چرا به ساقه مغز گره حیات میگویند

2,554 بازدید آخرین به روز رسانی: 12 اردیبهشت 1402. زمان مطالعه: 10 دقیقه

در این مقاله مجله فرادرس به سراغ قسمت دیگری از مغز انسان یعنی ساقه مغز رفتیم و سعی کردیم به سوالات مختلف مرتبط با آن به زبانی ساده و شیوا پاسخ دهیم. بنابراین، اگر شما نیز می خواهید بیشتر و بهتر در مورد ساقه مغز بدانید، توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

فهرست مطالب این نوشته

ساقه مغز چیست؟

ساقه مغز نقش مهمی در تنظیم عملکردهای قلبی و تنفسی دارد و به کنترل ضربان قلب و تعداد تنفس کمک می کند. همچنین تامین کننده اصلی اعصاب حرکتی و حسی صورت و گردن از طریق اعصاب جمجمه است. ده جفت اعصاب جمجمه ای از ساقه مغز خارج می شوند. همچنین این عضو در تنظیم سیستم عصبی مرکزی و چرخه خواب در بدن، انتقال مسیرهای حرکتی و حسی از مغز به بدن و از بدن به مغز بسیار مهم است.

مسیرهای مغزی که ساقه مغز در آنها درگیر است عبارتند از: دستگاه قشر نخاعی (عملکرد حرکتی)، مسیر ستون فقرات پشتی-لمنیسکوس داخلی (لمس دلپذیر، احساس ارتعاش و انتقال حس مکان)، و دستگاه اسپینوتالاموس (درد، دما، خارش و دست زدن به). ساقه مغز به صورت افقی (بالا) و عمودی تقسیم می شود. اکثر کتاب های درسی مغز میانی را به سپتوم و تگمنتوم تقسیم می کنند، اما این تقسیم در واقع به صورت دمی به سایر قسمت های ساقه مغز گسترش می یابد. Tectum (کلمه لاتین به معنی سقف) و Tegmentum (کلمه لاتین به معنی پوشش) در ارتباط با ایجاد حفره مرکزی لوله عصبی استفاده می شود. تمام قسمت‌های مغز انسان قبلاً در مقاله مغز انسان – آناتومی، عملکرد، بیماری‌ها و سایر اطلاعات توضیح داده شده است که اطلاعات دقیقی در مورد نحوه اتصال بخش‌های مختلف مغز از جمله ساقه مغز در اختیار شما قرار می‌دهد.

ساقه مغز کجاست؟

ساقه مغز در قسمت خلفی مغز قرار دارد و به نخاع متصل است و از مغز میانی، پونز و مدولا تشکیل شده است. مغز میانی توسط یک شکاف شیبدار به تالاموس دی انسفالون متصل می شود و گاهی اوقات دی انسفالون در ساقه مغز قرار می گیرد. ساقه مغز بخش بسیار کوچکی از مغز است که تنها حدود 2.6 درصد از وزن کل آن را تشکیل می دهد. در ادامه به توضیح ساخت این دپارتمان، عملکرد و اجزای آن پرداخته ایم.

ساختار ساقه مغز چگونه است؟

ساقه مغز شامل مغز میانی، پونز، بصل النخاع و گاهی دیانسفالون است.

مغز میانی

مغز میانی به سه قسمت تقسیم می شود:

تکتوم: از ساختار جفتی برجستگی برتر و تحتانی تشکیل شده و پوشش پشتی قنات مغزی است.

تگمنتیوم

ناحیه تگمنتال شکمی

غضروف تحتانی، هسته اصلی مغز میانی، مسیر شنوایی است و اعصاب را از چندین هسته محیطی ساقه مغز و همچنین قشر شنوایی دریافت می کند. در حس بینایی نقش دارد و آکسون نورون های حرکتی فوقانی را منتقل می کند.

هسته های ساقه مغز چیست؟

مغز میانی شامل ناحیه ماده خاکستری و نورون های مختلفی است که در حساسیت زدایی درد نقش دارند. نورون‌ها در اینجا سیناپس می‌شوند و وقتی تحریک می‌شوند، نورون‌ها را در هسته رافه مگنوس فعال می‌کنند، که سپس به سمت پایین ستون خاکستری خلفی نخاع حرکت می‌کنند و از انتقال درد جلوگیری می‌کنند. هسته های مغز میانی عبارتند از:

موتور عصب هسته : این سومین هسته عصبی جمجمه است.

هسته عصب تروشه : این چهارمین عصب جمجمه ای است.

هسته قرمز : یک هسته حرکتی است که یک دستگاه نزولی را به نورون های حرکتی تحتانی می فرستد. در انسان، این هسته تقریباً غیرفعال است، به جز در حرکت دست ها هنگام راه رفتن و هنگام خزیدن نوزادان.

ماده تاریک (Substantia nigra) : حاوی سلول های عصبی در قسمت شکمی مغز میانی است که از دوپامین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی استفاده می کند و در عملکرد حرکتی و احساسات نقش دارد. اختلال در عملکرد این قسمت یکی از علل بیماری پارکینسون است.

هسته مشبک : این ناحیه بزرگی از مغز میانی است که در عملکردهای مختلف مغز میانی نقش دارد. به طور خاص، حاوی نورون‌های حرکتی پایین‌تر است، در مسیر حساسیت‌زدایی درد، درگیر در سیستم‌های برانگیختگی و هوشیاری است، و شامل لوکوس سرولئوس در پونز است که در پاسخ‌های استرس و وحشت و تعدیل بیش‌هوشیاری و هوشیاری بیش از حد نقش دارد. رفلکس ها خودکار نقش دارد.

مسیر تگمنتال مرکزی : این ناحیه قدامی کف بطن چهارم مغز و مسیری است که از طریق آن بسیاری از مسیرها به سمت قشر و نخاع فرود می آیند.

ناحیه تگمنتال شکمی : هسته دوپامین معروف به سلول های گروه A10 در نزدیکی خط میانی در کف مغز میانی قرار دارد.

هسته تگمنتال روسترومدیال : هسته گابا ارژیک در مجاورت ناحیه شکمی قرار دارد.

پل مغزی بین مدولا و مغز میانی قرار دارد. پونز از طریق مغز میانی توسط پنتن و از بصل النخاع توسط یک شیار انتهایی جدا می شود و شامل مسیرهایی است که سیگنال ها را از مخچه به مدولا و همچنین مسیرهایی که سیگنال های حسی را به تالاموس منتقل می کند. پونز توسط پدانکل مغزی به مخچه متصل می شود. در پونز مرکز پنوموتاکسی تنفسی و مرکز آپنه قرار دارد که گروه تنفسی پونتین را در مرکز تنفسی تشکیل می دهد. این پل فعالیت های نیمکره های مخچه را هماهنگ می کند. پونز و مدولا قسمت هایی از مغز عقبی هستند که بیشتر ساقه مغز را تشکیل می دهند.

ساقه مغز و مدولا

بصل النخاع که اغلب به عنوان بصل النخاع شناخته می شود، نیمه پایینی ساقه مغز همراه با نخاع است. قسمت بالایی آن با پل مغزی پیوسته است. مدولا شامل گروه های قلبی تنفسی، پشتی و شکمی و مراکز وازوموتور است که با ضربان قلب، تنفس و فشار خون سروکار دارند. یکی دیگر از ساختارهای مهم مدولاری ناحیه «پوسترما» است که عملکرد آن شامل کنترل استفراغ می شود. در قسمت داخلی مدولا، شکاف میانی قدامی قرار دارد. اهرام مدولار به صورت جانبی در هر دو طرف حرکت می کنند. اهرام حاوی الیافی از دستگاه قشر نخاعی (که به آن دستگاه هرمی نیز می‌گویند) یا آکسون‌های نورون حرکتی بالایی دارند که به سمت پایین حرکت می‌کنند تا وارد سلول‌های نورون حرکتی تحتانی در ستون خاکستری قدامی نخاع شوند.

ساکوس قدامی جانبی در کنار اهرام قرار دارد. ریشه های CN XII (عصب هیپوگلوسال) از حفره شکمی سرچشمه می گیرد. در کنار این ریشه ها و گل های مایع شاخه های زیتون قرار دارد. زیتون تورم های بصل النخاع است که حاوی هسته های زیرین هسته اکومبنس (حاوی هسته های مختلف و الیاف آوران) است. ریشه CN IX (گلوسوفارنکس)، CN X (واگ) و CN XI (عصب محیطی) در زیتون جانبی (و پشتی) قرار دارد.

اهرام به محل اتصال مدولای پونتین ختم می شوند که به وضوح توسط پل بزرگ پایه مشخص می شود. CN VI (عصب Abducens)، CN VII (عصب صورت) و CN VIII (عصب دهلیزی) از این محل اتصال خارج می شوند. در سطح میانه، CN V (عصب سه قلو) ظاهر می شود. عصب جمجمه ای III (عصب بینایی حرکتی) به صورت شکمی از مغز میانی خارج می شود، در حالی که CN IV (عصب حلزونی) به صورت پشتی از مغز میانی خارج می شود. بین این دو هرم، می‌توان رشته‌ای از الیاف را دید که انتقال از نخاع به نخاع را نشان می‌دهد. نخاع بالای مغز و نخاع در پایین قرار دارد.

ساختار مغز از پشت سر منشا می گیرد

داخلی ترین قسمت مدولا حفره میانی خلفی است. حرکت جانبی هر ضلع “Gracile Fasciculus” و ناحیه جانبی آن “Fasciculus Cuneatus” است. برتر از هر یک از اینها، و مستقیماً پایین تر از Obex، به ترتیب سلول های منجمد و مهره ای قرار دارند که زیر آنها هسته های مربوطه قرار دارند. راس انتهای بطن چهارم و ابتدای کانال مرکزی را نشان می دهد. ساعت شنی وسط خلفی fasciculus gracilis را از دسته cuneatus جدا می کند. لایه بالایی abx در کف بطن چهارم قرار دارد همچنین در کف بطن چهارم هسته های مختلفی با برجستگی های کوچکی که در بافت پوششی ایجاد می کنند دیده می شود. در خط وسط و مستقیماً بالای راس تریگون واگ و در بالا تریگون هیپوگلوسال قرار دارد.

در زیر هر یک از آنها هسته های حرکتی اعصاب جمجمه مربوطه قرار دارند. الیافی که به صورت جانبی در هر دو جهت کار می کنند نسبت به این مثلثه ها برتری دارند. این الیاف در مجموع به عنوان “Stria Medullaris” شناخته می شوند. سپس برآمدگی های بزرگی به نام کولیکول های صورت وجود دارد که بر خلاف نام آن ها حاوی هسته های عصب صورت نیستند. در عوض، آکسون‌های عصب صورت از هسته‌های زیرین (CN VI) عبور می‌کنند. در قیمت کناری تمامی قطعات ذکر شده، خط تورفتگی، شیار یا ساکوس وجود دارد که به صورت منحنی وجود دارد و به محدود کننده معروف است.

این سلول‌ها نورون‌های حرکتی میانی را از نورون‌های حسی محیطی جدا می‌کنند و محدود به ساکوس، ناحیه‌ای از سیستم دهلیزی، و درگیر در برخی احساسات هستند. در حرکت چرخشی، دمگل های مخچه تحتانی، میانی و فوقانی مغز میانی را به مخچه متصل می کنند. مستقیماً به شاخه مخچه فوقانی منتقل می شود و در آنجا مدولای فوقانی و سپس دو عصب تروکلر وجود دارد.

انتهای پل مغزی را مشخص می کند زیرا کولکولوس تحتانی مستقیماً منقاری است و مغز میانی دمی را مشخص می کند. دمپایی مخچه میانی تحتانی و پدانکل مخچه فوقانی جانبی قرار دارند و پل مغز را به مخچه متصل می کنند. به طور مشابه، یک برآمدگی مخچه تحتانی وجود دارد که مغز استخوان را به مخچه متصل می کند. خونرسانی اصلی به ساقه مغز توسط شریان های پایه و شریان های مهره ای تامین می شود.

ساقه مغز چگونه تشکیل می شود؟

ساقه مغز انسان از دو وزیکول مغزی اصلی تشکیل شده توسط لوله عصبی بیرون می آید. مغز میانی دومین وزیکول اصلی است و بیشتر به تاول ثانویه مغز متمایز نمی شود. این به مغز میانی تبدیل خواهد شد. سومین وزیکول اولیه، rhombencephalon (مغز عقبی) بیشتر به دو وزیکول ثانویه، مغز میانی و میلنسفالون تمایز داده می شود. مغز میانی به مخچه و پونز تبدیل خواهد شد. سپس میلنسفالون دمی به مدولا تبدیل می شود.

عملکرد ساقه مغز چیست؟

ساقه مغز سه وظیفه اصلی دارد. ساقه مغز در انتقال سیگنال های عصبی نقش دارد. این بدان معنی است که تمام اطلاعات منتقل شده از بدن به مخچه و بالعکس باید از ساقه مغز عبور کند. مسیرهای صعودی از بدن به مغز، مسیرهای حسی هستند و شامل مسیر اسپینوتالاموس برای درد و دما، و مسیر پشتی- میانی لمنیسکوس نخاعی (DCML)، شامل fasciculus gracilis و cuneatus برای لمس، ویژگی خاص و فشار می‌باشد. احساسات صورت مسیرهای مشابهی دارند و از طریق دستگاه اسپینوتالاموس و DCML حرکت می کنند.

مسیرهای نزولی آکسون های نورون های حرکتی بالایی هستند که اعتقاد بر این است که روی نورون های حرکتی تحتانی شاخ شکمی و شاخ خلفی سیناپس می شوند. علاوه بر این، نورون‌های حرکتی بالایی از هسته‌های دهلیزی، قرمز، تگمنتال و شبکه‌ای مغز وجود دارند که در نخاع فرود می‌آیند و سیناپس می‌شوند. اعصاب جمجمه III-XII از ساقه مغز خارج می شوند. این اعصاب جمجمه صورت، سر و اندام های داخلی بدن را تامین می کنند. (دو جفت اول اعصاب جمجمه ای از مخچه ایجاد می شوند). ساقه مغز دارای عملکردهای یکپارچه ای است که در کنترل سیستم قلبی عروقی، کنترل تنفس، کنترل حساسیت درد، هوشیاری، آگاهی و هوشیاری نقش دارند. بنابراین، آسیب ساقه مغز یک مشکل بسیار جدی و اغلب کشنده است.

اعصاب جمجمه ای

ده جفت از دوازده جفت اعصاب جمجمه ای وارد هسته های ساقه مغز می شوند یا از آنها خارج می شوند. هسته های عصب سه قلو (V)، عصب abducens (VI)، عصب صورت (VII) و عصب دهلیزی یا (VIII) در پونز قرار دارند. هسته های عصب گلوفارنکس (IX)، عصب واگ (X)، عصب جانبی (XI) و عصب هیپوگلوسال (XII) در مدولا قرار دارند. رشته های این اعصاب جمجمه ای از این هسته ها از مغز خارج می شوند.

اعصاب جمجه و عملکرد آن‌ها

اهمیت بالینی ساقه مغز چیست؟

بیماری های ساقه مغز می تواند منجر به ناهنجاری در عملکرد اعصاب جمجمه شود که می تواند منجر به اختلالات بینایی، ناهنجاری مردمک، تغییر در حس، ضعف عضلانی، مشکلات شنوایی، سرگیجه، مشکلات بلع و صحبت کردن، تغییر صدا و مشکلات هماهنگی شود. مکان یابی ضایعات عصبی در ساقه مغز می تواند بسیار دقیق باشد، اگرچه به درک روشنی از عملکرد ساختارهای آناتومیک ساقه مغز و نحوه آزمایش آنها متکی است. سندرم سکته مغزی می تواند باعث طیف گسترده ای از اختلالات، از جمله سندرم قفل شده شود.

خونریزی بیش از حد در مغز میانی و استخوان فوقانی به دلیل حرکت ضربه ای در مغز یکی از علل این بیماری است. کیست ها همچنین می توانند ساقه مغز را در ساقه مغز تحت تأثیر قرار دهند، در شرایطی که syringobulbia نامیده می شود. این حفره های پر از مایع می توانند مادرزادی، اکتسابی یا ناشی از تومور باشند. معیارهای مرگ ساقه مغز در بریتانیا برای تصمیم گیری در مورد زمان توقف تهویه برای فردی که نمی تواند به زندگی ادامه دهد، ایجاد شده است. این عوامل تعیین می کنند که بیمار به طور غیر قابل برگشتی بیهوش است و قادر به تنفس بدون کمک نیست.

تمام علل احتمالی دیگر را باید رد کرد زیرا ممکن است نشان دهنده یک وضعیت موقت باشد. وضعیت آسیب غیرقابل برگشت مغزی باید مشخص باشد. رفلکس های ساقه مغز وجود دارد که توسط دو پزشک با تجربه بررسی می شود، بنابراین فناوری تصویربرداری ضروری نیست. عدم وجود رفلکس سرفه، رفلکس قرنیه و رفلکس دهلیزی-چشمی باید ثابت شود. مردمک چشم باید ثابت و گشاد شود. عدم پاسخ حرکتی به تحریک و عدم وجود تنفس باید با غلظت دی اکسید کربن در خون شریانی تعیین شود. تمام این آزمایشات باید بعد از مدت زمان مشخص قبل از اعلام مرگ تکرار شوند.

بیماری های ساقه مغز چیست؟

با توجه به عملکردهای اساسی ساقه مغز، اختلال در عملکرد یا ساختار هر قسمت از آن می تواند منجر به بیماری های مختلفی شود که از مهم ترین آنها می توان به فتق ساقه مغز، سندرم گیر افتادن، ناهنجاری کیاری و … اشاره کرد. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از بیماری های مهم ساقه مغز می پردازیم.

فتق ساقه مغز (مخروط)

“فتق مغز” زمانی اتفاق می افتد که چیزی در داخل جمجمه فشاری ایجاد می کند که بافت مغز را جابجا می کند. این اغلب نتیجه تورم یا خونریزی مغز به دلیل آسیب سر، سکته مغزی یا تومور مغزی است. فتق مغز می تواند یکی از عوارض جانبی تومورهای مغزی باشد، از جمله:

تومور متاستاتیک مغزی

تومور مغزی اولیه

جمجمه یک حفره بسته است و اگر فشار داخل آن افزایش یابد، ساقه مغز می تواند از طریق فورامن مگنوم فتق کند و مراکز تنفسی را فشرده کند و جریان خون حیاتی را به نخاع برساند. این کار در صورت طولانی مدت کشنده است، بنابراین نیاز به جراحی فوری دارد که شامل ایجاد سوراخ در جمجمه بیمار و برداشتن قسمت هایی از جمجمه برای کاهش فشار است.

علائم این بیماری عبارتند از:

گشاد شدن مردمک

سردرد

خواب آلودگی

مشکل در تمرکز

افزایش فشار خون

از دست دادن رفلکس

تشنج

نارسایی قلبی

از دست دادن هوشیاری

فلش‌های سبزرنگ نواحی بیرون‌زندگی یا فتق مغز را نشان می‌دهند.

سندرم حبس

در سندرم قفل شده، سکته مغزی می تواند منجر به فلج کامل عضلات صورت، بدن و چشم شود.

ناهنجاری کیاری

ناهنجاری های کیاری نقص ساختاری مخچه هستند. این بخشی از مغز است که تعادل را کنترل می کند. برخی از افراد مبتلا به ناهنجاری کیاری ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. اما برخی از افراد ممکن است علائمی مانند سرگیجه، ضعف عضلانی، بی حسی، مشکلات بینایی، سردرد، مشکلات تعادل و هماهنگی را نیز تجربه کنند. ناهنجاری های کیاری زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد. ناهنجاری های کیاری معمولاً به دلیل نقص های ساختاری در مغز و نخاع ایجاد می شود که در طول رشد جنین رخ می دهد. به دلیل جهش های ژنتیکی یا رژیم غذایی مادر که فاقد برخی مواد مغذی است، فضای استخوانی در پایه جمجمه به طور غیر طبیعی کوچک است و بنابراین فشار بر مخچه مانع از جریان مایع مغزی نخاعی می شود. اکثر ناهنجاری های کیاری در طول رشد جنین رخ می دهد. معمولاً ناهنجاری‌های کیاری می‌توانند در اواخر زندگی رخ دهند، زمانی که مقادیر زیادی از مایع مغزی نخاعی به دلیل آسیب، عفونت یا قرار گرفتن در معرض مواد سمی تخلیه می‌شود.

منابع:

Webmd
Wikipedia

مریم بصیری (+)

«مریم بصیری»، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته سلولی و مولکولی، گرایش بیوشیمی و علاقه‌مند به مباحث روانشناسی و علوم اعصاب است. او در حال حاضر مطالب زیست‌شناسی، سلامت، پزشکی و روانشناسی مجله فرادرس را می‎نویسد.

مطالب مرتبط

برچسب‌ها

در این مقاله خواهیم خواند:

ساقه مغز بخشی از مغز است که نخاع را به مغز متصل می کند و بخشی از سیستم عصبی مرکزی (CNS) محسوب می شود. ساقه مغز نقش مهم و حیاتی در برخی اعمال غیر ارادی بدن مانند تنظیم ضربان قلب، تنفس، فشار خون، کنترل نسبی اعمال دستگاه گوارش، کنترل بسیاری از حرکات کلیشه ای بدن، کنترل تعادل و حرکات چشم ساقه مغز از 3 قسمت تشکیل شده است:

مغز میانی

پونز

مدولای مستطیل

به دلیل ساختارهای عصبی مهمی که در این بخش کوچک از سیستم عصبی متمرکز شده‌اند، حتی ضایعات بسیار کوچک ساقه مغز می‌توانند تأثیرات عمیقی داشته باشند. اختلالات گفتاری، اختلالات دهلیزی، هوشیاری غیرطبیعی، دیسفاژی و اختلالات تنفسی نمونه هایی از پیامدهای احتمالی اختلالات ساقه مغز هستند. این اختلالات می توانند در اثر تروما، تومور، سکته مغزی، عفونت و دمیلیناسیون (مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس) ایجاد شوند. برخی از کارشناسان از دست دادن کامل عملکرد ساقه مغز را معادل مرگ مغزی می دانند.

اجزای ساقه مغز

مغز میانی

قسمت بالایی ساقه مغز برای تنظیم حرکات چشم بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در عملکرد حرکتی، به ویژه حرکات چشم، و در پردازش شنوایی و بصری ایفا می کند. مغز میانی شامل ساختار شبکه ای است که همراه با سایر قسمت های ساقه مغز، درد، خلق و خو و تنفس را کنترل می کند. همچنین با آسان‌تر کردن تشخیص رفتارهای خطرناک بالقوه، غرایز بقا را تقویت می‌کند.

پل مغزی

پونز قسمت نسبتا کوتاه دیگری از ساقه مغز است که در حفره جمجمه خلفی قرار دارد. ساختار تقریباً 2.5 سانتی متری بر روی استخوان جمجمه، زیر مخچه چادر قرار دارد. مانند سایر قسمت های ساقه مغز، پونز نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی خودمختار ایفا می کند. عملکردهای «خودکار» بدن یا کارهایی که بدون فکر کردن انجام می دهید، مانند تنفس و هضم را کنترل می کند. همچنین سیستم فعال‌سازی شبکه چرخه خواب و بیداری بدن، پاسخ‌های هوشیاری و درد را کنترل می‌کند و بخشی از مبارزه یا فرار است. سیستم بدن است

مدولا کشیده شده است

طناب نخاعی نقش مهمی در انتقال سیگنال ها بین نخاع و قسمت های فوقانی مغز و کنترل فعالیت های خودمختار مانند ضربان قلب، تنفس، بلع، سرفه، عطسه و استفراغ ایفا می کند. قسمتی از مغز که درگیر استفراغ است توسط سد خونی مغزی کنترل نمی شود. این عدم محافظت از سد خونی مغزی به نورون های این ناحیه اجازه می دهد تا با خون تماس پیدا کنند. با انجام این کار، نورون های این ناحیه می توانند سموم بالقوه در خون را شناسایی کرده و در صورت وجود، استفراغ را تحریک کنند. با توجه به نقش مغز در اعمال حیاتی بدن، می توان این قسمت را مهم ترین قسمت مغز دانست.

تشکیل شبکه ای

شبکه شبکه ای شبکه بزرگی از نورون ها است که در حفظ هوشیاری و شروع بیداری نقش دارند. این سیستم عصبی از نخاع تا دی انسفالون امتداد یافته و قسمت های مختلفی از ساقه مغز را اشغال می کند. هسته های سازند مشبک در اعماق ساقه مغز در امتداد محور عمودی آن قرار دارند. هسته های این شبکه در تنظیم ریتم شبانه روزی، هماهنگی عضلات تنفسی و ضد جاذبه ایفای نقش می کنند، فعالیت رفلکس را اصلاح می کنند و همچنین به هماهنگی عضلات حالت چهره کمک می کنند.

ساقه مغز پایین ترین قسمت مغز است که مغز را به نخاع متصل می کند. ساقه مغز سیگنال هایی را از مغز به بقیه بدن می فرستد. بسیاری از عملکردهای ناخودآگاه بدن مانند تنفس و حفظ ضربان قلب را کنترل می کند. تومورهای مغزی، سکته مغزی یا آسیب مغزی می توانند به ساقه مغز آسیب برسانند. شما می توانید با اتخاذ عادات سالم مانند ورزش و رژیم غذایی مغذی، خطر ابتلا به این شرایط را کاهش دهید.

مدولا کشیده شده است

طناب نخاعی نقش مهمی در انتقال سیگنال ها بین نخاع و قسمت های فوقانی مغز و کنترل فعالیت های خودمختار مانند ضربان قلب، تنفس، بلع، سرفه، عطسه و استفراغ ایفا می کند. قسمتی از مغز که درگیر استفراغ است توسط سد خونی مغزی کنترل نمی شود. این عدم محافظت از سد خونی مغزی به نورون های این ناحیه اجازه می دهد تا با خون تماس پیدا کنند. با انجام این کار، نورون های این ناحیه می توانند سموم بالقوه در خون را شناسایی کرده و در صورت وجود، استفراغ را تحریک کنند. با توجه به نقش مغز در اعمال حیاتی بدن، می توان این قسمت را مهم ترین قسمت مغز دانست.

تشکیل شبکه ای

شبکه شبکه ای شبکه بزرگی از نورون ها است که در حفظ هوشیاری و شروع بیداری نقش دارند. این سیستم عصبی از نخاع تا دی انسفالون امتداد یافته و قسمت های مختلفی از ساقه مغز را اشغال می کند. هسته های سازند مشبک در اعماق ساقه مغز در امتداد محور عمودی آن قرار دارند. هسته های این شبکه در تنظیم ریتم شبانه روزی، هماهنگی عضلات تنفسی و ضد جاذبه ایفای نقش می کنند، فعالیت رفلکس را اصلاح می کنند و همچنین به هماهنگی عضلات حالت چهره کمک می کنند.

ساقه مغز پایین ترین قسمت مغز است که مغز را به نخاع متصل می کند. ساقه مغز سیگنال هایی را از مغز به بقیه بدن می فرستد. بسیاری از عملکردهای ناخودآگاه بدن مانند تنفس و حفظ ضربان قلب را کنترل می کند. تومورهای مغزی، سکته مغزی یا آسیب مغزی می توانند به ساقه مغز آسیب برسانند. شما می توانید با اتخاذ عادات سالم مانند ورزش و رژیم غذایی مغذی، خطر ابتلا به این شرایط را کاهش دهید.

مراجع

britishnica.com

clevelandclinic.org

kenhub.com

verywellhealth.com

neuroscientificallychallenged.com

هال، جی. ا. (2011). فیزیولوژی پزشکی توسط گایتون و هال.

ساقه مغز قسمت انتهایی مغز است. از مغز میانی، پشت و مدولا تشکیل شده است. هر کدام ساختار و عملکرد منحصر به فردی دارند. آنها با هم به تنظیم تنفس، ضربان قلب، فشار خون و چندین عملکرد مهم دیگر بدن کمک می کنند. همه این عملکردهای ساقه مغز به دلیل آناتومی منحصر به فرد آن است. زیرا ساقه مغز حاوی هسته های عصبی جمجمه است. این یک اتصال مهم برای بسیاری از مسیرهای عصبی است.

صدمات می تواند بر ساقه مغز تاثیر بگذارد و علائم متفاوت است. این شامل سرگیجه، دوبینی یا مشکلات حرکتی خواهد بود. موضوع ساقه مغز یکی از جالب ترین دروس علوم پایه هشتم است. مقالاتی با اطلاعات جامع در مورد سیستم عصبی و انواع سیناپس های ارتباطی در مغز و همچنین سلول های عصبی در مجله جهان شیمی فیزیک منتشر شده است. اکنون یک مقاله کامل با عنوان Brainstem به شما پیشنهاد می کنیم.

محل ساقه مغز

ساقه مغز در پشت گردن قرار دارد. در قسمت تحتانی مغز قرار دارد و به نخاع متصل است. در پشت ساقه مغز، مخچه (بخشی از مغز که مسئول هماهنگی است) توسط قسمت تحتانی جمجمه محافظت می شود.

این قسمت مهم مغز در حفره جمجمه خلفی قرار دارد. در بالا، مغز میانی به نیمکره های مغزی متصل است. در زیر، مدولا به نخاع متصل است. در پشت، پلک ها و مغز استخوان توسط بطن چهارم از مخچه جدا می شوند.

ساختار ساقه ای است. از پشت مغز تا نخاع گسترش می یابد. مننژها از سه لایه بافت همبند ورقه مانند تشکیل شده است که مغز و نخاع را می پوشاند.

به غیر از مننژ، این ناحیه توسط قسمت تحتانی جمجمه محافظت می شود. مایع مغزی نخاعی (CSF) بین مننژها و ساقه مغز گردش می کند و تغذیه و محافظت می کند.

از بالا به پایین، ساقه مغز شامل مغز میانی، پشت (پونز) یا پونز و بصل النخاع است. هر یک از این قسمت ها شامل مسیرهای عصبی است. بسیاری از آنها از طریق ساقه مغز حرکت می کنند. ریشه عصب جمجمه ای در ساقه مغز قرار دارد. هر جفت از 12 عصب جمجمه ای خارج می شود. ساقه مغز از چندین شریان، از جمله شریان مهره ای، شریان بازیلار و شریان پونتین خون دریافت می کند.

اعصاب جمجمه ای

سطوح اعصاب جمجمه ای عبارتند از:

مغز: یک و دو عصب جمجمه ای

مغز میانی: اعصاب جمجمه سوم و چهارم

پشت یا پونز: پنج تا هشت عصب جمجمه ای

بصل النخاع: 9 تا 12 عصب جمجمه ای

قسمت عمیق ساقه مغز از ماده خاکستری تشکیل شده است و بقیه مسیرهای عصبی در ساقه مغز عمدتا از ماده سفید میلین دار تشکیل شده است (که توسط نوعی چربی که اعصاب را عایق می کند محافظت می شود).

ساختار ساقه مغز

ساقه مغز بخشی از مغز است. مستقیماً به نخاع متصل است. حاوی مناطقی است که تنفس و عملکرد قلب را تنظیم می کند. همچنین وسیله ای برای ارتباط بین مغز و نخاع است. اعصاب جمجمه ای از ساقه مغز خارج می شوند. آنها حرکت و حس را در داخل و اطراف صورت کنترل می کنند.

اندازه آن در بزرگسالان 7 سانتی متر است. در قاعده مغز و بالای نخاع قرار دارد. این ساختاری است که مغز را به نخاع و مخچه متصل می کند. از 3 قسمت به ترتیب نزولی تشکیل شده است: مغز میانی، پشت و نخاع.

مسئول بسیاری از عملکردهای حیاتی مانند تنفس، هوشیاری، فشار خون، ضربان قلب و خواب است. این شامل مجموعه های بزرگی از ماده سفید و خاکستری است. ماده خاکستری درون ساقه مغز از بدن سلول های عصبی تشکیل شده و هسته های مهم ساقه مغز را تشکیل می دهد. ده عصب از دوازده عصب جمجمه ای از هسته های عصب جمجمه ای خود در ساقه مغز منشا می گیرند.

دستگاه ماده سفید ساقه مغز حاوی آکسون های عصبی است که به ساختارهای مختلف می روند. آکسون ها از اجسام سلولی واقع در جای دیگری در سیستم عصبی مرکزی به وجود می آیند. سلول های مسیر ماده سفید نیز در داخل ساقه مغز قرار دارند. این کانال ها به ترتیب به مغز (آوران) و مغز (وابران) مانند مسیرهای حسی و مسیرهای قشر نخاعی منتقل می شوند.

مغز میانی

قسمت خلفی فوقانی مغز میانی تکتوم نامیده می شود که به معنای “سقف مغز” است. سطح تکتوم با چهار برجستگی پوشیده شده است که نشان دهنده دو ساختار جفتی است: اوسل بالا و پایین. مچ پاهای بالایی در حرکات چشم و پردازش بینایی نقش دارند. مچ پاهای پایینی در پردازش شنوایی نقش دارند.

یک هسته مهم دیگر، ماده تاریک، در اینجا یافت می شود. ماده سیاه سرشار از نورون های دوپامینرژیک است. بخشی از عقده های پایه در نظر گرفته می شود. در بیماری پارکینسون، تخریب عصبی در جسم سیاه رخ می دهد، و این تخریب عصبی با اختلال حرکتی مشخصه ای که در بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر مشاهده می شود، همراه است.

پونز یا پل مغزی

یک مسیر مهم برای مسیرهایی که از مغز به نخاع می رسد. همچنین برای مسیرهای مغز. اتصالات مهمی با مخچه از طریق بسته های فیبری به نام دمگل مخچه برقرار می کند. دارای چندین هسته برای اعصاب جمجمه ای است.

اعصابی که اطلاعات مربوط به لمس، درد و دما را از طریق سیناپس های صورت و سر به هسته ای در پشت منتقل می کنند.

دستورات حرکتی مربوط به حرکات چشم، جویدن و حالات چهره نیز در حوضچه ها ایجاد می شود.

علاوه بر این، هسته های عصبی جمجمه ای در پشت بدن در چندین عملکرد دیگر مانند بلع، تولید اشک، شنوایی و حفظ تعادل نقش دارند.

مدولا یا مدولا

نقطه اتصال ساقه مغز به نخاع است. حاوی هسته ای به نام هسته مجرای انفرادی است. برای بقای ما بسیار مهم است (اطلاعاتی در مورد جریان خون و همچنین اطلاعاتی در مورد میزان اکسیژن و دی اکسید کربن در خون، از قلب و عروق خونی اصلی دریافت می کند). هنگامی که این اطلاعات عدم تطابق با نیازهای بدن را نشان می دهد (مثلاً فشار خون بسیار پایین است)، اقدامات رفلکس در هسته دستگاه انفرادی آغاز می شود تا همه چیز را به محدوده مورد نظر بازگرداند.

برای بقای ما لازم است. زیرا عملکرد صحیح سیستم های حیاتی مانند سیستم قلبی عروقی و تنفسی را تضمین می کند.

مسئول چندین عمل رفلکس از جمله استفراغ، بلع، سرفه و عطسه است. چندین عصب جمجمه نیز از ساقه مغز در مدولا خارج می شوند.

تغییرات تشریحی در ساقه مغز

شایع ترین تغییرات ساقه مغز معمولاً شامل عدم تقارن خون یا اعصاب جمجمه است. این تغییرات معمولا جزئی هستند و معمولاً منجر به عوارض بالینی نمی شوند.

آنوریسم: ناهنجاری مادرزادی رگ خونی است. در رگ های خونی نزدیک ساقه مغز تشکیل می شود. آنوریسم مغزی در نزدیکی ساقه مغز می تواند منجر به عوارض جدی ناشی از فشرده شدن یا خونریزی شود.

مسیر عصبی اصلی ساقه مغز

ساقه مغز ما از اعصاب و مسیرها (مسیرهای عصبی) تشکیل شده است. عملکردهای حرکتی و حسی را در سراسر بدن فراهم می کند. سیستم عصبی از مجموعه ای از اعصاب تشکیل شده است که به سرعت پیام ها را در مسیر خاصی ارسال می کنند.

مسیرهای عصبی اصلی ساقه مغز عبارتند از:

اسپینوتالاموس

در قسمت بیرونی ساقه مغز فعال است. پیام های حسی را از اعصاب حسی به نخاع، از طریق ساقه مغز و تالاموس به قشر مغز منتقل می کند.

قشر نخاعی

به سمت وسط، نزدیک مرکز ساقه مغز حرکت می کند. پیام هایی را از قشر حرکتی از طریق ساقه مغز به نخاع و در نهایت به عضلات برای کنترل حرکت می فرستد.

Spinocerebellar

از طرف دیگر، ساقه مغز پیام هایی را بین مخچه و نخاع ارسال می کند تا وضعیت بدن را تنظیم کند.

خون رسانی به ساقه مغز

ساقه مغز ما خون خود را منحصراً از گردش خون خلفی، از جمله مهره ها و شریان بازیلار دریافت می کند.

طناب نخاعی از طریق شریان های سوراخ کننده داخلی و جانبی خون را از مهره ها دریافت می کند.

پشت و مغز میانی خون خود را از ناحیه تحتانی از طریق شریان های سوراخ کننده داخلی و جانبی دریافت می کنند.

ارتباط ساقه مغز و انتقال دهنده عصبی

ساختارهای خاصی در ساقه مغز با انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی) برای کنترل عملکردهای پیچیده بدن هماهنگ می شوند.

در اینجا چند نمونه از این ساختارها آورده شده است:

حرکت: ماده سیاه و هسته قرمز مغز میانی با گانگلیون های پایه نیمکره های مغز تعامل دارند تا به کنترل حرکت کمک کنند.

عملکردهای اتونومیک: مدولا یا مدولا حاوی هسته هایی است که عملکردهایی مانند تنفس و تنظیم عملکرد قلبی عروقی را حفظ می کند.

خواب و هوشیاری: تشکیل شبکیه، گروهی از اعصاب که در سراسر ساقه مغز امتداد دارند. با قشر مغز تعامل دارد.

عملکرد ساقه مغز

ساقه مغز سه عملکرد عمده دارد:

1- به عنوان مجرای مسیرهای صعودی و نزولی که طناب نخاعی را به قسمت های مختلف مراکز عالی پیش مغز می برد.

2- کنترل رفلکس های مهم مربوط به بدن از جمله:

نفس كشيدن

سیستم قلبی عروقی

درک مطلب

عملکردهای خودمختار مانند هضم، ترشح بزاق، تعریق، گشاد شدن یا انقباض مردمک، دفع ادرار

3- حاوی هسته اعصاب جمجمه III تا XII است.

به طور خلاصه، سه عملکرد اساسی ساقه مغز وجود دارد:

به عنوان مجرای مسیرهای صعودی و نزولی به و از مغز.

هسته های عصبی جمجمه را قرار دهید

ادغام عملکرد چندین سیستم حیاتی

عملکردهای خاص هر قسمت از ساقه مغز به هسته عصبی جمجمه و کانال های واقع در هر ناحیه بستگی دارد. مغز مغز عملکرد تنفسی، سیستم قلبی عروقی و همچنین فعالیت های گوارشی را کنترل می کند. پل یا پشت در کنترل حرکت و تعادل بدن نقش دارد. در نهایت، مغز میانی حرکات چشم را کنترل می کند و آنها را با ورودی شنوایی ادغام می کند.

علائم آسیب های ساقه مغز

علائم شایع بیماری هایی که بر ساقه مغز تأثیر می گذارد:

سرگیجه (چرخش در اتاق)

برهم خوردن تعادل

بالا آوردن

سردردهای شدید

ناهنجاری های حرکتی چشم

ضعف یا از دست دادن حس در یک طرف بدن.

تشخیص ضایعات ساقه مغز

اگر علائم اختلال ساقه مغز را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما یک تاریخچه پزشکی دقیق می گیرد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد.

پزشک حرکات چشم شما را به دقت بررسی می کند. این وضعیت می تواند باعث دوبینی شود که می تواند با حرکات نامنظم چشم ظاهر شود. نیستاگموس نیز یک بیماری مرتبط با درگیری ساقه مغز است.

بسته به سابقه و وضعیت فیزیکی شما، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای ارزیابی بیشتر وضعیت شما تجویز کند.

تست هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید عبارتند از:

تصویربرداری ساقه مغز

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز معمولاً برای بررسی ساقه مغز استفاده می شود.

آنژیوگرافی

اگر مشکوک به ناهنجاری عروقی باشد، معاینه رگ های خونی نزدیک ساقه مغز ممکن است با آزمایش تهاجمی یا غیرتهاجمی ضروری باشد.

پتانسیل برانگیخته 

این یک آزمایش غیر تهاجمی است. پاسخ شما به محرک هایی مانند نور یا صدا را اندازه گیری می کند. تست های پتانسیل برانگیخته مانند پتانسیل های برانگیخته شنوایی ساقه مغز می تواند به شناسایی شرایطی که بر مغز تأثیر می گذارد، از جمله ساقه مغز کمک کند.

بیماری مرتبط با ضایعات ساقه مغز

شرایط متعددی می تواند بر ساقه مغز تأثیر بگذارد و منجر به علائم عصبی شود. علائم مربوط به ناحیه خاصی از ساقه مغز است. گاهی اوقات یک آسیب جزئی می تواند علائم عمیقی ایجاد کند. مشکلات بالینی مهم می تواند بر ساقه مغز تأثیر بگذارد، مانند سکته مغزی، بدخیمی ها، فرآیندهای دمیلیناسیون و بسیاری دیگر.

پارکینسون و آلزایمر

آسیب یا انحطاط نورون های دوپامینرژیک ماده سیاه که منجر به پارکینسون و بیماری آلزایمر می شود.

سکته

سکته مغزی باعث آسیب مغزی می شود. به دلیل قطع جریان خون رخ می دهد. این می تواند در نتیجه باریک شدن شدید رگ های خونی یا زمانی که یک لخته خون به رگ های خونی در ساقه مغز می رود و جریان خون را مسدود می کند رخ دهد.

برخی از انواع سکته مغزی شامل سندرم طناب نخاعی جانبی، سندرم وبر (سندرم سکته میانی) و سندرم پونتین جانبی است.

سکته مغزی را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم جدی ایجاد می کند، از جمله:

مشکلات مربوط به عملکردهای حیاتی مانند تنفس اغلب منجر به مرگ می شود.

مشکل در جویدن، بلعیدن و صحبت کردن.

ضعف یا فلج بازوها، پاها یا صورت.

مشکلات تعادل یا حس.

از دست دادن شنوایی

مشکلات بینایی

سرگیجه

یک کما

اسکلروز چندگانه

ماده سفید ساقه مغز ممکن است تحت تأثیر دمیلینه شدن قرار گیرد. علائمی را ایجاد می کند که بسته به نوع مولتیپل اسکلروزیس می تواند برگشت پذیر باشد، به تدریج در طول سال ها بدتر شود یا دائمی شود.

افزایش فشار داخل جمجمه

هنگامی که تورم در مغز رخ می دهد. مانند آسیب به سر، سکته مغزی یا عفونت، می تواند بر ساقه مغز فشار وارد کند و بر نحوه عملکرد آن تأثیر بگذارد. ممکن است اثرات تهدید کننده زندگی مانند مشکلات تنفسی ایجاد کند.

اختلالات حرکتی

چندین اختلال حرکتی، از جمله بیماری پارکینسون، با اختلال عملکرد و تخریب نواحی خاصی از ساقه مغز مانند جسم سیاه و هسته قرمز مرتبط است.

آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی می تواند رگ های خونی را در هر نقطه از مغز، از جمله رگ های خونی نزدیک ساقه مغز، تحت تاثیر قرار دهد. آنوریسم ها می توانند ساختارهای ساقه مغز را فشرده کنند، جریان خون را مختل کنند یا در صورت خونریزی عوارض جدی ایجاد کنند.

تومور مغزی

تومور مغزی اولیه می تواند در هر ناحیه ای از مغز رشد کند و سرطان می تواند از سایر قسمت های بدن به مغز سرایت کند. برخی از انواع تومورهای اولیه ساقه مغز شامل گلیوما، مننژیوم و نوروم آکوستیک هستند.

خلاصه نکات کلیدی ساقه مغز

در جدول زیر نقاط اصلی ساختاری و عملکردی ساقه مغز به اختصار بیان شده است:

قسمتهای مختلف ساقه مغزی بصل النخاع یا مدولا

پونز یا پل مغزی

مغز میانی

بصل النخاع یا مدولا قسمت باسیلار: شامل (انتقال دهنده قشر نخاعی) ، olives (حاوی هسته الیوری تحتانی)

تگمنتوم نخاعی: شامل غده (کانال) و چهار هسته عصبی جمجمه ای

پونز یا پل مغزی بخشBasilar : شریان پایه، مجرای قشری نخاعی، الیاف کورتیکونوکلئر، هسته پونتین را در خود جای می دهد.

Pontine Tegmentum: شامل تشکیل شبکیه پونتین، چهار هسته عصبی جمجمه، طناب نخاعی بالارونده، لوکوس سرولئی است.

مغز میانی از مجاری مغزی عبور می کند.

دارای صفحه چهار طرفه (بالا و پایین)

ساقه مغز به دو نوع مخروط و تگمنتوم تقسیم می شود.

تکتوم: پشت قنات مغزی

Ventricles and cisterns بطن چهارم و سوراخ لوشکا و مگندی

عروق داخل جمجمه، چهار گوش، پونتین و مخچه

عملکرد ساقه مغز تنفس، ضربان قلب، فشار خون، هوشیاری، رفلکس های صوتی و تصویری، مزه و هضم، تنظیم خودکار، تعادل و هماهنگی را تنظیم می کند.

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
كيانا

این مقاله خیلی جالب بود! من تا قبل از خوندن این مقاله کلا فکر نمی‌کردم که ساقه مغز گره حیات باشه. خیلی چیزای جدید یاد گرفتم. مرسی از نویسنده!

دکمه بازگشت به بالا