چرا به شب یلدا میگن

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است، درست مانند چهاربانسوری و عید نوروز که از غروب خورشید در آخرین روز پاییز آغاز می‌شود و با طلوع خورشید در اولین روز زمستان به پایان می‌رسد. شب یلدا چه قبل و چه بعد از اسلام در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد و همواره به عنوان انگیزه ای برای دور هم جمع شدن اقوام دور و نزدیک بر سر سفره پربرکت تلقی شده است. موضوعی که زمینه ای برای ارتباط بیشتر و پیوند قوی تر بین خانواده ها فراهم می کند.

در آستانه شب یلدا شوری وصف ناشدنی بین خانواده های ایرانی به وجود می آید. چون می خواهند برای امشب آماده شوند. بدون شک خرید آجیل و میوه هایی مانند هندوانه و انار یکی از اولین کارهایی است که ایرانیان در این شب انجام می دهند.

همه چیز درباره جشن یلدا:

داستان شب یلدا

شب یلدا را با نام هایی مانند شب چله، خورشید شکست ناپذیر، میلاد مهر و غیره نیز می شناسند که به آن آخرین شب پاییز و بلندترین شب سال می گویند. قدمت برگزاری مراسم شب یلدا در بین ایرانیان به بیش از هفت هزار سال می رسد. در واقع، اجداد ما کشف کردند که اولین شب زمستان طولانی ترین شب سال است. اگرچه در هیچ مقطعی از تاریخ ایران، دولت‌ها ضرورت برگزاری این شب را ندیده‌اند. ایرانی ها خیلی وقت پیش یلدا را پشت سر گذاشتند.

مردم در قدیم به دامداری و کشاورزی می پرداختند و زندگی خود را بر اساس طبیعت تنظیم می کردند. بنابراین تغییر فصل و کوتاهی یا طولانی شدن شب و روز تأثیر بسزایی در زندگی آنها داشت. از این رو به نور و گرما و طول روز اهمیت خاصی می دادند و آنها را نیکو و پسندیده می شمردند; اما زمستان، سرما و شب های طولانی برایشان چندان خوشایند نبود.

در آیین مهر، آخرین شب پاییز را روز تولد خورشید می دانند. وقتی ایزدمهر در تاریکی شبی طولانی و سرد از غاری در کوه های البرز بیرون می آید و خورشید درخشان را به ارمغان می آورد. شب چله در واقع شب تولد و ظهور خورشید است. در کتاب «از اسطوره تا تاریخ» به نقل از دکتر مهرداد بهار آمده است:

شب یلدا روز تولد مهر و میترا نیست. بلکه تولد خورشید است. مهر با خورشید تفاوت هایی دارد.

بر اساس تقویم مردم ایران باستان، چله مصادف با شب تولد خورشید است و خورشید و ماه اگرچه ارتباط نزدیکی با هم دارند، اما یکسان نیستند. پس از گرویدن ایرانیان به آیین زرتشتی، آداب و رسوم مهر بخشی از آیین زرتشتی شد. طبق آنچه در کتاب عطارالباقیه آمده است، زرتشتیان روز اول روز را «خروز» یا همان روز خورشید می دانستند و جشنی را که در آن روز برگزار می شد «نودروز» نامیدند; چون فاصله شب یلدا تا عید نوروز 90 روز بود. بر اساس مندرجات کتاب قوانین مسعودی، روز اول دی ماه را «خرروز» یا «خرمروز» می نامیدند و به اهورامزدا نسبت می دادند. زمانی که دین زرتشتی به عنوان دین رسمی کشور در عصر ساسانیان معرفی شد، اهمیت آیین مهر در نهادهای دولتی و زندگی مردم همچنان مشهود بود. این به وضوح در الگوهای باقی مانده از آن زمان قابل مشاهده است.

بر اساس سنت دیرینه آیین مهر، در فرارسیدن روز اول ایران، پادشاهان ایرانی از تخت سلطنتی خارج شدند، لباس های سفید پوشیدند و به صحرا رفتند و بر فرش سفیدی نشستند. نگهبانان و خادمان کاخ آن روز آزاد بودند و مانند دیگران زندگی می کردند. به این ترتیب همه از شاه گرفته تا عوام دارای موقعیت یکسانی بودند و هیچکس حق نداشت که دیگران را منصوب کند. علاوه بر این، ریختن خون گوسفند و مرغ و جنگیدن در این روز ممنوع بود. نیروهای دشمن ایران با آگاهی از این مشکل موقتاً دست از جنگ و کشتار بردند که گاه به صلحی طولانی منجر می شد.

مردم ایران باستان برای احترام به «اهورامزدا» و «مهر» دور هم جمع می‌شدند و می‌خوردند، می‌نوشیدند و شاد می‌شدند. در آن شب سفره ای به نام «میازد» (به معنای میزبان) گذاشته شد که در آن میوه های فصل، خشکبار و آجیل بود که در اصطلاح زرتشتی به آن «لُرک» می گویند. وسایل نماز مانند عود سوز، عود، عود سوز و …. نیز روی این میز قرار گرفتند.

پس از گسترش دین مهر در اروپا، مراسم شب یلدا یا شب چله به مناسبت میلاد مهر و نور برگزار شد و حتی پس از گسترش مسیحیت، آداب و رسوم این آیین در زندگی مردم باقی مانده است. در میان رومی ها تا سال 350 پس از میلاد، فرقه های مختلف مسیحیت تصمیم گرفتند روز ششم ژانویه را به عنوان روز تولد مسیح معرفی کنند. اما به دلیل نفوذ آیین مهر، کلیسای روم مجبور شد روز تولد عیسی مسیح (PSL) را همزمان با روز تولد میترا یا مهر قرار دهد تا جشن آئین مهر برگزار شود. فراموش شده.

با ظهور کلیسای روم، دیگر فرقه های مسیحی به تدریج همین روند را دنبال کردند. اما کلیساهای ارمنی و ارتدوکس شرقی هنوز تولد مسیح (PSL) را در 6 ژانویه می دانند. محققان معتقدند که 21 یا 25 دسامبر، بسته به اشارات کتاب مقدس، به فصل کشاورزی و اعتدال آب و هوا و تاریخ اولیه مسیحیت اختصاص دارد و این روز را مانند تولد عیسی مسیح (PSL) نمی دانند. اولین جشن های کریسمس هدیه و میراثی از ایران باستان به جهانیان است که تا به امروز باقی مانده است.

کلمه کریسمس ریشه رومی دارد که از «ناتال» به معنای تولد گرفته شده است. علاوه بر این، کلاه بابانوئل شبیه کلاه کشیش آیین مهر است. جالبتر اینکه درخت کاج و ستاره روی آن در مراسم کریسمس نیز از میراث آیین مهر محسوب می شود. رومی ها درختان همیشه سبز مانند کاج را نشانه قدرت و پیروزی میترا بر زمستان و سرما می دانستند. در کنده کاری های به جای مانده از آیین مهر، درخت کاج یا سرو را در کنار مهر و آناهیتا می بینید که به شکل صلیب در نقش های تزئینی ایرانی ترسیم شده اند.

جشن یلدا چیست؟

فاصله زمانی غروب خورشید در 9 آذر تا طلوع خورشید در اول دی ماه مطابق با شب یلدا است. در کتاب «برهان قطعی» نوشته «محمد حسین بن خلف تبریزی» در توضیح کلمه «یلدا» آمده است:

یلدا اولین شب زمستان و آخرین شب پاییز است که اول برج جدی و آخرین قوس است و طولانی ترین شب است. در تمام سال در آن شب یا نزدیک به آن، خورشید وارد برج جدی می شود و شب را بسیار نحس و بی برکت می گویند و برخی گفته اند شب یلدا یازدهم برج است.

ایرانیان در گذشته این شب را در دامنه رشته کوه های البرز می گذرانند و منتظر طلوع فجر و طلوع دوباره خورشید بودند. در برخی از زیارتگاه های پیروان آیین مهر، مراسم دعای شب یلدا برای شکست شیطان و پیروزی مهر از خداوند برپا شد.

شب یلدا چه زمانی است؟

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: حمید شفیعی ها)

در اولین روز ژانویه هر سال، زمین به انقلاب زمستانی می رسد و به این ترتیب، کوتاه ترین روز و طولانی ترین شب سال در نیمکره شمالی و طولانی ترین روز سال در نیمکره جنوبی رخ می دهد. جالب است که طول شب در نیمکره شمالی یکسان نیست. مثلا طول شب و روز در خط استوا برابر است و هر چه به سمت قطب حرکت کنید طول شب یلدا بیشتر می شود. در واقع ارتفاع شب یلدا به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد.

در شب یلدا فاصله خورشید تا مدار آسمان به طولانی ترین مدت خود می رسد و به همین دلیل طولانی ترین شب سال رخ می دهد; اگرچه این مدت زمان تنها یک دقیقه با شب های دیگر متفاوت است.

تاریخ جشن یلدا

شب یلدای سال 1401 مصادف با چهارشنبه 30 آذر، 30 آذر 1390 و 26 جمادی الاول 1443 است.

شب یلدا 1401

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: عرفان غفوری)

با وجود همه فراز و نشیب های زندگی و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، مردم ایران نیز شب یلدای 1401 را با شکوه هر چه بیشتر جشن خواهند گرفت. حتی اگر فقط یک لیوان چای و شیرینی باشد. مهم حضور گرم اعضای خانواده در کنار هم، شب گذرانی، هم صحبتی با حافظ و هم صحبتی است.

دلیل نام شب چله

عدد 40 از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است. ایرانیان باستان زمستان را به دو قسمت «گرند چله» و «پتیت چله» تقسیم می کردند که از دو قسمت چهل روز تشکیل می شد. آخرین شب آذر به نام چاله; زیرا از آغاز مصیبت بزرگ و فرا رسیدن سرمای زمستان خبر می دهد. به زحمت 40 روز بعد جشن قرن برگزار می شود که به مناسبت پایان چله بزرگ و آغاز چله کوچک است.

در مورد نام کلمه یلدا نظرات مختلفی وجود دارد. برخی آن را واژه ای سریانی هم ریشه با واژه های عربی «ولادت»، «ولادت»، «میلاد»، «یولد» و «یلد» می دانند که به تولد ایزد مهر یا خورشید اشاره دارد. برخی دیگر یلدا را واژه ای اوستایی معرفی می کنند.

آداب و رسوم شب یلدا

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

جشن یلدا شبیه جشن های ایرانی است که به صورت خانوادگی برگزار می شود و در این مراسم سفره ای با غذاهای خاص دیده می شود. در بیشتر مناطق به این غذاها «شب شب» می گویند و اغلب از آجیل هفت هسته ای و هفت نوع میوه تشکیل شده است. اما تعداد این گونه غذاها گاهی از هفت نوع فراتر می رود و شامل انواع شیرینی های سنتی و غیرسنتی می شود.

در بیشتر مناطق ایران به خوراکی‌های شب یلدا «شب‌چره» می‌گویند

چند روز مانده به شب یلدا، در کوچه ها و بازارها جنب و جوش زیادی وجود دارد و مردم را می توانید برای خرید و تدارک این جشن باستانی ببینید. بسیاری از فروشندگان خیابانی نیز برای این شب در شهر مواد غذایی می فروشند. این جشن اغلب توسط بزرگان برگزار می شود که خاطره انگیز و فراموش نشدنی است. مهم ترین قسمت این جشن را می توان گردهمایی اعضای خانواده و عزیزانی دانست که طولانی ترین شب سال را به شادی و گفتگو می گذرانند.

تمرینات شب یلدا

خواندن شعر و خواندن داستان

یکی از قسمت های جذاب شب یلدا است که این روزها فراموش شده است. در گذشته بزرگان برای مهمانان شعر می خواندند و در عین حال داستان هایی از شاهنامه و پانداموز می گفتند.

تفل به حافظ

دیوان حافظ در شب یلدا جایگاه ویژه ای دارد و مهمانان در ایام فاتحه به روح حافظ تقدیم می کنند و بر کاناپه او تفالی می اندازند تا از این طریق از وضعیت آینده خود جویا شوند. یکی دیگر از رسم های گذشته این بود که مردم با چیدن مهره و شکستن آن پول زیادی می گرفتند تا ببینند که آیا مهره توخالی است یا نه.

در شب یلدا آجیل بخورید

پرطرفدارترین و خوشمزه ترین قسمت شب یلدا به خوردن آجیل در شب یلدا اختصاص دارد که اغلب ترکیبی از میوه های خشک و آجیل با خواص فراوان است.

منبع عکس: PERSIANFOODTOURS.COM

در شب یلدا میوه بخورید

ایرانی ها در شب یلدا فقط به آجیل اکتفا نمی کنند و در سفره یلدایشان انواع میوه ها به چشم می خورد. یکی از این میوه ها هندوانه است که شب یلدا بدون آن کامل نمی شود. زیرا اعتقاد بر این است که با خوردن یک میوه نماد تابستان، سرما در زمستان تاثیری بر آنها نخواهد داشت. انار نماد شادی و تولد، پای ثابت حصیر شب یلدا است. این میوه خوشمزه و آبدار هم خونساز است و هم به دلیل داشتن ویتامین C و سایر خواص انرژی و نشاط زیادی به انسان می دهد. خرمالو، سیب و پرتقال ازگیل نیز در طولانی ترین شب سال در سبد میوه گنجانده شده است. اما چرا هندوانه و انار میوه های اصلی جشن یلدا هستند؟

در فرهنگ ما اهمیت رنگ قرمز قدمتی پنج هزار ساله دارد. ایرانیان قبل از استقرار در فلات کنونی ایران از جایی می آمدند که 10 ماه زمستان و دو ماه تابستان وجود داشت و به همین دلیل گرمای خورشید برایشان اهمیت زیادی داشت. بنابراین، همه چیز خورشید برای آنها عزیز بود، مانند رنگ ارغوانی سحر. اهمیت رنگ قرمز در شب یلدا نیز از همین مشکل نشات می گیرد و رنگ این دو میوه خوشمزه از اعتقاد به بنفش سحری نشات می گیرد.

منبع عکس: PERSIANFOODTOURS.COM

با نزدیک شدن به شب یلدا، کدو حلوایی در گوشه و کنار شهر به فروش می رسد و با رنگ نارنجی دوست داشتنی خود گرمای خاصی به سفره یلدا می بخشد و نماد پیروزی روز بر شب است. برخی از خانواده ها علاوه بر کدو تنبل، پخت چغندر یا لیپو را فراموش نمی کنند و با این نماد رفاه و برکت از مهمانان خود پذیرایی می کنند.

تهیه غذای شب یلدا

از آنجایی که شب یلدا فرصت مناسبی برای دیدار مجدد با عزیزان است، همه تلاش خود را برای تهیه یک شام خوشمزه و لذیذ انجام می دهند. غذاهایی که عصر آن روز می خورند بسته به هر شهر ممکن است شامل سبزی پلو با ماهی، زرشک پلو، انار پلو، کلم پلو شیرازی و … باشد. و لذت با هم بودن را دوچندان کنیم.

آوردن دوش عروس برای تازه عروس

با فرا رسیدن آخرین روز آذر، خانواده های تازه داماد و داماد برای یکدیگر هدایایی به نام شب چله های تهیه می کنند. این رسم بسته به هر شهر و کشوری متفاوت است و به روش خاصی انجام می شود. فلسفه این رسم این است که در گذشته دو نامزد فقط در مناسبت‌های خاصی مانند شب یلدا با هم ملاقات می‌کردند. خانواده داماد از خانواده عروس خواستند تا عروس را به بهانه رفتن به مهمانی در منزلشان در مراسم شرکت کند. نیشکر، انواع شیرینی، کیف پارچه ای، کیف و کفش و لباس زمستانی برای عروس، سکه طلا، آجیل و خشکبار، میوه، مرغ، گوشت و …. از جمله هدایایی است که برای عروس آورده می شود که بسته به محل زندگی افراد می توان آن را هدیه داد.

آتش را شروع کنید

در نظر گذشتگان نماد نور و خورشید بوده و برخی برای از بین بردن ارواح شیطانی و تاریکی آتش روشن می کردند.

شعر شب یلدا

شب یلدا در ادبیات و شعر ایران نیز تأثیر داشته است و شعرهایی به زبان فارسی می بینیم که تاریکی شب یلدا را استعاره ای برای دوری و جدایی می دانند.

در مورد ریشه شناسی کلمه یلدا دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی آن را واژه ای سریانی می دانند و از آنجایی که واژه سریانی یلدا با واژه های عربی «ولادت»، «ولادت»، «میلاد»، «وَلَد» و «یلد» یکسان است، این نظر رایجی است که مقبولتر به نظر می رسد. . دیدگاه دیگری مانند اعتقاد گیتی پورفاضل وجود دارد که یلدا را واژه ای اوستایی می داند. وی در این باره می گوید:

یلدا از دو قسمت «یال» و «دا» تشکیل شده است. یل یا ییل در اصل در اوستایی به معنای سال است و به مرور زمان صدای «ر» به «ل» و «یل» تبدیل شده است و در زبان‌های لاتین سال به معنای سال و «دا» امروز می‌گوییم. به معنی روشن و روشن است و در انگلیسی Day به معنی روز است. پس یلدا به معنای «نور سال» است.

آهنگسازان و نویسندگان فارسی زبان از الناری بلخی تا حافظ، سعدی، عطار، وهش بافقی، منوچهری دامغانی، خواجوی کرمانی، عبید زاکانی، امیرخسرو دهلوی و… در دوره های مختلف تاریخی واژه یلدا را به معنای بلند و تاریک به کار برده اند. “. اشاره به زلف یار و شب هجران دارد. گویا یلدا اولین بار در اشعار ابتدایی بلخی و ناصرخسرو به کار رفته است. عنصر در شعر خود می گوید:

همانطور که انگشتر توسط نیزه دزدیده می شود، شب یلدا را با نیزه ای پر از زنگ و سوت می پوشید.

ناصر خسرو نیز از کلمه یلدا استفاده کرده است:

قندیل فروزی در شب قدر به مسجد می رود. مسجد مثل روز است و دلت مثل شب یلدا

حافظ نیز در این باره بیت زیبایی دارد:

گفتار فرمانروایان تاریکی شب یلدا است

سعدی از قلم نیفتاده است:

اما با تمام دردی که دارم امیدی نیست که آخرش در آخر شعبان یلدا بود

عبید زاکانی در رباعی خود از یلدا استفاده کرده است:

ای لعل لبات مشغول گذاشتن تازی بر توست

با زلوف، قصه تو مشکل ماست، مثل جشن یلدای معروف

صائب تبریزی، شاعر قرن یازدهم، کلمه یلدا را برای اشاره به زلف یار به کار برده است:

آیا آه طولانی شما با دل های غمگین ربطی به روح های شب خسته ندارد؟

بافقی بهقی نیز در این باره بیتی دارد:

حال کنونی خود را بدون سر و پا نوشتیم روز فراق را شب یلدا نوشتیم

در دوران معاصر هوشنگ ابتهاج را داریم که در یکی از غزلیات خود به یلدا رفته و نگاهی متفاوت به این واژه داشته و شب یلدا را نماد زندان می داند:

ای سایه، آنهایی که سحرگاه بیدار می شوند نگران آفتاب باشند، زندان شب یلدا را بگشاییم و فرار کنیم.

واژه های چله و یلدا در زبان فارسی رایج و ریشه دارند. چله ریشه در فرهنگ مردم نقاط مختلف ایران دارد و نشان دهنده تاثیر زندگی روزمره مردم در فصول مختلف سال است. یلدا نیز با عقاید مهری ارتباط تنگاتنگی دارد و عقیده باستانی به تولد خورشید در شب انقلاب زمستانی را مربوط می کند.

تاریخ هزار ساله ادبیات فارسی حکایت از آن دارد که شب یلدا برای بسیاری از شاعران تاریکی و سختی فراق است. اما بر اساس آیین‌ها و باورهای ایرانیان، یلدا شبی عرفانی بود که با برپایی جشن و شادی با دیوان حافظ و شب گذرانی پایان تاریکی و تولد نور و روشنایی را جشن می‌گرفت.

شب یلدا در شهرهای ایران

شمیران و تهران خراسان | اصفهان آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان مازندران فارس لرستان قزوین | خوزستان گیلان | همدان کرمان

شهرهای مختلف ایران با توجه به فرهنگ و جغرافیای خود مراسم شب یلدا را برگزار می کنند که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند. اما برخی از آنها فراموش شده اند و تنها خاطره ای از آنها باقی مانده است. در ادامه به اختصار به آداب و رسوم ساکنان شهرها و استان های خاص اشاره می کنیم.

شمیران و تهران

شمیران به دلیل آب و هوای خوب و رودخانه‌ها و قنات‌هایش دارای باغ‌ها و محصولات کشاورزی فراوانی بود که شبستان یلدا را زینت می‌داد. یکی از میوه های مورد علاقه ساکنان این منطقه سیب شمیران بود. با توجه به بارش شدید برف در این منطقه، شب یلدا با شور و نشاط بیشتری برگزار شد. در شمیران برف نشکسته را می زدند و در ظرفی با شیره می خوردند. بستنی در بهشت ​​یکی از غذاهای زمستانی مخصوصا در شب یلدا بود. سوپ‌های میوه‌ای مانند آش آلو، آش آلو، کوفته سماق و آش انار نه تنها غذای زمستانی محسوب می‌شدند. سر سفره شب یلدا هم گذاشتند.

آجیل شب یلدا یکی از خوراکی های تهرانی بوده و هست که نشان دهنده اعتقاد مردم تهران قدیم به خواص میوه های خشک است. در حال حاضر منطقه شمیران جزو تهران است و به همین دلیل مراسم شب یلدا تقریباً به همین صورت انجام می شود. برخی از آداب و رسوم ذکر شده همچنان ادامه دارد و برخی دیگر فراخوان شده است.

خراسان

واژه یلدا اگرچه در ادبیات خراسان نیامده است، اما بر اساس اسناد شفاهی و مکتوب برای چله شنسی یا شب چله به کار رفته است. در گذشته مردم این خطه از ایران برای رفتن به شب یلدا چراغی با خود می بردند و به دلیل کثرت چراغ ها این شب را شب چیراگ یا چیراگانی می نامیدند.

تهیه شیرینی کاف، کفذانی یا کفبیخ که نوعی شیرینی سنتی یا شربت است و مربوط به منطقه خستان و خراسان باستان است، یکی از آداب شب چله است. در این مراسم ریشه گیاه چوبک را در آب خیس کرده و چندین بار می جوشانند. سپس مردان و جوانان فامیل آن را در ظرف سفالی بزرگی می ریزند و ساعت ها آن را به هم می زنند تا به صورت کف سفت درآید. این موس را با شربت شکر مخلوط کرده و با گردو و پسته تزیین می کنند.

اصفهان

منبع عکس: PERSIAMAMA.COM

مردم اصفهان در شب یلدا به خانه بزرگان خود می روند و تا آخر شب شاهنامه می خوانند و به مدح حافظ می پردازند. عصر همان روز، تازه دامادها به همراه خانواده هدیه ای به خانه عروس می آورند. آجیل شب یلدا نیز در اصفهان رواج دارد که شامل کشمش، گردو، برگ گلابی، بادام، برگ زردآلو، قیسی، جوزکند و… می شود و در سفره یلدا میوه هایی مانند هندوانه، انار، سیب و گلابی دیده می شود. میزبان با چای و شربت از میهمانان پذیرایی می کند و اگر برف ببارد برف و شیره انگور نیز کام میهمانان را شیرین می کند. علاوه بر ماهی پلو، غذاهای محلی مانند دلمه، کوفته و… نیز سرو می شوند.

یکی از آداب و رسوم جالب را می توان در گلپایگان مشاهده کرد. وقتی مادربزرگ غذای شب یلدا را دیر می آورد و کوچکترها شعر «کسی که شب نمی آید، موش در انبارش باشد» را می خوانند، از مادربزرگ می خواهند که شب قبل را بیاورد.

اصفهانیان باستان زمستان را به دو قسمت «چله» و «چله کوچیکه» تقسیم کرده بودند که از اول آذرماه تا بهمن ماه ادامه داشت.

آذربایجان غربی

منبع عکس: خبرگزاری آنا (عکاس: حمیدرضا تراری)

در زبان ترکی به شب یلدا «چله گجه سی» می گویند که فرصت خوبی برای وقت گذرانی و گفتگو تا پاسی از شب است. هندوانه شب یلدا یا «چیلی قارپیزی» را نماد این شب می دانند و طبق باور مردم آذربایجان غربی کسانی که در این جشن هندوانه می خورند از سرمای زمستان در امان خواهند ماند. پشمک، حلوا، هندوانه، خربزه، جملات معروف آذربایجان غربی و… وجود دارد. در سفره یلدای اهالی این استان.

یکی از آداب و رسوم جالب این منطقه که هنوز هم در اکثر شهرها معتبر است، هدیه شب یلدا معروف به «چله پای» یا «دریاچه چیله» است که طبق سنت دیرینه هدایایی به خانه متوفی می آورند.

یکی از آداب و رسوم قدیمی که امروزه کمتر دیده می شود، جشن خضر نبی است که جوانان خوش شانس هر روستا پس از جمع آوری حبوبات از قبیل گندم، نخود، ذرت، تخمه هندوانه و خربزه در خانه روستاییان، آن را می پزند و خشک می کنند. روی آنها نمک بپاشید و برای تهیه غذای «قوت» هاون کوبیدند. این جوان ها هفت میخ می گرفتند و زیر زبان می گذاشتند و می خوابیدند و بزرگان خوابشان را تعبیر می کردند. دختران خوش شانس از لوبیاهای جمع آوری شده غذا می پختند و آن را بین همسایه ها تقسیم می کردند تا به اصطلاح شانس خود را بهبود بخشند.

خواندن اشعار کردی در شهرهای کردنشین استان مانند پیرانشهر، نقده، اشنویه و مهاباد رایج است و جوانان با بازی های سنتی مانند جوراب بازی و برش بازی سرگرم می شوند.

آذربایجان شرقی

در این شب خانواده های آذربایجان شرقی معمولاً در منزل یکی از بزرگان فامیل گرد هم می آیند و ضمن خوردن غذاهای لذیذ مانند کوفته، خشیل و آش، از میوه های قرمز رنگ مانند هندوانه و انار و همچنین مرکبات می نوشند. میوه های خشک مانند کشمش، بادام، سنجد، گندم سوخاری کنفی، لبو، حلوای آجیلی و غیره. قسمت های خوشمزه این شب طولانی است

یکی از آداب و رسوم شب یلدا این است که در اولین شب چله عروس و داماد، خانواده داماد «خنچه» یا «خنچه چله» را تهیه کرده و به خانه عروس می آورند.

اکثر آذربایجانی ها در شب یلدا «چله قارپیزی» یا چله هندوانه می خورند. زیرا معتقدند خوردن هندوانه تاثیری بر آنها نخواهد داشت. بزرگ‌تر خانواده هندوانه را با چاقو می‌برد. با گفتن «قضا بلمیزی بو گجه کِدُخ» (امروز بلای خودمان را بریدیم).

کردستان

در کردستان شب یلدا را «شهو زمسان» (شب زمستان) یا «شهو چله» (شب چله) می نامند. به مناسبت این جشن، سنندجی‌ها خربزه‌های کوچک را در کف سرکه می‌ریزند تا هنگام رسیدن به یلدا، «کلک ترش» (خربزه ترش) که یکی از غذاهای اصلی این مراسم است، داشته باشند. علاوه بر این، خوشه های انگور را برای چند ماه در سایه یا زیرزمین به سقف آویزان می کنند تا از این شب لذت ببرند. کلم و برگ موکا، فلفل سبز و خلال بادمجان، روغن و کره محلی، دوغ، ماست و پیاز از دیگر اجزای سفره یلدا هستند.

مهمانان بعد از شام قاچ های «کلک ترش» می خورند تا غذایشان هضم شود و از میان وعده ها و میوه های رنگارنگ شب چله استفاده کنند.

مازندران

شب یلدا که در زبان محلی مازندرانی ها به آن چله شو می گویند. شامل تمهیدات خاصی مانند خانه تکانی، نظافت برنج و کاشت انار است که از چند روز قبل شروع می شود و اهمیت این مراسم به حدی است که اگر خانواده ای برای شام تدارک نداشته باشد بد تلقی می شود. فال

مازندرانی ها برای شام یلدا سبزی پلو با مرغ، ماهی یا اردک، فسنجان با اردک یا مرغ و کوکو سبزی تهیه می کنند. انار، میوه ها، آجیل، تخم مرغ سوخاری، هندوانه و کدو تنبل، گندم سوخاری، کدو تنبل با دارچین و عسل از جمله غذاهای این شب است. شب نشینی یکی از مهم ترین آداب و رسوم شب یلدا در مازندران است.

فارس

۸۵۸۵۸۵۱ عکاس: عارف کریمی ۸۵۸۵۸۵۲

شیرازی ها شب یلدا را به نام چاله بزرگ می شناسند که از اول دی ماه تا دهم بهمن ماه ادامه دارد. به اعتقاد شیرازی ها، می توان در شب چله حال و هوای مردم را تغییر داد; به این ترتیب افراد سرد مزاج برای بازیابی مزاج باید چیزهای گرم بخورند و افراد با طبع گرم غذاهای سرد بخورند. به همین دلیل، خوردن ارده و خرما، ارده شیر و رنگینک که همگی گرم هستند، در آن عصر رایج است.

تهیه و خوردن آجیل شیرین یکی دیگر از سنت های مردم این منطقه است که شامل کسبک، انجیر، نخود بدون نمک، توت خشک، کشمش، گردو، قیمه، کشمش، بادام، پنیر شکر، برنج، خارک و برگ هلو است. تهیه هندوانه شب یلدا و چشیدن آن، تفل در بارگاه خواجه حافظ شیراز، شب زنده داری، پخت کلم پلو به عنوان غذای مخصوص شب یلدا و… از دیگر قسمت های این شب طولانی.

لرستان

۸۵۸۵۸۵۱ عکاس: محمد رحیمی ۸۵۸۵۸۵۲

در لرستان شب یلدا را به شب «شوچله» و «اول قاره» می شناسند که با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود. عصر همان روز بزرگان فامیل به تازه عروس و دختران خانواده هدیه می دهند. در رسم «چارشدورکنی» که مخصوص این شب بود، نوجوانان و جوانان در تاریکی به پشت بام خانه همسایه می رفتند و برنج می آویختند و شعار «امشو اول خاره، خیر ده هانت باواره، نون اوگ پانیره و شیر» می گفتند. کیخا شکار نیمیره» از صاحب این خانه خواستند تنقلات شب یلدا را در شالشان بگذارد.

شب یلدا در لرستان به شوچله و شب قاره اول معروف است

ماتلگویی (قصه گویی) و شهنومه خونی (شاهنامه خوانی) از دیگر آداب و رسوم این شب است که معمولاً توسط بزرگان خانواده انجام می شود.

گندم، کنجد و شاهدانه (گندم شادون)، نخود، کشمش، پودینگ گندم، بادام، پسته، گردو، آجیل مخصوص و انواع شیرینی های محلی از میان وعده های شب یلدا در لرستان به شمار می روند.

قزوین

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: مصطفی حسن زاده)

قزوینی ها از چند روز قبل برای شب چله آماده می شوند. در گذشته مردم قزوین چند روز قبل از یلدا آنقدر نان می پختند که تا پایان زمستان نیازی به نان نداشتند.

خوردن میوه های خشک و تازه و نیز میوه های قرمز رنگ که به «شبچهره» معروف است، نویدبخش زمستانی پربرکت است. در مهمانی های شب یلدا در قزوین اغلب سبزیجات را با ماهی دودی می خورند و از مردم با تنقلاتی مانند کشمش، آجیل سفت، گردو، هندوانه و تخمه آفتابگردان و انجیر خشک پذیرایی می کنند. برخی خانواده ها سوپ زنجبیل و برخی دیگر آبگوشت می پزند و 15 تا 20 نفر از بستگان خود را به شام ​​دعوت می کنند.

مادربزرگ های قزوینی معتقدند اگر ننه سرما همان شب پنبه لحاف را بیندازد، برف می بارد. اگر گریه کند باران می بارد و تنها تگرگ گردنبند مرواریدش را می شکند. آوردن «خونچه چله» از خانواده داماد برای عروس که هدیه زمستانی محسوب می شود، از دیگر رسوم شب یلدا در قزوین است.

خوزستان

پدربزرگ ها و مادربزرگ ها طبق یک سنت دیرینه در شب یلدا از فرزندان و نوه های خود با خوراکی ها و آجیل های محلی پذیرایی می کنند. جالب اینجاست که بیشتر وانت های فروش هندوانه و خربزه احتمالا در اهواز هستند. جشن شب چله با خوردن آجیل مخصوص، انار، هندوانه و سایر میوه ها و انواع شیرینی ها، خرما، آزمایشگاه و آش که هر کدام نشانه سلامتی، برکت، فراوانی و شادی است، جشن گرفته می شود. شعر خوانی، شاهنامه خوانی و آجیل شکنی از دیگر آیین های شب یلدا است. تفل در حافظ و خاطرات بزرگان در بین شهروندان آبادانی و خرمشهری رایج است.

گیلان

۸۵۸۵۸۵۱ عکاس: مصطفی کاظمی ۸۵۸۵۸۵۲

در گیلان باستان زمستان را به سه قسمت «چاله بزرگ»، «چاله کوچک» و «بههوتی ماه» تقسیم می کردند و مردم این خطه از ایران شب اول شال بزرگ و چال کوچک را گرامی می داشتند. یکی از آداب و رسوم تقریبا فراموش شده فال با پوست هندوانه، هندوانه و قاشق چوبی است که فقط برخی از خانواده های سنتی این کار را انجام می دهند.

در برخی از مناطق گیلان اعتقاد بر این بود که برای شب یلدا باید 40 نوع میوه باشد و با توجه به مقدس بودن عدد هفت سعی می کردند حداقل هفت نوع میوه تهیه کنند و به جای 33 میوه دیگر 33 میوه می ریختند. دانه های برنج را در ظرفی گذاشتند و سفره را چیدند. روز بعد ناهار این برنج را با برنج می پزند تا خانه خود را برکت دهند.

گیلانی ها در شبات چله بیشتر غذاها را با سبزی می خورند که از جمله آنها می توان به اشترش، ترشتره، سبزی نارگیل، آشی، سیرابیج، تخم سیر و سبزی پر از سفیده ماهی اشاره کرد.

همدان

همدانی ها از اول آذرماه با چنان سرمایی مواجه شده اند که چاره ای جز صندلی گذاشتن ندارند و حتی اگر بخاری هم داشته باشند آن را واجب می دانند. کشمش، چوب صندل، مویز، تخمه خربزه و هندوانه مانند آجیل شب چله روی صندلی قرار می گیرد. انار و بهمه از واجبات شب چله است که از قدیم الایام گفته اند:

سیب سرد، انار شل، اگر بمیری به من بده

فرستادن شب چله یکی دیگر از رسوم شب چله است که برای تازه عروس ها فرستاده می شود و شامل قوه خضر نبی، آجیل شور، مرغ، ماهی و یک تکه پارچه و شیرینی در خنچه است. خانواده عروس برای داماد هدیه ای مانند پیراهن پارچه ای و جعبه آب نبات تهیه می کنند.

کرمان

کرمانی‌ها به خواندن داستان‌ها و افسانه‌هایی که از دل کویرنشینان زاده می‌شود، شهرت دارند. بر اساس یک افسانه قدیمی، مردم کرمان بر این باورند که شخص ثروتمندی معروف به قارون، کاروان شتری پر هیزم دارد که خود را به شکل چوب‌فروش درآورده است. خانه‌ها را دور می‌زند و هیزم‌هایش را به خانواده‌هایی که سال قبل خوب بودند می‌دهد که صبح روز بعد به طلا تبدیل می‌شود. رسم جالبی که در گذشته وجود داشته و هنوز هم رایج است، خواندن «چهاربیتو»، فال نخود و حافظ خوانی است.

از مهم ترین غذاهای سفره یلدای کرمان می توان به قوتو، کلمپه و کماچ، پسته، هندوانه و انار سیاه اشاره کرد. همچنین در همان عصر غذایی به نام «اوماچو» تهیه و خورده می شود.

جشن یلدا در کشورهای جهان

جشن شب یلدا فقط مختص ایران نیست و در کشورهای مختلف با آداب و رسوم متفاوت برگزار می شود. حدود چهار هزار سال پیش مصری ها به مدت 12 روز شب یلدا و تولد خورشید را جشن گرفتند و جنگ و خشونت را کنار گذاشتند. در سوئد و فرانسه این شب را با تفریحات شبانه می گذرانند. در جنوب روسیه شیرینی هایی به شکل حیوانات و مردم تهیه می کردند و این شب را گرامی داشتند.

پاکستانی ها علاوه بر دعای شب یلدا، حمام زمستانی می گیرند و پس از تطهیر، به جشن و آتش بازی می پردازند و غذای ساخته شده از شکم بز می خورند.

مراسمی به نام «دونگجی» در کشورهای شرق آسیا مانند ژاپن، چین، فیلیپین، تایلند و ویتنام وجود دارد که از غروب آفتاب در آخرین روز پاییز آغاز می شود و تا پاسی از شب ادامه می یابد. در این مراسم، خانواده‌های متحد شده غذای تانگ یوان و کوفته‌های برنجی می‌خورند که نماد وحدت خانواده است.

ژاپنی ها در این روز برای دفع سرماخوردگی در زمستان و دفع نیروهای منفی حمام مرکبات می گیرند.

مردم کره جنوبی در آخرین روز پاییز غذا با برنج و لوبیا قرمز می خورند. در عین حال، برای بیرون راندن ارواح خبیثه، مایع مخصوصی را در اطراف خانه خود پخش می کنند. زیرا طبق افسانه قدیمی چینی ها در این روز روح یک شکارچی در خانه روستایی سرگردان می شود تا طعمه زمستانی خود را پیدا کند.

در اسکاتلند مراسمی به نام «گام اول» برگزار می‌شود که شبیه کاسه‌های ایرانی در عید نوروز است که شخصی در خانه همسایه را می‌کوبد و از او هدایایی مانند نمک، نان، پودینگ میوه، نوشیدنی، شیرینی، شکلات و… می‌خواهد. .

در پرو، بولیوی و اکوادور مراسمی به نام چرخاندن خورشید با طناب برگزار می‌شود که در آن وانمود می‌کنند که خورشید را به سنگی می‌بندند و به مناطق مرتفع می‌روند تا روزها را طولانی‌تر کنند.

در غرب آفریقا، جامائیکا، باهاما و بخش‌هایی از ویرجینیا، کارولینای و ویرجینیا جشنواره جالبی برگزار می‌کنند که در آن لباس‌های عجیبی مانند سر گاو، شیطان و فرشته، اسب‌های بدن و… می‌پوشند و در خیابان‌ها به تفریح ​​و رقص می‌پردازند. .

سوالات رایج

جشن یلدا کی است؟

شب یلدا را با نام‌هایی همچون شب چله، خورشید شکست‌ناپذیر، میلاد مهر و… نیز می‌شناسند که به آخرین شب پاییز و طولانی‌ترین شب سال گفته می‌شود.

شب یلدا چند ساله است؟

برگزاری مراسم شب یلدا بین ایرانی‌ها قدمتی بالغ بر هفت هزار سال دارد.

دلیل نامگذاری شب چله چیست؟

ایرانیان باستان زمستان را به «چله‌ بزرگ» و «چله‌ کوچک» تقسیم کرده بودند که شامل دو بخش چهل روزه می‌شد. آخرین شب آذر را چله نامیده‌اند.

چه جشن باستانی بعد از شب چله برگزار می شود؟

جشن سده

عکس روی جلد: PERSIANFOODTOURS.COM

اگر می خواهید درباره تاریخچه شب یلدا یا شب چله در شهرهای مختلف ایران و دیگر کشورهای جهان بیشتر بدانید و بدانید که شب یلدا در هر منطقه چه آداب و رسومی دارد، با دیجی کالا مگ همراه باشید.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن ترین اعیاد ایرانیان است که مانند نوروز و چهاربانسور در تاریخ باستان ایران به یادگار مانده است. این شب طولانی ترین شب های سال است و اجداد ما هر سال آن را جشن می گرفتند.

شب یلدا در واقع از غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی 30 دسامبر آغاز می شود و با طلوع خورشید در اولین روز زمستان یعنی مثلا 1 ژانویه به پایان می رسد. شب یلدا برابر است با شب 31 آذر که البته در سال های کبیسه به 30 آذر تغییر می کند. به عنوان مثال تاریخ شب یلدا از سال 1996 تا 1998 معادل 31 دسامبر بوده است، اما در سال 99 که یک سال کبیسه بوده است، آن شب معادل 30 دسامبر 2020 خواهد بود.

تاریخ شب یلدا ۱۴۰۰ سه‌شنبه ۳۰ آذر برابر با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی و ۱۶ جمادی‌الاولی ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود.

شب چله مانند طولانی ترین شب سال برای ما ایرانیان پر از خاطره است. از زمانی که برای شب یلدا انشا می نوشتیم تا دور هم جمع شدن خانواده، چیدن شب یلدا، تزیین انار شب یلدا و زیر صندلی شعر و داستان گوش می دادیم.

ریشه شناسی واژه های یلدا و چله

یلدا یعنی چی؟

یلدا واژه ای سریانی به معنای تولد است. سریانی زبان رایجی در میان مسیحیان بود. این معنا از تحقیق در لغت نامه ها و کتب تاریخی به دست آمده است. ابوریحان بیرونی، دانشمند و تقویم شناس همه فن حریف، شب یلدا را میلاد اکبر ذکر کرده و معنای این نام را میلاد خورشید دانسته است. کتاب الباقیه تألیف اوست. این کتاب به زبان عربی نوشته شده و در حال حاضر چندین ترجمه فارسی در دست انتشار است. ابوریحان در این کتاب به بررسی گاهشماری و تقویم قبایل مختلف پرداخته است. در صورت علاقه می توانید مراسم و جشن های اقوام باستانی را در این کتاب بخوانید.

دقیقاً معلوم نیست واژه یلدا از چه زمانی و چگونه وارد زبان فارسی شده است. از تاریخ به نظر می رسد که مسیحیان اولیه که در روم زندگی سختی داشتند و تعدادی از آنها به ایران مهاجرت کردند. به دلیل نزدیکی فرهنگی، این واژه سریانی در فارسی یافت می شود.

شبات چلا به چه معناست؟

شب چله در واقع شب یلدا است. چون فردای آن شب، سرمای بزرگ زمستان شروع می شود، آن شب را سرد می گویند.

در قدیم ایرانیان تقویمی از نوع کل نگر داشتند. این تقویم عمدتاً در کشاورزی و دامداری استفاده می شد. دو دوره از سال را به نام چله می شناختند. بلای تابستان از تیرماه و بلای زمستان از دی ماه شروع شد. چله ها هر کدام به دو دوره تقسیم شدند. چله بزرگ و چله کوچک. 40 روز اول گراند چلا و 20 روز بعد پتی چلا نام داشت.

سرمای بزرگ زمستانی که درست بعد از شب یلدا آغاز می شود. اوایل زمستان است و شدت سرما بیشتر است. چله بزرگ تا 10 بهمن ادامه دارد. پس از آن چله کوچک آغاز می شود و تا اول اسفند ادامه دارد. شدت سرما در چله کوچک کمتر است و آسیب کمتری به همراه دارد. چهار روز پایان چله بزرگ و چهار روز شروع چله کوچک را «چهار روز» می گویند زیرا بیشترین شدت سرما در این مدت اتفاق می افتد.

بازگشت به لیست ⬆

داستان شب یلدا

تاریخچه شب یلدا به گذشته های بسیار دور برمی گردد. اما سن دقیق او مشخص نیست. برخی از باستان شناسان تاریخ شب یلدا را هفت هزار سال می دانند. آنها به سفال های ماقبل تاریخ اشاره می کنند. این ظروف دارای نقوش حیوانات ماه های ایرانی مانند قوچ و عقرب است. البته این نقوش در کتیبه ها و یافته های باستان شناسی نادر است. اما باستان شناسان معتقدند آیین شب یلدا به هفت هزار سال پیش برمی گردد.

با تمام این اوصاف آنچه به عنوان شب یلدا رسمیت یافته است به حدود 500 سال قبل از میلاد برمی گردد. یلدا در زمان داریوش اول وارد تقویم رسمی ایرانیان باستان شد. تقویمی برگرفته از بابلی ها و مصری ها.

بازگشت به لیست ⬆

دلایل برگزاری جشن شب یلدا

باورهای ایرانیان باستان بر اساس اسطوره ها و شناخت رویدادهای کیهانی است. در مورد علت برگزاری جشن یلدا روایات مختلفی وجود دارد.

داستان اول؛ پیروزی نور بر تاریکی

یکی از این داستان های شب یلدا مربوط به پیروزی نور بر تاریکی است. در زمان های قدیم زندگی مردم بر پایه کشاورزی و دامداری بود و تاثیر زمان برایشان بسیار مهم تلقی می شد. مردم از طریق مشاهده و تجربه، تغییرات مداوم روز و شب و فصول را درک کردند. پس از کشف چگونگی وقوع یک رویداد، انسان همیشه کنجکاو به دنبال فلسفه آن و چرایی آن می گردد.

آنها تأثیر نور و تاریکی، گرما و سرما را در زندگی خود دیدند. از تأثیراتی که دریافت کردند به این نتیجه رسیدند که نور، روز و خورشید نماد خالق و خیر است. از طرفی شب و سرما نشانه شر و پلیدی است.

از این مشاهدات آنها به این باور رسیده بودند که شب و روز و روشنایی و تاریکی در تضاد دائمی هستند. روزهای بلندتر نشانه پیروزی نور و روزهای کوتاهتر نشانه پیروزی تاریکی بود.

به این ترتیب آخرین روز پاییز که طولانی ترین شب سال است را جشن گرفتند. زیرا روز بعد کم کم روزها طولانی می شود و خالق دیو نور را بر تاریکی شکست می دهد.

داستان دوم: شب تولد مهر و میترا (خورشید) و آغاز آفرینش

آیین مهر یا آیین میترائیسم قبل از دین زرتشتی در ایران رواج داشت. این آیین بر اساس آیین میترا (مهر) بود. میترا یکی از خدایان هند و ایران است. او از یک سو نماینده عشق و محبت است و از سوی دیگر واسطه انعقاد قراردادهاست. نشان دهنده وفای به وعده ها و صداقت است. مهر نیز داوری میان رزمندگان است و دروغگویان و پیمان شکنان را مجازات می کند. نماد این خدا حلقه است. برخی ادعا می کنند که تاریخ عهد به این افسانه برمی گردد. خورشید نیز نمادی قابل مشاهده از میترا است.

مهر پرستان شب یلدا را روز تولد میترا (خدای مهر) می دانند. پس در یک شب طولانی و سرد، ایزد مهر در غاری توخالی ظاهر می شود و خورشید را می آورد.

در داستانی دیگر میترا همان شب به دنیا بازمی گردد. باعث طولانی شدن ساعات روز می شود. در نتیجه، برتری خورشید پدید می آید.

برخی مطالعات به این نتیجه رسیده اند که پیامبری در شب یلدا متولد شده است. این تولد در سال پنجاه و یکم پادشاهی اشکانی برابر با 196 میلادی اتفاق می افتد. پیامبری شبانه در دریا متولد می شود که دو دلفین او را از آب بیرون می کشند. در آیین مهر آب اهمیت خاصی داشت.

درباره نام ماه‌های آذر و دی می‌گویند: «آذر (عنصر آتش) نماد ایزد یا فرشته مینوی است. این ایزد در سنت زرتشتی و آیین مهر مقدس و مهم شمرده می شد. آتش مقدس در آتشکده ها مظهر این خداست. از سوی دیگر، روز را که آغاز زمستان است، شیطانی و شیطانی می دانستند. این روز در واقع همان دیو است که به نام سردترین ماه زمستانی نامگذاری شده است. از این رو آذر نماد اهورامزدا و دی نماد اهریمن است. تضاد آتش، نور و تقدس با تاریکی، سرما و خاک.

برخی بر این باورند که نام ماه دی از آیین میترایی و به معنای پدر و خداست. زیرا با شروع دی میترا، شیطان را شکست می دهد.

در نگاه اول به نظر می رسد که شب تولد مهر باید در ماه مهر باشد; یا آفتابی ترین روزهای سال! درست است که در آغاز سردترین روزهای سال هستیم، اما منطق پشت این افسانه آن را باورپذیر می کند. طولانی شدن روزها و کوتاه شدن شب ها نشان دهنده تولد دوباره خورشید است.

آداب و رسوم عشق پرستی پس از رواج آیین زرتشتی از بین نرفت، بلکه بخشی از مراسم آنها شد. زرتشت خدای بزرگ را اهورا مزدا نامید و خدایان را به دو گروه اهورایی و دیوانی تقسیم کرد. یکی از این خدایان اهورایی مهر (خورشید) بود. مهر یکی از خدایان نیکوکار است و بخشی از اوستا به نام او (مهر یشت) نامگذاری شده است. در مهر یشت نوشته شده است:
«مهر ایرانی را از بهشت ​​با هزاران چشم تماشا می کند تا دروغ نگوید».

بازگشت به لیست ⬆

شب یلدا و مسیحیت

ادیان مختلف مسیحی تولد مسیح را در یکی از روزهای نزدیک به انقلاب زمستانی جشن می گیرند. سال نوی آنها که از 20 دی ماه آغاز می شود، نزدیک به شب یلدا است. برخی از مورخان و باستان شناسان بر این باورند که تقویم میلادی با تغییراتی در ادامه عصر خورشید بوده که بعدها آن را به عصر مسیح نسبت دادند. به گفته آنها، این تقویم در قرن چهارم میلادی در روم ایجاد شده است.

شاید از خود بپرسید که رابطه میترائیسم و ​​روم و مسیحیت چیست؟ ! در روم باستان، تولد خدای شکست ناپذیر خورشید (Sol Invictus) در روز انقلاب زمستانی جشن گرفته می شد. این خدای رومی ترکیبی از خدای خورشید و میترای آیین مهرپرستی بود.

چگونه آیین میترا به روم راه یافت؟ گفته می شود زمانی که دین زرتشتی دین رسمی ایران شد، مهر پرستان فقط به آسیای صغیر محدود شدند. در قرن اول قبل از میلاد، رومیان آسیای صغیر را فتح کردند. این دین به تدریج از طریق اسیران جنگی به روم گسترش یافت. میترائیسم یا میترائیسم به تدریج جای خود را در میان بازرگانان، سربازان و حتی امپراتوران روم باز کرد. در آغاز قرن چهارم بیش از سیصد معبد میترایی در ایتالیا وجود داشت. در آن زمان اکثر رومیان شب یلدا را جشن می گرفتند. سرانجام، امپراتور روم کنستانتین اول، به دلیل علاقه ای که به مسیحیت داشت، در سال 313 فرمان آزادی این دین را در روم صادر کرد و دوران میترا را به عصر مسیح تغییر داد. استدلال او این بود که مسیحیان در مورد زمان تولد عیسی و اینکه عیسی تجسم نور است سردرگم هستند. بنابراین روز تولد خورشید باید با تولد مسیح یکی باشد. و تاریخ تولد عیسی را 22 دسامبر تعیین کرد. همون روز تولد میترا. این تاریخ بعداً به دلیل تفاوت در محاسبات پرش به 25 دسامبر تغییر یافت. پیش از این، تولد مسیح به عنوان 6 یا 7 ژانویه شناخته می شد. امروزه نیز مسیحیان ارمنی میلاد مسیح را در این روز جشن می گیرند.

کارل یونگ، روانشناس معروف سوئیسی، نظراتی در مورد میترائیسم داشت. او در کتاب «نماد دگرگونی» به طور مبسوطی به توضیح تأثیرات میتراییسم بر مسیحیت پرداخت. اگر بخواهید در این زمینه بیشتر تحقیق کنید، تصاویر و نمادهای مرتبط با این موضوع را در جلد پنجم این مجموعه آثار خواهید دید.

بازگشت به لیست ⬆

مروری بر شب یلدا در کتب تاریخی

ابوریحان بیرونی دانشمند قرن چهارم هجری در آثار بقیع درباره شب یلدا می گوید: و نام آن روز میلاد اکبر است و به معنای انقلاب زمستانی است. می گویند در این روز نور از حد کمبود به سرحد فراوانی می رسد و مردم ظاهر می شوند و پریان (شیاطین) پژمرده می شوند و هلاک می شوند.

این جشن، یعنی روز اول دی ماه، نود روز نیز نامیده می شود; چون بین او و نوروز دقیقا نود روز فاصله است. دیمه و آن را خور ماه نیز گویند. اولین روز این روز خرم روز (خر روز) است و این روز و این ماه به نام خداوند بزرگ است.

بر اساس شواهد، انتخاب این تاریخ کنونی به عنوان میلاد مسیح در قرون بعدی اتفاق افتاده است و به روایت ابوریحان بیرونی، میلاد و یلدا به معنای تولد خورشید است.

ابوریحان بیرونی نیز در کتاب قانون مسعودی آورده است: «اول دی ماه را خرم روز یا خور روز می گویند». خور روز به معنای روز خورشید است. تولد خورشید شکست ناپذیر. این روز منسوب به اهورامزدا و جزء چهار روز جشن دیگان (همنام روز و ماه) است.

به گفته ابوریحان بیرونی، تقویم قدیم سیستانی از ابتدای زمستان شروع می شد. جالب اینجاست که ماه اول مسیح نام دارد که بسیار شبیه مسیح است که در انگلیسی به معنای مسیح است.

محمدحسین خلف تبریزی مؤلف معجم ادله قاطع است. این لغت نامه در سال 1030 هجری قمری نوشته شده و یلدا را چنین تعریف کرده است: «یلدا اولین شب زمستان و آخرین شب پاییز است که اول برج جدی و آخر قوس است و طولانی ترین شب تمام سال است. در این شب یا تقریباً در این شب، خورشید وارد برج جدی می شود و این شب را بسیار نحس و بی برکت می گویند، برخی گفته اند شب یازدهم از یلدا جدی بوده است.

بر اساس اسناد رومی، این رسم در ایران باستان به این صورت بوده است که بزرگان و پاکان به تپه ای می رفتند، با لباس نو و مراسمی خاص، از بهشت ​​می خواستند که این رهبر بزرگ را برای مردم سلام بفرستد. آنها معتقد بودند که نشانه ولادت این منجی ستاره ای خواهد بود که بر بالای کوهی به نام کوه فیروزی که دارای درخت بسیار زیبایی (سرو یا کاج) است ظاهر می شود و موبد بزرگ برای این امر دعا کرد، بخشی از که در بهمن یشت ماند: «آن شب که پروردگارم ظهور می کند، از مالک نشانه ای می آید، ستاره ای از بهشت ​​فرو می ریزد، چنان که پیشوای من فرا می رسد و ستاره اش خود را نشان می دهد».

بازگشت به لیست ⬆

شب چله (یلدا) از نظر نجوم

از ابتدای تابستان، هر روز خورشید کمی جلوتر از دیروز طلوع می کند. به همین ترتیب، هنگام غروب آفتاب، کمی بیشتر از قبل به سمت جنوب غروب می کند. این رویداد باعث می شود خورشید هر روز از مرکز آسمان بیشتر به سمت جنوب متمایل شود و طلوع و غروب خورشید زودتر رخ دهد. نتیجه آن کوتاه شدن روز و افزایش زمان تاریکی است. در اول ژانویه خورشید در هنگام طلوع خورشید به پایین ترین نقطه جنوبی خود یعنی 23.5 درجه شرقی می رسد. این موقعیت زمین را انقلاب زمستانی می نامند. از این روز جهت طلوع خورشید برعکس خواهد شد. به عبارت دیگر نقاط طلوع و غروب خورشید به سمت جنوب دورتر و به شمال نزدیکتر هستند. به همین ترتیب روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. این رویداد در اول تیرماه تکرار خواهد شد.

در ویدیوی بالا انحراف محور زمین و در نتیجه فصول، اعتدال ها و چرخش ها به طور کامل توضیح داده شده است.

بازگشت به لیست ⬆

آداب و رسوم شب یلدا چیست؟

آداب و رسوم شب یلدا در طول زمان تغییر چندانی نکرده است.

آتش

دور صندلی می نشستند. پیش از آن دور آتش جمع می شدند و اکنون بخاری ها مجلس را گرم می کنند. در گذشته آتش نماد خورشید بود و نصب آتش برای محافظت از آن انجام می شد. البته برخی معتقدند که برای رهایی از شر و تاریکی آتش افروختند. وظیفه این آتش نابودی و بیرون راندن تاریکی و نیروهای اهریمنی بود.

تمثیل یا داستان خوانی در شب یلدا

مَثَل که نوعی شعر خوانی و داستان سرایی است در قدیم اجرا می شده است. به این ترتیب آن شب خانواده ها دور هم جمع می شدند و بزرگ ترها برای همه قصه می گفتند.

آنها مانند داستان های کوچک و داستان های غیر واقعی هستند. بیشتر قهرمانان آن حیوانات، پری و پری هستند و برای سرگرمی و لذت کودکان گفته یا نوشته می شوند.

در تمام نقاط کشور، داستان های مربوط به فرهنگ خودشان بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد. مثلاً آذربایجانی ها داستان حسین کرد شبستری را می خوانند و خراسانی ها بیشتر از داستان های شاهنامه داستان می گویند.

فال حافظ در شب یلدا

معمولاً در شب یلدا، خانواده با تفالی دیوان حافظ را می کوبند. فال شب یلدا حافظ از این قرار است: حضار قصد فال دارند و بزرگ مجلس چنین یا چیزی شبیه آن می گوید: «ای حافظ شیرازی ای کاشف همه اسرار، من به دنبال ثروت هستم. گوینده، به من نگاه کن…”

سپس لای دیوان را باز می کند. غزل سمت راست پاسخ تفل است. اگر در وسط غزل باشد، فال از اول غزل که در صفحه آخر است خوانده می شود. سه بیت از غزل بعدی نشانه فال خواهد بود. پس از خواندن غزل، فال را تفسیر می کند. اگر محتوای شعر مثبت باشد، فال نیک و در غیر این صورت بد محسوب می شود. از آنجایی که بیشتر غزلیات حافظ دارای محتوای عرفانی، عاشقانه و امیدبخش است، طالع بینی معمولاً دلگرم کننده است.

شاهنامه را بخوانید

یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر شب یلدا، شاهنامه خوانی است. این رسم از دیرباز در ایران رایج بوده است. جذابیت شاهنامه خوانی در شیوه روایت چند برابر می شود. متاسفانه این سنت رو به مرگ است. شما باید خیلی خوش شانس باشید که چنین فردی را در خانواده خود دارید.

بازگشت به لیست ⬆

میز ناهار خوری یلدا

یکی از جذاب ترین آیین های شب یلدا یا شب چله، سفره و غذای آن است. غذای شب یلدا شامل میوه های مخصوص، آجیل مخصوص و سایر تنقلات است. در قدیم در شبات چله سفره ای به نام میزد پهن می کردند. میوه های تازه و خشک، آجیل یا به اصطلاح لورک زرتشتی را سر سفره می گذارند. لرک یکی از اجزای اصلی این سفره بود و در واقع جشن این جشن به حساب می آمد. از دیگر اجزای این جدول می توان به کاسه آتش، عود سوز، عود سوز و مرهم اشاره کرد. برسم وسیله ای برای نماز است که از شاخه گیاه مخصوص یا فلز برنج و نقره درست می شود.

شب میوه یلدا

میوه جزء اصلی سفره یلدا است. میوه های قرمز نقش اصلی را در این جدول دارند. رنگ قرمز این میوه ها نماد خورشید است.

انار

انار میوه اصلی سفره یلدا است. گذشتگان انار را میوه باروری و برکت می دانستند. این معنا را از دانه های فراوان آن گرفته اند. همچنین انار به دلیل رنگ قرمز خود نماد شادی و آفتاب است. در واقع خوردن انار در شب یلدا به دلیل اعتقاد به اثر جادویی مسری آن بود. یعنی با توسل به انار و خوردن آن، برکت دانه های فراوان آن را به دست می آوردند و قدرت باروری خود را افزایش می دادند. به همین ترتیب یکی از میوه هایی که در خوانچه عروس یلدا می ریزند انار است.

عکس @behoo.art.studio

این میوه از زمان های قدیم به عنوان میوه ای مقدس شناخته می شد. انار حتی در ادیان بزرگ جهان نیز جایگاه ویژه ای دارد. در افسانه ها و افسانه ها نیز از آن یاد شده است. در دین زرتشتی، انار یکی از درختان مینوی است و از عناصر مقدس و مبارک به شمار می رود. زرتشتیان از شاخه ها و میوه های آن در مراسم مذهبی خود استفاده می کنند.

انار نیز از دیدگاه مسلمانان میوه ای مقدس است و در قرآن کریم از آن به عنوان میوه ای بهشتی یاد شده است. خوردن این میوه توسط بزرگان دین توصیه می شود.

هندوانه

هندوانه نیز مانند انار میوه ای خاص برای سفره یلدا است. اما آیا خوردن هندوانه در اولین سرماخوردگی عجیب نیست؟ باید گفت که همه ما می دانیم که هندوانه یک میوه تابستانی است. بنابراین هندوانه علاوه بر گل رز نمادی از خورشید است و یادآور گرمای تابستان است.

عکس از @hunnzzzzz

اعتقاد بر این است که اگر شب ها هندوانه بخورند; در سرتاسر چله بزرگ و کوچک از سرما و بیماری در امان خواهند بود. هندوانه مانند انار میوه ای بالدار و نماد برکت و فراوانی است.

میوه‌های پاییزی

از دیگر میوه های سفره شب یلدا می توان به انواع میوه های پاییزی اشاره کرد. در گذشته همراه با انار و هندوانه از میوه های فصلی نیز سر سفره می گذاشتند. میوه هایی مانند پرتقال و مرکبات، سیب، خرمالو، گلابی و حتی کدو تنبل می توانند جایگاهی در سفره یلدا داشته باشند.

میان وعده و آجیل شب یلدا

آن شب، میان وعده و آجیل مهمتر از شام است. در گذشته نگهداری میوه برای مدت طولانی آسان نبود. بسیاری از میوه ها را برای نگهداری و مصرف در فصول دیگر خشک می کردند.

آجیل شب یلدا

مغزها مانند پسته، گردو، بادام و فندق از اجزای اصلی آجیل شب یلدا هستند. در کنار این، انجیر خشک و توت نیز وجود دارد. نخود و کشمش از قدیم الایام جزء آجیل شب یلدا بوده است. جدای از اینها گندم و نخود بوداده، شاهدانه، تخمه هندوانه و کدو تنبل از آجیل های شب یلدا هستند.

عکس @reyhan.aali

اسنک نیز به آجیل شب یلدا اضافه می شود. امروز باسلق و پشمک هم شیرینی این سفره است.

درست است که آجیل به عنوان سالم ترین تنقلات شناخته می شود. اما حواستان به کالری بالای آن و تنوع زیاد غذاها در سفره یلدا باشد.

برگه میوه

یکی از میان وعده های محبوب شب یلدا، میوه های خشک است. جایگزینی مناسب برای تنقلات ناسالم و حجم زیادی از شیرینی های فرآوری شده. علاوه بر امکان خرید خشکبار و آجیل، می توانید ورق خشکبار را حتی در منزل تهیه کنید. چند راه ساده برای این کار وجود دارد.

استفاده از نور خورشید رایج ترین روش برای خشک کردن میوه است. میوه را پس از آسیاب چند روز در آفتاب بگذارید.

دستگاه خشک کن میوه نیز در بازار موجود است. کار با آنها آسان است و برگ های خشک شده را در عرض 24 ساعت به شما تحویل می دهند.

خشک کردن با حرارت و جریان هوا که با حرارت کم و معمولا در فر انجام می شود.

روش دیگر خشک کردن با شکر است. در این روش میوه ها را با خیساندن یا جوشاندن آنها در شربت شکر خشک می کنند.

میوه ها را می توان با سرخ کردن نیز خشک کرد. این روش برای خشک کردن میوه های نشاسته ای و کم رطوبت مانند موز بسیار مناسب است.

اگر در آپارتمان زندگی می کنید، می توانید با استفاده از بخاری یک ورق میوه نیز تهیه کنید. پوست میوه هایی که پوست آن ها غیرقابل خوردن است. آنها را به صورت ورقه ای برش دهید. آنها را روی فویل یا سینی بچینید و روی اجاق گاز قرار دهید. می توانید از فن نیز استفاده کنید. بهتر است بخاری در مکانی تاریک باشد. اگر این امکان وجود ندارد، سینی را با یک پارچه سفید تمیز بپوشانید تا نور مستقیم به برگ ها نرسد. بعد از یک روز برگ های میوه را برگردانید تا به ظرف نچسبد. پس از سه تا چهار روز، میوه های خشک شما آماده مصرف هستند.

روش دیگر برای کسانی که فضای محدودی دارند. دور میوه ها را مانند روش قبلی دور بزنید. یک پارچه سفید تمیز روی سطحی بالای زمین پهن کنید. میوه را روی آن بریزید. محل باید تاریک باشد یا مانند قبل آن را بپوشاند. مثل قبل انجام دهید و یک روز بعد میوه را برگردانید. این روش طبیعی تر و بهتر است. برای تهیه برگ در این روش بین 7 تا 8 روز زمان لازم است. پس دست به کار شوید چون دیگر وقت ندارید.

یکی از جذاب ترین آیین های شب چله، شب یلدا و غذای اوست. خوراکی ها شامل آجیل مخصوص، میوه های خشک مانند توت خشک، انجیر، برگ هلو و زردآلو، میوه هایی مانند هندوانه و انار و انواع شیرینی ها. همه اینها جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، سلامتی، فراوانی و سعادت هستند.

بازگشت به لیست ⬆

نکات و ایده هایی برای تزیین میز کنار تخت یلدا

برای تزیین سفره شب یلدا می توانید پیشنهادهای زیر را امتحان کنید.

عکس @love_magnets

اگر روتختی شب یلدا روی زمین پهن شود جلوه صمیمی و ظریف تری دارد. میز شما می تواند یک ترمه رنگارنگ باشد. اگر مبلمان فضای نشیمن را اشغال کند مشکلی وجود ندارد. می توانید با انداختن پتو یا قالیچه های سنتی آن را با شب یلدا تطبیق دهید.

اگر بتوانید یک صندلی تهیه کنید، کار بسیار خوبی برای بازگرداندن اصالت شب یلدا انجام داده اید. هیچ بخاری نمی تواند جایگزین صندلی های قدیمی شود.

سماور قلقل یادآور روزهای خوش گذشته است. چای زعفران رنگ زیبایی دارد و با طراوت است. چای را در یک لیوان باریک بریزید و در سینی قدیمی مانند سینی مسی سرو کنید. با انجام این کار رنگی سنتی به سفره شب یلدا می دهد.

شمع و عود روی میز را فراموش نکنید. بوی بخور و نور شمع فضایی معنوی به سفره می بخشد.

آب نبات ها در ظروف کریستالی و رنگارنگ زیبا به نظر می رسند. همچنین می توانید با استفاده از صنایع دستی و سفال ایرانی روی میز را رنگ آمیزی و لعاب دهید. گزینه دیگر این است که میوه ها را در ظروف حصیری بچینید که به خوبی با میوه ها هماهنگی داشته باشد. انتخاب ظروف یکسان یا متفاوت جلوه متفاوتی به میز شما می دهد. سلیقه شما تعیین کننده است.

اگر قصد دارید مراسم کوتاهی داشته باشید، غذاهای شب یلدا را در ظرف های کوچک بگذارید و همه چیز را در یک ست بزرگ بچینید.

قطعا بخشی از جشن یلدا مختص کودکان است. این همه حجم شیرینی روی میز برای بچه ها مناسب نیست. پس حداقل یک آب نبات مفید و جذاب روی میز بگذارید. کار سختی نیست؛ می توانید ژله های رنگی و حتی ژله هندوانه درست کنید.

پوست هندوانه توانایی مناسب و جذابی برای اجرای هنری شما دارد. می توانید میوه های خود را با طعمی خاص داخل پوست خالی هندوانه قرار دهید.

با هنر حکاکی میوه تزئین کنید. هرس کردن میوه هایی که پوست نسبتاً سفت دارند راحت تر است. حتماً حکاکی های هنری هندوانه را دیده اید. یک چاقوی تیز بردارید، کمی هنرمندانه و خلاقانه کار کنید. نتیجه مطمئناً چشم نواز خواهد بود.

شما از شهر و دیار خود دور هستید و ناآشنا هستید. مثلا شما دانشجو هستید؟ پشیمان نیست! انارهای رنگارنگ را از حیاط خوابگاه بچینید و برگ بریزید. برگها را روی میز بگذارید و انارها را روی آنها بچینید. کاملا مینیمالیستی، ساده و زیبا. با هم بودن مهمه خداروشکر از نظر تعداد کم نداری.

مهمتر از همه، آن را ساده نگه دارید! با زیاده روی در تدارک شب یلدا از حریم خصوصی و راحتی این زمان کم نکنید.

از عکس های زیر می توانید ایده بگیرید.

بازگشت به لیست ⬆

آداب و رسوم شب یلدا در شهرهای ایران

تحقیقات شب یلدا نشان می دهد که معمولاً در شهرها علاوه بر مراسمی که همگان به اشتراک می گذارند; برخی از ویژگی ها نیز وجود دارد که ناشناخته باقی مانده است. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم. اگر چیزی را در مورد نحوه اجرای این مراسم شب برای شما از دست دادیم، آن را در قسمت نظرات با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. به این ترتیب همه ما می توانیم با آداب و رسوم یکدیگر در این شب خاطره انگیز آشنا شویم.

عصر یلدا در خراسان

خراسانی ها از دیرباز شب یلدا را به شب چله یا چلنشی می شناسند. در گذشته های نه چندان دور مردم چراغی را با خود به مهمانی می بردند که به دلیل کثرت آنها به آن چراغ یا چلچراغ می گفتند.

در خراسان به جای هندوانه و انار مرسوم است که از لبو، شلغم آب پز، پختیک (لبو خشک) و شربت و نبات مخصوص به نام «کاف» استفاده می کنند.

تهیه شیرینی کاف – به این کار کفازانی می گویند. این آیین که مخصوص شب چله است از دوران خراسان باستان به یادگار مانده است. الان هم در خراسان مردم مراسم کف زدن برگزار می کنند. طرز تهیه آن به این صورت است که ریشه گیاه چوبک را در آب خیس کرده و چندین بار بجوشانید. سپس آن را در ظرف بزرگی به نام تغر می ریزند و آقایان مایع را با یک دسته چوب انار خوب به مدت چند ساعت هم می زنند تا به صورت کف سفت درآید. این کار در محیط سرد انجام می شود تا مایع به کف تبدیل شود و سپس سفت شود. موس را با شربت شکر مخلوط کرده و سپس با گردو و پسته تزیین می کنند. طعم آن شبیه گز اصفهان است. در این جشن نوجوانان و جوانان با پرتاب کف به طرف یکدیگر و مالیدن آن بر سر و صورت دوستان مراسم را شادتر می کنند.

سرحمومی – در گذشته های نه چندان دور مراسم عروسی در شب چله مرسوم بود. این مراسم سه روز به طول انجامید. بخشی از این مراسم، غسل سر بود که در شب چله انجام می شد. داماد و عروس را طی مراسمی به سرویس بهداشتی مردانه و زنانه بردند و پس از شستن و بیرون کشیدن کیسه ها، مراسم حنابندان را اجرا کردند. این مراسم که گاه تا سحر ادامه داشت، مقدمه مراسم عقد بود. خود عروسی فردا بعدازظهر برگزار می شود. با آوردن هدیه قبل از شب عروسی به داماد اجازه داده می شد تا با عروس در اتاقی شریک شود که به آن نامزدی می گویند.

شب یلدا در فارس

سفره اهالی شیراز رنگین سفره نوروزی است. مرکبات و هندوانه برای سرد مزاج ها و خرما و رنگین کمان برای گرم مزاج ها در سفره وجود دارد. حافظ خوانی جزء جدایی ناپذیر مراسم شب یلدا برای شیرازی هاست و این رسم پسندیده مسلماً از شیراز نیز سرایت کرده است.

یکی از مراسمی که در شب یلدا در میان بانوان برگزار می شود فال است. کیپ یک گلدان بزرگ با دهانه ای است. هر کسی یک ژتون خاص در کوزه می گذارد. بعد دختر بچه ای می آید و علامتی را از کوزه بیرون می آورد و یکی به عنوان فالگیر آهنگ های محلی می خواند. برخی از دیوان حافظ کمک می گیرند.

شب یلدا در همدان

حمدانیان پیشگویی می کنند. مراسم به گونه ای است که همه دور اتاق نشسته اند و پیرزنی مدام شعر می گوید. پس از اتمام هر شعر، دختربچه ای سوزن بر پارچه نتراشیده می زند و هرگز آب ندیده است. مهمانان اشعار پیرزن را با توجه به ترتیب نشستنشان به فال خود می دانند.

در تویسرکان و ملایر آجیل و کشمش و سلطانی جزء سفره یلدا هستند. در شهر دیگری از همدان به نام آجین برای دختری که توسط خانواده داماد نامزد شده است میوه و تنقلات می آورند و این از آداب و رسوم قدیمی محفوظ مانده است.

شب یلدا در کردستان

شب چله در زبان کردی «سهوی چله» نامیده می شود. در شهر سنندج بیشتر خانه ها برای پذیرایی از میهمانان نان دلمه و سنگک تهیه می کنند و در این شهر مرسوم شده است.

شب یلدا در گلستان

گلستانی ها در شب یلدا دور کرسی جمع می شوند و می خوانند. گفتن به معنای گفتن داستان های شفاهی است. همان ضرب المثل معروف. میوه های خاص اینجا عمدتاً میوه های باغی و جنگلی هستند. پرتقال، لیمو، ولیک، شیرینی ها و شیرینی هایی مانند حصیر و کسمک سفره را رنگ می کنند.

شب یلدا در قزوین

اهالی قزوین به شبگرد میوه های قرمز می گویند. بلبل فال است و زمستان را برکت می دهد. غذای مخصوص این شب سبزیجات و ماهی دودی است.

مادربزرگ های قزوینی می گویند اگر آن شب ننه سرما گریه کند، باران می بارد. اگر پنبه روی لحافش بیفتد برف می بارد و اگر گردنبند مرواریدش بشکند تگرگ می آید.

در قزوین داماد «خونچه چله» را برای تازه دامادها می فرستد. این خنچه (تقاب) شامل پارچه، جواهرات، نیشکر و هفت نوع میوه است.

جشن یلدا در گیلان

گیلانی ها به هندوانه بسیار معتقدند. گیلانی ها می گویند هر که عصر هندوانه بخورد در تابستان تشنه نمی شود و در زمستان سرد نمی شود.

اوکونوس یکی از غذاهای رایج شب یلدا است. Av مخروط آب و ازگیل خودمان است. طرز تهیه آن به این صورت است که ازگیل را در پاییز در شیشه می ریزند. مخزن را پر از آب می کنند و در را می بندند و کمی نمک می ریزند. گلدان را بیرون از اتاق گذاشتند. جعفری بعد از مدتی آبدار و خوشمزه می شود. جعفری را با گلپر و نمک می خورند. گیلانی ها عموماً تا بهار آلکون دارند.

سنت دیگر این است که خانواده داماد یک بشقاب میوه، غذا و تنقلات را برای تازه عروس تزیین می کنند. در وسط ظرف، یک ماهی سفید خام و تازه و بزرگ که با سبزیجات تزئین شده است، قرار می دهند. آنها معتقدند که این رسم باعث خیر و وفور در زندگی زوجین می شود و همچنین برای عروس سلامت و باروری به ارمغان می آورد.

در برخی از افراد خوش شانس و جوان رسم است که در شب یلدا «چک هندانه» (پوست هندوانه) می گیرند. برای به دست آوردن این ثروت، پوست هندوانه را به چهار قسمت طولی تقسیم می کنند. هر چهار نفر پوست را پشت سر می اندازند. در ضمن چهار حالت است، اگر دو ربع هندوانه سفید و دو ربع سبز باشد، یعنی در نیت انسان قرار گرفتن. پوست سبز نشانه خوش شانسی و سفیدی نشانه بدشانسی است.

شب یلدا در لرستان

شب چله در مناطق دورافتاده آیین های خاصی دارد. لرها این شب را «شو القره» می نامند. آنها میان وعده های گندم، کنجد، کنجد و آجیل درست می کنند. آن شب گندم شیری هم می خورند. طرز تهیه آب گندم به این صورت است که گندم را در آبغوره خیس کرده و زردچوبه و نمک به آن اضافه می کنند. پس از مخلوط کردن؛ روی ساج برشته می شود و سپس با بادام، گردو، کشمش، سیاه دانه و کنجد تزئین می شود.

آن شب بچه ها به پشت بام همسایه ها می روند و بر بام برنج یا چادر می آویزند و شعر شب یلدا را با صدای بلند می خوانند.

قاره اول امشو / خیر اثر هنری بوواره
امشب اولین سالگرد است / از خانه شما باران ببارد

نان و پنیر و آبغوره / کیخا خانه تو نمی میرد

امشو اول قاره / کت و گلونی و هاره
امشب شب یلدا است / همه گلونی ها از بام آویزان هستند

باران می بارد، باران می بارد، باران می بارد، باران می بارد، باران می بارد، صاحب بیدار است.

و…

همسایه آجیل، شیرینی، گندم برشته، کنف و میوه ها را داخل شال می گذارد و بچه ها برای تشکر، اولین بیت ها را تکرار می کنند و به خانه بعدی می روند.

شب یلدا در آذربایجان شرقی

آذربایجانی ها به هندوانه شب یلدا «چله قارپیزی» می گویند. آنها معتقدند با خوردن هندوانه، سرما و سرمای زمستان تاثیری بر فشار خون آنها نخواهد داشت.

در دوران نامزدی، خانواده داماد خوانچه را به نوواروس می برند و سهم خود را از پول برای او می فرستند. در سال اول ازدواج پدر عروس سهم دختر و دامادش را قبل از غروب می فرستد. این قسمت شامل هندوانه، میوه، آجیل، آب نبات، پیراهن با کفش و چادری است که به منزلشان فرستاده می شود.

در گذشته سفر در زمستان چندان آسان نبود، از اواخر تابستان مقداری هندوانه و خربزه را در توری می گذاشتند و به پشت بام آویزان می کردند یا در کاه می گذاشتند. این باعث می شود میوه ها تا زمستان سالم بمانند.

غذاهای سنتی این شب شامل برنج، مرغ و سوپ شیر است.

سرپرست خانوار هنگام بریدن هندوانه می‌گوید: «قضا بلمیزی بو گجه کسیدوخ» (امروز از دغدغه‌هایمان کم می‌کنیم) و فال و خاطره‌ها را به جمع اضافه می‌کند.

زنان معمولاً تا پایان کار کوچک بیرون نمی روند. آنها بر این باورند که جابجایی خانه در این دو چله باعث نفرین چلاها می شود.

شب یلدا در کهگیلویه و بویراحمد

شب ها اعضای خانواده برای پیرترین عضو خانواده جمع می شوند تا به آنها «متیل» بگویند. متیل داستانی افسانه ای و طولانی است که به صورت شفاهی حفظ شده است.

در این شب غذاهای محلی مانند برنج و دووا به امید برف و سفیدی زمستان طبخ می شود. دووا یک نوع سوپ دوغ است و در غذاهای بزرگ و مناسب برای جمعیت زیاد پخته می شود.

شام سنتی شب یلدا از غذاهای محلی مانند آش کارده، شله بادام و شله ماش تشکیل شده است.

آنها یک نام رسمی به نام “کاسه بهره” دارند. کاسه سود در واقع آوردن غذا برای همسایگان فقیر است.

جشن یلدا در کرمان

داستان شب یلدا با داستان معروف قدیمی اش در بین کرمانی ها شنیده می شود. کرمانی ها در شب یلدا تا صبح بیدار می مانند و این شب شب زنده داری حکایت جالبی دارد. کرمانی ها می گویند در آن شب قارون به شکل هیزم شکن با پشته ای هیزم به خانه ها می آید و هیزم می دهد. این هیزم صبح روز بعد به شمش های طلا تبدیل می شود.

بازگشت به لیست ⬆

شب سال نو عروس

شب یلدا برای تازه عروس ها شیرینی خاص خودش را دارد. چرا که در این عصر رسمی دلپذیر به صورت اختصاصی برای آنها برگزار می شود. رسمی که از سنت های گذشته به ارث رسیده است.

عکس @maryam_flower95

مراسمی که آن شب برگزار می شود این است که خانواده داماد برای تازه عروسشان هدایایی تهیه می کنند و برای مهمانی به خانه شان می روند. خانواده عروس نیز برای دیدار با خانواده داماد آماده می شوند.

شب عروس در شهرها به همین ترتیب برگزار می شود. هدایای آماده شده در یک سینی بزرگ قرار می گیرند. این سینی مطابق نامیده می شود. در بعضی جاها به این هدایا خوانچه چله نیز می‌گویند. زنان خانواده داماد سر خود را می پوشانند و به خانه عروس می روند.

در شهرهای بزرگ دیگر جشن یلدای عروس مثل گذشته برگزار نمی شود. اما هنوز هم خانواده هایی هستند که از این رسم زیبا پیروی می کنند. عمدتاً در این شهرها سنت جای خود را به سبدهای چوبی، صندوقچه های کوچک و بزرگ و تزئینات مدرن داده است.

در شب یلدا چه کادویی برای عروس می آورند؟

رسم شب یلدای عروس ریشه مشترکی دارد. به همین دلیل است که کلیات آن به طور کلی یکسان است. بسته به فرهنگ هر منطقه، گاهی هدایایی به آن اضافه می شود.

هدایا شامل موارد زیر می باشد.

چند نوع آجیل و میوه تزیین شده که بسته به هدیه دائمی هستند.

نقال، شیرینی و قندان، نماد برکت و طعم شیرین، قطعاً جای خود را در غذا دارد.

کیف پارچه ای رنگارنگ و شاد نیز یکی از این هدایا است.

در این هدایا یک لباس زمستانی، کفش و کیف به عروس خانم تقدیم می شود.

روی بشقاب یک سکه طلا به عنوان هدیه به عروس گذاشته می شود.

گاهی دیوان حافظ وسط چله عروس می گذارند.

اگر سلیقه عروس را نمی دانند یا عروسشان به چیز خاصی نیاز دارد به او هدیه نقدی می دهند.

تزیین کادو یلدای عروس نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. مسلماً سلیقه به کار رفته در تزیین این هدایا چیزی کمتر از خود هدایا ندارد و نشانه عشق و علاقه دو خانواده است. از جمله وسایل این تزیین توری و پارچه و روبان رنگی است. رنگ قرمز که نماد یلدا است در این تزیینات نقش پر رنگی دارد.

عکس @sarv.handicraft

البته اگر شما هم جزو کسانی هستید که سرتان شلوغ است یا تجربه کافی ندارید، نگران نباشید. می توانید تهیه گیفت دوش عروس خود را به افراد مجرب بسپارید. کسانی که تزیینات و گل آرایی مجالس را انجام می دهند، تزیینات جالب و متنوعی در دست و بالش پیدا می کنند. شما می توانید از بین آثار آنها مطابق سلیقه خود را انتخاب کنید یا سفارش خاص خود را بدهید و آنها آن را برای شما اجرا کنند. حتی چیدمان میوه ها امروزه تنوع زیادی دارد. میوه ها به سبک های مختلف برش داده می شوند و با توجه به هدایا آن ها را پرتر و جذاب تر می کنند.

اگر تازه عروس دارید و سلیقه ندارید، دست به کار شوید و برای او میز بچینید. مطمئنا با این هدیه گرمی و صمیمیت خانواده ها را بیشتر خواهید کرد. ارزش هدیه نه خیلی کم است و نه خیلی زیاد. نیت هدیه با وزن آن سنجیده نمی شود. نگاهی به جیب خود بیندازید و کادو تهیه کنید و شب یلدا را در کنار خانواده جدید عروس خود بگذرانید.

بازگشت به لیست ⬆

شب یلدا (انقلاب زمستانی) در سایر نقاط جهان

جالب است بدانید که انقلاب زمستانی در نقاط مختلف جهان جشن گرفته می شود. با تحقیق در مورد شب یلدا و مفهوم جشن یلدا در سایر نقاط جهان، به نظر می‌رسد که مردم هرگاه متوجه حرکت خورشید می‌شوند، تقویم شمسی می‌سازند و به انقلاب زمستانی در این تقویم توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

جشن یلدا در افغانستان

افغانستان در گذشته های دور بخشی از ایران بود. در آن زمان در برخی از تقویم‌های ایران باستان، سال نو از اول ژانویه آغاز می‌شد. تولد خورشید دلیل خوبی برای این شروع بود. این تقویم هنوز در ولایات پامیر و بدخشان در شمال شرق افغانستان رایج است. جالب است بدانید که بدخشانی ها بیشتر تاجیک هستند و فارسی صحبت می کنند. مراسم خود را تقریباً مانند ایرانی ها انجام می دهند.

شب یلدا در تاجیکستان

تاجیکستان یکی از کشورهای فارسی زبان در آسیای مرکزی است. پس قطعاً یلدا در اینجا بسیار محبوب است. آن شب آب نبات هایی به شکل حیوانات می خورند. در برخی از روستاها مرسوم است که دیوارهای پنجره را با چرم پر می کنند و از پشت بام آویزان می کنند و در حیاط گندم می پاشند. فال گیری و پیش بینی آینده نیز بخشی از این مراسم است.

شب یلدا در پاکستان

در زمان های قدیم، مردم کالاش در پاکستان کنونی زندگی می کردند. این مردم معتقد بودند که در انقلاب زمستانی نیمه خدا باز می گردد تا مؤمنان را جمع کند. امروزه نیز این آیین در پاکستان انجام می شود. امشب نماز می خوانند. مردان مراسم حمام زمستانی را انجام می دهند. این حمام به صورت ایستاده انجام می شود. آنها در حالی که تکه ای نان در دست دارند روی سرشان آب می ریزند. این مراسم از صبح تا بعد از ظهر آخرین روز پاییز برگزار می شود. زنان و دختران نیز مراسم استحمام سنتی را انجام می دهند. پس از این تطهیر مراسم آتش برپا می شود و می رقصند و پایمال می کنند. غذای ویژه امشب شکم بزی است.

شب یلدا در شرق آسیا

شرق آسیا شامل چین، ویتنام، کره، ژاپن و غیره است. انقلاب زمستانی در این کشورها بسیار مهم تلقی می شود. در این شب جشن ویژه ای مربوط به یین و یانگ برگزار می کنند.

در جنوب چین مردم نوع خاصی از چای می نوشند و غذای معمول آنها گلوله های برنج است.

در کره، توپ های برنج خود را با لوبیا قرمز شیرین می پزند. کره ای ها نیز مایع مخصوصی را در اطراف خانه خود می ریزند تا ارواح شیطانی و نیروهای شیطانی را از خود دور کنند. منطق پشت این موضوع از یک افسانه چینی سرچشمه می گیرد. افسانه ها حاکی از آن است که در آخرین روز پاییز، روح یک شکارچی در خانه روستاییان سرگردان است تا برای فصل سرد غذا پیدا کند.

ژاپنی ها یلدا را «توجی» می نامند. آنها در Tuoji حمام پرتقالی می گیرند. وان یا کابینت حمام را با پرتقال پر می کنند، بخار آب در تماس با پرتقال بوی آن را می گیرد و در فضا پخش می کند. آنها معتقدند که با این حمام نیروهای منفی را از خود دور می کنند و همچنین از سرماخوردگی محافظت می کنند. خوردن میوه و سبزیجات از دیگر بخش‌های این جشن است.

شب یلدا در اسکاتلند

مراسمی که در اسکاتلند برگزار می شود Hagmanay نام دارد. یکی از آداب این جشن قدم اول نام دارد. مرحله اول شبیه چهارشنبه قاشقی است. فردی که حتما موهای بلند و مشکی داشته باشد، نزد همسایه می رود و هدایایی مانند نمک، نان، نوشیدنی، شکلات و… می برد.

Hagmanay از نیمه شب شروع می شود و یکی از مهم ترین جشن های زمستانی اسکاتلند است. در واقع جشن سال نو آنهاست.هگمانی قدمت آن به عصر وایکینگ ها برمی گردد. نمایش سازهای طبل و رژه اسکاتلندی مردم مشعل در دست از آداب و رسوم این جشن است.

جشن یلدا در آمریکای جنوبی

در بولیوی، پرو و ​​اکوادور مراسمی برگزار می شود که قدمت آن به دوره اینکاها برمی گردد. در این کشورها این جشن به عنوان جشن خورشید برگزار می شود. در تمدن اینکا، اینتی خدای خورشید بود. یکی از آداب این رسم پیچاندن طناب به دور خورشید است. در مراسمی نمادین برای گرفتن خورشید به بالای کوه می روند و آن را به سنگ ها می بندند و به این ترتیب روزها را طولانی می کنند. یکی از مکان های باستانی که این آیین در آن انجام می شد، کوه ماچو پیچو در پرو است.

شب یلدا با هندی ها

Suyal نام روز انقلاب زمستانی در میان سرخپوستان هوپی در شمال آریزونا است. جشن ها و مراسم در این روز شامل لکه زدن، رقصیدن و گاهی هدیه دادن است. در این روز سرخپوستان هوپی به استقبال کاچیناها (ارواح نگهبان کوه ها) می روند. چوب نماز درست می کنند و در دیگر مراسم خود از آن استفاده می کنند.

جشن یلدا در آفریقا

یکی از هیجان انگیزترین مراسم انقلاب زمستانی در نواحی غربی آفریقا برگزار می شود. مردم در این مراسم لباس های عجیب و غریب می پوشند. لباس ها و ماسک هایی به شکل حیوانات، شیاطین و فرشتگان. آنها با نواختن موسیقی آیینی خود را برای فرا رسیدن زمستان آماده می کنند. این مراسم همچنین در جامائیکا و مجمع الجزایر باهاما در شرق آمریکا و بخش هایی از ویرجینیا و کارولینای برگزار می شود.

بازگشت به لیست ⬆

شب یلدا در شعر

بسیاری از شاعران از یلدا برای تشبیه و استعاره استفاده کرده اند. شب یلدا را به بلندی و سیاهی موهای عاشق و عاشق در آفتاب تشبیه کرده اند. برخی از شاعران یلدا را با تاریکی و تاریکی و روز را با روشنایی و امید پیوند می دهند. در میان شاعران فارسی زبان، سعدی و حافظ بیش از دیگران از شب یلدا گفته اند.

سعدی

سعدی در این باره می گوید:
بیا ای آرزوی صبح، اگر روز آمد
که این شب را بگیرم دلم برای ماه و ماه تنگ می شود.

در جای دیگر:
«کسی که با هم نیست به نمایش نرود.
دوستی که با رفیق مسافرت می کند تنها نرود.
نگذار باد آسایش به دل ریش بخورد.

در غزلی دیگر سعدی گلایه می کند که برای عاشق، شب های فراق به اندازه شب یلدا است:
«شب فراق در تو شب یلدا است
خدا خیرت بده! همه اسیران”

و در مورد چهره محبوبش گفت:
روزی که حجاب شب را کنار زد گفتی یلدا از قیامت برخاست.

حافظ

بر سر من گرز از دستم بره
کاری کنم که غمگین بشه گفتار پیشوایان تاریکی شب است
نور خورشید بیرون بیاید.

صائب تبریزی

آه ما بیشتر از آه عزاداران
آنقدر که شب یلدا یکی از شبهاست.

قاآنی

قاآنی در قصیده شماره 310 در کاناپه اش به شوخی می گوید:
هنر تو چیست جز آن ریشی که شبیه
شب یلدا است، بلند و سیاه است؟

سلمان ساوجی

“با توجه به بیوگرافی من بیوگرافی شما یک رول بسته است
اگر خبر می خواهید نوشابه رول باز کنید
هر تار موی شما شب یلدا است چیز فوق العاده ای است
من این شب های یلدا را نخواهم دید”

محتشم کاشانی

“شب یلدا غمم در سحر نیست
گریه هایم در سحر جایی نیست”

ناصر خسرو

ناصر خسروك بادیانی با این سخنان عابد زاهد و ریاكار را به تمسخر می گیرد: «قندیل فیروزی شب قدر به مسجد رفت و مسجد مثل روز شد و دل تو شب یلدا».

بازگشت به لیست ⬆

کارت پستال شب یلدا

سبک زندگی مدرن به ناچار خانواده ها را از هم جدا کرده است. با این حال، یکی از مزایای پیشرفت، سهولت دسترسی و ارتباط است. اما از سوی دیگر تنوع دغدغه های شغلی و ذهنی آنقدر زیاد است که روابط خانوادگی و دوستانه ما فدای این دغدغه ها می شود. در دوران معاصر بسیاری از افراد شب یلدا را تنها در فضای مجازی و با استفاده از عکس پروفایل جدید و ویژه شب یلدا جشن می گیرند.

برای بازگرداندن برخی از روابط خوب گذشته چه کنیم؟ بهترین راه دیدن و دیدار یکدیگر است. مخصوصاً در ایام عید و تعطیلات رسمی. نمونه اش شب یلدا است. البته در جشن یلدا می توانید همه اقوام، دوستان و آشنایان خود را ملاقات کنید! اما یک راه ساده برای برقراری ارتباط وجود دارد. ارسال کارت هدیه شب یلدا; یکی از راه های ساده و کم هزینه برای انتقال دوستی و صمیمیت بین آشنایان و اطرافیانش. خوبی گیفت کارت شب یلدا این است که می توانید آن را برای هرکسی ارسال کنید. از اقوام درجه یک که معمولاً نزدیک ترین افراد به شما هستند تا همکاران، مدیران و رؤسای مثلاً که بیشتر گوشه گیر و رسمی هستند. در واقع با ارسال کارت پستال شب یلدا به مخاطبان خود می گویید که چه نقش مهمی در زندگی شما دارند. بنابراین، مطمئناً کسی نیست که دوست نداشته باشد کارت پستال دریافت کند. به خصوص اگر آن شخص دوست بسیار قدیمی باشد.

علاوه بر قیمت مناسب، دسترسی به کارت هدیه شب یلدا نیز بسیار آسان است.

کارت هدیه شب یلدا را می توانید در شهرستان تهیه کنید.

یا یک نقش و برنامه جدید را شروع کنید. به عبارتی کارت هدیه شب یلدا را به دلخواه بسازید. یک هدیه تشویقی کوچک، هدیه ای که با عشق و سلیقه شما ساخته شده است، لبخند عمیقی را بر لبان عزیزتان می نشاند.

یک راه مدرن و به روز ارسال آنلاین گیفت کارت شب یلدا می باشد. ایمیل یا شماره تلفن بستگان شما. کارت هدیه را از اینترنت دانلود کنید یا اگر در طراحی و ویرایش مهارت دارید، از فتوشاپ کمک بگیرید.

ایده هایی برای ساخت کارت پستال شب یلدا

یک گیفت کارت ساده که می توانید مطابق تصویر زیر آن را بسازید یا ایده خود را بسازید.

عکس از zibabox.com

سه دایره با سه قطر مختلف به رنگ های سبز، سفید و قرمز ببرید. به ترتیب، سبز بزرگتر، سفید کمی کوچکتر از آن، و قرمز کوچکترین است. می توانید از مقوای رنگی استفاده کنید.

سه دایره را به هم بچسبانید.

با استفاده از پشت کاتر یک خط از وسط دایره بکشید.

با پانچ طرح دار و مقوای مشکی دانه های هندوانه درست کنید.

دانه ها را چسب بزنید و روی کارت را با روبان تزئین کنید.

در کارت هدیه شب یلدا یک متن زیبا و شعر در مورد شب یلدا بنویسید و هدیه دهید.

ایده دیگر ایجاد تصویری مناسب برای کارت پستال شب یلدا است.

وقتی دور میز هستید عکس بگیرید.

عکس را با سلیقه خود در میان یا در کنار سایر تصاویر جاسازی کنید.

یک شعر یلدا به آن اضافه کنید.

عکس را برای یکی از عزیزان دور ارسال کنید.

ارسال کارت هدیه شب یلدا راهی آسان برای نشان دادن به عزیزانتان است که آنها را به یاد دارید. باشد که این شب طولانی را با یاد همدیگر کوتاه کنیم.

چند نمونه کارت پستال شب یلدا را در زیر مشاهده می کنید.

بازگشت به لیست ⬆

این مقاله در مورد جشن یلدا به پایان رسید. پیشاپیش شب یلدا را به همه عاشقان خورشید تبریک می گوییم. چه آداب و رسومی در شب یلدا دارید که در این نوشته جا مانده است؟ آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

*عکس ابتدای مطلب از کیومات صیاد

مادربزرگ فرزندان و نوه هایش را دور صندلی نشست و مشتی آجیل در دستانشان ریخت. این یک داستان قدیمی برای همه ایرانیان درباره طولانی ترین شب سال، یلدا است. هر سال در پایان پاییز، اهالی خانه زنده می شوند تا شب یلدا را به بهترین شکل ممکن جشن بگیرند. آداب و رسوم این شب هزاران سال است که نسل به نسل منتقل شده است. جالب است بدانید شب یلدا به عنوان میراث فرهنگی و معنوی ایران به ثبت رسیده و در مرحله ثبت جهانی است. اگر این سوال را از خود بپرسید، چرا از قدیم الایام شروع فصل زمستان را جشن گرفته ایم و ریشه این آداب و رسوم در کجاست؟ این مقاله را در مجله گردشگری Fly Today دنبال کنید.

شب یلدا چه زمانی است؟

شب یلدا یکی از قدیمی ترین اعیاد ایرانیان است، مانند نوروز و چهارشنبه سوری که گذشتگان ما هزاران سال است که در آخرین شب پاییز جشن می گرفتند. شب یلدا با غروب خورشید در آخرین روز پاییز یعنی 30 آذر آغاز می شود و با طلوع خورشید در اول آذرماه به پایان می رسد. تاریخ شب یلدا هر سال 30 آذر ماه است.

داستان یلدا

شب یلدا تاریخی طولانی دارد و نمی توان تاریخ دقیق آن را مشخص کرد. برخی از باستان شناسان شب یلدا را هفت هزار سال می دانند. زیرا بر روی سفال های قبل از دوره تاریخی، حکاکی هایی از نمادهای ماه مانند برج حمل و عقرب دیده می شد. اما اگر بخواهیم بدانیم شب یلدا چه زمانی به رسمیت شناخته شده است، می توان به حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح اشاره کرد. یلدا رویدادی بود که در زمان داریوش اول در تقویم ایرانیان ثبت شد و در دوره های مختلف آیین های بسیاری برای جشن گرفتن این شب برگزار می شد.

دلیل برگزاری یلدا چیست؟

یک باور قدیمی در بین ایرانیان وجود دارد که شیاطین سیاه در طولانی ترین شب سال بیش از گذشته حضور دارند. به همین دلیل تمام شب را بیدار ماندند و برای بیرون راندن شیاطین آتش روشن کردند. این اجتماعات تبدیل به آداب و رسوم شد. مردم هر سال در آخرین شب پاییز دور هم جمع می شدند و با غذای رنگارنگ، پایکوبی، پایکوبی و قصه گویی شب را به صبح می رساندند.

در زمان های قدیم مرسوم بود که در طولانی ترین شب سال آتش درست می کردند و دور آن می نشستند و شب زنده داری می کردند. در آن زمان آتش نماد سوزاندن غم های پاییز بود. این جشن زیبا پس از گذشت هزاران سال هنوز جایگاه خود را دارد و به عنوان شب یلدا یا شب چله جشن گرفته می شود تا برکت و سلامتی و فراوانی برکت را گرامی بدارند.

چرا یلدا طولانی ترین شب سال است؟

یلدا قدیمی ترین رسم ایرانیان است و درست در زمان انقلاب زمستانی جشن گرفته می شود. انقلاب زمستانی به این معنی است که خورشید کمتر در آسمان است و باعث می شود روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر شوند. البته این طول چندان به چشم نمی آید و شاید فقط یک دقیقه با شب های دیگر تفاوت داشته باشد. شهرهای واقع در جنوب شرق ایران کوتاه ترین شب یلدا و شهرهای واقع در شمال غرب کشور طولانی ترین شب یلدا را دارند.

یلدا یعنی چی؟

یلدا از کلمه سریانی به معنای تولد گرفته شده است. ایرانیان باستان بر این باور بودند که فردای شب یلدا روزها طولانی تر و با شروع زمستان مهر و نور دوباره متولد می شود و زمین زنده می شود. البته ابوریحان بیرونی شب یلدا را میلاد اکبر دانسته و منظور او میلاد خورشید بوده است.

در اصطلاح عامیانه به این شب شب چاله می گویند. باید بدانید که ایرانیان باستان در سال دو نوبت چاله را برای برنامه ریزی امور گله داری و کشاورزی می نامیدند. فصل تابستان از ماه جولای و فصل زمستان از ژانویه شروع می شود. به همین دلیل شب چله به بلندترین شب سال و آغاز زمستان اطلاق می شود.

آداب و رسوم یلدا

شاید فلسفه یلدا یکی از سوالات مهمی باشد که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. ایرانیان از قدیم الایام در طولانی ترین شب سال گرد هم می آمدند و تا صبح بیدار می ماندند و با آداب و رسوم مختلف خود را سرگرم می کردند. رسم بر این بود که همه اعضای خانواده دور آتش یا کرسی جمع می شدند و شب طولانی یلدا را با غذاهای رنگارنگ و داستان ها و اشعار اساطیری سپری می کردند.

خداحافظی با پاییز هنوز با آداب و رسوم شیرین بسیاری انجام می شود. آن شب همه اعضای خانواده دور هم جمع می شوند، لباس شب یلدا می خرند و در همه خانه ها سفره های رنگارنگ پخش می شود. هدیه شب یلدا برای تازه دامادها یکی از رسومی است که همیشه در بین مردم رواج دارد. برخی از آداب و رسوم این شب:

غذاها و آداب و رسوم شب یلدا

هندوانه: هندوانه در شب یلدا از بین همه میوه ها احترام و صمیمیت بیشتری دارد، چرا که برخی معتقدند خوردن هندوانه در شب یلدا شما را از سرماخوردگی در طول زمستان محافظت می کند.

انار: این میوه جزء جدایی ناپذیر شب یلدا در بین ایرانیان است. شب چله یا شب یلدا را با رنگ قرمز میوه ها می شناسند و بسیاری از مردم رنگ قرمز را نماد این شب می دانند. انار قرمز و هندوانه نمادهای خورشید امشب هستند.

آجیل: یکی از غذاهایی که در شب یلدا در تمام سفره های ایرانی خودنمایی می کند، آجیل شب یلدا است که ترکیبی هیجان انگیز از میوه های خشک و تنقلات رنگارنگ خواهد بود.

شیرینی های خاص: شیرینی ها در مناسبت های ایرانی جایگاه ویژه ای دارند و باسلق یکی از شیرینی های زمستانی است که در سفره های یلدا به چشم می خورد.

میوه های پاییزی: سفره های همه ایرانیان در شب یلدا پر از میوه هایی با رنگ و بوی پاییزی است. بعضی ها انگور تابستانی را خشک می کنند و همراه با پرتقال، نارنگی، خرمالو، هندوانه و انار سر سفره یلدا می آورند.

غذاهای شب یلدا: در نقاط مختلف ایران غذاهای مخصوصی در این شب طبخ و سرو می شود که دو آش نشه و سبزی پلو با ماهی پرطرفدارترند.

فال حافظ و شاهنامه خوانی در شب یلدا

یکی از آداب و رسومی که از دیرباز رواج نداشته است، قصه و شعر خواندن در شب یلدا است. اعضای خانواده پس از تجدید جلسات از بزرگان مجلس می خواهند که اشعار و قصه های اساطیری را برای جمع بخوانند. این سنت زیبا فضایی صمیمانه به جمع می بخشد و تجربیات جالبی از سرنوشت شخصیت های اصلی داستان به اعضای خانواده منتقل می کند. همچنین رسم بر این است که خانواده ها دور هم جمع می شوند و بزرگان محفل برای آنها اشعار حافظ را می خوانند و اجرا می کنند. شب سرد و طولانی یلدا با شعر خوانی حافظ تا نیمه های شب می گذرد.

آداب و رسوم جالب شب یلدا در شهرهای ایران

آنچه ایران را از دیگر کشورها متمایز می کند، تنوع و گستردگی فرهنگ های آن است. به همین دلیل شب یلدا در هر یک از شهرهای ایران با سبک خاصی برگزار می شود. رنگ و بوی شب یلدا در بسیاری از نقاط ایران متفاوت است. برای درک بهتر حال و هوای هر منطقه از ایران، برخی از آداب و رسوم و سنت های جالب آن ها را برایتان بازگو می کنیم.

آذربایجان شرقی و غربی

ایرانیان ترک زبان به سنت جشن شب یلدا بسیار وفادار هستند. در حالی که ماه هاست میوه های کمیاب را در زمستان و پاییز ذخیره می کنند. انگور، خربزه یا هندوانه را در شرایط خاصی نگهداری می کنند تا برای شب یلدا سر سفره هایشان باشد. یکی دیگر از کارهایی که در شب یلدا انجام می دهند، فرستادن سفره یلدا از پدر به دختر و داماد است.

مازندران

مازنی ها برای استقبال از شب یلدا مانند عید نوروز خانه تکانی می کنند و شام مفصلی برای مهمانان خود تدارک می بینند. برای تازه دامادهای خانواده رسم دیگری نیز وجود دارد که ماهی را در شب یلدا برایشان می فرستند. مازنی معتقد است ماهی برای زندگی جدید تازه دامادها خیر و برکت می آورد.

گیلان

گیلک ها آداب و رسومی شبیه به مزنی ها دارند که نزدیکی جغرافیایی از آنها در امان نمانده است. اما گیلانی ها برای استقبال از سب یلدا غذای لذیذی به نام «اوکنوس» تهیه می کنند. آب و جعفری را در کوزه می ریزند و در جای خنک نگهداری می کنند و شب یلدا با گلپر و نمک می خورند. می توانید در شب یلدا بلیط هواپیما رشت به گیلان زیبا را تهیه کنید و از آداب و رسوم مردم این دیار دیدن کنید.

قزوین

شیرینی های مختلف استان قزوین معروف است و شب یلدای آن ها با انواع شیرینی های خانگی و محلی تزیین شده است. یکی از آداب و رسوم کهن نسل به نسل در بین مردم قزوین روایت ننه سرما است که هر ساله در شب یلدا توسط بزرگان خانواده برای جوانان نقل می شود.

کردستان

کردها شب یلدا را با آداب و رسوم مهمان نوازی محلی خود جشن می گیرند. گرمی و مهمان نوازی آنها همراه با سفرهای رنگارنگ به ترکیبی هیجان انگیز تبدیل می شود. یکی از غذاهای محبوب کردها در شب یلدا، دلمه با نان سنگک است. اگر می خواهید برخی از آداب و رسوم مردم کرد را در آن شب ببینید، بلیط هواپیما سنندج بخرید و به کردستان پرواز کنید.

همدان

یکی از آیین های گنجانده شده در میراث فرهنگی شهر همدان فال است. در این سنت، در شب یلدا، پیرزنی اشعاری را یکی پس از دیگری می خواند و در همان زمان، دختری سوزن بر پارچه ای نو و دوخته نشده می زند. آنهایی که در جماعت نشسته اند با هر سوزن نیت می کنند و شعر خوانده شده را پاسخ نیت خود می دانند. اگر در شب یلدا به این شهر سفر کنید حتما از این رسم زیبا و همچنین دیدنی های همدان لذت خواهید برد.

لرستان

لرستانی ها به شب یلدا شور خاصی می بخشند. در طولانی ترین شب سال، جوانان به پشت بام خانه می روند و شال یا روسری به خانه همسایه می اندازند و با اشعار محلی از آنها آجیل و تنقلات می خواهند.

یلدا در کشورهای دیگر

شاید احساس کنید شب یلدا یا جشن ورود به زمستان فقط در ایران برگزار می شود. در حالی که کشورهای دیگری هستند که پایان پاییز و آغاز زمستان را با آداب و رسوم خاصی جشن می گیرند. کشورهایی را که جشن شب یلدا برای آنها آیین خاصی دارد به شما معرفی می کنیم تا با آداب و رسوم آنها آشنا شوید.

شب یلدا در تاجیکستان

تاجیک ها فارسی صحبت می کنند و شب یلدا در بین آنها بسیار محبوب است. رسم است که تاجیک ها در شب چله نان و شیرینی به شکل حیوانات می پزند و می خورند. پاشیدن گندم، فال و آویختن چرم از سقف از دیگر آداب و رسوم ساکنان این کشور است.

جشن یلدا در افغانستان

در کشور دوست و همسایه افغانستان جشن تولد خورشید و آغاز زمستان در بدخشان برگزار می شود. مراسم مردم افغانستان شباهت زیادی به شب یلدا در ایران دارد. بدخشانی ها تاجیک هستند و فارسی صحبت می کنند.

شب یلدا در پاکستان

مردم این منطقه در شب یلدا به عبادت و نیایش می پردازند. در این روز مراسمی به نام حمام زمستانی انجام می شود که مردان تکه ای نان برمی دارند و دوش می گیرند. پس از حمام سنتی دور هم جمع می شوند و آتش روشن می کنند و دور آن می رقصند و شادی می کنند.

شب یلدای هیجان انگیز در آفریقا

برای استقبال از زمستان، آفریقایی ها لباس های عجیب و غریب به شکل حیوانات، شیاطین و فرشتگان می پوشند و با موسیقی محلی خود می رقصند و پایکوبی می کنند.

جشن یلدا در کشورهای شرق آسیا

چینی ها در شب یلدا چای مخصوص دم کرده و با کوفته برنجی میل می کنند. کره ای ها کوفته های خود را با لوبیا قرمز شیرین می کنند و برای دفع ارواح شیطانی در آن شب، مایع مخصوصی را در اطراف خانه هایشان می ریزند. ژاپنی ها در شب یلدا وان خود را پر از پرتقال می کنند. آنها معتقدند حمام پرتقال بدن را در برابر انرژی منفی و بیماری مقاوم می کند.

یلداتون چطوره؟

سعی کرده ایم برخی از آداب و رسوم مردم در شب یلدا و ریشه های تاریخی آن را برای شما بازگو کنیم. همچنین گفتیم که در طولانی ترین شب سال در شهرها و مناطق مختلف آیین های مختلفی برپا می شود. حالا به من بگویید در آخرین روز پاییز چه می کنید و کدام یک از موارد ذکر شده را انجام می دهید.

سوالات متداول در مورد مراسم شب یلدا

شب یلدا چه زمانی است؟

جشن شب یلدا در آخرین روز پاییز و اولین شب زمستان برگزار می شود.

هدف از برگزاری شب یلدا چیست؟

یک باور قدیمی در بین ایرانیان وجود دارد که شیاطین سیاه در طولانی ترین شب سال بیش از گذشته حضور دارند. به همین دلیل تمام شب را بیدار ماندند و برای بیرون راندن شیاطین آتش روشن کردند. این مجالس تبدیل به آداب و رسوم شده است.

آداب و رسوم شب یلدا چیست؟

در کنار چیدن سفره شب یلدا با انواع غذاهای سنتی و غذاهای شب یلدا که معمولا فسنجانی است، خواندن حافظ و تفل بر حافظ شیرازی از دیگر آداب و رسوم شب یلدا است.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شيدا

سلام! من از خوندن مقاله‌تون درباره شب یلدا لذت بردم. توضیحات در مورد سنت‌ها و اهمیت این شب در فرهنگ ما واقعا جذاب بود. امیدوارم مقالات بیشتری در این زمینه ببینم. خسته نباشید!

يسنا

سلام! مقاله‌ی خوبی بود در مورد شب یلدا و دلیل نام‌گذاریش. خیلیا اطلاعاتی که توی این مقاله اومده رو نمی‌دونستن. ممنون که این مطالب رو به اشتراک گذاشتی.

دکمه بازگشت به بالا