبط کردن صدا۳۵. استفاده از ابزارهای کمکی۳۶. حضور زودتر در محل ارائهاهمیت فن بیان چیست؟کاربرد فن بیان چیستسؤالات متداول فن بیان چیستآیا فن بیان و سخنرانی یکی هستند؟فن بیان در روابط بین‌فردی چه کاربردی دارد؟

جدول تکنیک های بیان

در جدول زیر به طور مختصر در مورد تکنیک های بیان بحث می کنیم.

تکنیک‌های فن بیان۱. رعایت عناصر صدا۱۳. توجه به تکیه‌کلام‌ها۲۵. لبخند زدن۲. تمرین عبارات دشوار۱۴. توجه به اصوات پرکننده کلامی۲۶. استراحت کردن۳. سکوت یا وقفه۱۵. مشارکت خواستن از مخاطب‌ها۲۷. معرفی خود۴. استفاده از محتوای مناسب۱۶. استفاده از لطیفه و شعر۲۸. همراه داشتن آب۵. شناخت مخاطب۱۷. داشتن نقشه جایگزین۲۹. جذابیت ابتدا و انتها۶. توجه به زمان گفتگو۱۸. ایجاد آرامش فوری۳۰. جمع‌بندی مطالب۷. استفاده از زبان بدن۱۹. افزایش ظرفیت تنفس۳۱. برنامه‌ریزی کردن۸. گرم کردن حنجره و بدن۲۰. کنترل افکار منفی۳۲. بهبود اعتمادبه‌نفس۹. تمرین تصویرسازی۲۱. افزایش هوش هیجانی۳۳. گرفتن نظر دیگران۱۰. بخاطر سپردن نکات کلیدی۲۲. مثبت‌اندیشی۳۴. ضبط کردن صدا۱۱. به‌کار نبردن جملات ممنوعه۲۳. نقاب نزدن۳۵. استفاده از ابزارهای کمکی۱۲. تمرین کردن۲۴. دیدن فیلم سخنرانان موفق۳۶. حضور زودتر در محل ارائه

بیان هنری چیست؟

بیان به معنای توانایی انتقال افکار و احساسات به طور شیوا و مؤثر است. به عبارت دیگر فن تکلم به معنای سخن گفتن واضح، روان و جذاب و مترادف با بلاغت در زبان عربی است.

چگونه بیان را تقویت کنیم؟

توسعه مهارت های ارتباطی پایانی ندارد و هر روز می توانید قدرتمندتر از روز قبل شوید. اکنون که یاد گرفتیم هنر بیانی چیست و چگونه ارزیابی می شود، در این مقاله سعی شده است آموزش هنر بیانی از طریق تکنیک های کاربردی مورد توجه قرار گیرد. در ادامه به توضیح این تکنیک ها می پردازیم.

ویدئویی برای یادگیری هنر ابراز وجود و صحبت کردن بعد از مدرسه

را کلیک کنید

1. مطابقت با عناصر صوتی

به طور کلی تغییرات کنترل شده در زیروبام (دنگ)، سرعت، زیر و بم، صدا، لحن و تاکید و سایر عناصر صدا باعث می شود گفتاری پویا، روان و هیجان انگیز داشته باشیم. بر این اساس، با رعایت این عناصر، موضوع The best به گوش شنونده می رسد. اما اگر صدای شما از نظر حجم، سرعت و در حین مکالمه یکنواخت باشد، شنونده به سرعت انگیزه و علاقه خود را از دست می دهد. اگر از این «عناصر آوازی» (Vocal Variety) در جای درست و درست استفاده شود، مخاطب تا پایان گفتگو با شما خواهد بود. در ادامه این عناصر را نام می بریم.

“لهجه”

سرعت

جلد

“نه”

لحن

حال هر یک از این عناصر را به طور کامل توضیح می دهیم.

سرعت

سرعت صحبت کردن، اشتیاق شما به صحبت کردن را نشان می‌دهد و درک آن را برای مخاطب آسان‌تر می‌کند. در ادامه، کاربردهای «گفتار سریع» و «سخنرانی آهسته» را شرح می دهیم.

تند صحبت کردن: تند صحبت کردن نشان دهنده فوریت و اهمیت است مبحث همچنین باعث ایجاد شور و نشاط در فرد و افزایش هوشیاری می شود.

مکالمه نسبتا کند: مکالمه نسبتا کند باعث رفاقت بیشتر از سوی مخاطب، افزایش سطح تمرکز و یادگیری بیشتر می شود. علاوه بر این، مکث بین کلمات این فرصت را به مخاطب می دهد تا محتوای جدید را بررسی کند. گوینده ای که آرام صحبت می کند توانایی بیشتری برای بیان احساسات با استفاده از صدا و زبان بدن خود دارد. البته آهسته صحبت کردن در مکالمات طولانی با خستگی مخاطب همراه است.

اما به طور کلی بیان سریع مطالب حمایتی و همچنین مطالب مهم و کلیدی باعث جذابیت بیشتر گفتگو و درگیر شدن بیشتر مخاطب می شود.

تمرینات کاربردی مربوط به سرعت صحبت کردن

متنی را انتخاب کنید (ترجیحاً متنی که به آن علاقه دارید) و به آن مسلط شوید. متن خود را آهسته و آهسته ارائه دهید. وقتی تمام شد، این بار آن را سریعتر بگویید. مطمئن شوید که همه کلمات را به درستی تلفظ کرده اید و بیان شما واضح است. سپس سرعت ارائه خود را افزایش دهید و هنگامی که به نکات کلیدی رسیدید، سرعت خود را کاهش دهید و آنها را آهسته تر و با تاکید بیشتر انجام دهید. در این صورت سرعت پردازش کلمات در ذهن شما افزایش می یابد.

حجم

حجم مناسب می تواند وضوح کلمات و تاثیر آنها را افزایش دهد. علاوه بر این، حجم مناسب مخاطب را هیجان زده می کند، اشتیاق را افزایش می دهد و حتی مکالمه را مرموز می کند. در ادامه به مزیت های صدای بلند و صدای کوتاه به صورت جداگانه پرداخته شده است. البته باید توجه داشت که بالا و پایین رفتن نامتناسب صدا حواس مخاطب را پرت می کند.

صدای بلند: صدای بلند قدرت و وضوح کلمات را افزایش می دهد. وقتی چیزهای کلیدی را با صدای بلند می گوییم، مطمئن می شویم که مخاطب تمام جنبه های گفته های ما را شنیده است.

صدای آرام: آرام کردن صدا نیز با همراه است که مخاطب را غافلگیر کرده و پیام را مرموز می کند. این صدا نیز جایگاه خود را دارد و برای بیان نکات داستانی، ترسناک یا هیجان انگیز استفاده می شود.

علاوه بر این، گاهی آهسته صحبت کردن به حنجره شما استراحت می دهد تا برای نکته مهم بعدی آماده شود. بالا و پایین آوردن صدای خود را در نقاط مهم مکالمه تمرین کنید. در ابتدا ممکن است کار شما سرگرم کننده باشد و بهتر است این کار را به تنهایی تمرین کنید. با استفاده از تمرینات زیر سعی می کنیم از حداکثر ظرفیت محدوده صوتی استفاده کنیم.

تمرینات کاربردی مربوط به حجم صدا

در ادامه تمرین هایی برای کنترل حجم صدا را بیان می کنیم.

افزایش/کاهش سریع حجم: یک متن را انتخاب کنید و سه خط آن را با صدای بلند بخوانید. سپس سه خط بعدی را به آرامی بخوانید. سپس تعداد خطوط را کاهش دهید و این فعالیت را به دو و سپس یک خط افزایش دهید. به طوری که یک خط را با صدای بلند و سطر بعدی را بی سر و صدا می خوانید. در نهایت، پنج کلمه را با صدای بلند و پنج کلمه را به آرامی بخوانید تا به یک کلمه برسید. این به مغز و حنجره شما اجازه می دهد تا به سرعت حجم صدا را تغییر دهد.

افزایش صدا از کم به زیاد: شروع به خواندن متن کنید و ابتدا آن را با صدای آهسته بخوانید. سپس، حجم خود را به بالاترین میزان ممکن افزایش دهید.

گام یا دانگ

گام یا دانگ به بم یا زیر و بم صدای مخاطب اشاره دارد. در مطالعات نشان داده شده است که شنونده صدای پایین تر یا عمیق تر را جذاب تر از صدای معمول مردم می دانند. استفاده از برد کم یا زیاد دانگ برای بیان نکات کلیدی مکالمه تاثیر بیشتری دارد. علاوه بر این، استفاده از دانگ های مختلف در مکالمه باعث افزایش یا کاهش انگیزه افراد می شود. در ادامه به بیان تاثیر هر یک از دانگ ها می پردازیم.

Dang Bam: وقتی در مورد یک موضوع هیجان انگیز صحبت می کنید، صدای شما “بامر” است.

Dang below: هنگام بحث در مورد a موضوع جدی و حساس صدای شما باید “پایین” باشد.

علاوه بر این، حدود 60 درصد از مردم صدای عمیق را به صدای ضعیف ترجیح می دهند. این نتیجه بدون توجه به جنسیت گوینده به دست آمد.

تمرینات عملی مرتبط با مرحله

خواندن جمله: هر یک از جمله های زیر را در سه دانگ بام، نرم و زیر بخوانید. هنگام خواندن مطالب با دانگ های مختلف به تاثیر صدای دانگ بر احساسات و عواطف خود توجه کنید. هر یک از دانگ ها با هیجان خاصی همراه است.

مریم دیروز مادربزرگش را از دست داد.

“من یک ماشین جدید می خواهم.”

“این شام خوشمزه است.”

“مردم باید همسایه خود را مانند خود دوست داشته باشند.”

آواز بخوان: سعی کنید به موسیقی گوش دهید و آن را مطابق با صدای دانگان پخش کنید. این به شما کمک می کند تا پیشرفت بیشتری در مورد حنجره خود داشته باشید.

لحن

در روابط بین فردی، ما پیام های پنهان زیادی را به یکدیگر منتقل می کنیم. بسیاری از این پیام ها از طریق لحن صدا منتقل می شوند. از سوی دیگر، هر چه عبارات دو لبه و کنایه در یک فرهنگ بیشتر باشد، اهمیت لحن گفتار بیشتر می شود. علاوه بر این، لحن صحبت شما تأثیر زیادی در پذیرش مخاطب و تأکید بر نکات مهم دارد. سایر مزایای استفاده از لحن مناسب در زیر ذکر شده است.

در نقش توضیحات تکمیلی، گفتاری که بیان می کنیم این است: مثلاً عبارت «عزیزم چه کار می کنی؟» اگر با لحن مهربانانه باشد، پیام «می‌خواهم به تو کمک کنم» را منتقل می‌کند، اما اگر متعجب یا خشن باشد، پیام «تو یک خرابه هستی» را می‌رساند.

پیام را واضح‌تر می‌کند: به عنوان مثال، وقتی در یک مهمانی، مادری به فرزندش می‌گوید «اسباب بازی‌هایش را بردارید و به اتاق بازی بروید»، کودک متوجه می‌شود که او نباید آنجا باشد. از طرفی اگر مادر کودک با لحن عصبانی همین حرف را بزند، کودک متوجه می شود که او باعث ایجاد مزاحمت و سروصدا می شود و باید منطقه را ترک کند.

پیغام را روشن می کند: به عنوان مثال، اگر در بحران مالی هستید، مدیر عامل شرکت با لحنی التماس آمیز به یکی از کارمندان می گوید که “ما خانواده هستیم و با هم بر مشکل غلبه خواهیم کرد”، کارمند متوجه می شود که مدیر عامل شرکت از او می پرسد: او خواست که شرایط را تحمل کند و در شرکت بماند. اما اگر مدیر عامل همان جمله را با حالتی عبوس یا عصبانی بگوید، کارمند احساس می کند که مدیر عامل وفاداری و اخلاق کاری او را زیر سوال می برد یا می خواهد حقوقش را خیلی دیر پرداخت کند.

تمرینات کاربردی مربوط به تون

این تمرین را با یک دوست یا شریک زندگی انجام دهید. سعی کنید عبارت “ساندویچ خیار” را با لحن های مختلف از جمله عصبانی، شاد، غمگین، عاشقانه، خنده دار، جدی، خنثی، بی اهمیت، دلسوز، ناامید، خندان، یواشکی، یواشکی و خجالتی بگویید. تمرین را تا زمانی تکرار کنید که احساسات شما برای بیان هر یک از صداها مشخص و واضح باشد. در زیر به تعدادی عبارات دیگر اشاره خواهیم کرد.

هیچ وقت فکر نمی کردم او را از دست بدهم.

من یه نظری دارم.

بالاخره موفق شدم

یه چیزی تو دلم هست که میخواستم بهت بگم.

آیا می توانید امروز ظرف ها را بشویید؟

عزیزم چرا اینجوری شدی

مطالعه داستان های کودکانه : جملات به کار رفته در داستان های کودکان بار احساسی بالایی دارند. یکی از این داستان ها را با صدای بلند بخوانید. در حین خواندن، هر جا که با دیالوگ شخصیتی مواجه شدید، آن جملات را با لحن و اشتیاق متناسب با شخصیت داستانی بخوانید.

تأکید

با تاکید بر نکات کلیدی مکالمه اطمینان حاصل می کنید که مخاطب به نکته مورد نظر توجه کرده و تمرکز بیشتری روی شما خواهد داشت. در آینده مردم به لهجه شما توجهی نخواهند کرد و اعتبار شما در نظر آنها خدشه دار خواهد شد. در نتیجه، باید بین مکث های روانی و تاکیدی تعادل ایجاد کنید. این تعادل با هر ارائه یا مکالمه متفاوت است.

تمرین های مربوط به تاکید

به یکی از موضوعات مورد علاقه خود مسلط شوید و نکات مهم آن را برجسته کنید. سپس در حین ارائه، نقاط مورد نظر را با دقت بیشتر، سرعت کمتر و صدای بلندتر بیان می کند. فرآیند تنش صحیح با استفاده از سایر عناصر زبانی امکان پذیر است. بنابراین، سعی کنید از تمام تکنیک های دیگر نیز استفاده کنید.

جدول جمع‌بندی کنترل صدا

در جدول زیر نحوه بیان هر یک از نکات “مهم”، “مهیج” و “جملات حمایتی” را خلاصه می کنیم. این عبارات تمام جملات مکالمه را تشکیل می دهند.

کنترل صدانکات مهمنکات هیجان‌انگیزعبارات پشتیبانتأکید زیادتأکید زیادبدون تأکیدسرعت کمسرعت کمسرعت زیادحجم بالا و پایینحجم بالاحجم پاییندانگ زیردانگ بمبازه معمول صدالحن جدیلحن پرقدرت و شادلحن خبری و خنثی (Poker)

اگر فقط این تمرین را در مورد این که فن بیان چیست جدی بگیرید، پیشرفت چشمگیری در صحبت کردن خواهید داشت.

2. جملات دشوار را تمرین کنید

همانطور که در بخش هنر بیانگر چیست، گفتگوی روان و روان یکی از ویژگی های هنر بیانی قوی است. کسب مهارت برای بیان جملات سخت، چابکی ذهن را افزایش می دهد. علاوه بر این، یک روش مفید برای “جدا کردن کلمات” (Articulation)، “تلفظ صحیح آنها” (تلفظ) و “روان خواندن” (Fluency) است.

شپش شش پا را کشتم

بازی سر سرباز سر سرباز را شکست

شیشلیک کباب سیخ شیشه آزار

افسر ارشد ارتش اتریش

در این درگاه کی این اتفاق خواهد افتاد؟

قوری گل قرمز

blowjob on read read on blowjob

3. سکوت یا مکث

«مکث» در طول سخنرانی نه تنها طبیعی است، بلکه برای یک مکالمه یا ارائه مؤثر ضروری است. اگر قبل از بیان نکات مهم مکث کنید و آن نکته را با قاطعیت بیان کنید، احتمال تاثیر شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. در ادامه مهمترین فواید سکوت را نام می بریم.

جلب توجه مخاطب

فکر کردن به حرفات

اعتماد به نفس و تسلط خود را نشان دهید

خلاصه افکار

یک نفس عمیق بکش

دارم به بقیه بحث فکر می کنم

با این حال، هنگامی که سکوت وجود دارد، برخی از سخنرانان نگران هستند که حوصله مخاطب سر برود و احساس ضعف کند. این به خصوص زمانی اتفاق می افتد که شما در مقابل تعداد زیادی از مردم هستید. هنگام ارائه یک سخنرانی یا سخنرانی، صحبت کردن را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید و در کنار آن، زمانی را صرف مشاهده پاورپوینت یا فکر کردن به کلمات خود کنید. مخاطبان خود را افرادی در نظر بگیرید که می خواهند بفهمند چه می گویید، دشمنان شما نیستند و به دنبال خراب کردن آنچه می گویید نیستند.

با استفاده از تمرینات زیر می توانید مهارت قطع کردن و سکوت را تمرین کنید.

یک متن آماده کنید و به آن مسلط شوید. سپس نکات مهم متن را مشخص کنید و قبل از شروع این جمله یا این نکته مهم، یک «پریود» (.) به معنای مکث کوتاه بگذارید. همچنین در جلوی قسمت های پیچیده متن که به چند ثانیه زمان فکر کردن نیاز دارد، علامت (“/” یا “-“) قرار دهید، یعنی مکث طولانی. در نتیجه مخاطب برای چند ثانیه به حرف های شما فکر می کند. سپس این متن را چند بار جلوی آینه تکرار کنید و همچنین با ضبط صدای خود اشتباهات خود را شناسایی کنید.

سکوت یا قطع مکالمه هنری ترین تکنیکی است که در مقاله «هنر بیان چیست» به آن پرداخته ایم. بنابراین نباید به راحتی آن را پذیرفت.

4. از محتوای مناسب استفاده کنید

هر چیزی که در مقاله در مورد سخنرانی عمومی مطالعه می کنید زمانی به کارتان می آید که محتوای سخنرانی شما برای مخاطب جذاب باشد. در ادامه نکات ضروری برای تولید محتوای جذاب را یادآوری می کنیم.

کاربرد: محتوای شما باید دقیقاً نیازهای مخاطب را برآورده کند.

ساده: تا حد امکان از کلمات تخصصی یا اصطلاحات سخت استفاده نکنید. به خصوص اگر مخاطب شما عام باشد.

توضیح: اگر از اصطلاح تخصصی استفاده می کنید سریع توضیح دهید.

جالب: جوک، استعاره، شعر و داستان را در مقاله خود بگنجانید. البته بیان صحیح این مدل محتوا نیاز به مهارت و تجربه دارد.

انسجام: مراقب باشید که مقدمه، توضیح و نتیجه گیری منسجم باشد. علاوه بر این، نکات اصلی باید در بخش های اولیه و پایانی ذکر شود.

از تا: ، میزان محتوا باید با زمان و تخصص مخاطبان مطابقت داشته باشد. (نه خیلی کم که مخاطب گم نشود و نه زیاد که حوصله مخاطب سر نرود).

فیلم آموزش طراحی درس فوق برنامه

را کلیک کنید

5. شناخت مخاطب در تکنیک سخنرانی چقدر اهمیت دارد

همیشه به یاد داشته باشید که کلمات شما برای تأثیرگذاری بر مخاطبان است. در نتیجه شخصیت، افکار و اهداف مخاطب را در نظر می گیرد و بر اساس آنها محتوا طراحی می کند. برای درک بهتر مخاطب به سوالات زیر پاسخ دهید.

Need: نگرانی های عمومی چیست و چگونه می توانم آن نیازها را برطرف کنم؟

فرهنگ: فرهنگ مخاطب چگونه است و چه جوک هایی را دوست دارند؟

تحصیلات: سطح تحصیلات مخاطبان چقدر است و چقدر مطالب تخصصی ارائه کنم؟

احساسات در مقابل منطق: مخاطب شما احساساتی تر است یا منطقی و روی کدام عنصر تاکید کنم؟

باورهای مذهبی: آیا مخاطب شما اصولاً مذهبی است یا غیر مذهبی و چه مصادیق، شوخی و مفاهیمی را بیان کنم؟

صمیمیت: دیدگاه مخاطبان شما چقدر صمیمانه و دوستانه است؟ چه سوالاتی می توانند از من بپرسند؟

سن: محدوده سنی مخاطبان شما چیست و چه دغدغه هایی دارند، به چه سوالاتی علاقه دارند و چه جوک هایی باید بسازم؟

جنسیت: جنسیت مخاطبین شما چیست و چگونه باید در چت اقدام کنم؟

تکنیک دانش مخاطب را می توان گسترده ترین تکنیک در تکنیک گفتاری دانست.

6. به طول مکالمه توجه کنید

مطمئن شوید که سخنرانی خود را به موقع تمام کرده اید. اگر برای مدت طولانی صحبت می کنید، حتما به مخاطب استراحت دهید. توجه داشته باشید که بیشتر مخاطبان بیش از 15 دقیقه روی سخنرانی شما تمرکز نمی کنند. بنابراین پیشنهاد می کنیم از روش های کاربردی زیر استفاده کنید تا زمان را از دست ندهید.

ساعت را در ساعت خود قرار دهید

زنگ ساعت را تنظیم کن

هماهنگی با یکی از تماشاگران جهت اطلاع

از یک دوست بخواهید با شما تماس بگیرد

7. از زبان بدن مناسب استفاده کنید

پیام های رفتاری به اندازه پیام های کلامی مهم هستند. استفاده از زبان بدن تاثیر بیشتر، رفاقت بیشتر با مخاطب و عدم سوء تفاهم دارد. به مخاطب خود نشان دهید که نمی توانید در این موقعیت قرار بگیرید و با حرکات مناسب با مخاطب ارتباط غیرکلامی برقرار کنید. در ادامه مهم ترین نکات مربوط به زبان بدن را برای اولین جلسه (Self Impression) و مکالمه اجتماعی موثر بیان می کنیم.

برقراری تماس چشمی: مؤثرترین راه برای تأثیرگذاری در هنگام صحبت کردن، برقراری تماس چشمی است. نگاه خود را به مدت یک تا دو جمله روی هر مخاطب متمرکز نگه دارید و هیچ یک از مخاطبان (به ویژه افرادی که در نقاط کور شما هستند) را نادیده نگیرید. اما پس مراقب باشید به دیگران نگاه نکنید. اگر فقط یک مخاطب دارید، به عقربه ها یا هر چند ثانیه یکبار نگاه کنید و به چشمان مخاطب نگاه کنید. با تمرین این کار رفتار خود را طبیعی می کنید.

از دستان خود استفاده کنید: هنگام صحبت کردن، سعی کنید از دستان خود برای انتقال دقیق تر پیام استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر دو موضوع را با هم مقایسه می کنید، هر یک از دستان خود را به عنوان یک موضوع در نظر بگیرید. برای یادگیری نحوه استفاده از دستان خود، به دستان بلندگوهای قدرتمند توجه کنید و حرکات آنها را تمرین کنید.

جمع نشدن کارتان: مرکز توجه بودن استرس زا است. برخی افراد ناخودآگاه بدن خود را به هم نزدیک می کنند، خم می شوند و خود را پشت تریبون بالا می کشند. این زمانی است که مردم متوجه عدم اعتماد به نفس شما می شوند و سطح اعتبار شما با آن کاهش می یابد. هر زمان که احساس کردید دور هم جمع شده اید، فعالیت بدنی مانند پیاده روی را شروع کنید.

حالت باز داشته باشید: هنگام صحبت کردن، صاف و با وقار بایستید، دستان خود را در دو طرف قرار دهید و طوری نگه دارید که بازوهایتان نمایان شوند. هرگز دستان خود را پشت خود پنهان نکنید زیرا این حالت پرخاشگری و تمایل به تسلط را نشان می دهد. همچنین دست خود را در جیب نگذارید، زیرا این کار از جذابیت شما می کاهد.

محکم دست بدهید: با مخاطبان محکم دست بدهید تا انرژی و تسلط شما را ببینند. اما دست خود را به سمت خود نکشید، زیرا به نظر فردی پرخاشگر و تکانشی هستید . این را هم بدانید که فشار دست شما دردناک نیست.

Don’t touch face: هنگام صحبت کردن به صورت خود دست نزنید. به خصوص اگر به سؤالی پاسخ می دهید، با لمس صورت شما به مخاطب نشان می دهد که از پاسخی که می دهید مطمئن نیستید.

Show palms: دست های خود را قفل نکنید، کف دست های شما نیز باید رو به مخاطب باشد. زیرا مطالعات نشان داده است که نشان دادن کف دست شما به عموم باعث ایجاد احساس صداقت می شود. بالای آرنج خود را نزدیک بدن خود نگه دارید. البته مراقب باشید زیاده روی نکنید.

ویدیوی آشنایی با زبان بدن بعد از مدرسه

را کلیک کنید

توجه داشته باشید که مطالب بسیار مهم و کاربردی در مورد زبان بدن وجود دارد اما ما در مقاله تکنیک بیان چیست فقط به قسمت کوچکی از آن اشاره کرده ایم.

8. حنجره و بدن را گرم کنید

همانطور که قبل از شروع تمرین بدن خود را گرم می کنید، قبل از شروع مکالمه بدن و حنجره شما را گرم می کند.

بلندتر صحبت کن.

زبان خود را به طور کامل از دهان خود خارج کنید.

متن های آهنگین و سنگین مانند اشعار دوران کودکی را بخوانید.

عضلات خود را کشیده و بدن خود را گرم کنید.

خواندن یک شعر را با کمترین صدای خود شروع کنید و به تدریج صدای خود را افزایش دهید تا به حداکثر حجم خود برسد.

این تکنیک بسیار مهم است، مجریان و بازیگران تئاتر به خوبی می دانند که فن بیان چیست و از تأثیر گرم کردن قبل از دیالوگ آگاه هستند.

9. تمرین تجسم

چشمانت را ببند و بگذار ذهنت پرواز کند. در ذهن خود تصور کنید که با اعتماد به نفس صحبت می کنید و مخاطب به شما مثبت گوش می دهد. همچنین برای کاهش استرس می توانید روز ارائه را تصور کنید. صبح که از خواب بیدار شدید، صبحانه بخورید، لباس بپوشید، به سمت جلسه بروید، بنشینید و شروع به صحبت کنید. در ادامه، ارائه و بازخورد را با موفقیت تکمیل خواهید کرد.

مطالب پیشنهادی:

تصویر سازی ذهنی چیست و چه کاربرد و اهمیتی دارد؟

شروع به مطالعه کنید

ده نکات کلیدی را به خاطر بسپارید

در ذهن خود ایده ای منسجم از آنچه می خواهید بگویید داشته باشید. به خصوص اگر نیاز به حفظ مطالب زیادی دارید، داشتن رئوس مطالب باعث می شود که مطالب در ذهن شما بماند. همچنین بیان منظم و منظم تری خواهید داشت و هیچ نکته ای از قلم نخواهد افتاد. در این صورت مطمئناً با تمام نکات لازم احاطه خواهید شد. علاوه بر این وجود طرح مانع از انحراف بحث به موضوعات نامربوط می شود. همچنین توجه داشته باشید که بیش از همه، محتوای میانی فراموش شده است. فقط قسمت اول سخنرانی خود را تمرین نکنید و به قسمت های میانی آن نیز توجه کنید.

11. از عبارات ممنوعه استفاده نکنید

هنگام طرح ادعاهای خود از عباراتی که نشان دهنده عدم اطمینان هستند استفاده نکنید. استفاده از عباراتی که عدم اطمینان و تردید شما را نشان می دهد می تواند اعتبار شما را در چشمان عمومی از بین ببرد. در ادامه به ذکر این جملات می پردازیم.

تقریباً: تقریباً مطمئن هستم.

احتمالاً: احتمالاً آن را دریافت خواهیم کرد.

خواه باشد: بیایید موفق شویم.

قرار است: اتفاقات خوب قرار است بیفتد.

فکر کنم: فکر کنم اینجوری باشه.

شاید: شاید استراتژی های ما بهتر باشد.

صادقانه: صادقانه، من فکر می کنم.

امیدوارم: امیدوارم نشکند.

با این عبارات، مخاطب این تصور را ایجاد می کند که شما کنترل کاملی بر موضوع ندارید یا خودتان در مورد موضوع سردرگم هستید. بنابراین، آنچه را که می گویید باور کنید.

12. تمرین

تمرین بیشترین تاثیر را در موفقیت شما دارد. سخنرانی عمومی یک مهارت است و بیان قوی به تجربه زیادی نیاز دارد. در واقع، پس از یادگیری این که تکنیک بیان چیست و چه کاربردی دارد، تنها باید تکنیک های مختلف را تمرین کنید. تمرین اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و استرس شما را کاهش می دهد.

تسلط بر محتوا: ابتدا متنی در مورد موضوعات مورد علاقه خود تهیه کنید و آنقدر بخوانید که به طور کامل به آن مسلط شوید.

تمرین در منزل: سپس جلوی آینه بایستید و متن مورد نظر را با صدای بلند ارائه دهید. سعی کنید تمام تکنیک هایی را که یاد می گیرید دنبال کنید. در این مدت به صدا، صورت و پیکربندی دست ها و پاهای خود توجه کنید. همچنین به هر حرکت تکراری توجه کنید. برای مثال، شاید «شست خود را بچرخانید»، «به پای خود ضربه بزنید» یا «عینک خود را تنظیم کنید». به محض شناسایی این عادات، سعی کنید عادات موثرتری را جایگزین آنها کنید.

ارزیابی تمرینات: هنگام ارائه مطالب در مقابل آینه صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش دهید. در حین گوش دادن به زیر و بمی صدا، ارتعاش صدا، میزان فراز، فرودها و انحرافات دقت کنید.

در دنیای بیرون تمرین کنید: در برنامه هفتگی یا ماهانه خود، موقعیت هایی را برای صحبت کردن برنامه ریزی کنید. تجربه گسترده صحبت کردن به شما این امکان را می دهد که همیشه کلمات مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشید، بر لحن صدا، لحن و رفتارهای خوب صحبت کردن تسلط خواهید داشت. حتی می توانید نظر دوستان خود را در مورد نحوه درک آنها از سبک صحبت کردن بپرسید.

13. به کلمات توجه کنید

استفاده بیش از حد از کلماتی مانند «مثلا»، «واقعا»، «همچنین» و «ببین» کلمات اضافی و مزاحم (نویز) محسوب می شوند. در ادامه به تمرین های عملی تشخیص و حذف گفتار تاکیدی اشاره می کنیم.

ضبط صدا: شما با گوش دادن به صدای خود اطلاعات زیادی به دست می آورید. یکی از این اطلاعات، شناسایی تعداد دفعات استفاده از کلمات وابسته و جایگاه آنها در جمله است.

کاهش سرعت تلفظ کلمات: اگر عادت دارید سریع صحبت کنید، سعی کنید سرعت صحبت کردن خود را کاهش دهید. در این صورت مخاطب هم زمان برای فکر کردن به گفته های شما دارد و هم شما برای نوشتن جملات بعدی وقت دارید.

تسلط بر محتوا: به محتوایی که قصد دارید در مورد آن بحث یا ارائه کنید، کاملا مسلط باشید. معمولاً تأکید بر این است که چگونه جمله بعدی را بسازید و تسلط شما بر مطالب پاسخگوی این نیاز است.

از سکوت نترسید: هر گوینده یا مجری گاهی اوقات نیاز به مکث و ارزیابی چگونگی بحث دارد. این زمان هم برای ارزیابی آنچه تاکنون گفته شده است و هم راه پیش رو و هم برای پیش نویس جملات بعدی استفاده می شود. بنابراین نگران این وقفه ها در حین سخنرانی خود نباشید.

14. مراقب پرکننده های کلامی باشید

پرکننده های فعل صداهایی مانند “aaaa”، “ummm”، “aaaaa” یا “ooo” هستند که فضاهای خالی بین جمله ها را پر می کنند. در زیر بهترین راه ها برای کاهش میزان پرکننده های کلامی آورده شده است.

تجربه زیاد در سخنرانی و ارائه: تجربه زیاد در کار با کلمات ذهن را در استفاده از آنها چابک می کند. این به افراد امکان می دهد روان تر و سریع تر صحبت کنند.

به یک ضبط یا ویدیو امتیاز دهید: ویدیو و صدای خود را ضبط کنید و ببینید معمولاً در کجا از پرکننده های فعل در گفتار خود استفاده می کنید. همچنین پیشرفت خود را با ارزیابی دوره ای خود ارزیابی کنید.

حذف کلمات دشوار تلفظ: یکی از بزرگترین اشتباهات برخی افراد استفاده از کلمات پیچیده و دشوار است. سعی کنید تا حد امکان از کلمات معمولی و رایج در بیان خود استفاده کنید.

علاوه بر این، پاک کردن بیش از حد گلو می تواند برای دیگران آزاردهنده باشد.

15. درخواست مشارکت عمومی

اگر بتوانید برای یک محیط امن و بدون قضاوت برای مخاطب فراهم کنید و از آنها یک سوال ساده و جذاب بپرسید، احتمال مشارکت مخاطبان (حتی خجالتی ترین) به طرز چشمگیری افزایش می یابد. در ادامه به شرح شرایط مشارکت می پردازیم.

مقایسه تصاویر: اگر یک سوال جالب اما ساده را با استفاده از تصاویر در بحث خود قرار دهید، احتمال مشارکت مخاطبان افزایش می یابد. در زیر چند نمونه می آوریم.

اگر می‌خواهید اهمیت توانایی‌های نهفته در موفقیت را منتقل کنید، می‌توانید عکس فردی با قد ۲ متری و چابکی فوق‌العاده را در کنار عکس فردی با قد ۱ متر و ۶۰ سانتی‌متر و دارای بدنی طبیعی قرار دهید. استحکام – قدرت. . . سپس از مخاطب بپرسید که کدام یک موفق خواهند شد.

اگر می خواهید تاثیر تحمل فشار را در افزایش چقرمگی نشان دهید، می توانید عکس گلدان سفالی خام را در کنار دیگ سفالی وارد شده به کوره قرار دهید. سپس از مخاطبان بپرسید که کدامیک بیشترین مقاومت را دارد.

استفاده از بازخورد: اگر میزبان یک جلسه مجازی هستید، می توانید با استفاده از سوالات زیر بازخورد مخاطبان را دریافت کنید.

“آیا همه می توانند من را بشنوند؟”

“افرادی که تاکنون با ما بوده اند باید شماره 3 را بگذارند”

“کسی نظری در مورد فلانی دارد؟”

با استفاده از نظرسنجی : بازنده ای در نظرسنجی ندارد. با استفاده از نظرسنجی (مخصوصاً اگر مشخص نباشد که هر مخاطب چه فکر می کند)، می توانید مشارکت شرکت کنندگان را افزایش دهید.

یک داستان ناقص بگویید: یک داستان بسیار جالب و معمایی یا مرموز انتخاب کنید و تا حدودی آن را بگویید. سپس از مخاطب بخواهید پایان را حدس بزند. اگر داستان شما با دیالوگ شما همسو باشد، می تواند مخاطب را درگیر خود نگه دارد.

“Gamification”: حتی ساده‌ترین بازی‌ها نیز بیش از فعالیت‌های معمولی حاوی دوپامین هستند. انجام بازی هایی مانند پیدا کردن تفاوت بین دو تصویر، الگوهای تطبیق یا حل پازل می تواند گزینه های عالی باشد. بهتر است بازی مورد نظر مربوط به موضوع مورد بحث باشد.

مطالعات مربوط به زبان بدن نشان داده است که نشستن با دست روی سینه یا فشار دادن انگشتان به هم نشان دهنده احساس ناامنی و اضطراب در مخاطب است. قبل از مشورت با مردم، این وضعیت را تا حد امکان از بین ببرید. برای این کار می توانید چیزی (مثلاً یک تکه کاغذ) به مخاطب بدهید تا آغوشش را باز کند و گاردش را بشکند.

16. استفاده از لطیفه و شعر چه نقشی در بیان دارد

زبان فارسی مملو از شعر و استعاره است، پس گفتار خود را تا جایی که شرایط اجازه می دهد هیجان انگیز کنید. برای این کار می توانید از مثال، استعاره، شعر و جوک استفاده کنید. حتی سعی کنید در بخشی از مقاله مخاطب را شگفت زده کنید. این غافلگیری ممکن است در قالب یک آمار غافلگیر کننده، یک سوال بحث برانگیز از سوی مردم یا یک پیشنهاد شگفت انگیز باشد. هر چه بیشتر با احساسات مخاطب بازی کنید، حرف شما را بهتر درک می کند. در ادامه به بیان تعدادی شعر کاربردی می پردازیم.

“نیازی به خودفروشی از جانب متخصصان نیست – نه از یک سخنران عاقل و نه از یک لال”: برای مواقعی که نیاز دارید از کسی تعریف کنید.

«دیدم صحرای سبز آسمان و داس مه نو، کشته‌هایم را به یاد آوردم و در هنگام درو»: تا مردم را از نتایج اعمال خود آگاه سازم.

«اگر من خوبم و تو بد، برو خودت باش»: رأی دهید تا دیگران از دخالت و دخالت در امور شما جلوگیری کنند.

«یاد نبر روزی که گذشت – فریاد مکن که فردا نیامده – به گذشته و گذشته تکیه نکن – شاد باش و عمرت را هدر نده» : از فرصت کنونی و موقعیت کنونی استفاده کن.

«اَیْبَرَ إِنَّکُمْ أَنْکُمْ أَنْکُمْ قَرْبَ»: یاد مرگ یا توجه به فناپذیری انسان.

سعی کنید تمام شعرها، اصطلاحات، ضرب المثل ها و لطیفه های خنده دار را در یک دفترچه نگه دارید و چندین بار بخوانید. همچنین تا حد امکان در تعاملات روزانه از آنها استفاده کنید تا در حافظه کوتاه مدت شما و در دسترس باشند و بتوانید در جای مناسب از آنها استفاده کنید. کسانی که فن بیان را می شناسند و از فنون آن استفاده می کنند، توانایی زیادی در استفاده از شعر و شوخی دارند.

داشتن دایره واژگان قوی

علاوه بر این، برای یک مکالمه روان و روان، ذهن شما باید بتواند به سرعت کلمات را پیدا کند و آنها را کنار هم بگذارد. یکی از رایج ترین پدیده ها فراموش کردن یک کلمه خاص است که برای ادامه جمله به آن نیاز دارید، در این صورت باید سریعاً این کلمه را حذف کنید و از مترادف های آن استفاده کنید. در نتیجه وجود واژه واژگان فوق توانایی بیشتری در انتقال معنی و ایده خود داشته باشیم. در این راستا، بازی با کلمات و فهرست کردن کلمات مترادف، دایره لغات شما را افزایش می دهد.

17. یک کارت جایگزین داشته باشید

داشتن یک برنامه جایگزین یا “طرح B” می تواند شما را برای مدیریت بحران آماده کند. در تمام موقعیت های سخنرانی و ارائه، احتمال وقوع اتفاقات غیرمنتظره وجود دارد. ذهن پاسخ دهندگان حرفه ای در این شرایط به طور خودکار بر روی طرح جایگزین متمرکز می شود. تعدادی از این موقعیت های اجتناب ناپذیر و طرح های جایگزین مناسب در زیر توضیح داده شده است.

پاورپوینت یا لپ تاپ کار نمی کند

عدم حضور نمایندگان یا تأخیر آنها

یک کلمه خاص را فراموش کنید

ایجاد غوغا در حین سخنرانی

نیاز به زمان برای انجام کارهای اضطراری

حفظ آرامش در موقعیت های غیرمنتظره و استفاده از کارت دوم نیازمند تجربه و تمرین است. با گذشت زمان، می توانید بلافاصله کارت های دوم و سوم خود را طراحی کنید.

18. سریع آرام شوید

استرس در هنگام صحبت کردن طبیعی است، اما استرس بیش از حد می تواند باعث آسیب های زیر شود: اگر فردی مضطرب هستید، احتمالاً سریعتر از حد معمول صحبت می کنید. افزایش سرعت گفتار باعث کاهش حجم تنفس و اکسیژن مورد نیاز مغز می شود. این نیز خطر خطای کلامی را افزایش می دهد. پس خود را مجبور کنید کلمات را آهسته تلفظ کنید.

ذهن قفل شده

لرزش و صداهای خفه شده

دهان خشک

گونه ها سرخ می شوند

عرق

معده درد

لرزش بدن

تکرر ادرار

این علائم تاثیر بسیار بدی روی صحبت شما می گذارد. در ادامه راه های کنترل استرس آنی در حین گفتگو را ذکر خواهیم کرد.

تنفس عمیق: تنفس عمیق و مداوم باعث کاهش ضربان قلب و آرامش ذهنی می شود.

تصویر: اگر در مورد ملاقات با افراد استرس دارید، تصور کنید که در صندلی های خالی، گروهی از مجسمه ها یا یک اتاق خالی ظاهر شوید.

استفاده از تمرین‌های تمرکز حواس: بسیاری از تمرین‌های کوتاه‌مدت تمرکز حواس می‌توانند اثرات معجزه‌آسایی بر مدیریت استرس داشته باشند.

آدامس: جویدن آدامس نه تنها به کنترل استرس کمک می کند، بلکه از خشک شدن آن با فعالیت های دهانی نیز جلوگیری می کند.

شعر یا موسیقی مورد علاقه خود را بخوانید: به طور کلی یادآوری مطالب مورد علاقه شما می تواند لحظات خوشی را برای شما به ارمغان آورد و به شما آرامش دهد.

مطالب پیشنهادی:

راه های کاهش استرس کاربردی که باید بدانید – ۳۹ روش فوق موثر

شروع به مطالعه کنید

19. افزایش ظرفیت تنفسی

تنظیم تنفس یک عنصر کلیدی تکنیک بیان قوی است. اکسیژنی که از طریق تنفس وارد بدن شما می شود، شما را متمرکز و آرام نگه می دارد. علاوه بر این، داشتن ظرفیت تنفسی بالا مستلزم بیان مداوم کلمات بیشتری است.

بیان کلمات: تا می توانید نفس بکشید و روان یک متن را بخوانید. کلمه را در جایی که توقف می کنید ذخیره کنید. برای خواندن جملات بیشتر این کار را چندین بار تکرار کنید. پس از چند هفته تمرین، تغییر را احساس خواهید کرد.

تنفس در آب: سر خود را در آب قرار دهید و مشخص کنید چه مدت در آب می مانید. شاید 25 ثانیه طول بکشد. برای افزایش زمان ماندن در آب این کار را تکرار کنید.

طول استخر زیر آب: هنگامی که تنفس شما در آب قوی شد، می توانید شنا را در زیر آب تمرین کنید. در ابتدا ممکن است نتوانید تمام طول استخر را زیر آب شنا کنید، اما به مرور زمان در آن بهتر خواهید شد.

Sprint: با این تمرین حجم ریه شما افزایش می یابد. در اینجا به سرعت دویدن شما توجه نمی شود، بلکه مدت زمان دویدن شما در نظر گرفته می شود.

20. افکار منفی را کنترل کنید

عامل اصلی استرس هنگام صحبت کردن افکار منفی است. این افکار ممکن است به صورت کلمات و صداهای انتقادی در ذهن ما یا تصاویری از رویدادهای ناراحت کننده و بد پخش شوند. کنترل این افکار به سرعت اتفاق نمی افتد و نیاز به تمرین دارد. علاوه بر این، با افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، روند کنترل این افکار بسیار آسان تر می شود. به طور کلی، دو نوع افکار استرس زا وجود دارد: “افکار فاجعه آمیز” و “پیش بینی های خودشکوفایی”. در زیر چند نمونه از این دو الگوی تفکر آورده شده است.

سخنان مرا به خاطر بسپار و کف نزن تا همه با تمسخر و خنده (افکار فاجعه بار) به من نگاه کنند.

اجازه ندهید معده یا روده‌ام سر و صدا کند و همه بخندند (افکار فاجعه‌بار).

اجازه ندهید لپ تاپ یا پاورپوینت کار نکند و پر سر و صدا (افکار فاجعه بار) شود.

“اجازه ندهید دیگران متوجه شوند که من استرس دارم و در مورد من قضاوت می کنند (افکار فاجعه آمیز).

اینکه سخنان من برای مخاطبان جذاب نیست و آنها زودتر از موعد جلسه را ترک می کنند (افکار فاجعه آمیز).

من قطعاً مرتکب اشتباه خواهم شد و از آن (پیش‌بینی خودشکوفایی) خلاص نمی‌شوم.»

“من مجبورم چیزی را فراموش کنم و انتظارات دیگران را برآورده نکنم (پیش بینی خودشکوفایی).”

حضار قطعا از سخنرانی من خسته خواهند شد (پیش بینی خودآگاهانه).

برای خلاص شدن از شر افکار منفی، باید بتوانید این افکار را شناسایی کنید، تحریفات و خطاهای آنها را بشناسید و فکر جایگزین درستی را ابداع کنید. سپس افکار جایگزین سالم و موثر را بیان خواهیم کرد.

دلیلی وجود ندارد که نتوانم آنچه را که بارها تمرین کرده‌ام بگویم. حتی اگر به لطف شناختی که از فرهنگ و اخلاق مخاطبان دارم، تحسین کنم، مطمئناً با من مخالفت نمی‌کنند.»

از آنجایی که من هیچ غذای نفاخ آور نخورده ام و معده ام خالی نیست، دلیلی برای غرغر کردن معده ام وجود ندارد، البته به طور کلی صداها یا صداهای معده «روده ها طبیعی است و برای همه پیش می آید».

من چند دقیقه قبل از ارائه حاضر می شوم و همه چیز را یک بار امتحان می کنم، دلیلی ندارد که لپ تاپ کار نکند و حتی اگر کار نکرد، با توجه به تسلطم، خودم بحث را ادامه می دهم.

“استرس حین سخنرانی کاملا طبیعی است و هیچ ایرادی ندارد. پس از این، وقتی تمام تلاشم را به کار گرفتم، فقط می توانم امیدوار باشم که مانند تعداد بی شماری دیگر، ارائه خوبی داشته باشم.”

من به آنچه آماده کرده ام اطمینان کامل دارم و می دانم که همه چیز خوب پیش خواهد رفت.

دلیلی برای به هم ریختگی وجود ندارد. “من آماده ام و به همه چیز فکر کرده ام.”

با توجه به تسلط من بر متن، بعید است چیزی را فراموش کنم، اما اگر فراموش کنم، آن بخش را رد می کنم یا بدون هیچ استرسی به یادداشت هایم نگاه می کنم.

بسته به جذابیت مقاله من و تعداد اصلاحاتی که در آن انجام داده ام، تمام انتظارات عمومی برآورده خواهد شد.

برای تمرین بیشتر، سعی کنید افکار سالم و موثر را روی کارت‌های کوچک بنویسید تا بتوانید قبل از شروع صحبت و زمانی که افکار ناکارآمد به وجود می‌آیند از نوشته‌های خود استفاده کنید.

21. هوش هیجانی را افزایش دهید

افراد با هوش هیجانی بالا به خوبی می دانند که احساسات دیگران چیست و می توانند بهترین پاسخ را به احساسات مخاطب، هدایت عاطفی آنها و تأثیر عاطفی آنها بر روی آنها داشته باشند. به عبارت دیگر، این افراد این توانایی را دارند که مردم را به هیجان بیاورند، آنها را بترسانند. یا خوشحالشون کن آنها همچنین می توانند افراد عاطفی را از افراد منطقی تشخیص دهند و از طریق احساسات مخاطب در آنها نفوذ کنند. در ادامه به روش های افزایش هوش هیجانی اشاره می کنیم.

شناخت احساسات: اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی، شناخت احساسات و نامگذاری آنهاست. در ادامه بیشتر احساسات بنیادی را نام می بریم.

غم و اندوه

خشم

ترس

خوشبختی

حسادت

شرمندگی

غرور

متنفر بودن

گوش دادن فعال: گوش دادن فعال به معنای توجه کامل به سخنان مخاطب و نشان دادن نشانه هایی برای این فرآیند شنیداری است.

مشاهدات تفصیلی: توجه به رفتار افراد، حالات چهره و تغییراتی که روزانه ایجاد می کنند و حساس بودن به احساسات پشت رفتار باعث افزایش هوش هیجانی شما می شود.

خودآگاهی: برای شناخت احساسات خود و دلیل آنها به خودشناسی و خودآگاهی نسبی نیاز دارید.

ایجاد روابط صمیمانه: تجربه روابط صمیمانه با موقعیت های همدلانه تر و مکالمات عاطفی همراه است. بنابراین ایجاد روابط عاطفی در تمرین هوش هیجانی نقش دارد.

فیلم آموزش هوش هیجانی و افزایش ضریب EQ در فعالیت های فوق برنامه

را کلیک کنید

متخصصان تکنیک بیان به خوبی می دانند که هوش هیجانی چقدر در تکنیک بیان اهمیت دارد و کاربرد آن چیست.

22. نقش مثبت اندیشی در بیان چیست

به همان اندازه که افکار منفی استرس زا هستند، مثبت اندیشی (Think Positivity) می تواند اعتماد به نفس و شانس موفقیت شما را افزایش دهد. گفتن چیزهای مثبت به خود و باور آنها باعث می شود باور کنید که موفقیت حق شماست. در ادامه به بیان برخی از این عبارات مثبت می پردازیم.

من آدم توانمندی هستم

من در گذشته توانستم این کار را انجام دهم، بنابراین اکنون می توانم آن را انجام دهم

چیزهای خوبی در انتظار من است

تجسم موفقیت و نوشتن موفقیت هایی که تاکنون در زندگی داشته اید می تواند راه را برای مثبت اندیشی هموار کند. همچنین برای اینکه به مثبت اندیشی عادت کنید ابتدا باید افکار منفی و بی اثر را مدیریت کنید.

فیلم آموزشی خوش بینی یا مثبت اندیشی فوق برنامه

را کلیک کنید

23. ماسک نمیزنه

تلاش برای خود بودن در تعاملات اجتماعی تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به نفس دیگران دارد. برخی از افراد به صورت خود ماسک می زنند. برخی از نمونه های او در زیر آورده شده است.

رفتار خاصی دارند.

آنها ضعف های خود را به شیوه های افراطی پنهان می کنند.

آنها در مورد خود به شکل غیر واقعی صحبت می کنند.

لهجه خود را پنهان کنید

در این صورت خودشان را فریب دادند. عموم مردم متوجه می شوند که این افراد در حال عمل کردن هستند و نگاه منفی در آنها ایجاد می شود. از سوی دیگر، اگر مردم آزادانه و راحت در مورد خود صحبت کنند. برخی دیگر آنها را افرادی ساده، ایمن و قابل اعتماد می دانند.

24. فیلم سخنرانان موفق را تماشا کنید

دیدن سخنرانی ها و سخنرانی های افراد موفق باعث ایجاد پدیده ای به نام «یادگیری مشاهده ای» می شود. در این مورد شما ناخودآگاه بعد از دیدن سخنرانی های زیاد حرکات این افراد را تقلید می کنید و از عبارات، اشعار و ضرب المثل های آنها در گفتگوهای خود استفاده می کنید . در این زمینه تماشای بسیاری از سخنرانی های TED می تواند بسیار موثر باشد.

25. لبخند بزنید

سعی کنید در تمام موقعیت های زندگی لبخند بزنید تا در هنگام مکالمه لبخند بر لبانتان باشد. لبخند زدن نورون های آینه ای در مغز مخاطب را تحریک می کند. در نتیجه ناخودآگاه لبخند هم می زنند. علاوه بر این، اگر مخاطب شما غریبه باشد و برای اولین بار شما را ببیند، لبخند شما تاثیرات متعددی بر روی آنها می گذارد و در حین “نگاه اول” (اثر خودانگاره) شما فردی مهربان و قابل اعتماد محسوب می شوند. علاوه بر این، لبخند زدن با تحریک هورمون اندورفین در بدن شما را خوشحال می کند.

اگر بدانید لبخند چه نقشی در بیان دارد و چه تاثیری دارد، آن را کنار نخواهید گذاشت.

26. استراحت

اگر برنامه شما این است که صبح زود صحبت کنید، در طول شب استراحت کنید و حداقل 7 ساعت بخوابید . هنگامی که بیدار هستید، می توانید تمرینات سبک انجام دهید، تمرکز حواس را تمرین کنید، یا در غیر این صورت استراحت کنید. در ادامه به نام فعالیت های مورد استفاده در روز قبل از ارائه یا سخنرانی می پردازیم.

ورزش‌های هوازی سبک (مانند پیاده‌روی، آهسته دویدن، یا شنا).

دوش گرفتن

یک وعده غذایی سبک با محتوای قند کم بخورید.

کتاب مطالعه

تماشای یک فیلم

27. خودتان را معرفی کنید

معرفی خود، معرفی بسیار خوبی برای ، جلب توجه مخاطب، ایجاد حس رفاقت و شکستن یخ جلسه است، این در حالی است که بسیاری از افراد فرصت معرفی خود را ندارند. بر این اساس اگر پس از مطالعه فن بیان فقط فرصت معرفی خود را داشته باشید، در فن بیان پیشرفت زیادی داشته اید. این روش حتی اگر مخاطب شما را بشناسد استفاده می شود. در مقدمه خود به سوالات زیر پاسخ دهید.

اسم شما چیست ؟

چه تحصیلاتی دارید؟

بارزترین ویژگی های شخصیتی شما چیست؟

چه توانایی هایی دارید؟

نقاط ضعف شما چیستند؟

دلیل جلسه امروز چیست؟

البته لازم نیست تمام اطلاعات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. بلکه بسته به موقعیتی که در آن قرار می گیرید و ویژگی های مخاطبان خود، ارائه موثری از خود ارائه می دهید. همچنین خاطره از خودتان که مربوط به موضوع مورد بحث است را بازگو کنید. این تأثیر زیادی روی مخاطبان شما خواهد داشت. یکی از بزرگترین نتایج یادگیری هنر صحبت کردن و داشتن مهارت های گفتاری قوی، توانایی شما در ارائه خود است.

28. با خود آب بیاورید

به طور کلی، صحبت زیاد دهان شما را خشک می کند. همچنین استرس هنگام صحبت کردن نیز این خشکی را افزایش می دهد. بنابراین، به اصطلاح، آب را با خود ببرید. آب آشامیدنی نیز سطح استرس را کاهش می دهد. توجه داشته باشید که نوشیدن آب زیاد و امتناع از نوشیدن قهوه یا الکل باعث باز شدن حنجره و جلوگیری از گرفتگی صدا می شود.

29. جذابیت آغاز و پایان

اگر اهمیت شروع گفتگو را در فن بیان و تأثیر آن بر مخاطب بدانید، به راحتی آن را از دست نخواهید داد. بیشتر چیزی که مخاطب به خاطر می آورد به اطلاعات ابتدای و انتهای سخنرانی شما مربوط می شود. حالا هر چقدر هم که شروع و پایان سخنرانی شما جذاب باشد، بازه توجه آنها افزایش می یابد و قسمت های کمتری از سخنرانی فراموش می شود. پایان. در تصویر زیر می بینید که توجه افراد به ابتدا و انتهای مقاله چقدر اهمیت دارد.

30. نتیجه گیری

هنگام صحبت، مخاطب با حجم زیادی از اطلاعات مواجه می شود. بنابراین حتماً در انتهای مطلب خلاصه ای از موضوعات مهم گفتگو داشته باشید و اگر فکر می کنید حجم مطالب شما خیلی زیاد است، پس از هر قسمت از مطالب، خلاصه ای از مهم ترین اطلاعات را داشته باشید. از پاس

31. برنامه ریزی

برای هر کاری که انجام می دهید برنامه داشته باشید. از آنچه در روز سخنرانی یا ارائه می پوشید تا آنچه می خورید و نحوه انتقال اطلاعات دیجیتال به محل ارائه.. در زیر چک لیستی از مواردی است که باید در نظر داشته باشید.

برای روز جلسه لباس بپوشید

رایحه

محل ملاقات

شرایط آب و هوایی

صبحانه یا ناهار

وسیله نقلیه

روش انتقال داده (به عنوان مثال فلش یا هارد دیسک)

ترتیبات قبل از جلسه

اسناد مربوط به طرح سخنرانی شما

ابزارهای کمکی (مانند لپ تاپ یا کابل HTMI)

افرادی که باید با آنها هماهنگ کنید.

مطالب پیشنهادی:

آموزش برنامه ریزی روزانه — راهنمایی برای کارایی بیشتر و رسیدن به اهداف

شروع به مطالعه کنید

32. افزایش اعتماد به نفس

توانایی ابراز قوی و تأثیرگذاری بر دیگران بر اساس اعتماد به نفس خوب است. افزایش اعتماد به نفس یک فرآیند طولانی مدت با فراز و نشیب است. از آن به بعد ذهن مردم به طور خودکار از خود دوری می کند و بر اساس اصل «بقا» دستاوردهای مردم را بزرگ می کند و به حساب نمی آورد. در نتیجه، اگر افراد فهرستی از موفقیت ها و نکات مثبت خود نداشته باشند، با کوله باری از احساسات منفی و احساس گناه زندگی می کنند. در ادامه به راهکارهایی برای ارتقای سطح اعتماد به نفس پرداخته شده است.

فیلم آموزش مهارت های صوتی – مدیریت استرس و افزایش اعتماد به نفس در فعالیت های فوق برنامه

را کلیک کنید

33. از دیگران نظر بگیرید

صحبت کردن با دوستان مورد اعتماد و پرسیدن از آنها می تواند به آنها کمک کند نقاط ضعفی را که ممکن است به تنهایی شناسایی نکرده باشید به شما بگویند.

34. ضبط صدا

نگران نباشید، هیچکس صدای خودش را دوست ندارد. با خیال راحت به صدای ضبط شده خود گوش دهید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. این تکنیک در گذشته به خوبی مورد بحث قرار گرفته است. هنگام ارزیابی صدای خود، نکات زیر را بررسی کنید.

انطباق با عناصر صوتی

تعداد تشویق

تعداد کلمات پشتیبان

جای مکث ها و سکوت ها

البته، اگر بتوانید ویدیوی خود را ضبط کنید، می توانید نکات بیشتری مانند ایرادات زبان بدن را نیز ارزیابی کنید. ضبط صدا بهترین راه برای ارزیابی استعداد شماست که در مقاله هنر صحبت کردن چیست به آن پرداختیم.

35. استفاده از ابزار کمکی

این ابزار کمکی مانند پاورپوینت، کلیپ یا عکس می تواند توجه مخاطبان را بیشتر جلب کند.

36. حضور زودهنگام در محل ارائه

اگر به جلسه کلاس دعوت شده اید، قبل از شروع جلسه زودتر در محل حاضر شوید. با حضور در محیط کلاس و انجام تمرینات کاهش استرس فوری، خود را با محیط مورد نظر وفق می دهید. در نتیجه می توانید ارائه خود را با آرامش و کنترل بیشتری شروع کنید.

اهمیت بیان چیست؟

تکنیک گفتاری قوی نشان دهنده اعتماد به نفس، اعتبار و تسلط افراد است. در ادامه به مزیت های اصلی تکنیک بیان پرداخته ایم.

محبوبیت رو به رشد: افرادی که مهارت های ارتباطی قوی دارند معمولاً می دانند که چگونه یک مکالمه جذاب و دلپذیر داشته باشند. در نتیجه در بین دیگران بسیار محبوب هستند و عزت نفس آنها افزایش می یابد.

ارتباط موثر: برای بیان احساسات و ایجاد روابط عمیق، پایدار و لذت بخش به مهارت های ارتباطی خوبی نیاز دارید.

پیشرفت بیشتر: اگر متوجه شده اید که همکارتان با دانش، پشتکار و مسئولیت پذیری مساوی یا حتی کمتر تخصصی به سطح حرفه ای بالایی رسیده است، رمز موفقیت او در تکنیک بیان قوی نهفته است. طبق تحقیقات، سطح مهارت صحبت کردن افراد با موقعیت آنها ارتباط مستقیم دارد.

ترغیب: افرادی که مهارت های ارتباطی قوی دارند می دانند چگونه دیگران را متقاعد کنند و با تکیه بر دو رکن محبوبیت و اراده زیاد خود، رضایت مخاطبان خود را به دست می آورند.

بیان ایده ها و افکار: آیا تا به حال چیزی در ذهنتان بوده است که نتوانید آن را بیان کنید؟ افرادی که مهارت های بیانی قوی دارند افکار خود را به راحتی بیان می کنند.

اجتناب از سوء تفاهم ها: اگر شغل شما هنگام صحبت با افراد مختلف منجر به مشاجره یا سوء تفاهم می شود، ممکن است هنگام صحبت کردن از تکنیک صحیح صحبت استفاده نکنید.

تأثیرگذاری بر دیگران: در بسیاری از موقعیت های زندگی، مانند جلسه مصاحبه، دفاع از پایان نامه، یا مذاکره برای خرید در فروشگاه، باید فرد را متقاعد کنید که نظر شما درست است. متقاعد کردن دیگران نیاز به تکنیک بیان قوی دارد.

در ادامه استدلال می کنیم که در نظریه های مختلف، افراد دارای مهارت بیان در کدام مقیاس نمره بالاتری می گیرند.

تئوری هوش 8 نقطه ای گاردنر: نمره بالا در “هوش زبانی” با تکنیک بیان قوی همراه است.

نظریه توانایی کلیفتون: نمره بالا در توانایی “ارتباط” با تکنیک بیان قوی همراه است.

تئوری پنج عامل بزرگ شخصیت: نمره بالا در خرده مقیاس‌های «برون‌گرایی» و «باز بودن به تجربه» با تکنیک بیانی قوی همراه است.

نظریه 16 عاملی شخصیت کتل: نمره بالا در مقیاس A با تکنیک بیان قوی همراه است.

تکنیک بیان برای چیست؟

تا اینجا روش بیان چیست و تمرینات عملی آن را ارائه کردیم. اکنون به بررسی کاربردهای عبارت می پردازیم. این عبارت در همه موقعیت های اجتماعی به کار می رود. چون در این مواقع باید حرف بزنی. در زیر برخی از مهمترین موقعیت های گفتگو را فهرست می کنیم.

مصاحبه های تجاری

تحصیلات

مصاحبه شغلی

دفاع از پایان نامه

جلسه آغازین

ارتباط با همکاران، کارمندان یا همسر

چند سوال متداول در مورد بیان هنری چیست؟

آیا فن بیان و بیان یکی است؟

هنر بیانگر به معنای بیان شفاف، روان و جذاب افکار و عقاید ما نیست. این مهارت می‌تواند در موقعیت‌های اجتماعی و تأثیرگذاری مختلفی رخ دهد که تنها یکی از آنها موقعیت گفتاری است.

بیان در روابط بین فردی چقدر مفید است؟

شاید مهمترین کاربرد تکنیک بیان قوی در روابط اجتماعی باشد. افرادی که مهارت های گفتاری و تاثیرگذاری قوی دارند برای دیگران جذاب تر و دوست داشتنی تر هستند. اعتماد به نفس بیشتری دارند و با حرف هایشان در بین اطرافیانشان سوءتفاهم ایجاد نمی کنند. علاوه بر این، آنها متقاعد کننده تر هستند و می توانند حقوق را از دیگران سلب کنند.

شکی نیست که داشتن هنر ابراز وجود، شانس موفقیت را در دنیای امروز افزایش می دهد. بنابراین مهم است که بدانیم مفهوم و معنای مهارت های شفاهی یا “مهارت های گفتاری” به صورت دقیق و مشخص چیست. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا بهترین معنای عبارت را بدانید. اگر به دنبال یک دوره موثر برای یادگیری تکنیک اسپیکینگ هستید، حتما به دوره تکنیک اسپیکینگ که در سایت رایگان است مراجعه کنید.

بیان هنری چیست؟ تعریف مختصر و ساده

فن بیان در واقع توانایی صحبت کردن (در هر موقعیت و در هر زمان) است. وقتی صحبت از هنر به میان می آید، شما دیگر کی هستید؟ چه می کنید با چه کسی صحبت می کنید، توانایی شما در برقراری ارتباط مهم است.

فقط از زبان خود استفاده کنید، باید تکنیک خود را بهبود بخشید. اگر می خواهید با دوستان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، روابط عمومی خوبی داشته باشید، آنچه را که می خواهید بگویید به خوبی به مخاطبان خود منتقل کنید و همچنین کاری کنید که دیگران از وقت گذرانی و گفتگو با شما لذت ببرند، باید “هنر ارتباطی” خوبی داشته باشید. “.

از طرفی ما انسان ها مدام در حال ارتباط با هم هستیم. ارتباطی که از طریق کلام و گفتگو شکل می گیرد و ادامه می یابد. تمام ارتباطات ما، چه حرفه ای و چه شخصی، بر اساس کلمات و بیان است. در این صورت به راحتی می توان فهمید که هنر بیان نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کند، تا جایی که می توان آن را به عنوان یک هنر یا دانش معرفی کرد. مهارتی که همه ما به آن نیاز داریم. در این مقاله به طور مفصل به تکنیک بیان و اهمیت آن می پردازیم. به طور خلاصه، فن بیان یعنی دانستن چه چیزی، چه زمانی و چگونه.

ویژگی های داشتن یک تکنیک بیان اقتباس شده

در واقع ما باید در زمان مناسب، با لحن و روش صحیح، سخنان و سخنان خود را با دیگران در میان بگذاریم. البته این یک تعریف کلی است و لازم است هر یک از این ویژگی ها را کمی بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل به معرفی بیشتر این سه ویژگی می پردازیم:

1. انتخاب کلمات، مهم ترین نکته برای بیان قوی!

قبل از شروع مکالمه، باید کلمات را انتخاب کنیم. ابتدا باید یک دید کلی از آنچه می خواهید بگویید داشته باشید و سپس بروید و آن را بیان کنید.

در واقع یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد در مکالمات خود با آن مواجه می شوند این است که در انتخاب کلمات ناتوان هستند و باعث می شود نتوانند خود را به خوبی بیان کنند. در واقع هر کلمه معنای خاص خود را دارد و اغلب پیش می آید که در یک موقعیت چندین انتخاب داشته باشیم، با این حال همیشه کلمات بهتر و دقیق تری وجود دارند که معنا و گفتار ما را منتقل می کنند.

بنابراین، اولین رکن توسعه فن بیان، داشتن دید خوب از کلمات و انتخاب عاقلانه آنهاست.

2. زمان و مکان گفتگو بستگی به این دارد که چقدر خود را خوب یا بد بیان می کنید!

یکی دیگر از مسائل مربوط به تکنیک صحبت کردن، زمان و مکان مکالمه است. همه ما این ضرب المثل معروف را شنیده ایم که می گوید: «هر کلمه ای جای خود را دارد و هر نقطه ای جای خود را دارد». در واقع بسته به هدف و موضوعی که در ذهن داریم باید مراقب باشیم که کلمات خود را در زمان و مکان مناسب تلفظ کنیم. مثلاً خیلی منطقی نیست که در یک مهمانی پیش رئیسمان برویم و درخواست افزایش حقوق کنیم. بهتر است درخواست خود را در وقت اداری و در مکانی مناسب بیان کنیم.

3. اهمیت لحن در بیان کمتر از کلمات و زمان و مکان نیست!

سومین ویژگی هنر بیانی، استفاده از لحن و شیوه مناسب برای بیان کلمات است. در واقع، شما باید لحن و لحن مناسب را برای موقعیت اتخاذ کنید.

به عنوان مثال، یک درخواست زمانی می تواند محترمانه باشد که کلمات محترمانه و لحن محترمانه باشد. اغلب اتفاق می افتد که یک فرد کلمات محترمانه را برای گفتگو انتخاب می کند اما آن را با لحنی پرخاشگرانه بیان می کند.

طبیعی است که چنین مکالمه ای نمی تواند یک گفتگوی ماهرانه باشد، زیرا به همان اندازه که ما می گوییم مهم است، نحوه بیان آن نیز مهم و شاید مهمتر است. پس سومین ویژگی تکنیک صحبت کردن، لحن صدا و نحوه صحبت کردن است.

بیان خوب چه فایده ای دارد؟

تکنیک بیان آنقدر گسترده است که در زیر فقط به چند مورد از کاربردهای آن اشاره می کنیم.

هنگام صحبت در جمع از فن بیان استفاده می شود

برای سخنرانی و رهبری لازم است.

مشاوران و روانشناسان باید این حساب را داشته باشند!

وکلا برای طرح ادعای خود (و البته قضات) به مهارت های ارائه قوی نیاز دارند.

همه باید در طول مصاحبه یا ارائه در برنامه های مختلف تکنیک صحبت کردن خوبی داشته باشند.

در یک مصاحبه شغلی، این می تواند شانس موفقیت ما را افزایش دهد!

این می تواند یک ابزار قدرتمند در دستان ما در هنگام انجام کارهای روزانه و چت با دوستان باشد!

هنر ابراز وجود برای استیفای حقوق خود و جلوگیری از ظلم و ستم مهم است!

تکنیک بیان برای بیان درست احساسات شما در زندگی مشترک استفاده می شود.

هنر بیان چیست؟

گاهی اوقات افراد در درک تکنیک بیان اشتباه می کنند. به همین دلیل است که باید بگوییم فن بیان چیست:

❌ فن بیان کلامی نیست

مردم اغلب فصاحت را با حرف زدن اشتباه می گیرند. در این مورد باید گفت که فن بیان پرمخاطب نیست و علاوه بر این، پرحرفی اغلب می تواند به بیان ما آسیب برساند. در واقع باید حواسمان باشد که در طول مکالمه حد و مرز را رعایت کنیم و فکر نکنیم آن که بیشتر صحبت می کند واقعا حرف بیشتری برای گفتن دارد!

❌ فن بیان بد زبان نیست

اغلب مردم فکر می کنند که صحبت کردن به معنای بزرگ گفتن، دروغ گفتن و فریب دادن دیگران است. اما در این مهارت، قصد استفاده از کلمات و عبارات برای تظاهر و فریب دیگران نیست، بلکه هدف اصلی از استفاده از بیان، داشتن یک بیان سالم تر و موثرتر است. پس باید بدانید که هنر ابراز وجود به معنای چاق بودن نیست.

❌ عبارت فعلی پاسخگو نیست

عبارت فعلی نیز پاسخگو نیست. پینگ پنگ رفت و برگشت بین ما نه تنها نوعی بیان است، بلکه می تواند برای مکالمات ما نیز مضر باشد. در واقع، فردی که به دنبال پاسخ است، به سادگی و بلافاصله به دنبال پاسخ از دیگران است که می تواند مکالمه او را دشوار کند.

❌ داشتن صدای خوب هنر خوبی نیست

داشتن صدای خوب با خوب صحبت کردن یکسان نیست. البته صدای خوب هدیه ای جذاب و جذاب است، اما صدای خوب فقط در قسمت کوچکی از بیان ما می تواند موثر باشد و کلام و لحن ما و زمان و مکانی که برای گفتگو انتخاب می کنیم بسیار بیشتر است. مهم. مهم.

آیا واقعاً بیان خوبی داریم یا فقط فکر می کنیم؟

در مورد تکنیک صحبت کردن چیز عجیبی است که اکثر مردم فکر می کنند تکنیک صحبت کردن خوبی دارند و اصلاً نیازی به آموزش در آن ندارند! آن وقت است که باید بپذیریم که ما ملاک بیان خود نیستیم و در واقع این دیگران هستند که تعیین می کنند بیان ما خوب (یا حداقل قابل قبول) است یا خیر.

متأسفانه، توهم نفس در مورد مهارت های ما بسیار قوی است. توجه شما را به تحقیقات جالبی در این زمینه جلب می کنم: تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می دهد قشر قالبی جامعه در جایگاه فعلی خود را جزو افراد برتر می دانند. در واقع، همه ما متوجه شده ایم که بیشتر مردم خود را برتر و خاص می دانند.

در ادامه به معرفی پژوهشی با عنوان «دانینگ کروگر» می پردازم که در سال 2000 برنده اسکار شد.

در این تحقیق به آزمودنی‌های آزمایشی وظایف مشخصی برای حل سؤالات منطق، ریاضیات، تجزیه و تحلیل، دستور زبان یا سؤالاتی مانند این که این شوخی چقدر خنده‌دار است، ارائه شد و از آنها خواسته شد که عملکرد امتحانی خود را با سایر افراد مقایسه کنند. .همان گروه را اعلام کنید

نتایج به 4 دهک تقسیم شد و نشان داد که همه در 50 درصد برتر قرار گرفته اند!

جالب‌ترین نتیجه این است که افرادی که قدرت کافی برای حل مسائل را نداشتند و بیشترین پاسخ‌های نادرست را داشتند نیز در تخمین موقعیت خود اشتباه کردند و قدرت و دقت تخمین آزمودنی‌های آزمایش شده بهبود یافته است. .

در مورد رانندگی نیز مطالعه مشابهی توسط سونسون انجام شد که در آن 161 دانش آموز از سوئد و آمریکا برای ارزیابی مهارت های رانندگی خود در چندین زمینه انتخاب شدند و نتیجه به شرح زیر بود:

93 درصد آمریکایی ها و 69 درصد سوئدی ها معتقدند که از نظر مهارت های رانندگی جزو 50 درصد برتر هستند و 88 درصد آمریکایی ها و 77 درصد سوئدی ها از نظر ایمنی رانندگی اظهارات مشابهی دارند!

متاسفانه این سوال در مهارت های ارتباطی بسیار مهم است و افرادی که واقعا در این زمینه ضعیف هستند ادعا می کنند که ما در مهارت های ارتباطی خود بسیار قوی هستیم و در ارتباط اول هستیم! اما وقتی در نقطه کوری قرار می گیرند و تصویر درستی از خود ندارند و نه تنها مهارت های ارتباطی شان کمکی به آنها نمی کند، بلکه بلای جانشان می شود، چه کنیم.

چرا باید به تقویت تکنیک بیان خود فکر کنیم؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، روابط ما مبتنی بر گفتگو و گفتار است. بنابراین تسلط بر نحوه بیان و گفتگو بسیار مهم است. اغلب اوقات فن بیان در زندگی شخصی و در ارتباط با فرزندان، همسر و خانواده به ما کمک می کند، زیرا برای برقراری ارتباط با هر یک از این افراد باید کلمات، لحظه، مکان و لحن مناسب را انتخاب کنیم. .

از سوی دیگر، ما اغلب در روابط حرفه ای خود به مهارت های بیان نیاز داریم. به عنوان مثال، تکنیک صحبت کردن برای یک معلم یا مربی مهارت بسیار مفید است و هر معلمی برای آموزش بهتر به تکنیک گفتاری نیاز دارد. البته این مورد محدود به معلمان و مدرسان نیست و مربوط به بسیاری از مشاغل از جمله فروش است.

مقاله مرتبط: تمرینات بیانی کاربردی 14 تمرین ساده و رایگان!

نگاهی به یک خطای جمعی؛ “من طبیعتاً در صحبت کردن خوب هستم!”

یکی از اشتباهاتی که افراد در مورد تکنیک اسپیکینگ مرتکب می شوند این است که فکر می کنند استعداد ذاتی می تواند آنها را در تمام زمینه های آموزش فن بیان بی استفاده کند. اما همانطور که گفتیم فن بیان تاثیر بسیار مهمی در روابط تجاری و همچنین در حرفه ما به عنوان معلم یا فروشنده یا کارمند دارد. بنابراین باید بدانیم که استعداد ذاتی نیازی به آموزش ندارد و گاهی برای موفقیت در حرفه خود نیاز به آموزش فن بیان توسط متخصصین این حوزه داریم.

آخرین کلمه

در این مقاله به طور مفصل به فن بیان پرداخته ایم. بیان به این معنی است که ما می دانیم چه باید بگوییم، چه زمانی و چگونه. فن بیان فصیح، زبان یا زبان چرب نیست و مهارتی فراتر از آن چیزهاست. فن بیان در روابط شخصی و حرفه ای ما بسیار مهم است و ما باید روی فن بیان خود کار کنیم، نه فقط یک استعداد ذاتی، تا در یکسری مشاغل موفق شویم.

جدیدترین و کاربردی ترین دوره تقویت فن بیان!

هر آنچه را که بخواهید در بین تمرینات بیانی و اسپیکینگ کاربردی در این جعبه بسیار جذاب پیدا خواهید کرد! این دوره جدید کاربردی و علمی را از دست ندهید: روی تصویر کلیک کنید

مطالب مرتبط:>”>ایجاد قدرت در کلام | روش هایی ساده و موثر >>

دانلود کتاب درخشش با فان بیان 1.50/5 (30.00%) 2 امتیاز

دانلود کتاب درخشش با فن بیان

بیان جلوه ای از توانایی ها و اعتماد به نفس ماست و اگر ضعیف باشد فرصت های زیادی را از ما می گیرد. ما می خواهیم این سفر را با هم شروع کنیم. قبل از آن از تأثیر مطالب این کتاب در زندگی من برایتان بگویم.

نويسنده / مترجم : امیر احمدی
زبان کتاب : فارسی
حجم کتاب : 3.5 مگابایت
نوع فايل : pdf
تعداد صفحه : 69

 ادامه مطلب + دانلود…

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا