چرا به شوهرم بدبینم

بدبینی نسبت به همسر چالش های زیادی را برای زندگی مشترک به همراه دارد. شک احساسات منفی را در خانه پخش می کند و مانند سم در شما و همسرتان نفوذ می کند. نگرش های بدبینانه می تواند آسیب جدی به شما و زندگی مشترک شما وارد کند. بنابراین بهتر است به دنبال درمان شک و بدبینی نسبت به همسرتان باشید.

رهایی از شک و تردید در همسرتان ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما می توانید با یافتن ریشه های شک و تردید خود، آن را برطرف کنید.

در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم که چگونه شک خود را درمان کنیم و چگونه شک را از بین ببریم؟

در ادامه به نکات زیر پرداخته ایم:

پس با ما همراه باشید

شک در مورد غدد سرطانی در روابط زناشویی

نگرش های بدبینانه را می توان صدای منتقد درونی شما دانست. همه ما تا حدودی این صدا را احساس می کنیم. با این حال، شک و بدبینی در برخی افراد بارزتر است و می تواند زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد.

صدای منتقدان داخلی به ویژه در روابط عاشقانه و زندگی مشترک بلندتر می شود. اما این نگرش های منفی از کجا می آیند که ما را از اعتماد به دیگران سلب می کند؟

بسیاری از صداهای درونی ما که بدبینی را تقویت می کنند، در واقع سلاح های محافظتی هستند.

اگر بدبین هستید و ترس های درونی وجودتان را پر کرده است و برای محافظت از خود به سلاح نیاز دارید، اینجاست که نگرش های بدبینانه وارد می شوند و ترس های شما را با شک می پوشانند.

ترس های درونی ناشی از تجربیات زندگی شخصی گذشته، روابط ناکارآمد والدین و والدین، اطلاعات مربوط به خیانت یا مشکلات زناشویی از اطرافیان و تبلیغات منفی در شبکه های اجتماعی است.

این ترس ها شک و بدبینی ایجاد می کند که مانند غده سرطانی بر روح افراد تأثیر می گذارد. بدبینی فقط به ابراز گلایه و انتقاد از همسر نیست.

سوء ظن به خیانت همسرتان زندگی مشترک شما را به یک کابوس سیاه تبدیل می کند که کوچکترین رفتار همسرتان احساسات منفی را در شما ایجاد می کند. بنابراین درمان این غدد سرطانی ضروری است.

نشانه های شک و بدبینی نسبت به همسر

برای جلوگیری از مشکوک شدن به همسر، بهتر است ابتدا علائم را بشناسید.

سه نشانه آشکار وجود دارد که نشان می دهد شما به بیماری شک و بدبینی نسبت به همسر خود مبتلا هستید:

بی اعتمادی

بدبینی با بی اعتمادی شروع می شود. وقتی حرف های همسرتان را باور نمی کنید و سعی می کنید حقیقتی را که پشت حرف ها پنهان شده است، کشف کنید. وقتی چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد. بی اعتمادی به این معناست که همیشه در مسائل روزمره به دنبال نکات منفی باشید و تصور کنید که همسرتان انگیزه منفی برای انجام کارها دارد.

نظرات منفی در مورد همسر

پس از بی اعتمادی، بدبین ها انتقادات و شکایات منفی خود را بیان می کنند. در واقع با این کار اعلام بی اعتمادی می کنند. نظرات منفی شما نقطه ای است که پایه های ازدواج شما شروع به سست شدن می کند.

با ابراز نظرات منفی سموم غدد سرطانی خود را به همسرتان منتقل می کنید و زندگی مشترکتان را تیره می کنید.

افکار منفی در مورد آینده

اینجا نکته ای است که باید بررسی کنید، شما بدبین هستید. افراد بدبین نمی توانند به آینده زندگی مشترک خود خوش بین باشند. آنها همیشه در ذهن خود داستان های تلخ و غم انگیزی از بقیه زندگی مشترک خود می سازند و همیشه منتظر اخبار منفی از سوی همسر خود هستند.

چگونه شک و تردید خود را درمان کنیم

اگر بدبین هستید، ضروری است که بدبینی خود را از همسرتان دور کنید. زیرا بدبینی نه تنها به زندگی مشترک شما آسیب می رساند، بلکه سلامت روان شما را نیز تهدید می کند.

افسردگی و انزوا از پیامدهای بدبینی است که شما را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین بهتر است روش های درمان بدبینی را دنبال کنید.

در ادامه 10 راه برای مقابله با بدبینی نسبت به همسر آورده شده است تا بتوانیم نحوه برخورد با بدبینی خود را یاد بگیریم:

1. بپذیرید که بدبین هستید

برای شروع درمان بدبینی، بپذیرید که شک دارید. انکار کار نادرست شما را از بهبودی باز می دارد.

وقتی نگرش های بدبینانه خود را تشخیص می دهید، یک قدم به بهبودی نزدیک می شوید.

نگرش های منفی که از ترس های درونی شما ناشی می شود، انکار بدبینانه را تقویت می کند. پس اول از همه بپذیرید که بدبین هستید.

2. نکات مثبت را در آغوش بگیرید

این ممکن است دشوار به نظر برسد، اما باید بیشتر تمرین کنید تا جنبه های مثبت رفتار همسرتان را ببینید.

شما باید بدانید:

جنبه های منفی انرژی بیشتری نسبت به جنبه های مثبت دارند و وقتی روی جنبه های منفی رابطه و همسر تمرکز کنید، نگرش های بدبینانه تقویت می شود.

تاثیر نگرش های بدبینانه برای روزها در ذهن و روان شما باقی می ماند، پس نکات مثبت را بپذیرید، حتی اگر نادرست باشند.

3. شکرگزاری را تمرین کنید

برای اینکه بدانیم چگونه بدبینی خود را درمان کنیم، باید قدر گذشته را بهتر بدانیم. قدردانی رفتارهای بدبینانه را خنثی می کند و نگرش های مثبت را ترویج می کند.

از همسرتان به خاطر همراهیتان تشکر کنید و از نکات مثبت او قدردانی کنید. با این کار انرژی مثبت جایگزین سموم شک در خانه می شود.

4. هنگام انتقاد دکمه مکث را بزنید

وقتی شروع به شکایت یا انتقاد از همسرتان می کنید، نگرش های بدبینانه شما را از دیدن نکات مثبت مانند چشم بند باز می دارد.

بنابراین این بار که شروع به انتقاد کردید، کمی استراحت کنید و سعی کنید از منظر دیگری به مسائل نگاه کنید.

برای این کار بهتر است موقعیت را تغییر دهید تا تاکید از نکات منفی حذف شود.

5. فعالیت هایی را برای آرامش ذهن انجام دهید

ورزش هایی مانند یوگا به آرامش ذهن شما کمک زیادی می کند. با این کار انرژی های منفی درون ذهن را از بین می برید و احساسات و عواطف خود را بهتر می شناسید.

با داشتن ذهنی آرام، افکار و ترس های واقعی خود را نشان می دهند و فرصت مقابله با بدبینی همسر فراهم می شود.

6. افکار بدبینانه خود را شناسایی کنید

اگر شروع به فریاد زدن کردید و افکار بدبینانه ذهن شما را پر کرد، لحظه ای مکث کنید و چند نفس عمیق در هوای تازه بکشید. اکسیژن به تشخیص افکار منفی کمک می کند و شما را آرام می کند.

زمانی که افکار منفی خود را بشناسید و بپذیرید، بدبینی خود را نسبت به همسرتان از دست بدهید.

۷- اخبار منفی را محدود کنید

افکار منفی مربوط به خیانت همسر در زندگی مشترک که امروزه کل دنیای مجازی را در بر می گیرد در تقویت نگرش های بدبینانه شما تاثیر بسزایی دارد.

اخبار و داستان های منفی چه در تلویزیون و چه در سایر شبکه های اجتماعی بدبینی را نسبت به همسر تقویت می کند، پس بهتر است آنها را محدود کنید.

8. از خود واقعی خود نترسید

اغلب همسران بدبین خاطره ناخوشایندی را در دل دارند که شک و تردید آنها را تقویت می کند.

پذیرش ترس ها و واقعیت های خود کار سختی نیست. تجربیات دوران کودکی و نوجوانی تاثیرات زیادی روی ما می گذارد، اما برای التیام اثرات منفی گذشته، ابتدا باید آنها را بپذیریم.

اگر نگرش بدبینانه شما نسبت به همسرتان ریشه در ترس خاصی دارد، آن را ابراز کنید و با خود واقعی خود روبرو شوید.

9. با افراد مثبت تعامل سازنده داشته باشید

دوستان، آشنایان و اطرافیان شما تأثیر زیادی در شکل گیری نگرش ها دارند. افرادی که همیشه نکات منفی را ذکر می کنند انرژی منفی را در ذهن شما افزایش می دهند و نگرش های بدبینانه را تقویت می کنند.

بنابراین بهتر است با افرادی که به زندگی و جنبه های آن خوش بینتر هستند دوست شوید و از نکات منفی برای پیشرفت شخصی خود استفاده کنید.

10. از مشاوران مجرب کمک بگیرید

بدبینی و بدبینی در واقع عمیقاً در شما ریشه دارد.

ترس ها و اضطراب هایی که از دوران کودکی و گذشته با شما همراه بوده اند، نگرش های بدبینانه شما را تقویت می کنند.

تا زمانی که ریشه های رفتار بدبینانه پیدا نشود، نمی توان به طور قطعی آن را درمان کرد و تنها ترس های گذشته را شناسایی نکرد. برای این کار لازم است از یک متخصص کمک بگیرید.

مشاوران و روانشناسان با تجربه بهترین راهنمای شما در برخورد با بدبینی نسبت به همسرتان خواهند بود.

3.4/5 – (16 امتیاز)

بدبینی نسبت به همسر در زندگی مشترک باعث ایجاد احساس خشم، ناراحتی، عصبانیت و پرخاشگری بین زوجین می شود. شک کردن به همسرتان حس آرامش و اعتماد به نفس را از بین می برد و لحظات خوب زندگی را از بین می برد.

اما دلیل شک به زن چیست؟ چگونه باید با همسری که نسبت به شما بدبین است رفتار کنیم؟ اگر ریشه شک و تردید نسبت به همسرتان را هر چه سریعتر برطرف نکنید، به مرور زمان پایه های زندگی شما را سست می کند و شما را به مرز نابودی می کشاند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا جنبه های مختلف بدبینی نسبت به همسر را بررسی کنیم.

شک از کجا می آید؟

شک و تردید معمولاً از احساس عشق و علاقه نسبت به همسرمان ناشی می شود. وقتی همسرمان را دوست داریم نسبت به او احساس مالکیت می کنیم و این احساس مالکیت باعث می شود احساس کنیم که بر همسرمان مسلط هستیم و به خود اجازه می دهیم هر حرکت و رفتار او را کنترل کنیم. حال به نظر شما دلیل احساس تعلق به همسرمان چیست؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی ریشه بدبینی نسبت به زنان را مشخص می کند.

ریشه احساس تعلق به همسر

احساس مالکیت و ارتباط آن با شک به خیانت به همسر

احساس تعلق همیشه از یک ترس درونی مانند ترس از دست دادن یا طرد شدن توسط همسر ناشی می شود. به همین دلیل در پشت اکثر رفتارهای کنترل کننده و تردیدها نسبت به همسر، ترس از دست دادن وجود دارد. فردی که نسبت به همسرش احساس مالکیت می کند با این احساس همراه است که «چون همسرم را دوست دارم، نمی توانم بدون او زندگی کنم». اگرچه این باور یک باور نادرست است، اما گاهی در روابط زناشویی برخی از زوج ها ریشه عمیقی دارد و آسیب جدی به رابطه آنها وارد می کند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست

شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه بدبینی نسبت به همسر چیست؟ شک با خیانت متفاوت است!! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری در داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

برای مشاوره به هموطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

برای رزرو مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری.

مشاوران ویژه

آنها در قبال شما مسئول هستند

چرا در ازدواج از خیانت و طرد شدن می ترسیم؟

معمولاً بیشتر این ترس ها و احساس طرد شدن ریشه در برخی کمبودها و کاستی های شخصیتی دارد. کسی که می گوید من به همسرم بی اعتماد هستم، به این معنی است که اعتماد در رابطه جایگزین شک شده است. به جای تلاش برای بهبود زندگی زناشویی، به تخریب آن رابطه کمک می کند.

در واقع، فردی که به زندگی مشترک شک دارد، مدام به خود می گوید: «تو خوب نیستی، لایق عشق همسرت نیستی، دیگران بهتر از تو هستند، آنقدر خوب نیستی که همسرت با تو بماند». . در نتیجه این افکار بد نه تنها مانع از خیانت نمی شود، بلکه آسیب جدی به روابط روزمره شما وارد می کند و منجر به اتفاقات ناخوشایندی در زندگی شما می شود.

شک با خیانت فرق داره!!

تفاوت شک با بدبینی به همسر چیست؟

شک یک باور است و خیانت اتفاقی است که ممکن است در زندگی زناشویی شما رخ دهد. معمولاً افراد بدبین در رابطه زناشویی از خیانت عاطفی و جنسی همسر خود می ترسند و به همین دلیل رفتارهای کنترل کننده ای نسبت به همسر خود پیدا می کنند. اما ندانستن این که شک کردن به همسرتان می تواند باعث شود همسرتان به شما خیانت کند. در واقع عدم اعتماد شما به همسر باعث رفتارهای بی احترامی همراه با تحقیر و سرزنش نسبت به همسرتان می شود. طبیعی است که زن یا شوهر شما نمی تواند چنین شرایطی را تحمل کند و منجر به خیانت می شود.

غلبه بر حس تردید و بدبینی نسبت به همسر

هر وقت نسبت به همسرتان احساس بدبینی کردید، به جای تمرکز بر رفتار او، به درون خود بروید و ببینید چه احساسات و ترس هایی در شما شکل گرفته است. دو حالت دارد و باید یکی از روش های زیر را دنبال کنید:

حالت اول

آیا احساس ترس از دست دادن یا طرد شدن از رابطه عاطفی خود با همسرتان را دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، باید روی عزت نفس و اعتماد به نفس خود کار کنید تا وارد یک رابطه عاشقانه ناسالم و ناقص نشوید. وقتی برای خود ارزش قائل باشید و به عشق بین خود و همسرتان اعتماد کنید، هرگز اجازه نمی دهید شک و تردید وارد زندگی مشترک شما شود.

حالت دوم

گاهی اوقات می توان با یک سری واقعیت در رابطه مشترک با شک شما مواجه شد و با پیگیری شما شک به یقین تبدیل می شود. در چنین لحظه ای باید تصمیم بگیرید که فضای بیشتری به شک و تردید خود بدهید و با جمع آوری تمام داده ها و اطلاعاتی که برای رسیدن به حقیقت دارید، خود را از برزخ نجات دهید. در اینجا دیگر تردید نباید منجر به ترس و عقب نشینی شما شود، زیرا این موضوع باید یک بار برای همیشه در زندگی شما حل شود.

اگر به همسرتان شک دارید، چگونه باید رفتار کنید؟ بهتر است علائم خیانت را بیشتر بدانید. پیشنهاد می کنیم مقاله نشانه های خیانت به مردان را مطالعه کنید.

برخورد با رفتار شکاکانه همسر

مشاوره حرفه ای تخصص ماست

شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه بدبینی نسبت به همسر چیست؟ شک با خیانت متفاوت است!! با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.

برای مشاوره تلفنی فوری در داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

برای مشاوره به هموطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

برای رزرو مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری.

مشاوران ویژه

آنها در قبال شما مسئول هستند

محرک های همسرتان را شناسایی کنید

بهترین راه برای رفع بدبینی زن نسبت به همسرش یا برعکس، شناسایی عواملی است که باعث شک همسرتان نسبت به شما می شود.

تردیدهای همسرتان از چه زمانی و در چه شرایطی شروع شد؟

چه زمانی حساسیت های شریک زندگی شما افزایش می یابد؟

آیا اخیراً با جنس مخالف صحبت کرده اید؟ شریک زندگی شما در مورد شک خود چه می گوید؟

یافتن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا به ریشه تردیدهای همسرتان برسید و روابط خود را بهتر کنترل کنید.

به خطوط قرمز همسرتان احترام بگذارید

احترام به حریم شحصی همسر

از آنجایی که همسرتان در مورد مسائل مختلف نظرات متفاوتی دارد، خطوط قرمز آنها ممکن است با شما متفاوت باشد. مثلاً ممکن است فکر نکنید صحبت کردن با جنس مخالف، صحبت کردن و خندیدن در حین مکالمه مشکلی ندارد، اما همسرتان به این موضوع حساس است و آن را نزدیک به خیانت می داند.

پس حالا که در قدم اول حساسیت های همسرتان را شناسایی کردید، سعی کنید تا حد امکان از آنها دوری کنید یا او را در جریان تمام تماس ها و مکالمات خود قرار دهید.

دروغ نگویید و با همسرتان شفاف باشید

حالا که متوجه شدید همسرتان به شما مشکوک است، با توضیحات مبهم و احمقانه شک او را افزایش ندهید. اگر به خانه مادرتان می روید حتما به آنجا بروید و اگر در راه نظرتان عوض شد حتما به همسرتان اطلاع دهید. در واقع برای جلب اعتماد یک همسر شکاک، سعی کنید مدتی تمام روابط و اتفاقات خود را به وضوح برای او توضیح دهید تا به مرور زمان سوء ظن نسبت به همسر از بین برود.

با همسرتان صحبت کنید

سوتفاهم خیانت در بدبینی به همسر

احتمالا بدبینی مرد نسبت به زن یا برعکس به دلیل وجود سوء تفاهمات درون زوجین است. بنابراین برای رفع این سوءتفاهم ها باید در مورد تردیدها و سوالات ذهنی همسرتان با خودتان صحبت کنید و تا حد امکان شفاف و قانع کننده صحبت کنید. انگشت خود را به سمت همسرتان نگیرید و با او احساس همدردی کنید. از همسرتان بخواهید که از هر دو تلاش شما برای رفع شک و تردید در زندگی مشترکتان استفاده کند.

عاشق همسرت باش

موثرترین راه برای رهایی از شک و تردید همسرتان این است که او را دوست داشته باشید. برای رفع شبهات، ابراز محبت کلامی به همسرتان تاثیر زیادی در بهبود رابطه شما دارد. به همسرتان بگویید همیشه در کنارش خواهید بود و حضور او در زندگی شما ارزشمند است تا دوباره شما را تشویق کند.

آخرین کلمه

شک کردن به همسر یک اتفاق مهم در زندگی شماست که اگر در سریع ترین زمان ممکن حل نشود، رابطه شما را به مرور زمان در معرض فروپاشی قرار می دهد. بنابراین اگر به همسرتان مشکوک هستید یا با همسری مشکوک زندگی می کنید، باید هر چه سریعتر به فکر حل این موضوع باشید. اگر فکر می کنید به کمک شخص دیگری نیاز دارید، حتما به دنبال زوج درمانی یا مشاوره خیانت باشید. مشاوران تجربه زیادی در مشاوره در زمینه شک و تردید در مورد همسر دارند و به همین دلیل می توانند در بهبود رابطه شما کمک زیادی کنند.

سوالات متداول

برای اینکه به همسرم شک نکنم چه کنم؟

شک کردن به همسر دلایل مختلفی دارد که برخی از آنها ممکن است درست باشد، بنابراین بهتر است در مورد تردیدهای خود با همسرتان صحبت کنید یا به یک زوج درمانگر مراجعه کنید.

چرا نسبت به همسرمان احساس مالکیت می کنیم؟

معمولاً احساس تعلق ناشی از ترس از طرد شدن، تنها ماندن یا از دست دادن عشق همسر است. به همین دلیل است که سعی می کنیم با اتخاذ رفتارهای کنترلی خود را آرام کنیم.

چگونه با رفتار کنترلی همسرمان برخورد کنیم؟

اول از همه باید بدانید که چرا همسرتان به شما شک دارد. سپس در مورد تردیدهایش با او صحبت کنید تا هرگونه سوءتفاهم برطرف شود.

خدمات مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

برای اطلاعات بیشتر، سایر مقالات تخصصی مرکز مشاوره آویژه را مطالعه فرمایید.

در همین راستا مرکز مشاوره و روانشناسی خانواده آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره خیانت به شما شهروندان گرامی ارائه می دهد.

در زمینه بدبینی نسبت به همسرتان چه توصیه ای باید داشته باشید؟ شک با خیانت فرق دارد!!

از مشاوران خانواده و روانشناسان متخصص از سراسر کشور

با شماره 02162999066 تماس بگیرید

بدبینی نسبت به شوهر در بین زنان

بدبینی و بدگمانی که نقطه مقابل خوش بینی و اعتماد به نفس است را می توان نوعی اختلال روانی دانست. زوجه مبتلا به این مشکل بدون دلیل و شاهد طرف مقابل را متهم به سوء نیت می کند. زنان مبتلا به این اختلال به همسر خود اعتماد ندارند و حتی از رفتار محبت آمیز او احساس رضایت نمی کنند.

یکی از تفاوت های مهم زن و شوهر، بدبینی شوهران نسبت به همسرشان است و بالعکس. یک فرد بدبین فکر می کند وقتی همسرش دیر می رسد به او خیانت می کند، اگر زودتر بیاید تصور می کند دارد صحنه می سازد، اگر با تلفن همراهش صحبت می کند فکر می کند با یک نفر رابطه دارد و غیره. به همسرشان شک می کنند و زندگی را برای خود و اطرافیانشان تلخ می کنند. وقتی یکی مدام متهم می کند و دیگری توضیح می دهد و دفاع می کند، قطعا زندگی نیست، بلکه جهنمی مرگبار است که هر دو طرف در آن شکنجه می شوند. این درست نیست و حقیقت چیز دیگری است که کاسه ای زیر نصف است. یک کاسه. هیچ چیز مخرب تر از بدبینی برای از بین بردن رابطه زناشویی نیست.

سوالاتی که به صورت بازجویی می باشد

“تا حالا کجا بودی”، “چرا جواب تلفنت را ندادی”، “وقتی منو میبینی خسته میشی”، “ناهار با کی خوردی”، “مسافت ماشین خیلی کمه، کجا” بودی، “چرا گرسنه ای”، غذا می خوری، “دوست ندارم با این دوست معاشرت کنی”، “با بقیه پول چیکار کردی”، “به کی پیام دادی” ، «با کی حرف می زدی» و صدها عبارت مشابه که معمولاً زنان در قالب بازجویی به کار می برند، در روزهای اول زندگی و جانشینی نظام مدیریت و نظم بین آنها، مردان را با خود زیر سوال می برند.

تمایل مخرب به تسلط

معمولاً امروزه دختران و زنان جوان بیشتر به دنبال تسلط و مدیریت مخرب بر شوهران خود هستند که عامل مخرب مهمی در تضعیف رابطه زن و شوهر است و پیامدهای منفی آن عبارتند از دروغگویی، سردی و دلسردی. پشیمانی، کم توجهی، دوری و… حتی خیانت به مرد یاد شده.
اغلب زن و شوهرها نمی دانند چگونه یکدیگر را به درستی درک کنند; یا اصلا یاد نگرفتند. ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی، عدم درک متقابل بین همسران است. درک موقعیت یا احساسات همسر باعث می شود که انسان به خوبی های همسر بیشتر توجه کند و عیوب و کاستی های همسر را نبیند. رهایی از خودخواهی و شناخت احساسات همسرتان اولین قدم برای درک متقابل است.
در واقع رویکرد دیالوگ در تعاملات خانوادگی زن و شوهر از میزان بسیاری از تعارضات زناشویی می کاهد. آنچه مسلم است بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با ادبیات و فنون دیالوگ در هنگام بروز مشکلات به راحتی در دام برخورد و حتی خشونت و سایر روش های قهری می افتند.

چگونه افکار مشکوک خود را به همسرمان بگوییم؟

رفتارهای خاصی مانند شک، وسواس، استرس، اضطراب و شک در وجود همه وجود دارد و می توانم بگویم داشتن چنین رفتارهایی به صورت کم و متعادل برای همه لازم است. اما اگر این رفتارها نامتعادل باشد و بالاتر از آن چیزی شود که ما یا اطرافیانمان انتظار داریم، دیگر یک ضرورت نیست و می توان آن را رفتارهای بیمارگونه یا حتی یک بیماری روانی دانست که نامش به شدت و ضعف او بستگی دارد. در مورد بدبینی افراد به خصوص زوجین باید با خود بگویم که به طور کلی دو نوع شک بین زن و شوهر وجود دارد. حالت اول این است که شخص بدون دیدن و شنیدن حرکت و کلمه ای به همسر خود شک می کند و این افراد حتی به خود شک می کنند.

این نوع شک ارتباط کمی با وسواس دارد; بهترین چیز این است که آنها با تمرین زیاد بهبود می یابند. مثلاً وقتی چیزی از همسرشان ندیده یا از او نشنیده اند، نباید خودشان یا خودشان را اذیت کنند. البته در کنار تمرین، گاهی لازم است با یک مشاور هم صحبت کنید تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید. نوع دیگری از شک به روابط با دیگران، به ویژه همسران مربوط می شود. این شک از کنترل فرد خارج می شود و به 2 نوع تقسیم می شود. در نوع اول، شخص حرف، عمل یا رفتاری از همسرش می دید که او را مشکوک می کرد و در نوع دوم، حرف یا عمل خاصی نبود، بلکه همسران بی دلیل نسبت به یکدیگر حساس می شوند.

این نوع شک نیز نوعی رفتار وسواسی است که بر اساس آن فرد باید خیلی سریع مشکل خود را حل کند تا فشار روانی بیشتری را تجربه نکند. راه حل این مشکل این است که آن را با همسرتان در میان بگذارید و مطمئن شوید که آیا فکرتان درست است یا خیر. اگر درست نبود به اشتباه خود پی می بردید و سعی می کردید رفتار خود را اصلاح کنید و اگر درست بود حداقل طرف مقابل متوجه اشتباه خود می شد و سعی می کرد رفتار خود را اصلاح کند. حالا ببینید وقتی متوجه حرکت اشتباه همسرتان شدید، مطمئن خواهید شد که شک شما تبدیل به یقین شده است. مثلاً متوجه می شوید که شوهرتان با زن دیگری رابطه دارد و وقتی این موضوع را به او می گویید کاملاً آن را انکار می کند.

در این صورت، باید در زمان مناسب نشان دهید که این رابطه را درک می کنید و با دادن علامت به او نشان دهید که رفتار او را درک می کنید. ممکن است همسرتان از اینکه متوجه رفتار او هستید خجالت بکشد و دیگر اشتباه او را تکرار نکند، اما اگر نتوانید حرف خود را به درستی به او منتقل کنید، وضعیت شما بهتر از هیچ خواهد بود و شما همچنین می توانید با یکدیگر و با شریک زندگی خود صحبت کنید که نباید در انجام کار خود احساس ناراحتی کنند.

اولین نکته این است که وقتی مطمئن شدید، هیاهو نکنید و به همه اطلاع دهید. مراقب باشید برای ترمیم یک رابطه لازم نیست رفتار بد را با رفتار بد بیشتر جبران کنید. خونسردی خود را حفظ کنید و منتظر فرصت باشید. قدم دوم این است که با آرامش و غیرمستقیم همسرتان را از کارش آگاه کنید. به این ترتیب پذیرش رفتار بد و اصلاح آن برای او بسیار راحت تر است. به عنوان نکته پایانی باید بگویم که اگر دو نفر به یکدیگر اعتماد کامل داشته باشند، در رابطه آنها شکی نیست، اما اگر به هر دلیلی در رابطه آنها لغزشی ایجاد شود و اگر اعتماد خود را به یکدیگر از دست بدهند، باید فقط از یک نفر بپرسید سوم، برای بهبود روابطشان کمک بگیرید. این شخص ثالث می تواند یک بزرگتر یا یک مشاور خوب باشد. تنها نکته مهم این است که هر دو طرف به این میانجی اعتماد داشته باشند تا به راه حل او اعتماد کرده و عمل کنند تا رفتارشان نسبت به یکدیگر اصلاح شود. به یاد داشته باشید که نباید چیزی را از مشاوری که انتخاب کرده اید پنهان کنید. اگر همه چیزهای کوچک خود را بداند در کمک به شما موفق خواهد بود. هرگز فراموش نکنید که دروغ منبع سوء ظن طرف مقابل است. پس همیشه به همسرتان اطلاع دهید که دارید چه کار می کنید تا در کار شما شک نشود و از یکدیگر دور نشوند.

مشکل را با همسرتان در میان بگذارید و مطمئن شوید که فکرتان درست است یا خیر. اگر درست نبود شما متوجه اشتباه خود می شدید و سعی می کردید رفتار خود را اصلاح کنید و اگر درست بود حداقل طرف مقابل متوجه اشتباه خود می شد و سعی می کرد رفتار خود را اصلاح کند.

منابع: روزنامه نسل فردا – تبایان

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا