چرا به دوومیدانی مادر ورزش ها می گویند

برخی از کارشناسان دویدن را یک سبک زندگی می دانند نه فقط یک ورزش. بلکه مهارتی است که ورزشکار می تواند با کنترل زیاد بدن و حواس خود به هماهنگی جالبی از حرکات از نظر جسمی و روحی دست یابد.

قدمت دویدن به اندازه عمر انسان است، زیرا انسان های اولیه برای بقا و غذا به شکار نیاز داشتند و باید برای شکار می دویدند. به تدریج با آموزش بهتر می دویدند و در نتیجه در شکار کارآمدتر می شدند.

این ورزش در سراسر دنیا در مسابقات ورزشی انجام می شود و طرفداران زیادی دارد. در ضمن این ورزش با کمترین هزینه و در هر شرایطی به راحتی قابل انجام است و مسابقات آن نیاز به سرمایه زیادی برای خرید وسایل ندارد.

قدرت فکر، کنترل احساسات و تمرکز، تعریق سریعتر، تنظیم دمای بدن، بهبود فعالیت ریه ها، نای و مجاری تنفسی، تقویت استخوان ها، تقویت عضلات و بهبود ضربان قلب، کاهش کلسترول و سایر چربی های خون و چربی بدن، تنظیم هورمون ها و… در میان فواید فراوان این ورزش، آن را مادر تمام ورزش ها می دانند.

دویدن فواید زیادی برای سلامتی بدن و ذهن دارد که می خواهیم آن ها را به شما معرفی کنیم.

فواید فیزیکی دویدن

برای حفظ سلامتی بدن باید روزانه ورزش کرد زیرا حرکت و انجام فعالیت های ورزشی تاثیر مستقیمی بر وضعیت جسمانی و همچنین سلامت بدن دارد. یکی از ورزش هایی که می تواند در این مسیر به شما کمک کند دویدن است. زیرا این ورزش یک ورزش هوازی است. مطالعات نشان می دهد که انجام ورزش های هوازی می تواند اثرات مثبت و بسیار مفیدی بر وضعیت بدنی شما داشته باشد. ما قصد داریم در مورد 11 مورد از این اثرات به شما بگوییم.

از چاقی جلوگیری کنید

دویدن فعالیت کلی متابولیک را افزایش می دهد. علاوه بر این، این تمرین به استفاده از اسیدهای چرب به عنوان انرژی برای انجام فعالیت کمک می کند که باعث صرفه جویی در مصرف گلیکوژن عضلات می شود. بنابراین، این تمرین به شما این امکان را می دهد که از چاقی جلوگیری کنید و وزن خود را به راحتی کاهش دهید.

از سوی دیگر، از آنجایی که دویدن یک ورزش هوازی است، از ذخیره بیش از حد چربی جلوگیری می کند و به توزیع سالم چربی بدن کمک می کند.

پیشگیری از دیابت

دویدن باعث افزایش حساسیت بدن به انسولین می شود و به همین دلیل سطح هورمون انسولین در پلاسمای خون کاهش می یابد و بقای غدد درون ریز پانکراس طولانی می شود. به همین دلیل این ورزش می تواند در پیشگیری و مبارزه با دیابت کمک زیادی کند.

فواید قلبی عروقی

این تمرین همچنین اثرات مثبت زیادی بر عملکرد سیستم قلبی عروقی دارد. همچنین می تواند از بروز این نوع بیماری ها جلوگیری کند و فشار خون را در زمان استراحت کنترل کند. البته در حین ورزش به افراد مبتلا به این بیماری با درجات مختلف فشار خون کمک می کند.

علاوه بر این، باعث افزایش تعداد و تراکم مویرگ های خونی و افزایش کالیبر آن در هنگام فعالیت بدنی می شود.

استقامت عضلانی را افزایش می دهد

ماهیچه ها اکثر اندام ها را در حین تمرین دویدن درگیر می کنند که باعث افزایش ظرفیت هوازی و قدرت سیستم های اکسیداتیو سلول های عضلانی می شود و یکی از فواید آن عملکرد بهتر عضلات بدن و افزایش قدرت عضلانی در فرد است.

انعطاف پذیری را بهبود می بخشد

انجام منظم تمرینات دویدن باعث ایجاد تنش در عضلات می شود و آنها را قوی تر و انعطاف پذیرتر می کند و از آسیب های عضلانی جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر تحقیقات فراوان نشان می دهد که این ورزش یکی از بهترین ورزش ها برای دستیابی به انعطاف پذیری و عملکرد بهینه عضلات است.

بهبود سیستم تنفسی

افزایش تنفس در ورزش های دویدن باعث بهبود عملکرد ریه ها می شود به طوری که با اکسیژن بیشتر و سرعت انتقال آن به اندام ها فرد از نظر سلامتی تقویت می شود و عمر طولانی تری خواهد داشت. در برابر بیماری ها محافظت شود.

مقاومت را افزایش می دهد

هر گونه فعالیت بدنی باعث افزایش مقاومت بدن در تمام سطوح می شود، دویدن باعث افزایش مقاومت تنفسی، قلبی عروقی و عضلانی شده و از خستگی جلوگیری می کند.

جلوگیری از زوال فیزیکی

دویدن مداوم باعث می شود اکثر قسمت های مختلف بدن فعال تر شوند.

به عبارت دیگر، با تمرین بیشتر، اندام‌ها در حالت کارآمد و مفید عمل می‌کنند که علاوه بر بهبود وضعیت عملکرد، شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که ورزش از زوال فیزیکی بدن جلوگیری می کند.

از بیماری آلزایمر جلوگیری کنید

هنگام دویدن، فعالیت و عملکرد اندام های فیزیکی افزایش می یابد و علاوه بر این، مغز تحت تأثیر این فرآیند بیشترین فعالیت را خواهد داشت. دانشمندان دریافته اند که دویدن یکی از عوامل مهم پیشگیری از زوال شناختی و بیماری آلزایمر است.

محافظت در برابر سرطان

تاثیر ورزش دویدن بر عملکرد جسمی و ذهنی بر هیچکس پوشیده نیست، طبق مطالعات انجام شده به نظر می رسد ورزش هوازی به دلیل افزایش فعالیت از ناحیه شکم باعث بهبود عملکرد روده و کاهش یبوست شده و وسیله مناسب و موثری باشد. در برابر سرطان روده بزرگ

همچنین در مطالعات دیگر این ورزش دارای اثرات پیشگیرانه در برابر سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زنان است.

از پوکی استخوان جلوگیری کنید

تراکم استخوان با فعالیت بدنی افزایش می یابد. نتایج در این زمینه نشان می دهد که پیشگیری از پوکی استخوان و به تاخیر انداختن بروز این اختلال رایج در سنین بالا قابل دستیابی است، زیرا ورزش فعالیت فرآیندهای درگیر در بازسازی استخوان را افزایش می دهد.

فواید روانی دویدن

فعالیت بدنی تأثیرات مثبتی بر بدن به ویژه بر عملکرد ذهنی دارد.

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که ورزش بدنی با تغییرات روانی از اضطراب یا افسردگی جلوگیری می کند.

به عبارت دیگر انجام فعالیت بدنی ابزاری موثر در درمان انواع مشکلات روانی است.

مزایای اصلی تجربه فعالیت های ورزشی:

افزایش فعالیت

مهمترین مزیت روانی دویدن بهبود عملکرد مغز است که شامل تغییرات عاطفی و خلقی می شود.

با ورزش دویدن، فعالیت بدنی و ذهنی افزایش می یابد که باعث بهبود وضعیت عمومی می شود.

افزایش اعتماد به نفس

ورزش یکی از سازنده های اصلی اعتماد به نفس است و به فرد این امکان را می دهد تا از نقاط قوت خود آگاه شود و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

ثبات عاطفی

ورزش تأثیر مستقیمی بر مونوآمین هایی مانند دوپامین و سروتونین دارد که به تنظیم عملکرد مغز و رسیدن به ثبات عاطفی کمک می کند.

استقلال را تقویت کنیم

دویدن عامل مهمی در رشد اخلاقی، کسب ارزش ها و ارتقای استقلال است که عمدتاً در دوران کودکی شکل می گیرد.

تصویر بدنی مثبت

دویدن تاثیر زیادی بر ظاهر بدن، کاهش سطح چربی و عضله سازی دارد. و این باعث تقویت فرد و ذهن او در این ورزش می شود.

بهبود کیفیت زندگی

ورزش می تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک کند زیرا انجام فعالیت ها و ورزش باعث می شود افراد احساس کنند که انرژی زیادی دارند و بنابراین می توانند کارهای روزمره و وظایف خود را در طول روز آسان تر انجام دهند. علاوه بر این، این افراد در طول شب راحت تر خواهند خوابید.

دو و میدانی مجموعه ای از ورزش ها است که شامل دویدن، پرش، پرتاب، پیاده روی و رشته های مختلط می شود. برگزاری مسابقات دو و میدانی نسبت به سایر ورزش ها راحت تر است و نیازی به تجهیزات بسیار گران قیمت ندارد. اکثر مسابقات دوومیدانی معمولاً انفرادی هستند، به استثنای مسابقات رله و برخی رویدادها مانند کراس کانتری که در آن امتیاز اعضای یک تیم با هم جمع می شود.

تاریخچه این ورزش به بازی های المپیک یونان باستان برمی گردد که در سال 776 قبل از میلاد آغاز شد. این رشته از استخوان بندی، المپیاد مدرن را از دوران اولیه خود شکل داده است. امروزه انجمن بین المللی فدراسیون های دوومیدانی (IAAF) مسئولیت برگزاری مسابقات دو و میدانی در سطح بین المللی را بر عهده دارد و پس از المپیک، معتبرترین رویدادها در این رشته، مسابقات جهانی دو و میدانی و مسابقات جهانی دو و میدانی داخل سالن است.

دو و میدانی خالص ترین و اصیل ترین ورزش است که از ریشه یونانی atlos به معنای مبارزه و تلاش گرفته شده است و قدمت آن به زمان ایجاد آنسال برمی گردد. تاریخچه اولین دویدن، پریدن و پرتاب کردن در جهان در دوران باستان به یونان برمی گردد. و ایرلند
مسابقات دوم، راه رفتن سریع، پریدن و پرتاب از دوران ماقبل تاریخ انجام شده است. سنگ نگاره هایی از مسابقات دویدن و پرش ارتفاع در مقبره های مصری وجود دارد که قدمت آن به 2250 سال قبل از میلاد می رسد. ایرلندی های باستان از حدود سال 1800 قبل از میلاد مسابقاتی را برگزار می کردند که شامل پرتاب سنگ و دو نفر بود. هنگامی که یونانیان در 776 ق.م. آنها شروع به سازماندهی بازی های المپیک کردند، تنها رشته ای که در سال های اول برگزار شد، مسابقه دو سرعت معروف به استادیوم بود که در آن دوندگان تمام طول استادیوم (حدود 200 متر) را می دویدند. در دوره های بعدی رشته های دیگری مانند پرتاب و پرش نیز صورت گرفت و مهم ترین رشته پنج گانه را پنج رشته دو مرحله ای پرش طول، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه و کشتی دانستند.

شعار دو و میدانی در زبان یونانی “Sitios، Altios، Fortios” است که به معنای “سریع تر، بالاتر و قوی تر” است.

ورزشکاری

مسابقه با اسب دوانی:

– 100 متر (خانم ها)

– 400 متر (مردان)

– 110 متر (مردان)

مسابقه نیمه استقامت:

– 800 متر

– 1500 متر

دوره استقامت:

– 3000 متر با مانع (زنان و آقایان)

– 5000 متر (مردان)

– 10000 متر (مردان)

– دو ماراتن 42 کیلومتر و 195 متر

– 20 و 50 کیلومتر برای مردان و 10 کیلومتر برای زنان پیاده روی کنید

انواع میدان:

نیزه :

– نیزه

– پرتاب تیراندازی

– پرتاب دیسک

– پرتاب چکش

پرش ها:

– پرش بلند

– پرش سه گام

– پرش بزرگ

– پرش با نیزه

سایر موارد دو و میدانی:

دو مسابقه هفت گانه بانوان

برای دیدن کفش های دویدن و پیاده روی اصل و استاندارد به این صفحه مراجعه کنید.

100 متر با مانع، پرتاب، پرش ارتفاع، پرش طول، دو 800 متر، دو 200 متر، پرتاب نیزه

دو ده نر

100 متر – 400 متر – پرش طول – پرش ارتفاع – پرتاب نیزه – پرتاب نیزه – 1500 متر – 110 متر با مانع – پرتاب دیسک

فدراسیون جهانی

در 17 جولای 1912 فدراسیونی برای این ورزش ایجاد شد که فدراسیون بین المللی دو و میدانی آماتور بود و کلمه آماتور جزء آن بود و به صورت حرفه ای دنبال نشد اما در دهه 70 تبدیل به یک ورزش حرفه ای شد و در سال 2001 کلمه آماتور از آن حذف شد. اولین رئیس جمهور آن زیگفرید استروم از سوئد بود که به مدت 34 سال در این سمت بود. در حال حاضر رئیس آن سباستین کو از انگلستان است که از سال 2015 ریاست این فدراسیون را برعهده دارد و مقر این فدراسیون از سال 1993 در موناکو بوده و در حال حاضر 214 کشور از 6 قاره جهان در این فدراسیون جهانی عضویت دارند.

دویدن یک ورزش ساده است که به امکانات زیادی نیاز ندارد، فقط به عزم و پشتکار نیاز دارد. انجام مداوم این تمرین فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.
می دانیم که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. در بین همه ورزش ها، دویدن یکی از مواردی است که برای تناسب اندام و تقویت بدن توصیه می شود. دانستن مزایای این رشته به تنهایی می تواند توضیح دهد که چرا دو و میدانی را مادر ورزش می نامند.

فواید و ارزش های زیاد دویدن را بدانید:

1- وزن بدن را کنترل می کند

بسیاری از افراد برای کنترل وزن بدن خود می دوند. هنگامی که می دوید، کالری های ذخیره شده در بدن خود را می سوزانید، در نتیجه چربی بدن را می سوزانید تا انرژی از دست رفته را جبران کنید. دویدن یکی از موثرترین تمرینات برای سوزاندن کالری است. یک دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می سوزاند.

2- تقویت عضلات و استخوان ها

بین فعالیت و ساخت استخوان ها و ماهیچه ها رابطه مستقیمی وجود دارد. با یک زندگی بی تحرک، میزان ماهیچه و استخوان بدن کاهش می یابد. یکی از راه حل های این مشکل دویدن است که تاثیر زیادی روی استخوان ها و عضلات دارد. دویدن باعث افزایش تراکم استخوان و تقویت عضلات می شود.

3- اثرات قلبی عروقی و خونی

در حین دویدن ضربان قلب منظم تر می شود و فشار خون کاهش می یابد. علاوه بر این، دویدن سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ ها و حملات قلبی را کاهش می دهد.

4- استرس را کاهش دهید

دویدن استرس را کاهش می دهد و احساس خشم و نارضایتی را کاهش می دهد. دویدن طولانی مدت باعث می شود نگرانی هایتان را فراموش کنید و آرامش بیشتری داشته باشید. دویدن باعث تقویت مثبت و شخصیت خوب می شود.

5- افزایش اعتماد به نفس

افرادی که می دوند اعتماد به نفس بیشتری دارند. با کاهش وزن، افزایش توده عضلانی و سالم تر شدن، اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد.

6- روند پیری را کند کنید

همانطور که گفته شد دویدن باعث تقویت عضله و ساختار استخوانی بدن می شود. به این ترتیب بدن در برابر بیماری ها مقاوم می شود و علائم پیری دیرتر مشاهده می شود.

7- افزایش اراده

دویدن منظم آسان نیست. به همین دلیل بسیاری از افراد پس از مدتی دویدن این عادت را ترک می کنند. همانطور که به دویدن ادامه می دهید و تنبلی را شکست می دهید، اراده شما افزایش می یابد.

8- افزایش ایمنی بدن

دویدن میزان گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. این سلول های خونی برای ایمنی بدن ضروری هستند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه، دیابت و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

9- هماهنگی بدن را افزایش دهید

اگرچه دویدن یک ورزش ساده است، اما هماهنگی اعضای بدن را افزایش می دهد. به خصوص اگر این مسابقه در زمینی با موانع کوچک انجام شود.

10- بهتر بخوابید

کیفیت و نحوه خواب ما با سلامتی مرتبط است. پس از ورزش های سنگین مانند دویدن، بدن شما نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد. بعد از دویدن بدن خسته می شود و می توانید خواب عمیقی داشته باشید. معمولاً دوندگان سریعتر به خواب می روند و خواب عمیق تری نسبت به افراد عادی دارند.

نکات مهمی که باید در حین و بعد از مسابقه رعایت کنید:

1. اول از همه باید یک جفت کفش و لباس راحت برای دویدن داشته باشید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. بلافاصله پس از اتمام دوره ننشینید. دوش نگیرید، سعی کنید با پیاده روی خود را خنک کنید.
3. بدن خود را گرم کنید. قبل از تمرین بدن خود را با حرکات کششی به مدت 5 دقیقه گرم کنید. آهسته دویدن پس از گرم شدن، شروع به دویدن کنید. زمان اجرا از هفته اول 10-15-20-30 دقیقه می باشد.
5. هر زمان که احساس کردید دویدن برای شما سخت است، آن را متوقف کنید. وزن خود را از پاشنه به پنجه تغییر دهید.
7. در حین دویدن، تنه خود را صاف نگه دارید، بدن خود را کمی به جلو متمایل کنید. هنگام دویدن، مستقیم به جلو راه بروید و به فاصله 5-10 متری نگاه کنید. سه بار در هفته و هر بار 30 دقیقه با توجه به اوقات فراغت خود بدوید.
10. از استعمال دخانیات خودداری کنید و اگر سیگارتان زیاد است به تدریج آن را کاهش دهید تا این عادت بد را ترک کنید. بدوید تا زمانی که دیگر دردی احساس نکنید. برای دویدن، مکانی را انتخاب کنید که آلودگی کمی داشته باشد.
13. در حین دویدن سعی کنید هوا را از بینی و دهان خود خارج کنید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، برای انجام ورزش های دو و میدانی و حتی تمام ورزش ها، قبل از هر اقدامی به یک جفت کفش ورزشی متناسب با این ورزش نیاز دارید. برای دیدن و انتخاب کفش اسپرت اصل به فروشگاه اینترنتی دنیاکالا مراجعه کنید و کفش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مادر همه ورزش ها ورزش «دو» است. این ورزش از گذشته های بسیار دور توسط انسان ها انجام می شده است. انسان های اولیه برای زنده ماندن نیاز به شکار داشتند و باید برای شکار می دویدند. مطمئناً آنها به تجربه دریافته بودند که با آموزش می توانند بهتر بدود و در نتیجه در شکار موفق تر باشند.

امروزه نیز این ورزش برای انسان ضروری به نظر می رسد و در رشته های مختلف انجام می شود. ورزش دو یکی از زیر شاخه های «دو و میدانی» (Sport of Athletics) محسوب می شود. این ورزش در تمامی مسابقات ورزشی در سراسر جهان حضور دارد. دو مورد از آن ورزش هایی که طرفداران زیادی در بین اقشار مردم در سراسر جهان دارند.

مادر همه ورزش ها مثل شمشیربازی و تیراندازی نیست، خرید وسایل لازم سرمایه زیادی می خواهد. هر کسی که دو پای سالم دارد می تواند این تمرین را انجام دهد. اگرچه در سال های اخیر تجهیزاتی اختراع شده است که به لطف آن افراد دارای معلولیت در پاها می توانند مانند یک فرد سالم ورزش کنند. علاوه بر این، دویدن را می توان در هر مکانی انجام داد. در ورزش دو، دیگر نیازی به پیدا کردن یک باشگاه خوب در نزدیکی و پرداخت هزینه آن نخواهید داشت.

مزایای مادر همه ورزش ها

اگر می خواهید بدانید چرا آن را مادر همه ورزش ها می دانند، باید فواید آن را بدانید. ورزش قدرت تفکر، کنترل عاطفی و تمرکز انسان را بهبود می بخشد. دو، تعریق را سریعتر، بیشتر و بهتر می کند و تنظیم دمای بدن را بهتر انجام می دهد. ریه ها، نای و راه های هوایی نیز وظایف خود را بهتر انجام می دهند. استخوان‌ها در جایی که تاندون‌ها متصل هستند ضخیم‌تر هستند و اتصال تاندون‌ها قوی‌تر و ضخامت آنها افزایش می‌یابد. تغذیه پوست نیز بهبود می یابد و پوست بدن ضخیم تر و در برابر نقاط فشار مقاوم تر می شود.

عضلات و ضربان قلب نیز در اثر ورزش تقویت شده و حجم دهلیزها و بطن ها افزایش می یابد. همچنین حجم خون تا نیم لیتر افزایش می یابد و گردش خون راحت تر می شود. سطح کلسترول و سایر چربی های خون نیز کاهش می یابد. نکته دیگر این است که ورزش تعداد شبکه های مویرگی عضلات را تا 10 درصد یا حتی بیشتر افزایش می دهد که باعث جریان خون بیشتر در عضلات می شود. تعداد میتوکندری ها در هر سلول ماهیچه ای نیز 100 درصد افزایش می یابد. چربی بدن کاهش می یابد و هورمون ها فعال تر هورمونی می شوند.

داستان دو

مادر همه ورزش ها از زمان های قدیم انجام می شده است. بر روی سنگ نگاره های یکی از مقبره های مصری که قدمت آن به 2250 سال قبل از میلاد می رسد، الگوهایی از مسابقات دویدن و پرش از ارتفاع مشاهده شده است. در ایرلند باستان نیز مسابقاتی وجود داشت که در آن پرتاب سنگ و دو نفر از جمله آنها بود. این مسابقات در حدود 1800 سال قبل از میلاد انجام شد.

زمانی که یونانیان باستان بازی های المپیک را در سال 776 قبل از میلاد آغاز کردند، تنها ورزش در مراحل اولیه آن مسابقه دو سرعتی بود که به عنوان استادیوم شناخته می شد، که در آن ورزشکاران تقریباً 200 متر در امتداد استادیوم می دویدند.

در حال حاضر انجمن بین المللی فدراسیون های دوومیدانی (IAAF) مسئولیت برگزاری مسابقات این رشته در سطح جهانی را بر عهده دارد. این فدراسیون پس از بازی های المپیک معتبرترین مسابقات را در این رشته در جهان برگزار می کند. شعار دو و میدانی در بازی های المپیک “Sitios، Altios، Fortios” در یونانی است که به معنای “سریع تر، بالاتر و قوی تر” است.

زمینه های دو

ورزش به عنوان مادر همه ورزش ها در مسابقات ورزشی در رشته های مختلف صورت می گیرد. در برخی از این رشته ها بر سرعت ورزشکار و در تعدادی دیگر بر استقامت ورزشکار تاکید می شود. در ادامه به ارائه دو زمین ورزشی می پردازیم.

دو سرعت: دو سرعت در فواصل چهارصد متر و کمتر انجام می شود. در مسابقات المپیک دوی سرعت در سه مسافت صد متر، دویست متر و چهارصد متر انجام می شود. هدف در دو اسپرینت، طی کردن مسافت کوتاه با آخرین سرعت ممکن است.

دو مسابقه نیمه استقامتی: به مسابقات در مسافت های بیشتر از چهارصد متر تا سه هزار متر دو مسابقه نیمه استقامتی می گویند. در مسابقات المپیک دو مسابقه نیمه مسافت در مسافت های 800 متر و 1500 متر برگزار می شود. ورزشکاران نیمه استقامتی باید هم سرعت و هم استقامت بدنی داشته باشند.

دو استقامت: دو تا در فواصل پنج هزار متری و بیشتر را دو استقامت می گویند. در بازی های المپیک دو مسابقه استقامتی در مسافت های پنج هزار متری و ده هزار متری و ماراتن برگزار می شود. این رشته به استقامت بدنی بسیار بالایی نیاز دارد.

دو مانع: در مسابقات المپیک دو مانع در مسافت های 110، 400 و 3000 متری برگزار می شود که در این رشته دو، موانعی در مسیر دونده وجود دارد که باید از آنها عبور کند. اگر دست یا پای ورزشکار به موانع برخورد کند، خطا رخ داده است.

دو رله: دو رله در مسابقات المپیک در دو مسافت 100×4 متر و 400×4 متر برگزار می شود. در این میدان دو نفره، اعضای یک تیم هر کدام بخشی از مسیر را طی می کنند.

اسکی صحرانوردی: اسکی صحرایی یکی دیگر از رشته های مادر تمامی رشته های ورزشی است که در فضای باز و در طبیعت انجام می شود. مسابقات کراس کانتری در فواصل 4 تا 12 کیلومتری برگزار می شود و این دوره معمولاً شامل علفزار و زمین های خاکی، عبور از نخلستان ها و دشت های باز و تپه های با شیب ملایم است.

همچنین خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم:

تکنیک های افزایش سرعت دو

موارد مشابه

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پوريا

خب خیلی واضحه که مادر ورزش ها دوومیدانی هستن! بهترین حس و حالیه که میشه از ورزش کردن به دست آورد، وقتی مادرها هم همیشه با انرژی هستن و برای خانواده شون تلاش میکنن، چرا نباید بهشون این عنوان تعلق بگیره؟

پارسا

خیلی خوب بود که این مقاله رو خوندم. اصلاً نمی‌دونستم که چرا به دومیدانی مادر ورزش ها می‌گن. مطمئناً حتی ورزشکارا هم این مسئله رو نمی‌دونن. ممنون از این مطلب جالب و ارزشمند.

دکمه بازگشت به بالا