چرا به طلا نقره و مس اضافه می کنند

پاسخ چرایی افزودن مس و نقره به طلا را ارائه کرده ایم

در ادامه می توانید دقیق ترین و صحیح ترین پاسخ ها را مشاهده کنید.

با قسمت آموزش مجله اینترنتی باحال مگ همراه باشید.

چرا مس و نقره را به طلا اضافه می کنند؟

پاسخ به این سوال: فلز پایه این آلیاژها فلزی غیر از آهن است. مس، برنج و بسیاری از آلیاژهای شناخته شده برای ما، آلیاژهای غیر آهنی هستند. اکثر اجسام فلزی که امروزه استفاده می کنیم از آلیاژ ساخته شده اند. به ندرت از فلزات به شکل خالص استفاده می شود. حتی از طلا و نقره نیز به عنوان آلیاژ استفاده می شود. افزودن فلزات ارزان قیمت به طلا و نقره نه تنها از ظاهر آن‌ها کاسته نمی‌شود، بلکه در برابر سایش مقاوم‌تر می‌شوند. طلا و نقره معمولاً با مس ترکیب می شوند تا یک آلیاژ تشکیل دهند. محتوای طلا نشان دهنده مقدار فلز اضافه شده به آن است. عیار طلای خالص 24 در نظر گرفته شده است. بنابراین طلای 18 عیار طلای است که از 24 قسمت تشکیل شده است که 18 قسمت آن طلا و بقیه مس است. این یکی از آلیاژهای غیرآهنی معروف در ورشو است. این آلیاژ ترکیبی از مس به عنوان فلز پایه و روی و نیکل به عنوان عناصر محلول است. به دلیل شباهت آن به نقره، ورشو به عنوان نقره آلمانی و نقره انگلیسی نیز شناخته می شود.

با استفاده از اینترنت مطالعه کنید

دانش آموزان می توانند با تبلت، لپ تاپ و تلفن همراه به کلاس درس دسترسی داشته باشند.

برای استفاده بهتر و یادگیری بهتر حتما توصیه ها را دنبال کنید.

اگر درس می خوانید سعی کنید تمرکز داشته باشید و اینترنت را غیر از کلاس های آنلاین خاموش کنید.

اینترنت تمرکز را کاهش می دهد.

افزایش تمرکز

سعی کنید تمرکز خود را در طول درس افزایش دهید.

با گذشت زمان، این به شما توانایی زیادی برای خواندن درس ها می دهد.

برای این کار می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید.

بازی های فکری، تشویق کودک به حل سوالات مختلف، تمرکز بر روی چیزهای مختلف، مثلا یک میوه خاص و غیره. می تواند به تمرکز کودک کمک زیادی کند.

فواصل مطالعه

به طور مداوم و کوتاه مدت مطالعه کنید.

به عنوان مثال، هر نیم ساعت یک بار استراحت کنید تا مغز شما بتواند اطلاعات جدید را به درستی دریافت کند.

از طرفی در این مدل مطالعه تمرکز افزایش و یادگیری افزایش می یابد.

حتما بین دوره های مطالعه به خوبی استراحت کنید تا ظرفیت یادگیری شما افزایش یابد.

استراحت نقش مهمی در مطالعه دارد.

اهمیت آرامش روانی در مطالعات

ذهن ما اگر آرام باشد آماده یادگیری است.

معمولا ذهن در حالت آرام ظرفیت زیادی دارد پس سعی کنید استرس را از خود دور کرده و تمرکز کنید.

اگر ذهن شما با موضوع خاصی درگیر است، سعی کنید چند دقیقه تمرکز کنید و آن موضوع را از ذهن خود خارج کنید.

تنوع در دوره ها

هر یک ساعت و نیم تا دو ساعت باید رشته تحصیلی خود را تغییر دهید.

زیرا اگر تمام زمان مطالعه خود را در یک روز صرف یک موضوع خاص کنید، پس از دو ساعت اول سرعت مطالعه شما کاهش می یابد.

کارایی مغز نیز با مطالعه طولانی مدت یک درس کاهش می یابد و سیر نزولی خواهد داشت.

بنابراین لازم است در برنامه مطالعاتی یک روزه خود ترکیبی از چند درس باشد.

مطالعه دفترچه یادداشت در شروع زایمان

قبل از شروع خواندن، نگاهی گذرا به کل مقاله بسیار مفید و سازنده خواهد بود.

زیرا شما پیش زمینه ذهنی خواهید داشت و می دانید موضوع چیست.

هنگام مطالعه یادداشت برداری کنید

شما باید در مطالعه، یعنی مطالعه، یادداشت و یادداشت برداری فعال باشید.

این حاشیه نویسی هنگام پیمایش بسیار مفید است.

توانایی گوش دادن

شما کلمات و صداها را می شنوید، اما این بدان معنا نیست که آنها را درک می کنید.

اگر می خواهید گوش کنید، سوال فرق می کند. هر چه بیشتر گوش کنید، بیشتر درک می کنید.

با قاطعیت می توان گفت که ناتوانی در گوش دادن علت بسیاری از مشکلات ارتباطی و یادگیری است.

راه درست برای مطالعه مهارت های تقاضا

سوالات شما دقت، ظرافت، دقت و توانایی شما در یادگیری را نشان می دهد.

از پرسیدن و پرسیدن سوال در زمان مناسب نترسید.

در این زمینه مطالعه مقاله مهارت سوال پرسیدن می تواند مفید باشد.

تعیین هدف

قبل از مطالعه باید برای خود یک هدف تعیین کنید، یعنی برای چه هدفی می خواهید این درس را مطالعه کنید، آیا فقط نکات اصلی درس را می خواهید یا قصد دارید تمام محتوای کتاب را درک کنید.

خواندن

وقتی همه ما مطالعه می کنیم، منظورمان یادگیری، فهمیدن، حفظ کردن و حفظ درس است، به همین دلیل سعی می کنیم کتاب و جزوه را خط به خط بخوانیم، حفظ کنیم و در ذهن خود تکرار کنیم.

در حالی که هدف از مرحله خواندن، یادگیری و حفظ مطالب نیست.

هدف از مرحله خواندن فقط درک و انتقال اطلاعات از کتاب به یادداشت هاست.

فکر

سعی کنید در حین مطالعه به مطالب و مثال ها فکر کنید و تصویر ذهنی از مطالب بدست آورید.

حفظ کردن

پس از گذراندن دو مرحله قبل، یعنی مطالعه و تأمل، سعی کنید مطالب مهم را به خود بگویید.

مطالب مطالعه شده را به زبان خودتان و به نحوی که بیشتر مناسب شما باشد بازگو کنید.

حفظ کردن به شما کمک می کند تا قسمت هایی را که خوب یاد نگرفته اید شناسایی کرده و دوباره بخوانید.

مرور

وقتی همه فصل ها را خواندید، مطالب مطالعه شده را در فواصل زمانی مناسب مرور کنید.

مهم ترین قسمت مطالعه که باعث ثبت اطلاعات در لایه های زیرین ذهن و جلوگیری از فراموشی می شود، مسیریابی است.

تقویت ذهنی

شما می توانید راه هایی برای بهبود سلامت روان خود و تقویت روحیه خود بیابید. روحیه شجاعت و شجاعت را در خود تقویت کنید، خوش بین و مصمم باشید تا سطح تسلط شما افزایش یابد.

افکار مزاحم را کنترل کنید

در میان موانع تمرکز، افکار مزاحم نقش مهم تری دارند.

معمولا این افکار منشأ ذهنی و درونی دارند که باید از آنها دوری کرد و کنترل کرد.

این عوامل عبارتند از به خاطر سپردن خاطرات تلخ و شیرین یا غرق شدن در تخیلات یا چیزهایی مانند احساس درد، رنج، غم، نگرانی، گرسنگی و تشنگی یا سرما و گرما، ترس، عصبانیت و شادی، سردرد و غیره.

منبع: Bahalmag

دسته بندی :

تحصیلات

علت اضافه شدن مس و نقره به طلا را در سایت نشر روزانه بیابید.

جواهرات آلیاژ طلا هستند نه خود طلا!

جواهرات آلیاژ طلا هستند نه خود طلا!

حتما الان رنگ ها و متریال های مختلف جواهرات و جواهرات توجه شما را به خود جلب کرده است، چه مصنوعات طلایی هستند که هر کدام از پشت ویترین طلافروشان دل ما را می دزدند و ما را به خرید زیورآلات وادار می کنند، از چه چیزی ساخته شده اند؟! ما میدانیم؛ سوال کلیشه ای پرسیدیم، چون اغلب در پاسخ به این سوال حتما می گویند: ما می دانیم که طلاج ها طلا هستند، پاسخ به این سوال نیاز به علم و تفکر ندارد! اما زیاد عجله نکنیم، بهتر است کمی با دقت بیشتری به این مشکل نگاه کنیم! باید گفت که طلا و جواهرات از فلز طلا نیستند، بلکه از آلیاژ طلا ساخته می شوند! حال بدانیم آلیاژ چیست و آلیاژ طلا چگونه ساخته می شود. بهتر است با ما همراه باشید و این مقاله را دنبال کنید.

آلیاژ چیست؟

Alliage یک کلمه فرانسوی است و به معنای ترکیب کردن است، البته نه ترکیب کردن هیچ ماده ای با هم! تنها ترکیب دو یا چند فلز یا عنصر با هم آلیاژ نامیده می شود. همچنین تعداد عناصری که با یک فلز ترکیب می شوند بسیار زیاد است و بر این اساس آلیاژها را باینری، سه تایی و … می نامند.

ضمناً خالی از لطف نیست بدانید که ساخت آلیاژ و ترکیب فلزات و عناصر با فلزات از گذشته مرسوم بوده است، حتی می توان گفت ساخت آلیاژ به زمانی برمی گردد که بشر فلز را می شناخت! اما سوالی که ذهن را به خود مشغول می کند این است که هدف بشر از ساخت آلیاژ و ترکیب فلزات با فلزات و عناصر دیگر چه بوده و هست؟ در پاسخ باید گفت: انسان در طول زندگی خود همواره به فکر پیشرفت و بهبود محیط زیست خود بوده است، او می دانست که چگونه با ساخت آلیاژ، نقاط قوت یک فلز را تقویت و نقاط ضعف آن را برطرف کند.

همچنین لازم است بدانید که در ساخت آلیاژها پر استفاده ترین فلز موجود در ترکیب را فلز پایه می نامند تا بهتر متوجه شوید که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم، مثالی می زنیم؛ همه ما می دانیم که فولاد آلیاژی است که از ترکیب آهن و کربن ساخته شده است، در آلیاژ فولاد، آهن فلز پایه است (یعنی برای ساخت فولاد بیشتر از آهن استفاده می کنند تا کربن) و فقط مقادیر کمی (حدود 2٪) کربن. آن را اضافه می کنند. همانطور که گفتیم این کار باعث بهبود و تقویت آهن فلزی می شود، بنابراین می توان نتیجه گرفت که آهن فلز پایه آلیاژ فولاد است. جالب است بدانید که میزان ترکیب فلزات و عناصر مختلف با یک فلز پایه (برای ساخت آلیاژ) در درجه سختی، مقاومت، کیفیت، عیار و رنگ این فلز پایه بسیار مهم و تعیین کننده است. به عبارت دیگر اگر در آلیاژ فولاد به جای کربن 2 درصد از کربن 3 درصد استفاده کنند، آلیاژ فولاد بسیار شکننده شده و استحکام خود را از دست می دهد. همچنین اگر از کربن کمتر از 0.2 درصد استفاده کنند، افزودن درجه سختی مطلوب به آهن فلزی انجام نمی شود. به طور کلی باید گفت که مقادیر در ساخت آلیاژها بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنید! تا اینجا سعی کردیم مفهوم آلیاژ را به درستی بیان کنیم اما از این به بعد به سراغ تخصص خود یعنی طلا می رویم! بله طلا هم آلیاژی است که بستگی به نوع استفاده دارد، با فلزات و عناصر دیگر ترکیب می شود، با ما همراه باشید تا ببینید چرا این زیورآلاتی که به خود آویزان می کنیم، طلای خالص نیستند و فقط آلیاژ طلا محسوب می شوند؟ !

آلیاژ طلا چیست؟

با توجه به توضیحاتی که قبلا دادیم آلیاژهای طلا را ترکیب یک یا چند فلز دیگر با طلا می گویند. در آلیاژ طلا، فلز پایه طلا است. اما چرا طلا را با فلزات دیگر ترکیب می کنند؟ چون خود طلا بسیار نرم و چکش خوار است بنابراین اگر انگشت خود را روی طلای خالص فشار دهید روی طلا می ماند! در این صورت، زرگران نمی توانند به راحتی از طلای خالص زیورآلات و مصنوعات طلا بسازند; در نتیجه طلا را با فلزات دیگر ترکیب می کنند تا مقاومت آن را افزایش دهند. آنها همچنین از آلیاژهای مختلف طلا برای ساختن مصنوعات طلایی با رنگ های مختلف استفاده می کنند. برای همه روشن است که طلای خام رنگ زرد دارد، به همین دلیل طلاسازان مجبورند طلا را با مقداری فلز دیگر ترکیب کنند تا جواهرات رنگی بسازند و زردی طلا را تغییر دهند، طلا که گاهی خسته کننده می شود، در رنگ های شگفت انگیز.

بنابراین در مجموع به این نتیجه رسیدیم که طلاسازان طلای خالص را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند تا مصنوعات طلا بسازند و علاوه بر افزایش استحکام طلا، رنگ جواهرات را نیز تغییر دهند. احتمالاً کمی نگران شده اید زیرا اکنون می دانید طلای شما خالص نیست. پیشنهاد می کنیم خیالتان راحت باشد زیرا قیمت مصنوعات طلا با توجه به مقدار و درصد طلای موجود در آنها تعیین می شود!

چگونه می توان ارزش آلیاژهای طلا را تعیین کرد؟

همانطور که در مقاله عیار طلا توضیح دادیم درصد خلوص طلا در جواهرات در تعیین قیمت آن مهم است نه رنگ آن! در ایران درصد خلوص زیورآلات 75 درصد یا 18 قیراط است که قیمت آن بر اساس عیار آنها محاسبه می شود. همچنین یادآور می‌شویم که در تولید طلای 18 عیار رنگی یا سفید 75 درصد طلای خالص وجود دارد و این ادعا که طلای سفید یا رنگی کمتر از 18 عیار است کاملاً نادرست است زیرا جواهرفروشی‌های زیر نظر سندیکای صنفی. بازرسان هر ماه مورد آزمایش قرار می گیرند تا دست سودجویان را کوتاه نگه دارند. به همین دلیل همیشه خرید از طلافروشی های زیر نظر سندیکا را توصیه می کنیم.

داستان شخصی: می‌خواهیم اتفاقی را به شما یادآوری کنیم تا تعهد خرید طلا از طلافروشی‌های زیر نظر سندیکا را کمی جدی‌تر بگیرید، زیرا در این آشفته بازار ممکن است هرکسی قربانی بازار تقلبی طلا شود. شکارچیان؛ چندی پیش در یکی از طلافروشی های اصفهان طلافروشی از طلای 14 عیار به عنوان 18 عیار برای مردم استفاده می کرد (محاسبه سود به عهده شماست). پس از شکایت و بررسی بازرسان اتحادیه فروشگاه وی، پلمب شده و تا حد امکان خسارت وارده به مشتریان را جبران می کنند! توصیه می کنیم این اتفاقات را جدی بگیرید و در خرید طلا احتیاط کنید.

چه فلزاتی با طلا ترکیب می شوند؟

اکنون به زمان فلزاتی می‌رسیم که با طلا ترکیب می‌شوند تا طلا را سخت و جامد کرده و در صورت لزوم رنگ آن را تغییر دهند. مس و نیکل از متداول ترین فلزات مورد استفاده برای ساخت آلیاژهای طلا هستند، اگرچه فلزات دیگری نیز در ساخت آلیاژهای طلا استفاده می شوند. در ادامه به معرفی هر یک از آنها می پردازیم.

مس

مس، آلیاژی از طلا و مس است که به طور گسترده در صنعت جواهرسازی استفاده می شود، زیرا فلز مس هم فراوان و هم ارزان است. لازم به ذکر است که از فلز مس هم برای تغییر رنگ طلا و هم برای کاهش میزان طلا استفاده می شود! (یعنی وقتی می خواهند طلای با عیار بالا را به طلای کم عیار تبدیل کنند، طلا را با مقادیر مشخصی از آن فلز ترکیب می کنند.) تنها نقطه ضعف مس متالیک در جواهرات این است که می تواند روی برخی افراد لکه سیاه بگذارد. پوست.

نقره

نقره مانند سایر فلزات را می توان با طلا ترکیب کرد، اما فلز نقره به تنهایی نمی تواند طلا را قوی کند زیرا فلزی نرم و شکننده است، بنابراین جواهرات نقره مانند جواهرات طلا به سادگی آلیاژی از نقره هستند که معروف ترین آنها نقره عیار است (نقره استرلینگ 92.5% نقره و 7.5% مس است.)

نیکل

نیکل فلزی ارزان و سفید است که به طور گسترده در تولید طلای سفید استفاده می شود، اگرچه بهتر است بدانید که نیکل تأثیر چندانی بر درخشش طلای سفید ندارد. . تنها نقطه ضعف فلز نیکل این است که در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود، به همین دلیل است که از فلزات دیگری مانند پلاتین و تیتانیوم برای سفید کردن طلا استفاده می کنند.

پلاتین

پلاتین یکی از بهترین فلزاتی است که می توان آن را با طلا ترکیب کرد اما به دلیل قیمت بالای آن چندان عاقلانه به نظر نمی رسد جالب است بدانید که قیمت پلاتین کمی گرانتر از قیمت طلا است و بسیاری از جواهرات مردانه و نوارهای عروسی از پلاتین ساخته شده اند. . حلقه کلمه؛ پلاتین خودش سری های خودش را دارد و کمتر به عنوان آلیاژ از آن استفاده می کنند، اگر از پلاتین در طلا استفاده کنند قطعا آن سکه طلا گران است و ارزش بیشتری دارد.

کبالت

کبالت کبالت فلزی فیروزه‌ای سفید است. می توان گفت کبالت در بین فلزات بیشترین شباهت را به نیکل دارد. افزودن کبالت به طلا سختی آن را افزایش می دهد.

پالادیوم

پالادیوم پالادیوم از خانواده پلاتین است که مانند پلاتین گران است حتی گاهی اوقات قیمت آن از طلا و پلاتین بیشتر است و تفاوت آن با پلاتین در این است که به صورت خالص یا فلز اصلی برای ساخت جواهرات استفاده نمی شود. به عنوان یک فلز ثانویه برای ساخت آلیاژهای طلا و نقره در نظر گرفته می شود. افرادی که به طلای سفید ساخته شده از آلیاژ طلا و نیکل حساسیت دارند، می توانند از طلای سفید ساخته شده از آلیاژ طلا و پالادیوم استفاده کنند.

تیتانیوم

تیتانیوم در درجه اول یک فلز صنعتی با رنگ سفید مایل به خاکستری است. اخیراً دانشمندان دریافته اند که آلیاژ طلا و تیتانیوم یکی از سخت ترین آلیاژهایی است که به طور گسترده در صنعت دندانپزشکی و پزشکی استفاده می شود. سختی فلز تیتانیوم به حدی است که اگر حلقه ای با این فلز درست شود نمی توانند به راحتی آن را سایز کنند اما در عین استحکام بالا وزن کمی دارد و به همین دلیل در ساخت جواهرات از آن استفاده می شود. علاوه بر این یکی از معایب این فلز در صنعت جواهر آلرژی زا بودن آن است که باعث ایجاد حساسیت پوستی در بسیاری از افراد می شود.

در

روی فلزی نرم و سفید رنگ است که گاهی با طلا ترکیب می شود و طلای سفید به دست می آید.روی چهارمین فلز مهم و موثر بعد از آهن، آلومینیوم و مس است. فلز روی مانند نیکل ارزان است، اما بر خلاف آن حساسیت زا نیست، بنابراین اگر به نیکل حساسیت دارید، جواهرات طلا و آلیاژ روی نیز گزینه خوبی هستند و بسیار مقرون به صرفه تر از طلای متشکل از پلاتین و پالادیوم هستند.

سایر فلزات

از فلزاتی مانند کادمیوم، کروم، آلومینیوم، آهن، گالیم و انیدیوم نیز در آلیاژهای طلا استفاده می شود که البته با توجه به ویژگی هایی که دارند به مقدار کم مورد استفاده قرار می گیرند که از حوصله این مبحث خارج است.

اکنون که فلزات اصلی در ساخت آلیاژهای طلا را می شناسید و می بینید که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. اما جدای از اینها به تفاوت آشکار آنها می رسیم که همان رنگ آنهاست. با ما همراه باشید تا ببینید با ترکیب هر یک از این فلزات با طلا به چه اثر هنری منحصر به فردی می توان دست یافت!

چگونه رنگ های مختلف طلا را می سازند؟

وقتی بیشتر مردم کلمه طلا را می شنوند، تصاویر طلایی و زرد درخشان به ذهن می رسد. اما همانطور که گفتیم طلا در رنگ های دیگر نیز موجود است و با ترکیب با فلزات دیگر رنگ های متفاوتی ایجاد می کنند. ترکیب طلای رنگی را می توان به سه دسته اصلی طبقه بندی کرد.

در ادامه این مقاله انواع رنگ های طلایی و همچنین درصد ترکیبات به کار رفته در این جداول را مشخص کرده ایم. البته به یاد داشته باشید که با روش ها و ترکیب های بی شماری می توانید طلاهایی با رنگ های مختلف بسازید. علاوه بر این، با افزایش و کاهش درصد طلا (قیراط طلا)، رنگ ها نیز تنوع بیشتری پیدا می کنند. اما در ایران به دلیل اینکه تمام مصنوعات طلا در هر رنگی باید طلای 18 عیار باشد، معمولا کارگاه ها و کارخانه های طلاسازی از ترکیب و مقادیر جدول های زیر برای ساخت طلا استفاده می کنند.طلای 18 عیار.

طلای زرد

طلای زرد رنگ طبیعی خود طلا است، اما همانطور که اشاره کردیم طلای خالص بسیار نرم است، بنابراین جواهرات زرد موجود در حال حاضر در بازار با آلیاژهای مختلفی مخلوط می‌شوند که این امر طلا را سخت و جامد می‌کند.

طلای سفید

طلای سفید اغلب برای حلقه های ازدواج انتخاب می شود و در حال حاضر تقاضای بیشتری نسبت به طلای زرد دارد زیرا نه تنها مد روز است بلکه از طلای زرد نیز سخت تر است! برای اینکه طلا سفید شود، باید با یکی از چهار فلزی که در بالا معرفی کردیم (یعنی پلاتین، پالادیوم، نیکل و روی) ترکیب شود. پلاتین و پالادیوم گرانتر از نیکل و روی هستند، اگر زرگر برای سفید کردن طلا از پلاتین استفاده کند، طلای شما کمی گرانتر می شود، به همین دلیل بیشتر طلای سفید با پالادیوم و نیکل مخلوط می شود و در پایان کار ، روکش براق و براق ساخته شده است.روکش رودیوم می باشد. با این حال، از آنجایی که نیکل باعث ایجاد حساسیت می شود، مانند روی به عنوان جایگزین نیز استفاده می شود.

طلای قرمز

همانطور که گفتیم آلیاژ طلا و مس که در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوانی دارد با نام های رزگلد، رزگلد و حتی رزگلد شناخته می شود. درجه قرمزی آلیاژ عمدتاً به مقدار مس موجود در ناخالصی ترکیب آن بستگی دارد.

طلای سبز

طلای سبز که سال ها پیش به لیدیان معروف بود و رنگی خاص و بسیار زیبا دارد که حاصل ترکیب طلا با فلزاتی مانند کادمیوم و مس است.

طلای سفید

آلیاژهای طلای خاکستری عموماً از طلا و پالادیوم ساخته می شوند. یک جایگزین ارزان‌تر برای پالادیوم، استفاده از ترکیب نقره، منگنز و مس است که به طلا اضافه می‌شود تا کیفیت مطلوب را ایجاد کند.

طلای بنفش

طلای بنفش که به آن آمتیست یا طلای بنفش نیز می گویند، در واقع از پیوند اتمی طلا و آلومینیوم ایجاد می شود. مقدار طلا در این ترکیبات حدود 79 درصد یا تقریباً 18 قیراط است. طلای بنفش فلزی شکننده است و چکش خواری یا چکش خواری بسیار کمتری نسبت به سایر آلیاژهای طلا دارد، ذوب طلا و آلومینیوم برای ساخت طلای بنفش کار آسانی نیست و به تجهیزات ذوب خلاء نیاز دارد. (البته می توان پیوندهای اتمی دیگری بین اتم های آلومینیوم و طلا نیز ایجاد کرد که باعث ایجاد رنگ هایی مانند بنفش و آبی تیره و … می شود.

طلای آبی

طلای آبی آلیاژی از طلا و ایندیم است که برای آبی بودن این ترکیب باید در نظر بگیرند که طلای خالص به کار رفته در این ترکیب 46 درصد است. ترکیب دیگری از طلا و گالیم که می تواند به صورت پیوند بین اتمی تشکیل شود، رنگ آبی شفاف تری ایجاد می کند. همچنین در طلای 18 عیار می توان از ترکیبات فوق برای آبکاری استفاده کرد.

طلای سیاه

طلای سیاه را می توان از راه های مختلفی به دست آورد، از جمله:

آبکاری با استفاده از رودیوم یا روتنیوم سیاه و سفید نیز با استفاده از ترکیبات حاوی گوگرد و اکسیژن پدیده زنگ زدگی یا اکسیداسیون را ایجاد می کند. علاوه بر این اکسیداسیون کنترل شده طلای حاوی کروم یا کبالت، رنگ های زیبایی مانند قهوه ای، شکلاتی و … را نیز می توان به دست آورد.

آخرین کلمه

امیدواریم با مطالعه این مقاله به تمام سوالات خود در مورد آلیاژ طلا و رنگ های مختلف طلا پاسخ داده باشید. اگر نکته و سوال دیگری در مورد آلیاژ و رنگ طلا دارید، می توانید با ما تماس بگیرید و یا در قالب نظر در زیر با تیم D’Ejart در میان بگذارید. در این مقاله همکاران ما در اسرع وقت به تمامی سوالات شما پاسخ خواهند داد.

“کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است”

منبع مطلب: diojrat.com

مدیر محترم سایت diojrat.com لطفا اطلاعیه سیاه بالای سایت را مطالعه فرمایید.

طلا

gold یا gold با علامت شیمیایی Au نام یک عنصر است. طلا فلزی نرم، متراکم و چکش خوار با رنگ زرد روشن و براق است که در نزدیکی هوا و آب زنگ نمی زند و تیره نمی شود. از نظر شیمیایی، طلا یک فلز میانی است که در گروه 11 جدول تناوبی قرار دارد و در شرایط استاندارد یکی از عناصر جامد کم واکنش است. بنابراین این فلز را می توان به صورت دانه یا توده در میان سنگ ها، کانی های متبلور و رسوبات آبرفتی به صورت خالص در طبیعت یافت. در میان مواد معدنی در ترکیب با عناصر دیگر به ویژه تلوریم نیز مشاهده شده است، اما فراوان نیست. نماد شیمیایی این عنصر، Au، از نام لاتین آن aurum گرفته شده است که به معنای “نور سپیده دم” است.[3]

ارزش طلا به دلیل کمیاب بودن، سهولت استفاده، تصفیه آسان، مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، رنگ متمایز، عدم واکنش پذیری با عناصر دیگر است. ویژگی هایی که به ندرت در فلزات دیگر دیده می شود. علاوه بر این، این فلز قابلیت رسیدن به رشته های بسیار ریز را نیز دارد که این خاصیت بسیار مهم در ساخت جواهرات است. از آغاز تاریخ مکتوب بشر، طلا همواره فلزی گرانبها و محبوب بوده است که برای ضرب سکه، ساخت جواهرات و کاربردهای هنری مورد استفاده قرار می گرفته است. در گذشته سیاست مالی بسیاری از کشورها بر اساس استاندارد طلا بود، یعنی واحد پول هر کشور معادل مقدار مشخصی طلا بود. استاندارد طلا در آغاز جنگ جهانی اول در اکثر کشورهای اروپایی و به تدریج در سایر کشورها پس از آن کنار گذاشته شد و سیاست پولی بدون پشتوانه جایگزین آن شد.

طلا علاوه بر مصرف سرمایه و استفاده در جواهرسازی، مصارف متعدد دیگری از جمله: دندانپزشکی، تولید شیشه های رنگی و صنایع الکترونیک دارد و به دلیل رسانایی الکتریکی بالا، طلا در سیم کشی برق استفاده می شود.

تخمین زده می‌شود که در کل 174000 تن طلا در طول تاریخ بشر تا سال 2012 استخراج شده است. تخمین زده می شود که 50 درصد به عنوان جواهرات، 40 درصد به عنوان شمش و سکه در ذخایر رسمی طلای بانک های مرکزی و صندوق های سرمایه گذاری و صندوق های خصوصی و حدود 10 درصد در بخش صنعت نگهداری می شود.[5]

تولید جهانی طلا در سال 2011 حدود 2700 تن بود که از 2260 تن در سال 2008 افزایش داشت. از دهه 1880، بخش بزرگی از تولید جهانی طلا در آفریقای جنوبی بوده است. حدود نیمی از کل طلای استخراج شده از آفریقای جنوبی می آید و از سال 1905 تا 2007 این کشور به طور مداوم در صدر فهرست تولید طلا قرار داشت. این کشور در سال 1970 دارای 1480 تن طلا معادل 79 درصد تولید طلای جهان بود. سهم آفریقای جنوبی از تولید طلا در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است و چین با تولید 276 تن طلا در سال 2007 به عنوان برترین تولید کننده طلا تبدیل شده است.

هند به دلیل تقاضای زیاد برای جواهرات طلا در این کشور، بزرگترین واردکننده طلا در چند دهه گذشته بوده است. تخمین زده می شود که 18000 تن طلا در خانه های هندی نگهداری می شود. با این حال، در سال 2013 تقاضای چین برای طلا از هند بیشتر شد. واحد اندازه گیری طلا در بازار جهانی اونس تروی است که معادل 31.1 گرم است. قیمت طلا در جولای 2020 معادل 1800 دلار در هر اونس بود که معادل تقریباً 58000 دلار در هر کیلوگرم است.

طلا در برابر اکثر اسیدها پایدار است اما در اسید سلطانی (نیتروکلریدریک اسید) حل می شود.دلیل انتخاب نام «اسید سلطانی» توانایی آن در حل کردن طلا است. علاوه بر این، طلا در محلول های قلیایی سیانید که در معدن استفاده می شود و در جیوه با ساخت آلیاژ آمالگام حل می شود. اسید نیتریک که توانایی حل کردن نقره و فلزات پایه را دارد در برابر طلا ناتوان است. این ویژگی اسید نیتریک در آزمایش اسید برای شناسایی و تأیید طلا استفاده می شود.

طلا به طور کلی به عنوان آلیاژ با فلزات دیگر استفاده می شود. مس رایج ترین فلز برای ساخت آلیاژ طلا است و گاهی از فلزات دیگری مانند نقره، نیکل و پالادیوم نیز استفاده می شود. درصد طلا در هر مصنوع فلزی را عیار طلا می نامند که معمولاً در واحدهای 24 یا 1000 بیان می شود به عنوان مثال طلای 18 عیار (750) 75 درصد طلا و طلای 900 حاوی 90 درصد طلا است.

مرفولوژی

طلا شکل کریستالی خاصی ندارد (معروف به بی شکل). در طبیعت معمولاً در میان سنگهای آتشفشانی و گاهی در میان رسوبات رودخانه و دریاچه یافت می شود. در سنگ های آتشفشانی به صورت دندریتیک و در رسوبات به صورت دانه ریز و درشت یافت می شود. اولین و بارزترین ویژگی طلا رنگ زرد و درخشش فلزی آن است. اما در بسیاری از موارد، می توان آن را با طلای احمق یا پیریت اشتباه گرفت. مهمترین تفاوت در زمان این تشخیص، چکش خواری طلا است. در حالی که پیریت با برخورد چکش خرد می شود، طلا در اثر ضربه فقط کمی تغییر شکل می دهد. لازم به ذکر است طلا از نظر کریستالوگرافی در رده FCC قرار می گیرد.

ویژگی ها[ویرایش]

طلا چکش خوارترین ماده است. یک گرم از این عنصر را می توان به اندازه یک ورق به مساحت یک متر مربع یا یک اونس به اندازه 300 فوت چکش کرد. ورق طلا می تواند به اندازه ای نازک باشد که در نوک آن شفاف شود، در این صورت نوری که از آن عبور می کند آبی مایل به سبز خواهد بود زیرا طلا به شدت نور زرد و قرمز را منعکس می کند.[6] چنین صفحات نیمه شفافی به اندازه اشعه مادون قرمز موثر هستند. .. منعکس می کند، این ویژگی در پوشش های محافظ در برابر اشعه مادون قرمز یا اشعه های حرارتی مانند لباس محافظ در برابر گرما یا در برابر خورشید مانند لباس فضانوردی استفاده می شود.[7]

طلا را می توان با بسیاری از فلزات آلیاژ کرد. این آلیاژها برای دستیابی به سختی و نرمی متفاوت، دمای ذوب مناسب، ایجاد رنگ دلخواه و سایر کاربردهای متالورژیکی مورد نیاز هستند.[8] طلا رسانای خوبی برای گرما و الکتریسیته است. از نظر شیمیایی، رطوبت هوا و معرف های خورنده خالص بی اثر هستند. به همین دلیل برای ساخت سکه و سنگ های قیمتی بسیار مناسب است و البته می تواند پوشش مناسبی برای سایر فلزات راکتیو باشد. میل ترکیبی بسیار کمی دارد و در برابر اکثر اسیدها و بازها مقاوم است. می توان گفت که طلا یک عنصر نامحلول است، اگرچه می توان آن را در اسید سلطانیک حل کرد.

اکسیدهای طلای معمولی طلای تک و سه ظرفیتی یا طلا (I) و طلا (III) هستند. یون های طلا در محلول به راحتی احیا می شوند، اگر فلز دیگری به عنوان عامل احیا کننده اضافه شود، می بینیم که فلز اضافه شده اکسید شده و حل می شود، در حالی که طلای جامد در ظرف ته نشین می شود.

طلای تصفیه شده با کیفیت بالا بی بو، بی مزه و مقاوم در برابر خوردگی است.[9] طلا چگالی بالایی دارد، یک متر مکعب وزن آن 19300 کیلوگرم است. برای مقایسه: چگالی سرب 11340 کیلوگرم بر متر مکعب و چگالی سنگین ترین عنصر یعنی اسمیم 22610 کیلوگرم بر متر مکعب است.

رنگ[ویرایش]

در حالی که بیشتر فلزات تصفیه شده (خالص) خاکستری، نقره ای یا سفید هستند، طلا زرد است. این رنگ نشان می دهد که چند الکترون سطح ظرفیت آزاد هستند و به تعداد زیاد در حال حرکت هستند (پلاسمون). فراوانی این تغییرات در اکثر فلزات در محدوده فرابنفش است، اما برای طلا در محدوده نور مرئی قرار می گیرد. این به دلیل اثرات کوانتومی نسبیتی در ابر الکترونی اطراف اتم طلا است [10][11].

رنگ پیش‌بینی‌شده توسط مدل کوانتومی (غیر نسبیتی) برای طلا سفید و شبیه نقره است، اما معرفی اثرات اختلال نسبیتی ممکن است رنگ زرد خاص طلای فلزی را بر خلاف رنگ سفید یا نقره‌ای بیشتر فلزات دیگر توضیح دهد. همانطور که در شکل نشان داده شده است، طیف نور منعکس شده از فلزاتی مانند نقره (Ag) یا آلومینیوم (Al) در محدوده طول موج نور مرئی (400 تا 800 نانومتر) ثابت است و این فلزات همه رنگ ها را با شدت و شدت یکسان منعکس می کنند. بنابراین سفید اما طلا نور آبی (طول موج های حدود 400 نانومتر) را بیشتر از رنگ های دیگر جذب می کند و بنابراین رنگ زرد قابل مشاهده است.
انتقال اتمی مربوط به این جذب، انتقال 5d-6s است. اثرات نسبیتی در اتم های نقره (Z=47) و آلومینیوم (Z=13) وجود دارد، اما آنها به اندازه کافی قوی نیستند که با افزایش فاصله انرژی اوربیتال های 6s و 5d، این انتقال را به طول موج های مرئی منتقل کنند. اما در طلا (Z=79) این انتقال حول نور آبی رخ داده و رنگ زرد خاص طلا را ایجاد می کند.[12]

آلیاژهای طلایی مانند طلای سرخ را می توان با افزودن مقدار کمی مس و نقره ساخت. مثلث ضلعی رنگ های مختلف آلیاژ نقره-طلا-مس را نشان می دهد. سایر آلیاژهای طلا مانند نیکل و پالادیوم نیز در ساخت تجاری سنگ های قیمتی مهم هستند، زیرا با کمک آنها یک آلیاژ طلای سفید به دست می آوریم. سایر مواد افزودنی مانند منگنز، آلومینیوم، آهن، ایندیم و غیره. به دست آوردن رنگهای دیگر طلایی کمتر رایج و دارای کاربردهای دیگر امکان پذیر است.[8]

طلای سبز: اگر فلز طلا با فلز روی ترکیب شود، رنگ طلا به سمت سبز متمایل می شود و هر چه درصد فلز روی بیشتر باشد، سبزتر می شود.

طلای بنفش: از ترکیب فلزات طلا و آلومینیوم با نسبت یک اتم طلا به دو اتم آلومینیوم، فلزی با رنگ بنفش جذاب ایجاد می شود. در واقع 79 درصد ترکیب فوق طلا است که 18 عیار دارد.[13]

ایزوتوپ[ویرایش]

تنها ایزوتوپ پایدار و طبیعی طلا 197Au است. علاوه بر این، طلا حاوی 36 ایزوتوپ رادیواکتیو است که همگی در آزمایشگاه تولید می شوند و دارای جرم اتمی بین 169 تا 205 هستند. پایدارترین آنها 195Au است که نیمه عمر آن 186.1 روز است. ناپایدارترین 171Au است که پروتون ساطع می کند و نیمه عمر 30 میکرو ثانیه دارد. بیشتر ایزوتوپ های رادیواکتیو طلا که جرم اتمی آنها زیر 197 است در اثر واپاشی آلفا، β+ و پروتون از بین می روند. 195Au که در اثر جذب الکترون از بین می‌رود و 196Au که عمدتاً با جذب الکترون (93%) و کمتر در اثر واپاشی β (7%) از بین می‌رود، [14] تنها استثناهای این پدیده هستند. همه ایزوتوپ های رادیواکتیو طلا با جرم اتمی بیشتر از 197 با واپاشی β تجزیه می شوند.[15]

حداقل 32 هسته همگن شناخته شده است که دارای جرم اتمی در محدوده 170-200 هستند. پایدارترین همتای طلا 198m2Au با نیمه عمر 2.27 روز و ناپایدارترین همتای طلا 177m2Au با نیمه عمر 7 ns است. 184m1Au با سه واپاشی β+، یک انتقال ایزومر (تابش گاما) و یک واپاشی آلفا تجزیه می شود. هیچ یک از ایزوتوپ های دیگر طلا توسط هر سه مسیر فروپاشی از بین نمی روند.[15]

برنامه[ویرایش]

جواهر سازی

به دلیل نرمی بالای طلای خالص (24 عیار)، برای بهبود استحکام، چکش خواری و سایر خواص آن با فلزات دیگر آلیاژ می شود. مس رایج ترین فلز در آلیاژهای طلا است و رنگ آلیاژ را قرمزتر می کند. مقدار طلا در هر آلیاژ از 24 واحد یا 1000 واحد بیان می شود. طلای 18 عیار یعنی 18 واحد طلا و 6 واحد فلزات دیگر و طلا 900 یعنی 900 واحد طلا و 100 واحد فلزات دیگر.[16]

طلای 18 عیار حاوی 25 درصد مس در زرگری سنتی و باستانی روسیه دیده شده است. این طلایی به رنگ قرمز برای عموم استفاده نمی شود. طلا 14 با آلیاژ طلا-مس دارای رنگی مشابه برخی از آلیاژهای برنز است که هر دو در ساخت نشان پلیس استفاده می شوند. از اختلاط طلا با آهن طلای آبی و طلا با آلومینیوم طلای بنفش بدست می آید. این رنگ‌های طلا به جز در کارهای بسیار خاص در ساخت سنگ‌های قیمتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. طلای آبی شکننده است و کار کردن با آن دشوار است.[16]

طلای 18 و 14 که فقط از آلیاژ طلا-نقره ساخته شده اند دارای رنگ زرد مایل به سبز هستند و به طلای سبز معروف هستند. طلای سفید از اختلاط طلا با فلزات سفید مانند نقره، پالادیوم یا نیکل به دست می آید. البته رنگ روشن طلای سفید رنگ واقعی آن نیست، بلکه به دلیل پوشش رودیوم (فلز گروه پلاتین) است که روی آن کشیده شده است. در میان انواع رایج طلای سفید، طلای 18 عیار حاوی 17.3 درصد نیکل، 5.5 درصد روی و 2.2 درصد مس است که به رنگ نقره ای دیده می شود.[16]

به دلیل قیمت بالای پالادیوم (معمولاً یک سوم تا یک دوم قیمت طلا)، آلیاژهای پالادیوم گرانتر از طلای سفید و آلیاژهای نیکل هستند. طلای سفید با کیفیت بالا نسبت به نقره و نقره استرلینگ در برابر خوردگی بسیار مقاوم تر است. حرفه خاصی در ژاپن وجود دارد که در آن سعی می شود با استفاده از آن برای تزیین ابزار چوبی، رنگ های مختلفی به طلا ببخشند. در سمت چپ می توانید نمونه ای از این نقاشی را با لایه لایه طلا مشاهده کنید.

دارو

بر اساس نشانه های به جا مانده، طلا قدیمی ترین دارو در دوران باستان بوده است (در یکی از منابع مربوط به پزشکان شمن [17]) و دیوسکوریدس نیز این را می دانست. [18] [19] در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که طلا برای سلامتی مفید است، چنین است و ممکن نیست ماده ای به این زیبایی و کمیاب به بدن آسیب برساند. امروزه نیز برخی از علوم مخفی و داروهای جایگزین معتقدند که طلا قدرت شفابخشی دارد. در اصطلاح طبی آنچه بر بدن می مالند طلای نازک و غلیظ را ضماد می گویند و شعرای مطلق از مالش و پانسمان می گویند. او استفاده می شود. داروهای تزریقی طلا به درمان درد و تورم ناشی از روماتیسم و ​​سل کمک می کنند [22] فقط نمک های طلا و ایزوتوپ های رادیواکتیو ارزش دارویی دارند و طلای خالص هیچ کاری برای بدن ندارد.

آلیاژهای طلا در دندانپزشکی ترمیمی به خصوص در پرکردن دندان و روکش دندان دائمی (به جای دندان واقعی) استفاده می شود. نرمی آلیاژهای طلا کمک می کند تا سطح بالایی مولر پر شده با دندان بالایی در سری هماهنگی بهتری داشته باشد و به طور کلی نتیجه بهتری نسبت به سایر مواد پرکننده حاصل می شود. در برخی فرهنگ ها دندان های جلویی با طلا پوشانده شده و آن را دوست دارند و برخی آن را بد می دانند.

Gold-198 با نیمه عمر 2.7 روز در درمان انواع خاصی از سرطان و سایر بیماری ها با استفاده از پزشکی هسته ای استفاده می شود.[23][24]

غذا و نوشیدنی

صنعت[ویرایش]

الکترونیکی

تعداد الکترون های آزاد در طلای فلزی 5.90 x 1022 cm-3 است. طلا رسانای خوبی برای الکتریسیته است که در مکان های پر انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. در بین عناصر فقط نقره و مس در واحد حجم رسانایی بالاتری نسبت به طلا دارند اما طلا به دلیل پایداری در برابر خوردگی بر این دو عنصر برتری دارد. یک نمونه کابل کشی پروژه منهتن است.

طلا در برابر حمله مواد کلر آسیب پذیر است، اما پایداری بالای آن در برابر اکسیداسیون و خوردگی در محیط بدون کلر و اسیدهای بدون کلر باعث استفاده صنعتی گسترده از این عنصر شده است. طلا به عنوان یک لایه پوشش نازک در اتصالات الکتریکی مانند کابل های صوتی و تصویری USB استفاده می شود. البته استفاده از طلا در این زمینه در مقایسه با فلزات جایگزین مانند قلع بسیار مورد بحث است. برخی از متخصصان صنعت صوتی و تصویری معتقدند استفاده از طلا در اتصالات برای بسیاری از کاربران ضروری نیست و تنها برای اهداف بازاریابی انجام می شود. به هر حال، طلا به طور گسترده در اتصالات الکتریکی کشویی یا در کلیدهایی که محیط بسیار خشن یا خورنده است، یا در کاربردهایی که از دست دادن ارتباطات گران است، مانند فضاپیماها، موتورهای جت، ابزارهای مخابراتی یا رایانه های خاص استفاده می شود. ، پلاستیسیته بالای این عنصر، سمی نبودن و رسانایی بالای آن در انتخاب آن موثر است [34] همچنین از طلا برای اتصال قطعات مختلف دستگاه های نیمه هادی استفاده می شود.

شیمی تجاری

استخراج طلا

با توجه به غلظت بسیار کم طلا در اکثر معادن، استخراج این فلز معمولاً در ذخایر بزرگی که به راحتی قابل استخراج هستند مقرون به صرفه است. به طور کلی، سنگ های حاوی نیم میلی گرم در کیلوگرم (یک قسمت در دو میلیون قسمت) طلا را می توان از نظر اقتصادی استخراج کرد. اکثر معادن سطحی دارای سنگ با غلظت طلای یک تا پنج میلی گرم بر کیلوگرم هستند، اما در معادن زیرزمینی غلظت طلا حداقل 3 میلی گرم بر کیلوگرم است. متوسط ​​هزینه نقدی استخراج طلا در سال 2007، 317 دلار به ازای هر اونس تروی و متوسط ​​هزینه کل 401 دلار بود. البته این هزینه ها بسته به معدن بسیار متفاوت است. در حالی که میانگین قیمت طلا در آن سال 603 دلار و کل تولید طلا 2471 تن بود.[35]

مصرف[ویرایش]

50 درصد طلای تولید شده در جهان در جواهرسازی، 40 درصد در سرمایه گذاری و 10 درصد در صنعت استفاده می شود.

بیشتر طلا در اشیاء هنری، جواهرات و غیره استفاده می شود. بازیافت می شود و در چرخه قرار می گیرد، اما مقداری از طلای مورد استفاده در سفینه های فضایی و وسایل الکترونیکی هرگز بازیافت نمی شود. طلای به کار رفته در این بخش به صورت ورقه های بسیار ظریف و نخ های بسیار ظریف می باشد، بنابراین این بخش درصد کمی از کل مجموعه را به خود اختصاص می دهد. حقیقت این است که مقدار طلا در جهان تقریبا ثابت است، فقط صاحبان آن جابجا می شوند. در کاربردهای صنعتی، به طور غیرقابل برگشتی برای همیشه از چرخه خارج می شود. [37]

هند به تنهایی بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان است. هندی ها 25 درصد طلای جهان را می خرند.[38] تقریبا 800 تن در سال و البته بیشتر آن در ساخت سنگ های قیمتی استفاده می شود. هند همچنین بزرگترین واردکننده طلا است. به عنوان مثال، در سال 2008، هندی ها نزدیک به 400 تن طلا وارد کردند.[39] خانواده های هندی تقریباً 18000 تن طلا دارند که نشان دهنده 11 درصد سرمایه جهان و ارزشی معادل 950 میلیارد دلار است.[40] ]

راش طلا[ویرایش | ویرایش کد]

نزدیک به نیمی از طلای جهان به شکل شمش (سکه های طلا) توسط دولت ها نگهداری می شود. طلا همیشه ارزش خود را حفظ کرده است. از سال 1840 تا 1900، هزاران نفر شانس خود را برای طلا در کالیفرنیا، کلرادو، یوکان در کانادا، آفریقای جنوبی و استرالیا و به ویژه در جزایر هاوایی در جریان آنچه به نام عجله طلا یا عجله طلا معروف شد، امتحان کردند.

آلودگی[ویرایش]

تولید طلا با آلودگی همراه است [42] سنگ معدن این عنصر، علاوه بر طلا، گاهی اوقات حاوی سیانید است.

افسانه تبدیل مس به طلای واقعی

عصر معدن- گروهی از دانشمندان چینی موفق شدند مس فلزی را با عملکردی مشابه طلا و نقره به کاتالیزوری تبدیل کنند. تبدیل مس به یک فلز نجیب مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون و در عین حال ارزان، رویداد بزرگی برای صنایع محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری « عصر معدن » به نقل از عصر مس آنلاین، مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون دو ویژگی است که باعث استفاده گسترده از نقره و طلا در صنعت الکترونیک می شود. با این حال دانشمندان به دلیل کمیابی و گرانقیمت بودن این دو فلز همیشه به دنبال جایگزینی برای آن‌ها بوده‌اند و حالا محققان چینی در مقاله‌ای عنوان کرده‌اند که راه تبدیل شدن به طلا و طلا را پیدا کرده است.

پایگاه اینترنتی «ساینس ادونسز» (science advances) متن این مقاله را با عنوان «منجمد کردن مس برای رسیدن به فلزی نجیب مانند کاتالیست برای هیدروژناسیون اولیه» منتشر کرده است. در برخی از تقسیم‌بندی‌ها خود مس را نیز جزوات فلزات نجیب می‌دانند اما میزان مقاومت نسبت به نقره و طلا کمتر است با این حال این دو فلز، قیمت بسیار بالایی دارند. Physics) در مقاله‌شان تشریح می‌کند نحوه تغییر مسئله به ماده‌ای است که عملکردی بسیار نزدیک به عملکرد و طلا دارد. مس به دست آمده در آمایش‌های این پژوهش‌ها را می‌توان به عنوان کان کالیور در واکنش‌های ییرز تولید ال ازغ. کاری که تنها از عهده طلا و نقره ساخته شده است.

در طی این آزمایش‌ها، محققان قطعه‌ای از مس را با جریانی از گاز آرگون بمباران کردند که بار الکتریکی شد و به مقدار معینی گرما رسید. این باعث می شود که الکترون های مس ویژگی های دیگری را نشان دهند و پایدارتر و متراکم تر شوند. ویژگی های اتم های طلا و نقره که آنها را در برابر فرسایش، اکسیداسیون و دماهای بالا بسیار مقاوم می کند.

نکته جالب در مورد این فلز این است که با وجود تغییر در خواص آن، چگالی آن تغییر نمی کند. بنابراین نمی توان از آن در تولید شمش طلای تقلبی استفاده کرد، زیرا وزن شمش های تولید شده سبکتر از طلا خواهد بود. از طرفی سبکی مس نسبت به طلا و نقره مزیت بسیار مهمی برای صنایع است.

دانلود با کیفیت

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
يلدا

مقاله‌ی خیلی جالبی بود! قبلاً نمی‌دونستم که به چرا به طلا نقره و مس اضافه می‌کنند. حالا می‌فهمم که برای بهبود خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این فلزات این کارو می‌کنن. ممنون از اینکه این مطلب رو با ما به اشتراک گذاشتید!

نرگس

من این مقاله رو خوندم و واقعا لذت بردم. اینکه چرا به طلا نقره و مس اضافه می‌کنن توضیح داده شده بطوری که همه بفهمن. دست مریزاد!

مينا

سلام دوستان! من هم این مقاله رو خوندم و واقعا خوشم اومد. توضیحات علمی و دقیقی داشت که کمک کرد بهتر بفهمم چرا این فلزات با هم ترکیب میشن. امیدوارم مقالات بیشتری از این دست ببینم.

نرگس

مقاله جالبی بود. خیلی خوب توضیح داده بودن که چرا به طلا، نقره و مس اضافه می‌کنند. من دوست داشتم که بیشتر در مورد تاثیر این عناصر بر کیفیت و سلامت محصولات بدونم.

احمدرضا

مقاله‌ی خوبی بود، ولی بعضی جاها کمی پیچیده بود. به هر حال متوجه شدم که به طلا، نقره و مس برای افزایش مقاومت و خواص فیزیکی ماده اضافه می‌شه. ممنون از اینکه این مطلب رو با ما به اشتراک گذاشتید.

دکمه بازگشت به بالا